Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Jeg synes det er trist at vi ikke har noen form for korreksjon av slikt. Den politiske debatten er 100% retorisk, mens selve den politiske funksjonen i realiteten er alt annet enn retorisk.

Man ser det også på disse "valgtestene". "Synes du vi bør ha bompenger?". "Har du lyst til å betale mer i skatt?". "Burde de rikeste betale mer i skatt?".

"Du er visst enig med pensjonistpartiet du. Godt valg!"

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Ap prøvde også å regne på ulikheter i skattelette. Da fikk de visst faktisk.no på nakken, eller pukkelen, om du vil. Og som vanlig skylder de på Høyre, også når de regner feil selv.

Faktisk.no: «Vanlige folk» har spart mer enn 1,8 kr per dag på regjeringens skattekutt – VG
    Utrolig at det går an å gjøre så mange feil på en gang.

Men de nevner jo aldri hvordan særavgiftene rammer befolkningen skjevt. Å få alt inn i en prosentskatt vil jo gjøre at de rikeste skatter mer, og de fattigste skatter mindre i kroner og øre. Men i stedet skal de ha særavgifter på alt mulig mellom himmel og jord. En småbarnsfamilie skal kjøre gammel bil som staten har tjent 150k på. De skal betale avgift på drivstoff og bommer for å komme seg på jobb. De betalte tidligere det samme som miliardærer i NRK-avgift og årsavgift på bil. De betalte det samme i alkoholavgifter for billig vin som Kong Salomo for sin dyre vin. De skal betale for barnehage og SFO, de skal betale eiendomsskatt for den luksusen det tross alt er å ikke sove ute i skogen. Listen over slike ting er veldig veldig lang. Alle disse spesialtilfellene av avgifter som skal betales, gjerne selv om du ikke har inntekt. I tillegg har jo mange hjelpepakker, for eksempel ved forrige finanskrise, gått til utvalgte bransjer med særlig tilknytning til AP (Byggebransjen) som tradisjonelt har hatt i overkant god tilknytning til AP. Vi har vel fortsatt ikke glemt hvordan kontraktene på Gardermoen allerede var lovet bort mens det var demokratisk flertall for bygging på Hurum.

Jeg pleier å gi ett råd til folk som skal stemme:
    Ikke stem på dem som langer ut mot sine politiske motstandere. De som vinner valget skal styre landet, og om de har så lite planer om hvordan dette skal gjøres at de må bedrive personangrep får vi bare håpe for våre barns skyld at de ikke ender med å bestemme over deres fremtid.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    10 gode venner går ut for å spise middag sammen. Regningen blir 1.000 kr.

Regningen deles på samme måte som man betaler skatt:

– De fire første (de fattigste) betaler ingenting
    – Den 5. betaler 10 kr
    – Den 6. betaler 30 kr
    – Den 7. 70 kr
    – Den 8. 120 kr
    – Den 9. 180 kr
    – Den 10. personen (den rikeste) betaler 590 kr.

De 10 personene spiser middag på restauranten hver dag og er fornøyd med oppgjøret på 1000 kr. En dag sier restauranteieren:
    – Dere er så gode kunder så jeg vil gi 200 kr rabatt på middagen deres fremover
    En middag for 10 personer koster nå 800 kr og man skal fortsatt betale middagen slik skatten betales.

De første 4 påvirkes ikke. De får fortsatt spise gratis. Men hva med de andre 6? Hvordan skal man dele på en rabatt på 200 kr slik at alle får sin del? De innser at 200 kr delt på 6 blir 33,33kr. Om man trekker det beløpet bort i fra alles regning så får den 5. og den 6. personen betalt for å spise.

Restauranteieren foreslår at det riktige vil være å redusere hvert persons regning proposjonelt. Han rekner så ut hva hver person skal betale.

Resultatet blir:
    – at nå får til og med den 5.personen spise gratis.
    – Den 6. må betale 20 kr.
    – den 7. betaler 50.
    – den 8. betaler 90.
    – den 9. betale 120 kr.
    og til slutt:
    – den 10 ende, betaler nå 520 kr i stedet for 590 kr.

