Disqutabel
Æresmedlem
- Ble medlem
- 28.09.2016
- Antall liker
- 11.760
Dessuten har vi ustanselig blitt forklart at vi søringer ikkje fette kan kjøre bil når det snør.Åjoda, er det noe vi har fått tutet ørene fulle av siden barneskolen, så er det avstandene oppe i nord. Alle vet at det er dobbelt så langt fra Kirkenes til Alta som fra Oslo til Nairobi, og det går knapt en dag uten at vi blir minnet på det.
Og vi vet meget vel at Norges geografiske midtpunkt er langt nord for der sola har gått ned for vinteren, mens det antakeligvis er ganske mye færre som vet at Norges demografiske midtpunkt er i nærheten av Lommedalen i Bærum kommune.
Men da glemmer man vel det enkle faktum at det finnes flere biler i et helt vanlig nabolag innafor Ring 3, enn det samlede antall i de tre største bygdene i Finnmark.
Spøk til side; det er en del andre utfordringer i grisgrente strøk, og min erfaring etter å ha jobbet med servicefolk over hele landet, er at evne og vilje til å fikse ting sjøl, øker med avstanden fra Oslo. Finnmarkinger (innflyttede eller urinnvånere), har et helt annet syn på avstander, enn en som har nærmeste elektriker, rørlegger eller bilverksted i omtrent samme avstand som sin egen mobiltelefon.
Jeg pratet en dag med en servicekontakt jeg hadde i Finnmark, da hadde han kjørt 80 mil en vei, for å utføre en relativt enkel reparasjon for meg. Og han skulle ikke overnatte på hotell, han skulle kjøre tilbake samme vei.
Det er forskjell på folk.
Sist redigert: