Salzburg är extrem ja! En lång period måtte vi träna på Salzburg i simulator varje gång vi var inom simmen, då Austrian CAA krävde det av alla operatörer som var godkända på Salzburg.
Är på fri nu, så får inte gjort någon performance-kalkulering på EVE för jag kommer tillbaka på jobb, men på generell bas så är min erfarenhet med Evenes att 8 av 10 avgångar är mot syd och ut mot vestfjorden och inte mot stigande terräng i nord. I somras var det bygging med kortare bana som resultat, men sist jag var där (ett par veckor sedan) var allt tillbaka till normalen och vi hade full TORA/LDA (take off run available/landing distance available).
Når det kommer till turbulens är jag stort sett enig. TRD är, av de flesta, ansedd som den «värsta» platsen, med vind från syd/syd-øst, men Evenes kan vara extrem den också. Vi har en begränsning på 55 (tatt fritt ur minnet) knop på vindmålingen på fjället i väst och vi varken landar eller tar av med vind över det. Oansett riktning.
En annan spännande faktor på Evenes är glatta banor. Ingen annan plats har jag upplevt så dålig bremseeffekt som just EVE. Med vind från syd-väst drar luften med sig salt från vestfjorden som ändrar isens sammansättning med extremt unreliable bremseffekt som resultat. Speciellt med temperaturer runt nollpunkten eller då temp och duggpunkt är mindre än 3 grader split.
Kan göra några kalkulationer på avgångsvikter (max vikt mest intressant) i olika förhållanden (vind/ bremseeffekt) när jag kommer tillbaka på jobb, både not nord och mot syd, men sånn generellt låter det märkligt att Poseidon skulle ha stora viktproblem.