Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Høyre er utelukkende blind ideologi. Det ideologiske vinner over virkeligheten hver gang.
    Savner i grunnen Carl Ivars FRP i den blå-blå regjeringen fra en tid tilbake. Den versjonen av partiet hadde en slags pragmatisme bunnet i fornuft (ofte kalt populisme) som kunne vært en korreksjon til Høyre. Nå er hele hurven i ideologiblodtåka....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Høyre er utelukkende blind ideologi. Det ideologiske vinner over virkeligheten hver gang.
    Savner i grunnen Carl Ivars FRP i den blå-blå regjeringen fra en tid tilbake. Den versjonen av partiet hadde en slags pragmatisme bunnet i fornuft (ofte kalt populisme) som kunne vært en korreksjon til Høyre. Nå er hele hurven i ideologiblodtåka....
    Er vi uheldige så dukker Carl I. opp etter valget og da er det assimilering av innvandrere som gjelder. Det er et par i Frp som får reisning av det der, men de andre på borgerlig side får vel utslett....
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    595
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    utgiftene må ned og inntektene opp. der er ikke høyre. høyres misjon er å styre. gjelder forsåvidt resten av det politiske miljøet også. sånn generelt når vi snakker om offentlig pengebruk
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Mistillitskampanjen mot syke og trygdede har konsekvenser.

    Syke mennesker får nå ikke sykelønn i arbeidsgiverperioden, fordi arbeidsgiver nekter å tro pålegen som har skrevet sykemelding. Den syke personen er en snylter som har vondt i viljen sin.

    – Det har blitt et økende problem, i hvert fall de siste to årene. Tidligere var det veldig sjelden at arbeidsgivere ikke godkjente sykmeldinger, sier Follerås.
    Hun sier videre at hennes erfaring er at det stort sett er folk som er lavtlønnet som rammes.
    Husk at de med høy lønn har høyere moral enn de med lav lønn. De med høy lønn vil aldri finne på "å jukse" med sykepenger. De med lav lønn er ikke til å stole på i det hele tatt.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Husk at de med høy lønn har høyere moral enn de med lav lønn. De med høy lønn vil aldri finne på "å jukse" med sykepenger. De med lav lønn er ikke til å stole på i det hele tatt.
    ja, utrolig denne koblingen mellom lønn og moralitet. men det er klart; har du høyere lønn, så er du jo bedre enn de med lavere lønn på den sosiale rangstigen. og det er lett for den der opp å gjøre denne selvforhøyelsen til en moralitetsgreie. så dum er de.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    ja, utrolig denne koblingen mellom lønn og moralitet. men det er klart; har du høyere lønn, så er du jo bedre enn de med lavere lønn på den sosiale rangstigen. og det er lett for den der opp å gjøre denne selvforhøyelsen til en moralitetsgreie. så dum er de.

    Tror dette bunner i psykologi. Mennesker har en tendens til å anse sin egen suksess som følge av deres eminente personlige egenskaper og dermed fortjent. Selv om det kanskje ikke er bevisst, er følgene av denne tankegangen at de som er mindre priviligerte har seg selv å takke. Dette er nok grunnlaget for (god) høyrepolitikk...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Tror ikke dette gjelder for Stortingsrepresentanter. På sykemeldinger er de muligens OK men når det kommer til reiseregninger......................! o_O

    De fra Frp blir jo dømt heldigvis, men det sitter en dame fra AP og venter på at politiet skal gjøre joben sin. Hun slipper nok straff på grunn av lang saksbehandlingstid!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Det er også, vil jeg anta, en viss sammenheng med hvor godt betalt en jobb er og hvor morsom man synes den er og hvor lyst man faktisk har å gå på den i et personlig tvilstilfelle. Jeg tror ikke det er mange arbeidsplasser i Norge med høy snittlønn hvor sykefravær er en spesielt stor utfordring sett fra arbeidsgiver. Vi må stadig minnes på å føre sykefravær for at statistikken ikke skal bli skjev av at en relativt stor gruppe ikke rapporterer de veldig få dagene noen faktisk er borte. Om en eller annen nå skulle tuske til seg noen dager her eller der så ville det ikke slå ut i noen tall som gav kilde til bekrymring.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke dette gjelder for Stortingsrepresentanter. På sykemeldinger er de muligens OK men når det kommer til reiseregninger......................! o_O

    De fra Frp blir jo dømt heldigvis, men det sitter en dame fra AP og venter på at politiet skal gjøre joben sin. Hun slipper nok straff på grunn av lang saksbehandlingstid!

