Nå som Uber slippes inn igjen kan det jo være greit å vite hva man innlater seg på. God gjennomgang av en som har kjørt for Uber og Lyft siden 2016.
I’ve been a driver for ride-hailing services since 2016, and between Lyft and Uber, I’ve racked up nearly 10,000 rides. I’ve put more than 150,000 miles on my Chevy Sonic, driving something like 40 hours a week.
jalopnik.com
Vi var vel innom en gang at Uber og lignende hadde som en sentral komponent i sin forretningsidé at folk ikke har helt oversikten over hva det faktisk koster å eie og å kjøre en bil.
Det var litt uklart hvordan han brukte fratrekket pr mile kjørt i selvangivelsen så jeg sjekket kommentarfeltet om det var noe oppklarende der, fyrens regnestykke for hva han faktisk har "tjent" (altså, i følge ham selv tapt 250 dollar) stemmer ikke siden han kan trekke fra mer enn hele inntekten på skatten og følgelig ender opp med å betale null skatt så han har vært cashflow-positiv på å kjøre for Lyft. Han sier essensielt at kostnadene hans for året, altså ca 30.000 dollar er ca hva totalen av hva han har brukt på reparasjoner (6000) , drivstoff(4-5000) og hva bilen koster å kjøpe (~18.000 ny, hans var godt brukt da han kjøpte den). Akkurat det er litt vanskelig å få til. Det mangler hva han betaler for fosikring og sikkert noe annet, men regnestykket hans er ikke helt i vater. Han estimerer altså sine egene kostnader fra hva han kan trekke fra på skatten etter standardstasen - ikke hva kostndene faktisk har vært. De to store som mangler i fremstillingen er forsikring (utover at han sier den er dyrere enn vanlig når man skal kjøre rideshare), samt avskriving siden bilen etter hvert må erstattes for å fortsatt ha en jobb, unnskyld - være selvstendig næringsdrivende når bilen takker for seg en gang.
Men en skitjobb er det åkke som. Har lest tilsvarende historier fra ander som har prøvd seg i Gig-økonomien for Uber, Lyft og andre steder.
Det eksalerer for øvrig en del i kommentarfeltet etter hvert, en liten smakebit:
the IRS rate has nothing to do with how much money you actually made. it has to do with how much of your income you can deduct from your taxes as an expense.
the takeaway here, is that while you are a fucking idiot for driving for a rideshare company effectively full time for a net income of ~$18k a year, you are also a fucking idiot for not understanding that the income tax mileage as deduction against costs is not the same thing as your income.
in fact, because of the fact that you are able to deduct 100% of your earnings from your taxable income actually means you earned $18k tax free on top of whatever else you waste your life doing.
this article should be taken down because the author is a fucking moron.