Med en nærings- og skattepolitikk signert SV. Mindretallsregjeringer suger.Angående dagens Regjering, husk at de mer som en underavdeling av H/FrP å regne.
Med en nærings- og skattepolitikk signert SV. Mindretallsregjeringer suger.Angående dagens Regjering, husk at de mer som en underavdeling av H/FrP å regne.
Enig. Det er sakene, politikken, som Støre insisterer på, som er handlingsrommet. Intet besjelet reisverk bygget med trælete hender. Konstruksjonen et fasttømret, og bærer i stor grad Aps signatur.Ok, mitt take.
Det å skulle gjenoppretta Ap som eit sosialdemokratisk parti anno 1935-1975, eller enno meir, Noreg som ein sosialdemokratisk stat frå same tidsrom, er nær på revolusjonært.
Det systemet vi har i dag, med ein liberal velferdsstat med enorm offentleg sektor og defacto medlemskap i EU, er det i praksis Ap, frå GHB og utover, som har konstruert, med brei støtte frå midt på SV til midt på FrP.
Å tru at Giske skal fiksa dette ved å ha eit spesielt sosialdemokratisk sinnelag , trur eg er rein utopi. Då er det som står att personen Giske.
Jeg har i godt over et tiår ment at den (norske) venstresidens største problem er at de genuint mener at noen som mener noe annet enn de selv er dumme. egoistiske eller dårlige folk . Eller en kombinasjon av disse faktorene. Holdningen skinner for øvrig greit gjennom på dette forum også - de det gjelder vet hvem de er selv som dere selvsagt aldri vil innrømme det. Representantene for denne opplyste klassen klarer stort sett å la være å si det åpenlyst, men innimellom glipper det. Det verste man har kunnet være i norsk offentlig debatt det siste tiåret er hvit mann uten høyere utdannelse og at det i denne gruppen knapt er mulig å finne noen som vil stemme på AP burde sånn sett ikke være en stor overrakselse.Til ettertanke.
Det er faktisk helt prekært at du forstår dette, Lysbakken
Om norsk venstreside insisterer på å ikke forstå dette, så kommer resultatene til partier som Ap til å fortsette å gå i grøfta.www.nettavisen.no
Det var vel ca der det sosialdemokratiske prosjektet hoppet av sporet. Man hadde oppnådd mye av det man hadde kjempet for og begynte å gå tom for reformidéer. Man så seg om etter andre svake grupper som sto utenfor og kunne inkluderes. Opplagt nok er det få som står mer utenfor enn nyankomne asylsøkere og innvandrere. I sosialdemokratiets seminarrom låt det nok flott å revitalisere sosialdemokratiet ved å kjempe mot utenforskap, nærmere bestemt fokusere på å forbedre innvandreres levestandard, men de hadde visst glemt å spørre de tidligere kjernevelgerne som nå betaler skatt og avgifter om hva de mente om dette. Det er et godt stykke fra seminarrommet på Youngstorget til industriens pauserom, og nå er det fler LO-organiserte som stemmer FrP eller H enn som stemmer AP. Skjønn det, som min gamle historielærer ville sagt.Et inkluderende lagarbeid som Giske forstår seg på? Jeg tror i hvert fall han kan kjenne på hva utenforskap betyr. En ambisjon om å revitalisere sosialdemokratiet i Europa bør kunne motivere.
(Arbeids)innvandring var populært langs hele det politiske spekteret. Til høyre fordi det ville dempe lønningene, til venstre fordi man hadde en ide om at dersom man bare ble eksponert for genialiteten til sosialdemokratiet så ville man over tid bli gode, norske sosialdemokrater. Slik gikk det som kjent ikke. Som nevnt tidligere er det eksakt ingen selvransakelse å finne selv om ca ti års gammelt tankegods fra FrP, den gang skandale, nå er helt mainstream norsk politikk.Man så seg om etter andre svake grupper som sto utenfor og kunne inkluderes. Opplagt nok er det få som står mer utenfor enn nyankomne asylsøkere og innvandrere.
Jeg har i godt over et tiår ment at den (norske) venstresidens største problem er at de genuint mener at noen som mener noe annet enn de selv er dumme. .............................
Jeg lurer litt på denne mimringen av Arbeiderpartiets opprinnelige verdier. Hva snakker man om da egentlig? Savner man 50-årene? 60? 70? AP har vel egentlig endret seg i takt med den gamle velgermassen som nå stort sett sitter godt i det. Jeg tror de færrest regner seg som veldig rike, men sannheten er vel at svært mange "normale" lønnstagere og AP-velgere etterhvert har opparbeidet seg en betydelig formue i bolig og arv. Om man tenker på gamle kamper mellom arbeidere og kapitalister, så er det vel heller slik at Rødt er dagnes AP.Bare vent til Giske har fått AP tilbake til å representere vanlige lønnsmottager og de samme lønnsmottagerne ser hvordan blåsiden ved Trump/Musk rævkjører arbeiderklassen så får nok AP 40-45% ved neste valg.
Svært mange sitter ikke så veldig godt i det. Helsepersonell, servicemedarbeidere, butikkmedarbeidere, trygdede, enslige forsørgere. Listen er lang. For de fleste så går det rundt, men heller ikke noe mer......... Jeg tror de færrest regner seg som veldig rike, men sannheten er vel at svært mange "normale" lønnstagere og AP-velgere etterhvert har opparbeidet seg en betydelig formue i bolig og arv. ...........
Just presis. Før tiden hvor alt sees på som 'foretak, kunder'. Før politikk ble outsourcet til "eksperter', før arbeidstakere måtte kontrolleres ned til minste komma, før hver eneste skole ble en egen 'bedrift', før helseforetak, før lærere og andre måtte bruke timevis hver dag på å journalføre absolutt alt. Da politikk var utøvd av politikere, ikke 'fagfolk'. Reinhekla høyrepolitikk, outsourcet av Ap. I en slik "politisk" verden, er det ikke mange sosialdemokrater som velger Ap lengre. Pt 17,5%...Tiden før NPM?
Mulig, men de gamle kjernevelgerne jobber fortsatt skift i industrien med 33,5-timers uke, er LO-organiserte, får skifttillegg og smusstillegg, betaler toppskatt, har hus, hytte, bil og båt, og irriterer seg over skatter, avgifter og offentlige inngrep. Praktisk nok hadde noen allerede grunnlagt et parti til sterk nedsettelse av nettopp det. Du finner dem der.Svært mange sitter ikke så veldig godt i det. Helsepersonell, servicemedarbeidere, butikkmedarbeidere, trygdede, enslige forsørgere. Listen er lang. For de fleste så går det rundt, men heller ikke noe mer.
Arv kommer litt sent da dagens 84-åringer var ganske hissige på grøten slik at deres arvinger nå er 60-65 år.
Det er vel noe som heter utakk er verdens lønn.Mulig, men de gamle kjernevelgerne jobber fortsatt skift i industrien med 33,5-timers uke, er LO-organiserte, får skifttillegg og smusstillegg, betaler toppskatt, har hus, hytte, bil og båt, og irriterer seg over skatter, avgifter og offentlige inngrep. Praktisk nok hadde noen allerede grunnlagt et parti til sterk nedsettelse av nettopp det. Du finner dem der.
Historisk seier til SV: Stopper gruvedrift på havbunnen
Du må huske på at disse berømte folk flest ikke kan noesomhelt om sakskompleksene, det eksemplifiserest helt greit ved å lese kommentarfeltet i på vg.no eller lignende. Det som er spesielt med den politiske venstresiden er at en ikke ubetydelig del av argumentasjonen gis fra et innbilt moralsk høyere ståsted, klarest uttalt ved at man er for gode og varme ting mens andre er for kalde og slemme ting. Det er altså en politisk argumentasjon som baserer seg på at "de andre" er dumme/slemme/egoistiske/skjønner ikke, det er går ikke spesielt bra hjem. At det i betydelig grad faktisk er korrekt endrer heller ikke på det. Politikere kan generelt ikke allverdes om sakene de fronter, den faktiske ekspertisen sitter i det anonyme og stort sett upolitiske byråkratiet og fagetater. I denne sfæren er respekten for politisk ledelse lav og enda lavere for de berømte "folk flest".
Javisst.
Synes ikke det skiller seg så veldig fra høyresidens omtale av "sosialistene".Det som er spesielt med den politiske venstresiden er at en ikke ubetydelig del av argumentasjonen gis fra et innbilt moralsk høyere ståsted, klarest uttalt ved at man er for gode og varme ting mens andre er for kalde og slemme ting.
Så hvem skal tenke helhet? Det er jo imponerende med disse fagekspertene, men hva når ulike fagfelt har motstridende interesser?Politikere kan generelt ikke allverdes om sakene de fronter, den faktiske ekspertisen sitter i det anonyme og stort sett upolitiske byråkratiet og fagetater.
Nå er jeg ingen tilhenger av hverken batterifabrikker eller datasentre, men takk for at det faktisk finnes mennesker, politikere, som faktisk har noen visjonerFor den som måtte tro at politikere er profeter for fremtiden så er det bare å se på batterifabfrikker og datasentere, galskapen startet av Erna Solberg & co og videreført av Vestre med entourage og nå har selv politikere flest innsett idiotien i dette og vil ikke være med lengre.
Den normale politike prosessen i så fall er å utrede ting i fjorten år mens verden går videre. Oslo kommune brukte vel rundt en milliard kroner på et fiaskoprosjekt på billettløsning for kollektivtransport. Til slutt løse de det hele med en app som kostet 250.000 kroner å utvikle.Nå er jeg ingen tilhenger av hverken batterifabrikker eller datasentre, men takk for at det faktisk finnes mennesker, politikere, som faktisk har noen visjoner
for fremtiden. De tar feil jevnlig, men uten dem ville det blitt stillstand. En ting fageksperter ofte har lett for er å se en haug med begrensninger fremfor muligheter. For å tenke nytt er det ikke helt feil med litt blåøyd naivitet.
Hvem har sagt noe om gudegitt evne til å se fremtiden? Og hvordan vet du at det er politikere som i første rekke har drevet fiaskoprosjektet billettløsning i Oslo? Eller for å si det på en annen måte, vet du hvilken rolle ekspertene har hatt? Har de advart? Eller anbefalt? Det virker ikke så veldig sannsynlig at Oslos politikere har drevet dette prosjektet mot ekspertenes råd. Heller tvert imot vil jeg si.Den normale politike prosessen i så fall er å utrede ting i fjorten år mens verden går videre. Oslo kommune brukte vel rundt en milliard kroner på et fiaskoprosjekt på billettløsning. Til slutt løse de det hele med en app som kostet 250.000 kroner å utvikle.
Ideen om at politikere, fordi de har klart å manøvrere seg frem til sikker plass på en partisiste, skal være gudegitt noen evene til å se fremtiden er absurd. Det viktigste for en politiker er å bli gjenvalgt siden de stort sett ikke har noe annet å falle tilbake på, utover lobbybransjen er de langt fleste ikke brukandes særlig mange andre steder.
Det har, eller hadde de sikkert. Men man må også innse at når man nærmer seg 50-årene så tynnes listen over alternativer ut, i politikken som andre steder. Det er vanskelig for rikspolitikere å få seg en vanlig jobb, og stort sett vanskeligere jo mer profilert man er. Det er ikke veldig mye man kan utover politikk og politikske prosesser og den valutaen er ikke veldig gangbar utenfor politikken eller lobbyvirksomheten. Med mindre man blir plassert i en stilling som statsforvalter eller noe slikt er ikke exit-strategien veldig åpenbar. De færreste kan se frem til noen fete internasjonale verv.Forøvrig synes jeg det er litt trist med den politikerforakt du legger for dagen. Selvsagt søker de makt og innflytelse, og de må sikkert ha noen mindre sjarmerende
egenskaper for å havne i posisjon, men alle jeg kjenner med politiske verv har et genuint samfunnsengasjement, og har alltid hatt det.
Mye bra her da:Applaus til SV for dette…..
Mye bra her da:
Mer til tannhelse, SFO, barnetrygd, studenter og minstepensjonister. Det kan vi like.
Men skal det fortsatt være mulig å fordele midler til de svakere stilte gruppene, så må jo pengene komme fra et sted. Nå som olje/gass skal opphøre, kan gruvedrift på havbunnen bli en god erstatning.
En ny melkeku for staten i form av skatter og avgiftsbelagte konsesjoner. Og kanskje et nytt norskt industrieventyr, hvor vi kan bli ledende på dypvannsteknologi?
Det gjelder for mange av dagens toppolitikere. Høyres ledestjerne Erna har vel heller aldri gjort et "ærlig arbeids-slag"Så vidt jeg kan se har Giske aldri hatt noe annet lønnet arbeid enn å være politiker, om man ser bort fra stipender fra Lånekassen og et par bokutgivelser. Gikk rett fra å være AUF-leder til stortingsrepresentant, og derfra til statsråd. Heltidspolitiker siden ca 1992, og som du påpeker, ingen egentlig lønnsinntekt siden 2018.
Trond Giske – Wikipedia
no.wikipedia.org
Det er normalen at det ikke er allverdens utenfor partiet eller politikken. Å være (riks)politiker har blitt en fulltidsjobb og vel så det, et av de åpenbare problemene med at det er slik er at det blir svært viktig å beholde posisjonen sin gitt mangel på gode alternativer - Tadjik og Giske er nærliggende eksempler i så måte. Hjelper heller ikke allverdens at man har en eller annen utdannelse i bunn, det er fort 10-20-30 år siden den tid og faget/yrket har neppe vært praktisert i mellomtiden og ingen vil ansette en fordi man tok en bachelor i ett eller annet for en liten mannsalder siden.Det gjelder for mange av dagens toppolitikere. Høyres ledestjerne Erna har vel heller aldri gjort et "ærlig arbeids-slag"
Då eg først høyrde om "gruvedrift" på havbotnen (altså, "mineralutvinning", det er vel snakk om å skrapa og filtrera) tenkte eg det var ein god ting, litt slik du seier. Forvaltning av sokkelen og utvikling av sekundærindustri er noko vi faktisk har fått til her i landet.Nå som olje/gass skal opphøre, kan gruvedrift på havbunnen bli en god erstatning.
En ny melkeku for staten i form av skatter og avgiftsbelagte konsesjoner. Og kanskje et nytt norskt industrieventyr, hvor vi kan bli ledende på dypvannsteknologi?
Empirien er altså uansett at det ikke er veldig enkelt å få seg en jobb etterpå, i alle fall noe som er svært nok. Som statsråd er man øverste sjef for departementet, men om du spør litt rundt i departementene blant de som har vært der en stund så får du nok relativt klare svar på hva de mener om ymse statsråder, og min erfaring er at dette ikke avhenger av om man ville stemt på vedkommendes parti eller ikke. Noen får svært gode skussmål, andre er et mareritt å jobbe for - eller er svært dårlige ledere, om du vil. Husk på at statsrådposter primært deles ut etter politisk kapital og lang og tro tjeneste, ikke etter om man mener vedkommende faktisk egner seg til å lede et departement eller et fagområde. Noen kommer også til et fagdepartement uten å kunne noesomhelst om området, eksempelvis tidligere olje- og energiminster Mjøs Persen. Hun kunne ingenting om energi før hun startet, fikk en del voksenopplæring og klarte i alle fall å si noe fornuftig etter hvert, men det var åpenbart at hun var helt gal person - jobben fikk hun vel kun for å blidgjøre en eller annen politisk fløy.Erfaring med å lede et departement f.eks. er ikke nødvendigvis mindre nyttig for en CV enn å ha en master eller å ha jobbet på gulvet. Og det er minimalt med overføringsverdi å ha en eller annen master eller å ha jobbet i arbeidslivet for en slik jobb, men det er selvsagt lettest å kritisere andres jobb når man ser den utenfra. Blir litt som å se på byggingen av et hus - det kan jo ikke være så vanskelig å snekre sammen hvis man bare har litt plank...
Enig, jeg har også sett noen forsøke å gå den andre veien og mislykkes fullstendig. Det er tross alt enklere å drive gjennom en beslutning i en business, hvor fortjeneste og aksjekurs gir fasitsvaret. Politikkens vesen er å finne avveininger mellom motstridende interesser og grupper. Når folk i tillegg kan ha helt ulike ideologiske forestillinger om hvordan et godt samfunn ser ut blir fasitsvaret litt vanskelig å finne. Lang forretningserfaring gir ikke nødvendigvis god forståelse for politiske beslutningsprosesser, og lang erfaring i politikk gir ikke veldig mye nyttig innsikt i hva man gjør og hvordan man får det gjort i en bedrift.Min erfaring er at norske statsråder har vært arbeidsjern og setter seg inn i komplekse saksfelt på en imponerende måte. Å jonglere pressen, interesseorganisasjoner, Stortinget, andre statsråder og partiledelsen, samt håndtere egen sektor og organisasjon, er en øvelse som er temmelig krevende. Du måles ikke kun på bunnlinja, for å si det slik.
Erfaring med å lede et departement f.eks. er ikke nødvendigvis mindre nyttig for en CV enn å ha en master eller å ha jobbet på gulvet. Og det er minimalt med overføringsverdi å ha en eller annen master eller å ha jobbet i arbeidslivet for en slik jobb, men det er selvsagt lettest å kritisere andres jobb når man ser den utenfra. Blir litt som å se på byggingen av et hus - det kan jo ikke være så vanskelig å snekre sammen hvis man bare har litt plank...
Hva viser det diagrammet, i grunn? Er det antall år som politikere, eller hva er det?Høyre er godt representert på denne listen.
At dyktige og populære politikere blir gjenvalgt ser jeg intet galt i.Hva viser det diagrammet, i grunn? Er det antall år som politikere, eller hva er det?
For andre mennesker er lang erfaring et aktivum, men mange ser ut til å mene at for politikere er det motsatt.