Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    4
    Snøballen ruller videre ja

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.152
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men jeg mener å ha lest at de har god tid.
    Ja, som dyd av nødvendighet. Det er fortsatt en god stund til neste landsmøte med ledervalg, og med mindre Erna plutselig selv bestemmer seg for å kaste kortene er det ikke egentlig noe beslutningspunkt før det. God tid til å vurdere både det ene og andre.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.561
    Torget vurderinger
    2
    Erna Solberg kan ikke fortsette som leder av Høyre og som partiets statsministerkandidat. Det er opplagt for alle, med unntak av de frelste.

Og til slutt blir det også opplagt for dem. Men først skal det slåss og strides innomhus om hvem som får sverdslaget og skal lede H videre. Så de kjøper seg tid.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.152
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For å gjøre det enda tydeligere: Jeg tenker at utfallet er gitt, spørsmålet er bare tidspunkt og form. Ettersom det rent faktisk ikke er noe beslutningspunkt før landsmøtet er det tid til å gjøre ting i ordnede former. Jeg vil bli overrasket om det ikke er en annen statsministerkandidat ved neste valg, men jeg har jo tatt feil før.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.152
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel bare en grunn til at det ikke har skjedd noe enda. Erna tror det går over og tar oss på kondisen.
    Det er jeg ikke sikker på. Jeg mener også å se noen små prøveballonger om hvorvidt hun har krefter nok til å gjenreise tilliten, noe som kan leses som at hun ender opp med å meddele valgkomitéen et eller annet i god tid før neste landsmøte. Uansett, jeg er ikke på innsiden av den diskusjonen, og ser vel heller ikke at den behøver foregå i full offentlighet.

Edit: Jeg legger også merke til sånt som dette. Hvem er ikke med på bildet? Hvorfor det?

1698668326493.png

Sist redigert:

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    783
    For å gjøre det enda tydeligere: Jeg tenker at utfallet er gitt, spørsmålet er bare tidspunkt og form. Ettersom det rent faktisk ikke er noe beslutningspunkt før landsmøtet er det tid til å gjøre ting i ordnede former. Jeg vil bli overrasket om det ikke er en annen statsministerkandidat ved neste valg, men jeg har jo tatt feil før.

Det var da usedvanlig ydmykt.:giggle:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.594
    Hun har vel såpass god lønn som leder at hun tviholder på det vervet lengst mulig.

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    1.051
    Sted
    Porsgrunn
    Porsgrunn var litt i samme situasjon, men når de oppdaget det var det litt sent. De kunne ha samarbeidet med Krf, FrP og INP og sikret posisjon, men Krf ville ha ordføreren og Høyre ville ikke ha sin egen. Ei heller som varaordfører. Da gikk Frp og INP til AP som fikk ordføreren. Det skal også nevnes at Frp og INP gikk til valg på å fjerne AP fra posisjon, mens Høyre bare hadde kopiert Kardemommeloven.
    De som var med fortalte at Rødt, MdG og KrF kom som en blokk. Rødt kunne ikke gå med på en avtale der Høyre fikk ordføreren og FrP fikk varaordførerposten. FrP ville ha den plassen og slik det kom frem var jo at de snakket med AP samtidig. Sånn at når de brøyt var avtalen mellom AP, SV, SP og FrP om fordeling av posisjoner allerede klare.

INP satte jo klare krav om nei til vindmøller i Porsgrunn. Høyre er jo delt her, men det ville være veldig vanskelig å samle hele gjengen på dette. Ordfører Kåss var jo på Høyre med en gang når Høyres førstekandidat sa nei til vindkraft på Lanner, men forsvarte avtalen med INP med glatt ansikt.

I 1995 reiste SP sin førstekandidat på ferie og avtalen med Høyre sprakk når varamedlemmet stemte for fortsatt ordfører fra AP. I 2011 kræsjet det på at FrP topp Vikre nektet å samarbeide med lokalpartiet By og Nærmiljøpartiet som fikk 9 representanter. Kort tid etter flyttet han fra kommunen og giftet seg med ei FrP jente der nede. Nå reiste vår sjefsforhandler på en lenge planlagt sydenferie, og det var da det skar seg for godt. FrP var i lokalavisen der de klagde sin nød over all den «urettferdige« kjeften de hadde fått av sine velgere.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.427
    Torget vurderinger
    2
    Det skulle bare mangle- at Erna blir Uvelgelig- , velgerne har mere vett en påtalemyndigheten, et mer soleklart brudd på intensjonen med å forby innsidehandel får man neppe enn det Finnes har gjort.
    Forstemmende at Finnes slipper så billig unna. Jeg er 100% overbevist om at han har brukt inter info for handlene side. Det er umulig å IKKE sitte på innsideinformasjon når man er gift med en statsminister, han bor vel ikke i eet vakumkammer i kjellerboden.. Kanskje vanskelig å bevise? Vel folket vil dømme ved valg.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Sunnmøre
    Kom vel ikke akkurat som en bombe den der.
    Nei. Eg har heile tida vore i tvil (utan juridisk kompetanse) om den typen priviligert informasjon ein, nesten som ei naturlov, har ved å sitja tett på den politiske makta, let seg klassifisera som innsideinfo etter lova.

(Edit)

Bevisførsel vil vera vanskeleg, fordi det vil vera ekstremt vanskeleg å visa kven som sa kva til kven akkurat når. Dessutan er det i liten grad snakk om avgjerande bitar informasjon ein må ha hatt frå “innsida”, snarare om eventuelt ørsmå fordelar jf med kva marknaden elles kan ha vurdert.

Men mediedekninga siste drøye månaden har avteikna eit bilete av det som i gamle dagar heitte “uheldig samrøre”, både i regjeringa(ne), ved SMK og ikkje minst i Norsk Industri. Det bør vera ukontroversielt å fiksa dette i framtida.

(Moe er unnataket i dette sakskomplekset, og som salt i såret måtte han kvitta seg med Kongsberg-aksjane midt nede i ein bølgjedal)

1699007226306.png

Sist redigert:

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.551
    Sted
    Interiore Simplicitate

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.653
    Torget vurderinger
    10
    Finnes reddes av at han er klønete og mangler teft.

Jeg gjør ett bankbrekk på natta men får med meg bare 100000 kr så går jeg fri?
    Fikk forresten "låne" nøklene av min kone som er direktør der.....

Mvh.
    SAL

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg gjør ett bankbrekk på natta men får med meg bare 100000 kr så går jeg fri?
    Nei, men det er noko med at beviskrava for innsidehandel er temmeleg klare (jf saka om OBM som eg lenkja til over).

For at noe skal være innsidehandel må fire vilkår være oppfylt:
    • Informasjonen må være presis.
    • Informasjonen er ikke offentlig tilgjengelig.
    • Det må dreie seg om aksjer, børsnoterte selskaper eller andre objekter man kan investere i, i et marked.
    • Informasjon må være «egnet» til å påvirke kursen.
    Så skal Økokrim bevisa dette for enkelthandlar, ikkje for “heile biletet”. Eg trur det hadde vore vanskeleg, særleg når heile biletet er såpass grått (vesentleg mindre gevinst i perioden enn ved fondsplassering, meiner vel dei fleste).

At vi (pøbelen) meiner nokon er eit svin, er ikkje heilt tilstrekkjeleg til at vedkomande kan dømast som ein forbrytar.

Eg har altså ikkje noko ønskje om å forsvara korkje mann eller kone her, det bør vera rimeleg klart.

• Liker
    Reaksjoner: BT

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.653
    Torget vurderinger
    10
    Ja men, jeg fikk låne nøklene og var litt forvirret.....
    Min kone limte på en tåre og skjønte heller ingen ting?

Mvh.
    SAL

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Slik jeg oppfatter straffeloven skiller den på å gjøre noe straffbart og å ikke gjøre noe straffbart.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Sunnmøre
    Ja men, jeg fikk låne nøklene og var litt forvirret.....
    Min kone limte på en tåre og skjønte heller ingen ting?
    Du har vore inne i kvelvet, rota litt rundt og mista lommeboka. Ingen kan sjå at det manglar noko, bortsett frå at du hadde sortert alle setlane etter alder, ikkje valør. Tok litt tid å rydda opp i.

Kona di er nok ikkje skikka til å ha nøklar.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.960
    Nei, men det er noko med at beviskrava for innsidehandel er temmeleg klare (jf saka om OBM som eg lenkja til over).
    Fra innsidereglement i min bedrift:

Opplysninger skal anses som presise dersom de indikerer at en eller flere omstendigheter foreligger, eller at det er rimelig å
    forvente at de kan komme til å foreligge, eller en hendelse som har inntruffet, eller som det er rimelig å forvente at kan komme til
    å inntreffe, dersom de er tilstrekkelig spesifikke til at det kan trekkes en slutning om den mulige påvirkningen disse
    omstendighetene eller denne hendelsen kan ha på kursene på de finansielle instrumentene eller tilknyttede finansielle derivater.

Opplysninger som, dersom de ble offentliggjort, er egnet til å påvirke kursen på finansielle instrumenter eller finansielle
    derivater merkbart, skal bety opplysninger som en fornuftig investor sannsynligvis vil benytte som en del av grunnlaget for
    sine investeringsbeslutninger.

Det er vell ingen tvil om at Finnes satt på presise opplysninger i flere saker.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.395
    Torget vurderinger
    4
    Det er vell ingen tvil om at Finnes satt på presise opplysninger i flere saker.
    Kan du være presis på hvilke innsideopplysninger han satt på ? Og benyttet seg av ?

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.960
    Kan du være presis på hvilke innsideopplysninger han satt på ? Og benyttet seg av ?
    Med tanke på definisjoen av "presis" ovenfor, så holder det å nevne kjøp og salg av Hydroaksjer som omtalt i media.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.306
    Sted
    Oslo
    At Økokrim ikke åpner etterforskning betyr ikke at ulovligheter ikke er begått.
    Det er knapt et sykkeltyveri som blir etterforsket.
    Det betyr ikke at et lovbrudd ikke er begått!

Forøvrig mener jeg hele saken mere dreier seg om moral, integritet og habilitet.
    Høyres spinn om at dette dreier seg om Finnes er en total avsporing av saken.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.395
    Torget vurderinger
    4
    Med tanke på definisjoen av "presis" ovenfor, så holder det å nevne kjøp og salg av Hydroaksjer som omtalt i media.
    At han kjøpte og solgte Hydro vet vi, men hvilke innsideopplysninger hadde han ?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.395
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel akkurat det Økokrim ikkje har funne grunn til å etterforska, heile sakskomplekset teke i betraktning.
    Men Hedde er dog skråsikker på at "Finnes satt på presise opplysninger"i saken.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.960
    At Finnes fikk tilgang til informasjon som var tilstrekkelig spesifikke til at det kan trekkes en slutning tar jeg for gitt i saken om f.ex Hydroaksjene. Det faller inn under definisjon på presis informasjon som jeg og andre må forholde oss til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn