Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Rart at de som messer om kostnader ved byråkrati er de som vil innføre mer byråkrati. Behovsprøvd barnetrygd for å nevne noe annet.
    Hvorfor skal staten dele ut penger til familier som er god for kanskje titalls millioner bare fordi de har barn? Mange er utmerket godt i stand til å brødfø sine egne unger, uten å skulle behøve trygd.

Behovsprøving behøver ikke være mer byråkratisk enn å se på en families samlede inntekter og formue. Det kan man lese av skatteoppgjøret, og det kan fint regnes ut av en PC i stedet for en byråkrat.
    Fordi det økonomisk er fornuftig. Å behovsprøve innebærer unødvendig byråkrati for noen må sette grensene, kontrollere utbetalingene mot grensene og behandle klagesaker. Dette krever personell og er byråkrati. Jo mer kontroll, jo mer byråkrati. Ved å utbetale barnetrygd sikrer man at barn har et minimum av standard på omgivelsene sine. At noen ikke trenger tilskuddet får så være, men da er det vel bedre å stramme skattesatsen, er det ikke? la de som tjener mer enn 500k få 0.1 % skatteøkning? Mye enklere og billigere å håndtere.

Det samme gjelder anbud. De blå er svært så ivrige når det gjelder påbud om anbud, med den følge av byråkratisering og sendrektighet. man kan aldri få gjort noe raskt da bestillingen må gjennom kommunens advokatkontor hvor anbudet må skrives, godkjennes og kontrolleres. Byråkrati!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.812
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man kan sikkert spare noen kroner med karensdager, men det har ingen effekt på langtidsfraværet som er det store kostbare problemet..
    Og kronemessig betyr det heller ingen ting for de. Og det skal det heller ikke. Men for de som regner egenmeldinger som ferie - og de er nok ikke hyppige innehavere av stereoalegg i høyere prisklasser - skal det svi. Og det er flere av de enn vi tror.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    man har mulighet til 4 egenmeldingsperioder på maks 3 dager hver. Det er hva man har krav på. Mistenker arbeidsgiver at man jukser så kan de faktisk kreve legeerklæring fra dag 1.

grunnen til at vi har egenerklæring er at det er svært lite praktisk hvis legene skal skrive ut sykemelding hver bidige gang noen er hjemme med sykt barn / er forkjølet osv.

Rart at de som messer om kostnader ved byråkrati er de som vil innføre mer byråkrati. Behovsprøvd barnetrygd for å nevne noe annet.
    Norke ordninger har en betydelig forutsetning om at de ikke misbrukes i seg. Å kontrollere noe slikt er i praksis umulig. Basert på min heldigvis begrensede erfaring med leger så har jeg ikke inntrykk av at det sitter særlig langt inne å få en erklæring heller. Skulle anta at det er grei skuring å skaffe seg en erklæring på noe passe diffust som ikke kan verifiseres med kliniske funn. Har man en restriktiv fastlege finnes det andre som er lausere. Sykmelding er på ingen måte noen objektiv sannet på "kan ikke / bør ikke gå på jobb".

Jeg har aldri hatt behov for det men er 100% sikker på at jeg hadde fått sykmelding av min fastlege om jeg absolutt ville.

Det er selvsagt upraktisk og ganske dumt om man skulle måtte besøke en lege for småting som går over av seg selv i løpet av en dag eller tre. Det er også ganske teit at arbeidstakere kan ta noen dager fri fra jobben med full lønn uansett hva grunnen til fraværet måtte være.
    Nei, man kan ikke ta seg fri fra jobben uansett hva fraværet måtte være. Det er faktisk oppsigelsesgrunn å ikke møte til jobb uten gyldig fravær.

Videre så er det billigere å stole på folk enn å kontrollere alle. Noen vil alltid snylte. Det ligger i menneskets natur.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Et godt arbeidsmiljø er uansett en langt bedre kur mot høyt sykefravær enn karensdager.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvorfor skal staten dele ut penger til familier som er god for kanskje titalls millioner bare fordi de har barn? Mange er utmerket godt i stand til å brødfø sine egne unger, uten å skulle behøve trygd.

Behovsprøving behøver ikke være mer byråkratisk enn å se på en families samlede inntekter og formue. Det kan man lese av skatteoppgjøret, og det kan fint regnes ut av en PC i stedet for en byråkrat.
    Fordi det økonomisk er fornuftig. Å behovsprøve innebærer unødvendig byråkrati for noen må sette grensene, kontrollere utbetalingene mot grensene og behandle klagesaker. Dette krever personell og er byråkrati. Jo mer kontroll, jo mer byråkrati. Ved å utbetale barnetrygd sikrer man at barn har et minimum av standard på omgivelsene sine. At noen ikke trenger tilskuddet får så være, men da er det vel bedre å stramme skattesatsen, er det ikke? la de som tjener mer enn 500k få 0.1 % skatteøkning? Mye enklere og billigere å håndtere.

Det samme gjelder anbud. De blå er svært så ivrige når det gjelder påbud om anbud, med den følge av byråkratisering og sendrektighet. man kan aldri få gjort noe raskt da bestillingen må gjennom kommunens advokatkontor hvor anbudet må skrives, godkjennes og kontrolleres. Byråkrati!
    Tull og tøys, om man vil kan man f.eks. bare sløyfe hele barnetrygden, og heller innføre et ekstra forsørgerfradrag på skatten, eller et økt bunnfradrag for dem som har barn.

Det behøves ikke en eneste byråkrat til dette.

Man kan spare ganske mange millioner på dette som kan sløses bort på andre gode formål.

Det er helt unødvendig å gjøre alle med barn til trygdede. (Selv om det bryter med det sosialistiske ideal, at absolutt alle skal være på trygd av et eller annet slag).

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hva med de som ikke har skattbar inntekt, Gjestemedlem?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hva med de som ikke har skattbar inntekt, Gjestemedlem?
    Jeg tror ikke det finnes et eneste menneske i Norge som er gammel nok til å ha barn, som ikke har inntekt av et eller annet slag og leverer selvangivelse. Om noen av dem skulle gå "i minus" etter et slikt bunnfradrag for forsørgere, kan de få penger igjen på skatten. Gjerne i form av automatiske månedlige utbetalinger hvis i tilfelle de ikke er i stant til å håndtere penger i større doser enn det.

Det er med andre ord null problem å finne gode ubyråkratiske og automatiserte metoder for slikt. Det eneste politikerne må konsentrere seg om er å bli enig om satsene.

Det samme systemet kan brukes for arbeidsledighetstrygd, kontantstøtte og andre ordninger. Det vil ha en fin bonus i det at man slipper å sende penger ut av landet til snytere som har jobbet en tid i Norge for så å reise hjem og være "arbeidsledig" og heve norsk trygd i Øst Europa. Er man ikke lenger en del av det norske samfunnet, og leverer selvangivelse her så kan man heller ikke leve av det norske samfunnets fellesgoder.

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Det er jo fryktelig kjedelig å bli syk etter at de 4 ganger 3 sykeferiedagene er oppbrukt innom ett år fra første sykeferiedag; da må jo den tidligere sykeferierende faktisk slepe sitt legeme bort til sin fastlege og bli sykmeldt med ekte papir. Å få time hos fastlegen mens en er syk, er jo heller ikke bare bare; det er gjerne et par-tre ukers ventetid om de ikke har ledige akutt-timer.

Når vi faktisk er så heldige å ha ei så fantastisk egenmeldingsordning, bør vi vitterlig også ha ryggrad og moral nok til å søke permisjon uten lønn om der er behov for planlagt fravær.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.685
    Sted
    Smurfeland
    Frp kan droppe skattelettelser til de rikeste - Frp - VG

2315676.jpg

Pølse-Siv vil ikke gi skattelette allikevel.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Alltid fornøyelig å høre sosialister klage på at Høyre fører høyrepolitikk og vice versa.
    joda... men det var ikke høyrepolitikk høyre vant valget på. De vant valget på nye koster og endring av ansikter. De gjorde alt hva de kunne for å ikke fortelle nærmere hva endringene skulle være, for hadde folk visst hva de stemte på så ville de stemt annerledes. Noe vi nå ser på målingene.

Hva var det høyre sa? Mennesker, ikke milliarder? Ved første forsøk viser Høyre at de bedrev løgn. Og det skulle strengt tatt ikke rare fantasien til for å vite det i forkant heller.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.812
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Høyrefolk har vel stort sett alltid visst hva de har stemt på. Jeg tror det er verre med FrPs velgere. Og selv om men kan mene mye om statsbudsjettet, arbeidslinja er jeg enig i. Det SKAL lønne seg å jobbe.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Alltid fornøyelig å høre sosialister klage på at Høyre fører høyrepolitikk og vice versa.
    joda... men det var ikke høyrepolitikk høyre vant valget på. De vant valget på nye koster og endring av ansikter. De gjorde alt hva de kunne for å ikke fortelle nærmere hva endringene skulle være, for hadde folk visst hva de stemte på så ville de stemt annerledes. Noe vi nå ser på målingene.

Hva var det høyre sa? Mennesker, ikke milliarder? Ved første forsøk viser Høyre at de bedrev løgn. Og det skulle strengt tatt ikke rare fantasien til for å vite det i forkant heller.
    Hvilken løgn er det du snakker om?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Høyrefolk har vel stort sett alltid visst hva de har stemt på. Jeg tror det er verre med FrPs velgere. Og selv om men kan mene mye om statsbudsjettet, arbeidslinja er jeg enig i. Det SKAL lønne seg å jobbe.
    Det lønner seg å jobbe. Du kan spørre de som står utenfor arbeidslivet om hva slags forfremninger og lønnsøkninger de kan forvente seg. Sykepenger kan du få i inntil ett år. Du får heller ikke full lønn, da det er et tak på 6g (480k-ish). Og har du vært syk i ett år har du ikke lenger rett på bidrag fra staten såfremt sykdommen ikke hindrer deg fra å ta ethvert yrke. Da får du 66% av hva du hadde, maks 300k, hvis du er under behandling eller tiltak.

De som sitter i kassa på rimi tjener glatt 400k i året, noe du ikke har nubbesjans på å nå på trygd.

Det lønner seg virkelig å jobbe.

Det er bare i enkelte særtilfeller det ikke lønner seg. Skal man ta høyde for alle disse? Hvorfor tetter man ikke skattehull isteden? Det er mye mer å hente der enn å ta fra en ufør alenemor 50k i året i trygd.

Den blåblå regjeringen ønsker å tette særtilfeller blant fattige for å åpne for særtilfeller for de rike. 0-skatteytere er mye mer kostbart enn at noen uføre får noen tusenlapper ekstra slik at de kan anstendig liv.

G

Gjestemedlem

Gjest
    De som sitter i kassa på rimi tjener glatt 400k i året, noe du ikke har nubbesjans på å nå på trygd.

Du har nok et ganske urealistisk forhold til lønn for butikkarbeidere.

Selv en fagarbeider med maks ansiennitet i en faghandel sliter med å passere 400K i året selv med mye overtid og kvelds/helgetillegg.

Får de i kassen oppunder 22-24 brutto i måneden (+tillegg) har de grunn til å være godt fornøyd.

Det er bare å ta en titt på tariffene til HK for varehandel.

C

cruiser

Gjest
    400 er nok litt drøyt ja, kjenner flere som ligger på 350-360 i full stilling med tillegg og litt overtid. Vil hevde at en slik jobb er mer lukrativ enn trygd.

G

Gjestemedlem

Gjest
    400 er nok litt drøyt ja, kjenner flere som ligger på 350-360 i full stilling med tillegg og litt overtid. Vil hevde at en slik jobb er mer lukrativ enn trygd.
    Ja det er mer realistiske tall.

Der bør være mer lukrativt enn trygd... men får man for mange tillegg på toppen av trygden, f.eks. forsørgertillegg for en ungeflokk av afrikanske dimensjoner, så er jeg ikke helt sikker på om forskjellen er stor nok at at det er verdt bryet.

Jeg hadde vel strengt tatt ikke hatt så mye i mot å gå litt ned i lønn mot å slippe å arbeide for pengene heller. Så jeg har all forståelse for dem som velger dette hvis de har muligheten.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Gjestemedlem: ville du virkelig det? Jeg er 100% sikker på at en reumatiker ville byttet posisjon med deg på flekken.

Og man går ikke ned litt i lønn. Man går ned minst 33%.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjestemedlem: ville du virkelig det? Jeg er 100% sikker på at en reumatiker ville byttet posisjon med deg på flekken.

Ja .. og så betaler man litt mindre i skatt. Men ok, med 70% av lønnen.... så trekker man fra reiseutgifter man hadde til jobb. For min del forsvinner nok i alle fall 15% av bruttolønnen i transportutgifter (trolig mer). Dvs. litt over 20% av bruttlønnen.

Så i praksis hadde det vel betydd at jeg satt igjen med 10% lavere nettolønn enn jeg gjør i dag.

Det kunne jeg utmerket godt levd med for å disponere min egen tid og mitt eget liv.

Og har man tid er det jo ikke vanskelig å skaffe seg litt ekstra inntekter om man har tid. Litt kjøp og salg, eller noen timer med poker på nettet så har man litt om man skulle behøve til en ekstra ferietur.

Så ja.... hadde glatt hoppet på en slik ordning om jeg hadde fått sjansen. Uten å nøle et sekund.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Så ja.... hadde glatt hoppet på en slik ordning om jeg hadde fått sjansen. Uten å nøle et sekund.
    Deph da!!!!!! Slikt sier man ikke høyt!! I alle fall om man faktisk mener det! Det er i høyeste grad meget politisk ukorrekt!

Riktigheten i regnestykket ditt har jeg ikke forutsetning for å bestride, dog forstår jeg jo tankegangen. MEN som skattebetaler er jeg ikke veldig glad for at det finnes folk som tenker slik. Og du er dessverre slett ikke alene om det. Mange gamle og "nye landsmenn" som lever etter samme filosofi, dessverre! Det er ikke økonomisk bærekraftig at samfunnet blir slik!

Selv betaler jeg vel skatt tilsvarende to stykk på trygd, og hvis skattetrykket blir værre nå kan det jo være at både jeg og andre tar med oss "pengebingene" våre og flytter til Malta! Sånn billedlig talt i alle fall.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Selv betaler jeg vel skatt tilsvarende to stykk på trygd, og hvis skattetrykket blir værre nå kan det jo være at både jeg og andre tar med oss "pengebingene" våre og flytter til Malta! Sånn billedlig talt i alle fall.
    Spiralis, du hever vel barnetrygd hver måned og er vel per definisjon en av de trygdede. En NAVer med andre ord, som også tjener noen slanter på flyhobbyen sin på si... :)

Eksempelet mitt er jo hypotetisk, jeg har ingen mulighet til å velge dette i praksis. Jeg kan jo si opp jobben, men dagpenger varer jo bare et par år i beste fall. Så jeg er nok nødt til å arbeide.

Men det er en god illustrasjon på at det egentlig ikke lønner seg for meg å jobbe, og da er det en fordel for samfunnet at det ikke er noen enkelt måte å velge bort jobben på.

Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Ja .. og så betaler man litt mindre i skatt. Men ok, med 70% av lønnen.... så trekker man fra reiseutgifter man hadde til jobb. For min del forsvinner nok i alle fall 15% av bruttolønnen i transportutgifter (trolig mer). Dvs. litt over 20% av bruttlønnen.

Så i praksis hadde det vel betydd at jeg satt igjen med 10% lavere nettolønn enn jeg gjør i dag.

Det kunne jeg utmerket godt levd med for å disponere min egen tid og mitt eget liv.

Og har man tid er det jo ikke vanskelig å skaffe seg litt ekstra inntekter om man har tid. Litt kjøp og salg, eller noen timer med poker på nettet så har man litt om man skulle behøve til en ekstra ferietur.

Gjestemedlem: det er bare å hoppe på. Du er klar over at for å kvalifisere så må man være ufør. ufør innebærer nedsatt livskvalitet. Joda, du kan få lyttet til masse musikk når du sitter der i rullestol med pekepinne i munnen etter å ha blitt kjørt ned i trafikken. Jeg ville aldri ha byttet helsa mi for en begrenset uføretrygd.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjestemedlem: det er bare å hoppe på. Du er klar over at for å kvalifisere så må man være ufør. ufør innebærer nedsatt livskvalitet. Joda, du kan få lyttet til masse musikk når du sitter der i rullestol med pekepinne i munnen etter å ha blitt kjørt ned i trafikken. Jeg ville aldri ha byttet helsa mi for en begrenset uføretrygd.
    Man behøver ikke en medisinsk diagnose. I mange tilfelle holder det med diffuse psykologiske problemer, samt problemer med å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Når alderen setter inn og man etterhvert passerer 50 er det greit å gå over i halv uføretrygd f.eks., om man kan vise til at man er litt generelt sliten og hadde trivdes mye bedre med redusert arbeidstid. En grei førtidspensjon hvis man har vansker med å komme seg ut i arbeidslivet av en eller annen grunn.

Kjenner til mange eksempler på begge deler, og Norge er vel det landet i verden med størst andel uføretrygdede. Mao det landet i verden hvor det er lettest å få innvilget permanent trygd.

For all del, det er bra for dem som behøver det. Og kjekt for alle de andre.

Jeg har ingen planer om å bli en av dem, men rent økonomisk hadde det vært en gullgruve, så jeg har ingen problemer med å forstå dem som velger trygd fremfor arbeid når begge deler er en aktuell mulighet. Og legger du en bunke med tillegg på toppen så er det som å vinne i lotto. "Eneforsørger" med storfamilie type somaliere har ingen verdens grunn til å ønske seg en betalt jobb.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    gullgruve? du vet ikke hva du snakker om. Å gå på uføretrygd er absolutt ingen gullgruve. Staten hjelper deg slik at man kan opprettholde et minimum av livskvalitet.

Og du tar feil når du sier at det holder med "diffuse psykologiske problemer". Uten medisinsk diagnose så kommer du ingen vei. Du har faktisk ikke rett på sykepenger en gang uten diagnose.

G

Gjestemedlem

Gjest
    gullgruve? du vet ikke hva du snakker om. Å gå på uføretrygd er absolutt ingen gullgruve. Staten hjelper deg slik at man kan opprettholde et minimum av livskvalitet.
    For noen er det slik.

For andre er vil det si en netto inntekt mer eller mindre tilsvarede den de hadde når de jobbet. Hvis man i tillegg flytter på seg, f.eks. til norskekysten av Spania har man gjerne høyere levestandard enn tilsvarende folk her hjemme i fullt arbeid.

Norge er verdens enkleste land å bli uføretrygdet i. Enten man er ufør eller ikke. Og det er ikke fordi nordmenn er sykere og mindre føre enn andre mennesker.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    ^Er det lenge siden du var hos legen for å få en sykemelding grunnet snufsete nese? Og han sykemeldte deg tvert? Terskelen for å sykemelde har blitt mye høyere de siste årene, legene har fått strengere retningslinjer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ^Er det lenge siden du var hos legen for å få en sykemelding grunnet snufsete nese? Og han sykemeldte deg tvert? Terskelen for å sykemelde har blitt mye høyere de siste årene, legene har fått strengere retningslinjer.
    Det hadde nok ikke vært et problem å få en sykmelding hvis jeg hadde bedt om det. Det er fordelen med å ikke misbruke muligheten og springe til legen uten grunn, eller ville sykmelde seg med svak begrunnelse.

Hvis du opplever at legen din ikke lenger stoler på deg, eller vegrer seg for å sykmelde deg om du skulle behøve det, så er det nok en grunn for det Pink... Hvis han/hun må komme med "nye retningslinjer" for å stoppe deg, så er det nok bare en pen måte å be deg ta deg samme og komme deg på jobb.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    Det hadde nok ikke vært et problem å få en sykmelding hvis jeg hadde bedt om det. Det er fordelen med å ikke misbruke muligheten og springe til legen uten grunn, eller ville sykmelde seg med svak begrunnelse.

Hvis du opplever at legen din ikke lenger stoler på deg, eller vegrer seg for å sykmelde deg om du skulle behøve det, så er det nok en grunn for det Pink... Hvis han/hun må komme med "nye retningslinjer" for å stoppe deg, så er det nok bare en pen måte å be deg ta deg samme og komme deg på jobb.
    Nåja, jeg har vært sykemeldt 4 ganger i mitt snart 40 år lange yrkesliv. Egenmeldinger nærmer seg 10, vil jeg tro. Sist gang jeg hadde behov for sykemelding hadde jeg et skikkelig hekseskudd. Fikk beskjed om å ta smertestillende og gå på jobb, det ville gi seg etterhvert.
    Joda, han hadde rett, smertene forsvant etter et par dager.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.812
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Du har nok et ganske urealistisk forhold til lønn for butikkarbeidere.

Selv en fagarbeider med maks ansiennitet i en faghandel sliter med å passere 400K i året selv med mye overtid og kvelds/helgetillegg.

Får de i kassen oppunder 22-24 brutto i måneden (+tillegg) har de grunn til å være godt fornøyd.

Det er bare å ta en titt på tariffene til HK for varehandel.
    Det stemmer nok bedre. Jeg ahr voksne barn som har sittet i kassa på REMA i perioder, og da ikke som vikarer/sommerjobber.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Blir vel mitt ene innlegg i OT. Bør være tankevekkende at steinrøysa ligger godt an i Prosperity Index, for sjette år på rad, mens en del av det politiske landskapet mener alt står til helvete dårlig til her.

http://www.prosperity.com

Registrerer at den delen av politikken sliter med oppslutningen for tiden. Kanskje skjønner nordmenn hva de er i ferd med å sette over styr. Vi har 141 land bak oss, og ingen foran.

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Her er Stortingets mobilkonger[h=2]Erik Skutle (H) brukte mobilen for 54 937 kroner på ett år. [/h]DYR FERIE FOR SKATTEBETALERNE: Høyre-representant Erik Skutles surfing på Balkan i ferien kostet skattebetalerne 42 000 kroner. Skutle sier han måtte holde seg oppdatert da terrortrusselnivået i Norge var hevet, men ikke visste hvor mye han surfet for

Her er Stortingets mobilkonger - nyheter - Dagbladet.no

I fjor var det Venstre,s leder Trine som toppet lista.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.812
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For noen er det for vanskelig å finne WiFi å kople seg til. Skulle tro gjøken ikke bodde på hotell.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn