Jeg har som sagt ikke stemt på dem heller.Høyre er et interesseparti for de rike som vil beholde mer av pengene sine selv. Er du ikke blant dem og stemmer Høyre har du ikke skjønt noe...
Nei, var det ikke de som slet så med bekymringer?Nåja, jeg har vært sykemeldt 4 ganger i mitt snart 40 år lange yrkesliv. Egenmeldinger nærmer seg 10, vil jeg tro. Sist gang jeg hadde behov for sykemelding hadde jeg et skikkelig hekseskudd. Fikk beskjed om å ta smertestillende og gå på jobb, det ville gi seg etterhvert.Det hadde nok ikke vært et problem å få en sykmelding hvis jeg hadde bedt om det. Det er fordelen med å ikke misbruke muligheten og springe til legen uten grunn, eller ville sykmelde seg med svak begrunnelse.^Er det lenge siden du var hos legen for å få en sykemelding grunnet snufsete nese? Og han sykemeldte deg tvert? Terskelen for å sykemelde har blitt mye høyere de siste årene, legene har fått strengere retningslinjer.
Hvis du opplever at legen din ikke lenger stoler på deg, eller vegrer seg for å sykmelde deg om du skulle behøve det, så er det nok en grunn for det Pink... Hvis han/hun må komme med "nye retningslinjer" for å stoppe deg, så er det nok bare en pen måte å be deg ta deg samme og komme deg på jobb.
Joda, han hadde rett, smertene forsvant etter et par dager.
nåvel... det er i så tilfelle lånefinansiert og dermed ikke formueskatt. Og formueskatt er ikke høyt. Du betaler 1% av det som overskyter 1 million kr.Det er knallhardt å starte ny bedrift, og de fleste går dukken relativt raskt. Bare 30 prosent av foretakene som ble etablert i 2007 var fortsatt aktive i 2012, viser fersk statistikk.
Syv av ti nystartede bedrifter går dukken - Aftenposten
Det er viktig at det blir lettere og overleve etter å ha startet en bedrift , de nye bedriftene har som regel mye nytt utstyr og må betale høy formueskatt.
Årsaken til at så mange bedrifter feiler er at bedriften har ganske enkelt ikke en ide som er god nok. De kan ikke tjene nok penger til å gå rundt og går dermed dukken.
AP og Høyre er desverre alt for like, til tross for Høyre i regjering så skjer det ikke nok! Men litt forbedring er bedre enn intet, så klager ikke jeg.Høyre er et interesseparti for de rike som vil beholde mer av pengene sine selv. Er du ikke blant dem og stemmer Høyre har du ikke skjønt noe...
Det virker litt vanskelig å definere hvem "de rike" er, men det er tydeligvis hverken Stein Erik Hagen eller NHO:AP og Høyre er desverre alt for like, til tross for Høyre i regjering så skjer det ikke nok! Men litt forbedring er bedre enn intet, så klager ikke jeg.Høyre er et interesseparti for de rike som vil beholde mer av pengene sine selv. Er du ikke blant dem og stemmer Høyre har du ikke skjønt noe...
Og starter man ikke AS, men enkeltmannsforetak, så stiller man med r*va bar og skjegget fullt av postkasser om man blir syk, med mindre man har en del temmelig dyre forsikringer. Om en så går dukken og må avvikle, evnt blir slått konkurs, så har man ikke en gang krav på arbeidsledighetstrygd. I tillegg, så er en personlig ansvarlig for all gjelda til firmaet.Man betaler i hvert fall nok skatt når man driver et lite firma. Man kommer ikke under 50% skatt uansett inntekt. Dvs at man kan tjene en normal god årslønn som ansatt og skatte f.eks 34 % eller starte for seg selv, halvere inntekten og skatte 50%.
Så kan man legge til langt høyere rent på bedriftslån + masse utgifter til regnskap.
Biler, båter og annet som eier av firmaet og disponeres av en selv, skal skattlegges som fordel.Hvor mange av disse "kaksene" eier bilene, båtene, eiendommene sine? Firmabil, firmahytte,..... Nå er det vel også slik at formueskatten tilfaller Staten, eiendomskatten kommunene. Burde kanskje heller finne på et system hvor "eiendeler til inntekts ervervelse" holdes utenom formueskatten?
Som Fenalaar sier. Det er mange, mange år siden det der var noen skattemessig fordel. Jeg foretrekker å eie bilen min selv og få kjøregodtgjørelse etter statens satser på reiseregning heller enn å disponere en firmabil, helt enkelt fordi det er en gunstigere ordning for meg.Hvor mange av disse "kaksene" eier bilene, båtene, eiendommene sine? Firmabil, firmahytte,..... Nå er det vel også slik at formueskatten tilfaller Staten, eiendomskatten kommunene. Burde kanskje heller finne på et system hvor "eiendeler til inntekts ervervelse" holdes utenom formueskatten?
NSB?En kompis av meg driver et enkeltmannsforetak. Stor bygningsmasse, stor maskinpark og stor eiendom (2 poeng til den som gjetter hva han er ) Han klager litt på skatter og avgifter generelt, men har aldri klaget på formueskatt. Merkelig med tanke på sutringen fra andre som driver "for seg sjæl" Han betaler også inn trygdeandelen til Staten så sykepenger, eller mangel på sådanne, har heller aldri vært noe problem.
Hvilket yrke er det vi snakker om? Bonde?Har forstått det, men jeg vil anslå at 3/4 av denne mannens formue er bundet opp i maskinparken. Likevel klager han ikke på formueskatten? Jeg har heller ikke hørt andre i hans yrke klage på denne biten av skattesystemet.
Landbrukseiendom verdisettes til helt spesielt lave takster, så det blir ikke mye formuesskatt av den. Et delvis nedbetalt lån for å bygge låve/maskinhall for noen år siden, og du er langt over på minussiden mht ligningsformue i mange år. Maskinparken nedskrives gjerne over 10 år, og det kan hende at den delvis er lånefinansiert. Det er umulig å gjette hva ligningsverdien av en ukjent maskinpark med ukjent alder og ukjent gjeld kan være. Skulle ikke forundre meg om en slik næringsdrivende ikke betaler nevneverdig formuesskatt.Bonde/entrepenør.
Så har vi den trygdede delen der de er overrepresentert også.Arbeidsledigheten er fem ganger så høy blant innvandrere fra Afrika som for befolkningen samlet. Horribelt, mener nestleder Per Sandberg i Frp, som frykter for fremtiden for norske velferdsgoder.
Ser ut som dette kuttes allerede neste år.Fortsetter denne utviklingen, kan man bare spørre seg om ikke dagpenger eller arbeidsavklaringspenger er de neste velferdsgodene som må kuttes.
Helt enig. Og det løses ikke med å redusere formuesskatten til feks Rema Reitan. Rema skaper ikke arbeidsplasser eller ny virksomhet, selv i en etablererfase av Rema. Folk må ha mat, og om arbeidsplassene ikke finnes hos Reitan, finnes de et annet sted. Nyskaping derimot, og insitamentet til å sylte kapitalen ned i uproduktive palasser, er det som må tas tak i. Og her bommer regjeringens forslag totalt. Eller sagt på en annen måte, ved å skyte på blink med hagle, treffer de nok mange av de som trenger det, men de treffer enormt mye annet også. Jeg er overbevist om at problematikken med grunderbedrifter kan løses på bedre og mer målrettede måter enn ved å skyte med hagle på alt som finnes av norske formuer.Problemet, og man kan selvsagt diskutere hvor stort det er, oppstår i bedrifter i en vekstfase hvor det er investert ganske mye penger i produksjonsutstyr, men før det blir noen særlig kontantstrøm fra driften. Da er likviditet alfa og omega, og det absolutt siste man trenger er å måtte ta ut kontanter fra bedriften for å betale formuesskatt på bokført verdi av produksjonsutstyr som ennå ikke har begynt å tjene penger. Og det er bare norskeide bedrifter som får det problemet. Selg bedriften til utenlandske investorer, og vips, ikke lenger nødvendig å betale noen formuesskatt. Bruk pengene fra salget på å bygge et palass av et hus og en gigantisk hytte, og du slipper å tenke mer på formuesskatt selv også. Dette er ærlig talt ikke eksakt hva vi bør stimulere folk til å gjøre.
770.000,- delt på 400 personer = 1925,- pr. snute. Er det vanlig kuvertpris på firmafester?Jeg er faktisk enig med Stang. 770.000.- fordelt på nesten 400 mennesker blir ikke så fryktelig mye pr. pers.
Småligheten ser man nok av på de forskjellige bedrifters julebord når det er tomt for drikkebonger og den festkledde sjaueren mener at det er smålig av arbeidsgiveren å gi ut kun 5 drikkebonger pr. kuvert.
Forøvrig syntes jeg ikke Stang er så ille, en jovial paradefigur uten annen makt enn en tittel.
Kuvertprisen på et julebord, inkludert drikke, skvetter fort opp i 1000 kroner. Jeg sa ikke at det var billig, jeg sa det ikke var så fryktelig mye. "Vanlige" firmafester henter dessuten ikke ektefeller fra hele landet.770.000,- delt på 400 personer = 1925,- pr. snute. Er det vanlig kuvertpris på firmafester?Jeg er faktisk enig med Stang. 770.000.- fordelt på nesten 400 mennesker blir ikke så fryktelig mye pr. pers.
Småligheten ser man nok av på de forskjellige bedrifters julebord når det er tomt for drikkebonger og den festkledde sjaueren mener at det er smålig av arbeidsgiveren å gi ut kun 5 drikkebonger pr. kuvert.
Forøvrig syntes jeg ikke Stang er så ille, en jovial paradefigur uten annen makt enn en tittel.
Dobbelt så mye som et vanlig julebord for vanlige lønnsmottagere, da. Hvor iallfall i det private dette dekkes av firmaets overskudd, og ikke av skattebetalerne. Jeg syns man kan synse hva man vil om dette.Kuvertprisen på et julebord, inkludert drikke, skvetter fort opp i 1000 kroner. Jeg sa ikke at det var billig, jeg sa det ikke var så fryktelig mye. "Vanlige" firmafester henter dessuten ikke ektefeller fra hele landet.770.000,- delt på 400 personer = 1925,- pr. snute. Er det vanlig kuvertpris på firmafester?Jeg er faktisk enig med Stang. 770.000.- fordelt på nesten 400 mennesker blir ikke så fryktelig mye pr. pers.
Det er greit at det ikke er så mye, men stortinget har allerede flere middager og selskaper i året de behøver ikke dette også.Kuvertprisen på et julebord, inkludert drikke, skvetter fort opp i 1000 kroner. Jeg sa ikke at det var billig, jeg sa det ikke var så fryktelig mye. "Vanlige" firmafester henter dessuten ikke ektefeller fra hele landet.770.000,- delt på 400 personer = 1925,- pr. snute. Er det vanlig kuvertpris på firmafester?Jeg er faktisk enig med Stang. 770.000.- fordelt på nesten 400 mennesker blir ikke så fryktelig mye pr. pers.