BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Innlegg
- 21.453
- Antall liker
- 6.873
Fordi da blir det ikke like misvisende.Hvorfor regnes alltid skattekutt i kroner, og aldri i prosent?
Hva betaler disse som får slike voldsomme skattekutt egentlig i skatt?
Fordi da blir det ikke like misvisende.Hvorfor regnes alltid skattekutt i kroner, og aldri i prosent?
Hva betaler disse som får slike voldsomme skattekutt egentlig i skatt?
Utrolig at det går an å gjøre så mange feil på en gang.Ap prøvde også å regne på ulikheter i skattelette. Da fikk de visst faktisk.no på nakken, eller pukkelen, om du vil. Og som vanlig skylder de på Høyre, også når de regner feil selv.
Faktisk.no: «Vanlige folk» har spart mer enn 1,8 kr per dag på regjeringens skattekutt – VG
Oumph, rare venner du omgir deg med10 gode venner går ut for å spise middag sammen. Regningen blir 1.000 kr.
Regningen deles på samme måte som man betaler skatt:
– De fire første (de fattigste) betaler ingenting
– Den 5. betaler 10 kr
– Den 6. betaler 30 kr
– Den 7. 70 kr
– Den 8. 120 kr
– Den 9. 180 kr
– Den 10. personen (den rikeste) betaler 590 kr.
De 10 personene spiser middag på restauranten hver dag og er fornøyd med oppgjøret på 1000 kr. En dag sier restauranteieren:
– Dere er så gode kunder så jeg vil gi 200 kr rabatt på middagen deres fremover
En middag for 10 personer koster nå 800 kr og man skal fortsatt betale middagen slik skatten betales.
De første 4 påvirkes ikke. De får fortsatt spise gratis. Men hva med de andre 6? Hvordan skal man dele på en rabatt på 200 kr slik at alle får sin del? De innser at 200 kr delt på 6 blir 33,33kr. Om man trekker det beløpet bort i fra alles regning så får den 5. og den 6. personen betalt for å spise.
Restauranteieren foreslår at det riktige vil være å redusere hvert persons regning proposjonelt. Han rekner så ut hva hver person skal betale.
Resultatet blir:
– at nå får til og med den 5.personen spise gratis.
– Den 6. må betale 20 kr.
– den 7. betaler 50.
– den 8. betaler 90.
– den 9. betale 120 kr.
og til slutt:
– den 10 ende, betaler nå 520 kr i stedet for 590 kr.
Alle får en lavere pris enn opprinnelig regning og nå får i tillegg 5 av personene spise gratis. Utenfor restauranten begynner likevel gruppen å diskutere.
«Jeg sparer bare 1/10 av rabatten på 200 kr» sier 6.personen, peker på den 10. og sier: «men han sparer 70 kr»
«Riktig, jeg tjener bare 1/10 av det han gjør, også får han 7 ganger så mye rabatt som meg, det er urettferdig» sier den 5.personen.
«Det er helt sant, hvorfor skal han som har så mye penger få 70 kr tilbake, når jeg bare får 20 kr, de rike skal alltid ha mest» sier den 7. i forbannelse-
«Vent nå litt» (sier de 4 første som spiste gratis); «Vi får jo ingenting igjen av prisreduksjonen, dette systemet er laget for å utnytte de fattige og gir mest til de rike»
De 9 personene står nå og skuler sint på den 10. og anklagene om å utnytte de fattige, om griskhet og egoisme hagler.
Neste kveld kommer ikke den 10.personen til middagen. Like greit tenker de 9 andre og setter seg til bords. Når regningen kommer oppdager de noe rart.
De mangler 520 kroner…..
Dette var usedvanlig godt skrevet Ole Martin!10 gode venner går ut for å spise middag sammen. Regningen blir 1.000 kr.
Regningen deles på samme måte som man betaler skatt:
– De fire første (de fattigste) betaler ingenting
– Den 5. betaler 10 kr
– Den 6. betaler 30 kr
– Den 7. 70 kr
– Den 8. 120 kr
– Den 9. 180 kr
– Den 10. personen (den rikeste) betaler 590 kr.
De 10 personene spiser middag på restauranten hver dag og er fornøyd med oppgjøret på 1000 kr. En dag sier restauranteieren:
– Dere er så gode kunder så jeg vil gi 200 kr rabatt på middagen deres fremover
En middag for 10 personer koster nå 800 kr og man skal fortsatt betale middagen slik skatten betales.
De første 4 påvirkes ikke. De får fortsatt spise gratis. Men hva med de andre 6? Hvordan skal man dele på en rabatt på 200 kr slik at alle får sin del? De innser at 200 kr delt på 6 blir 33,33kr. Om man trekker det beløpet bort i fra alles regning så får den 5. og den 6. personen betalt for å spise.
Restauranteieren foreslår at det riktige vil være å redusere hvert persons regning proposjonelt. Han rekner så ut hva hver person skal betale.
Resultatet blir:
– at nå får til og med den 5.personen spise gratis.
– Den 6. må betale 20 kr.
– den 7. betaler 50.
– den 8. betaler 90.
– den 9. betale 120 kr.
og til slutt:
– den 10 ende, betaler nå 520 kr i stedet for 590 kr.
Alle får en lavere pris enn opprinnelig regning og nå får i tillegg 5 av personene spise gratis. Utenfor restauranten begynner likevel gruppen å diskutere.
«Jeg sparer bare 1/10 av rabatten på 200 kr» sier 6.personen, peker på den 10. og sier: «men han sparer 70 kr»
«Riktig, jeg tjener bare 1/10 av det han gjør, også får han 7 ganger så mye rabatt som meg, det er urettferdig» sier den 5.personen.
«Det er helt sant, hvorfor skal han som har så mye penger få 70 kr tilbake, når jeg bare får 20 kr, de rike skal alltid ha mest» sier den 7. i forbannelse-
«Vent nå litt» (sier de 4 første som spiste gratis); «Vi får jo ingenting igjen av prisreduksjonen, dette systemet er laget for å utnytte de fattige og gir mest til de rike»
De 9 personene står nå og skuler sint på den 10. og anklagene om å utnytte de fattige, om griskhet og egoisme hagler.
Neste kveld kommer ikke den 10.personen til middagen. Like greit tenker de 9 andre og setter seg til bords. Når regningen kommer oppdager de noe rart.
De mangler 520 kroner…..
Dette er vel en ganske kjent story på internett - og ikke noe jeg har skrevet.Dette var usedvanlig godt skrevet Ole Martin!
Jeg har lyst til å legge til at alle sammen fikk tross alt bare mat. Det er lite fokus på at de som betaler 1000 ganger mer i skatt enn en selv får den samme "varen" til 1000 ganger høyere pris. Og ganske mange får "varen" helt gratis.
Men de nevner jo aldri hvordan særavgiftene rammer befolkningen skjevt.
Det kan så være, men avgifter er enkle å administrere, få smutthull og muligheter for opportunistiske adferd. Avgifter er billigere i drift da vi slipper å ha et digert kontrollapparat. Derfor velges ofte avgifter frem for skatt. I økonomilitteraturen snakkes det om skattekiler og effektivitetstap ved beskatning. Enhver ansvarlig politiker bør så langt det er mulig begrense dette tapet og da vinner avgiftene.Nettopp. Avgifter er ekstremt usosial beskatning. Avgiftsnivået bør ned og skattene opp.
Det kan så være, men avgifter er enkle å administrere, få smutthull og muligheter for opportunistiske adferd. Avgifter er billigere i drift da vi slipper å ha et digert kontrollapparat. Derfor velges ofte avgifter frem for skatt. I økonomilitteraturen snakkes det om skattekiler og effektivitetstap ved beskatning. Enhver ansvarlig politiker bør så langt det er mulig begrense dette tapet og da vinner avgiftene.
Jeg vet ikke hvor mange tollkoder det totalt sett er, men det er ganske så spesifiserte produktgrupper.Tja... Har du sett permene til toll og avgiftsdirektoratet? Metervis med hver eneste dings menneskeheten har utviklet. Hele permer bare for diverse plastprodukter. Ofte er det bare noen få prosent forskjell i satsene for forskjellige produkter/varianter....
Det må koste mye å utpønske og administrere.
Det hadde selvsagt vært riktig om vi ikke allerede hadde et skattesystem. Å kreve inn en særavgift krever sin egen administrasjon, innkrevingprosess osv.Det kan så være, men avgifter er enkle å administrere, få smutthull og muligheter for opportunistiske adferd. Avgifter er billigere i drift da vi slipper å ha et digert kontrollapparat. Derfor velges ofte avgifter frem for skatt. I økonomilitteraturen snakkes det om skattekiler og effektivitetstap ved beskatning. Enhver ansvarlig politiker bør så langt det er mulig begrense dette tapet og da vinner avgiftene.
Jeg vet at avgifter krever administrasjon, men sammenlignet med skatter som beregnes på høyst varierende verdigrunnlag som inntekt, formue, aksjeverdier ulike fradrag og gjeld og som attpåtil varierer kraftig over tid er avgifter enkelt. De jeg tenkte mest på er mva og særavgifter av ulike slag.Det hadde selvsagt vært riktig om vi ikke allerede hadde et skattesystem. Å kreve inn en særavgift krever sin egen administrasjon, innkrevingprosess osv.
Samboeren min jobbet for noen år siden mellom annet med toll. Hun sa at det er veldig vanskelig å forholde seg til fordi det ikke er noen logikk eller system i regelverket. Det er stort sett et lappeteppe av alle mulig særinteresser og nasjonale ditt og datt. Generelt innen jussen så er man stort sett ganske nærme svaret om man anvender sunn fornuft, men det prinsippet gjelder på ingen måte for toll.Jeg vet ikke hvor mange tollkoder det totalt sett er, men det er ganske så spesifiserte produktgrupper.
I jobb var jeg før ferien borti å prøve å finne ut tollsatser på ulike type klær, men vår speditør sa at det var helt umulig uten opprinnelsesland og tollkoden. Det var så mange ulike satser (selvom det ikke var så store skiller), alt avhengig av type klesplagg, hvilke materiale det var laget av, om Norge hadde frihandelsavtale med opprinnelsesland osv.
Kan bare man ikke si det som det er:
De må kuttes i støtte og sosialhjelp og NAV for å begrense importen av evige sosialklienter via familiegjenforening og migrasjon fra uvestlige land.
Soialsystemet er ikke bærekraftig med kontinuerlig import av folk som ikke kommer i arbeid her. Det må derfor være så uattraktivt som mulig å være på stønad uansett om du fortjener den eller ikke. Den mest effektive løsningen for å redusere fattigdom er dermed å stoppe innvandring av folk fra land som har vist seg å ikke integreres i arbeidslivet.
Det er en litt rar påstand når statsbudsjettet har est ut i en skala det aldri har gjort før. Om det faktisk er vilje til en mindre stat så har de i alle fall kamuflert det jævlig godt. Av samme grunn er også påstandene om offentlig armod veldig merkelige. Det har aldri noensinne vært mer penger som kanaliseres over offentlige budsjetter korrigert for inflasjon og folketall. Om dette er slik jævlighten selv ser ut så lurer jeg på hva som skjer om noen noen gang må stramme inn i offentlige finanser. Det er noe alle snakker om men ingen gjør noe med. All politisk debatt i Norge handler stort sett om å øke offentlige utgifter krydret med en mild uenighet om hva dette skal brukes på. Det er ingen som vil spare noe..Jeg tror dette er villet politikk fra enkelte partier på høyresiden som vil ha minst mulig stat
Det er en litt rar påstand når statsbudsjettet har est ut i en skala det aldri har gjort før. Om det faktisk er vilje til en mindre stat så har de i alle fall kamuflert det jævlig godt.
Det kan være greit å sette tallet i perspektiv:I løpet av Ernas 2 perioder så betaler altså topp1000 rikeste personene 2 millioner mindre i skatt årlig kontra 2013.
1. | gustav magnar witzøe | 1993 | Frøya | 235 526 503 |
2. | trond mohn | 1943 | Bergen | 227 821 709 |
3. | kjell inge røkke | 1958 | Asker | 165 037 200 |
4. | ivar erik tollefsen | 1961 | Bærum | 154 928 356 |
5. | magnus reitan | 1975 | Oslo | 77 253 211 |
6. | ole robert reitan | 1971 | Oslo | 70 601 498 |
7. | bjørn rune gjelsten | 1956 | Oslo | 60 792 428 |
8. | christian gruner sundt | 1977 | Oslo | 60 756 682 |
9. | frederik wilhelm mohn | 1977 | Bergen | 58 473 434 |
10. | tor øivind fjeld | 1979 | Oslo | 55 505 869 |
11. | frode teigen | 1962 | Eigersund | 54 679 393 |
12. | odd reitan | 1951 | Trondheim | 53 024 182 |
13. | edgar haugen | 1965 | Oslo | 51 570 559 |
14. | herbjørn hansson | 1948 | Sandefjord | 50 556 078 |
15. | katharina gamlemshaug andresen | 1995 | Oslo | 50 091 319 |
16. | alexandra gamlemshaug andresen | 1996 | Oslo | 50 001 563 |
17. | margaret boel garmann | 1955 | Oslo | 47 539 287 |
18. | rune eng | 1961 | Oslo | 44 543 786 |
19. | johan bernhard ugland | 1953 | Grimstad | 43 956 839 |
20. | wenche wikan ligård | 1964 | Os | 42 988 175 |
21. | lars nilsen | 1968 | Drammen | 40 926 483 |
22. | roger halsebakk | 1965 | Ålesund | 40 066 035 |
23. | olav hindahl selvaag | 1969 | Bærum | 36 943 354 |
24. | rannfrid rasmussen | 1935 | Kristiansand | 36 658 343 |
25. | else helene sundt | 1979 | Oslo | 34 888 282 |
26. | jonas gustaf aspelin ramm | 1951 | Oslo | 34 630 081 |
27. | dag rasmussen | 1968 | Kristiansand | 34 117 948 |
28. | an-magritt drøsdal | 1972 | Larvik | 30 612 563 |
29. | helge ansgar hammer | 1961 | Stavanger | 30 569 538 |
30. | gerhard meidell alsaker | 1962 | Tysnes | 30 407 749 |
31. | snorre fornes | 1968 | Oslo | 30 182 373 |
32. | sven joel uddén | 1983 | Oslo | 28 971 225 |
33. | åge thoresen | 1953 | Oslo | 28 676 187 |
34. | jan håkon pettersen | 1946 | Oslo | 28 072 328 |
35. | reynir kjær indahl | 1970 | Bærum | 27 660 976 |
36. | jørgen kjærnes | 1959 | Bærum | 27 446 031 |
37. | jørgen dahl | 1969 | Oslo | 26 967 815 |
38. | harald johan norvik | 1946 | Nesodden | 26 020 162 |
39. | helge arvid møgster | 1953 | Austevoll | 25 548 537 |
40. | sigurd einar thorvildsen | 1965 | Oslo | 25 530 319 |
41. | hussain afeef | 1951 | Oslo | 25 468 314 |
42. | gunnar frederik selvaag | 1975 | Oslo | 24 882 808 |
43. | øyvin anders brøymer | 1948 | Oslo | 24 641 924 |
44. | thor johan furuholmen | 1973 | Oslo | 24 569 584 |
45. | alex brasetvik | 1985 | Oslo | 24 357 239 |
46. | dag stian stiansen | 1945 | Oslo | 24 268 917 |
47. | olav thon | 1923 | Hole | 23 943 776 |
48. | gustav witzøe | 1953 | Frøya | 23 605 073 |
49. | martinus brandal | 1960 | Færder | 23 242 757 |
50. | sjur arne tveito | 1976 | Oslo | 22 652 934 |
Joda, men de er også i en mye bedre posisjon til å gjøre det.^ Samtlige har bidratt noe mer til fellesskapet enn det jeg har gjort
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så viktig at det skal være like betingelser for utlending og oss. Vi har vel verdens beste sikkerhetsnett - som også kommer våre investorer til gode - og rent skatteteknsik så er det jo også en skatt det er vnaksleig å snike seg unna - som gir lave effektivitetstap.Jeg er imot formueskatt så blir det likt for nomenn og utlendinger å eie. De burde heller ta bort skjermingsfradraget, øke eiendomsskatten (med bunnfradrag for oss dødlige) samt innføre grunnrente på laksenæringen og Vindkraft. De kunne også øke utbyttesatsen med 1% så ville nok dette garantert gitt mere i skatt
Der peker du på noe som i svært sjelden grad nevnes av våre politikere. En del av de rikeste og deres selskaper "donerer" betydelige midler til deler av fellesskapet hvert år.Gavedryss fra Trond Mohn – delte ut 812 mill. i fjor
Trond Mohn er mer fornøyd med størrelsen på gavepotten enn overskuddet på 247 millioner kroner i fjor. – Jeg er mer opptatt av å gi, enn å tjene penger, sier han.finansavisen.no
Hvis det er så lett å bli nullskatteyter i Norge som enkelte vil ha det til, så vil jeg foreslå at vedkommende satser på en karriere som betalt skatteplanlegger for pengefolket. Det ser ikke ut til at de har fått med seg denne enkle suksessoppskriften. De vil sikkert betale godt for skatterådgivning som får tallene på denne listen til å forsvinne til null. Del gjerne oppskriften med meg også.Dette er innbetalt skatt som privatperson - så all skatten som blir betalt i selskapene de eier kommer sevlsagt itillegg:
Skal fraholde meg å kommentere innlegget, rettskrivinga derimot, står kanskje i stil m innholdet?Synd det ikke er mulig å skrive ut nyvalg i NÅrje. Regner med at når-hvis-om - Røre & Co kommer til får "folket" rask en kalddusj.... skjønt, hvis "folket" ikke vet hvam de skal stemme før innspurten så begriper jeg ingen ting. Det er jo hva som skjer mellom valgene som gjelder, ikke Klovnekampen de siste ukene før valget aka verdens dårligste standup sjÅvv...
Så du tok den. Blir overraska hver dag.Se det, du klarte ikke å la vær.....