Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.202
    Til atledreier.
    Jeg har jobbet for norsk helsevesen siden 1978, og det har gått bra.
    Jeg har vært heldig med min egen helse så jeg har aldri vært sykemeldt og aldri vært borte en dag fra jobb p.g.a. sykdom.
    Jeg har nok vært litt syk noen ganger men terskelen for ikke å gå til mitt arbeide er meget høy.Jeg er nå 60 år.
    At det er noe i helsevesenet som ikke er bra nok, det tror jeg, men jeg har ikke sett mye stor svikt,bare litt når jeg tenker tilbake.
    Men du vet, helsevesen er stort og veldig omfattende på flere plan, og FrP vil aldri finne en grei og enkel vei i dette systemet tror nå jeg.

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Så det viktigste er at ikke FRP får prøve seg siden de allikevel ikke vil få det til, er det det du sier? De rødgrønne som BEVISELIG ikke får det til, dem er det greit at får ture på?

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.202
    FrP kommer neppe til noe makt i Norge, noen gang. De vil sikkert fortsette med sine billige utsagn og det er det.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Så det viktigste er at ikke FRP får prøve seg siden de fornuallikevel ikke vil få det til, er det det du sier? De rødgrønne som BEVISELIG ikke får det til, dem er det greit at får ture på?
    Du får sette igang å kaste frem dine bevis på at de ikke får det til da (sammenlignet med bondevik 1 og 2 og hva de (ikke) fikk til)
    Just be my guest..

Venter spent....

Sist redigert:

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Gudsjelov...
    Gudskjelov ja, at det ikke var de privatiseringskåte parti som satt i regjering når Phillips Petroleum begynte å lete etter olje i nordsjøen. Tviler sterkt på at de ville gjordt som regjeringen Gerhardsen og krevd suverenitet på norsk kontinentalsokkel. Det fremsynte krav tjener den norske stat mye penger på den dag i dag, i motsetning til andre stater som også fant olje.
    Klarer ikke med min beste vilje å forstå hvorfor enkelte parti mener at vi på død og liv skal selge oss ut av selskap som gir oss gode inntekter av våre naturresusser ????

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.402
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gudsjelov...
    Gudskjelov ja, at det ikke var de privatiseringskåte parti som satt i regjering når Phillips Petroleum begynte å lete etter olje i nordsjøen. Tviler sterkt på at de ville gjordt som regjeringen Gerhardsen og krevd suverenitet på norsk kontinentalsokkel. Det fremsynte krav tjener den norske stat mye penger på den dag i dag, i motsetning til andre stater som også fant olje.
    Klarer ikke med min beste vilje å forstå hvorfor enkelte parti mener at vi på død og liv skal selge oss ut av selskap som gir oss gode inntekter av våre naturresusser ?
    Nå har det i grunn skjedd mange endringer underveis i forvaltningen av oljen vår - så jeg ville vel ikke lagt for stor vekt på hvilket system som ble etablert på 70 tallet. Dog skal vi være veldig glad for midtlinjeprinsippet mot England, og at ikke norskerenna ble valgt, men med den tidens kunskap/forventning til norske oljefunn, så var dette mer flaks enn dyktighet!

mvh
    OMF

D

DL

Gjest
    Det er verdt å nevne av SV var vel så generøs med miliardene som FRP er i dag, den gangen de satt i opposisjon.
    Som vi vet satt jo Kristin som finansminister, og landet gikk ikke ræva av den grunn, så det er grunn til å tro, at ikke Siv og FRP klarer det heller.
    SV er ett meget radikalt parti som ikke engang tror på privat eierskap, så det er ett godt eksempel på at mye er mulig med rette koalisjonene.

Hva slags politikk som føres er summen av styrende partier, og Høyre er kjennt for ansvarlig økonomisk politikk.

Men å ergre seg over regjeringen blir vi nok aldri ferdig med, er vel valget mellom pest eller kolera :)

DL

V

vredensgnag

Gjest
    Vis meg det partiet som får oss ut av Schengen/EØS og jeg iler til urnene...
    Da skal du stemme Sp.
    Det sier seg selv at dersom Sp får flertallsstøtte i befolkningen, så er landet ute av EØS på kort tid.

V

vredensgnag

Gjest
    Det er sjarmerende å observere hvordan hele samfunnsfunksjoner, organisasjonskartet på tvers og i høyden, skifter partifarge med regjeringsskiftet. Eller sagt på en annen måte - enkelte argumenterer som om, f.eks., Helsevesenet er rødt eller blått (eller rødgrønt), alt etter regjeringsfargen.
    Det Helsevesenet vi har fått, er resultatet av en mangeTIårig prosess, der man har formulert at målet er å levere gode helsetjenester til alle, fremfor de beste helsetjenestene til noen få. Det unike i Norge er at ingen faller utenom og alle kan anvende seg av systemet.

Mot målsetningen kan man så komme med innvendinger.
    Er distriktspolitikken, der det skal tviholdes på lokalsykehus, formålstjenlig, for å kunne levere så gode helsetjenester som mulig, innenfor tilgjengelige ressurser? Eller bidrar disse til å utvanne ressursene, og holde tilbake kunnskapsutviklingen? Svaret gir seg selv, likevel er det mange som prioriterer det å være nær en sengeliggende slektning høyere enn at denne får bedre tjenester et annet sted. Men så og si uten unntak sendes kritisk syke til spesialistsykehus - som til Haukelands brannskadeavdeling ...

Man kan også innvende at det burde være tillatt med private sykehus, som gir et større tilbud. Men virkeligheten er at meget få private sykehus er i stand til å levere et fullstendig tilbud, også i utlandet, og at de som gjør det er reservert for sterkt bemidlede eller usedvanlig godt forsikrede pasienter. Dermed kommer man i strid med den norske målsetningen om at alle skal ha tilgang til like helsetjenester.
    For norske bemidlede synes dette urettferdig, hvorfor skal de ikke kunne kjøpe seg den helsen de har råd til, og slippe køene?
    Da får man som samfunnsborger spørre seg om man vil støtte en utvikling i den retningen, eller om man vil støtte et universelt tilbud til alle?

Men vurderingene og refleksjonene man gjør seg blir sannsynligvis noe bedre, i retning av hvem stemmen avgis til, om man klarer å holde tungen rett i munnen og unngå utsagn som "landssvikere," "mordere," "nasjonsødeleggere," o.a., når man skal avsi dom over systemet, og mener at et et privatdrevet system er bedre. Eller faller for propagandaen i at "man skal kjøpe seg helsetjenester i utlandet, for å korte ned køene."
    Det er propaganda, fordi det har til hensikt å oppnå to mål: forsøke å så tvil om kvaliteten på tjenestene her; og skape et brohode for privatisering av helsevesenet. Noe som merkelig nok er et mål for mange av dem som roper høyest om hvor elendig tilbudet er her hjemme.

At man kan effektivisere helsetilbudet er det liten tvil om. Men noen ganger må man også erkjenne hvor man har føttene plantet, og ikke innbille seg at det er eget kart man går etter. La meg minne om hvordan våre folkevalgte kom frem til at hovedflyplassen burde ligge der den opplagt burde ligge. Om man innbiller seg at det var partifarge som lå bak beslutningståken, så skjønner man lite om politikk - det ble tautrekking mellom sterke lokal/regionalinteresser, der representanter agerte uavhengig av partifarge, på vegne av området de mente de representerte. Helsetjenester er et emne med like stor lokal/regionalinteresse, og beslutningene som tas er meget ofte farget av disse, og ikke av partiflagget:

Etter å ha vurdert en rekke forskjellige alternativer til hvor den nye flyplassen kunne ligge – navnlig Hurum, Hobøl, Kroer, Askim, Nesodden, Ås og Gardermoen – vedtok Stortinget i 1988 at flyplassen skulle bygges på Hurum. Etter en til dels kontroversiell prosess kom myndighetene etter hvert frem til at problemene med tåken på Hurum var for store, og den vedtatte planleggingsprosessen ble stanset. Den endelige beslutningen om å anlegge den nye hovedflyplassen for Østlandet på Gardermoen ble fattet av Stortinget 8. oktober1992. Byggearbeidene begynte 13. august1993.

D

DL

Gjest
    Man vil ikke ha private løsninger, dette fordi man ikke vil putte penger i lomma på private, man vil heller bruke det på ett felles alternativ, som gir bra tjenester for alle.
    Dette i seg selv er jo ett glimrende standpunkt, hadde det ikke vært for at fellestjenestene har store mangler.

Hadde man klart å fjerne de store manglene i skole og helsevesen, så ville ingen valgt private løsninger, og problemet ville løst seg selv.

Valget blir jo da om man vil ha muligheten for en reserveløsning, som det egentlig ikke burde hvert behov for, eller om alle skal tvinges til å leve med ett system, som fungerer dårlig på enkellte områder.

Det var dette prinsippet om valgfriet, kansje ett av de viktigste punktene i dette valget.

DL

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.324
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er en del praksis i helsevesenet som er samfunnsøkonomisk meget ulønnsomt.

Min samboer har fått operert menisken i begge kne pga skader fra håndballbanen. Fremgangsmåten for dette var omtrent slik:

Kne nr 1 krangler. Hun blir sykemeldt, og det rekvireres vanlig røntgen av kneet. Dette medfører en viss ventetid. Meniskskader er bløtdelsskader og vises dårlig på vanlig røntgen, men det kan ikke tas vanlig røntgen og MR samtidig (pga policy). Hun må først reise fra hjemstedet til Bodø for å ta røntgen, og så dra hjem for å vente på resultatet, som naturlig nok ikke viser noe.
    Så er det ny rekvisisjon på MR, og lang ventetid, tur til Bodø og så retur. Det konstateres ødelagt menisk, og så er det ventetid for operasjon.
    I denne runden, så var den ene menisken skadet og ble fjernet, etterfulgt av den andre menisken en stund etter.
    Det andre kneet ble dårlig en stund etter dette, og hun måtte på nytt igjennom samme mølla, men nå ble begge meniskene i dette kneet fjernet på en gang.

Total sykemeldingstid for dette er ca to år. Er dette samfunnsmessig lønnsomt? NEI!

I Sverige går visstnok meniskproblemer som akuttoperasjon - dvs med en gang.

Nå er det noen år siden samboeren min fikk ordna meniskene, men en ser det samme rundt om i hele helsevesenet - f.eks. med elendigheten rundt legevakta i Oslo og ortopedioperasjoner. Hva koster det samfunnet at alle disse menneskene går sykemeldt rund og venter på hjelp?

Dette er ikke bare politikerne sin feil, men bunner også ut i byråkratiet som er bygget opp rundt helsevesenet. Det settes en masse byråkrater til å styre, som sier "så klart vi kan kutte kostnader uten at det går ut over pasientene." Det burde rulles hoder - i helseforetakenes styrer, i departementet og hos helseministeren. Tidligere helseminister har vært døv og blind nok til å skulle blitt halshugget jamt med r*va - men hva gjøres? Jo vi skyfler om litt og sender vedkommende til et annet departement, og så skal Støre prøve å fikse problemene...

Og Stein - når det gjelder at de som har behov for rask hjelp stort sett får det? - "I call bullshit!" Det holder å se på galskapen i Oslo mhp ventelistene for kreftundersøkelse for å konstatere hvor feil den uttalelsen er. Jensemann kom med en "kreftgaranti" - bare valgkampbløff, juks og bedrag!

Nå skal det innrømmes at akkurat mhp kreft, er jeg heldig og bor i Narvik, og dermed under UNN-paraplyen, der det er 0 ventetid på kreftbehandling. For min egen del, fikk jeg den behandlingen jeg trengte når jeg trengte den...

Johan-Kr

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.748
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    UNN er kanskje landets best drevne sykehus mht pasientbehandling. De har gjort noen grep som gjør at overleger har ansvar for hele pasientflyten fra henvisning til resultat, med ventetider og det hele, ikke bare behandlingen når pasienten først ligger på bordet foran dem. Det er nettopp for å få slutt på sånt som din samboer opplevde. Tror kanskje ikke Nordlandssykehuset er like gode på akkurat det (har blitt skrudd sammen igjen på ortopedisk der selv), og i Oslo-området er kapasiteten altfor liten, så køene vil bare fortsette å vokse uansett hvordan man organiserer flyten gjennom sykehuset. Det siste skyldes ihvertfall et politisk valg som er blitt gjort, men man kan også fundere på hvorfor beste praksis fra UNN ikke bare kan overføres til de andre regionene.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.324
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    For å riktig laste fornærmelse på toppen av skaden...

Hvis nå jeg som bedriftseier har en ansatt med dårlig kne, som jeg ikke kan ha gående i ett år på sykemelding, og finner ut at det lønner seg for meg å sende den ansatte til Volvat for å fikse saken.

Da forkorter jeg køene, sparer staten for store sykepengekostnader og får vedkommende fort i arbeid, så han/hun genererer inntekter som kan beskattes - ja da skal vedkommende beskattes for at jeg har betalt for at noen andre gjør staten sin jobb!

Johan-Kr

D

DL

Gjest
    Helt ufattelig system det der Fenalaar.
    Man skal straffes økonomisk for å spare samfunnet for utgifter.
    I rette bedriften så kunne vedkommende appåtil endt opp med å blitt oppsagt etter ett år.

DL

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Hadde bedriften vært Staten ville arbeidstaker mest sansynlig blitt sagt opp!!

Min statlige arbeidsgiver har tegnet forsikring som gjør at vi spretter helt fremst i køen i slike tilfeller!

Enten finner et offentlig sykehus ut at de mister meg som "kunde" eller så ryker jeg inn på et privat sykehus ett eller annet sted i verden!

Bare det at man er dekket av en slik forsikring er nok til at det "offentlige" helsenorge rydder plass til meg helt forrest i køen! Sosialisme i praksis: "Alle dyr er like men noen er likere enn andre"!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.748
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er et annet drypp om hvorfor det er på tide med nye koster:
    Bedriftsforbundet hardt ut mot lønnsfesten hos offentlige sjefer - Jobb - E24

Fra 2008 til 2012 steg lønningene til:
    • Toppledere i offentlig sektor med 30 prosent
    • Andre ledere i staten med 29 prosent
    • Ledere i små bedrifter og foretak med 18 prosent
    • Administrerende direktører i privat sektor (mer enn 10 ansatte) med 19 prosent
    • Vanlige ansatte i industrien med 25 prosent
    For all del, jeg synes ikke synd på ledere i privat næringsliv, men det er kanskje grunn til å spørre hva vi får igjen for alle de pengene til byråkratlønninger.

N

nb

Gjest

• Administrerende direktører i privat sektor (mer enn 10 ansatte) med 19 prosent
    For all del, jeg synes ikke synd på ledere i privat næringsliv, men det er kanskje grunn til å spørre hva vi får igjen for alle de pengene til byråkratlønninger.
    Jeg skulle likt å vite hvor mye av dette som er ekstra lønnsboost på slutten av karrieren for å sikre en bedre pensjon og følgelig øke kostadene de neste 30 årene for vedkommende også.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0

Jeg skulle likt å vite hvor mye av dette som er ekstra lønnsboost på slutten av karrieren for å sikre en bedre pensjon og følgelig øke kostadene de neste 30 årene for vedkommende også.
    Det er nok ikke så mye for å fylle opp pensjonen er jeg redd. Det offentlige er stort sett dekket i Statens Pensjonskasse og det er det et tak på 12G for hvor stor del av inntekten som gir pensjon. Noen ledere i statsselskaper har individuelle ordninger, men det er nok de færreste.

Se på min egen bransje der konsernsjefen i Avinor i fjor fikk +/- 20% i lønnsøkning på en lønn på ca 2 mill. Det kan jo være at styret syntes at jobben han hadde gjort var så god at han fortjente denne økningen, men tatt i betraktning det rabalderet som var i flytrafikken i fjor sommer så har jeg vondt for å se logikken i en slik vurdering! Det var nok mere et utsalg av at "vi gutta hjelper hverandre vi!".

Det er jo en liten mulighet at denne lønnsøkningen skulle hjelpe mannen å å holde skifteretten på avstand. Han måtte jo si fra seg pensjonen fra SAS på 75.000,- pr måned etter at Dagbladet fant ut at han fikk både pensjon og full lønn!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.748
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er sikkert mange grunner til at det er sånn, men jeg tror det er på høy tid at noen som ikke ser seg selv som representanter for de statsansattes interesser tar over rattet. AP er først og fremst saksbehandlernes parti, SV barnehagetantenes og SP bøndenes. Da er det ikke noen bombe at både offentlige lønninger og antall ansatte øker, samtidig som kravene til ytelse er ganske moderate.

V

vredensgnag

Gjest

Banale innlegg, Asbjørn. Polemikk i lavmål, fordi den er så enkel å tilbakedrive.

Vi tar for oss nøyaktig samme problemstilling, etter noen år med borgerlige regjeringer. Vi er nå i Bondevik to, og hva er problemet. Lønnsvekst i det offentlige.

L�nnsfest og sterk vekst i offentlige utgifter. Hva skal hindre rente�kning? - Magma

Det handler om det man kaller skjermet sektor, der lønnsutviklingen har vært formidabel, helt uavhengig av regjeringer. Bondevik satt fra 1997-2005, med et avbrudd for Jensemann fra mars 2000-oktober 2001. Vi kan godt gi Ap skylden for lønnsveksten i offentlig sektor dengang likevel, om du blir kosteglad av det.

(Jeg kan sukre innlegget med mange eksempler, men dette er godt nok).

