Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Høyre er et interesseparti for de rike som vil beholde mer av pengene sine selv. Er du ikke blant dem og stemmer Høyre har du ikke skjønt noe...

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    ^Er det lenge siden du var hos legen for å få en sykemelding grunnet snufsete nese? Og han sykemeldte deg tvert? Terskelen for å sykemelde har blitt mye høyere de siste årene, legene har fått strengere retningslinjer.
    Det hadde nok ikke vært et problem å få en sykmelding hvis jeg hadde bedt om det. Det er fordelen med å ikke misbruke muligheten og springe til legen uten grunn, eller ville sykmelde seg med svak begrunnelse.

Hvis du opplever at legen din ikke lenger stoler på deg, eller vegrer seg for å sykmelde deg om du skulle behøve det, så er det nok en grunn for det Pink... Hvis han/hun må komme med "nye retningslinjer" for å stoppe deg, så er det nok bare en pen måte å be deg ta deg samme og komme deg på jobb.
    Nåja, jeg har vært sykemeldt 4 ganger i mitt snart 40 år lange yrkesliv. Egenmeldinger nærmer seg 10, vil jeg tro. Sist gang jeg hadde behov for sykemelding hadde jeg et skikkelig hekseskudd. Fikk beskjed om å ta smertestillende og gå på jobb, det ville gi seg etterhvert.
    Joda, han hadde rett, smertene forsvant etter et par dager.
    Nei, var det ikke de som slet så med bekymringer?

Da kan vel ikke 4 sykemeldinger være rett?

Og for å komme deg i forkjøpet............ så ble de karakterisert som "bekymret" av en annen bruker her for en tid siden grunnet de rikes oppkjøp av perler på Sørlandskysten - var vel regjeringens forslag om å fjerne driveplikt og boplikt som var temaet.

Kanskje de ikke var så bekymret allikevel, mulig en bruker var vel omsorgsfull og omtenksom.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Man betaler i hvert fall nok skatt når man driver et lite firma. Man kommer ikke under 50% skatt uansett inntekt. Dvs at man kan tjene en normal god årslønn som ansatt og skatte f.eks 34 % eller starte for seg selv, halvere inntekten og skatte 50%.

Så kan man legge til langt høyere rent på bedriftslån + masse utgifter til regnskap.

Det er knallhardt å starte ny bedrift, og de fleste går dukken relativt raskt. Bare 30 prosent av foretakene som ble etablert i 2007 var fortsatt aktive i 2012, viser fersk statistikk.

Syv av ti nystartede bedrifter går dukken - Aftenposten

Det er viktig at det blir lettere og overleve etter å ha startet en bedrift , de nye bedriftene har som regel mye nytt utstyr og må betale høy formueskatt.
    nåvel... det er i så tilfelle lånefinansiert og dermed ikke formueskatt. Og formueskatt er ikke høyt. Du betaler 1% av det som overskyter 1 million kr.

Årsaken til at så mange bedrifter feiler er at bedriften har ganske enkelt ikke en ide som er god nok. De kan ikke tjene nok penger til å gå rundt og går dermed dukken.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Høyre er et interesseparti for de rike som vil beholde mer av pengene sine selv. Er du ikke blant dem og stemmer Høyre har du ikke skjønt noe...
    AP og Høyre er desverre alt for like, til tross for Høyre i regjering så skjer det ikke nok! Men litt forbedring er bedre enn intet, så klager ikke jeg.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Største forskjellen på Høyre og Arbeiderpartiet er medfarten de får i Dagbladet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.046
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    AP og Høyre er desverre alt for like, til tross for Høyre i regjering så skjer det ikke nok! Men litt forbedring er bedre enn intet, så klager ikke jeg.
    Det virker litt vanskelig å definere hvem "de rike" er, men det er tydeligvis hverken Stein Erik Hagen eller NHO:
    Foreslår kakseskatt på boliger - Skatt - VG
    Stein Erik Hagen foreslår ny skatt for de rikeste - nyheter - Dagbladet.no

Høyres problem er skvisen mellom behovet for å fjerne formuesskatten på eierskap i bedrifter og småborgerskapets sterke motvilje mot å innføre en generell eiendomsskatt på boliger. Så langt ser det ut som om villaeierne med gjeld og labrador leder i den matchen, dessverre.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Man betaler i hvert fall nok skatt når man driver et lite firma. Man kommer ikke under 50% skatt uansett inntekt. Dvs at man kan tjene en normal god årslønn som ansatt og skatte f.eks 34 % eller starte for seg selv, halvere inntekten og skatte 50%.

Så kan man legge til langt høyere rent på bedriftslån + masse utgifter til regnskap.
    Og starter man ikke AS, men enkeltmannsforetak, så stiller man med r*va bar og skjegget fullt av postkasser om man blir syk, med mindre man har en del temmelig dyre forsikringer. Om en så går dukken og må avvikle, evnt blir slått konkurs, så har man ikke en gang krav på arbeidsledighetstrygd. I tillegg, så er en personlig ansvarlig for all gjelda til firmaet.

Alikevel, så er en ansett som djevelen selv av SV og AP, fordi en våger seg på å prøve å skape sin egen arbeidsplass.

Johan-Kr

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    Hvor mange av disse "kaksene" eier bilene, båtene, eiendommene sine? Firmabil, firmahytte,..... Nå er det vel også slik at formueskatten tilfaller Staten, eiendomskatten kommunene. Burde kanskje heller finne på et system hvor "eiendeler til inntekts ervervelse" holdes utenom formueskatten?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Ikke så mye enklere med AS i forhold ENK ved sykdom/permisjon, man må krangle med NAV uansett.
    Er selv kronisk syk og har barn med diagnose, men gir nå f.... I å få dekket noe som helst ved fravær. Gidder ikke å jobbe med NAV for hver enkelt sak. Det er frustrerende og tidkrevende. Bedre å bruke denne tiden på å jobbe mer. Så for min del kan sykepenger bare kuttes. Tar det inn på mer jobbing når jeg er frisk. I grunn sånn det bør være da det motiverer til jobbing. Er jeg syk så tjener jeg mindre, helt fair.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvor mange av disse "kaksene" eier bilene, båtene, eiendommene sine? Firmabil, firmahytte,..... Nå er det vel også slik at formueskatten tilfaller Staten, eiendomskatten kommunene. Burde kanskje heller finne på et system hvor "eiendeler til inntekts ervervelse" holdes utenom formueskatten?
    Biler, båter og annet som eier av firmaet og disponeres av en selv, skal skattlegges som fordel.

For bil, så får du et tillegg på skattbar inntekt, og dette beregnes ut fra nyverdi, med fradrag inntil tre års alder - da regnes det fra 75% av nyverdi. Om bilen er et 20 år gammelt vrak, blir du fremdeles beskattet utfra en verdi på 75% av nyverdi.

Johan-Kr

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.046
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som Fenalaar sier. Det er mange, mange år siden det der var noen skattemessig fordel. Jeg foretrekker å eie bilen min selv og få kjøregodtgjørelse etter statens satser på reiseregning heller enn å disponere en firmabil, helt enkelt fordi det er en gunstigere ordning for meg.

Dette er et eksempel på hvordan det bør være: Firmabilen beskattes når den er en privat fordel. Det gir mindre mening når eierne må hente ut penger fra firmaet for å betale formuesskatt på en VW Caddy som bare brukes i jobb av firmaets ansatte.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.046
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det der er en viktig del av begrunnelsen for å fjerne formuesskatten slik den fungerer i dag og heller erstatte den med en generell eiendomsskatt på privat luksus som boliger, båter, osv. over et visst innslagspunkt. Det gir veldig lite mening at lånefinansierte eiendomsinvesteringer skal være skattemessig subsidiert fremfor produksjonsutstyr i en familiebedrift, eller at "rikinger" som Stordalen og Spetalen skattemessig subsidieres fremfor "rikinger" som Røkke og Hagen. Teoretisk sett er formuesskatten 1,1 %. De to førstnevnte betaler 0,01 - 0,06 % av anslått formue, mens de to siste betaler 0,8 - 1 % formuesskatt. Det er ganske stor forskjell på å betale 100 k og 10 mill i formuesskatt pr milliard. Det er bare typen eiendeler som er forskjellig, de har til salt i grøten alle fire.

Apropos Spetalen: Her bygger Spetalen Norges heftigste luksusbolig - TV2.no

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    En kompis av meg driver et enkeltmannsforetak. Stor bygningsmasse, stor maskinpark og stor eiendom (2 poeng til den som gjetter hva han er :) ) Han klager litt på skatter og avgifter generelt, men har aldri klaget på formueskatt. Merkelig med tanke på sutringen fra andre som driver "for seg sjæl" Han betaler også inn trygdeandelen til Staten så sykepenger, eller mangel på sådanne, har heller aldri vært noe problem.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.046
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan muligens ha noe med den skattemessige verdsettelsen av bygningsmasse og fast eiendom å gjøre. Har prøvd å forklare det poenget i flere innlegg nå, men det må visst forklares en gang til: Dagens formuesskatt favoriserer formue som er investert i fast eiendom fremfor formue som er investert i produksjonsutstyr.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    Har forstått det, men jeg vil anslå at 3/4 av denne mannens formue er bundet opp i maskinparken. Likevel klager han ikke på formueskatten? Jeg har heller ikke hørt andre i hans yrke klage på denne biten av skattesystemet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.740
    Torget vurderinger
    23
    En kompis av meg driver et enkeltmannsforetak. Stor bygningsmasse, stor maskinpark og stor eiendom (2 poeng til den som gjetter hva han er :) ) Han klager litt på skatter og avgifter generelt, men har aldri klaget på formueskatt. Merkelig med tanke på sutringen fra andre som driver "for seg sjæl" Han betaler også inn trygdeandelen til Staten så sykepenger, eller mangel på sådanne, har heller aldri vært noe problem.
    NSB?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ikke bare det asbjørn. Vi gir rentefradrag til å hjelpe de som låner for å gjemme formuen i eiendommer.

Fjern rentefradrag på store lån. Justeres gjerne med g = 80k-ish. 50g = 4 Mill. Lån over det og du får ikke rentefradrag.

Det samme gjelder formue. formue over 4g og ingen formueskatt. 100% markedspris på bolig

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.812
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lite annet å si enn at jeg er enig både i Larsons siste innlegg og Asbjørns innlegg 2297.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.046
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har forstått det, men jeg vil anslå at 3/4 av denne mannens formue er bundet opp i maskinparken. Likevel klager han ikke på formueskatten? Jeg har heller ikke hørt andre i hans yrke klage på denne biten av skattesystemet.
    Hvilket yrke er det vi snakker om? Bonde?

C

cruiser

Gjest
    En av de største bremsene på grundervirksomhet tror jeg er gjeldsordningsloven og probleme knyttet til enkeltmannsforetak og as som er nevnt tidligere i denne tråden. I forhold til gjeldsordningsloven så gikk forrige regjering i stikk motsatt retning av hva de burde, godt fulgt opp av denne regjeringen. Man har ikke de samme mulighetene til å gå på tryne som man har i f.eks England og USA

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.046
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bonde/entrepenør.
    Landbrukseiendom verdisettes til helt spesielt lave takster, så det blir ikke mye formuesskatt av den. Et delvis nedbetalt lån for å bygge låve/maskinhall for noen år siden, og du er langt over på minussiden mht ligningsformue i mange år. Maskinparken nedskrives gjerne over 10 år, og det kan hende at den delvis er lånefinansiert. Det er umulig å gjette hva ligningsverdien av en ukjent maskinpark med ukjent alder og ukjent gjeld kan være. Skulle ikke forundre meg om en slik næringsdrivende ikke betaler nevneverdig formuesskatt.

Problemet, og man kan selvsagt diskutere hvor stort det er, oppstår i bedrifter i en vekstfase hvor det er investert ganske mye penger i produksjonsutstyr, men før det blir noen særlig kontantstrøm fra driften. Da er likviditet alfa og omega, og det absolutt siste man trenger er å måtte ta ut kontanter fra bedriften for å betale formuesskatt på bokført verdi av produksjonsutstyr som ennå ikke har begynt å tjene penger. Og det er bare norskeide bedrifter som får det problemet. Selg bedriften til utenlandske investorer, og vips, ikke lenger nødvendig å betale noen formuesskatt. Bruk pengene fra salget på å bygge et palass av et hus og en gigantisk hytte, og du slipper å tenke mer på formuesskatt selv også. Dette er ærlig talt ikke eksakt hva vi bør stimulere folk til å gjøre.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    Når det gjelder maskinentrepenører så har jeg inntrykk av at mye av maskinparken er leaset. Hvordan er det med formueskatt da?
    Kompis nærmer seg pensjonsalder så jeg regner med at han henter pengene i madrassen når han invisterer, men for yngre mennesker som starter opp i tilsvarende bransje så er det nok en fordel å stå på god fot med banken.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.046
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Leaset utstyr tilhører leasingselskapet og ikke brukeren, så det blir det heller ikke mye formuesskatt av. Men hvis firmaet eier maskinene selv, så skattlegges de. Det er en klar oppfordring til å selge eiendeler ut av firmaet, gjerne til finansielle investorer utenlands, og så lease dem tilbake. Problemet er selvsagt at det gjør firmaet mer sårbart for svingninger. (Edit: Enkelte langsiktige leasingavtaler skal bokføres som kapital på firmaet, men detaljene her kan jeg ikke så mye om.)

Her er en entreprenør som sier hva han synes om formuesskatten:
    Maskinentreprenørenes Forbund

Legg også merke til at "alle" var enige om dette før valget, men når regjeringen legger frem budsjettforslaget er dette plutselig hårreisende usosialt og favorisering av "de rike". Bah.

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Neste år kommer det flere velferdskutt ser det ut som:
    Arbeidsledigheten er fem ganger så høy blant innvandrere fra Afrika som for befolkningen samlet. Horribelt, mener nestleder Per Sandberg i Frp, som frykter for fremtiden for norske velferdsgoder.
    Så har vi den trygdede delen der de er overrepresentert også.

Fortsetter denne utviklingen, kan man bare spørre seg om ikke dagpenger eller arbeidsavklaringspenger er de neste velferdsgodene som må kuttes.
    Ser ut som dette kuttes allerede neste år.

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Regjerings-fatique allerede?

Høyre-kritikk: – Trine Skei Grande er Jonas Gahr Støres beste PR-agent - NRK – Norge

Selvkritikk er selvfølgelig helt uaktuelt, selv om de på forhånd burde vite at både form og innhold i statsbudsjettet var dratt såpass langt ut over støttepartienes komfortsone, så da er selvfølgelig en skarp kritikk av støttepartiene på sin plass.

I tillegg til kritikk, brukes tilsvarende fremragende retorikk som som da de gikk på stumpen for reservasjonsretten - å påberope at støttepartiene ikke forstår hverken hva som er godt for dem selv, forslagets innhold eller at "det er bra for landet".

I min bok er det ganske så arrogant, og spørsmålet er om de kanskje vil få døra i fleisen denne gangen også?

Når de blåbrune klager på vingling, så må det vel også kunne sies at både de (Høyre) og rødgrønt tidligere har gått til valg på å heve tollgrensen, men "vinglet som Venstre" i posisjon. Frp har som kjent ikke tidligere vært i posisjon, men kan alt om vingling.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.812
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet, og man kan selvsagt diskutere hvor stort det er, oppstår i bedrifter i en vekstfase hvor det er investert ganske mye penger i produksjonsutstyr, men før det blir noen særlig kontantstrøm fra driften. Da er likviditet alfa og omega, og det absolutt siste man trenger er å måtte ta ut kontanter fra bedriften for å betale formuesskatt på bokført verdi av produksjonsutstyr som ennå ikke har begynt å tjene penger. Og det er bare norskeide bedrifter som får det problemet. Selg bedriften til utenlandske investorer, og vips, ikke lenger nødvendig å betale noen formuesskatt. Bruk pengene fra salget på å bygge et palass av et hus og en gigantisk hytte, og du slipper å tenke mer på formuesskatt selv også. Dette er ærlig talt ikke eksakt hva vi bør stimulere folk til å gjøre.
    Helt enig. Og det løses ikke med å redusere formuesskatten til feks Rema Reitan. Rema skaper ikke arbeidsplasser eller ny virksomhet, selv i en etablererfase av Rema. Folk må ha mat, og om arbeidsplassene ikke finnes hos Reitan, finnes de et annet sted. Nyskaping derimot, og insitamentet til å sylte kapitalen ned i uproduktive palasser, er det som må tas tak i. Og her bommer regjeringens forslag totalt. Eller sagt på en annen måte, ved å skyte på blink med hagle, treffer de nok mange av de som trenger det, men de treffer enormt mye annet også. Jeg er overbevist om at problematikken med grunderbedrifter kan løses på bedre og mer målrettede måter enn ved å skyte med hagle på alt som finnes av norske formuer.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    Jeg er faktisk enig med Stang. 770.000.- fordelt på nesten 400 mennesker blir ikke så fryktelig mye pr. pers.
    Småligheten ser man nok av på de forskjellige bedrifters julebord når det er tomt for drikkebonger og den festkledde sjaueren mener at det er smålig av arbeidsgiveren å gi ut kun 5 drikkebonger pr. kuvert.
    Forøvrig syntes jeg ikke Stang er så ille, en jovial paradefigur uten annen makt enn en tittel.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.685
    Sted
    Smurfeland
    Jeg er faktisk enig med Stang. 770.000.- fordelt på nesten 400 mennesker blir ikke så fryktelig mye pr. pers.
    Småligheten ser man nok av på de forskjellige bedrifters julebord når det er tomt for drikkebonger og den festkledde sjaueren mener at det er smålig av arbeidsgiveren å gi ut kun 5 drikkebonger pr. kuvert.
    Forøvrig syntes jeg ikke Stang er så ille, en jovial paradefigur uten annen makt enn en tittel.
    770.000,- delt på 400 personer = 1925,- pr. snute. Er det vanlig kuvertpris på firmafester?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    770.000,- delt på 400 personer = 1925,- pr. snute. Er det vanlig kuvertpris på firmafester?
    Kuvertprisen på et julebord, inkludert drikke, skvetter fort opp i 1000 kroner. Jeg sa ikke at det var billig, jeg sa det ikke var så fryktelig mye. "Vanlige" firmafester henter dessuten ikke ektefeller fra hele landet.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.685
    Sted
    Smurfeland
    Kuvertprisen på et julebord, inkludert drikke, skvetter fort opp i 1000 kroner. Jeg sa ikke at det var billig, jeg sa det ikke var så fryktelig mye. "Vanlige" firmafester henter dessuten ikke ektefeller fra hele landet.
    Dobbelt så mye som et vanlig julebord for vanlige lønnsmottagere, da. Hvor iallfall i det private dette dekkes av firmaets overskudd, og ikke av skattebetalerne. Jeg syns man kan synse hva man vil om dette.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    Smålig. En liten gest til ektefellene til våre folkevalgte ved å spandere flybiletten er på sin plass.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Det er greit at det ikke er så mye, men stortinget har allerede flere middager og selskaper i året de behøver ikke dette også.

Synes også at 1925,- pr. pers høres veldig lite ut når det snakkes om fly og overnatting på hotell for en del av deltakerne, husker også at de kuttet 200 000 - 300 000,- for en del hjelpeforeninger for de fattige på det siste budsjettet byrådet i Oslo la frem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn