Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.040
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nåja, la oss se at det skjer først. Anonyme lekkasjer om at noen har fått vite at noe visstnok kommer til å skje er et godt stykke fra innvilget avskjed i nåde fra kongen i statsråd. Det kan ennå lekkes mye før Støre eventuelt kommer så langt.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hun burde se i speilet og rase mot seg selv. veldig avslørende disse reaksjonene fra folk som tror bedre om seg selv enn institusjonene de skal betjene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.040
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det er også avslørende for Støre. Om man skal sparke noen er det der en uvanlig dårlig måte å gjøre det på. Man burde kanskje snakke med vedkommende selv før man «orienterer» all verdens lekkasjeutsatte personer om hva man tenker å gjøre. Den eneste statsministeren behøver å orientere om noe slikt er kongen.

Det er ikke nødvendig å «presse ut» noen. Klar beskjed, ut, nå. Dette er bare dårlig lederskap.

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Kanskje hun ser framtiden som leder for ett eller annet eu/fn/nato/europa forsvinne mellom fingrene?

Når AP kastet Huitfeldt, kan det bli vanskeligere for Erna å stille om 2år (ca). Mulig Jonas med dette slipper å møte Erna ved neste valg.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Men det er også avslørende for Støre. Om man skal sparke noen er det der en uvanlig dårlig måte å gjøre det på. Man burde kanskje snakke med vedkommende selv før man «orienterer» all verdens lekkasjeutsatte personer om hva man tenker å gjøre. Den eneste statsministeren behøver å orientere om noe slikt er kongen.

Det er ikke nødvendig å «presse ut» noen. Klar beskjed, ut, nå. Dette er bare dårlig lederskap.
    gud vet hvem erna skulle snakke med? hun burde få seg et speil også.

dette er en sykdom som er likt fordelt på det som lystige sjele i største alvor kaller styringsparti.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.471
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det retter seg nok, om en uke eller to annonseres hun som nestleder i lokallag Nidaros. 🤓

Skal bli spennende å høre litt mer om hvordan dette har blitt håndtert. Hun burde akseptere det at hun må gå etter mannens eskapader, men det kan jo tyde på at Jonas sin håndtering ikke har vært optimal.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.040
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    gud vet hvem erna skulle snakke med?
    Den neste hun strengt tatt behøver å snakke med er vel en nominasjonskomité. Noen ting tar litt tid.

I tilfellet Støre er det han som har myndigheten til å si at «Sånn blir det. Ferdig snakka.», men han driver i stedet en kollokviegruppe hvor han «orienterer» høyt og lavt uten å snakke med den det gjelder. Det er fortsatt bare dårlig lederskap.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.040
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen er at Støre er regjeringssjef og kan bytte ut statsråder når han vil, men det gjør han tydeligvis bare etter å ha fulgt situasjonen tilstrekkelig nøye tilstrekkelig lenge og «orientert» høyt og lavt. Erna er valgt av landsmøtet.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Forskjellen er at Støre er regjeringssjef og kan bytte ut statsråder når han vil, men det gjør han tydeligvis bare etter å ha fulgt situasjonen tilstrekkelig nøye tilstrekkelig lenge og «orientert» høyt og lavt. Erna er valgt av landsmøtet.
    som om det gjør forskjell på selvinnsikten. de er vel valgt alle som en. raraste jeg har hørt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.040
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen er fortsatt at det er to helt forskjellige situasjoner. Jeg, som selv har en jobb med personalansvar, er mektig u-imponert over Støres fremgangsmåte her. Statsministeren bestemmer hvem som skal være statsråder. Statsrådene er utpekt, ikke valgt. Å sparke en statsråd kan gjøres når statsministeren finner det hensiktsmessig. Huitfeldt ser tydeligvis ingen grunn til å trekke seg, så selvinnsikten er kanskje ikke helt på topp der heller, men det har ikke så mye med Støres hjelpeløse forsøk på lederskap å gjøre. Det fremstår bare som klønete, konfliktsky, og amatørmessig.

Hvilken sjef tenkte du skulle sparke Erna, sa du?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Forskjellen er fortsatt at det er to helt forskjellige situasjoner. Jeg, som selv har en jobb med personalansvar, er mektig u-imponert over Støres fremgangsmåte her. Huitfeldt ser tydeligvis ingen grunn til å trekke seg, så selvinnsikten er kanskje ikke helt på topp der heller, men det har ikke så mye med Støres hjelpeløse forsøk på lederskap å gjøre. Det fremstår bare som klønete, konfliktsky, og amatørmessig.
    men erna, som selv er leder, hun leder godt!

erna er jo anniken og støre i en form for personalunion. dobbel feiling.

hva skal vi kalle slikt?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.040
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    men erna, som selv er leder, hun leder godt!

erna er jo anniken og støre i en form for personalunion. dobbel feiling.

hva skal vi kalle slikt?
    Kall det hva du vil, men i den ene situasjonen har vi en person som «serves at the pleasure of the president» som det heter der borte. Hun kan avsettes på dagen. Det forutsetter bare at lederen over henne har ryggrad nok til å utøve den rollen, og folkeskikk nok til å håndtere det på en ordentlig måte. Det har ikke Støre.

I den andre situasjonen har vi en person som er valgt av et landsmøte. Hun kan tape for en motkandidat på neste landsmøte, men det er ikke egentlig noen mekanisme for å sparke partilederen mellom landsmøtene. Det er ingen sjef over henne som kan utøve god eller dårlig personalhåndtering.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Kall det hva du vil, men i den ene situasjonen har vi en person som «serves at the pleasure of the president» som det heter der borte. Det forutsetter bare at lederen over henne har ryggrad nok til å utøve den rollen, og folkeskikk nok til å håndtere det på en ordentlig måte. Det har ikke Støre.
    enig!
    I den andre situasjonen har vi en person som er valgt av et landsmøte. Hun kan tape for en motkandidat på neste landsmøte, men det er ikke egentlig noen mekanisme for å sparke partilederen mellom landsmøtene. Det er ingen sjef over henne som kan utøve god eller dårlig personalhåndtering.
    som sin egen leder;
    hun mangler altså den selvinnsikten som vi forventer fra en leder som vil noe annet enn seg selv. kunne sparke seg selv.

er dette veldig vanskelig?

fanboy talk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.040
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan hun, og det er vel i praksis eneste måte man eventuelt får et ekstraordinært landsmøte på, men det har likevel eksakt ingen ting å gjøre med min manglende beundring for hvordan Støre (ikke) utøver lederskap og personalhåndtering. Det er helt uavhengig av bakgrunnen for hvorfor han eventuelt ønsker å bytte ut en eller flere statsråder. Ubehjelpelig klønete.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    For egen del vil jeg igjen få påpeke at slukking av FM radio burde være grunn god nok til å avsette Anniken fra ethvert politisk verv!
    Hvilket jeg vil hevde like fast som Cato den eldre sa: "Ceterum censeo Carthaginem esse delendam". På mange måter er det samme sak!

Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.620
    Hvis du får vite gjennom media at du har fått sparken så er sjefen din enten en kødd eller en hysterisk konfliktsky feiging. Men uansett det eneste riktige utfallet. Og Erna bør snart følge eksempelet, hvis det er så fordømt vanskelig å finne en erstatter har ikke Høyre mye godt mannskap heller.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Hvis du får vite gjennom media at du har fått sparken så er sjefen din enten en kødd eller en hysterisk konfliktsky feiging. Men uansett det eneste riktige utfallet.
    Ja og ja. Trur det er konfliktsky som er nøkkelen her. Det er litt udanna å gje folk sparken, liksom.

Vi veit jo ikkje heilt kva dei har snakka om, og korleis. Fri dikting:

“Du har ikkje tenkt at du kunne gjera som Anette, då, Anniken?”

“Kva meiner du?”

“At du ser totaliteten i lyset av slik alt har utvikla seg, veit du?”

“Hæ?!”

“Jo, eg følgjer jo situasjonen nøye og har tillit den som er utanriksministeren min.”

“Huitfeldt, har du Støres tillit?”

“Har ikkje peiling!”

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    Og Erna bør snart følge eksempelet, hvis det er så fordømt vanskelig å finne en erstatter har ikke Høyre mye godt mannskap heller.
    Erna sitter musestille, tør ikke engang slippe en liten fjert. Hun håper at hennes seneste bravader blir glemt, fortrengt av Støres rokkeringer.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.040
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Erna sitter musestille, tør ikke engang slippe en liten fjert. Hun håper at hennes seneste bravader blir glemt, fortrengt av Støres rokkeringer.
    Jeg tror egentlig det er opp til de meget omtalte «vanlige folk». Hvis meningsmålingene viser at dette ikke blir glemt med det første, og at det begynner å gå utover Høyres oppslutning, vil det sannsynligvis få andre konsekvenser enn om Støres ubehjelpelige personkalabalik og indre splid i AP får overta fokuset. Om tanken, etter å ha fulgt situasjonen nøye og lenge, var å ofre Huitfeldt for å sette et eksempel, så er gjennomføringen så elendig at det er ikke opplagt for meg hvilken vei det egentlig vil slå. Vi får se.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    Jeg tror egentlig det er opp til de meget omtalte «vanlige folk». Hvis meningsmålingene viser at dette ikke blir glemt med det første, og at det begynner å gå utover Høyres oppslutning, vil det sannsynligvis få andre konsekvenser enn om Støres ubehjelpelige personkalabalik og indre splid i AP får overta fokuset. Om tanken, etter å ha fulgt situasjonen nøye og lenge, var å ofre Huitfeldt for å sette et eksempel, så er gjennomføringen så elendig at det er ikke opplagt for meg hvilken vei det egentlig vil slå. Vi får se.
    Har du tillit til Erna som landets øverste leder etter hennes svik overfor ektemannen?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.040
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har du tillit til Erna som landets øverste leder etter hennes svik overfor ektemannen?
    I beste Erna-stil: Jeg ville ikke stilt spørsmålet på den måten, og avstår derfor fra å svare på det. Tror jeg skrev ganske tidlig at denne situasjonen var uholdbar i en eventuell ny statsministerperiode, men noen ekteskapelig skyldfordeling de to imellom vil jeg ikke begi meg inn på.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    I beste Erna-stil: Jeg ville ikke stilt spørsmålet på den måten, og avstår derfor fra å svare på det. Tror jeg skrev ganske tidlig at denne situasjonen var uholdbar i en eventuell ny statsministerperiode, men noen ekteskapelig skyldfordeling de to imellom vil jeg ikke begi meg inn på.
    Jeg nevnte ikke skyldfordeling, jeg sikter til at hun kaster ektemannen under bussen for at hennes karriere ikke skal lide.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.040
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg nevnte ikke skyldfordeling, jeg sikter til at hun kaster ektemannen under bussen for at hennes karriere ikke skal lide.
    Jeg forsto det. Og han fortsatte å handle aksjer og derivater for å få spenning i hverdagen (eller noe), selv etter å ha blitt instruert av SMK om å la være. Det hele er bare for dumt.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.552
    Jeg forsto det. Og han fortsatte å handle aksjer og derivater for å få spenning i hverdagen (eller noe), selv etter å ha blitt instruert av SMK om å la være. Det hele er bare for dumt.
    Visst er det dumt, stupdumt, men det forsvarer ikke Ernas oppførsel etterpå.

Men, dette hører hjemme i den Blå/blå tråden?

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du får vite gjennom media at du har fått sparken så er sjefen din enten en kødd eller en hysterisk konfliktsky feiging. Men uansett det eneste riktige utfallet. Og Erna bør snart følge eksempelet, hvis det er så fordømt vanskelig å finne en erstatter har ikke Høyre mye godt mannskap heller.
    Støre virker å være ekstremt konfliktsly. Men Erna bør ikke følge eksempelet! Jeg tror fortsatt at det skader partiet mere at hun sitter enn at hun går. Så hvis dette ( at Erna må gå ) er Støres begrunnelse for å kaste Huidtfelt så er det en gedigen feilvurdering imho!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.620
    Biff Malibu i DN om den egentlige grunnen til at Huitfeldt skal ut (om hun nå skal, endelig svar kommer vel klokken 11 i dag)

...

Men nå ser det ut til at Huitfeldts dager er talte i regjeringen. Og denne uken har dette blitt tolket som om Støre vil sparke Huitfeldt for å ramme Solberg. At det blir enda vanskeligere for henne å bli sittende, hvis han nå sier at Huitfeldts aksjerot faktisk ikke er innenfor det akseptable likevel.

Mitt inntrykk er at disse spekulasjonene ikke stemmer. Hvis og når Støre skifter utenriksminister, handler det ikke om Erna Solberg eller om aksjesaken. Det handler om at han har behov for en ny utenriksminister. Og at han i samme moment vil gjøre plass for nye Ap-navn i regjeringen.

Støre sa riktignok i en tale til Aps landsstyre at habilitetssakene sannsynligvis hadde bidratt til det dårlige valgresultatet. Huitfeldts sak kom i valgkampens avgjørende siste fase. Men ellers er det ikke kommet frem noe nytt i hennes sak, som gir Støre noen gode argumenter for å si at det som var greit for halvannen måned siden ikke er greit nå. Han kan neppe sparke henne for aksjerotet uten at han ser i overkant vinglete ut.

Hvis Huitfeldt ryker, er det derfor interessant å høre hvordan Støre ordlegger seg. Nesten like interessant som hva Huitfeldt selv sier om saken. Hvordan skal han forklare at han fjerner en av Aps mest sentrale og erfarne politikere, uten at han fremstiller henne i et unødvendig dårlig lys. Og hvis han peker på behovet for fornyelse, men gir jobben hennes til Espen Barth Eide, hvordan ser det ut?

Likevel kan det se ut som om Støre mener han er nødt til å skifte utenriksminister. Noe av forklaringen kan man finne i Kjetil B. Alstadheims nye bok «Jonas og krigen». Her følger Aftenpostens politiske redaktør Støre tett mens han håndterer pandemi, strømkrise og Ukraina-krigen. I boken blir det tydelig hvor mye utenrikspolitisk innsats som kreves i denne krisetiden for å ivareta Norges nasjonale interesser, og hvor mye arbeid og tid Støre selv har måttet legge i det. Dette har nok gått ut over Støres ledelse av Ap og hans posisjon hos norske velgere. Han er veldig lite til stede.

Skal Ap og Støre ha noe håp om å vinne valget om to år, må han være mer hjemme. Det setter større krav til utenriksministerposten. Vurderingen kan være at den må bekles av en som har mer erfaring og større ferdigheter. Barth Eide har det, og det skader kanskje ikke heller at han, i motsetning til Huitfeldt er erklært EU-tilhenger.

Høsten 2021 skrev DN en sak om at Huitfeldt var tiltenkt posten som kunnskapsminister i regjeringen Støre var i ferd med å sette sammen. Barth Eide så ut til å være Støres foretrukne utenriksminister. Denne saken skapte et voldsomt engasjement i kretsen rundt Huitfeldt og ble omtalt som en «drittpakke». Nå kan det se ut som om dritten til slutt treffer viften.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.736
    Torget vurderinger
    23
    Bjelland Eriksen burde blitt fiskeriminister... så kunne han tatt seg ei bolle 😆🤭

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn