I likhet med Jimmer'n har jeg hele livet jobbet turnus. Mange ulike varianter og jeg har også deltatt i undersøkelser på hva som er best.
Og hva som er best varierer med arbeidstakers alder og livsfase. Unge festglade single som vil ut på "sjekkern" hver helg har helt andre preferaser enn de som har småbarn og de som har barn i skolealder og som igjen har andre preferanser enn "godt voksne" som ikke har hjemmeboende barn.
Jeg har kolleger som har jobbet i land i Midt Østen der bare det å tenke tanken "fagforening" fører til umiddelbar fengsling, men som
likevel mener at den beste turnusen de har hatt helsemessig var den de jobbet der nede. Grunnen var den at arbeidsgiver var livredd for søksmål hvis det skjedde noe og man kunne sette fingeren på det at arbeidstaker hadde jobbet så mye/ugunstig at han/hun var sliten da det uheldige inntraff. Dette er et tankesett som er ganske fraværende i Norge, spesiellt ledere i offentlige virksomheter synes å være helt
frakoblet tanken på at noen kan saksøke dem personlig hvis bestuttninger de har tatt kan sies å ha ført til uheldige episoder.
Hvis jeg husker rett var turnus i Emiratene lagt opp slik at man gikk: Dag, dag, dag, ettermiddag, ettermiddag, ettermiddag, natt,og natt fulgt av en friperiode. Husker ikke hvor lang friperioden var, muligens 3 dager? Det som umiddelbart virket pussig var at begrepet "helg"
ikke eksisterte. Turnusen gikk da over 11 dager uten å ta hensyn til fredag, lørdag eller søndag. Det vil selvsagt føre til opprør å forsøke
noe slik her i landet. Men sett fra et medisinsk synspunkt ska dette være det mest gunstige.
Når det gjelder sykepleiere så er det jo helgene og krav om helgefri som lager krøll for den som skal sette opp turnusen. Hvis turnusen skal gi fri hver annen helg går ikke turnusen opp med kun ansatte i 100% stilling. Med folk i kun 100% stilling vil man få "for mange" på jobb visse dager ellers i uka. Nå vet vi som er gift med sykepleiere at "for mange" på jobb er et latterlig argument, da de aller aller fleste har for få kolleger på jobb som "normalsituasjonen". Men de som sitter på pengene vil jo for alt i verden ikke bruke 5 flate øre på sykepleiere mer enn det de er helt nødt til! Så hvem som er årsaken til problemene, arbeidsgiver eller fagforeningen kan nok diskuteres!