Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Slik har det alltid vært. Det er ingen endringer i reglene. Kravet for å få sykepenger er at man er syk, ikke at man har en legeattest. Hvis det er grunn til å tvile på at vedkommende virkelig er syk er det mulig å bestride sykemeldingen etter klart definerte regler. De reglene er ikke å kreve at legen skal utlevere din sykejournal til arbeidsgiver, og det er kanskje en grunn til at det er slik.
    Og hvor skal arbeidstakerne med kyniske arbeidsgivere henvende seg? Tro ikke at alle disse arbeidsgiverne som bestrider sykemeldingen gjør det i god tro. Flere av dem gjør det for å spare penger, de gjør det for å tyne den ansatte og presse vedkommende til å si opp.

    NAV går ikke med på alle disse tilbakeholdelsene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fagforeningen. Seriøst. Det er en stor fordel for alle parter om ansatte er fagorganiserte og har noen å støtte seg på i slike saker. Unntatt for useriøse arbeidsgivere, men da får de bare det de fortjener.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    akk ja, denne fagforeningen som denne høyreregjeringen til enhver tid aktivt motarbeider og helst så forsvant.

    «Regjeringen anerkjenner at mange arbeidstakere velger å være uorganisert.» er siste budskap.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du er klar over at jeg selv er tillitsvalgt i en fagforening jeg selv var med på å opprette? Krevde tariffavtale og greier. I forskjellige diskusjoner kan det være hendig å vite at man har backing som f eks gir rett på ubegrenset advokathjelp i en eventuell arbeidsrettssak. Litt enklere å stå på det man mener er riktig da.

    Når det gjelder høyreregjeringens ønsker blåser du bare røyk.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, Erna får gjort noe korrekt, men tro ikke at Erna er fagforeningenes venn.

    Du ser hvem som får skattefradrag. Fradraget for medlemskontigenten har blitt svekket for hvert år denne regjeringen har sittet. Erna hyller de uorganiserte i sin regjeringsplattform.

    Erna er ingen tilhenger av fagforeninger, selv om hun klarer å si det rette i kampen mot at wizzair får etablert seg i Norge.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Organisasjonsfriheten innebærer også en rett til å velge å stå utenfor, hvis man absolutt vil det. At det i de fleste tilfeller er stupdumt er noe annet. Man kan ikke tvinge folk til å organisere seg heller. Da får man heller forsøke å forklare hvorfor det er i den enkeltes interesse å være fagorganisert, og hvorfor det er i samfunnets (og ofte bedriftens) interesse at de er det.

    Det relevante avsnittet fra regjeringsplattformen:
    Regjeringens mål er et norsk arbeidsliv med både trygghet og fleksibilitet for arbeidstakere, seriøse arbeidsgivere og et velfungerende og effektivt trepartssamarbeid. Gjennom samarbeidet mellom arbeidsgivere, arbeidstakere og myndigheter har Norge skapt et av verdens mest moderne og omstillingsdyktige arbeidsmarkeder. Regjeringen vil videreutvikle det beste i den norske modellen og mener at det er en konkurransefordel for Norge med et likestilt og inkluderende arbeidsliv med høy organisasjonsgrad. Samtidig anerkjenner regjeringen at mange arbeidstakere velger å være uorganisert.
    Du hopper over de første tre setningene i ditt utdrag.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Godt sagt, Asbjørn. Den vanlige mannen i gaten må forklares det med ord at de må gjøre "det rette". De rike derimot må få incentiver i form av skattelette.


    Hvis Erna virkelig mente at det nordiske trepartssystemet var så viktig, så ville hun økt skattefradraget på kontigenten og ikke svekket det.

    Handlinger > ord.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig å se at du har blitt så opptatt av skattelettelser. :)

    Så vidt jeg kan se er fradraget kr 3850 for 2020. Det ser ut til å ha vært konstant de siste årene. Tilbake i 2007 var det 2700, ser jeg. "Svekkelsen" er i så fall manglende konsumprisjustering etter 2013, men jeg ser også at det ble økt langt mer enn prisstigningen fra 2007 til 2013. Ifølge SSB vil kr 2700 i 2007 tilsvare kr 3594 nå. Fradraget er fortsatt en god del mer enn det, så det er vanskelig å se at det har blitt så veldig svekket heller.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Fortell meg om hvilken fagforeningskontigent som er på kun 3850 kr, Asbjørn.

    Skatteopplegget er også lagt om. i 2013 var det 27 % skatt før trinnskatten slo inn. Nå er det 21 %. Skattefradraget er blitt mindre verdt i regjerings bidrag i the race to the bottom.

    Aksjespekulanten får fradrag på PC, internett, mobiltelefon, mobilabonnement og en rekke aviser, og andre kostnader som hen må ha for å holde seg oppdatert på aksjemarkedet for å sikre sin inntekt. Glatt 10.000 kr i året.

    Arbeidstakeren får ikke en gang dekket sin fulle fagforeningskontigent.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var vel ingen fagforeningskontingent som var 2700 kr i 2007 heller, så vidt jeg kan huske.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det var vel ingen fagforeningskontingent som var 2700 kr i 2007 heller, så vidt jeg kan huske.
    Nei, og derfor ble den økt til 3850 kroner.

    Jeg holder ikke pusten mens jeg venter på at Erna skal kjempe for den vanlige borger. De har minst 10 mill for lite i formue for henne.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    "Å ha barn i lengre tid på sykehus ansees som avlastning for foreldrene."

    Gjett hvem som lirer av seg sånt.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    707
    Nå er det fredag Larson, ta deg en øl og kos deg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skatteopplegget er også lagt om. i 2013 var det 27 % skatt før trinnskatten slo inn. Nå er det 21 %. Skattefradraget er blitt mindre verdt i regjerings bidrag i the race to the bottom.
    Noen ganger overgår du deg selv i argumentasjonen. Du starter med premisset om å være illsint på regjeringen, og så leter du etter noe å være illsint over. Logikk er en optional extra på veien.

    Det du sier her er at fordi skattesatsen for lave inntekter har blitt senket har fradraget for fagforeningskontinent blitt mindre verdt, og derfor må fradraget økes. Oookidoki...

    La oss se hva som skjer hvis vi overfører den ideen til andre områder. La oss si at skattesatsen for bedrifters overskudd er redusert. Da går verdien av fradragene for avskrivninger ned, så vi må straks tillate doble avskrivninger for å ikke ødelegge verdien av fradragene!

    Eller kanskje marginalskatten på høye inntekter har gått ned. Det ville jo ødelegge verdien av fradragene for fri avis og mobiltelefon fra arbeidsgiver, så her må vi straks øke fradragstaket for å unngå slike effekter!!

    Og formuesskatten, da. Nå har formuesskatten blitt redusert, så verdien av gjeldsfradrag har blitt mindre. Det må vi gjøre noe med! La oss innføre en multiplikator som tillater å trekke fra f eks 1,3x faktisk gjeld, slik at ikke verdien av fradraget ødelegges!!!

    Dette er nok en av de gangene, ja.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.452
    Antall liker
    7.784
    Torget vurderinger
    0
    Merkelige tilstander i riket, når arbeidsgiver har lov til å leke doktor. God Høyre-politikk, ikke stole på noen. Få pakket ut!
    Dette er faktisk ikke noe nytt, det har skjedd under røde og rødgrønne regjeringer også.
    Problemet er at situasjonen rent økonomisk/arbeidslivsmessig dessverre er slik at de fleste bare må kore seg fast i den jobben de har og ikke bare kan be slike sjefer dra til Hælvete!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Laron har et visst poeng, om jeg summerer skattefrie perks som følge av jobben så blir det litt ut av det. Ikke noen gigantsum, men det er verdt en del.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.452
    Antall liker
    7.784
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt jukses det med sykemeldinger som med alt annet her i livet. Vi hadde en på jobb som ble sykemeldt på grunn av "virus på balansenerven". Det er faktisk et Hælvete. Du ligger i sengen og klamrer deg fast for det føles som om du er ute i en liten båt i fulle storm og med tilhørende sjøgang. Vedkommende ble påtruffet av en kollega i Østersund på motorsykkeltur!! Ikke veldig sansynlig at det var reell sykdom.

    Vedkommende ble uføretrygdet på grunn av "el-allergi" og stråling fra dataskjermer. Men vi hadde flatskjermer og de stråler ikke! Samtlige, ansatte og sjef, krysset fingrene og håpet det skulle gå!! Og det gjorde heldigvis!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har ikke finregnet på det, men mobiltelefon betalt av arbeidsgiver tror jeg er dyrere enn å kjøpe telefonen selv og få dekning etter statens satser, ettersom man blir fordelsbeskattet....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke finregnet på det, men mobiltelefon betalt av arbeidsgiver tror jeg er dyrere enn å kjøpe telefonen selv og få dekning etter statens satser, ettersom man blir fordelsbeskattet....
    Det er ihvertfall slik med firmabil. Jeg regnet på det for noen år siden og har aldri tatt ut firmabil, men har eid bilene selv og fått kilometergodtgjørelse etter statens satser. Ikke engang i nærheten av økonomisk lønnsomt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg har ikke finregnet på det, men mobiltelefon betalt av arbeidsgiver tror jeg er dyrere enn å kjøpe telefonen selv og få dekning etter statens satser, ettersom man blir fordelsbeskattet....
    Ja mobil er ikke spesielt lønnsomt. Men det blir noen middager gjennom året (jeg er glad i god mat så en klar verdi for min del selv om det strengt tatt er jobb), lunchen er god og temmelig subsidiert, idrettsgruppa har bra avtale på klatresenteret jeg bruker, i fjern fortid var det gode priser på en del kultur der arbeidsgiver er sponsor, det er tilgang til hytter på fjellet og ved sjøen selv om det ikke er så lett å få plass der grunnet stor etterspørsel og det er ansattpriser på det vi faktisk driver med.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant artikkel. Jeg vil påstå at «lean-konsulenten» som nevnes i artikkelen kanskje ikke helt hadde forstått konseptet sitt, eller muligens ble sitert litt feil. Kjernen i den metoden er ikke detaljert KPI-styring, men å få frem forbedringsinititativ på utførende nivå. Nøkkelen er å få teammedlemmene til å kjenne igjen ressurssløsing når de ser det foran seg. KPI’ene skal formidle prioriteter («true north»), ikke detaljstyre aktiviteter. Min japanske venn pleier å si at hans rolle er «to increase the kaizen population», altså antallet ansatte som er i stand til å se og gjøre noe med sløsing. Han nevner knapt KPI’er. Det er selvsagt mer takknemlig når sløsingen er råvarespill enn menneskers tid, men prinsippet er det samme.

    Akkurat dette har faktisk vært en viktig del av faget mitt som akademiker, konsulent og leder de siste 25 årene. :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    TV2 var slemme med Siv Jensen i morgentimene. Slagsvold Vedum var ved svenskegrensen og påpekte alle avgiftene som hadde gått i været mens Jensen var finansminister. Han lo mye og mente hun bløffet godt nå som hun er i opposisjon og brått skal ha ned avgiftene igjen.

    Jensen forsvarte seg med at hun hadde vært bundet av å ha KrF og V med på laget.

    Da gikk TV2 til Bondevik, som fikk ned avgiftene med nesten like mange milliarder den gang som Jensen fikk dem opp (5+ vs 6+ -- vektet for prisutvikling altså en enda større nedgang for Bondevik).

    Slemt gjort.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det kommer litt an på hvilket abonnement en har. Om en får dekt telefon, internett osv, skal en en beskattes for det. Det går som en sjablongbeskatning, på fordelen av 366kr/mnd. Har en flex eller høy datakvote, så sparer en på det.

    Johan-Kr
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Politiet varsler pressekonferanse:

    https://www.aftenposten.no/norge/i/wePoy1/flere-personer-er-paagrepet-etter-drapet-i-kristiansand

    Skal bli interessant å se om anklagene fra en av de utallige tidligere ubrukelige justisministrene mot politiske motstandere han ikke liker holder vann.

    https://www.tv2.no/a/11688386

    Per-Willy Amundsen (Frp) skriver at «hatet fra ekstremvenstre må tas på alvor» etter at Sian-medlem Dan-Eivind Lid (48) ble funnet død i Kristiansand. – Som tidlige justisminister synes jeg det er veldig, veldig underkommunisert hvor mye vold som foregår på venstresiden. «Voldsvenstre» er en reell greie. Og dere i media skriver bare om «voldshøyre».

    Sannsynligvis er han en tulling på Trumpnivå, men nå er jeg spent. Eller egentlig ikke. Jeg er mest spent på om han er mann for å innrømme at han dreit seg ut når det viser seg at han tok feil. Eller egentlig er jeg ikke så spent på det heller.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tidligere straffede. Ingen ting som tyder på at drapet er politisk motivert, sier politiet. Så nå venter venstresiden bare på beklagelse fra dusten som Erna av en eller annen ubegripelig grunn anså som skikket for justisministerstillingen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjøken oppbevarte tydeligvis mengder av narkotika og våpen i leiligheten, og de var borte da han ble funnet ihjelslått. Typisk antifa, ja. :rolleyes:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Gjøken oppbevarte tydeligvis mengder av narkotika og våpen i leiligheten, og de var borte da han ble funnet ihjelslått. Typisk antifa, ja. :rolleyes:
    Det er vel ganske lenge siden politiet sa at de ikke så noe politisk motiv i saken?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er det, faktisk før Amundsen begynte å bable om venstreorientert vold.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Erna eier ikke skam versjon 4379.

    i går:
    - Jeg er mest opptatt av å løfte de som er nederst ved bordet, sier Solberg.

    i dag:

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Grensen for fri rettshjelp er fra 2009 og har, i likhet med en del annet, ikke vært indeksregulert. Om den hadde vært regulert med KPI så ville den i dag vært på 310.000 sånn ca, opp fra de 246.000 de slemme politikerene den gang satte den til. For øvrig de samme slemme politikerene som for det første valgte å ikke indeksregulere den eller gjøre noe med det i løpet av de 3 årene de tross alt kunne ha gjort noe med det.

    Barnetrygden ble eksempelvis foreslått regulert i årets statsbudsjett for første gang på 23 år.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    og poenget ditt er at de rødgrønne var like ille som de blåblå. Vel, er de virkelig?

    246k var i 2009 høyere enn minstesatsen på uføretrygd.

    I dag er alle uføre for rike for fri rettshjelp. Dette skjedde under Ernas vakt.

    Og Erna lirer av seg fraser som:
    Jeg er mest opptatt av å løfte de som er nederst ved bordet.

    Kjære Erna, dine handlinger sier at du ikke bryr deg en døyt om de nederst ved bordet.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.673
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du må huske det, Larson, at i konservatismens ånd er du selv ansvarlig for hvordan det går med deg i livet. Uavhengig av bakgrunn. Det er også sterkt sannsynlig at du vil utnytte alle ordninger.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    I dette komplekset inngår også de ublu lønningene til enkelte yrkesgrupper, men Høyre liker de med høy lønn så da så, særlig om det går ut over de mindre priviligerte (som antagelig fortjener alt de får i likhet med de rike)...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Når Rødt er mer ansvarlige i forsvarspolitikk enn Høire...

    Kan vi få regjeringsskifte snarest slik at Norge ikke driver USAs krigføring?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.469
    Torget vurderinger
    1
    Du kan si det er en avgjørelse tatt i fylle eller man kan se det for hva det er, en del av globaliseringen
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når Rødt er mer ansvarlige i forsvarspolitikk enn Høire...
    Kan vi få regjeringsskifte snarest slik at Norge ikke driver USAs krigføring?
    Ja - med Rødt i førersetet for norsk forsvarspolitikk hadde jo ikke dette vært mulig. Da hadde jo det lille vi ville hatt av krigsmateriell vært merket med røde stjerner ;) .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn