Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Zombat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Antall liker
    804
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Om Økokrim

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.941
    Grytten fortjener litt jazz til sin tekst. Litt Charles Mingus i bakgrunn tenker jeg.

Making the simple complicated is commonplace; making the complicated simple, awesomely simple, that's creativity.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.174
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Om noen skulle bry seg. Jeg fryder meg ikke, men syns heller ikke synd på Erna. I likhet med Moxness har hun forverret situasjonen hun står i etter at saken ble kjent. Høyre og hun bør innse at hennes politiske karriere bør være over nå. Og ja, Huitfeld bør gå hun og.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.068
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er jo det som er kjernen i det, ikke detaljene i tidslinjen, ikke om enkeltposteringene stemmer i alle detaljer, heller ikke aksjehandel som sådan. Man kan ikke la det hefte mistanke om at sentrale politikere bruker innsideinformasjon til å berike seg selv, eller at nærstående gjør det. Heller ikke mistanke om at politiske standpunkter påvirkes av hensynet til ikke offentlig kjente privatøkonomiske forhold. Det rokker ved den helt sentrale tilliten. Det må være tilstrekkelig klare retningslinjer, de må følges med god sikkerhetsmargin i både ånd og bokstav, og brudd må ha konsekvenser. Detaljene er støy.

Dessuten kan man ikke ha en situasjon hvor nærstående til sentrale beslutningstakere holder på med ting som ikke tåler dagslys. Hva om det ikke var sommervikarene hos E24 som hadde gravd seg frem til dette, men etterretningstjenester for land vi ønsker å holde på en viss avstand? Det er en grunn til at sikkerhetsklarering kan bli trukket tilbake hvis det er utpressingsrisiko. Det kan vi virkelig ikke ha i Parkveien.

Det er et alvor der som jeg tror Høyres partiorganisasjon forstår veldig godt. Jeg husker den som en ganske kynisk organisasjon, hvor man har full tillit til man plutselig ikke har det lenger. Men man kommer til å skynde seg langsomt. Det er ikke sikkert alle konklusjoner er truffet før på landsmøtet til neste år.

A

aardappeleter

Gjest
    Hva om det ikke var sommervikarene hos E24 som hadde gravd seg frem til dette, men etterretningstjenester for land vi ønsker å holde på en viss avstand? Det er en grunn til at sikkerhetsklarering kan bli trukket tilbake hvis det er utpressingsrisiko.
    Jeg mistenker at du har glemt mer om dette enn jeg noensinne har hørt. Men dette er vel, om man husker sin Viktor Suvorov rett, den mest effektive rekrutteringsmekanismen av dem alle. Eller for den del sin Daniel Kahneman. Der det ikke hjelper å friste med noe man ikke har fra før, så legger man bredsida til og truer mye mer effektivt med å ødelegge det som er der fra før. Frykten for å måtte sove på sofaen ei helg kan fort være nok til å sette seg i fare for fengselsstraff.. Og det er ikke tøys en gang.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.068
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mistenker at du har glemt mer om dette enn jeg noensinne har hørt. Men dette er vel, om man husker sin Viktor Suvorov rett, den mest effektive rekrutteringsmekanismen av dem alle. Eller for den del sin Daniel Kahneman. Der det ikke hjelper å friste med noe man ikke har fra før, så legger man bredsida til og truer mye mer effektivt med å ødelegge det som er der fra før. Frykten for å måtte sove på sofaen ei helg kan fort være nok til å sette seg i fare for fengselsstraff.. Og det er ikke tøys en gang.
    Det der er selve jobben til en etterretningsoffiser, å snuse seg frem til folk med aksess til noe interessant og med knapper man kan trykke på. Deretter etablere kontakt, spørre om noen ufarlige vennetjenester, deretter litt mer suspekte «vennetjenester», før man etterhvert lar vedkommende forstå at «or else…».

Jeg har ingen grunn til å tro at noen har greid å sniffe seg frem til akkurat dette, eller for den del at noen fra dønn korrupte land engang ville tenkt tanken på å sjekke noe så trivielt for dem, men for min del er det likevel et av de mest alvorlige perspektivene her. Den typen sårbarheter og personlige hemmeligheter kan man ikke ha i den posisjonen. Selv ikke min gode venn Sindre.

Til sammenligning: Min bror skulle kjøre gravemaskin på anleggsarbeid for ny kampflybase. Han måtte ringe meg for å få tilstrekkelig informasjon om hvor i verden mine barn befant seg og hva de holdt på med for å kunne få nødvendig sikkerhetsklarering. Og han var allerede HV-offiser fra et område i innflygningssonen mot basen. Slikt tuller man ikke med.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.758
    Torget vurderinger
    23
    Hva med å kaste Finnes under... Erna? :unsure: Så blir det liksom litt vondt for begge og de er vel sammen om dette okkesom. Busser er dyre å reparere.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.273
    Sted
    Oslo
    Hva med å kaste Finnes under... Erna? :unsure: Så blir det liksom litt vondt for begge og de er vel sammen om dette okkesom. Busser er dyre å reparere.
    Vetta faen.
    Årskostnad for Erna som Stasminister er jo 2 mill+ bolig + svarte limmoer+ liv vakt+ hva det nå er man plusser på

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.758
    Torget vurderinger
    23
    Tror ikke hun blir statsmedister igjen. Det betinger som kjent at partiet kommer til makta igjen og at tilliten fra både folk og parti er tilstede. Ingen garanti for noen av delene..

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.273
    Sted
    Oslo
    Tror ikke hun blir statsmedister igjen. Det betinger som kjent at partiet kommer til makta igjen og at tilliten fra både folk og parti er tilstede. Ingen garanti for noen av delene..
    Av alle de på den siden som har feite verv, er Bollestad den eneste som fortsatt har litt kred.
    Men også liten oppslutning.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Solberg og Høyre minner mest av alt om jenter som mobber i skolegården. Henger ut andre, blikking, utfrysing, snakker stygt om sine ofre, har intet ansvar eller skyld selv. Med nøye tilpasset krokodilletårer. Drittunger.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.505
    Torget vurderinger
    1
    Hylekoret til den Røde Brigade, anført av Mads Gilberg, hevder at Høyre stjal valget, at Erna er ribbet for enhver tillit, demokratiet står i fare og bla bla bla.
    En fersk måling viser imidlertid kun en moderat tilbakegang. Høyre er fortsatt landets suverent største parti, og Erna er Stjerna.
    I motsetning til kommentariatet her i tråden, er folk flest altså sindig og gir Høyre & Erna nødvendig tid til å komme til bunns i saken.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.273
    Sted
    Oslo
    Hylekoret til den Røde Brigade, anført av Mads Gilberg, hevder at Høyre stjal valget, at Erna er ribbet for enhver tillit, demokratiet står i fare og bla bla bla.
    En fersk måling viser imidlertid kun en moderat tilbakegang. Høyre er fortsatt landets suverent største parti, og Erna er Stjerna.
    I motsetning til kommentariatet her i tråden, er folk flest altså sindig og gir Høyre & Erna nødvendig tid til å komme til bunns i saken.
    Målingene viser jo at det hadde vippa både i Stavanger, Bergen, Oslo og Trondheim.
    Men sånt er vel småpenger for Høire?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Til bunns i hva da? Som statsminister hadde hun det politiske ansvar. Det er jo ikke mulig å komme fra det. Når hun nå viser at hun fullstendig mangler ryggrad, er det svært hyggelig å registrere tilbakegang på første meningsmåling òg at det slett ikke er noen bølge av sympati for nedrig spinndoktori. Det er på privaten hun eventuelt må ta Finnes fatt. I det offentlige er det kun hun som har ansvaret.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.995
    Forventer egentlig folk at fremtredende politikere skal gå helt stasi på egen familie? Slikt samfunn vil ikke jeg ha.
    Solberg og SMK har hatt et helt bevisst forhold til problemstillingen og fyren har ljugi, til kona, til smk og på åpen skjerm, imotsetning til justisministeren som har hatt et dont ask/dont tell forhold til hele greia.

• Liker
    Reaksjoner: MML

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.484
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det virker som den såkalte røde brigade er stor og inkluderer veldig mange etter din vurdering, men gammel-kommunist Gilbert han kvalifiserer nok ja. Dette er ren ønsketenkning fra Gilberts side, og hele denne saken er svunnen historie før vi kommer til neste stortingsvalg.

At vi har en ofte tilsynelatende handlingslammet regjering som ikke ser ut til å iverksette stort annet enn reversering hjelper selvsagt på. Jeg tipper Høyre kan fortsette taktikken en god stund til - sitte mest mulig stille i båten og bare la de rødgrønne fortsette selvskadingen.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.273
    Sted
    Oslo
    Høyres strategi er å sitte stille i båten når det stormer som værst.
    De håper vel på å ikke kullseile.
    StørDum klarer jo ikke en gang å ro, selv når de kunne ha starta motoren eller heist seil.

• Liker
    Reaksjoner: SAL
    A

aardappeleter

Gjest
    Det der er selve jobben til en etterretningsoffiser, å snuse seg frem til folk med aksess til noe interessant og med knapper man kan trykke på. Deretter etablere kontakt, spørre om noen ufarlige vennetjenester, deretter litt mer suspekte «vennetjenester», før man etterhvert lar vedkommende forstå at «or else…».

Jeg har ingen grunn til å tro at noen har greid å sniffe seg frem til akkurat dette, eller for den del at noen fra dønn korrupte land engang ville tenkt tanken på å sjekke noe så trivielt for dem, men for min del er det likevel et av de mest alvorlige perspektivene her. Den typen sårbarheter og personlige hemmeligheter kan man ikke ha i den posisjonen. Selv ikke min gode venn Sindre.

Til sammenligning: Min bror skulle kjøre gravemaskin på anleggsarbeid for ny kampflybase. Han måtte ringe meg for å få tilstrekkelig informasjon om hvor i verden mine barn befant seg og hva de holdt på med for å kunne få nødvendig sikkerhetsklarering. Og han var allerede HV-offiser fra et område i innflygningssonen mot basen. Slikt tuller man ikke med.
    Noe med det. Som sagt, og med referanse til Kahneman og tapsaversjon, det skal ikke store snøballen til, bare at den ruller. Jeg mener å huske at studien han best illustrerte det med var en situasjon der folk kunne velge mellom en jobb som ga høy lønn og en som ga mye fritid, og at man fulgte de som valgte under tvil. Så spurte senere om de kunne tenkt seg å bytte. Ingen hadde ombestemt seg, Tanken på å gi avkall på den ene hadde mystisk nok blitt mye tyngre enn muligheten for å oppnå den andre.

Ellers får tanken om gravemaskinførere meg til å tenke på at dette står i grell kontrast til salg av Olavsvern, og nesten Bergen engines. Uten at jeg i farta husker hvem som sto for de respektive genistrekene. Det er nesten komisk hvordan kontrasten mellom klarering av aktører på laveste nivå og lemfeldigheten på høyeste speiler hvordan ektefellens økonomiske bravader påvirker en persons tillit hos NAV kontra de store partiene (og ja. Jeg mener Erna og Anniken).

Ellers er det vel sånn at alle fra troppsjef og opp pluss kommandoplassoldater skal ha H i HV. Menige skal godkjennes av lokal HV-nemnd, og befal ellers skal ha K. Med allverdens forbehold om hukommelse, og avhengig av primæroppdrag som trenes regelmessig. Det er ganske naturlig at både byggeteknikk og arkitektur i militære bygg med høy militær verdi beskyttes med kraftfulle midler, langt over H.

Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    godt at retorikken til gilbert skytes ned.

Jeg er litt nysjerrig på hvor mange som essensielt mener det samme men ikke er tilstrekkelig teite - som Gilbert - til å si det høyt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    Er det bare meg, eller er ikke denne Gilbert helt god?
    Fyren er sikkert en utmerket anestesilege. Har ikke hørt så mye fra han siden han demonstrerte varig svekkede regneevner under coivd-tiden før dette røret om omvalg i hele Norges land fordi mannen til en som var statsminister inntil for to år siden viser seg å ha handlet aksjer som en gal.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.941
    I en ordsky om saken tror jeg "juksevalg" knapt ville synes, om i det hele tatt.

Vanskelige tidslinjer, løgner, innsideinformasjon, tillitt og småpenger derimot.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    I en ordsky om saken tror jeg "juksevalg" knapt ville synes
    Har mine tvil, men vet ikke. Det sitter vel er stykke inne å offentlig mer eller mindre si ar velgere er duster som ikke skjønner hva de faktisk stemmer på også, som er hvor man fort ender opp om man starter en slik tankerekke.

Det var også snakk om mediekonspirasjon. Håpløse uttalelser riktig nok trukket av Raymond Johansen og Peggy Frøsvik men det betyr jo ikke at de faktisk har endret mening.

Har vært relativt mye styr om at dette kunne og burde vært ute før valget. Altså slik at en person i f.eks. Trysil på grunn av en sak med noen som var statsminister for to år siden ville stemt annerledes i lokalvalget med den informasjonen tilgjengelig. Som kjent noe som tungt påvirker saker i Trysil kommunestyre.

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.385
    Torget vurderinger
    4
    Ganske tragikomisk om en tidligere statsminsters ektemanns aksjehandel etter alle disse årene med krangling i Bergen by skulle avgjøre om bybanen skal gå over Bryggen eller ikke.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.273
    Sted
    Oslo
    Ganske tragikomisk om en tidligere statsminsters ektemanns aksjehandel etter alle disse årene med krangling i Bergen by skulle avgjøre om bybanen skal gå over Bryggen eller ikke.
    Så nettopp et dronebilder av Bryggen.
    Schvære turist dieselbusser over Bryggen er jo sååå mye bere enn en trikk.
    Bergenserne har vel sett hvor ødelagt Rådhusplassen i Oslo har blitt uten trafikk og med trikk!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.912
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat hvem som mener hva når om den bybanen er som å se for seg eksersisen til en en gjeng buekorpsrekrutter uten ledelse, men: Var det ikke slik at H, som kanskje muligens fikk litt drahjelp av at Erna satte seg på grytelokket, faktisk ville det beste for Bryggen, altså bybane, men at de nå har gjort venstre om (-Takras!) sånn omtrent?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.068
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bergenspolitikken er seg selv lik. Tidligere byrådsleder Martin Smith-Sivertsen sto langt nede på Høyres liste, men fikk så mange slengere, personstemmer på andre lister, at han ble valgt inn. Så oppdaget han at han visst hadde meldt flytting til Bærum og ikke var valgbar til Bergens bystyre likevel. Da fikk noen et svare strev med å flytte tilbake alle personstemmene til respektive lister og fintelle på nytt. Når alt det var klart flyttet et siste mandat seg fra Venstre (som er alliert med AP i Bergen) til Bergenslisten (som inngår i Høyres koalisjon). Så byrådet går til Høyre fordi populære Martin Smith-Sivertsen ikke var valgbar likevel. Bare i Bergen…

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Det er da vel ingen som tar uttalelsene fra Gilbert om juksevalg på alvor?
    Nei, men med ein amerikansk eks-president som har vræla i to år om «stolen election», og gjort valresultatet til ei emosjonell greie, eit trusspørsmål, ikkje eit teknisk resultat av kva folk har putta i urna, er dette vanvittig feil retorikk.

Det er nokre spørsmål og tillit, ansvar og politisk kynisme her (godt belyst og lenkja til på HFS sidan Moe & Huitfeldt, og omfattande sidan førre fredag), men det er klokt å halda det utanfor diskusjonen om valet i seg sjølv er gyldig.

Høgre og FrP gjorde eit godt val, ferdig. Det har ganske mange årsaker, mellom anna at Ap/Sp ikkje imponerer i regjering, og at veljarane (i mine augo) tek feil når dei trur H/FrP har særleg gode løysingar. Men eit val er gyldig sjølv om folk har gjort teite val.

TerryGib

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Antall liker
    2.960
    Sted
    Bergen
    Bergenspolitikken er seg selv lik. Tidligere byrådsleder Martin Smith-Sivertsen sto langt nede på Høyres liste, men fikk så mange slengere, personstemmer på andre lister, at han ble valgt inn. Så oppdaget han at han visst hadde meldt flytting til Bærum og ikke var valgbar til Bergens bystyre likevel. Da fikk noen et svare strev med å flytte tilbake alle personstemmene til respektive lister og fintelle på nytt. Når alt det var klart flyttet et siste mandat seg fra Venstre (som er alliert med AP i Bergen) til Bergenslisten (som inngår i Høyres koalisjon). Så byrådet går til Høyre fordi populære Martin Smith-Sivertsen ikke var valgbar likevel. Bare i Bergen…
    Flere lag med ironi:
    Om Smith-Sivertsen hadde vært bosatt i Bergen ville det vært flertall for Bybane over Bryggen på grunn av alle slengerne fra Bergenslisten(motstander av banen over Bryggen),
    men nå kan faktisk vise seg at Martin Smith-Sivertsens historiske tabbe kan gi ham gjennomslag i bybanesaken.

IMG_1339.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn