Lysbakken til SVs landsmøte: – Festen til de rike er snart slutt – VG
La gå at det er valgår og landsmøte og man ønsker dekning. Men det verste er at jeg tror Lysbakken & co faktisk mener dette. Festen skal avsluttes, presumtivt med noen justeringer i inntekts- og formueskatt. Disse vil også bli høvlet litt rundere i kantene i kompromiss med eventuelle regjeringspartnere, men la gå.
Det som har noe å si for formeutvikling over tid er først og fremst avkastning over tid og ikke hvilken vei den politiske brisen måtte snu hvert fjerde eller åttende år. Politikere ser ut til å være helt immune mot å erkjenne det simple faktum at når (real)avkastning er positiv så vokser ting raskere jo lengre tid som går og jo mer man startet med i utgangspunktet. Om Lysbakken & co mener at en jevnere fordeling av formue er et stort gode så får de håpe på et realt og saftig krakk i landets aksje- og boligmarkeder. Det vil da rimelig nok ramme de som har (stor) forume langt hardere enn de som ikke har det. Jeg kan røpe at det ikke vil være spesielt hyggelig for noen av de involverte, selv om samfunnet ville blitt mer egalitert av det, i alle fall målt i formue.
Om vi ser på de snart 8 årene med blå-blå-mørkegrønn-gul regjering så har totalavkastningen på Osle Børs vært ca 10% i året. Ville den vært høyere eller lavere med Gahr-Støre som statsminister? Jeg tipper den ville vært ca det samme. Dette tallet gir en viss indikator på når (formue) skatt faktisk vil hindre akkumulering over tid. Det er ikke om fradraget for "arbeidende kapital" er 10% eller 30% eller om stasen er 0.85% eller 1%. Det er mye sterkere krefter i sving.
Formesulikhetene i Norge og verden generelt ble i et kort blaff mye mindre våren 2020. Jeg tviler på spesielt mange synest det var en hyggelig opplevelse eller ble fylt av varme og gikk rundt og tenkte hvor mye mer rettferdig ting var blitt på kort tid.
I år 2021 kan men, selv om man har studert aferikansk trommemusikk eller noe annet svært lite realfagaktig,ikke i fullt alvor påstå å ikke forså hvordan eksponensialfunksjoner oppfører seg etter hvert som tiden går. Men det er faktisk hva man sier når man tror at å file litt på skattesystemet over tid skal skape en jevn og fin fordeling.
Det er, i det lange løp, avkastning som teller. Og hvor mye man evt har å investere - noe som inntektsskatten forsåvidt justerer, men det er også bare snakk om gradsforskjeller og ikke noen revvolusjon det heller. Ting tar bare litt mindre tid.
Rødt vil sikkert innerst inne konfiskere privat eiendom. Det er i det minste et konsistent forslag - da vill ingen ha formue og alt ville vært likt.