BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.873
Fort gjort å glemme at styringsrenta fortsatt er veldig lav. Bare muslimer og gjeldssalver er tjent med rente på nær 0 % i det lange løp.
Ifølge meningsmålingene er de i full gang med downsizing, så hvorfor ikke?Tungvekteren Dagbladet har satt karakterer på statsrådene, det ble med èn sekser. Neste SP lederen?
Vis vedlegget 828098
"Manglende sosialdemokratisk ryggmargrefleks" er essensen her.Støre og hans regjering er i ferd med å synke
En statsminister og hans regjering må skape trygghet i en krise, ikke usikkerhet.www.nordnorskdebatt.no
Absolutt, men Vedums flirende lefling med allslags misnøye fortjener å straffes såpass hardt at ingen norsk politiker prøver det samme trikset en gang til.Ikke at jeg har noe til overs for denne gjengen, men de har nå fått en rekke uriasoppgaver rett i fleisen som jeg langt fra innbiller meg at de blågrå hadde løst noe bedre..... valgflesk har vi levd med alle dager, og det å komme regjering er ingen garanti for at flesket blir servert, noe tydeligvis nokså mange har problemer å forstå, både her og rent generelt.....
Blir vel pensum på broiler skolen: Lær av Vedums feil.Absolutt, men Vedums flirende lefling med allslags misnøye fortjener å straffes såpass hardt at ingen norsk politiker prøver det samme trikset en gang til.
Det ville blitt et helvets bråk og tung misnøye med enhver regjering gitt hva som har skjedd hvorav stort sett alt er utenfor norsk politisk kontroll. Sånn sett har sittende gjeng en utakknemmelig oppgave. Om det var personvalg i Norge hadde jeg ikke stemt på gahr-Støre men han håndterer de store sakene godt synes jeg. Nå har de også fått en olje- og energiminister som i motsetning til forgjengeren ikke er totalt nedsnødd. Hvorfor de gikk for neket fra Rødt i utgangspunktet er et av livets store mysterier.Ikke at jeg har noe til overs for denne gjengen, men de har nå fått en rekke uriasoppgaver rett i fleisen som jeg langt fra innbiller meg at de blågrå hadde løst noe bedre..... valgflesk har vi levd med alle dager, og det å komme regjering er ingen garanti for at flesket blir servert, noe tydeligvis nokså mange har problemer å forstå, både her og rent generelt.....
Det er riktig men jeg tror at alt ligger til rette for at det blir mye rikspolitikk i neste års valgkamp. Sannsynligvis for mye. Trur eg.SP har en tendens til å forsyne seg grovt av ordfører. Det skyldes kanskje at SP er mye bedre på lokalpolitikk enn rikspolitikk?
Det er akkurat det man vil unngå, altså en pris-lønnsspiral der prisveksten (inflasjonen) går helt av skaftet. Det gjøres ved å strupe etterspørselen - i praksis ved å øke renten. Som i Norge fungerer fryktelig effektivt siden nesten alle har lån med flytende rente og Ola Nordmann er tungt forsjeldet.Før eller siden må jo alt det over resultere i et unødvendig kraftig lønnshopp for den enkelte, eller skal vi bare sette oss med lua i hånda og stilltiende akseptere og se "gjennom fingrene" på redusert kjøpekraft? Hvis ikke, blir jo resultatet bare økt inflasjon - noe INGEN vel egentlig ønsker......
Inflasjon beregnes som kjerneinflasjonen (eks energi og avgifter) og som inflasjon (da med de to komponentene). Kjerneibflasjon I Norge er vel på ca 3 prosent mens total inflasjon på 5.5 eller så. Uten strømstøtte ville inflasjonen vært et par prosentpoeng høyere.hvor stor innvirkning på strøm- og bensinprisene har styringsrenten, og hvor stor innvirkning har strøm- og bensinprisen på inflasjonen?
Nei, det hadde det ikke. Det er forsåvidt korrekt at svak norsk pesetas gir importert inflasjon i form av høyere priser på alt som er importert, og det har også en andreordenseffekt ved at innenlandske produsenter kan øke prisene sine ut når importerte alternativer blir dyrere.En styrking av kronekursen ville dempa importert inflasjon bra.
Og nå som norske eksport bedrifter går det remmer og tøy kan holde, ville ikke det være dumt.
10% styrking av krona, ville nesten ha nulla ut inflasjonen!
De korrekte tallene (for mai) er 5.7% total inflasjon, 3.4% kjerneinflasjon. Dette er da målt i forhold til for et år tidligere. Tallene for juni kommer om en ukes tid så får vi se da.Inflasjon beregnes som kjerneinflasjonen (eks energi og avgifter) og som inflasjon (da med de to komponentene). Kjerneibflasjon I Norge er vel på ca 3 prosent mens total inflasjon på 5.5 eller så. Uten strømstøtte ville inflasjonen vært et par prosentpoeng høyere.
Utenfor Norsk kontrollDet ville blitt et helvets bråk og tung misnøye med enhver regjering gitt hva som har skjedd hvorav stort sett alt er utenfor norsk politisk kontroll. Sånn sett har sittende gjeng en utakknemmelig oppgave. Om det var personvalg i Norge hadde jeg ikke stemt på gahr-Støre men han håndterer de store sakene godt synes jeg. Nå har de også fått en olje- og energiminister som i motsetning til forgjengeren ikke er totalt nedsnødd. Hvorfor de gikk for neket fra Rødt i utgangspunktet er et av livets store mysterier.
Det er Vedum som er katastrofen både for seg selv, SP og regjeringen. En rendyrket populist som i mostsetning til Kristin Halvorsen og Siv Jensen ikke viser noen evne til å vokse med oppgaven men heller fremstår som teitere og tommere for hver dag som går.
Svært liten. Begge varene har en svært lav etterspørselselastisitethvor stor innvirkning på strøm- og bensinprisene har styringsrenten, og hvor stor innvirkning har strøm- og bensinprisen på inflasjonen?
Den skjønner jeg ikke. En betydelig del av inflasjonen om dagen kommer nettopp fra energipriser, noe man tydelig ser på differansen mellom totalinflasajonen og kjerneinflasjonen. Som nevnt ville inflasjonen i norge vært enda to prosentpoeng høyere uten strømstøtten.Svært liten. Begge varene har en svært lav etterspørselselastisitet
Snu saken. Hvor mye mer vil du kjøre om prisen på bensin senkes. Svaret er trolig fint lite.Den skjønner jeg ikke. En betydelig del av inflasjonen om dagen kommer nettopp fra energipriser, noe man tydelig ser på differansen mellom totalinflasajonen og kjerneinflasjonen. Som nevnt ville inflasjonen i norge vært enda to prosentpoeng høyere uten strømstøtten.
Ja, men poenget var vel om energipriser påvirker inflasjonen, det gjør de i høy grad. At etterspørselen er ca konstant (nesten) uavhengig av pris er jeg enig i. Siden energipriser kan være svært volatile holdes de utenfor kjerneinflasjonsberegningen, men inflasjon er det åkke som.Snu saken. Hvor mye mer vil du kjøre om prisen på bensin senkes. Svaret er trolig fint lite.
Ja, det er i utgangspunktet korrekt. Norges Bank er klart mest opptatt av kjerneinflasjonen og rentepolitikken har uansett minimal, om i det hele noen, effekt på drivstoff- og strømprisene da prisen på disse tingene i veldig stor grad settes grunnet ting som skjer utenfor Norge. Spesielt bensin / diesel er jo en internasjonal handelsvare verden over.Poenget var vel om det påvirker styringsrenta? Og det er vel litt begrenset ettersom det holdes unna kjerneinflasjon