Alle får en lavere pris enn opprinnelig regning og nå får i tillegg 5 av personene spise gratis. Utenfor restauranten begynner likevel gruppen å diskutere.

«Jeg sparer bare 1/10 av rabatten på 200 kr» sier 6.personen, peker på den 10. og sier: «men han sparer 70 kr»
    «Riktig, jeg tjener bare 1/10 av det han gjør, også får han 7 ganger så mye rabatt som meg, det er urettferdig»
    sier den 5.personen.
    «Det er helt sant, hvorfor skal han som har så mye penger få 70 kr tilbake, når jeg bare får 20 kr, de rike skal alltid ha mest» sier den 7. i forbannelse-
    «Vent nå litt» (sier de 4 første som spiste gratis); «Vi får jo ingenting igjen av prisreduksjonen, dette systemet er laget for å utnytte de fattige og gir mest til de rike»

De 9 personene står nå og skuler sint på den 10. og anklagene om å utnytte de fattige, om griskhet og egoisme hagler.
    Neste kveld kommer ikke den 10.personen til middagen. Like greit tenker de 9 andre og setter seg til bords. Når regningen kommer oppdager de noe rart.

De mangler 520 kroner…..

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.199
    Sted
    Oslo

– Den 5. betaler 10 kr
    – Den 6. betaler 30 kr
    – Den 7. 70 kr
    – Den 8. 120 kr
    – Den 9. 180 kr

De 10 personene spiser middag på restauranten hver dag og er fornøyd med oppgjøret på 1000 kr. En dag sier restauranteieren:
    En middag for 10 personer koster nå 800 kr og man skal fortsatt betale middagen slik skatten betales.

De første 4 påvirkes ikke. De får fortsatt spise gratis. Men hva med de andre 6? Hvordan skal man dele på en rabatt på 200 kr slik at alle får sin del? De innser at 200 kr delt på 6 blir 33,33kr. Om man trekker det beløpet bort i fra alles regning så får den 5. og den 6. personen betalt for å spise.

Restauranteieren foreslår at det riktige vil være å redusere hvert persons regning proposjonelt. Han rekner så ut hva hver person skal betale.

Resultatet blir:
    – den 7. betaler 50.
    – den 8. betaler 90.
    – den 9. betale 120 kr.
    og til slutt:

Alle får en lavere pris enn opprinnelig regning og nå får i tillegg 5 av personene spise gratis. Utenfor restauranten begynner likevel gruppen å diskutere.

«Jeg sparer bare 1/10 av rabatten på 200 kr» sier 6.personen, peker på den 10. og sier: «men han sparer 70 kr»
    «Riktig, jeg tjener bare 1/10 av det han gjør, også får han 7 ganger så mye rabatt som meg, det er urettferdig»
    sier den 5.personen.
    «Det er helt sant, hvorfor skal han som har så mye penger få 70 kr tilbake, når jeg bare får 20 kr, de rike skal alltid ha mest» sier den 7. i forbannelse-
    «Vent nå litt» (sier de 4 første som spiste gratis); «Vi får jo ingenting igjen av prisreduksjonen, dette systemet er laget for å utnytte de fattige og gir mest til de rike»

De 9 personene står nå og skuler sint på den 10. og anklagene om å utnytte de fattige, om griskhet og egoisme hagler.
    Neste kveld kommer ikke den 10.personen til middagen. Like greit tenker de 9 andre og setter seg til bords. Når regningen kommer oppdager de noe rart.

De mangler 520 kroner…..
    Oumph, rare venner du omgir deg med

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold

– Den 5. betaler 10 kr
    – Den 6. betaler 30 kr
    – Den 7. 70 kr
    – Den 8. 120 kr
    – Den 9. 180 kr

Resultatet blir:
    – den 7. betaler 50.
    – den 8. betaler 90.
    – den 9. betale 120 kr.
    og til slutt:

sier den 5.personen.

De mangler 520 kroner…..
    Dette var usedvanlig godt skrevet Ole Martin!

Jeg har lyst til å legge til at alle sammen fikk tross alt bare mat. Det er lite fokus på at de som betaler 1000 ganger mer i skatt enn en selv får den samme "varen" til 1000 ganger høyere pris. Og ganske mange får "varen" helt gratis.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette var usedvanlig godt skrevet Ole Martin!

Jeg har lyst til å legge til at alle sammen fikk tross alt bare mat. Det er lite fokus på at de som betaler 1000 ganger mer i skatt enn en selv får den samme "varen" til 1000 ganger høyere pris. Og ganske mange får "varen" helt gratis.
    Dette er vel en ganske kjent story på internett - og ikke noe jeg har skrevet.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. Avgifter er ekstremt usosial beskatning. Avgiftsnivået bør ned og skattene opp.
    Det kan så være, men avgifter er enkle å administrere, få smutthull og muligheter for opportunistiske adferd. Avgifter er billigere i drift da vi slipper å ha et digert kontrollapparat. Derfor velges ofte avgifter frem for skatt. I økonomilitteraturen snakkes det om skattekiler og effektivitetstap ved beskatning. Enhver ansvarlig politiker bør så langt det er mulig begrense dette tapet og da vinner avgiftene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.892
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den politiske hukommelsen er kort, men det pleide å være en målsetting å vri skattesystemet i retning av å beskatte forbruk. Miljø & sånn. Vel, skatt på forbruk heter avgift, og ulempen med det er at det er fordelingspolitisk regressivt. Det blir interessant å høre om en rødgrønn regjering nå går inn for frislipp på luksusforbruk.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.745
    Torget vurderinger
    1
    Det kan så være, men avgifter er enkle å administrere, få smutthull og muligheter for opportunistiske adferd. Avgifter er billigere i drift da vi slipper å ha et digert kontrollapparat. Derfor velges ofte avgifter frem for skatt. I økonomilitteraturen snakkes det om skattekiler og effektivitetstap ved beskatning. Enhver ansvarlig politiker bør så langt det er mulig begrense dette tapet og da vinner avgiftene.

Tja... Har du sett permene til toll og avgiftsdirektoratet? Metervis med hver eneste dings menneskeheten har utviklet. Hele permer bare for diverse plastprodukter. Ofte er det bare noen få prosent forskjell i satsene for forskjellige produkter/varianter....
    Det må koste mye å utpønske og administrere.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Elsker hvordan høyrefolk definerer luksus. Å reversere f.eks. økning av matmoms er frislipp på luksusforbruk.

Barnebriller til kanskje 1000 kr innfatningen var i forifjor luksusbriller.

De fattige vet ikke hvor mye luksus de velter seg i altså!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.973
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tja... Har du sett permene til toll og avgiftsdirektoratet? Metervis med hver eneste dings menneskeheten har utviklet. Hele permer bare for diverse plastprodukter. Ofte er det bare noen få prosent forskjell i satsene for forskjellige produkter/varianter....
    Det må koste mye å utpønske og administrere.
    Jeg vet ikke hvor mange tollkoder det totalt sett er, men det er ganske så spesifiserte produktgrupper.

I jobb var jeg før ferien borti å prøve å finne ut tollsatser på ulike type klær, men vår speditør sa at det var helt umulig uten opprinnelsesland og tollkoden. Det var så mange ulike satser (selvom det ikke var så store skiller), alt avhengig av type klesplagg, hvilke materiale det var laget av, om Norge hadde frihandelsavtale med opprinnelsesland osv.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Lov-og-orden-partiet slår til igjen. Husk hvem som syntes denne gjengen passet i regjering og ønsker dem tilbake.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.368
    Torget vurderinger
    2
    Kan bare man ikke si det som det er:
    De må kuttes i støtte og sosialhjelp og NAV for å begrense importen av evige sosialklienter via familiegjenforening og migrasjon fra uvestlige land.
    Soialsystemet er ikke bærekraftig med kontinuerlig import av folk som ikke kommer i arbeid her. Det må derfor være så uattraktivt som mulig å være på stønad uansett om du fortjener den eller ikke. Den mest effektive løsningen for å redusere fattigdom er dermed å stoppe innvandring av folk fra land som har vist seg å ikke integreres i arbeidslivet.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Det hadde selvsagt vært riktig om vi ikke allerede hadde et skattesystem. Å kreve inn en særavgift krever sin egen administrasjon, innkrevingprosess osv.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde selvsagt vært riktig om vi ikke allerede hadde et skattesystem. Å kreve inn en særavgift krever sin egen administrasjon, innkrevingprosess osv.
    Jeg vet at avgifter krever administrasjon, men sammenlignet med skatter som beregnes på høyst varierende verdigrunnlag som inntekt, formue, aksjeverdier ulike fradrag og gjeld og som attpåtil varierer kraftig over tid er avgifter enkelt. De jeg tenkte mest på er mva og særavgifter av ulike slag.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.552
    Jeg vet ikke hvor mange tollkoder det totalt sett er, men det er ganske så spesifiserte produktgrupper.

I jobb var jeg før ferien borti å prøve å finne ut tollsatser på ulike type klær, men vår speditør sa at det var helt umulig uten opprinnelsesland og tollkoden. Det var så mange ulike satser (selvom det ikke var så store skiller), alt avhengig av type klesplagg, hvilke materiale det var laget av, om Norge hadde frihandelsavtale med opprinnelsesland osv.
    Samboeren min jobbet for noen år siden mellom annet med toll. Hun sa at det er veldig vanskelig å forholde seg til fordi det ikke er noen logikk eller system i regelverket. Det er stort sett et lappeteppe av alle mulig særinteresser og nasjonale ditt og datt. Generelt innen jussen så er man stort sett ganske nærme svaret om man anvender sunn fornuft, men det prinsippet gjelder på ingen måte for toll.

En av høydarane var hvor mye campingbil må en bil være før den er campingbil og ikke personbil og følgelig har helt ulike avgifter for import. Det gikk mellom annet mye på hvordan soveplassene var løst rent praktisk i den konkrete modellen.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.745
    Torget vurderinger
    1
    Kan bare man ikke si det som det er:
    De må kuttes i støtte og sosialhjelp og NAV for å begrense importen av evige sosialklienter via familiegjenforening og migrasjon fra uvestlige land.
    Soialsystemet er ikke bærekraftig med kontinuerlig import av folk som ikke kommer i arbeid her. Det må derfor være så uattraktivt som mulig å være på stønad uansett om du fortjener den eller ikke. Den mest effektive løsningen for å redusere fattigdom er dermed å stoppe innvandring av folk fra land som har vist seg å ikke integreres i arbeidslivet.

Dette vil også ramme de innfødte som trenger støtte i en periode.
    Det riktig at det er paradoksalt at de som ivrer mest for økt innvandring er de samme som syter over økt fattigdom.
    En velferdsstat er et spleiselag; lekker den vil den til slutt kollapse. Jeg tror dette er villet politikk fra enkelte partier på høyresiden som vil ha minst mulig stat, og der alle skal være sin egen lykkes smed (og dersom man har ikke har lykken med seg er det antagelig fortjent).

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.552
    Jeg tror dette er villet politikk fra enkelte partier på høyresiden som vil ha minst mulig stat
    Det er en litt rar påstand når statsbudsjettet har est ut i en skala det aldri har gjort før. Om det faktisk er vilje til en mindre stat så har de i alle fall kamuflert det jævlig godt. Av samme grunn er også påstandene om offentlig armod veldig merkelige. Det har aldri noensinne vært mer penger som kanaliseres over offentlige budsjetter korrigert for inflasjon og folketall. Om dette er slik jævlighten selv ser ut så lurer jeg på hva som skjer om noen noen gang må stramme inn i offentlige finanser. Det er noe alle snakker om men ingen gjør noe med. All politisk debatt i Norge handler stort sett om å øke offentlige utgifter krydret med en mild uenighet om hva dette skal brukes på. Det er ingen som vil spare noe..

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.745
    Torget vurderinger
    1
    Det er en litt rar påstand når statsbudsjettet har est ut i en skala det aldri har gjort før. Om det faktisk er vilje til en mindre stat så har de i alle fall kamuflert det jævlig godt.

Viljen er nok der, men evnen mangler.....

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I løpet av Ernas 2 perioder så betaler altså topp1000 rikeste personene 2 millioner mindre i skatt årlig kontra 2013.
    Det kan være greit å sette tallet i perspektiv:

Dette er innbetalt skatt som privatperson - så all skatten som blir betalt i selskapene de eier kommer sevlsagt itillegg:

1.gustav magnar witzøe1993Frøya235 526 503
    2.trond mohn1943Bergen227 821 709
    3.kjell inge røkke1958Asker165 037 200
    4.ivar erik tollefsen1961Bærum154 928 356
    5.magnus reitan1975Oslo77 253 211
    6.ole robert reitan1971Oslo70 601 498
    7.bjørn rune gjelsten1956Oslo60 792 428
    8.christian gruner sundt1977Oslo60 756 682
    9.frederik wilhelm mohn1977Bergen58 473 434
    10.tor øivind fjeld1979Oslo55 505 869
    11.frode teigen1962Eigersund54 679 393
    12.odd reitan1951Trondheim53 024 182
    13.edgar haugen1965Oslo51 570 559
    14.herbjørn hansson1948Sandefjord50 556 078
    15.katharina gamlemshaug andresen1995Oslo50 091 319
    16.alexandra gamlemshaug andresen1996Oslo50 001 563
    17.margaret boel garmann1955Oslo47 539 287
    18.rune eng1961Oslo44 543 786
    19.johan bernhard ugland1953Grimstad43 956 839
    20.wenche wikan ligård1964Os42 988 175
    21.lars nilsen1968Drammen40 926 483
    22.roger halsebakk1965Ålesund40 066 035
    23.olav hindahl selvaag1969Bærum36 943 354
    24.rannfrid rasmussen1935Kristiansand36 658 343
    25.else helene sundt1979Oslo34 888 282
    26.jonas gustaf aspelin ramm1951Oslo34 630 081
    27.dag rasmussen1968Kristiansand34 117 948
    28.an-magritt drøsdal1972Larvik30 612 563
    29.helge ansgar hammer1961Stavanger30 569 538
    30.gerhard meidell alsaker1962Tysnes30 407 749
    31.snorre fornes1968Oslo30 182 373
    32.sven joel uddén1983Oslo28 971 225
    33.åge thoresen1953Oslo28 676 187
    34.jan håkon pettersen1946Oslo28 072 328
    35.reynir kjær indahl1970Bærum27 660 976
    36.jørgen kjærnes1959Bærum27 446 031
    37.jørgen dahl1969Oslo26 967 815
    38.harald johan norvik1946Nesodden26 020 162
    39.helge arvid møgster1953Austevoll25 548 537
    40.sigurd einar thorvildsen1965Oslo25 530 319
    41.hussain afeef1951Oslo25 468 314
    42.gunnar frederik selvaag1975Oslo24 882 808
    43.øyvin anders brøymer1948Oslo24 641 924
    44.thor johan furuholmen1973Oslo24 569 584
    45.alex brasetvik1985Oslo24 357 239
    46.dag stian stiansen1945Oslo24 268 917
    47.olav thon1923Hole23 943 776
    48.gustav witzøe1953Frøya23 605 073
    49.martinus brandal1960Færder23 242 757
    50.sjur arne tveito1976Oslo22 652 934

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.973
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Samtlige har bidratt noe mer til fellesskapet enn det jeg har gjort ;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ^ Samtlige har bidratt noe mer til fellesskapet enn det jeg har gjort ;)
    Joda, men de er også i en mye bedre posisjon til å gjøre det.

Jeg er for formueskatt. Den kan sikkert justeres litt (høyere bunnfradrag, økt verdsetting av bolig) - men det er ganske logsik at man må ha formue for å betale formueskatt - og jeg synes det er greit at de med store formue betaler litt skatt av formue også. Jeg synes heller ikke arveavgiften var noe stort problem. Igjen - den rammet først og fremst de som arvet mye - og da har man råd til å bidra litt til felleskapet.

De fleste på denne listen eier jo selskaper. Selskapene betaler skatt - den er vel for tiden på 22%, ned fra 28%. Noe jeg synes er litt rart, men det er vel internasjonal skattekonkurranse. Jeg har vel i grunn ikke sett noen partier som mener at denne skal opp igjen.

Så har vi utbytteskatten - som slår inn dersom skal hente penger ut fra selskapet til eierne. Utbytteskatten gjør at man har omtrent samme marginalskatt på kapitalinntekter og lønnsinntekt - tett på 50%.

Man hører til stadighet arguemnter om at flat skatt på inntekt og at det på en eller annen måte skal løse noe eller gi lavere skatt. I Norge er det i grunn veldig enkelt å få flat skatt på inntekt - det er bare å fjerne toppskatten. Matematikken i det er enkel - skal man da ha falt skatt - så må satsen bli en del høyere en de 22% + Trygdeavgift som ligger der i dag - og resultatet blir selvsagt at alle som ikke betaler toppskatt i dag vil få høyere skatt og alle som betaler toppskatt får lavere skatt.

Jeg støtter i grunn også den oppryddingen som er gjort med ulike fradrag (pendler/kost/naturalytelser/osv). Det gjør skattesystemet enklere, og i mine øyne også mer rettferdig når det er like regler for alle.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.205
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er imot formueskatt så blir det likt for nomenn og utlendinger å eie. De burde heller ta bort skjermingsfradraget, øke eiendomsskatten (med bunnfradrag for oss dødlige) samt innføre grunnrente på laksenæringen og Vindkraft. De kunne også øke utbyttesatsen med 1% så ville nok dette garantert gitt mere i skatt

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er imot formueskatt så blir det likt for nomenn og utlendinger å eie. De burde heller ta bort skjermingsfradraget, øke eiendomsskatten (med bunnfradrag for oss dødlige) samt innføre grunnrente på laksenæringen og Vindkraft. De kunne også øke utbyttesatsen med 1% så ville nok dette garantert gitt mere i skatt
    Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så viktig at det skal være like betingelser for utlending og oss. Vi har vel verdens beste sikkerhetsnett - som også kommer våre investorer til gode - og rent skatteteknsik så er det jo også en skatt det er vnaksleig å snike seg unna - som gir lave effektivitetstap.

Skjermingsfradrag betyr vel knapt noe nå som renten er så lav, men enig at det er unødvendig. Skal man investere i noe - så bør man sikte på en avkastning som er såpass høy at hvorvidt man får skjermingsfradag eller ikke ikke påvirker investeringsbeslutning.

Grunnrente på havbruk og vindkraft støtter jeg 100%.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.368
    Torget vurderinger
    2
    Det som er sikkert er at når de røde skal dra inn skatt fra de 1% rikeste så ender det med at alle de som tjener mer enn 10% over snittet/median må betale moroa

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.973
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Der peker du på noe som i svært sjelden grad nevnes av våre politikere. En del av de rikeste og deres selskaper "donerer" betydelige midler til deler av fellesskapet hvert år.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.892
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er innbetalt skatt som privatperson - så all skatten som blir betalt i selskapene de eier kommer sevlsagt itillegg:
    Hvis det er så lett å bli nullskatteyter i Norge som enkelte vil ha det til, så vil jeg foreslå at vedkommende satser på en karriere som betalt skatteplanlegger for pengefolket. Det ser ikke ut til at de har fått med seg denne enkle suksessoppskriften. De vil sikkert betale godt for skatterådgivning som får tallene på denne listen til å forsvinne til null. Del gjerne oppskriften med meg også.

R

rr30629

Gjest
    V og KrF planlegger nederlaget som kommer....

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Synd det ikke er mulig å skrive ut nyvalg i NÅrje. Regner med at når-hvis-om - Røre & Co kommer til får "folket" rask en kalddusj.... skjønt, hvis "folket" ikke vet hvam de skal stemme før innspurten så begriper jeg ingen ting. Det er jo hva som skjer mellom valgene som gjelder, ikke Klovnekampen de siste ukene før valget aka verdens dårligste standup sjÅvv...

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.199
    Sted
    Oslo
    Synd det ikke er mulig å skrive ut nyvalg i NÅrje. Regner med at når-hvis-om - Røre & Co kommer til får "folket" rask en kalddusj.... skjønt, hvis "folket" ikke vet hvam de skal stemme før innspurten så begriper jeg ingen ting. Det er jo hva som skjer mellom valgene som gjelder, ikke Klovnekampen de siste ukene før valget aka verdens dårligste standup sjÅvv...
    Skal fraholde meg å kommentere innlegget, rettskrivinga derimot, står kanskje i stil m innholdet?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn