Greit nok, kanskje var det mer glimt i øyet her enn jeg oppdaget. Her kan menes mye, foreslår å holde seg til tema som faktisk var det jeg var ute etter
Elles kan eg beretta at min karriere som aksjespekulant fekk ein brå slutt då generasjon Thunberg rundt middagsbordet vart sjokkert over at eg eigde ein aksje i Equinor (“som lagar forureinsing, pappa”), og kona frykta at ho ville vera ugild i kommunestyret. Eg vart altså tvungen til å selja meg ut med tap.
I løpet av Erna Solbergs tid som statsminister, kjøpte og solgte Sindre Finnes verdipapirer for til sammen 130 millioner, uten å fortelle om det. Med det utsatte han seg selv – og dermed landet – for fare, mener etterretningseksperter.
Det er akkurat det samme som gjør at Ernas habilitet i saksbehandling ikke er min største bekymring. Det er vanskelig å hevde at hennes standpunkt ble påvirket av ting hun ikke visste noe om, men dette skapte også en gedigen sikkerhetsrisiko. Not good. Hva om andre enn journalister hadde funnet ut av det først?
Det er akkurat det samme som gjør at Ernas habilitet i saksbehandling ikke er min største bekymring. Det er vanskelig å hevde at hennes standpunkt ble påvirket av ting hun ikke visste noe om, men dette skapte også en gedigen sikkerhetsrisiko. Not good. Hva om andre enn journalister hadde funnet ut av det først?
Få prinsipielle innvendinger, det er fremdeles ok å tenke på et tall. Et tall som kan variere fra sak til sak.
Habilitet må alltid vurderes fra sak til sak, og den enkelte beslutnings betydning for selskapet som er påvirket av beslutningen spiller inn i en habilitetsvurdering. Det samme gjør graden av tilknytning eller økonomisk interesse, skriver Solberg.
Daværende finansminister Siv Jensen visste ikke at statsministerens mann sto som skjult forfatter av et lobbybrev om statsbudsjettet, men tar det med «et skuldertrekk». Det gjør ikke Seher Aydar i Rødt.
Sindre hadde ikke yrkesforbud som Erna sier, og selv om jeg er enig i at kombinasjonen statsminister-ektefelle, lobbyist og finansakrobat ikke er veldig god så tror jeg man lett finner koblinger mellom LO og Ap som ikke er noe særlig bedre. Eller mellom norsk landbruk og Sp for den saks skyld.
Erna står for Ikke se, Ikke høre og Ikke vite.
Bergen Høire's standpunkt er å ikke ta standpunkt
Dette fra Norges største parti.
Tydeligvis ikke bare republikanerne i USA som tuller fælt
BERGEN (VG) Christine Meyer (H) har betalt en høy pris for å bli Bergens nye byrådsleder. Nå skal hun slutte å gi velgerne garantier.
www.vg.no
I den grad det finnes forståsegpåere på Bergenspolitikken levnes ikke hennes byråd store sjanser til å klare 4-årsmerket, halvårsmerket kan det også spøke for. Men - hvem vet? Så klar tale må da kunne belønnes!
BERGEN (VG) Christine Meyer (H) har betalt en høy pris for å bli Bergens nye byrådsleder. Nå skal hun slutte å gi velgerne garantier.
www.vg.no
I den grad det finnes forståsegpåere på Bergenspolitikken levnes ikke hennes byråd store sjanser til å klare 4-årsmerket, halvårsmerket kan det også spøke for. Men - hvem vet? Så klar tale må da kunne belønnes!
Får inntrykk av at intervjuobjektet ikke selv forstår at hun er en latterlig skikkelse. At hun er blitt Hs toppkandidat i Bergen er noe å fundere over.
Får inntrykk av at intervjuobjektet ikke selv forstår at hun er en latterlig skikkelse. At hun er blitt Hs toppkandidat i Bergen er noe å fundere over.
Porsgrunn var litt i samme situasjon, men når de oppdaget det var det litt sent. De kunne ha samarbeidet med Krf, FrP og INP og sikret posisjon, men Krf ville ha ordføreren og Høyre ville ikke ha sin egen. Ei heller som varaordfører. Da gikk Frp og INP til AP som fikk ordføreren. Det skal også nevnes at Frp og INP gikk til valg på å fjerne AP fra posisjon, mens Høyre bare hadde kopiert Kardemommeloven.
Porsgrunn var litt i samme situasjon, men når de oppdaget det var det litt sent. De kunne ha samarbeidet med Krf, FrP og INP og sikret posisjon, men Krf ville ha ordføreren og Høyre ville ikke ha sin egen. Ei heller som varaordfører. Da gikk Frp og INP til AP som fikk ordføreren. Det skal også nevnes at Frp og INP gikk til valg på å fjerne AP fra posisjon, mens Høyre bare hadde kopiert Kardemommeloven.
Noen år tilbake ville jeg sett på det du beskriver som en usannsynlig hendelse, "a disturbance in the Force", som kun inntreffer én gang og ett sted. Nå er denslags gjengs, daglig og på repeat, og ikke kun på rørete kommunalt nivå. Det rotes og røres helt opp på regjeringsnivå, der opplagt ukvalifiserte får lov til å herje på, og det går gjerne altfor lenge før en helt nødvendig nødbrems dras til.
Var det bedre før? Er det dagens 24/7/365 nyhetsrush som gir oss større innsikt?
Nope.
Det som skjer er en funksjon av mangel på integritet, blandet med en generøs dose idioti, koblet med blind opportunisme.
Eksempel på hvor høyt opp røret når, og det passer selv i den blåblå tråden, for hva er mer blåblått enn dette?
Eg hugsar henne først og fremst frå tumultane i SSB, der ho (om eg hugsar rett) fekk direktiv frå politisk leiing i Finansdept om å leggja ned analyseavdelinga, og så sparken som direktør då ho faktisk gjorde det.
Reint frå minnet var det noko med at Eirik Holmøyvik Erling Holmøy var ein av dei analytikarane som skulle omplasserast, og finansministeren likte han fordi nokre av rapportane hans var nyttige når Frp skulle argumentera mot innvandring. Venstresida likte han fordi han også laga rapportar som var gode argument for sosialdemokrati.
Den gongen hadde eg litt sympati for Meyer, hugsar eg, og det er jo lett å læra av noko slikt at politikken er ei totalt umoralsk sfære.
Som, igjen, kan forklara kvifor ho framstår som eit prinsipplaust næpskrell no.
Med de interne reglene i advokatfirmaet Bahr på den ene siden, og potensielle habilitetskonflikter som kan oppstå på Statsministerens kontor på den annen, er det et krevende landskap ekteparet Steen og Svensen må navigere sin privatøkonomi i.
Enda mer komplisert blir det at begge ektefellene har strenge taushetsplikter knyttet til sitt arbeid.
– Svensen har taushetsplikt om sine og advokatfirmaet Bahrs klienter og saker. SMK har derfor ikke oversikt over hvilke saker Svensen eller Bahr jobber med. Det er derfor ikke mulig for SMK å svare utfyllende på spørsmålet om saker Svensen eller Bahr har jobbet med også har vært til behandling på SMK, sier kommunikasjonssjef Hjukse.
– Hvordan kan man vurdere habilitet når det er ukjent hvem ektefellens klienter er?
– I de tilfellene vil det ikke være mulig å vurdere sin habilitet, svarer Hjukse.
– Dette vil gjelde for alle som er gift med en som har taushetsplikt om klienter, som for eksempel advokater, helsepersonell, revisorer og aksjemeglere.
SMK sier Steen har varslet kontoret når hun har blitt kjent med ektemannens klienter, noe hun en gang gjorde i forbindelse med at investorer i Gassled saksøkte staten. Ektemannen var en av advokatene på saken.
– Hun jobbet derfor ikke med saker knyttet til Gassled, sier Hjukse.
Lett fascinert over at SMK-dama har lånt ørten millioner av mannen sin for å investere i Private Equity. Man kan jo undres hva som har foregått i heimen der. Mannen har bøttevis av pæng (formue på rundt 100 mill). Hva ville/vil skjedd/skje dersom disse investeringene hadde gått/ går åt helvete. Vil mannen innkreve gjelden fra sin kone.? I såfall hvordan?
Siden det ikke ville vært mulig å tilbakebetale lånet i form av penger innenfor rimelig tid så kan man jo undres over hvorfor dette var et lån i utgangspunket og ikke bare en investering som var behandlet i familierådet med to medlemmer i den grad slikt i det hele diskuteres. Føres lånet på begges selvangivelser for å spare forumeskatt? Det gir så vidt jeg kan forstå ikke noen mening siden ektefeller kan fodele det som de vil (altså i praksis få dobbelt bunnfradrag).
Usikrede lån til privatpersoner har normalt en rente på rundt 10% og oppover. Lån med sikkerhet i felles bolig gir liten mening når man er gift og bor i den samme boligen uansett eventuell eierbrøk. Lån med sikkerhet i investeringer er en greie, men det er krevende innefor PE-investeringer hvor eventuell sikkerhet ikke nødvendigvis er realiserbar.
Å være gift i de svært godt bemidlede familier er åpenbart ikke som å være gift ellers.
www.vg.no
Det intervjuet i VG er ikke helt oppe der med Geelbuydens berømte intervju med Gro Harlem Bruntland hvor han ordrett gjengav hva hun faktisk hadde sagt, men det her definitivt klassikerpotensiale.