Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    at statsråden må inn på teppet foran TV stemte kanskje tidligere, men ikke nå lenger. Er saken vanskelig så takker de bare nei og lar være å møte opp. Ta underreguleringen av pensjoner som siste eksempel. Ingen i regjeringen ønsket å stille til debatt, så det ble ingen debatt.

I disse Stortingsdebattene og andre debatter så har statsråden 40 rådgivere som forbereder en med argumenter, retorikk, taletrening, øving og taleskriving. De har ressurser en mellomleder bare kan drømme om.

Daddelvedtak betyr ikke en skit, og får du det imot deg, så betyr det egentlig at skulle ha mistet jobben, men opposisjonen er ikke klar til å ta over. Blir du som mellomleder tatt i å lyve til styret så er det avskjed. Blir du som minister tatt i å lyve i Stortinget så er det mild kritikk (Siv Jensen).

Og siden statsrådsrollen er så ultrakrevende. Kan du ramse opp våre statsråder? Hvem er landbruksministeren? Hvem er miljøminister? Hvem er næringsminister? Ser du disse personene ofte i media? Vi har til og med en eldreminister. Er eldreministeren i Stortinget eller på Dagsrevyen for å forklare seg? Enkelte mer sentrale ministere må forklare seg innimellom, og godt er det.

Joda, disse personene i regjeringen har faktisk solid jobbgaranti. De er garantert jobb etterpå grunnet sitt nettverk, og har etterlønn på over ett år. Om ikke First House løper etter dem, så er det en interesseforening som plukker dem opp. For ikke å nevne yrkespolitikerne som har sikker plass i Stortinget.

At folk ikke ønsker å være minister er forståelig. Gjør man ikke en god jobb, så må man stå til rette for det i media. Så da gjelder det å følge med, være proaktiv. Ikke så veldig vanskelig egentlig for du har et solid team med mennesker rundt deg. Folk ønsker heller ikke å være mellomledere. De må stå til rette for sine overordnede og sine underordnede. Er du minister så sitter du trygt. Bare se på Listhaug, hvor trygt hun satt helt til hun klarte det stutdumme mesterstykket å male seg selv inn i et hjørne. Hadde hun klart å si unnskyld på en troverdig måte ville hun vært justisminister i dag.

6

65finger

Gjest
    beskriv en typisk mellomleders arbeidsoppgaver Larson. det kan virke som du har dyp innsikt

6

65finger

Gjest
    Mellomledere består av en mangfoldig gruppe av ledere som er ansvarlig for mennesker og leveranser på ulike nivå i en organisasjon.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Hvis vi holder oss til departementene, så er det gjennomgående mellomlederne som jobber mest og har mest overtid.

6

65finger

Gjest
    Hvis de har regulert arbeidstid og departemanget følger arbeidsmiljøloven så begrenser det seg selv

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    mellomlederne har ofte en "ledende og særlig uavhengig stilling" hvor arbeidstidsbestemmelsene ikke lenger gjelder.

6

65finger

Gjest
    De fleste mellomledere har ikke særskilt uavhengig stilling i prinsippet. Når det er sagt, det offentlige (med unntak) norge er verstinger i å bryte arbeidsloven etter min erfaring og kjennskap

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Ganske selvmotsigende egentlig at en mellomleder skal ha en særskilt uavhengig stilling ...... nå finnes det rettspraksis på dette og lovverket tøyes hele tiden.

6

65finger

Gjest
    2 offentlige foretak som jeg arbeider for er det kun toppledergruppen som har særskilt uavhengig stilling. toppledergruppa har kun avspasering mens resten også har overtid

Sist redigert av en moderator:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    at statsråden må inn på teppet foran TV stemte kanskje tidligere, men ikke nå lenger. Er saken vanskelig så takker de bare nei og lar være å møte opp. Ta underreguleringen av pensjoner som siste eksempel. Ingen i regjeringen ønsket å stille til debatt, så det ble ingen debatt.

I disse Stortingsdebattene og andre debatter så har statsråden 40 rådgivere som forbereder en med argumenter, retorikk, taletrening, øving og taleskriving. De har ressurser en mellomleder bare kan drømme om.

Daddelvedtak betyr ikke en skit, og får du det imot deg, så betyr det egentlig at skulle ha mistet jobben, men opposisjonen er ikke klar til å ta over. Blir du som mellomleder tatt i å lyve til styret så er det avskjed. Blir du som minister tatt i å lyve i Stortinget så er det mild kritikk (Siv Jensen).

Og siden statsrådsrollen er så ultrakrevende. Kan du ramse opp våre statsråder? Hvem er landbruksministeren? Hvem er miljøminister? Hvem er næringsminister? Ser du disse personene ofte i media? Vi har til og med en eldreminister. Er eldreministeren i Stortinget eller på Dagsrevyen for å forklare seg? Enkelte mer sentrale ministere må forklare seg innimellom, og godt er det.

Joda, disse personene i regjeringen har faktisk solid jobbgaranti. De er garantert jobb etterpå grunnet sitt nettverk, og har etterlønn på over ett år. Om ikke First House løper etter dem, så er det en interesseforening som plukker dem opp. For ikke å nevne yrkespolitikerne som har sikker plass i Stortinget.

At folk ikke ønsker å være minister er forståelig. Gjør man ikke en god jobb, så må man stå til rette for det i media. Så da gjelder det å følge med, være proaktiv. Ikke så veldig vanskelig egentlig for du har et solid team med mennesker rundt deg. Folk ønsker heller ikke å være mellomledere. De må stå til rette for sine overordnede og sine underordnede. Er du minister så sitter du trygt. Bare se på Listhaug, hvor trygt hun satt helt til hun klarte det stutdumme mesterstykket å male seg selv inn i et hjørne. Hadde hun klart å si unnskyld på en troverdig måte ville hun vært justisminister i dag.
    Hvorfor vil du ha en debatt rundt at pensjonene reguleres i henhold til pensjonsforliket? Denne debatten var aktuell da pensjonsforliket ble inngodt, og ikke hvert år etterpå. Du tar stadig opp denne saken, men svarer aldri på dette spørsmålet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Ville vært festlig om det ble vedtatt et nytt pensjonssystem årlig.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg bare registrerer at ministere takker nei til å møte opp til debatt i saker som stiller dem i dårlig lys, og faktisk slipper unna med det av media.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Jeg bare registrerer at ministere takker nei til å møte opp til debatt i saker som stiller dem i dårlig lys, og faktisk slipper unna med det av media.
    Det registreres også at et av dine gjentagende poenger fremdeles står ubesvart. Pensjonssystemet i Norge er ikke partipolitikk, det er et bredt forlik og det gir ingen mening å debattere det siden systemet er gitt og det ikke er på timeplanen å gjøre noe med det. "underreguleringen" du snakker om er helt uavhengig av hvem som tilfeldigvis er minister på et gitt tidspunkt. At det er kontinuitet og forutsigbarhet er sentralt i pensjonssaker siden det påvirker den enkeltes og det offentliges inntekter og utgifter i lang, lang tid basert på hva som skjer nå.

Hva de skal oppnå med å ha en debatt rundt dette er litt vanskelig å skjønne. Det er vedtatt for rundt 10 år siden og vinkle det som "<fyll inn parti og/eller finansminister her> raner pensjonistene" er genuint fordummende.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er slikt man har statssekretæren til. En jeg kjenner beskrev jobben som å hoppe ut og si «Her er jeg! Skyt på meg i stedet!» hvis det er en dårlig sak som må håndteres. En annen fortalte at stressnivået er slik at man ligger i helspenn 15 cm over sengen mens man hører dagens første nyhetssending for å finne ut hvilke saker som kommer til å drive mediebildet og dermed de akutte arbeidsoppgavene den dagen. De får enda mindre betalt enn statsrådene.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    En stor del av media fungerer omtrendt som Larson, det går en kontant strøm av kritikk mot politikerne. Om de har en god eller dårlig sak er egentlig underordnet.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det er slikt man har statssekretæren til. En jeg kjenner beskrev jobben som å hoppe ut og si «Her er jeg! Skyt på meg i stedet!» hvis det er en dårlig sak som må håndteres. En annen fortalte at stressnivået er slik at man ligger i helspenn 15 cm over sengen mens man hører dagens første nyhetssending for å finne ut hvilke saker som kommer til å drive mediebildet og dermed de akutte arbeidsoppgavene den dagen. De får enda mindre betalt enn statsrådene.
    Så da faller deler av poenget ditt vekk. Når det er dårlige saker så sender ministeren en undersått for å ta støyten. Hvis de i det hele tatt sender noen som helst da, for de har mediestrategi. Sier de minst mulig så går saken over etter 2 dager.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ta underreguleringen av pensjoner som siste eksempel. Ingen i regjeringen ønsket å stille til debatt, så det ble ingen debatt.
    Underreguleringen av pensjonene er nedfelt i pensjonsforliket, som ble vedtatt med stort flertall inStirtinget. Det var såvidt meg bekjent kun FrP og SV som stemte imot.

Når dette er vedtatt i Stortinget, så er det regjeringens plikt å gjennomføre - så enkelt er det.

Om regjeringen er uenig, så må de i så fall ta dette opp som ny sak og så få et nytt vedtak på. Det er det neppe flertall på - hverken innad i regjeringen eller i Stortinget.

Johan-Kr

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ta underreguleringen av pensjoner som siste eksempel. Ingen i regjeringen ønsket å stille til debatt, så det ble ingen debatt.
    Underreguleringen av pensjonene er nedfelt i pensjonsforliket, som ble vedtatt med stort flertall inStirtinget. Det var såvidt meg bekjent kun FrP og SV som stemte imot.

Når dette er vedtatt i Stortinget, så er det regjeringens plikt å gjennomføre - så enkelt er det.

Om regjeringen er uenig, så må de i så fall ta dette opp som ny sak og så få et nytt vedtak på. Det er det neppe flertall på - hverken innad i regjeringen eller i Stortinget.

Johan-Kr
    Det er ikke tema. Tema er om ministere (og statssekretærer) stiller til debatt. Nrk prøvde å få tak i representanter fra regjeringen som forsvarer underreguleringen og regjeringen kunne ikke en gang avse en statssekretær. Resultatet ble avlyst debatt, hvor nrk gjorde knefall for uthalingsstrategien til regjeringen.

Asbjørn sa at ministerne blir dratt foran TV for å forsvare seg. Nei, de slipper ganske så lett unna.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Høie fikk advarsel allerede i 2015 om at denne situasjon kom til å oppstå. Til tross for den advarselen og en rekke senere advarsler valgte han å ikke være proaktiv og får nå pes som fortjent. Han har nå siste mulighet til å være reaktiv før han mister jobben.

Forutsatt at KrF støtter et eventuelt mistillitsforslag, noe som er langt fra sikkert.

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.411
    Torget vurderinger
    4

Johan-Kr
    Det er ikke tema. Tema er om ministere (og statssekretærer) stiller til debatt. Nrk prøvde å få tak i representanter fra regjeringen som forsvarer underreguleringen og regjeringen kunne ikke en gang avse en statssekretær. Resultatet ble avlyst debatt, hvor nrk gjorde knefall for uthalingsstrategien til regjeringen.

Asbjørn sa at ministerne blir dratt foran TV for å forsvare seg. Nei, de slipper ganske så lett unna.
    Her er det vel heller snakk om at det ikke er noe å diskutere. Som Asbjørn påpeker er det bred enighet i Stortinget om dette.
    At ministre kan bli dratt foran frem på riksdekkende fjernsyn for å forsvare seg betyr ikke at de er nødvendigvis er nikkedukker og apekatter som stiller opp på alt media ønsker å lage en sak på. Det tror jeg vi skal være glade for.

Selv om ingen stilte til debatten...slapp unna ganske lett som du kaller det...hvor mange telefoner og henvendelser tror du de får fra media? Hvor mange saker tror du de må svare på og forsvare som aldri dukker opp på radaren din ? Den der teorien din om likestilt ansvar, stress og belastning for regjeringsmedlemmer og den gjengse mellomleder er så virkelighetsfjern at du ikke kan tas alvorlig.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Saken var aktuell og media har skrevet om den. Media har funnet debattdeltakere fra opposisjonen som ønsker å debattere. Regjeringen bestemmer seg for at dette vil de ikke snakke om, og media avlyser debatten fordi regjeringen ikke stiller med personell. Og er det en negativ sak som de ikke klarer å fortie, så sender ministeren en statssekretær.

ellers:
    Hva med å forholde deg til hva jeg skriver og ikke hva du tror jeg skriver.

gjerne =/= gjengse

En mellomleder drømmer om en lønn på 1,3 millioner og har gjerne mer stress enn en minister som har en godt kvalifisert og kompetent stab rundt seg. Mellomledere er gjerne en som er forfremmet og som har lojalitet til sine tidligere kollegaer, samtidig som han skal være ledelsens mann og har informasjon om forskjellige endringsprosesser som han ikke uten videre kan videreformidlere. Mellomlederen tilhører ikke lenger gruppen som før.

les artikkelen jeg linket til over.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Skal man le eller gråte over idiotien?

pakk.jpg

En gang var AP er seriøst og statsbærende parti, nå vurdere de å logre for revolusjonære kommunister. Representanter for noe av det verste, mest menneskefiendlige og grusomme ideologien menneskeheten har sett. Ingen ideologi har kostet mer lidelse enn kommunismen, ingen ideologi har ført til flere mord på mennesker. Selv nazistene blir milde barnehagetanter i forhold til kommunismens store ledere.

Men man kan glede seg over at de faller pladask i Høyres felle, ta en sentrumsposisjon og tving AP til å flykte til ytre venstre.

De neste 4 år er nok sikret.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Trodde ikke jeg skulle se denne dagen, men her er vi:

"Varaordføreren i Oslo vil ha statlig hasj-salg

Arbeiderpartiet bør støtte regulert salg av cannabis for å hindre at organiserte kriminelle håver inn millioner, sier Oslos varaordfører Kamzy Gunaratnam (Ap)."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G1mj3B/varaordfoereren-i-oslo-vil-ha-statlig-hasj-salg

Gledelig tiltak. Det er på tide å se på dophoder som mennesker med litt andre preferanser og ikke som kriminelle som må straffes. Enda mer gledelig er det å se at dette er den beste måten å frata kriminelle bander deres beste inntektskilder.

Ros når ros er på sin plass, samme hvilket parti det kommer fra!

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.232
    Torget vurderinger
    96
    Når man ser utviklingen i Sverige, og spirene til det samme i Oslo, vil altså noen i AP åpne opp innvandringen. Er lobotomi gjenopptatt i Norge?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Legge ned verdens beste vinbutikk fordi noen halvsære øltyper er dyrere enn i sverige? Lønningene er også høyere i Norge. På tide å få svensk nivå der og da? Nissefar ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.624

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    De tar en femmer høyere avanse. Siden dette mer enn kompenseres av høyere lønnsnivå i norge er det et ikkeproblem. Kjøpesprit er forøvrig billigere på Toten for der inkluderer det alt man ikke har laget selv ;).

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.106
    Torget vurderinger
    0
    Legge ned verdens beste vinbutikk fordi noen halvsære øltyper er dyrere enn i sverige? Lønningene er også høyere i Norge. På tide å få svensk nivå der og da? Nissefar ;)
    La oss ta med det svenske høye nivået på inntektsskatt også når vi er i gang, og avgiftene på el-biler, med tilbakevirkende kraft! ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    NRK minner oss på at vi må ta oss tid til å gråte litt for de stolte krigsveteranene våre og gi dem deres fortjente plass i der rødgrønne offerhierarkiet, siden si er blitt "urettferdig behandlet" av vestlig patriarkalske imperialister, med privilegier.

offer.jpg

Kanskje gjøre som svenskene og ønske dem velkommen hjem med konfetti og halale køttbullar, gi dem eget hus, jobb og en sikker fremtid. Selv om de kanskje dreper en og annen her oppe i nord også. Gammel vane er vond å vende må vite.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner ikke helt hva dette har i denne tråden å gjøre. Jeg har ikke hørt at noen av de rødgrønne partiene har tatt til orde for velkomstselskaper for IS-krigere, snarere tvert imot. Da fremstår det som en unødvendig provokasjon å hevde noe slikt.

Personlig mener jeg at IS-krigere er hostis humani generis, selverklærte fiender av menneskeheten, og har like få rettigheter som sjørøvere som tas til fange på åpent hav. Det er opp til den som tar dem til fange hvilken behandling de skal få. Forhåpentligvis skjer det etter lokal rettspraksis, hva denne nå enn måtte være. Og om behandlingen skulle være et brudd mot lokal rettspraksis er det ikke et problem jeg vil hisse meg spesielt mye opp over. Det er ikke noe behov for å få dem hit.

Since the time of the Ancient Romans, pirates have been held to be individuals waging private warfare, a private campaign of sack and pillage, against not only their victims, but against all nations, and thus, pirates hold the peculiar status of being regarded as "hostis humani generis", the enemies of humanity. Since piracy anywhere is a peril to every mariner and ship everywhere, it is held to be the universal right and the universal duty of all nations, regardless of whether their ships have been beset by the particular band of pirates in question, to capture, try by a regularly constituted court-martial or admiralty court (in extreme circumstances, by means of a drumhead court-martial convened by the officers of the capturing ship), and, if found guilty, to execute the pirate via means of hanging from the yard-arm of the capturing ship, an authoritative Custom of the Sea.[2]

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg skjønner ikke helt hva dette har i denne tråden å gjøre. Jeg har ikke hørt at noen av de rødgrønne partiene har tatt til orde for velkomstselskaper for IS-krigere, snarere tvert imot. Da fremstår det som en unødvendig provokasjon å hevde noe slikt.

Personlig mener jeg at IS-krigere er hostis humani generis, selverklærte fiender av menneskeheten, og har like få rettigheter som sjørøvere som tas til fange på åpent hav. Det er opp til den som tar dem til fange hvilken behandling de skal få. Forhåpentligvis skjer det etter lokal rettspraksis, hva denne nå enn måtte være. Og om behandlingen skulle være et brudd mot lokal rettspraksis er det ikke et problem jeg vil hisse meg spesielt mye opp over. Det er ikke noe behov for å få dem hit.

Since the time of the Ancient Romans, pirates have been held to be individuals waging private warfare, a private campaign of sack and pillage, against not only their victims, but against all nations, and thus, pirates hold the peculiar status of being regarded as "hostis humani generis", the enemies of humanity. Since piracy anywhere is a peril to every mariner and ship everywhere, it is held to be the universal right and the universal duty of all nations, regardless of whether their ships have been beset by the particular band of pirates in question, to capture, try by a regularly constituted court-martial or admiralty court (in extreme circumstances, by means of a drumhead court-martial convened by the officers of the capturing ship), and, if found guilty, to execute the pirate via means of hanging from the yard-arm of the capturing ship, an authoritative Custom of the Sea.[2]
    Det kan vel kanskje se slikt ut, men enn hvor usannsynlig det enn høres ut så er dette offisiell politikk i Sverige.

"Svenskene vil gi jobb, penger og bolig til IS-krigerne
    Mens drøyt 20 prosent av Sveriges unge går uten jobb, skal politikerne i Stockholm ha bestemt at det skal ordnes med både jobb, stønad og bolig til IS-krigere som kommer hjem.

Det rødgrønnrosa politiske flertallet i den svenske hovedstaden har bestemt seg for en strategi for å ta imot IS-krigere som kommer hjem til Sverige."

https://www.aftenposten.no/norge/i/Gb0V/Svenskene-vil-gi-jobb_-penger-og-bolig-til-IS-krigerne

Og siden vi har et rødgrønnrosa politisk flertall også i den norske hovedstaden så finner jeg det sannsynlig at det kun er spørsmål om tid her også, for svensk innvandringspolitikk har mange venner på venstresiden her hjemme og har en høy status i SV, Rødt og MDG spesielt, men også flere utover dette om enn i mindre grad.

Vi har ennå ikke sett dette som offisiell partipolitikk i Norge, for først må man skape ekstra sympati for "fremmedkrigerne". Det er en prosess som tar litt tid men den er i gang, og vi ser kampanjene allerede.

Først ut, som seg hør og bør er å skape sympati for kvinnelige medlemmer av Islamstaten. De er jo kvinner og muslimer, og dermed automatiske ofre for det vestlige patriarkalske samfunn, så det er en naturlig plass å starte. De er jo bare stakkars ofre som har "reist til Syria" eller "bod i Syria med mann og barn" fordi det var ekstra muslimsk der nede, og som nå må få komme hjem. Kampanjen for hjelpe Aisha Shezadi "hjem" er et godt eksempel. Gråtevenstre behøver slike saker. Dette er jo en muslimsk amaliesak.

Rødt Folkvord beskriver henne som en "syrafarer" som trenger hjelp. Erkjenner at hun fremdels er en glødende islamist men at Norge likevel må hjelpe henne, siden det ikke er så kjekt å bo i flyktningeleir. "Flyktning" er hun jo, og vi skal jo hjelpe "flyktninger".

"– Hun flyktet angivelig på grunn av innbyrdes konflikt og drap IS-krigere imellom, forteller Folkvord.

– Hun skal ha betalt menneske*smuglere for å komme seg gjennom ulike etapper nordover mot Tyrkia og ble stoppet av sikkerhetstjenesten til nordsyriske myndigheter."

https://www.nrk.no/urix/norsk-syriafarer-vil-hjem-til-norge-1.14057801

og den røde bastionen Klassekampen er sammen med NRK selvsagt helt fremst..

Klassekampen.no | Bønnfaller Norge om hjelp

.. og vi kommer nok garantert til å få se mer av dette i tiden som kommer ettersom venstresiden blir mer og mer radikalisert.

Dagbladet, identitetspolitikkens menighetsblad, kjører også en sak:

IS-krigerne kommer hjem
    De har slåss. Nå er de tilbake. Mange angrer på at de dro ut. Slik kan vi hjelpe dem.

https://www.dagbladet.no/kultur/is-krigerne-kommer-hjem/60153098

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.437
    Torget vurderinger
    2
    Takk Gjestemedlem!

Forøvrig har jeg ikke mye tillit til AP innvandringstalsmann , han snakker som en frper , men jeg stoler ikke på at han har faktisk støtte i eget parti , men kun fungerer som en prøveballong...og for å late som AP endrer politikk. AP sentralt vet at velferdssamfunnet er i ferd med å brytesammwn og vil gå til grunne med for mye innvandring, men de er for snillistiske til å gjøre noe med årsaken...

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Alex Iversen

Danske Information har en interessant artikkelserie gående om venstresidens krise og nedsmelting i Europa. De gamle sosialdemokratiske partiene har brukket nakken, og de klassiske arbeidervelgerne, mennene og kvinnene på gulvet, bytter side og stemmer høyreradikalt i stadig flere land. Hvorfor er det blitt sånn? Mange gode poenger i denne artikkelen av antropologen Dennis Nørmark.

---

"Det er efterhånden som om, at der hvert femte år flytter en nomadehær af politisk hjemløse med hang til dyr kaffe, kønsneutrale pas og klokkefrøer fra det ene politiske parti og videre til det næste, båret på en slagsordsbølge af tolerance, bæredygtighed og kreativitet og med et uldent ønske om forandring.

Som adskillige af venstrefløjens bedste hjerner allerede har gjort opmærksom på, lever denne del af den kulturelle venstrefløj i virkeligheden i perfekt symbiose med den kapitalistiske dominans.

Man dyrker autenticitet og modkultur, der for længst er blevet et kommercialiseret produkt, og man taler om at ændre talemåder, ord og diskurser. Helt i overensstemmelse med en verden defineret af reklamesprog og en overdreven tro på, at alt er et spørgsmål om kommunikation. Ændrer vi blot symbolerne og måden vi taler om tingene på, så ændrer vi også virkeligheden. Kapitalisterne kan sove roligt om natten, så længe de ved, at deres såkaldte modstandere mest er optaget af at formulere sig anderledes.

Jeg må sige, at jeg savner en venstrefløj, der tør udfordre systemet mere, end den gør i dag. Jeg savner en venstrefløj, der tør fortælle vælgerne, at de burde stå med høtyvene foran Danske Bank og ikke foran flygtningelejren.

Som liberal har jeg ingen interesse i, at magt og rigdom koncentreres hos nogle få. Vi har bekæmpet adlen én gang i historien, og kan meget vel stå i den situation at vi skal gøre det igen.

Samtidig forstår jeg heller ikke, at man har allieret sig ukritisk med en stadig stærkere og større stat og omsat effektiviseringerne, der kunne give os mere frihed og fritid, til sjæleknusende bureaukrati, administration og pseudoarbejde.

Men jeg tror, jeg ved, hvad der er gået galt. Venstrefløjen har ikke formået at tage den komplekse kamp med et moderne kapitalistisk system, som kun et fåtal af os længere forstår. I stedet har man taget de lette og identitetsmæssigt appellerende kampe for minoriteter og fabuleret videre om, at politik bliver bedre, hvis bare vi taler pænere til hinanden."
    - Dennis Nørmark

https://www.information.dk/debat/20...te-haeren-kaospiloter-storbymennesker?lst_srs

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sosialisme er stor stas...

https://www.abcnyheter.no/penger/ma...7/venezuela-fjerner-nuller-pa-nye-pengesedler

Venezuelas president Nicolás Maduro fjerner fem nuller på de nye pengesedlene i landet, i et forsøk på å bekjempe inflasjonen i landet.
    I utgangspunktet skulle venezuelanerne fjerne tre nuller. Kunngjøringen kommer kort tid etter at finanskomiteen i nasjonalforsamlingen la fram tall som viste at prisene i landet har økt med 46.306 prosent i løpet av tolvmånedersperioden som ble avsluttet i juni.

De nye sedlene vil kunne brukes fra 20. august og Maduro mener det vil gjøre underverker for økonomien i landet. I Venezuela, hvor den største valøren er en 100.000-lapp, er det i dag vanskelig å få tak i kontanter. En enkel lunsj koster fort 3 millioner bolivarer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn