Synes du kan være litt mer respektfull overfor de sovjetiske og jugoslaviske krigsfangene som faktisk bygget jernbanen opp til bodø. De døde anmasse.
Nå bor jeg i en del av landet der utrolig mye infrastsuktur ble bygget av norske lærere og russere med tysk arbeidsledelse, mye av det ligger også i fundamentene til dagens infrastruktur.
Hvis du ikke var så jævlig angstbitersk vill du nok kunne forstå at det var en ganske enkel måte å forklare hvor håpløst det vil være å sette i gang et slik prosjekt i dag!
Det mest fornuftige vil være å oppruste/vedlikeholde veinettet. Vi snakker ganske mange år, godt over 100, før co2 regnskapet bare for bygging av banen vil kunne gå i pluss. I tillegg vil man måtte trampe på samene som vil miste både beiteland og trekkveier for reinen sin.
Men samer spiller vel ingen rolle bare man kan få en jernbane?
At befolkningsgrunnlaget er så alt for lite til at en slik investering noen gang vil kunne gå i pluss med persontrafikk er en annen sak. Tilknytting til rusisk jernbane vil bli problematisk grunnet ulik sporvidde. Og innafor Norge i nord er godsmengden så liten at dette ikke vil bli bærekraftig. En reell Nord Norge bane, eller "Eismeerbahn" som Hitlers plan het, kan nok fortsatt kun forsvares for å gjennomføre planer om store troppeforflyttinger sørfra for forsyne en ny Litzafront hvis regjeringen ønsker å gå militært inn i Russland! Og det i seg selv er et lite lurt prosjekt!
Det som er mest fleksibelt ( fleksibilitet i samme setning som jernbane er en tragisk misforståelse! ) er veier og veivedlikehold. Så kan vi regne med/satse på at teknologien for landeveis transport blir mer og mer bærekraftig for hver år som går. Vei kombinert med båttransport for varer som ikke er tids sensitve vil nok være det mest kosteffektive, rasjonelle og gustige i forhold til klima avtrykk.
For øvrig vil nok fly være en meget viktig transportform for Nord Norge i overskuelig framtid.