    Eller fordi hun er i AP.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Det er også, vil jeg anta, en viss sammenheng med hvor godt betalt en jobb er og hvor morsom man synes den er og hvor lyst man faktisk har å gå på den i et personlig tvilstilfelle. Jeg tror ikke det er mange arbeidsplasser i Norge med høy snittlønn hvor sykefravær er en spesielt stor utfordring sett fra arbeidsgiver. Vi må stadig minnes på å føre sykefravær for at statistikken ikke skal bli skjev av at en relativt stor gruppe ikke rapporterer de veldig få dagene noen faktisk er borte. Om en eller annen nå skulle tuske til seg noen dager her eller der så ville det ikke slå ut i noen tall som gav kilde til bekrymring.

    Det er vel heller slik at de godt betalte jobbene er mindre fysisk (og psykisk?) krevende. Rart det der egentlig. Jeg synes folk som vasker offentlige toaletter burde ha høy lønn. I alle fall ville jeg insistert på det dersom jeg skulle hatt en slik jobb......
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Det er vel heller slik at de godt betalte jobbene er mindre fysisk (og psykisk?) krevende. ...
    Det kan sikkert slå begge veier avhengig av hvilken jobb det er snakk om - i alle fall psykisk men også psykisk - det er en del som har svært lange dager for eksempel og ikke kan legge fra seg jobben etter endt arbeidsdag. Men for meg er det i alle fall ganske åpenbart at sykefravær - det være seg egen- eller legemeldt, har en viss sammenheng med hvor lyst man faktisk har til å gå på jobben sin i utgangspunktet og ikke bare hvor syk man er. Samt hvor man selv legger sin personlige terskel for når man definerer seg selv som "for syk til å gå på jobben".

    Jeg har en ganske "laus" fastlege. Jeg er rimelig sikker på at jeg skulle fått meg en sykmelding av vedkommende om jeg ville. Han ville muligens blitt mer skeptisk om det var en gjentagende greie uten noen klar diagnose, men det vet jeg ikke. Jeg har blit tilbudt det av vedkommend ved et par anledinger uten å selve kunne ha sett noensomhelst grunn til at jeg i det hele skulle få tilbudet. Hadde jeg hatet jobben min ville jeg muligens takket ja, hvem vet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Merkelige tilstander i riket, når arbeidsgiver har lov til å leke doktor. God Høyre-politikk, ikke stole på noen. Få pakket ut!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er vel helst et resultat av lang tids opphausing og tildels direkte angrep på sykemeldte rent generelt, også fra politisk hold, men NHO og medsammensvorne har jo remjet om sykemeldinger i mange år. Ingen ser derimot ut til å ta inn over seg bakenforliggende årsaker, for de finnes uomtvistelig. Det er ikke dermed sagt at det ikke finnes snyltere, - men de har alltid vært der.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Merkelige tilstander i riket, når arbeidsgiver har lov til å leke doktor. God Høyre-politikk, ikke stole på noen. Få pakket ut!
    Hva skal arbeidsgiver gjøre når de mener at sykmeldingen ikke er reell? Det er jo ikke slik at dette fenomenet ikke eksisterer, altså sykmeldinger skrevet ut uten grunnlag og det er arbeidsgiver som ender opp med regninge de første 14(?) dagene.

    Her er en sak om saken:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Om jeg leser SSBs statistikk korrekt så er det pr år i Norge ca 588.000 tilfeller av legemeldt sykefravær. Om det er 1000 som disputeres så tilsier det 0,2% av totalen. I artikkelen det linkes til står det at det 3 millioner sykemeldinger i året, men det synes jeg høres såpass høyt ut at det umulig kan være legemeldt sykefravær men må inkludere noe annet (f.eks egenmeldinger)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, weld. Det finnes alltid en og annen som snylter. Men rart det der. Vi skal kollektivt straffe de som er nederst ved bordet. Du skal kontinuerlig mistenkes for å være en snylter om du mottar din rett.

    De øverst på bordet... der finnes det selvsagt ingen snyltere. Full tillit.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Men hva skal arbeidsgiver gjøre om de mistenker at det er misbruk av sykmelding? Må nesten anta det sitter ganske langt inne å bestride noe slikt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De øverst på bordet... der finnes det selvsagt ingen snyltere. Full tillit.
    Nei. Jeg har vært med på å hive ut en som hadde fusket med reiseregninger. Man har tillit, til man ikke har det lenger, og da er det ingen nåde. På hue og ræva ut.

    Mitt inntrykk er også at misbruk av egenmeldinger og sykemeldinger er et relativt lite eller ikke-eksisterende problem "øverst på bordet". Det er et større problem at folk tvinger seg på jobb halvsyke og utsetter andre for risiko. Derimot er det en risiko ved reiseregninger, innkjøpsbeslutninger, etc hvor folk kan la seg friste over evne. De fleste bedrifter har strenge kontrollsystemer for å fange opp dette, både ved kontroll av reiseregninger og krav om to uavhengige godkjennelser på fakturaer. Når jeg leverer en reiseregning eller et utlegg for refusjon sjekkes det først av en regnskapsmedarbeider mot alle formelle regler, og godkjennes deretter av leder som kan bedømme om formålet var forretningsmessig forsvarlig. Tillit? Ja, men det er enda bedre å ha kontroll.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva skal arbeidsgiver gjøre når de mener at sykmeldingen ikke er reell? Det er jo ikke slik at dette fenomenet ikke eksisterer, altså sykmeldinger skrevet ut uten grunnlag og det er arbeidsgiver som ender opp med regninge de første 14(?) dagene.

    Her er en sak om saken:
    Arbeidsgiver skal gi seg faen i å sette seg over vurdering gjort av lege. Nettopp det, og absolutt intet annet, skal arbeidsgiver gjøre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Arbeidsgiver skal gi seg faen i å sette seg over vurdering gjort av lege. Nettopp det, og absolutt intet annet, skal arbeidsgiver gjøre.
    Problemet som beskrives i artikkelen er nettopp at noen leger skriver ut fullstendig grunnløse sykmeldinger i stor skala så blekket spruter - det er i de noe ekstreme tilfellene nevnt i arteikkelen selve forretningsideen til legen. Er det en rett man har som arbeidstaker å oppsøke en slik en og få lønn for å skulke?

    Og uansett hva du eller jeg måtte mene om det så har faktisk arbeidsgiver anledning til å bestride en sykmelding - normalt er det først en samtale, helst med eventuell tillitsvalgt til stede, deretter brev til NAV og så er det NAV som vurderer det.. Om arbeidsgiver får medhold er det fort oppsigelsesgrunn.

    Man har, som arbeidstaker, ingen rett til å få sykmelding om man faktisk ikke oppfyller kravene til å få en av sorten.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Problemet som beskrives i artikkelen er nettopp at noen leger skriver ut fullstendig grunnløse sykmeldinger i stor skala så blekket spruter - det er i de noe ekstreme tilfellene nevnt i arteikkelen selve forretningsideen til legen. Er det en rett man har som arbeidstaker å oppsøke en slik en og få lønn for å skulke?

    Og uansett hva du eller jeg måtte mene om det så har faktisk arbeidsgiver anledning til å bestride en sykmelding. Om arbeidsgiver får medhold er det fort oppsigelsesgrunn.
    Dette misbruket fører til at de som trenger det mest får mindre. Det fører også til at de som virkelig trenger det blir mistenkeliggjort - og der vi opplever en uverdig innstramming på AAP etc. Det er derfor legitimt å forfølge mistanke om misbruk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skal mistanke om misbruk forfølges, må det tas med lege, ikke via overprøving av lønnsutbetaling.

    Fy faen for et samfunn disse jævla høyre-folka lager!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Skal mistanke om misbruk forfølges, må det tas med lege, ikke via overprøving av lønnsutbetaling.
    Hvilken lege da? Min lege har ingen plikt til å gi opplysninger om min sykdomshistorie - reell eller imaginær til arbeidsgiver. Gangen for å bestride en sykemelding er helt klar og veletablert. Først samtale med arbeidstaker, deretter henvende seg til vedkommedes lokale NAV-kontor om man fortsatt betviler den.

    Det skal eksplisitt ikke tas med noen lege så hvordan du kan mene at det "må tas med lege" er vanskelig å skjønne.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skal mistanke om misbruk forfølges, må det tas med lege, ikke via overprøving av lønnsutbetaling.

    Fy faen for et samfunn disse jævla høyre-folka lager!
    Spillereglene for slike tilfeller:
    Siden du ikke har rett til å få vite sykdomshistorie eller diagnose til den ansatte, vil du ikke alltid få med deg hele bildet. Derfor bør en bestridelse forbeholdes de klare tilfellene hvor du har en berettiget mistanke om at arbeidstakeren ikke er syk eller skadet.

    Slik bestrider du en sykmelding
    1. Innkall arbeidstakeren til samtale så tidlig som mulig, og sørg for skriftlige notater fra samtalen.
    2. Ta vare på SMS-er, e-poster og annen dokumentasjon i saken.
    3. Gjør arbeidstakeren oppmerksom på at det ikke vil bli utbetalt sykepenger i arbeidsgiverperioden.
    4. Stans utbetalingen av sykepenger fram til det foreligger et endelig vedtak. Gjør den ansatte oppmerksom på muligheten for å søke NAV om sykepenger i stedet.
    5. Send inntektsmelding til NAV der du opplyser at det ikke er utbetalt sykepenger i arbeidsgiverperioden
    Det henviser til folketrygdlovens paragraf 8-4 og 8-7. Så vidt jeg kan se ble de paragrafene sist endret i 2011. La meg se, hvem var jævla sosialminister på det tidspunktet, mon tro?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Hehe; Asbjørn 😁 Fortjente sikkert den. Men for meg er Ap også blitt "jævla Høyre".
    Men i en verden uten "jævla høyre/AP" så skal fastlegen gi ut opplysninger om sykdomshistorien til en ansatt dersom arbeidsgiver spør om den?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring er at de tillitsvalgte er minst like irriterte som ledelsen når slike goder misbrukes. En ting er at noen annen må stille opp på kort varsel for å overta vedkommendes vakt/skift, men det undergraver også ordningen på lengre sikt. Spillereglene i arbeidslivet tar høyde for det, og det har ikke vært noen endringer der som jeg kjenner til de seneste årene.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hehe, venstreradikale er ofte idealistiske - og ikke minst pliktoppfyllende - og ser ingen grunn til at noen skal se de i kortene ifb. med en sykemelding. De glemmer kanskje av at "Sandra fra Sotra" eller "Belinda fra Kløfta" som sitter på et kundesenter lett kan skaffe seg en sykemelding hvis de er litt uenige med sjefen - eller vil ta en shoppingdag. Jeg har sett en del av dette i arbeidslivet - men det må sies at de fleste tar ansvar. Jeg er litt allergisk mot "sykt barn" tekstmeldinger ennå da. De er det mange av.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Men hva skal arbeidsgiver gjøre om de mistenker at det er misbruk av sykmelding? Må nesten anta det sitter ganske langt inne å bestride noe slikt.
    Kanskje man bør stille legen som har sykemeldt noen kritiske spørsmål? Det er han som sykemelder, ikke den sykemeldte.
    Forresten, legen har såpass høy lønn at han er ufeilbarlig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje man bør stille legen som har sykemeldt noen kritiske spørsmål? Det er han som sykemelder, ikke den sykemeldte.
    Kanskje man bør, men man kan ikke. Taushetsplikt etc.

    Det man derimot kan og skal gjøre er å sende inn saken til NAV for avgjørelse. NAV kan innhente mer informasjon fra partene, og om nødvendig en "second opinion" fra lege. Formelt er dette en privatrettslig konflikt mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Hvis NAV gir arbeidsgiver medhold er sykemeldingen ugyldig og fraværet udokumentert. Hvis NAV gir arbeidstaker medhold vil NAV betale ut sykepengene og kreve regress fra arbeidsgiver, som deretter eventuelt kan bringe saken inn for dertil egnet ankenemd. Det kan forsåvidt også arbeidstaker gjøre, normalt via sine tillitsvalgte.


    Kriteriene for å få sykepenger er ganske strenge, og det er ikke legen som beslutter dette selv om partene stort sett følger legens innstilling. Kravet er at arbeidstaker faktisk er syk eller skadet, ikke at arbeidstaker kan vise frem en legeattest.

     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Kanskje man bør stille legen som har sykemeldt noen kritiske spørsmål? Det er han som sykemelder, ikke den sykemeldte.
    Legen har ingen plikt til å gi noen opplysninger om diagnose til arbeidsgiver. Og det sitter vel uansett et stykke inne å få en lege som har gitt en grunnløs sykmelding til å innrømme at han eller hun har gitt en grunnløs sykmelding (eller i alle fall for noe som ikke oppfyller kravene til sykmelding).
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    ^ Du mener da at det er helt greit at en lege kan skrive en sykemelding som kan bestrides og at det er helt riktig at den sykemeldte skal straffes for dette?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Det er selvfølgelig slik at leger ikke har mulighet til å uttale seg til arbeidsgiver om en pasients helse. Det burde være opplagt. Det er også slik at det i noen tilfeller kan være helt andre årsaker til sykemeldingen enn det andre tror, dvs det er ikke alt som kan virke grunnløst som faktisk er det. Når det er sagt er det helt klart at hvem som helst kan få en sykemelding dersom man sier de rette tingene. Det burde vært opplagt for enhver å forstå. Uansett erfaring, spesialitet eller kliniske funn er det ingen enkel måte å vurdere om en pasient faktisk ikke er i stand til å utføre jobben sin. I dette ligger det implisitt at hele systemet med sykemelding er meningsløst etter mitt syn.

    I steden burde vi hatt et system som var basert på tillit slik at alle faktisk hadde 365 dager egenmelding. Gjerne kombinert med karensdager og redusert lønn i sykemeldingsperioden. Dette ville helt klart vært samfunnsøkonomisk lønnsomt da leger kunne konsentrert seg om reell sykdom og folk som var for syke til å jobbe rett og slett kunne sagt fra til sjefen om dette. Dersom de trodde at en lege kunne hjelpe dem å komme raskere tilbake kunne de så tatt kontakt med en lege. En utopi? Neppe, fordi dette faktisk har vært forsøkt tidligere med god resultater:

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    ^ Du mener da at det er helt greit at en lege kan skrive en sykemelding som kan bestrides og at det er helt riktig at den sykemeldte skal straffes for dette?
    For det første skjer det nesten aldri (rundt 1000 i året av nesten 600.000 meldinger basert på tallene fra NAV). For det andre er det helt åpenbart at arbeidsgiver må ha en eller annen mulighet for å betvile en sykmelding om de har sterk mistanke om det. Det er ikke nødvendigvis et samfunnsproblem at det foregår om det er i liten skala men det kan være et temmelig stort problem for den aktuelle arbeidsgiver, både praktisk og økonomisk.

    Jeg mener i alle fall at det er greiere enn at en lege skal diskutere en pasients sykdomshistorie med arbeidsgiver mot arbeidstakers ønske. Om det er noe sted taushetsplikten bør være tilnærmet hellig så er det mellom pasient og lege.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Du mener da at det er helt greit at en lege kan skrive en sykemelding som kan bestrides og at det er helt riktig at den sykemeldte skal straffes for dette?
    Slik har det alltid vært. Det er ingen endringer i reglene. Kravet for å få sykepenger er at man er syk, ikke at man har en legeattest. Hvis det er grunn til å tvile på at vedkommende virkelig er syk er det mulig å bestride sykemeldingen etter klart definerte regler. De reglene er ikke å kreve at legen skal utlevere din sykejournal til arbeidsgiver, og det er kanskje en grunn til at det er slik.

    Formelt er sykemeldingen en sak mellom to parter, arbeidstaker og arbeidsgiver. Det er noen regler for når arbeidstaker har rett på sykepenger. De reglene skal følges av begge parter. Selvfølgelig er det en rett til å bestride sykemeldingen hvis man f eks har grunn til å tro at kandidaten har lurt legen trill rundt. Legen er ikke part i den saken.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er selvfølgelig slik at leger ikke har mulighet til å uttale seg til arbeidsgiver om en pasients helse. Det burde være opplagt. Det er også slik at det i noen tilfeller kan være helt andre årsaker til sykemeldingen enn det andre tror, dvs det er ikke alt som kan virke grunnløst som faktisk er det. Når det er sagt er det helt klart at hvem som helst kan få en sykemelding dersom man sier de rette tingene. Det burde vært opplagt for enhver å forstå. Uansett erfaring, spesialitet eller kliniske funn er det ingen enkel måte å vurdere om en pasient faktisk ikke er i stand til å utføre jobben sin. I dette ligger det implisitt at hele systemet med sykemelding er meningsløst etter mitt syn.

    I steden burde vi hatt et system som var basert på tillit slik at alle faktisk hadde 365 dager egenmelding. Gjerne kombinert med karensdager og redusert lønn i sykemeldingsperioden. Dette ville helt klart vært samfunnsøkonomisk lønnsomt da leger kunne konsentrert seg om reell sykdom og folk som var for syke til å jobbe rett og slett kunne sagt fra til sjefen om dette. Dersom de trodde at en lege kunne hjelpe dem å komme raskere tilbake kunne de så tatt kontakt med en lege. En utopi? Neppe, fordi dette faktisk har vært forsøkt tidligere med god resultater:

    Karensdager vil være en katastrofe for en rekke bedrifter. Folk vil gå forkjølet på jobb, fordi de ikke har råd til 0 i inntekt i 1-2 dager. Det er nettopp slik covid-19 sprer seg i USA. Folk har ikke råd til å være hjemme.

    Redusert lønn eksisterer i dagens ordning. Du får maks 6 G i sykepenger. Etter ett år med sykdom får du 66 % av maks 6G.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn