Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.671
    Sted
    Smurfeland
    Men... apropos smålighet. Kommer på at jeg kjenner noen som jobber i helsevesenet, som sykepleier i hjemmesykepleien. Når de skal ha julebord på jobben så må de betale dette selv av egen lomme. I tillegg kan de kose seg hele året med å være underbemannet, et usannsynlig høyt sykefravær som legger ekstra press på de andre som er på jobb, stadige krav om mer effektivitet kombinert med nedbemanninger og budsjettkutt, samt friske skyllebøtter og kjeft fra indignerte pårørende. I tillegg er det et tidspress uten like for å rekke alle i løpet av et skift, og man pådrar seg lett belastningsskader når man må løfte og hjelpe urørlige pasienter på størrelse med en liten bil opp fra gulvet når de har falt. Legg til trusler og trakassering, psykisk ustabile pasienter som ikke engang politiet besøker alene, og muligheten for å bli slått ned på jobb.

Jeg syns nok det er langt mer smålig at disse ikke får dekket et skarve julebord men må betale det av egen lomme, enn at godt betalte politikere ikke får en nyttårsfest til 770.000,-.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    ^Helt enig. Lurer på om det er min kones jobbhverdag du beskriver? :rolleyes:

Husk også på at disse menneskenes jobb er en offentlig utgift som kan reduseres betraktelig ved privatisering og konkuranseutsetting.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.671
    Sted
    Smurfeland
    Tviler på at jeg kjenner kona di, Pinky. :)

Er nok også i tvil om hvorvidt de ansatte i, og brukerne av helsevesenet vil få det noe særlig bedre i hverdagen hvis hele sektoren privatiseres og konkurranseutsettes. Sånn det er nå så er jo dette en ren utgiftspost, og det vil det fortsatt være om det drives privat. Selv om kommunepolitikere er kjipe og vegrer seg for å bruke penger på helsevesenet, så er nok det private næringsliv enda verre, for der er det gjerne krav til avkastning som styrer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er det beste som kan skje. Skroter man den gjengen med anti-liberale religiøse bedehusgubber så er det håp for å kunne føre en noenlunde god politikk de resterende årene til neste stortingsvalg. Men det forutsetter at Grande har vett nok i skallen til å vinke farvel til tensingkoret og heller få gjennomslag for sine egne saker.

Slik det er i dag holdes regjeringen som gisler av Krf og velgerne vil bli så skuffet over manglende forbedringer i politikken at det er null håp om gjenvalg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.016
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er mitt foretrukne scenario også: KrF og V skiller lag, og V går inn i regjeringen. Da har vi en liberal/konservativ flertallsregjering av V, H og FrP. Politikken som en slik regjering blir enig om, uten stadige sideblikk til KrF, tror jeg at jeg ville likt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er mitt foretrukne scenario også: KrF og V skiller lag, og V går inn i regjeringen. Da har vi en liberal/konservativ flertallsregjering av V, H og FrP. Politikken som en slik regjering blir enig om, uten stadige sideblikk til KrF, tror jeg at jeg ville likt.
    Venstre som gissel i en blå/brun regjering? Så lite vett har de ikke hatt i Venstre, siden Hans Hammond Rossabacs tid. Det har jeg ingen som helst tro på. Da vil de bli sittende ansvarlig for den verste regjering landet har hatt etter krigen, med de mest usosiale budsjett siden Høyre het Høire. Det vil bety slutten på Venstre som parti.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.016
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dropp den frasen om blå/brun. FrP er mye rart, men ikke brune. Den kan du reservere for Sverigedemokratene, som beviselig har utspring i og fortsatt koblinger til nynazist-bevegelsen. FrP, stiftet som "Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep", går ut fra en annen liberalistisk og populistisk tradisjon. Anders Lange drev illegal virksomhet under andre verdenskrig og ble arrestert av tyskerne flere ganger. Han tiltrakk seg mye rart, men hadde du kalt ham brun (dvs nazist/fascist) slik at han selv hørte det, ville du fått et glass eggelikør i fleisen. Det er kanskje mest nærliggende å sammenligne FrPs utgangspunkt og idehistorie med grupperingene rundt Ron Paul i utkanten av det republikanske partiet i USA.

https://nbl.snl.no/Anders_Lange

Det som først og fremst karakteriserer "brune" er den autoritære viljen til å bruke statsapparatet til å håndheve sitt syn på hvordan samfunnet bør organiseres og hvordan menneskene bør leve. Ordet fascist kommer av fasces, det gamle romerske symbolet på hals- og håndrett, som du også ser på hver side av løven i norske politiskilt. Et parti som allerede i navnet går inn for sterk nedsettelse av offentlige inngrep er nærmere anarkistene i sin grunnholdning. De greier vel ikke engang å bli enige om hvilken farge som bør symbolisere dem, men brun er det ikke.

Jeg trodde du var lærer, men har jeg misforstått? Det kan umulig være samfunnsfag og idéhistorie du underviser i.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dropp den frasen om blå/brun. FrP er mye rart, men ikke brune. Den kan du reservere for Sverigedemokratene, som beviselig har utspring i og fortsatt koblinger til nynazist-bevegelsen. FrP, stiftet som "Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep", går ut fra en annen liberalistisk og populistisk tradisjon. Anders Lange drev illegal virksomhet under andre verdenskrig og ble arrestert av tyskerne flere ganger. Han tiltrakk seg mye rart, men hadde du kalt ham brun (dvs nazist/fascist) slik at han selv hørte det, ville du fått et glass eggelikør i fleisen. Det er kanskje mest nærliggende å sammenligne med grupperingene rundt Ross Perot og Ron Paul i utkanten av det republikanske partiet i USA.

Nei, det gjør jeg da slett ikke. Frp er et brunt parti, med sterke likheter med b.la. SD. De har også en horv av rasister i sin velgermasse. De tar ikke et endelig oppgjør med de brune elementene, ergo så godtar de det. Da er det helt riktig å kalle de et brunt parti, som lefler med rasistiske holdninger, ser ned på mennesker av annen hudfarge, setter folk i bås etter hvor de har sitt opphav. Frp er også svært opptatt av "den balanserte sannhet" i pressen. Til forveksling lik fascistpartier. At Høyre valgte å gå i regjerning med et slit parti er smått utrolig. Det hjelper fint lite at Erna satte foten ned for Per Sandberg i regjering.

Dagens Ungarn er det jeg først tenker på dersom Frp hadde regjert alene. Der kommer stadig nye lover, for å sikre "balansert presse".

Den dagen de tar et endelig oppgjør med sine brune elementer, skal jeg slutte å kalle de brune.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Dropp den frasen om blå/brun. FrP er mye rart, men ikke brune. Den kan du reservere for Sverigedemokratene, som beviselig har utspring i og fortsatt koblinger til nynazist-bevegelsen. FrP, stiftet som "Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep", går ut fra en annen liberalistisk og populistisk tradisjon. Anders Lange drev illegal virksomhet under andre verdenskrig og ble arrestert av tyskerne flere ganger. Han tiltrakk seg mye rart, men hadde du kalt ham brun (dvs nazist/fascist) slik at han selv hørte det, ville du fått et glass eggelikør i fleisen. Det er kanskje mest nærliggende å sammenligne FrPs utgangspunkt og idehistorie med grupperingene rundt Ron Paul i utkanten av det republikanske partiet i USA.

Det som først og fremst karakteriserer "brune" er den autoritære viljen til å bruke statsapparatet til å håndheve sitt syn på hvordan samfunnet bør organiseres og hvordan menneskene bør leve. Ordet fascist kommer av fasces, det gamle romerske symbolet på hals- og håndrett, som du også ser på hver side av løven i norske politiskilt. Et parti som allerede i navnet går inn for sterk nedsettelse av offentlige inngrep er nærmere anarkistene i sin grunnholdning. De greier vel ikke engang å bli enige om hvilken farge som bør symbolisere dem, men brun er det ikke.

Jeg trodde du var lærer, men har jeg misforstått? Det kan umulig være samfunnsfag og idéhistorie du underviser i.
    Dette blir en altfor enkel analyse. Det er selvsagt uproblematisk å kombinere en skepsis til byråkrati og avgifter med et romantiserende syn på egen kultur og rase-/kulturhierarkier. Noe Anders Langes støtte til apartheidregimet i Sør-Afrika eksemplifiserer. I nyere tid kan man jo f.eks. trekke paralleller til Tybring-Gjeddes "Disneyland"-artikkel og snikislamiseringsbegrepet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Dette blir en altfor enkel analyse. Det er selvsagt uproblematisk å kombinere en skepsis til byråkrati og avgifter med et romantiserende syn på egen kultur og rase-/kulturhierarkier. Noe Anders Langes støtte til apartheidregimet i Sør-Afrika eksemplifiserer. I nyere tid kan man jo f.eks. trekke paralleller til Tybring-Gjeddes "Disneyland"-artikkel og snikislamiseringsbegrepet.
    Og Carl I Hagens brev fra en innvandrer under valgkampen i 93. Et fiktivt brev, noe Hagen var fullstendig klar over. Men en kalkulert handling for å sikre stemmer fra aller ytterste høyre. De bedriver bevisst dobbeltkommunikasjon for ikke å støte rasistene fra seg. Et parti jeg har null respekt for! Og nå er det mangel på "balansert presse" som har vært mantraet, sist under Israels krigføring i Palestina. Et brunt parti, uten tvil.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.016
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, det er mye rart, og det har vært enda rarere ting før, men de blir ikke fascister eller nazister av den grunn. "Brun" er et symbol på nazibevegelsen, hentet fra Sturmabteilungs brune uniformsskjorter, og det er ingen verdens ting i FrPs historie eller standpunkter som fortjener en slik karakteristikk. Det passer også dårlig å forklare en FpU-leder som Himanshu Gulati fra en slik innfallsvinkel. Hvis du vil se en norsk fascist kan du i stedet lete på Ila.

Brun - Wikipedia

Det ville være riktigere å kalle Gahr Støre en kommunist enn å klebe noe nazi-stempel på FrP. AP var i det minste engang en del av den kommunistiske internasjonale bevegelse.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Som sagt, det er mye rart, og det har vært enda rarere ting før, men de blir ikke fascister eller nazister av den grunn. "Brun" er et symbol på nazibevegelsen, hentet fra Sturmabteilungs brune uniformsskjorter, og det er ingen verdens ting i FrPs historie eller standpunkter som fortjener en slik karakteristikk. Hvis du vil se en norsk fascist kan du lete på Ila.

Brun - Wikipedia
    Så lenge partiet ikke tar avstand fra de deler av sin velgermassen som rasister, er de brune som noen. Og denne hangen til å ville innskrenke den frie presses vilkår er sterkt foruroligende.

G

Gjestemedlem

Gjest
    I nyere tid kan man jo f.eks. trekke paralleller til Tybring-Gjeddes "Disneyland"-artikkel og snikislamiseringsbegrepet.
    Islam står ikke et hakk tilbake for nazismen på sitt mest umenneskelige når det gjelder brutalitet, undertrykking og ufrihet. Det er ingen grunn til å holde islamsympatisører høyere i aktelse enn nynazister.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvor kraftig avstand skal de ta før du er fornøyd?
    Siv slår tilbake på Facebook - Frp - VG
    - Samtidig må journalister huske at folk flest ikke diskuterer politikk - og heller ikke innvandringspolitikk - som journalistene i Oslo. Vi skal diskutere vanskelige og betente saker, folk flest gjør det med andre ord enn politisk korrekte journalister, skriver hun
    Dette bare understreker poenget mitt. Der IKKE norske journalister som har et problem, men Siv Jensen. Nok engang dobbeltkommunikasjon, der man skylder på media.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    Så lenge partiet ikke tar avstand fra de deler av sin velgermassen som rasister, er de brune som noen. Og denne hangen til å ville innskrenke den frie presses vilkår er sterkt foruroligende.
    Stemmer bra, det. Som min torbokristne nabo sa; Eneste grunnen til at jeg stemmer FrP og ikke KRF er at FrP er mot muslimer. Han er nok ikke den eneste velgeren med den begrunnelsen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Som sagt, det er mye rart, og det har vært enda rarere ting før, men de blir ikke fascister eller nazister av den grunn. "Brun" er et symbol på nazibevegelsen, hentet fra Sturmabteilungs brune uniformsskjorter, og det er ingen verdens ting i FrPs historie eller standpunkter som fortjener en slik karakteristikk. Hvis du vil se en norsk fascist kan du lete på Ila.

Brun - Wikipedia
    Lars Erik, jeg kjenner faktisk en kar som er rasist så det holder, men han stemmer SV! Betyr det at Hanna Kvannmos landssvikdom sammen med denne velgeren er tilstrekkelig til å rubrisere SV som "brunt"? Nei det er nok ikke det, ei heller at der finnes rasister som stemmer AP. Om rasister stemmer FrP kan faktisk ikke partiet holdes ansvarlig for det! Din generalsiering blir alt for lettvindt! Jeg vet av Iranere ( persere ) som har en holdning til arabere som klart ikke er noe annet enn rasistisk. Jeg kjenner arabere som har holdninger mot negre og kristne nordmenn som også er klart rasistiske. Men det vil likevel være en feilsluttning av dimensjoner å si at alle innvandre er rasister! Hver en rasist får ta ansvar for egen rasisme og kan ikke gjemme seg bak at vedkommende stemmer på det eller det partiet!

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    I nyere tid kan man jo f.eks. trekke paralleller til Tybring-Gjeddes "Disneyland"-artikkel og snikislamiseringsbegrepet.
    Islam står ikke et hakk tilbake for nazismen på sitt mest umenneskelige når det gjelder brutalitet, undertrykking og ufrihet. Det er ingen grunn til å holde islamsympatisører høyere i aktelse enn nynazister.
    Så muslimer (som mener de følger islam) er for nazister å regne? Min muslimske kollega på jobben kommer sikkert ikke til å bli overrasket over denne merkelappen i morgen. Tipper han har et sverd gjemt på kontoret som han sporenstreks kommer til å bruke til halshogging av de arkivansatte - har lagt merke til at han har vært temmelig grinete på disse i det siste.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Brun - Wikipedia
    Lars Erik, jeg kjenner faktisk en kar som er rasist så det holder, men han stemmer SV! Betyr det at Hanna Kvannmos landssvikdom sammen med denne velgeren er tilstrekkelig til å rubrisere SV som "brunt"? Nei det er nok ikke det, ei heller at der finnes rasister som stemmer AP. Om rasister stemmer FrP kan faktisk ikke partiet holdes ansvarlig for det! Din generalsiering blir alt for lettvindt! Jeg vet av Iranere ( persere ) som har en holdning til arabere som klart ikke er noe annet enn rasistisk. Jeg kjenner arabere som har holdninger mot negre og kristne nordmenn som også er klart rasistiske. Men det vil likevel være en feilsluttning av dimensjoner å si at alle innvandre er rasister! Hver en rasist får ta ansvar for egen rasisme og kan ikke gjemme seg bak at vedkommende stemmer på det eller det partiet!
    Dette er tøv, Spiralis. Frp drar til seg rasister som fluer til et kadaver. Uten å gjøre noe for å stoppe det. De derimot lefler med de i hver valgkamp.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så muslimer (som mener de følger islam) er for nazister å regne? Min muslimske kollega på jobben kommer sikkert ikke til å bli overrasket over denne merkelappen i morgen. Tipper han har et sverd gjemt på kontoret som han sporenstreks kommer til å bruke til halshogging av de arkivansatte - har lagt merke til at han har vært temmelig grinete på disse i det siste.
    "Muslimer" er en betegnelse på mennesker som er født inn i en bestemt demografisk gruppe. Det har egentlig ingen verdens ting med Islam å gjøre. Om noe er dette mennesker som er kidnappet av Islam og tvangsinnmeldt ved fødselen. Litt som om du ble tvangsinnmeldt i et naziparti da du ble født. For de fleste er det så og si umulig å komme seg ut av dette.

Så nei, de fleste "muslimer" er helt uskyldige i Islam og alt det barbariske svineriet det representerer.

Men endel av dem driver å fremmer denne ideologien og prøver å spre den og undergrave vårt demokratiske frie samfunn, og det må det reageres mot.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    "Muslimer" er en betegnelse på mennesker som er født inn i en bestemt demografisk gruppe. Det har egentlig ingen verdens ting med Islam å gjøre. Om noe er dette mennesker som er kidnappet av Islam og tvangsinnmeldt ved fødselen. Litt som om du ble tvangsinnmeldt i et naziparti da du ble født. For de fleste er det så og si umulig å komme seg ut av dette.

Så nei, de fleste "muslimer" er helt uskyldige i Islam og alt det barbariske svineriet det representerer.

Men endel av dem driver å fremmer denne ideologien og prøver å spre den og undergrave vårt demokratiske frie samfunn, og det må det reageres mot.
    Hvordan skiller du mellom de snille og de slemme muslimene? Altså er en snill muslim en som ber til Allah to ganger om dagen, mens en slem muslim ber fem ganger om dagen? Er f.eks. halalkjøtt med på å undergrave vårt frie demokratiske samfunn?

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.016
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Frp drar til seg rasister som fluer til et kadaver. Uten å gjøre noe for å stoppe det. De derimot lefler med de i hver valgkamp.
    Mitt poeng er fortsatt ganske enkelt: Selv om det der skulle være sant, så gjør det ikke FrP til et nazi-parti. Å antyde noe sånt ved dra frem karakteristikken "brun" ved enhver anledning er en vulgær forsimpling. Det eneste du oppnår er å bli tatt enda litt mindre seriøst. Det burde da være nok å kritisere FrP for selv om man beholder en viss kontakt med virkeligheten.

(Minner om at jeg ikke er FrPer og aldri har stemt på FrP, om noen skulle være i tvil om det.)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvordan skiller du mellom de snille og de slemme muslimene?
    Så lenge vi bare snakker om mennesker med en viss kulturell tilhørighet er det jo ingen problemer. Men de som arbeider for å fremme Islam i Norge, som kler seg i islamistkostymer og som prøver å påvirke lovverk, skole og offentligheten til å innrette seg etter islamistiske regler undergraver det norske samfunnet. De som driver hjernevask av små barn, arbeider for shariadomsstoler eller bander som Islam.net etc. er "slemme" om bør behandles deretter.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Hvordan skiller du mellom de snille og de slemme muslimene?
    Så lenge vi bare snakker om mennesker med en viss kulturell tilhørighet er det jo ingen problemer. Men de som arbeider for å fremme Islam i Norge, som kler seg i islamistkostymer og som prøver å påvirke lovverk, skole og offentligheten til å innrette seg etter islamistiske regler undergraver det norske samfunnet. De som driver hjernevask av små barn, arbeider for shariadomsstoler eller bander som Islam.net etc. er "slemme" om bør behandles deretter.
    Du som er tilhenger av et fritt demokratisk samfunn, hvordan mener du at de bør behandles?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Frp drar til seg rasister som fluer til et kadaver. Uten å gjøre noe for å stoppe det. De derimot lefler med de i hver valgkamp.
    Mitt poeng er fortsatt ganske enkelt: Selv om det der skulle være sant, så gjør det ikke FrP til et nazi-parti. Å antyde noe sånt ved dra frem karakteristikken "brun" ved enhver anledning er en vulgær forsimpling. Det eneste du oppnår er å bli tatt enda litt mindre seriøst. Det burde da være nok å kritisere FrP for selv om man beholder en viss kontakt med virkeligheten.

(Minner om at jeg ikke er FrPer og aldri har stemt på FrP, om noen skulle være i tvil om det.)
    Jeg gjentar gjerne; så lenge Frp ikke tar avstand fra sine rasistiske elementer, er de et brunt parti s godt som noen andre. At det plutselig ble konsensus i Norge rett før valget og etter i fjor å ikke snakke nedsettende om FrP; til og med Skavlan sensurerte sendingen for svensk kritikk av partiet, betyr ikke at partiet er en tøddel mer spiselig enn de var før. At det for Høyre og deres velgere er viktig å understreke at FrP er som et hvilket som helst annet parti, understreker bare Høyres maktkåthet etter årevis i skyggene i norsk politikk. Hadde Høyre hatt et snev av anstendighet, hadde de fortsatt å holde FrP unna regjering. Men; det straffer seg så det virkelig monner nå. Massivt fall på alle meningsmålinger for begge parti. Ap har ikke vært så stort siden Gro var leder.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.016
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og jeg gjentar gjerne, i enda klarere tekst: Det er ideologisk og idehistorisk tullprat å bruke en slik merkelapp på FrP.

Jeg kan heller ikke se at fallet på meningsmålingene har noen som helst forbindelse med FrPs angivelige rasistiske elementer å gjøre. Uansett får du smøre deg med tålmodighet: Stortinget er som det er i enda noen år før det er valgår igjen. Det er det som teller, meningsmålinger flakser rundt. Selv var jeg overrasket over at regjeringspartiene holdt seg så høyt på meningsmålingene så lenge som de gjorde. Regjeringsslitasjen slår inn ganske fort.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og jeg gjentar gjerne, i enda klarere tekst: Det er ideologisk og idehistorisk tullprat å bruke en slik merkelapp på FrP.

Jeg kan heller ikke se at fallet på meningsmålingene har noen som helst forbindelse med FrPs angivelige rasistiske elementer å gjøre. Uansett får du smøre deg med tålmodighet: Stortinget er som det er i enda noen år før det er valgår igjen. Det er det som teller, meningsmålinger flakser rundt. Selv var jeg overrasket over at regjeringspartiene holdt seg så høyt på meningsmålingene så lenge som de gjorde. Regjeringsslitasjen slår inn ganske fort.
    Jeg har god tålmodighet når det gjelder å få Frp varig under 10% og Høyre godt under 20%.

Og at du mener det er ideologisk tullprat, er noe jeg bryr meg fint lite om. Jeg har nok nevnt dette før, men jeg var til stede da Per Sandberg slo ned en asylsøker på Oskars i Levanger i 1996. Etter å ha sjikanert ham lenge først, der ordet "svarting" var særdeles flittig brukt. Brunt parti!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    man kan da vel ikke kalle meningsmålingsfallene for regjeringsslitasje. Dette er det første budsjettet som regjeringen står 100% for. Og velgerne flykter. Forklaringen er at folk flest visste ikke hva de stemte på, og nå som de ser det så har de ombestemt seg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.016
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Der kan vi nok tillate oss å være ganske uenige, tror jeg. Det er tross alt den tilfeldigheten at en trygdereform vedtatt av de rødgrønne begynner å gjelde fra 1 januar 2015 som er hylekorets prakteksempel på hvor "usosiale" regjeringspartiene er. Ikke veldig imponert, egentlig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Om man ser bort i fra litt reduksjon i gratispenger til NAVere, og formueskatt (begge saker som for det aller fleste mennesker kun har symbolsk betydning) er det egentlig ikke rare greiene som skiller dette budgettet fra et rent AP-budgett.

I praksis har det ingen verdens betydning for folk, og det handler stort sett om symbolsaker og partifremming.

Jeg tror nok Frp sliter fordi folk ser at ingen verdens ting av det de lovet har kommet med i budgettet. .. man kommer bare så langt med reduserte campingvognavgifter... det er vel ikke nok for å tilfredsstille massene som kanskje hadde sett for seg et oppgjør med avgiftsveldet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.016
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De FrP-massene har ingen andre steder å gå. Vanskelig å se at de plutselig skulle begynne å stemme Ap i protest mot at FrP ikke reduserer bensinavgiftene nok. Men merkeligere ting har skjedd før. Om de velger sofaen eller ikke vil først vise seg på valgdagen.

Jeg tror utslagene på meningsmålingene i større grad handler om mediakoret om hvor usosial budsjettprofilen er, basert på nokså sviktende saklig grunnlag og desto dårligere formidling og innsalg fra regjeringen. Vi får gå ut fra at regjeringen lærte noe på det og lar alle disse "kommunikasjonsrådgiverne" jobbe litt hardere for lønna til neste høst.

Sist redigert:

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353

Jeg har god tålmodighet når det gjelder å få Frp varig under 10% og Høyre godt under 20%.

Og at du mener det er ideologisk tullprat, er noe jeg bryr meg fint lite om. Jeg har nok nevnt dette før, men jeg var til stede da Per Sandberg slo ned en asylsøker på Oskars i Levanger i 1996. Etter å ha sjikanert ham lenge først, der ordet "svarting" var særdeles flittig brukt. Brunt parti!
    Skjedde visstnok ikke på Oskars, men hjemme hos Sandberg. Har du drømt? Bleik, feit og rik? Var du hjemme hos ham?

Voldssaken avgjorde -Levangeravisa

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.016
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    At Lars Erik muligens lider av en liten erindringsforskyvning er nå en ting, men det største problemet med å klistre sånne etiketter på demokratiske partier er at det vanner ut begrepsbruken når vi må forholde oss til mennesker som definitivt ikke befinner seg innenfor det alminnelige sosialdemokratiske ordskifte i Norge.

Dette er brunt så det rekker:
    Benjamin-drapsmann dro på nazicamp da han ble løslatt - Aftenposten
    Anders Behring Breivik’s Complete Manifesto “2083 – A European Declaration of Independence”

Dette er det ikke:
    Frihet - Fremskrittspartiet

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    At Lars Erik muligens lider av en liten erindringsforskyvning er nå en ting, men det største problemet med å klistre sånne etiketter på demokratiske partier er at det vanner ut begrepsbruken når vi må forholde oss til mennesker som definitivt ikke befinner seg innenfor det alminnelige sosialdemokratiske ordskifte i Norge.

Anders Behring Breivik’s Complete Manifesto “2083 – A European Declaration of Independence”

Dette er det ikke:
    Problemet er at dette er lysebrunt til brunt:

Drøm fra Disneyland - Aftenposten

Siv Jensen advarer mot snikislamisering - nyheter - Dagbladet.no

Mustafa-brevet - Wikipedia

G

Gjestemedlem

Gjest

Dette er det ikke:
    Problemet er at dette er lysebrunt til brunt:

Drøm fra Disneyland - Aftenposten

Siv Jensen advarer mot snikislamisering - nyheter - Dagbladet.no

Mustafa-brevet - Wikipedia
    Du er ekstremt ivrig etter å tjene islamistene. Påstander om at det er nazistisk å være motstander av Islam og alt den bevegelsen står for her i verden viser en ganske forvrengt virkelighetsforståelse.

Får jeg foreslå støttemedlemsskap i Islam.net eller Profetens Ummah?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.016
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er at dette er lysebrunt til brunt: [...]
    Sorry, men det er det ikke. Det er ikke pent, men det er ingen ting der som rettferdiggjør en nazi-karakteristikk. Det er fullt mulig å kalle Anders Lange en rasist (det var han nok, ihvertfall sett med nåtidens øyne), men han greide å irritere Vidkun Quisling såpass ettertrykkelig at det ble fengselsopphold av det. Nazist var han ikke.

Skillelinjen går mellom parlamentarisk demokrati og autoritære bevegelser med egne stormtropper og systematisk voldsbruk. Hvis du ikke greier å se den forskjellen, sier det dessverre mer om deg enn om FrP.

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353

Jeg gjentar gjerne; så lenge Frp ikke tar avstand fra sine rasistiske elementer, er de et brunt parti s godt som noen andre. At det plutselig ble konsensus i Norge rett før valget og etter i fjor å ikke snakke nedsettende om FrP; til og med Skavlan sensurerte sendingen for svensk kritikk av partiet, betyr ikke at partiet er en tøddel mer spiselig enn de var før. At det for Høyre og deres velgere er viktig å understreke at FrP er som et hvilket som helst annet parti, understreker bare Høyres maktkåthet etter årevis i skyggene i norsk politikk. Hadde Høyre hatt et snev av anstendighet, hadde de fortsatt å holde FrP unna regjering. Men; det straffer seg så det virkelig monner nå. Massivt fall på alle meningsmålinger for begge parti. Ap har ikke vært så stort siden Gro var leder.
    Svensk kritikk kan man drite elegant i. Se hvordan svenskene har fått det. PK-tåka ligger som en sur klut, som ingen tør å røre, over hele landet. Hadde det ikke vært for FrP, hadde vi hatt de samme store problemene her i landet som i Sverige.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Sorry, men det er det ikke. Det er ikke pent, men det er ingen ting der som rettferdiggjør en nazi-karakteristikk. Det er fullt mulig å kalle Anders Lange en rasist (det var han nok), men han greide å irritere Vidkun Quisling såpass ettertrykkelig at det ble fengselsopphold av det. Nazist var han ikke.

Skillelinjen går mellom parlamentarisk demokrati og autoritære bevegelser med egne stormtropper og systematisk voldsbruk. Hvis du ikke greier å se den forskjellen, sier det dessverre mer om deg enn om FrP.
    Grunnmodellen i nazismen er en samfunnsmodell som deles opp i (1) en kulturskapende rase (2) en kulturopprettholdende rase og (3) en kulturundergravende rase.

De kulturundergravende rasene måtte man selvsagt gjøre noe med, mente Hitler, for å bevare den tyske kultur, men det står ingenting i mein kampf om systematisk voldsbruk og dødsleire.

Romantisering av føreren og synet på demokratiet som et jødisk flertallsprinsipp, som var samfunnsundergravende og oppløsende m.m., dette finner man selvsagt ikke i FrP. Men flørtingen med å peke på befolkningsgrupper som samfunnsundergravende og en fjollete romantisering av norsk kultur er absolutt tilstede. Les Goebbels taler fra mellomkrigsårene og du finner slående paralleller til "Disneyland".

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn