Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.923
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Cappuccino skrev:
    Men det gjelder å kjempe for arbeidstakernes rettigheter, naturligvis! :eek:
    Selvsagt. Utbyttinga av arbeiderne har vi brukt flere hundre år på å bli kvitt. Med Arbeiderpartiet i en helt sentral rolle.
    Med FRP i førersetet, hadde vi skrudd tiden tilbake 150 år i forhold til kapitalismens utbytting av arbeiderne. Ditt parti er uttalte fiender av fagforeninger og organiserte, og for sosial dumping- som f.eks innleie av utenlansk arbeidskraft til en lønn langt under minstelønn. Et slikt forskjellssamfunn er vel ikke noe å trakte etter?

N

Nifelheim

Gjest
    uob skrev:
    lars_erik skrev:
    Selvsagt takket være god sosialøkonomisk politikk.
    Selvsakt takket være oljen.

Men må nå si at norsk økonomisk politikk ikke er dårlig. Det er bare det at det lages for vanskelig for småbedrifter, og for liten mulighet for småbedrifter å tjene penger. Og det gis for mye til folk som ikke har jobb. Det er for deilig å ikke gjøre noe som helst.
    Høres ut som om vedkommende her aldri har prøvd å gå ledig over tid.

Det store flertallet av folk som går arbeidsledige lengter etter jobb. Og dagpenger er ikke mye å hoppe i taket for heller. Du får ca 60% av tidligere lønn med maksimalt utgangspunkt på 450k. Tjente du 600k og ble ledig så beregnes ledighetstrygden av 450k. Å gå fra 600k til 270k er lite morsomt. Arbeidsledighetstrygd har du ett eller to år etter hva du har grunnlag for. Etterpå er du på bar bakke.

I løpet av denne tida vil du bli sendt på arbeidmarkedstiltak fra nav med obligatorisk oppmøte, der du hvis du er noen lunne oppegående fra før ikke vil lære noe som helst om jobbsøking. Det er ikke fett å være arbeidssøker.

Du gjør heller ingen karriere ved å gå arbeidsledig. Lønnsøkning kan du drømme om og du vil til enhver tid starte på bånn igjen når du endelig får deg jobb. Og hvem vil ansette noen som går ledig annenhvert år?

Også har vi det sosiale. Du går ikke rundt og er høy i hatten når du sier at du er arbeidsledig. Og det sosiale livet ved en jobb har du eller ikke. Fredagspils? Nei, du har ingen å fredagspilse med. Fotballkamp med gutta på jobben? Nei, det kan du heller ikke. Føle tilhørighet i en flokk. Nei, du har ingen flokk.

Og så har du selvtillit. Tror du det er bra for selvtilliten å gå arbeidsledig? Får du et stort selvbilde av å søke jobb og få avslag? Hvilket selvbilde har folk som må få støtte fra staten for å betale regningene sine? Tror du ikke at disse har stolthet og ønsker å betale regningene sine selv?

Nei, det er ikke deilig å være arbeidsledig.

Heldigvis finnes det ordninger så du slipper å miste hus og hjem om du er så uheldig å miste jobb. Så ikke hele livet går til helvete, fordi bransjen din har noen dårlige år, eller fordi noen i firmaet har tatt dårlige valg og sendt firmaet utfor stupet. Har du en lønn på 450k og er vant med det og du greier å betale huslån og holde deg greit økonomisk, så er et inntektstap på 180k i året enormt å bære.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Nifelheim skrev:
    uob skrev:
    lars_erik skrev:
    Selvsagt takket være god sosialøkonomisk politikk.
    Selvsakt takket være oljen.

Men må nå si at norsk økonomisk politikk ikke er dårlig. Det er bare det at det lages for vanskelig for småbedrifter, og for liten mulighet for småbedrifter å tjene penger. Og det gis for mye til folk som ikke har jobb. Det er for deilig å ikke gjøre noe som helst.
    Høres ut som om vedkommende her aldri har prøvd å gå ledig over tid.

Det store flertallet av folk som går arbeidsledige lengter etter jobb. Og dagpenger er ikke mye å hoppe i taket for heller. Du får ca 60% av tidligere lønn med maksimalt utgangspunkt på 450k. Tjente du 600k og ble ledig så beregnes ledighetstrygden av 450k. Å gå fra 600k til 270k er lite morsomt. Arbeidsledighetstrygd har du ett eller to år etter hva du har grunnlag for. Etterpå er du på bar bakke.

I løpet av denne tida vil du bli sendt på arbeidmarkedstiltak fra nav med obligatorisk oppmøte, der du hvis du er noen lunne oppegående fra før ikke vil lære noe som helst om jobbsøking. Det er ikke fett å være arbeidssøker.

Du gjør heller ingen karriere ved å gå arbeidsledig. Lønnsøkning kan du drømme om og du vil til enhver tid starte på bånn igjen når du endelig får deg jobb. Og hvem vil ansette noen som går ledig annenhvert år?

Også har vi det sosiale. Du går ikke rundt og er høy i hatten når du sier at du er arbeidsledig. Og det sosiale livet ved en jobb har du eller ikke. Fredagspils? Nei, du har ingen å fredagspilse med. Fotballkamp med gutta på jobben? Nei, det kan du heller ikke. Føle tilhørighet i en flokk. Nei, du har ingen flokk.

Og så har du selvtillit. Tror du det er bra for selvtilliten å gå arbeidsledig? Får du et stort selvbilde av å søke jobb og få avslag? Hvilket selvbilde har folk som må få støtte fra staten for å betale regningene sine? Tror du ikke at disse har stolthet og ønsker å betale regningene sine selv?

Nei, det er ikke deilig å være arbeidsledig.

Heldigvis finnes det ordninger så du slipper å miste hus og hjem om du er så uheldig å miste jobb. Så ikke hele livet går til helvete, fordi bransjen din har noen dårlige år, eller fordi noen i firmaet har tatt dårlige valg og sendt firmaet utfor stupet. Har du en lønn på 450k og er vant med det og du greier å betale huslån og holde deg greit økonomisk, så er et inntektstap på 180k i året enormt å bære.
    Ikke prøv å si at det ikke er folk som heller vil gå hjemme en å jobbe, den blir for dum. Og personlig synes jeg at det å få utbetalt nesten 19 000,- i måneden for å gjøre ikke noe i det hele tatt er ganske greit. Og de som er late av oss vil kose seg med det.

Ja det er mange gode ting med det sikkerhetsnettet som er der. Omskolering f.eks. Men det er for slapt, og det settes for lite krav til de som får dagpenger.

C

Cappuccino

Gjest
    uob skrev:
    Ikke prøv å si at det ikke er folk som heller vil gå hjemme en å jobbe, den blir for dum. Og personlig synes jeg at det å få utbetalt nesten 19 000,- i måneden for å gjøre ikke noe i det hele tatt er ganske greit. Og de som er late av oss vil kose seg med det.

Ja det er mange gode ting med det sikkerhetsnettet som er der. Omskolering f.eks. Men det er for slapt, og det settes for lite krav til de som får dagpenger.
    Enig. Jeg kunne selv ha navngitt enkelte personer i min egen slekt som burde ha fått seg en spark bak, men som synes de klarer seg greit med trygd og som er glad i å se på TV... Stilles altfor lite krav.

C

Cappuccino

Gjest
    lars_erik skrev:
    Med FRP i førersetet, hadde vi skrudd tiden tilbake 150 år i forhold til kapitalismens utbytting av arbeiderne. Ditt parti er uttalte fiender av fagforeninger og organiserte, og for sosial dumping- som f.eks innleie av utenlansk arbeidskraft til en lønn langt under minstelønn. Et slikt forskjellssamfunn er vel ikke noe å trakte etter?
    Du har i hvert fall god fantasi, det skal du ha! ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    879
    Cappuccino skrev:
    lars_erik skrev:
    Du har i hvert fall god fantasi, det skal du ha! ;D
    Kalles å forstå hva liberalisme innebærer.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.869
    Torget vurderinger
    1
    Cappuccino skrev:
    lars_erik skrev:
    Så kan du trøste deg med at du blir tatt økonomisk vare på om du blir syk eller mister jobben. Skatt under slike betingelser, er en glede.
    En smule forenklet logikk å tro at man må bare legge på og legge på hvert eneste år for å ha velferdsordninger.
    Foruten å benytte noe mer av oljereservene til en del tiltak her til lands - og det finnes flere som ikke vil være inflasjonsdrivene - kunne man i tillegg redusere statlige og kommunale utgifter med å kutte i offentlig administrasjon! Det finnes altfor mye byråkrati.
    Og politikerne burde fokusere mye mer på hvordan man skal tilrettelegge for nyskaping, forskning og utvikling i landet, dvs. å gjøre forholdene BEDRE for folk og for næringsliv, fremfor å bare fokusere på hvordan man kan få inn mer i statskassa.
    Det totale skattetrykket i Norge har vært ganske stabil de siste 10-20 årene, og skattesystemet har vært en viktig bidragsyter til at omstillingen i økonomien etter krasjet på 90-tallet gikk relativt raskt. Det er banalt enkelt å klage på for mye byråkrati, men prøv å foreslå å fjerne eller forenkle ulike ordninger så bryter «helvetet» løst - når «alle gode formål» skal ivaretas så må man nødvendigvis bruke noe ressurser på det, tid tar det også. Selv om mye av arbeidsledigheten er gjemt bort i folketrygden, så er det relativt sett ganske lite ledig kapasitet i norsk økonomi - noe må prioriteres ned dersom noe annet skal prioriteres opp.

Høyt kostnadsnivå, relativt lave økonomiske forskjeller, sosialdemokrati og relativt sterke men endringsvillige fagforeninger er viktige elementer i den høye levestandarden i Norge. Baksiden av medaljen er at det blir relativt sett vanskeligere for «ukvalifisert» arbeidskraft og arbeidstakere med ulike former for «handicap» - «skavanker» «straffes», det blir vanskeligere å komme inn på arbeidsmarkedet og det kan bli «lett» å falle ut av arbeidsmarkedet.

mvh
    KJ

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes to typer beskatning. Vi har personbeskatning som går på inntekten, og vi har avgifter som mva og luksusavgifter etc. Det er det sistnevnte trykket som er relativt høyt i Norge. At de ønsker å øke matmomsen fra 14 til 15 prosent synes jeg er negativt, selv om vi forbrukere neppe kommer til å merke det særlig godt. Men det er andre områder der denne formen for skatt er verre, slik som hestekreftavgift og andre avgifter på nye biler.

Personbeskatningen er derimot ganske god i Norge. Vi har det generelt laveste personbeskaptingsnivået i Europa, og i tillegg er det sosialt. Vi er faktisk et skatteparadis for lavtlønnede, så den progressive beskatningen i Norge fungerer etter formålene. Derfor kan vi ikke innføre flat skatt uten at det blir en katastrofe for alle lavtlønnede. De vil gjerne gå fra 8 til 25 prosent skatt over natten, og da må vi vurdere en ekstrem oppjustering av lønnsnivået. Det fører til helt andre problemstillinger, og umuliggjør i praksis flat skatt i Norge. Vi kan bare glemme den diskusjonen, for den er ikke gjennomførbar, uten at landet forlater den sosiale profilen vi har. De som er dårligst betalt vil umulig kunne overleve på lønnen sin med flat skatt. Da fungerer det bedre med de ordningene vi har, med avskriving som mulighet for de høytlønnede. It's a give and take.

Når en franskmann blir sjokkert så er det rart, for jeg regner med at Frankrike er like komplisert og byråkratisk som Italia. Etter å ha bodd i Italia et par år så må jeg si vi lever i et glimrende system her når det gjelder byråkrati, for eksempel. Disse her "nå skal du høre hvor fælt vi har det i Norge"-diskusjonene som mange ynder å ha med utlendinger er ganske tåpelige. Det tas utgangspunkt i enkeltsaker som du garantert finner make til i det landet utlendingen kommer fra, ja kanskje enda verre.

Når det gjelder de som prater om sykehus og slikt så bør det nevnes at de i Italia har et minst like godt system som vårt, på noen områder (som legevakt) enda bedre. Men det ville vært idiotisk å diskutere problemene med en italiener på "så fælt har vi det i Norge"-premisser, for det er et mye større bilde som forteller hvor fælt eller fint et lands helsepolitikk er. Men når jeg skal være helt ærlig så er det vårt helsesystem som er det verste i forhold til hva vi kan forvente, og jeg tror ikke problemene ligger på politisk nivå. Det ligger nok på mer praktiske nivåer, og på de nivåene er det hverken røde eller blå politikere som kan klandres for hele elendigheten.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Pink_Panther skrev:
    Kan du komme med noen eksempler, eller er dette bare noe du har lest i brosjyren til FrP?
    Jeg undres også hva det menes med "å legge til rette for nyskapning" Menes det rene subsidier? Se på eksempelet REC. Massiv økonomisk støtte fra stat og kommune, opphaussede aksjer de første årene, astronomiske fortjenester til investorene for deretter å flytte hele greiene til Singapore. Samtidig så mener du vel at landbruksubsidier er feil.
    Personlig så mener jeg det er veldig mye å hente på å effektivisere driften av "AS Norge", selv om man i internasjonal sammenheng har et meget velsmurt maskineri her hjemme.

På byråkratisiden så kan jeg nevne noen eksempler på effektivisering som jeg mener at man burde iverksette:
    - storstilt kommunesammenslåing
    - fjerning av fylkeskommunene.
    - Det er godt mulig at NAV-reformen skal bedre dette, men for ethvert menneske som har vært innom sosialkontoret, arbeidskontoret og trygdekontoret og har en sak hvor man gjerne trenger ytelser på tvers av etatene så er dette et system som jeg faktisk ikke greier å skjønne - og vanligvis tar jeg ting lett. Det tok meg en liten uke med litt nettsøk og et par telefon å skrive og søke som ansvarlig prosjekterende, ansvarlig gjennomførende og ansvavrlig kontrollerende for påbygget på huset. Jeg greier faktisk fremdeles ikke å skjønne hvordan systemet trygdesystemet er bygd opp - og jeg har hjulpet 3 ulike personer med relativt mange søknader og slikt.
    - Helsevensen. Dagens system med statlig, kommunalt og reginalt ansvar, ulike styringsystemer osv er et fullstendig kaos. Pasientene ender opp som kasteball. Her har jeg også mye direkte erfaring. HAr en svoger som er rusmisbruker og vipper regelmessig på kanten av livets egg....det som vanligvis skjer er at han sitter hjemme til det er så galt at noen kjører han på legevakten - de sender ham enten på medisinsk eller psykiatrisk. De ønsker ikke å ha ham der og kan heller ikke tvinge ham - så da er han ute etter et par dager (ute av stand til ågreie seg selv), kommer så tilbake til leiligheten sin - det blir gjerne søkt om en avrusningsplass - noen steder må man være rusfri når man kommer ,det er ikke så lett når man ikke har en annen plass i forkant, det er 100% umulig å få koordinert hjemmesykepleie, boståtte, avrusning, utdannaning/yrkestiltak....vi har jobbet med dette i 5 år nå....man får 1 og 1 enkelstående tiltak, som selvsagt ikke er nok Har forøvrig akkurat samme prosessen med en mormor i familien som heller ikke greier seg selv - er både uklar, tar ikke medisiner og har konstant diaré - ender stort sett på Haukeland etter å ha kollapset på apotek eller hos lege, får en vask og litt mat der oppe også spør "vil du reise hjem igjen" og hva svarer man da når man har bodde i samme huset siden krigen...? Også får man et lite rekonvalsen opphold i 2 uker, før man skyfler deg hjem igjen....etter snart 3 mnd har man fremdeles ikke tatt en medisinsk sjekk for å se hva somforårsaker diaré.....vi har vel en samhandlinsreform på gang også her.....her er det veldig mye å hente.

Nå har jeg skrevet så langt så - selv om jeg personlig har mistet sansen for FrP på jævla mye rot og fordummende argumentasjon - så synes at forslaget om at staten skal overta ansvaret for alt som heter helse og sosialytelser er bra, og at pasientene skal få lovfestede rettigheter!

På nyskapning er vi ikke så veldig ille - det er mye skattetilskudd, såkornkapital og ulike grunderordninger - en ikkeeksisterende arbeidsledighet er også et godt tegn på at dagens rammevilkår er gode nok Derimot er vi ikke gode på utdanning. Penger er sikkert ikke hele løsnignen, men flere forskerstillinger, mer midler til sektoren slik at de kan hyre inn forelesere som er gode, bedre tilgang til moderne utstyr, PC, skolebøker osv osv osv.

Mvh
    OMF

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så mye å være direkte uenig i der. Eneste må være at fjerning av fylkeskommunene nødvendigvis vil føre til et mer effektivt system i seg selv. Noen kommunesammenslåinger og fylkessammenslåinger derimot er jeg enig i kan være en stor fordel. Det bør også være mulig for randkommuner å skifte fylke hvis det åpenbart fører til store fordeler, blant annet på grunn av fysisk tilknytting og avstand til eget fylkessenter. For randkommuner sør i Hordaland er det helt klart noe som kan svare seg, og Ølen har allerede foretatt et slikt skifte. For dem var det egentlig absurd å forholde seg til Haukeland Sykehus og Bergen som sitt naturlige sentrum, nå Haugesund nesten er nabokommune. Mye kortere vei til Stavanger også, enn det er til Bergen.

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    29

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.017
    Torget vurderinger
    16
    Slubbert skrev:
    "Mer åpenhet og mer demokrati", skritt 1 - regjeringen vil kvitte seg med Datatilsynet:

http://www.dagbladet.no/2011/10/11/kultur/debatt/kommentar/politikk/datatilsynet/18538147/
    Enhver rapport fra Difi ville jeg tatt med en enorm klype salt. Jeg anser Datatilsynet for å være uendelig mye mer uhildet og profesjonelt enn Difi.
    Jeg ser ellers at: "det kommet signaler om at trusselbildet krever videre fullmakter til politiet". Ser vi allerede en utvidelse av DLD på horisonten? I så fall ikke uventet men dog tidligere enn jeg hadde regnet med. Man ser vel sitt snitt til å ta en "GW Bush Homeland Security" i kjølvannet av ABB.

V

vredensgnag

Gjest
    Slubbert skrev:
    "Mer åpenhet og mer demokrati", skritt 1 - regjeringen vil kvitte seg med Datatilsynet:

http://www.dagbladet.no/2011/10/11/kultur/debatt/kommentar/politikk/datatilsynet/18538147/
    Vi skal være glade vi som fikk oppleve noen av årene med ekte demokrati. Det var egentlig i årene rett etter annen verdenskrig og frem til slutten av 70-tallet det var ordentlig tilløp til demokratisk holdning til styre og stell. Nå er det gjennommanipulert, og makten er forlengst revet vekk fra velgerne - det som gjenstår er å holde oppsyn med hopen på best mulig vis, og der er de godt på vei.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.884
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Vi skal være glade vi som fikk oppleve noen av årene med ekte demokrati. Det var egentlig i årene rett etter annen verdenskrig og frem til slutten av 70-tallet det var ordentlig tilløp til demokratisk holdning til styre og stell.
    He-he, du ironiserer nå, ikke sant? Perioden hvor overvåkningen var på sitt verste var jo i etterkrigstiden og under den kalde krigen, hvor det var omfattende overvåkning på arbeidsplasser, organisasjoner osv. Skulle ikke flagge for mye rødt før du ble innraportert og fikk din mappe. Det hele iscenesatt og gjennomført av Ap/LO, med amerikanske overtoner.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.514
    Torget vurderinger
    4
    HC skrev:
    Slubbert skrev:

Enhver rapport fra Difi ville jeg tatt med en enorm klype salt. Jeg anser Datatilsynet for å være uendelig mye mer uhildet og profesjonelt enn Difi.
    Den rapporten tar jeg med hele saltbøssa i rede grep !

Tilsiktet vag kritikk mot Datatilsynet

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    pedal skrev:
    vredensgnag skrev:
    Vi skal være glade vi som fikk oppleve noen av årene med ekte demokrati. Det var egentlig i årene rett etter annen verdenskrig og frem til slutten av 70-tallet det var ordentlig tilløp til demokratisk holdning til styre og stell.
    He-he, du ironiserer nå, ikke sant? Perioden hvor overvåkningen var på sitt verste var jo i etterkrigstiden og under den kalde krigen, hvor det var omfattende overvåkning på arbeidsplasser, organisasjoner osv. Skulle ikke flagge for mye rødt før du ble innraportert og fikk din mappe. Det hele iscenesatt og gjennomført av Ap/LO, med amerikanske overtoner.
    Jo, men dette gjaldt i det store og hele visse deler av det politiske spekter. I dag er det snart total overvåking av ALLE, og alt kan/skal overvåkes såsom bevegelser, økonomi, særinteresser og en del andre forhold. Nå har det politiske nærmest kommet i bakleksa!

N

nb

Gjest
    Nifelheim skrev:
    På tide at bankvesenet også blir skattlagt noe alle andre næringer blir.
    Banker betaler da skatt i Norge. DnB Nor betalte eksempelvis ca 4.1 milliarder kroner av sorten i fjor. og Ca det samme året før.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.884
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Jo, men dette gjaldt i det store og hele visse deler av det politiske spekter. I dag er det snart total overvåking av ALLE, og alt kan/skal overvåkes såsom bevegelser, økonomi, særinteresser og en del andre forhold. Nå har det politiske nærmest kommet i bakleksa!
    Overvåkningen og den politiske forfølgelsen under den kalde krigen er et svart kapitel i norsk historie. Ganske mange (jeg har ikke tallet) ble rammet, og de fleste urettmessig rammet på bakgrunn av overfladisk synsing. Konsekvensene var store. Mobbing i lokalsamfunnet, utestengelse fra tillitsverv, nektelse av opprykk, trakasering på arbeidsplass, etc.

I dag blir alle filmet når de tar taxi, og tall/data blir registrert i ymse register for en begrenset periode, men fører dette til noe i praksis?
    Har det vært noen konkrete tilfeller hvor enkeltpersoner er "forvoldt skade" pga dagens overvåkningsnivå?

Den 31.12.1999 kl 24.00 skulle alle flyene ramle ned og verden gå under. Det var hva alle fryktet på forhand. Men ingenting skjedde. -Hvor mye har vi egentlig å frykte for av moderne tiders overvåkning?
    Jeg liker heller ikke overvåkning, selvsagt, men kan det bidra til å bekjempe kriminalitet så er det OK.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Du leser nå innlegget som fanden leser bibelen og, jeg prøvde på en enkel og rask måte å pensle ut forskjellen og trendene...

Fader'n jobbet på Kværner Brug som det het den gang, fra slutten av femtitallet og utover. Nordlendinger fikk BANK og ble deretter ignorert og frosset ut husker jeg.. Så kom pakistanerne og berget butten til nordlands trompet ved å bli det selvskrevne nye mobbeobjektet. Og overvåkning av ymse slag var det også på de store arbeidsplassene den gang, og var du ikke organisert så var du ille ute.

N

Nifelheim

Gjest
    nb skrev:
    Nifelheim skrev:
    Banker betaler da skatt i Norge. DnB Nor betalte eksempelvis ca 4.1 milliarder kroner av sorten i fjor. og Ca det samme året før.
    Moms da vet du. Bankvesenet var litt unøyaktig. Meglervesenet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    nb skrev:
    Nifelheim skrev:
    Hvis det er tilfelle at Torgeir Micaelsen som er leder for finanskomiteen på stortinget, virkelig har sagt det han er sitert på i denne artikkelen er det rett og slett rystende. Det får være grenser for uvitenhet av en person i en slik posisjon.

N

Nifelheim

Gjest
    BT skrev:
    nb skrev:
    Nifelheim skrev:
    Hvis det er tilfelle at Torgeir Micaelsen som er leder for finanskomiteen på stortinget, virkelig har sagt det han er sitert på i denne artikkelen er det rett og slett rystende. Det får være grenser for uvitenhet av en person i en slik posisjon.
    Torgeir Micaelsen skrev:
    Jeg synes det er gode grunner til at man også i finanssektoren må betale skatter og avgifter slik som alle andre sektorer gjør. Nå kan det se ut som at vi har noen varianter for en løsning på det, sier Micaelsen til Klassekampen.
    Hva er så rystende ved dette?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skremmende, tragisk og foruroligende at man vil fjerne Datatilsynet. Det er en av de aller viktigste institusjonene i Norge som står på vår side, og holder et øye med myndighetene når de går for langt i å etterape Stasi.

Vi må snarest kvitte oss med den kyniske og totalitære Storberget før skaden på landet blir varig og uopprettelig.

Dette er veldig veldig alvorlig.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Landet styres av krefter utenfor Norge.

Den som ikke har oppdaget det får bare fortsette å se på tv og lese aviser og fortsette å tro at sannheten fortelles der...

Og de som tror at H eller Frp ville greid å styre unna disse kreftene - ja, de må tro om igjen!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.171
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    nb skrev:
    Nifelheim skrev:
    Hørte på NRK radio for litt siden at en "samfunnsviter" Tranøy forklarte at bankene solgte "produkter, - finansielle produkter" og at det var urettferdig at det ikke var moms på disse "produktene". Når denne gjengen får det som de vil skal jeg altså måtte forgjelde meg med ca 1,3 mill om jeg trenger å låne 1 mill til hus, hytte eller bil! Må jo låne mer enn 1,25 mill da jeg selvsagt må betale moms også av de pengen jeg låner for å betale momsen.................!

Framtiden synes "lys", og "Finanskriseutvalget" tar jobben alvorlig. De styrer oss lukt ut i finanskrise! :-\

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    nb skrev:
    Nifelheim skrev:
    Torgeir Micaelsen skrev:
    Jeg synes det er gode grunner til at man også i finanssektoren må betale skatter og avgifter slik som alle andre sektorer gjør. Nå kan det se ut som at vi har noen varianter for en løsning på det, sier Micaelsen til Klassekampen.
    At det virker som han sier at finanssektoren ikke betaler skatt.

Men også at han sier at folk for mer å rutte med dertsom det innføres bankskatt.

N

Nifelheim

Gjest
    Spiralis skrev:
    BT skrev:
    nb skrev:
    Nifelheim skrev:
    Hørte på NRK radio for litt siden at en "samfunnsviter" Tranøy forklarte at bankene solgte "produkter, - finansielle produkter" og at det var urettferdig at det ikke var moms på disse "produktene". Når denne gjengen får det som de vil skal jeg altså måtte forgjelde meg med ca 1,3 mill om jeg trenger å låne 1 mill til hus, hytte eller bil! Må jo låne mer enn 1,25 mill da jeg selvsagt må betale moms også av de pengen jeg låner for å betale momsen.................!

Framtiden synes "lys", og "Finanskriseutvalget" tar jobben alvorlig. De styrer oss lukt ut i finanskrise! :-\
    du har ikke fått med deg at det er forskjellige nivåer på moms. Husker jeg ikke feil er personfrakt (tog, buss) 8%, matmoms 14% (straks 15%), salg av tjenester 25%, varer 25%.

Store andeler av aksjehandlene i dag foregår med roboter der kjøp og salg kun er for kortsiktig spekulasjon. Innføring av skatt per transaksjon vil begrense spekulantene og bedriftene vil dermed få flere langsiktige eiere, noe som også er gunstig. Og det er ikke snakk om 25% som folk tror, men heller 1/100 av det, 2.5 promille.

N

Nifelheim

Gjest
    BT skrev:
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    nb skrev:
    Nifelheim skrev:
    Torgeir Micaelsen skrev:

Men også at han sier at folk for mer å rutte med dertsom det innføres bankskatt.
    Han sier jo ikke at finanssektoren ikke betaler skatt. Han sier at de ikke betaler skatt på lik linje med andre sektorer. Ergo at de slipper billigere unna. Noe som er helt sant.

Det er vedtatt i stortinget at skatten skal ligge på 2004-nivå. Øker man nivået et sted, må man dermed senke den et annet sted.

Deler de skatteletten jevnt over hver skatteyter i landet tilsier det ca 4000kr. Selvsagt så er dette et fryktelig regnestykke, for vi vet jo alle at enhver form for skattelette skal gå til de som tjener millioner, og da skattelette i 100.000kr-klassen, mens de som tjener lavt skal avspises med noen hundrelapper.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.171
    Torget vurderinger
    0
    Nåja, jeg ser jo hva Lysbakken sier om skattenivået:

"- I årene som kommer må vi skaffe oss et helt annet handlingsrom enn i dag, og da er vi enten nødt til å øke skattenivået eller bremse veksten i oljenæringen, sier Audun Lysbakken."

Altså, enten må vi øke skattene, eller så må vi redusere oljenæringen for å sikre staten inntekter !?
    At økte skatter vi gi staten mere penger kan jeg forstå, men at å redusere oljesektoren vil gi staten mere penger klarer jeg likevel ikke forstå??

Kanskje det er problemene med å se logikk i SV politikk som gjør at jeg ikke stemmer på dem??

S

Slubbert

Gjest
    Imponerende nedsabling av det faktum at regjeringen går løs på Datatilsynet, ved å kjøre på ikke-relaterte uvesentligheter.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slubbert skrev:
    Imponerende nedsabling av det faktum at regjeringen går løs på Datatilsynet, ved å kjøre på ikke-relaterte uvesentligheter.
    Dyp og seriøs fortrengelse er en forutsetning for å kunne leve med dagens folkefiendtlige AP-velde.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.884
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Han sier jo ikke at finanssektoren ikke betaler skatt. Han sier at de ikke betaler skatt på lik linje med andre sektorer. Ergo at de slipper billigere unna. Noe som er helt sant.
    Denne skjønte jeg ikke.
    Et meglerfirma, en bank eller et annet firma som driver finansiell rådgivning følger de samme skatteregler som gjelder for andre sammenlignbare bransjer.
    De betaler moms på alle momsbelagte varer og tjenester de kjøper inn.
    De betaler arbeidsgiveravgift for alle sine ansatte.
    Dersom de går med overskudd, og det er ikke gitt, så betaler de bedriftsskatt på linje med alle andre bedrifter.
    Dessuten betaler de en drøss av inndirekte skatter, ved eventuelle firmabiler, flyreiser, etc.

-På hvilket området er det de slipper unna?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    nb skrev:
    Nifelheim skrev:
    Torgeir Micaelsen skrev:

Den opprinnelige kommentaren din viser jo at du også forsto det slik at han sa at finanssektoren ikke betaler skatt.
    Det er vedtatt i stortinget at skatten skal ligge på 2004-nivå. Øker man nivået et sted, må man dermed senke den et annet sted.

Nettop, folk får ikke mer å rutte med av at skattetrykket flyttes.
    Deler de skatteletten jevnt over hver skatteyter i landet tilsier det ca 4000kr. Selvsagt så er dette et fryktelig regnestykke, for vi vet jo alle at enhver form for skattelette skal gå til de som tjener millioner, og da skattelette i 100.000kr-klassen, mens de som tjener lavt skal avspises med noen hundrelapper.
    Den skatteletten kommer aldri med rødgrønn regjering, så det er et hypotetisk spørsmål.

Det Micaelsen tydeligvis heller ikke har tenkt på er at hvis en slik norsk særskatt innføres vil mange heller bruke utenlanske finansinstitusjoner i stedet, dermed vil de ekstra skatteinntektene bli lavere enn det man ser for seg i et slikt regnestykke. Jeg tror nok man må avvente internasjonale avtaler litt her.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.568
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Nifelheim skrev:
    Denne skjønte jeg ikke.
    Et meglerfirma, en bank eller et annet firma som driver finansiell rådgivning følger de samme skatteregler som gjelder for andre sammenlignbare bransjer.
    Dersom de går med overskudd, og det er ikke gitt, så betaler de bedriftsskatt på linje med alle andre bedrifter.
    Dessuten betaler de en drøss av inndirekte skatter, ved eventuelle firmabiler, flyreiser, etc.

Moms på finansielle tjenester. Finansbransjen er fritatt, i motsetning til advokater og konsulenter som må fakturere moms på tjenestene sine. Det kan tenkes at 25 % moms på megleroppdrag ville vært en nyttig bremsekloss når det begynner å gå litt fort i svingene. Det er ikke spesielt vanskelig å pålegge utenlandske selskaper momsplikt på oppdrag utført i Norge heller, spesielt når dette er konsesjonsbelagt virksomhet.

Dette er vel gjeldende politikk på området:
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/prop/2009-2010/prop-1-s-2009-2010-2/3/2/1.html?id=580763

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Asbjørn skrev:
    pedal skrev:
    Nifelheim skrev:
    Denne skjønte jeg ikke.

Moms på finansielle tjenester. Finansbransjen er fritatt, i motsetning til advokater og konsulenter som må fakturere moms på tjenestene sine. Det kan tenkes at 25 % moms på megleroppdrag ville vært en nyttig bremsekloss når det begynner å gå litt fort i svingene.
    På noen finansielle tjenester, for å være presis.
    Det gjelder ikke alle.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.884
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Moms på finansielle tjenester. Finansbransjen er fritatt, i motsetning til advokater og konsulenter som må fakturere moms på tjenestene sine. Det kan tenkes at 25 % moms på megleroppdrag ville vært en nyttig bremsekloss når det begynner å gå litt fort i svingene. Det er ikke spesielt vanskelig å pålegge utenlandske selskaper momsplikt på oppdrag utført i Norge heller, spesielt når dette er konsesjonsbelagt virksomhet.
    Nja.

Nåværende ordning innebærer at finansbransjen da ikke får fradrag for inngående moms. Anskaffelser av momsbelagte varer og tjenester (og det er mange) koster dem derfor dyrt. 25% dyrere enn andre virksomheter.

Når det gjelder transaksjoner over børs, så skjer jo dette i kundens regning. Plasseres handelen i dagens datasystemer så er transaksjonsprisen ned mot 50.-. Om denne øker til 62,50 påvirker neppe etterspørselen.
    Eventuelt vil folk i mindre grad konsultere rådgivere, før de plasserer sine aksjekjøp. Er det smart?
    En annen sak er jo at det er samfunnsøkonomisk gunstig med en travel og likvid Oslo Børs. At folk med penger kjøper aksjer i bedrifter og fond, smører næringslivet og bygger Norge/arbeidsplasser. Er vel bare RØDT (og SV?) som ikke tar innover seg dette?

Jeg synes mye av denne kritikken mot "Finansnæringen" er forholdsvis tabloid og unyansert. I kampen mot ufruktbar spekulasjon, risikerer man å sage over hele greinen man sitter på. Noe sånt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn