Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Folk sier metoo, Giske og all denne kranglinga er årsaken til at AP gjør det dårlig på meningsmålingene. Årsaken er heller dette:
    De_HHDXXcAMB1hL.jpg

AP lå an til å vinne Stortingsvalget og så bestemte ledelsen seg for å flørte med KrF og Venstre og distansere seg fra SV.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er noe som halter en del i det resonnementet.

La oss godta forutsetningene at

"og så bestemte ledelsen seg for å flørte med KrF og Venstre og distansere seg fra SV." ... og at dette førte til at vi ikke har noen statråder fra AP i dag.

Hva ville det ført til? At de som var misfornøyde med denne retningen stemte SV i stedet for AP. Men grunnen til at AP ikke sitter i regjering nå er jo at den samlede venstresiden ikke fikk nok stemmer...

På den annen side om AP hadde valgt å legge seg seg tettere opp til SV, så ville de som hadde vært misfornøyd med dette heller stemt Krf eller V, som jo er i den borgerlige blokken og dermed minsket sjansene for den røde siden å få flertall i Stortinget.

..

Så alt i alt var nok heller valget et utslag at det var flertall for at de blå skulle få fire nye år enn at den røde siden skulle ta over.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Venstre er ikke et attraktivt alternativ for folk som sogner til AP. Mer arbeidstakerfiendtlig politisk parti i Norge finner du ikke.

AP sådde tvil om det rødgrønne alternativet ved å flørte med KrF og Venstre. AP har vært særdeles konstruktiv i opposisjonen med alle mulige kompromiss med regjeringen, og viste at Høyre eller AP spiller liten rolle, så da fikk de blåblå tillit på nytt med særdeles liten margin. AP spilte seg selv utover sidelinjen ved å styre hardt i retning de blå. Da stemmer folk heller på originalen.

Det er ikke uten grunn at Rødt nå vokser. De utgjør en faktisk opposisjon til regjeringen. AP bare diller med. Og der har du årsaken til at de sliter. AP har blått for blå.

PS!
    Selv med AP på nærmest historisk bunnivå så viser flere meningsmålinger flertall for opposisjonen. Så det at flertallet av det norske folk ønsker blåblå politikk... det utsagnet er tvilsomt. Det var faktisk ikke en gang sant ved Stortingsvalget. den blåblå koalisjonen hadde ikke et majoritetsflertall blant folket, men de fikk det i Stortinget.

6

65finger

Gjest
    det er ren spekulativ synsing ELLER FABULERING Larson. Hva med å skrive: "etter min oppfatning, eller jeg tror" (FORSLAG)

Tenk om jeg hadde krysset av de rigtige tallene i lottobongen før trekningen forrige onsdag. Da hadde jeg vært millionær!

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.411
    Torget vurderinger
    4
    Venstre er ikke et attraktivt alternativ for folk som sogner til AP.
    Hvilken middelalder er herr Larson født i ?
    Man sogner ikke til noe parti i Norge. Man stemmer ikke på parti etter hvilket sogn man tilhører.
    Du vet, demokrati og fritt valg og sånt....

PS!
    Selv med AP på nærmest historisk bunnivå så viser flere meningsmålinger flertall for opposisjonen. Så det at flertallet av det norske folk ønsker blåblå politikk... det utsagnet er tvilsomt. Det var faktisk ikke en gang sant ved Stortingsvalget. den blåblå koalisjonen hadde ikke et majoritetsflertall blant folket, men de fikk det i Stortinget.
    Igjen...demokrati og sånt...sperregrenser, antall representanter, forhandlinger om koalisjoner...slikt kan tippe begge veier.
    Siden vi faktisk har et svært godt fungerende demokratisk system som de fleste land har grunn til å misunne oss (hvor folk ikke sogner til noe parti) er det der en diskusjon du kan legge flat med en gang. Langt mer relevant å diskutere i fx. USA.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg brukte ikke ordet sogne bokstavelig, Trane. Det måtte du da forstå.

G

Gjestemedlem

Gjest
    For de fleste av oss er det små forskjeller om den ene eller andre fløyen har flertall noen år. Ingen av de ytterliggående får dominerende innflytelse, selv om man kan irritere seg over enkeltsaker.

Hvem som kommer i regjering i disse dager handler om hvilken blokk som vinner. Sentrumsalternativet er ikke lenger et alternativ. Så joda... kanskje AP hadde tjent et pat prosenter på de som nå stemmer SV/MDG/Rødt men det er jo uvesentlig så lenge de totalt sett ikke får flertall. Om noe skulle dyttet venstresiden over streken sist så måtte det i så fall ha vært at enda flere AP-velgere hadde vært så misfornøyde med den "høyrevridde kursen" at Rødt og MDG kom over sperregrensen og fikk utjevningsmandatene...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvert tredje ord du bruker er jo basert på egendefinisjon. Praktisk for en værhane. Noe trumpaktig over det hele. Blir man fersket i tullball så kan man jo i ettertid omdefinere ordene i stedet for akseptere at man tok feil, eller innrømme at man bare diktet opp noe piss som hørtes sannsynlig ut i eget hode.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hvert tredje ord du bruker er jo basert på egendefinisjon. Praktisk for en værhane. Noe trumpaktig over det hele. Blir man fersket i tullball så kan man jo i ettertid omdefinere ordene i stedet for akseptere at man tok feil, eller innrømme at man bare diktet opp noe piss som hørtes sannsynlig ut i eget hode.
    For å senke meg ned til ditt nivå:

Stakkars deg som ikke er intelligent nok til å forstå at ord brukes i overført betydning.

Alle med litt vett forstår at når begrepet sogne brukes om politiske partier så snakker vi om sympatier og tilhørighet, ikke at folk bokstavelig talt bor i et geografisk område som tilhører et politisk parti.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mine herrer; dette er lavmål.
    Dette er like hjernedødt som da man nekta å slippe covfefe-greia til Trump og mente det var ustyrtelig morsomt å kritisere han for det i all fremtid.
    Vi VET hva Larson mente (med unntak av de som ikke burde ha fått innvilget førerkort for internett), så skal vi kritisere han for noe har vi mer enn nok å ta av blant hva han faktisk mener.
    Det er ikke som at det er lett å gå tom for ting å krangle om.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.411
    Torget vurderinger
    4
    Mine herrer; dette er lavmål.
    Dette er like hjernedødt som da man nekta å slippe covfefe-greia til Trump og mente det var ustyrtelig morsomt å kritisere han for det i all fremtid.
    Vi VET hva Larson mente (med unntak av de som ikke burde ha fått innvilget førerkort for internett), så skal vi kritisere han for noe har vi mer enn nok å ta av blant hva han faktisk mener.
    Det er ikke som at det er lett å gå tom for ting å krangle om.
    Jadda, jeg skal pudre med undrende smilefjes neste gang jeg erter litt på herr.Larson.

Og ja, vi vet hva Larson mener.
    - Han mener stort sett feil. :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.411
    Torget vurderinger
    4
    Dæven dutte & krøss i taklampa !
    Et SV-forslag jeg er enig i:

Flertallet sier nei til SVs forslag om parkeringsavgift i Stortingsgarasjen

Argumentene mot forslaget er ganske morsomme:

Wold sier det vil bli mer byråkrati om en skal ha en ordning med betaling og en rekke unntak.
    ..............................
    – Men i Oslo rådhus har politikerne bestemt at de skal gjøre det, burde ikke Stortinget også kunne gjøre det?

– Vi har representanter fra hele landet. Stortingsrepresentanter fra Akershus, Østfold, Vestfold, Hedmark, Oppland, Buskerud og Telemark dagpendler til Oslo. Det blir tungvint om de bare skal bruke kollektive transportmidler, sier Wold.
    Tenk det. Det blir tungvindt fordi det er stortingsrepresentanter som reiser fra Akershus, Østfold, Vestfold, Hedmark, Oppland, Buskerud og Telemark.

Gjett hva som skjer ellers i Oslo hver eneste dag. Jo det er dagpendlere fra Akershus, Østfold, Vestfold, Hedmark, Oppland, Buskerud og Telemark.
    Og det er jævlig mange flere enn de 73 representantene fra Akershus, Østfold, Vestfold, Hedmark, Oppland, Buskerud og Telemark hvorav ganske mange ikke dagpendler men har betalt stortingsleilighet.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Fantastiske argumenter. Vil gjerne høre disse ifm videre utbygging av E6 siden jeg selv tar toget 13 mil til Oslo hver morgen. Realiteten er at toget er foretrukket befordringsmiddel da det er avslappende og gir muligheter for arbeid eller egentid etter ønske og behov. Bil øker reisetiden og begrenser mulighetene. Det tar dessuten bare 4 minutter å gå fra Nationalteateret stasjon til Stortingskvartalet :).

Det er ikke svingdører på Stortinget.

PS parkeringsordningen må selvfølgelig outsources til et profesjonelt selskap etter en sedvanlig anbudsrunde så det skaper nok ikke mye byråkrati. Bare inntekter til å bidra til å dekke opp en liten ekstraregning som har dukket opp på P26-prosjektet...... ;)

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.201
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

Wold sier det vil bli mer byråkrati om en skal ha en ordning med betaling og en rekke unntak.
    – Men i Oslo rådhus har politikerne bestemt at de skal gjøre det, burde ikke Stortinget også kunne gjøre det?

– Vi har representanter fra hele landet. Stortingsrepresentanter fra Akershus, Østfold, Vestfold, Hedmark, Oppland, Buskerud og Telemark dagpendler til Oslo. Det blir tungvint om de bare skal bruke kollektive transportmidler, sier Wold.
    Adelen har alltid hatt særrettingeter i Norge, så hva er nytt?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.771

Adelen har alltid hatt særrettingeter i Norge, så hva er nytt?
    Adelen har alltid særrettigheter over alt. Om du sjekker verdenskartet, vil du oppdage at det er få land i verden der "adelen" har færre særrettigheter enn nettopp i Norge. Med unntak av kongehuset, er det dessuten ikke noen reell adel i Norge.

Wiki:
    Adel er betegnelsen på en samfunnsklasse som, fortrinnsvis historisk, hadde særskilte juridiske privilegier. Tidligere innebar dette ofte skattefrihet i større eller mindre grad, men det kunne også innebære spesielle plikter.
    Disqutabel

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Adelen ble avskaffet i Norge i 1821, men de som allerede var adlet beholdt tittelen så lenge de levde.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vi har jo nikkersadelen og lønnsadelen da, så vi har da noe å være stolt av vi også.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.201
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ser ut til at enkelte ikke helt skjønte at det var den nye "adelen" jeg siktet til - Stortingspolitikerne

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ser ut til at enkelte ikke helt skjønte at det var den nye "adelen" jeg siktet til - Stortingspolitikerne
    Det er ett parti som hele tiden fremmer begrensninger i lønnsøkningene til Stortingsrepresentantene. Resten av dem skriker "gi meg mer".

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.771
    Det er ett parti som hele tiden fremmer begrensninger i lønnsøkningene til Stortingsrepresentantene. Resten av dem skriker "gi meg mer".
    Stortingspolitikerne har stort sett uriasposter, dessuten er det ikke urovekkende mange av dem. Betalingen er grei nok, men noe for lav for ministerne, om de sammenlignes med lederstillinger i mer og mindre statlige AS.
    Jeg har stort sett jobbet i firmaer med gratis parkering, rett nok utenfor bykjernen, men det er da slett ikke noe kun lønnsadelen får fordeler av.

Disqutabel

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.201
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hva ledet deg innpå at det hadde med lønnsnivåer å gjøre?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.201
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Lønn er jo ét element, men jeg siktet mer mot alt det som vedtas, besluttes og innføres som politikerne samtidig (med heller tynne argumenter) fritar seg selv for, gjør unntak for osv.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.411
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke noe i mot at stortingsrepresentantene tjener godt. For en grå benkesliter er vel 928.602,- en bra lønn. For andre mer profilerte er det OK, men de kunne gjort det bedre i det private (Hei First House!). Regjeringsmedlemmene tjener 1.325.358,- og det er ærlig talt ikke noe skryte av gitt den belastningen det er både mtp. arbeidstid, tilgjengelighet, medieeksponering og ansvar.

Det er dobbeltmoralismen, som dette med fri parkering midt i Oslo sentrum, dietter, pendlerleiligheter etc. som irriterer.
    Yrkespolitikere fra Nord Norge og Trøndelag som etter 20-30 år på tinget fortsatt får betalt leilighet i Oslo, gratis "hjemreiser", redusert skatt i nord m.m. selv om de for alle praktiske formål er bosatt i Oslo.

Den gamle pensjonsordningen med full opptjening etter 12 år er heldigvis pensjonert. Etterlønnsordninger er vel også strammet inn.

Tjenestereiser, og hjemreiser i helgene for pendlere, dekkes fullt ut.
    Familiemedlemmer til representanter som bor mer enn 40 km fra Stortinget får dekket inntil to besøksreiser per år, per person.
    Stortinget eier 143 møblerte leiligheter i varierende størrelse som stilles vederlagsfritt til disposisjon for representanter som bor mer enn 40 km i kjøreavstand fra Stortinget.
    Stortingsrepresentantenes godtgjørelser, utgiftsdekning og serviceordninger.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jaja, ingen av dem kan ennå måle seg med en gråstenket luftsjåfør med syk last og kontrakt med det offentlige.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg har ikke noe i mot at stortingsrepresentantene tjener godt. For en grå benkesliter er vel 928.602,- en bra lønn. For andre mer profilerte er det OK, men de kunne gjort det bedre i det private (Hei First House!). Regjeringsmedlemmene tjener 1.325.358,- og det er ærlig talt ikke noe skryte av gitt den belastningen det er både mtp. arbeidstid, tilgjengelighet, medieeksponering og ansvar.

Det er dobbeltmoralismen, som dette med fri parkering midt i Oslo sentrum, dietter, pendlerleiligheter etc. som irriterer.
    Yrkespolitikere fra Nord Norge og Trøndelag som etter 20-30 år på tinget fortsatt får betalt leilighet i Oslo, gratis "hjemreiser", redusert skatt i nord m.m. selv om de for alle praktiske formål er bosatt i Oslo.

Den gamle pensjonsordningen med full opptjening etter 12 år er heldigvis pensjonert. Etterlønnsordninger er vel også strammet inn.

Tjenestereiser, og hjemreiser i helgene for pendlere, dekkes fullt ut.
    Familiemedlemmer til representanter som bor mer enn 40 km fra Stortinget får dekket inntil to besøksreiser per år, per person.
    Stortinget eier 143 møblerte leiligheter i varierende størrelse som stilles vederlagsfritt til disposisjon for representanter som bor mer enn 40 km i kjøreavstand fra Stortinget.
    Stortingsrepresentantenes godtgjørelser, utgiftsdekning og serviceordninger.
    Synes ikke 1,3 mill er for lite for regjeringsmedlemmer. En mellomlederstilling drømmer om å tjene like mye og vedkommende har gjerne like mye ansvar og mye mer stress. Og tabber hun seg ut der hun befinner seg mellom barken og veden, så får det raskt konsekvenser for stillingen.

Stortingsmedlemmer trenger ikke en snau mill i lønn, i tillegg til alle godene, men hvert år bevilger de seg lønnsøkning godt over snittet. De kunne glatt klart seg med 800k i året.

C

cruiser

Gjest
    Jeg hadde ikke under noen omstendigheter vært statsråd for 1,3 mill. Makan til møkkajobb. I skytteltrafikk daglig mellom stortinget og marienlyst for å krangle med en eller annen Larson som ALDRI blir fornøyd :)

Sist redigert av en moderator:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.411
    Torget vurderinger
    4
    Synes ikke 1,3 mill er for lite for regjeringsmedlemmer. En mellomlederstilling drømmer om å tjene like mye og vedkommende har gjerne like mye ansvar og mye mer stress.
    En vanlig mellomleder har like mye ansvar og mye mer stress enn et regjeringsmedlem ? !

Ikke for det, - posisjonen som mellomleder kan være krevende, stressende, og utakknemlig, men det kan også være helt motsatt. Det er uansett fred på Jorden sammenlignet med en ministerpost. Uansett, like mye ansvar ? Har du den minste anelse om hva slags ansvar ministerpost innebærer ?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.108
    Torget vurderinger
    0
    Har faktisk fått spørsmål om å stille på rimelig sikker plass på stortingsliste, men takket klokelig nei.

Selvsagt flere årsaker til at jeg takket nei, men lønna var helt ærlig en av årsakene, ganske vesentlig også! Jeg gadd ikke gå ned i lønn for å få masse drittkjeft!

Dessuten har jeg en viss evne til å engasjere kjeften før hjernecellene er her ute av sengen! Det går greit som privatperson med sterke meninger her i nord, men som stortingspolitiker i riksmedia?? Tror ikke det.:rolleyes:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.206
    Torget vurderinger
    1
    Og så får man ikke tid til å høre på musikk:)

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg hadde ikke under noen omstendigheter vært statsråd for 1,3 mill. Makan til møkkajobb. I skytteltrafikk daglig mellom stortinget og marienlyst for å krangle med en eller annen Larson som ALDRI blir fornøyd :)
    Helt i orden det. Politikere som er i politikken grunnet lønn er neppe en god politiker.

1,3 millioner i lønn i tillegg til alle andre goder er en fet lønn.

G

Gjestemedlem

Gjest
    – Dette er jo en hyggelig sommerhilsen til regjeringen og Erna Solberg fra velgerne.

Det sier Høyres Trond Helleland da Klassekampen viser ham tallene fra vår juni-måling: Høyre får en oppslutning på 29,4 prosent.

Klassekampen.no | Høyre ser lyseblått på livet

For Arbeiderpartiet står det verre til, konstaterer Helleland fra sitt kontor.

I intervjuet tegner Helleland et bilde av et uansvarlig Ap, der det nå «gjelder å legge seg mest mulig ut til venstre» i konkurranse med Rødt, SV og Senterpartiet, som han omtaler som «den reelle opposisjonen».

– Jeg mener det er en livsfarlig vei for Ap, sier Helland.

I april skrev Klassekampen at Høyres strategi for gjenvalg i 2021 var å erobre sentrumsposisjonen i norsk politikk, i håp om at dette skulle tvinge Ap til venstre.

:cool:

.. Det ser jo ut til å virke etter hensikten, og jeg er rimelig sikker på at vi vil få 4 nye år med blå regjering også etter neste valg. Med mindre det skjer noe helt uforutsett.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.232
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Synes ikke 1,3 mill er for lite for regjeringsmedlemmer. En mellomlederstilling drømmer om å tjene like mye og vedkommende har gjerne like mye ansvar og mye mer stress. Og tabber hun seg ut der hun befinner seg mellom barken og veden, så får det raskt konsekvenser for stillingen.
    Har du røykt sokkene dine igjen? Du har sjelden demonstrert så tydelig at du ikke aner hva du snakker om.

Hvilken mellomleder er det som må stille på NRKs Politisk Kvarter på kort varsel for å bli avbrutt i annenhver setning av både programleder og en politisk motstander, håndtere spontanspørretime i Stortinget, holde tale på en eller annens organisasjons landsmøte, forsøke å styre et egenrådig embedsverk, for så å stå offentlig til rette på Dagsrevyen for hva embedsverk og underliggende direktorater har gjort og ikke gjort? Og det er bare en alminnelig hverdag i den rollen. Tabber man seg ut vil mistillitsforslag og daddelvedtak henge løst i Stortinget. Noen jobbgaranti utover neste regjeringskabal eller valg finnes ikke, uten oppsigelsestid.

I den grad det finnes næringslivsledere med tilsvarende ansvar og stress har de langt bedre betalt, og mellomledere med tilsvarende lønn som statsråden jobber på feriekoloni i forhold. Konsernsjefer i større børsnoterte selskap er vel de eneste jobbene som kommer i nærheten av statsrådsrollen. Definitivt ikke noe jeg ville utsette meg selv og familien for, og ihvertfall ikke til den lønna.

Sist redigert:

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Har du røykt sokkene dine igjen? Du har sjelden demonstrert så tydelig at du ikke aner hva du snakker om.

Hvilken mellomleder er det som må stille på NRKs Politisk Kvarter på kort varsel for å bli avbrutt i annenhver setning av både programleder og en politisk motstander, håndtere spontanspørretime i Stortinget, holde tale på en eller annens organisasjons landsmøte, forsøke å styre et egenrådig embedsverk, for så å stå offentlig til rette på Dagsrevyen for hva embedsverk og underliggende direktorater har gjort og ikke gjort? Og det er bare en alminnelig hverdag i den rollen. Tabber man seg ut vil mistillitsforslag og daddelvedtak henge løst i Stortinget. Noen jobbgaranti utover neste regjeringskabal eller valg finnes ikke, uten oppsigelsestid.

I den grad det finnes næringslivsledere med tilsvarende ansvar og stress har de langt bedre betalt, og mellomledere med tilsvarende lønn som statsråden jobber på feriekoloni i forhold. Konsernsjefer i større børsnoterte selskap er vel de eneste jobbene som kommer i nærheten av statsrådsrollen. Definitivt ikke noe jeg ville utsette meg selv og familien for, og ihvertfall ikke til den lønna.
    Glem nå ikke at ministeren har ca 200 høyt kompetente byråkrater som leier han/hun trygt igjennom det meste med talepunkter, statistikk osv.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn