De skjedde mens hans kone var Norges statsminister, de var langt mer omfattende enn Borten Moes og de har allerede bidratt kraftig til å bryte ned tilliten til våre politikere.
Det er derfor svært skuffende at Økokrim lar denne saken ligge. For en etterforskning ville langt være å foretrekke.
Av hensyn til demokratiet og aksjemarkedet.
Saken til Finnes er reltivt lik saken til mannen til Huitfeldt. At Finnes har handlet enormt mye mer og over et lengre tidsrom rokker ikke ved det prinsipielle i saken selv om Solberg har sittet på mer info enn Huitfeldt, både i kraft av å være statsminister og ikke bare utenriksminister og også fordi det har pågått over betydelig lengre tidsrom. Men antallet handler i seg selv er ikke noe som sier noe om innsidehandel (jeg vil påstå at om noe så er det absurde antall handler Finnes har gjort heller et eksempel på det motsatte, og det sier til en viss grad Økokrim også).
Borten Moe - saken derimot er prinsipielt forskjellig og derfor blir den også behandlet annerledes av Økokrim. Borten Moe har selv vært rimelig sentralt i grøten og ikke bare gift med noen som er det. Han kan selv ha hatt tilgang på priviligert informasjon i kraft av sin stillig og der kan han ikke snakke seg bort med at han ikke visste osv og det er han selv som har handlet. Saken ville vært - innsidehandelsmessig - lik om det var kona hans som handlet og ikke han selv.
Det er ganske mye i Norge, både privat og offentlig, hvor man essensielt bare må ha tillit til at den som vet noe som er hemmelig klarer å håndtere den hemmelige informasjonen. Samboeren min jobber nesten kun med taushetsbelagt materiale - forsåvidt av en type som neppe er egnet til å flytte noe marked akkurat - men uansett har ikke arbeidsgiver spesielt og det offentlige generelt ikke andre valg enn å stole på at hun ikke plaprer om det. Det samme gjelder et lass av stillinger i Norge og det er også veldig mange som har tilgang på markedssensitiv informasjon og da må man fortsatt egentliig bare stole på at de håndterer den forsvarlig. Det er rimelig nok mye enklere rent praktisk dersom ektefelle/samboer ikke handler aksjer som en gal, men folk har også venner og bekjente og møter folk til stadighet - til slutt blir det bare et spørsmål om tillit og også at ansatte har en viss grad av sunn fornuft.
Markedsplassene overvåker mistenkelige transaksjoner kontinuerlig og jeg vet at vi gjør det samme på jobben. Jeg vet ikke noe om detaljene, men det mest opplagte er ting som handler med påfallende god timing før det slippes kursdrivende informasjon og som kanskje også avviker fra hvordan vedkommende normalt handler og denslags.
Akkurat akjsemarkedet ville jeg ikke bekymret meg så veldig mye for. Tror ikke det er spesielt mange som bryr seg om at Finnes har sittet og handlet som en gal med beløp som - sett fra aksjemarkedet - er i området rundt vekslepenger og avrundingsfeil. Reaksjonene jeg har fått med meg har først og fremst vært en fascinasjon over hvor slappe regler og rutiner politikere har gitt hvor strengt det er for folk som jobber i finansinstitusjoner. Og så ganske mye hvor stupdumt der å drive på slik når man er gift med en man er gift med og ikke minst selve handlesmåten til Finnes.