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.748
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den linken din fra mars 2002 gjelder ikke lederlønningene i staten, akkurat:
    Markedet trakk på skuldrene av budsjettforslaget. Det pågående lønnsoppgjøret derimot har ikke markedet trukket på skuldrene av. Da det ble klart at forhandlingsløsningen i verkstedindustrien sannsynligvis innebar en lønnsvekst i industrien på nær 5 prosent i år, skjøt renteforventningene i været. Etter det har oppgjøret i staten kommet i havn (uravstemning gjenstår, men det blir neppe nei) med en lønnsvekst på om lag 5 1/2 prosent, i overkant av forventning. Samtidig har arbeidstakerne i kommunene avvist et forslag fra arbeidsgiversiden med en ramme på 5,2 prosent, og når dette skrives , er meklingen ikke avsluttet. Oppgjøret i sykehussektoren er heller ikke i havn. Oppgjøret i staten blir mest sannsynlig et gulv for disse områdene, og enkeltgrupper vil antagelig oppnå betydelig bedre vilkår slik at samlet lønnsvekst her kan ende på mellom 5 1/2 og 6 prosent. Det betyr at forventet samlet lønnsvekst kan krype opp mot 5 1/2 prosent i år, godt over Norges Banks anslag på 5 prosent.
    Alminnelige stats- og kommuneansatte som forhandler seg til et tillegg en halv prosent eller så over industrien. Hvordan blir det til 30 prosent økning i statlige lederlønninger på fire år? Og "markedet trakk på skuldrene av budsjettforslaget." Så mye for bekymringen over økende offentlige utgifter.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Lett å angripe alle andre enn seg selv, det gjør vi vel alle?

Men saken er likevel så enkel som at det offentlige dvs stat og komune har et enormt behov for fagfolk. Skal de da få tak i gode fagfolk må de ut og konkurere om dem. Der spiller faktisk lønn og pensjon en stor rolle.

Er vel ingen som ønsker at ingeniøren på byggesakskontoret er så udugelig at han godkjenner at naboen bygger garasje i din innkjørsel?? Det er mange utdanningsgrupper vi har grotesk mangel på i dette landet, og disse må da det offentlige ut og konkurrere om. Offentlig forvaltning består ikke bare av barnehagetanter og sosionomer som jeg tror endel her inne gjerne hadde sett gående på sultelønn!!!

Vi har en fengselsbetjent her blandt oss. La oss tenke den tanken at han som representant for de offentlige ansatte må ned på 25 % av lønna si. Hva skjer da, bortsett at gutten må moderere HiFi inkjøpene sine? Han slutter og finner en bedre betalt jobb. Hvem vil da erstatte vår venn i fengselet? Jo den knølen som ikke har andre muligheter her i livet enn å ta til takke med å "jobbe for trygd" i et fengsel. Greit det vel sier dere? Ja det er sikkert helt greit, - helt til den dagen fangene som vår "NAVer" har hatt ansvar for slipper ut etter endt soning. Da er det kanskje ditt hus det begås et brekk i, eller DU som blir offer for ran på gata. Vi kan faktisk ikke vente oss at "NAVern" skal være i stand til å bidra til rehabilitering av fangene. Vår HiFi interesserte venn Zomby derimot, han har faktisk utdannelse i dette.

Og realitetene, inkludert økonomien, i dette er at hvis Zomby kan bidra til at en eneste kriminell forlater sin kriminelle løpebane og blir en lovlydig samfunnsborger så har samfunnet fått tilbake all den "merlønn" Zomby vil få hele livet sammenlignet med "NAVern"! I det øyeblikket Zomby kan få æren av å snudd to fanger tjener faktisk samfunnet ( det offentlige og alle oss andre ) ganske grovt på at Kriminalomsorgen betaler en såvidt høy lønn at Zomby er interessert i å jobbe der!!

Vi må ikke se oss blinde på at offentlige ansatte tjener "for mye". Vi må være mye mer fokusert på hva samfunnet får for disse pengene. I det øyeblikk stat og kommune ligger på bunn lønnsmessig vil de også kun få de søkerne som ikke får jobb i det private fordi de er for dårlige! Er vi tjent med det da? NEI, det er vi ikke!!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fra i dag av er den nye Åndsverkeloven innført i Norge.

Arbeiderpartiet har nå privatisert lovlig overvåkning av nordmenns datatrafikk og kommunikasjon. Nå er det lovlig for hvem som helst uten noen rettslig kjennelse å drive med slik dataovervåkning av frie nordmenn. Vi går nå mot amerikanska tilstander der utpressing, søksmål, blokkering, trusler og sensur blir den nye hverdagen.

Det er et dypt svik mot det norske folk av Arbeiderpartiet. Det er trist og historieløst at partiet allierer seg med tunge kommersielle interesser og tillater en slik utvikling som dette. Det er en politikk man kan forvente av republikanerne i USA men ikke et fra et norsk sosialdemokratisk parti som prøver å gi inntrykk av å representere vanlige mennesker.

Måtte dette svikefulle partiet tape valget så det rekker.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.748
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men saken er likevel så enkel som at det offentlige dvs stat og komune har et enormt behov for fagfolk. Skal de da få tak i gode fagfolk må de ut og konkurere om dem. Der spiller faktisk lønn og pensjon en stor rolle.
    Joda, men nå var det topplederlønningene i staten jeg var kritisk til. Ikke byggesaksbehandlere, VVS-ingeniører eller fengselsbetjenter, men adm.dir. i statseide selskaper, departementsråder, alle direktørene i helseforetakene, osv. Det er ikke så mye som tyder på at det er noen mangel på søkere til de jobbene, og det ser heller ikke ut som om høyere lønninger til offentlige sjefer garanterer bedre resultat av arbeidet. Det bør være konkurransedyktige lønninger, javisst, men hvor er sammenhengen mellom rødgrønn retorikk om moderasjon i lederlønninger og de lønnstilleggene de faktisk deler ut?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Joda, men nå var det topplederlønningene i staten jeg var kritisk til. Ikke byggesaksbehandlere, VVS-ingeniører eller fengselsbetjenter, men adm.dir. i statseide selskaper, departementsråder, alle direktørene i helseforetakene, osv. Det er ikke så mye som tyder på at det er noen mangel på søkere til de jobbene, og det ser heller ikke ut som om høyere lønninger til offentlige sjefer garanterer bedre resultat av arbeidet. Det bør være konkurransedyktige lønninger, javisst, men hvor er sammenhengen mellom rødgrønn retorikk om moderasjon i lederlønninger og de lønnstilleggene de faktisk deler ut?
    Den sammenhengen finnes ikke!

V

vredensgnag

Gjest
    Det er til det ytterste banalt å tro at vekst i lederlønninger blir lavere med en borgerlig regjering.

Vi har fått en del privatskolemillionærer etter forrige borgerlige rus. Til illustrasjon.

Hvordan. Når de ikke kan ta utbytte fra privatskoledriften?
    Man etablerer et aksjeselskap som selger tjenester til privatskolen. Data, lærerinnsats, rekvisita, øvrig materiale - alt faktureres fra AS til skolen, til meget romslig overprising. Og så tar man utbytte derfra, selvsagt.

Dette skjer på mange områder. Privat drift skal ha et overskudd. Og den eventuelle reduserte driftseffektiviteten man mener offentlig drift medfører, oppveies godt av overskuddshentingen fra privatdrift.

Landets utfordringer løses ikke av partifargen på regjeringer. Og slike befengte og polemiske eksempler som Asbjørn sår tråden med er avsporinger.

Valget står mellom filosofier, og begge retninger - mot venstre eller høyre - har sin pris. Venstresiden i norsk politikk har historisk skapt en universell fordeling av samfunnsgodene, mens høyresiden ivrer for en selektiv fordeling, der bemidlede skal prioriteres.

Selv kunne jeg tenkt meg at kommende valg skulle handlet om gjeninnføring av en progressiv beskatning, og en styrking av fellesgodene. Det får vi ikke med en borgerlig regjering ved neste valg. Men greit nok, om flertallet i befolkningen vil vekk fra universalitet så blir det vel slik. Men man skal være klar over at man velger dette, og det er de fleste ikke. Reaksjonene på "de rødgrønne" er affektbaserte, og ikke videre reflekterte.

Verdensøkonomien er ikke lenger i stand til å flytte salderingspostene annetsteds, og må ta oppgjøret snart. Det er en grunn til at rentene er på et latterlig lavt nivå, og årsaken har ikke gått opp for folk, tydeligvis. Neste regjeringsperiode kan slik sett fort bli en Uriaspost, der utsiktene til nødvendig profitt for å forsvare en utstrakt privatisering synes sviktende.

Som Spiralis er inne på, er veksten i offentlige lederlønninger en funksjon av at man konkurrerer om talentene, og må by dem gode betingelser. Det er også en utvikling som er uavhengig av partifarge.

Det blir noen spennende år vi skal gjennom. Derom ingen tvil. Det hadde vært greit om man hadde bedre landkjenning enn det som synes å være tilfelle.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.825
    Torget vurderinger
    1
    Lett å angripe alle andre enn seg selv, det gjør vi vel alle?

Det offentlige har aldri hatt problemer med å rekruttere fagfolk. Jeg vil faktisk påstå at det er lønningene i det offentlige som har presset opp lønningene i det private. Oljebransjen har vært nødt til å gi millionlønninger for å få fagfolka ut fra det offentlige i de miljøer jeg har vanket i, og selv med slike lønninger er det nesten umulig å få de offentlige stillingene.

S

Slubbert

Gjest
    Det er til det ytterste banalt å tro at vekst i lederlønninger blir lavere med en borgerlig regjering.
    Poenget er vel heller ett om liv og lære.

Dette skjer på mange områder. Privat drift skal ha et overskudd. Og den eventuelle reduserte driftseffektiviteten man mener offentlig drift medfører, oppveies godt av overskuddshentingen fra privatdrift.
    Nåja, det meste av utvikling og fremskritt (økonomisk og teknologisk) har kommet i privat regi, og landene som innførte planøkonomi kjørte seg selv bankerott tross enorme ressurser. Modellen har aldri fungert i praksis.

Valget står mellom filosofier, og begge retninger - mot venstre eller høyre - har sin pris. Venstresiden i norsk politikk har historisk skapt en universell fordeling av samfunnsgodene, mens høyresiden ivrer for en selektiv fordeling, der bemidlede skal prioriteres.
    Nåja igjen. De økonomiske reformene som har gjort det mulig å drive butikk i Norge og utvikle en noenlunde fungerende fastlandsøkonomi har sjelden kommet fra venstre. Venstresiden i norsk politikk har historisk skapt ansvarspulverisering, meningsløse regler og forbud som aparte åpningstider og mediemonopol, samt en politisk detaljstyringsiver som gjør at politikk og hestehandler trumfer faglige vurderinger i driften av store institusjoner. Med en utdatert infrastruktur og mislykkede månelandinger som resultat. Politikerne tenker ikke lenger enn til neste valg, og i stedet for å se på strukturelle endringer velger de bare den billige (men akk så kostbare) løsningen med løfter om økte bevilgninger, gjerne pent innpakket i tom valgkampretorikk. Politikere er ikke kvalifisert til å besørge god økonomisk drift, og når målet med driften er å fiske velgere så blir ikke løsningene hverken langsiktige eller bærekraftige.

Reaksjonene på "de rødgrønne" er affektbaserte, og ikke videre reflekterte.
    Joda, folk er forhåpentligvis lei av å bli detaljstyrt og bundet på hender og føtter av politikere med vidløftige visjoner og manglende kunnskap. Samt at åtte år i flertallsstyre har skapt en maktarroganse og lemfeldighet i omgang med fakta som gjør at det er på høy tid å rive pidestallen. Regjeringen har sittet for lenge for sitt eget beste, det er ikke sunt at de sitter ved makten lengre. Vi bør ikke få noen norsk Putin.

N

nb

Gjest
    Ting som i utgangspunktet var velment kan ha en del utilsiktede konsekvenser. Siden jeg har småbarn er jeg litt borti barnehager og lignende. Ta familiebarnehager: Opprinnelig var det en småbarnsmamma som var hjemme med barnet sitt og kunne ta på seg ansvaret for å passe noen få andre barn. De siste årene har det, i alle fall i Oslo, dukket opp rene familebarnehagebedrifter. Man leier noen lokaler - type sokkelleilighet, en etasje i en bolig osv. Ansetter et par (i beste fall) svenske ungpiker, alternativt noen som knapt snakker norsk. Man trenger også en pedagogisk ansvarlig som totalt kan ha ansvar for 28 barn, dvs at vedkommende har ca et time og et kvarter tilgjengelig pr. barn pr. uke. Den som driver mottar 100.000 kroner i tilskudd pr. barn pr. år.

En virksomhet som knapt trenger startkapital da lokalene kan leies.

Absolutt alle vet at det er mange familiebarnehager som gir et svært dårlig tilbud (det finnes gode også, det er ikke det), men så lenge det er mangel på plasser i mange bydeler så holder de ansvarlige seg for nesen, unnlater å nekte drift og er liberale med søknader om å få utvide fra 4 til 8 barn pr. avdeling.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.748
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger må man fundere litt. Dette er en statsråd fra et parti som har programfestet å ta Norge ut av EØS og Schengen, og gjeninnføre passkontroll på Svinesund. Huh?
    Borten Moe vil ha økt arbeidsinnvandring - nyheter - Dagbladet.no
    Sp vil melde Norge ut av Schengen - Nationen.no

Det blir ikke spesielt mye tyngde i de stadige kravene om at H og FrP må avklare en felles økonomisk politikk før valget, når de rødgrønne partiene selv spriker i alle retninger, til og med internt i hvert parti.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23

Vi har fått en del privatskolemillionærer etter forrige borgerlige rus. Til illustrasjon.

Hvordan. Når de ikke kan ta utbytte fra privatskoledriften?
    Man etablerer et aksjeselskap som selger tjenester til privatskolen. Data, lærerinnsats, rekvisita, øvrig materiale - alt faktureres fra AS til skolen, til meget romslig overprising. Og så tar man utbytte derfra, selvsagt.

Landets utfordringer løses ikke av partifargen på regjeringer. Og slike befengte og polemiske eksempler som Asbjørn sår tråden med er avsporinger.

Selv kunne jeg tenkt meg at kommende valg skulle handlet om gjeninnføring av en progressiv beskatning, og en styrking av fellesgodene. Det får vi ikke med en borgerlig regjering ved neste valg. Men greit nok, om flertallet i befolkningen vil vekk fra universalitet så blir det vel slik. Men man skal være klar over at man velger dette, og det er de fleste ikke. Reaksjonene på "de rødgrønne" er affektbaserte, og ikke videre reflekterte.

Verdensøkonomien er ikke lenger i stand til å flytte salderingspostene annetsteds, og må ta oppgjøret snart. Det er en grunn til at rentene er på et latterlig lavt nivå, og årsaken har ikke gått opp for folk, tydeligvis. Neste regjeringsperiode kan slik sett fort bli en Uriaspost, der utsiktene til nødvendig profitt for å forsvare en utstrakt privatisering synes sviktende.

Som Spiralis er inne på, er veksten i offentlige lederlønninger en funksjon av at man konkurrerer om talentene, og må by dem gode betingelser. Det er også en utvikling som er uavhengig av partifarge.

Det blir noen spennende år vi skal gjennom. Derom ingen tvil. Det hadde vært greit om man hadde bedre landkjenning enn det som synes å være tilfelle.
    Håper i det lengste at konsekvensene ikke blir aldeles av skaftet, men samtidig er jeg redd du har rett og at spenningen kan bli i overkant høy.

For de feite femtiåringene som har muligheten er det på tide å komme seg opp i trehytta og dra opp taustigen etter seg...

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Noen ganger må man fundere litt. Dette er en statsråd fra et parti som har programfestet å ta Norge ut av EØS og Schengen, og gjeninnføre passkontroll på Svinesund. Huh?

Det blir ikke spesielt mye tyngde i de stadige kravene om at H og FrP må avklare en felles økonomisk politikk før valget, når de rødgrønne partiene selv spriker i alle retninger, til og med internt i hvert parti.
    Borten Moe har bommet på partivalg. Noen burde si det til ham.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Sysselsettingen er også interessant.

Vis vedlegget 205926
    Den graf blir vel noe misvisende ettersom den viser antall personer, og ikke prosent ? Nå er vel antall sysselsatte i Sverige 70-75 prosent mer enn i Norge, når vi måler antall personer ?
    Den forteller heller ikke at en del av årsaken til denne nedgangen i offentlig sektor, er fordi at mye av velferdstjenester er overført til private tilbydere senere år, men den betales fortsatt av stat og kommune (les: skattebetalere)
    Det er anslått at kommunalt finansierte velferdstjenester utført av privat sektorutgjør drøyt 40 000 personer de senere år.
    Da er det vel naturlig at antall ansatte i offentlig sektor går ned og privat sektor øker ? Uansett så er tjenestene og de ansatte som utfører de fortsatt skattefinansiert, så den store forskjell i hvordan de finansierers de blir det nok ikke.

Denne privatisering av velferd har skapt debatt i Sverige Två tredjedelar underkänner privat äldrevård - Nyheter | SVT.se

Edit: Denne graf gir nok ett mer riktig bilde av utviklingen (legg merke til hvor høy offentlig sektor har vært i Sverige, og hvor jevnt rundt 30 prosent den har vært i Norge)

Tabell4.png

G

Gjestemedlem

Gjest

Borten Moe har bommet på partivalg. Noen burde si det til ham.
    Senterpartiet har ikke alltid vært sosialister. Det var kun etter at tantefløyen kuppet partiet at de la se på den blekrosa linjen. Borten Moe representerer det historiske Senterpartiet.

Det partiet vil finne tilbake til seg selv etterhvert. Et tungt xenofobisk, nasjonalistisk, kristenkonservativt næringslivsparti med kraftige dragninger mot økonomisk bygderomantikk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn