Samtidig som at alle trodde det var over...
Sissel Knutsen Hegdal la fredag til opplysninger i fritakssøknaden sin.
www.aftenbladet.no
Sissel Knutsen Hegdal
søkte formelt om fritak fra vervet som ordfører forrige uke. I søknaden oppga hun «andre særegne forhold» som begrunnelse, og utdypet slik:
«Er utmeldt av Høyre. I henhold til samarbeidsavtale mellom H, Frp, KrF, V og Pp skal Høyre ha ordfører i perioden 2023–2027.»
Nå skal hun ha endret søknaden, ifølge
RA Stavanger.
«Ingen vesentlig ulempe med å ivareta vervet»
Nå står det, ifølge avisen at:
«I henhold til samarbeidsavtale mellom H, FRP, KRF, V og PP skal Høyre ha ordfører i perioden 2023- 2027. Med virkning fra 12.09.24 er jeg ikke lenger medlem av Høyre og er en uavhengig representant.
Bakgrunnen for søknad om fritak fra vervet som ordfører er å skape ro rundt det svært viktige politiske arbeidet i Stavanger kommune.
Personlig har jeg ingen vesentlig ulempe med å ivareta vervet.»
Aftenbladet har foreløpig ikke lykkes med å komme i kontakt med Knutsen Hegdal.
I kommuneloven § 7-9. Uttreden og fritak står det: «Hvis en folkevalgt ikke kan ivareta vervet sitt uten at det fører til vesentlig ulempe for han eller henne, kan kommunestyret eller fylkestinget etter søknad frita den folkevalgte for vervet midlertidig eller for resten av valgperioden.»
Nå har Sissel Knutsen Hegdal altså valgt å understreke at hun personlig ikke har vesentlig ulempe med å gjennomføre vervet.
– Kan åpne for omkamp
Aftenbladets politiske kommentator Leif Tore Lindø mener situasjonen i beste fall er uklar.
– Knutsen Hegdal fjerner åpningen som har vært for at bystyret kan innvilge fritakssøknaden hennes på lovlig vis. Dette kan åpne for en slags omkamp, selv om hun søker om å gå av, sier han.
– Jøss, er reaksjonen til statsviter Svein Erik Tuastad ved Universitetet i Stavanger (UiS).
– For meg ser det ut som at denne saken ikke nødvendigvis er ferdig likevel, fortsetter Tuastad.
– Konsekvensen blir omkamp
– Hun sier at hun egentlig er i stand til å fortsette, og at ting i realiteten er som før. Jeg får inntrykk av at beklagelsen var skrevet med en litt påholden penn, sier statsviteren.
Han viser til pressemeldingen hvor Knutsen Hegdal beklaget til kommunens innbyggere.
– Jeg vil ikke si at dette er en omkamp fra henne, men konsekvensen blir omkamp uten at det trenger å være hennes intensjon, fordi kommuneloven er så streng som den er. Dette skaper en usikkerhet når det gjelder hvordan statsforvalteren vil tolke søknaden om fritak.