crosswind
Hi-Fi freak
Per idag är det ingen reducering av banlängden på Evenes. Det var en periode i somras att vi opererade på reducerad längd pga montering av wire till jagerflyene, men det är färdigt och nu är det 2812 m TORA på bana 35 med en clearway på 90 m. Så ja, detta med viktproblem gäller vid normal banlängd. Ja, terräng nord av bana 35 är orsaken att vi och Poseidon måste reducera vikten. I våra performance data ligger det 5 obstacles som begränsar oss. Den första bara 91 m från banänden och den sista ligger 5528 m från banänden.Takker for info.
Men gjelder dette nå i anleggsperioden (rullebane 2000 meter), eller vil dette også gjelde etter ferdigstillelse, da rullebanen igjen har 2800 meter disponibel lengde?
(Norges 3dje lengste bane, 400 meter mer enn på Andøya)
Sagt på en annen måte; er max climb rate på disse flyene såvidt begrenset at de må begrense TOW grunnet terrenget?
Antar at det er sikkerhetsmarginer ved tap av motorkraft (shutdown på én motor) ved take-off som er den begrensende faktor her?
Hvor mye vind må det være før take-off i "feil retning" ikke er en opsjon?
Stämmer att det är motorbortfall som begränsar oss. Med två friska motorer är det problemfritt, men med en motor ställer det sig annorlunda och kraven som skall uppfyllas då gör att vikten går kraftigt ned med såpass mycket terräng i närheten.
Räknade på det med vind och i fel riktning blir vi bara begränsade av flygmaskinens max certified tail wind component på 15 knop. Det går alltså helt fint att ta av med maxvikt mot syd upp till max tail wind komponent bestämt av Boeing och certificeringen av maskinen.
(Detta under normal conditions. Har använt torr bana som utgångspunkt. Vid contaminated bana ställer det sig annorlunda och vi får kraftiga begränsningar, men det har med stop-möjligheterna att göra och inte terräng i utflygningen.)
Sist redigert: