Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Hvilke bakdeler Kan man spørre. En forhåpning om fislebonus er en billig måte for bedriften å hindre bedre lønnsoppgjør og ansattes betingelser.

Jeg fikk faktisk 10% bonus i år , men det monner lite over tid når lønnen har vært underregulert siden 2004. Dessuten påvirker ikke bonus pensjonsgivende inntekt i bedriften ,men 0.x%mer lønn over 40 år betyr mere lønn og mere pensjon
    Tja de fleste selgere uavhengig av bransje har en eller annen form for resultatkomponent i lønnen sin, gjerne i stede for andre goder. Jeg er ikke selger, jobber i it bransjen. Er i et team på 5 personer, vi har alle samme titler men lønna fra den best betalte til den dårligste skiller ca 250k. Har ingen problemer med det, noen leverer masse, andre er i en situasjon f.eks med små barn eller lignende og leverer mindre.

R

rr30629

Gjest
    Tja, her har de annen lønnsmodell som ikke er lik den de fagorganiserte har. Så da kan de vel neppe kalles gratispassasjerer? I dette tilfellet er det vel heller omvendt, de fagorganiserte skal ha alle fordelene med den andre modellen uten noen av bakdelene.
    Ok, men her er det altså slik at alle som blir ansatt i en stilling som lønnes etter tariff følger den samme avtalen enten man er organisert eller ei og tar del i alle godtgjørelser etc. i denne. Det sagt så er det faktisk en del som velger å melde seg inn etter hvert da de skjønner at betingelsene de får er det noen som har jobbet og «kranglet» seg frem til over lang tid.

Altså klare linjer uten at bedriften kan drive med split/hersk, avtalen gir rom til å belønne flinke medarbeidere.

Sist redigert av en moderator:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.368
    Torget vurderinger
    2
    Tja de fleste selgere uavhengig av bransje har en eller annen form for resultatkomponent i lønnen sin, gjerne i stede for andre goder. Jeg er ikke selger, jobber i it bransjen. Er i et team på 5 personer, vi har alle samme titler men lønna fra den best betalte til den dårligste skiller ca 250k. Har ingen problemer med det, noen leverer masse, andre er i en situasjon f.eks med små barn eller lignende og leverer mindre.
    Vi snakker om forskjellige ting og forbi hverandre så det er like godt å avslutte her. Jeg tenker generelt og ikke på selgere på provisjon

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    OK, trodde vi snakka om selgere på power og elkjøp og resultatbasert bonus, my bad.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.503
    Kan jo ta en prat med de uorganiserte når de fyller 62 om kunne tenke seg å ta ut AFP. Å velge å være uorganisert for å motta en liten ekstrabonus er omtrent som å pisse i buksen for å holde varmen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.551
    Kan jo ta en prat med de uorganiserte når de fyller 62 om kunne tenke seg å ta ut AFP. Å velge å være uorganisert for å motta en liten ekstrabonus er omtrent som å pisse i buksen for å holde varmen.
    Et lass av disse stedene har vel uansett såpass rævva pensjonsordning at man uansett ikke vil ha råd til å pensjonere seg før en gang etter 70 eller deromkring. 2% innskudd av lønna, plassert et sted relativt immunt mot avkastning, blir ikke allverdens ut av.

Om man har, i dagens pengeverdi en lønn på 450k som stiger likt med prisveksten (2%) og har 2% innskudd på IPA og får avkastning nok til å opprettholde realverdien (optimistisk nok med en del av standardalternativene) så vil man etter 40 år i yrkeslivet ha hele 360.000 på sin individuelle pensjonskonto i dagens pengeverdi. Så kommer Folketrygda i tillegg rimelig nok så AFP ved 62 år er neppe på listen over realistiske alternativer.

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Setter en tier på at de fleste av de som jobber der ikke ser på det som en livslang karriere, de gangene jeg har vært der har det vært unge mennesker på et mellomstopp.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.551
    Setter en tier på at de fleste av de som jobber der ikke ser på det som en livslang karriere, de gangene jeg har vært der har det vært unge mennesker på et mellomstopp.
    Ja, det er vel mitt inntrykk av en hel del innen butikkdrift osv. Men uansett så er det mange arbeidsplasser som har kun lovens minimumsinnskudd og lite innskudd av en lav lønn med negativ realavkastning i 40 år blir... lite til slutt.

For noen år tilbake var det rundt hver fjerde arbeidstaker i privat sektor som kun hadde lovens minimum på 2% innskudd. Selv om man ligger noe høyere så blir det heller ikke allverden ut av den. Innskuddspensjon er i praksis utsatt lønn og tar men hensyn til dette så blir lønnsforskjellene nok fort høyere enn hva tall for kun ordinær inntekt viser. I bransjer med høyere lønninger er det også vanlig med langt bedre ordninger men når man er i 20-30-40 åra er det ikke så mange som tenker på dette som en sentral del av lønnspakken, men det er det.

Det kommer til å bli en hel del som får seg et sjokk når de begynner å nærme seg slutten av yrkeslivet, de fleste vet heller ikke hvor dårlig Folketrygda har blitt etter pensjonsreformen for noen år siden. Blir mange som ender opp med rundt 200k i året derfa.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.193
    Sted
    Oslo
    Gode vaner skal legges i ung alder.
    Her blir unge folk, studenter og andre lært/indoktrinert til ikke å være organisert.
    Og dagens regjering har sørga for at fradraget for forenings kontingent er holdt lavt.
    Bedrifter derimot kan trekke fra alle sine utgifter til NHO

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.503
    Her blir unge folk, studenter og andre lært/indoktrinert til ikke å være organisert.
    Og dagens regjering har sørga for at fradraget for forenings kontingent er holdt lavt.
    I rettferdighetens navn så har det vel vært både røde og blå regjeringer uten at fradraget har økt. Kontingenten derimot har økt de siste årene.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    De fleste av disse ungdommene skal vel inn i typisk "nyere" yrker hvor fagforeninger spiller en veldig liten rolle i lønnsdannelsen uansett, tror ikke de tar det veldig tungt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.551
    I rettferdighetens navn så har det vel vært både røde og blå regjeringer uten at fradraget har økt. Kontingenten derimot har økt de siste årene.
    Maksfradraget er rundt en tusenlapp mindre enn hva jeg betaler til min rørsle. Vi har 1.1% av brutto lønn opp til en viss grense (som er ganske lav), ser at det er en del høyere satser der ute i noen av de andre store forbundene.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.193
    Sted
    Oslo
    Fra 2007 til 2013 ble fradraget økt fra 2.700.- til 3.850.- Under de rødgrønne
    Siden har det stått på stedet hvil. Under mor Erna og div konstellasjoner

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.503
    Maksfradraget er rundt en tusenlapp mindre enn hva jeg betaler til min rørsle. Vi har 1.1% av brutto lønn opp til en viss grense (som er ganske lav), ser at det er en del høyere satser der ute i noen av de andre store forbundene.
    1.65% av full lønn / kr. 700.- pr. mnd. er det "min" klubb snapper til seg.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Javel, så Elkjøp og lignende er springbrettet til en lukrativ karriere?
    Isolert sett ikke, men det er nok mye studenter som jobber deltid på slike steder, de har nok ambisjoner om å bruke utdannelsen sin på noe annet enn elkjøp.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    selvfølgelig! nesten ikke til å tru.

uber, amazon, fodora, gig and dig!
    Ja det er vel ganske åpenbart, alle de som ikke jobber i det offentlige eller litt tradisjonelle "arbeideryrker" hvor fagforeninger står sterkt sykler nok med kinamat til førstnevnte.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.882
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Javel, så Elkjøp og lignende er springbrettet til en lukrativ karriere?
    Apropos det, da jeg drev med ansettelser i min forrige jobb stilte jeg tre krav som HR screenet CV’er for. Ett av dem var at kandidaten hadde vært innom en jobb «på gølve’». Det hadde ikke noe å si om det var i butikk, på Burger King, eller i en fabrikk, men jeg ville se at kandidaten hadde den erfaringen. Om man ikke hadde det, ikke engang som sommer- eller deltidsjobb, men f eks hadde gått direkte fra skole til studier til konsulentbransjen - så ville ikke den kandidaten bli kalt inn til intervju og jeg ville aldri se den CV’en. Showstopper.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.193
    Sted
    Oslo
    Isolert sett ikke, men det er nok mye studenter som jobber deltid på slike steder, de har nok ambisjoner om å bruke utdannelsen sin på noe annet enn elkjøp.
    Som fx i offentlig sektor, med høy organisasjonsgrad, og der lønnsforhandlinger med fagforeninger er helt avgjørende for lønnsdannelsen. Dessuten regulerer en tariffavtale en mengde andre forhold enn kun lønnsdannelsen

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    hvilke yrker tenkes det her

og er det yrker for de mange, eller de utvalgte få?
    Tja, i feks it og kommunikasjon i privat sektor så er de fagorganiserte i solid mindretall, de siste tallene jeg så lå under 40%. Der er det helt andre mekanismer som driver lønnsdannelse og vilkår.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er sannelig mye rart man skal høre- fra en som påstår å stemme Arbeiderpartiet. Høyre-argumenter brukes på alt og absolutt alle felt 🤣

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.551
    hvilke yrker tenkes det her

og er det yrker for de mange, eller de utvalgte få?
    Gjelder vel stort sett i det meste av kunnskapsbransjen hvor kompetente folk gjerne er en mangelvare og det er er ganske vanlig å bytte jobb en rekke ganger gjennom yrkeslivet. Og fremfor alt der lønn i stor grad er individuell og ikke fastsettes primært basert på tjenestetid og andre objektive kriterier og hvor det for den ansatte er relativt grei skuring å finne seg en annen jobb om man av en eller annen grunn vil bytte.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Gi ungdommen en fagforenings app slik at de vet at det finnes.
    Tror ikke det hjelper stort for alle de som fort oppdager at det er i jobb bytter eller medarbeider og lønnssamtaler det skjer. Hvertfall i veldig mange kunnskapsyrker i privat sektor.
    Men jeg skjønner at dette ikke er forenelig med å være for et velferdssamfunn ifølge Lars Erik.

R

rr30629

Gjest
    Nå er det å være medlem i en fagforening noe veldig mye mer enn lønn...

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Joda, det er også litt andre vilkår, men ikke så veldig mye mer i den type yrker.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Velferdssamfunn, solidaritet, fagforeninger òg motstand mot løsarbeideri er fundamentale, ideologiske pilarer i arbeiderbevegelsen. De er vevd sammen - i noe som er selve definisjonen på hva arbeiderbevegelsen var, er og skal fortsette å være. Kampen for dette var det som dannet bevegelsen, og som var helt avgjørende for utviklingen av velferdsstaten.

Man kan rett og slett ikke argumentere mot disse ideologiske prinsippene og samtidig stemme Arbeiderpartiet.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Velferdssamfunn, solidaritet, fagforeninger òg motstand mot løsarbeideri er fundamentale, ideologiske pilarer i arbeiderbevegelsen. De er vevd sammen - i noe som er selve definisjonen på hva arbeiderbevegelsen var, er og skal fortsette å være. Kampen for dette var det det som dannet bevegelsen, og som var helt avgjørende for utviklingen av velferdsstaten.

Man kan rett og slett ikke argumentere mot disse ideologiske prinsippene og samtidig stemme Arbeiderpartiet.
    Underkjenner på ingen måte den historiske betydningen. Jeg poengterer bare at i den virkelige verden i 2021, i store deler av privat sektor, har fagforeninger en ganske liten betydning. Det er bare å kaste et blikk på organisasjonsgraden. På tross av dette så trakter både organiserte lærere og sykepleiere etter lønninger og vilkår i bransjer hvor foreningene spiller en veldig lite fiolin.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.966
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå har det vært møter mellom toppledelsen i Elkjøp og LO, så får vi se hva som evt kommer ut av det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det virkelige verdrn står foran store endringer nå. Takk og lov at både SV og Rødt nå vil få makt til å presse politikken på dette feltet dit den skal være.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Gjelder vel stort sett i det meste av kunnskapsbransjen hvor kompetente folk gjerne er en mangelvare og det er er ganske vanlig å bytte jobb en rekke ganger gjennom yrkeslivet. Og fremfor alt der lønn i stor grad er individuell og ikke fastsettes primært basert på tjenestetid og andre objektive kriterier og hvor det for den ansatte er relativt grei skuring å finne seg en annen jobb om man av en eller annen grunn vil bytte.
    snakker du om den store arbeidstyrken, eller de som tror seg romantisk hengitt til en selvrealisering eller som er en mangelvare. kompetanse er bare en mangelvare blant veldig få!

selv leger blir jo snart som poweransatte.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.551
    snakker du om den store arbeidstyrken, eller de som tror seg romantisk hengitt til en selvrealisering eller som er en mangelvare. kompetanse er bare en mangelvare blant veldig få!
    Du kan jo bruke så mange språklige kruseduller du bare vil, men som Morbid påpekte er det betydelige deler av arbeidslivet der rørsla har liten til ingen innflytelse på pengeposen, eller spesielt mye annet heller, for den saks skyld. Da er det ikke så merkelig at organiseringsgraden er lav siden det ikke er opplagt hva vitsen skulle være. Om man er i en situasjon der det er temmelig kurant å få seg en ny jobb så er det jo ingen vits i å gå inn i svære konflikter med arbeidsgiver med eller uten rørsle i ryggen, det er mye enklere å bytte jobb.

I min omgangskrets er jeg noe sær siden jeg har hatt samme arbeidsgiver hele tiden, min kompiser har flyttet en god del rundt på seg, dog noen av de kun innenfor offentlig sektor. Om man ikke liker seg et sted av en eller annen grunn så er det rasjonelle, om man kan, å stikke et annet sted fremfor å gå inn i en langvarig og utmattende konflikt med høyst usikkert utfall.

Og tro det eller ei, det er faktisk svært ordnede arbeidsforhold et lass av steder til tross for liten organiseringsgrad. Det er ikke slik at man MÅ ha en sterk fagforening for å ha et levelig arbeidsmiljø eller en jobb som ikke er styrt av en app.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.744
    Torget vurderinger
    1

selv leger blir jo snart som poweransatte.

Spør du NAV om hvilken arbeidskraft som mangler er det ikke høykompetent du får som svar.....

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en kan jo flytte seg så mye en vil. og en kan jo si at ting fungerer her og der uten fagorganisering. men det er jo ikke saken. organisering gjør den enkelte sterkere enn om en er alene. det vil alltid være noen som greier seg uten de mange, men det er jo ikke noe argument for de mange. som om ikke oljeindustri går greit uten sterke fagforeninger her i verden, men gi meg en god grunn til at vi ikke skulle hatt dem her på berget!

mobilitet er jo en fin ting. når nok lærere, som vel ikke alle er helt idiot ennå, forlater yrket, så er det ikke fantastiske superlærer knut som forhandlet seg til god standard som får folk til yrket, men at lærerlønnen er ok. det ordner foreningen og ikke knut.

enhver må få surfe der en finner det for godt. en må bare ikke tro at alt dermed ender i harmonie.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn