weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.639
Ja var en brainfart der jeg rettet opp - TSMC som jeg skrev først er fra Taiwan og en god del mer kjent.
Ja var en brainfart der jeg rettet opp - TSMC som jeg skrev først er fra Taiwan og en god del mer kjent.
SAP markedsverdi 2500 milliarder, ikke dårlig det hellerDet florerer ikke akkurat med tech-giganter i EU heller til tross for at de ikke har formueskatt. Nærmeste man kommer er kanskje nederlandske ASML (omtalt som verdens viktigste selskap ingen har hørt om).
Enkelt og greit navn, SimonsenNorges kanskje største forspillte mulighet var i mobiltelefoniens tidlige dager. Det fantes en norsk produsent jeg har glemt navnet på som var fullt på høyde med Ericsson og Nokia. Sentale deler av GSM er også utviklet i Norge faktisk.
Bakgrunn: Her startet GSM-teknologien
Svensker og finner gjør store penger på mobiltelefoni. Men systemet er norsk.www.forskning.no
Sant. Men eg lurer på om ein fordel med mini og “supermini”-maskiner var at desse nærast kunne lagast for hand, med enorm profitt pr. maskin. Altså, at det i større grad enn no var mogleg å sjølvfinansiera drifta.Norsk Data trodde ikke på Pc'er og tviholdt på stormaskiner
Sverige får det dog til, Spotify, Hexagon, Klarna og Ericsson som de åpenbare eksemplene, så har du f.eks minecraft som de mer udde selv om det er solgt til MicrosoftDet er ingen mangel på tech-bedrifter som går over ende i Silicon Valley heller, det ligger litt i sakens natur at bare noen få blir dundrende suksesser. Det er en relativt lang liste over grunner til at Norge ikke akkurat er førstevalg for slike virksomheter og jeg tviler på at forumeskatt er øverst på den listen akkurat. Norge er ikke akkurat noen magnet på verdens skarpeste tech-hoder og det er begrenset hvor mange veldig smarte, sultne og risikovillige folk det finnes i en ganske sedat befolkning på ca 5.4 millioner innbyggere for å nevne det mest opplagte.
Jada. Jeg tipper Norge også ville hatt en del annet å vise til om det ikke var for olje og gass som har «lagt beslag» på mye skarpe hoder.Sverige får det dog til, Spotify, Hexagon, Klarna og Ericsson som de åpenbare eksemplene, så har du f.eks minecraft som de mer udde selv om det er solgt til Microsoft
Nokia skjønte aldri smartphone greia, og gikk fra over halvparten av mobil markedet og rett i bånn.Norges kanskje største forspillte mulighet var i mobiltelefoniens tidlige dager. Det fantes en norsk produsent jeg har glemt navnet på som var fullt på høyde med Ericsson og Nokia. Sentale deler av GSM er også utviklet i Norge faktisk.
Svensker og finner gjør store penger på mobiltelefoni. Men systemet er norsk.www.forskning.no
Å, det er mange eksempler på store gründere fra små land. Hvilke naturgitte fordeler hadde feks Sverige for at Daniel Ek kunne utvikle Spotify til verdens største musikktjeneste, idag verdsatt til ufattelige 600 milliarder kroner? Og hadde han bodd i Sverige i alle disse årene, hvis landet hadde en effektiv formuesskatt på nesten 2%?Det er en relativt lang liste over grunner til at Norge ikke akkurat er førstevalg for slike virksomheter og jeg tviler på at forumeskatt er øverst på den listen akkurat.
Rett i bånn? de har jo for lengst pivotert som det så fint heter og er blitt en ganske hefitg leverandør av IT og skytjenester og omsetter for 270 milliarder kronerNokia skjønte aldri smartphone greia, og gikk fra over halvparten av mobil markedet og rett i bånn.
Simonsen mobileNorges kanskje største forspillte mulighet var i mobiltelefoniens tidlige dager. Det fantes en norsk produsent jeg har glemt navnet på som var fullt på høyde med Ericsson og Nokia. Sentale deler av GSM er også utviklet i Norge faktisk.
Og markedsverdien til Nokia er omtrent på linje med DnB, et lite stykke unna de store tech-selskapene?Rett i bånn? de har jo for lengst pivotert som det så fint heter og er blitt en ganske hefitg leverandør av IT og skytjenester og omsetter for 270 milliarder kroner
De var også størst dengang Sverige hadde formuesskatt-Et annet eksempel er musikkindustrien. Sverige er i dag verdens største eksportør av popmusikk, målt pr capita. Vi snakker altså eksport, hovedsaklig engelskspråklig popmusikk, hvor svenskene altså har et handikap da det ikke er deres morsmål. Sentrum for svenskenes musikkmiljø ligger i Stockholm. Ville alle disse aktørene bodd i Sverige, dersom de måtte ha betalt norsk formuesskatt av alle sine opphavsrettigheter og investeringer?
Tja, vi har sikkert forskjellig økonomi, for meg er market cap på godt over 200milliarder på sky og datasenter tjenester en grei bråte penger og langt fra "helt i bånn" selv om det er under glansdagene rundt år 2000Og markedsverdien til Nokia er omtrent på linje med DnB, et lite stykke unna de store tech-selskapene?
Og langt unna da de sto for 60% av Helsinki børsen
Det er i grunnen ganske tøvete å ha som utgangspunktet at "nei, dette er vi ikke i stand til i Norge". Sultne, kreative gründere finnes i alle land, og Norge har et enormt potensiale, hensyntatt vårt høye utdanningsnivå og digitaliserte samfunn med kanskje verdens mest moderne bankvesen, etc.Norge er ikke akkurat noen magnet på verdens skarpeste tech-hoder og det er begrenset hvor mange veldig smarte, sultne og risikovillige folk det finnes i en ganske sedat befolkning på ca 5.4 millioner innbyggere for å nevne det mest opplagte.
Man kan muligens sjekke hvorfor Sverige avskaffet formuesskatten.-Et annet eksempel er musikkindustrien. Sverige er i dag verdens største eksportør av popmusikk, målt pr capita. Vi snakker altså eksport, hovedsaklig engelskspråklig popmusikk, hvor svenskene altså har et handikap da det ikke er deres morsmål. Sentrum for svenskenes musikkmiljø ligger i Stockholm. Ville alle disse aktørene bodd i Sverige, dersom de måtte ha betalt norsk formuesskatt av alle sine opphavsrettigheter og investeringer?
Det der er med skam å melde bare pisspreik.. Med dagens nivå på Formuesskatten, er det ingen som sitter i Norge og skatter for et firma som hovedsaklig har inntekter fra andre land.
Norge har arbeidsgiveravgift på 14.1% og det har jo vært ramaskrik for at den for en periode ble hevet til 19.1% for lønn over 750.000
Ein betalar vel ikkje formuesskatt på (norsk) opphavsrett? Eg trur det et andre grunnar enn skatt som forklarar kvifor nokre land vert eksportørar av populærkultur og andre ikkje.dersom de måtte ha betalt norsk formuesskatt av alle sine opphavsrettigheter og investeringer?
Det er ikke akkurat lavere budsjetter kulturarbeidere går i tog for nei!Ein betalar vel ikkje formuesskatt på (norsk) opphavsrett? Eg trur det et andre grunnar enn skatt som forklarar kvifor nokre land vert eksportørar av populærkultur og andre ikkje.
Det er nok rett at Astrid Lindgren, og ein del andre som opplever veldig stor suksess opplever urimeleg høgt skattetrykk i periodar. Eg har inntrykk av det delvis er fordi dei ikkje akkurat driv aktiv skatteplanlegging og skatten kjem lenge etter at utbetalinga er brukt.
Men stort sett, når forfattarar, artistar og filmfolk skal be om betre vilkår, er det sjeldan lågare formuesskatt dei bed om. Snarare handlar det om offentleg støtte og delvis korporativistiske privileg.
Artikkelen er tyve år gammel ! Og en jeg kjenner godt en som var tilknyttet NTH (NTNU i dag) som professor på den tiden det blei utvikla (80 - tallet), men et helt annet fagfelt, han var like bestyrta over at vi lot sjansen gå fra oss. Men mange år etterpå kom han til den anerkjennelse at vi hadde ikke kunnet kjøre to store teknologitog samtidig i Norge. Offshore/undervann som det andre. Det hadde vi ikke nok "hoder og armer" til. Hvor mye er det igjen i Sverige og Finnland av verdiskapning/produksjon i hhv Ericsson og Nokia i dag. Tilnærmet nada. Og det er lenge siden det forsvant.Norges kanskje største forspillte mulighet var i mobiltelefoniens tidlige dager. Det fantes en norsk produsent jeg har glemt navnet på som var fullt på høyde med Ericsson og Nokia. Sentale deler av GSM er også utviklet i Norge faktisk.
Å jo da. Man skatter av immaterielle rettigheter. I den grad de har noen verdi. (Mine upubliserte memoarer ville nok passert under kemnerens radar). Vellykkede artister, forfatterer, kunstnere o.l. har som regel organisert virksomheten i et aksjeselskap, hvor bokførte verdier og inntekter synliggjøres. Over tid vil dessuten slike kunstnere akkumulere en formue som formuebeskattes. Ingen slipper unna. Med mindre de flytter utenlands. Har du forresten lurt på hvorfor Rolling Stones, David Bowie, Led Zeppelin og mange andre UK-artister valgte å innspille sine album utenfor det britiske skatteregimets grenser på 70-tallet?Ein betalar vel ikkje formuesskatt på (norsk) opphavsrett? Eg trur det et andre grunnar enn skatt som forklarar kvifor nokre land vert eksportørar av populærkultur og andre ikkje.
Det er korrekt. Men det er også en annen skål. Det er liksom ikke statssubsidierte kunstnere som skal fylle hullet etter utfasingen av olje-/gassnæringen.Men stort sett, når forfattarar, artistar og filmfolk skal be om betre vilkår, er det sjeldan lågare formuesskatt dei bed om. Snarare handlar det om offentleg støtte og delvis korporativistiske privileg.
Dei skattar av royalties som inntekt, og eg skal ikkje sjå bort frå at det finst avtalar og kontraktar som på eitt eller anna vis skal reknast som formue. Særleg for plateselskapa som har spelt inn/gjeve ut musikken, og har rett til å gje han ut på nytt). Men den norske opphavsretten er jo ikkje mogleg å avhenda på same måte som amerikansk copyright (jf dei som har selt rettane til produserte verk til eit eller anna plateselskap).Å jo da. Man skatter av immaterielle rettigheter. I den grad de har noen verdi. (Mine upubliserte memoarer ville nok passert under kemnerens radar). Vellykkede artister, forfatterer, kunstnere o.l. har som regel organisert virksomheten i et aksjeselskap, hvor bokførte verdier og inntekter synliggjøres.
Den doble Formuesskatten har vi hatt bare i 3 år så ringvirkningene er foreløpig ikke så synlige.Skattereglar kan sikkert forklara, til ein viss grad, kvifor vi i liten grad har eit yrande miljø av tech-startups her i landet (eg trur det er andre faktorar, også), men på kulturfeltet trur eg den forklaringa har mindre føre seg.
Googlet litt etter en bok som ble skrevet om "electronic coast" i Horten. Dette er mange år siden, vi spiste lunsj og da hadde Henrik Jacobsen gått over i en 50% stilling på SensoNor, og 50% som professor ved høyskolen på Bakkenteigen. Han lurte da på om vi hadde noen ideer til semesteroppgaver til studentene.Sensonor lever fortsatt, men er kanskje et eksempel på hvor vanskelig det er å lykkes over tid. Både teknisk og finansielt.
Den gangen AME Transduceravdelingen fikk en henvendelse fra Mercedes ( ? muligens via AutoLiv ?) om de kunne ta frem et akselerometer til et mulig produkt "airbag". Ved å justere litt på et eksisterende produkt (AE 880 ?), så hadde de det Mercedes var ute etter.
Dette ble så produsert i små kvanta, men om det så kom et direktiv / krav om airbag i biler er jeg usikker på. Uansett, stort sett alle bilprodusenter skulle etterhvert ha airbager og SensoNor (nå skilt ut fra AME) hadde i noen år nærmest verdensmarkedet for seg selv. Inntektene herifra var stort sett nok til å bygge opp produksjonen, men ikke så mye mer.
En startet så utvikling av generasjon 3 av airbagsensoren, og det var her det gikk galt. Den sensoren var basert på er helt annet prinsipp. Det var en "svinger", dvs selve sensorelementet var hengt opp i noen tynne mikromaskinerte fjærer, så påtrykket man en spenning som gjorde at sensoren begynte å vibrere. Husker ikke i farten ved hvilken frekvens, men det var muligens i MHz området. Når så sensorelementet ble utsatt for en bevegelse, så endret det svinge frekvens. Den endringen var da et uttrykk for hvor store krefter sensoren var utsatt for. Altså et frekvensmodulert signal.
All denne utviklingen samt den tilhørende endring og oppbygging av nye produksjonslinjer kostet i sammenhengen MYE penger. Disse midlene ble hentet via børsnoteringen osv.
Uheldigvis, så fikk en aldri den svingeren til å fungere helt som tiltenkt. Og siden da andre fabrikanter tok frem konkurrerende produkter, så gikk det ikke så bra.
Men en ble reddet for en stund ved en tabbe av Ford i USA. Ford lanserte en ny modell av Explorer, den ble kjapt kjent som "Exploder". De hadde bommet litt på dekk egenskapene vs vekt på bilen. Som førte til flere tilfeller av dekkeksplosjoner. Her kom det et amerikansk direktiv om at alle biler skulle ha et dekk overvåkingssystem.
Igjen hadde de et grunnprodukt som relativt enkelt kunne endres til en dekktrykk sensor. Og siden hver bil har 4 eller 5 hjul, så ble det betraktelig større volum. Produktet ble tatt frem og ble godt mottatt i markedet.
Men nå var kassa igjen ganske tom - enter Infinion (Siemens gamle 1/2 leder avdeling). De la inn et bud på SensoNor, og nå var aksjonærene ganske lei, så Infinion fikk SensoNor for en hyggelig pris.
Infinion melket så SensoNor så lenge det var noe å hente, men når dekktrykk sensoren nærmet seg slutten solgte de seg ut.
Selskapet ble kjøpt av et norsk korsortsium.
De lever i dag av akkurat det motsatte av høyvolum komponenter, de leverer nå av forskjellige typer høykvalitets sensorer til feks flyindustrien og tilsvarende.
Og er nå såvidt jeg forstår tilbake på antall ansatte de hadde i starten. Men det virker som om de er komfortable med det og den nisjen de nå leverer til.
Hvor dette kunne ha endt hvis de hadde klart å få den nye airbagsensoren til å fungere, samt at aksjonærene hadde holdt ut, det vet man jo ikke...
Alt etter hukommelsen...
Man har brukbar tro på egen fortreffelighet når man vil avvikle et samfunn som fungerer som vårt og erstatte det men noe som har vært forsøkt i mange land og uten unntak har endt med katastrofe. Særlig når knapt noen i partiet har samme oppfatning om hvordan det skal gjøres.Museumsvoktere, både unge og gamle, er fremdeles er en tydelig fløy i partiet. Selv om de ikke gjør så mye av seg.
Vis vedlegget 1026630
Meninger: –Rødt farer med svada (vg.no)
Hen her har nok noen ganske bestemte idéer om det.Man har brukbar tro på egen fortreffelighet når man vil avvikle et samfunn som fungerer som vårt og erstatte det men noe som har vært forsøkt i mange land og uten unntak har endt med katastrofe. Særlig når knapt noen i partiet har samme oppfatning om hvordan det skal gjøres.
Europas største fabless halvlederfirma er dog norsk. Sysselsettingen i norsk tech- og halvlederbransje er først og fremst begrenset av hvor mange vi utdanner, men generelt er norske utviklingsavdelinger attraktive for internasjonale aktører i bransjen. Norge er et lavkostland siden lønnsnivået for høyt kvalifiserte utviklere er mye lavere her enn i Silicon Valley, og det er lav turnover som er gunstig i en bransje hvor opplæringstiden før man blir i stand til å gjøre gode design ofte kan være flere år. Texas Instruments, ARM, Silicon Labs, Microchip, Omnivision og Sony er bare noen internasjonale selskaper som har suksessfulle utviklingsavdelinger i Norge. Og lokomotivet Nordic Semiconductor har ca 1500 ansatte og er norskeid, uten at jeg anser eierskapet som spesielt viktig siden det først og fremst er sysselsettingen som gir samfunnsgevinst.Det er ingen mangel på tech-bedrifter som går over ende i Silicon Valley heller, det ligger litt i sakens natur at bare noen få blir dundrende suksesser. Det er en relativt lang liste over grunner til at Norge ikke akkurat er førstevalg for slike virksomheter og jeg tviler på at forumeskatt er øverst på den listen akkurat. Norge er ikke akkurat noen magnet på verdens skarpeste tech-hoder og det er begrenset hvor mange veldig smarte, sultne og risikovillige folk det finnes i en ganske sedat befolkning på ca 5.4 millioner innbyggere for å nevne det mest opplagte.
Selskapet er børsnotert og ser ut som majoriteten av eierne er utenlandske.Og lokomotivet Nordic Semiconductor har ca 1500 ansatte og er norskeid, uten at jeg anser eierskapet som spesielt viktig siden det først og fremst er sysselsettingen som gir samfunnsgevinst.
Rart med det:Selskapet er børsnotert og ser ut som majoriteten av eierne er utenlandske.
Og vi er svært så stolte når norske selskap/investorer kjøper opp utenlandske firma.Rart med det:
Leser rosa blekkene, ene dagen er det et problem at utlendinger eier norske bedrifter, andre dagen er det et problem at vi ikke tiltrekker oss utenlandsk kapital
Jepp, i motsetning til hva som er populært å tro så er mye som i Norge regnes som "godt betalt" ganske labert i internasjonal sammenheng. Det har jo sine fordeler og ulemper som det meste annet her i livet. Akkurat i Silicon Valley må man også anta at spiralen med lønninger og levekostndaer har fått snurret ganske lenge.Norge er et lavkostland siden lønnsnivået for høyt kvalifiserte utviklere er mye lavere her enn i Silicon Valley, og det er lav turnover som er gunstig i en bransje hvor opplæringstiden før man blir i stand til å gjøre gode design ofte kan være flere år. Texas Instruments, ARM, Silicon Labs, Microchip, Omnivision og Sony er bare noen internasjonale selskaper som har suksessfulle utviklingsavdelinger i Norge. Og lokomotivet Nordic Semiconductor har ca 1500 ansatte og er norskeid, uten at jeg anser eierskapet som spesielt viktig siden det først og fremst er sysselsettingen som gir samfunnsgevinst.
Da jeg jobbet i Atmel tjente mine kolleger i San Jose som hadde samme stillingsgrad rundt $200.000, for ti år siden. De jobbet riktignok gjerne 50-60 timer i uka og hadde null ferie, men siden standard prosedyre i Silicon Valley er å med jevne mellomrom si opp og være "between jobs" og reise verden rundt et halvår før man finner seg ny arbeidsgiver,
Norge har jo, som man må anta de langt fleste land i den noenlunde utviklede verden, en teknologibransje selv om det ikke nødvendigvis er så mye som er alment kjent eller når astronomiske markedsverdier på børsen. Det var strengt tatt mitt utgangspunkt når noen gjorde et nummer av at "NVidia ikke kunnet blitt NVidia i Norge" - det finnes det som nevnt mange grunner til og å skulle forklare noe slikt med formueskatten er noe merkelig. Det skal sies at studentene som kom men analysen også påpeker andre helt nødvendige og viktigere faktorer selv om akkurat det drukner litt i overskriftene.Norsk teknologibransje er både sunn og voksende, og hvis den skal forbli sånn er nok det første man bør gjøre å legge vekk alle fjerne idéer om at vi skal bli som Silicon Valley. Våre fortrinn ligger i lavt lønnsnivå og lav turnover, en samarbeidsorientert arbeidskultur og høy jobbsikkerhet som gjør at folk tør å ta selvstendige beslutninger.