Uansett så har altså økonomer og andre i over 10 år klødd seg i hodet over drosjebransjen i Oslo. Jeg har ikke fulgt veldig nøye med, men jeg husker en som påpekte at det bare er en illusjon av konkurranse siden hver enkelt bil der og da i praksis er et lokalt monopol og prisbildet er ganske uoversiktelig og ingen kan uansett gå rundt og vurdere de ulike selsakapene på holdeplassen. Eller man kan forsåvidt, da alle har prisinfo på vinduet. men det er ingen som gidder å regne ut en kombinasjon av startpris + kilometertakst + tid brukt for å finne ut hva tjenesten man er i ferd med å kjøpe faktisk koster.
Nettopp. Derfor var markedet regulert. Det funket veldig fint før høyre kødda det til Oslo. Se ovenfor....
I stedet for å innse feilslått politikk, noe høyre i ideologitåka aldri gjør, så innfører de nå mer av politikken som ikke virker. Denne politikken har ikke virket i et eneste sivilisert land, men det driter høyre i. De ønsker et usivilert arbeidsliv der ingen som kjører drosje skal tjene penger eller ha et regulert arbeidsforhold med de rettigheter det medfører.
Hadde vi hatt høyre sin ideal taxinæring nå, hadde ingen drosjesjåfører vært regulære ansatte; alle sin egen herre. Alle de tusener av drosjesjåfører som nå er permiterte, hadde ikke vært permiterte men personlig konkurs. Sikkerhetsnett og fallskjermer er for de rike i høyres verden.
Visst kan man få billigere drosjer. Men da må det bli færre av dem. Det som kommer til å skje nå på sikt er færre og dyrere drosjer. Og flere useriøse aktører.
Man har også glemt at drosje er endel av kollektivtilbudet og derfor ikke egnet for vill-vest kapitalisme.....