Det er helt avhengig av hva slags utdanning og jobb du har, det. Hvis du har høyere utdanning er sannsynligvis lønnsbetingelsene like gode eller bedre i mange andre land i forhold til Norge, og kjøpekraften hva angår ost og andre luksusprodukter politikerne helst ikke vil at du skal få lov til å kjøpe (med mindre det er Norvegia) formidabelt mye høyere.Om noen lurte så er vi også blandt de med de høyeste lønningene i Europa.
Ett lite tankekors: tilbake på 1970 tallet så brukte norske husholdninger ca 40 prosent av inntekten på mat.... mot idag der vi bruker ca 12 prosent.
Store deler av befolkningen (bermen) har en forkjærlighet for industriavfall forkledd som mat,Det er helt avhengig av hva slags utdanning og jobb du har, det. Hvis du har høyere utdanning er sannsynligvis lønnsbetingelsene like gode eller bedre i mange andre land i forhold til Norge, og kjøpekraften hva angår ost og andre luksusprodukter politikerne helst ikke vil at du skal få lov til å kjøpe (med mindre det er Norvegia) formidabelt mye høyere.Om noen lurte så er vi også blandt de med de høyeste lønningene i Europa.
Ett lite tankekors: tilbake på 1970 tallet så brukte norske husholdninger ca 40 prosent av inntekten på mat.... mot idag der vi bruker ca 12 prosent.
Hør hør...Denne forestillingen om at nordmenn velter seg i så mye mer luksus enn mennesker i alle andre land er imo sterkt overdreven. Jeg har vært på jobbturer i en god del land etterhvert og det er helt normalt at folk går ut og spiser hver dag. Og bilene er like fine (de koster jo langt under halvparten), og folk bor ofte minst like bra også. Så hva slags luksus og rikdom det er snakk om vet jeg ikke. Staten er steinrik, men hvor er alle disse rike nordmennene? Nå er jeg snart midt i tredveåra og de fleste jeg kjenner bor i relativt små leiligheter, har ingen bil eller gammel bil og kan se langt etter hytter og båter. Dette med at vi skal være så takknemlige for O'Store Stat og at vi er så fordømt rike begynner å lukte mer og mer av god, gammeldags propaganda. Men det øker tydeligvis folks aksept for å bli herset med av styringskåte politikere.
^Paranoia.Denne forestillingen om at nordmenn velter seg i så mye mer luksus enn mennesker i alle andre land er imo sterkt overdreven. Jeg har vært på jobbturer i en god del land etterhvert og det er helt normalt at folk går ut og spiser hver dag. Og bilene er like fine (de koster jo langt under halvparten), og folk bor ofte minst like bra også. Så hva slags luksus og rikdom det er snakk om vet jeg ikke. Staten er steinrik, men hvor er alle disse rike nordmennene? Nå er jeg snart midt i tredveåra og de fleste jeg kjenner bor i relativt små leiligheter, har ingen bil eller gammel bil og kan se langt etter hytter og båter. Dette med at vi skal være så takknemlige for O'Store Stat og at vi er så fordømt rike begynner å lukte mer og mer av god, gammeldags propaganda. Men det øker tydeligvis folks aksept for å bli herset med av styringskåte politikere.
HonkeyCountries with the highest density of restaurants per capita were the U.S. and Canada: 7.52 and 7.43 per 100,000 people, respectively. In the U.S. the prevalence of obesity for men and women is about 32%, while in Canada it's about 23%.
Japan, however, has far fewer of the fast-food restaurants, 0.13 per 100,000 people, and a far lower obesity rate: 2.9% for men and 3.3% for women. Similarly, Norway has 0.19 restaurants per 100,000 people and an obesity rate of 6.4% for men and 5.9% for women.
Det er den øvre middelklassen som er rik og blir stadig rikere. Gjennomsnittslønnsmottakeren får det stadig værre.Denne forestillingen om at nordmenn velter seg i så mye mer luksus enn mennesker i alle andre land er imo sterkt overdreven. Jeg har vært på jobbturer i en god del land etterhvert og det er helt normalt at folk går ut og spiser hver dag. Og bilene er like fine (de koster jo langt under halvparten), og folk bor ofte minst like bra også. Så hva slags luksus og rikdom det er snakk om vet jeg ikke. Staten er steinrik, men hvor er alle disse rike nordmennene? Nå er jeg snart midt i tredveåra og de fleste jeg kjenner bor i relativt små leiligheter, har ingen bil eller gammel bil og kan se langt etter hytter og båter. Dette med at vi skal være så takknemlige for O'Store Stat og at vi er så fordømt rike begynner å lukte mer og mer av god, gammeldags propaganda. Men det øker tydeligvis folks aksept for å bli herset med av styringskåte politikere.
Eg kan begynne med å fortelle at iflg SSB så har gjennomsnittslønnen i Norge økt fra kr 30 700,- pr år i 1970 og til ca kr 470 000,- idag.Så kan vi se hvor mange avgifter,skatter og andre kostnader våre politikere har innført siden 70-tallet.Om noen lurte så er vi også blandt de med de høyeste lønningene i Europa.
Nja, vet du hva som er lønn for en nyutdannet lege i for eks Latvia ? Den er på ca kr 50 000,- i året. Til sammenligning så er den i Norge sånn ca kr 500 000,-Det er helt avhengig av hva slags utdanning og jobb du har, det. Hvis du har høyere utdanning er sannsynligvis lønnsbetingelsene like gode eller bedre i mange andre land i forhold til Norge, og kjøpekraften hva angår ost og andre luksusprodukter politikerne helst ikke vil at du skal få lov til å kjøpe (med mindre det er Norvegia) formidabelt mye høyere.Om noen lurte så er vi også blandt de med de høyeste lønningene i Europa.
Hva var priser på boliger den gang?Eg kan begynne med å fortelle at iflg SSB så har gjennomsnittslønnen i Norge økt fra kr 30 700,- pr år i 1970 og til ca kr 470 000,- idag.Så kan vi se hvor mange avgifter,skatter og andre kostnader våre politikere har innført siden 70-tallet.Om noen lurte så er vi også blandt de med de høyeste lønningene i Europa.
Så kan du fortelle meg hvor mange "avgifter,skatter og andre kostnader" våre politikere har innført i den perioden, og hva de i snitt koster oss i forhold til lønnsøkningen.
Også ett tankekors at på 70 tallet så var det også normalt å leve på en inntekt i familien.Om noen lurte så er vi også blandt de med de høyeste lønningene i Europa.
Det er jo ikke sånn. Reallønnen øker ganske kraftig, også for helt gjennomsnittlige lønnsinntekter. Lønnsoppgjørene de siste årene har gjerne gitt 4-6 % økt realinntekt for ansatte i forskjellige bransjer. Lønningene har økt mer enn prisene hvert år siden 1990. Det er helt ekstremt. Nå er lønnsnivået i Norge nesten dobbelt så høyt som i landene norsk industri konkurrerer med. Selv offshoreverftene taper kontrakter fordi Norge har blitt for dyrt.Gjennomsnittslønnsmottakeren får det stadig værre.
Pris på boliger den gang ?Hva var priser på boliger den gang?Eg kan begynne med å fortelle at iflg SSB så har gjennomsnittslønnen i Norge økt fra kr 30 700,- pr år i 1970 og til ca kr 470 000,- idag.Så kan vi se hvor mange avgifter,skatter og andre kostnader våre politikere har innført siden 70-tallet.
Så kan du fortelle meg hvor mange "avgifter,skatter og andre kostnader" våre politikere har innført i den perioden, og hva de i snitt koster oss i forhold til lønnsøkningen.
Var det eiendomsskatt?
Var det formueskatt?
Var det bompenger?
Hvor høy var momsen på 70 tallet?
Var det allslags avgifter hvis du skulle gjøre noe med huset ditt?
Du tar alltid med kun den ene siden av saken, høres nesten ut som du har gått på AP skolen.
Jeg mener at Slubbert sier mye av sannheten med at folk hadde flere unger den gangen.
Oslo-borgere har dårlig kjøpekraft - ØkonomiNja, vet du hva som er lønn for en nyutdannet lege i for eks Latvia ? Den er på ca kr 50 000,- i året. Til sammenligning så er den i Norge sånn ca kr 500 000,-
Reallønnen øker ganske kraftig, også for helt gjennomsnittlige lønnsinntekter. Lønnsoppgjørene de siste årene har gjerne gitt 4-6 % økt realinntekt for ansatte i forskjellige bransjer. Lønningene har økt mer enn prisene hvert år siden 1990.
Norge har hatt høye lønnsoppgjør, ja. Og konsumprisindeksen har økt mindre, ja. Men på feks mat og drikke som har et nær mafialignende kontrollapparat øker prisene veldig. Konsumprisindeksen holdes nede av at klær, husholdningsartikler, elektronikk etc. ikke er like dynget ned med særavgifter og importvern som ting Festung Norwegen produserer selv, eller ting som fungerer som en melkeku for statlig/byråkratisk vekst (les: bil og infrastruktur).Sett fra min vinkel er det mer enn nok å kritisere den rødgrønne regjeringen for som det er, og mer enn nok grunner til å ønske seg et regjeringsskifte snarest mulig. Men det er nok å ta av selv om vi holder oss sånn noenlunde til fakta. Ett av de opplagte fakta er at levestandarden i Norge har økt dramatisk i en årrekke, også for helt alminnelige inntekter.
Jeg formulerte meg kanskje litt uheldig. Det er vanlige lønnsmottakere som får det værre. Gjennomsnittslønna går selvfølgelig opp når de "rike" blir rikere...Det er jo ikke sånn. Reallønnen øker ganske kraftig, også for helt gjennomsnittlige lønnsinntekter.Gjennomsnittslønnsmottakeren får det stadig værre.
Norge har hatt høye lønnsoppgjør, ja. Og konsumprisindeksen har økt mindre, ja. Men på feks mat og drikke som har et nær mafialignende kontrollapparat øker prisene veldig. Konsumprisindeksen holdes nede av at klær, husholdningsartikler, elektronikk etc. ikke er like dynget ned med særavgifter og importvern som ting Festung Norwegen produserer selv, eller ting som fungerer som en melkeku for statlig/byråkratisk vekst (les: bil og infrastruktur).
.
Handler du noe særlig mat selv da?? Jeg gjør, og det er ikke vanskelig å se prisøkningene særlig de siste to-tre år. Ser det ogsåNorge har hatt høye lønnsoppgjør, ja. Og konsumprisindeksen har økt mindre, ja. Men på feks mat og drikke som har et nær mafialignende kontrollapparat øker prisene veldig. Konsumprisindeksen holdes nede av at klær, husholdningsartikler, elektronikk etc. ikke er like dynget ned med særavgifter og importvern som ting Festung Norwegen produserer selv, eller ting som fungerer som en melkeku for statlig/byråkratisk vekst (les: bil og infrastruktur).
.
Det meste har blitt dyrere ja men jeg klarer ikke å se at maten har blitt dyrere sånn relativt tross "mafiavirksomhet".
De er med indirekte gjennom leiepriser.Og boligprisene er ikke en del av konsumprisindeksen, og de har økt enda mye mer enn lønnsnivået.
Hysj !!!!! Ikke si det så høyt Bjørn !! Det kan få lov til å være vår lille hemmelighet så lenge som mulig !! La bare "søringene" tro at de handler kjempebillig i Sverige!I Finland, rett over grensen her koster 1 liter lettmelk 7.30 kr. omtrentlig. Det meste av matvarer er betydelig billigere der. Og det i et av Finlands utkantdistrikter...
Jeg vil anta at boligprisene er ganske sterkt korrelert med veksten i husholdningsgjelden. Gjeldsutgifter (avdrag og renter) kan trekkes fra kjøpekraften, og faller i stor grad utenfor konsumprisindeksen.De er med indirekte gjennom leiepriser.Og boligprisene er ikke en del av konsumprisindeksen, og de har økt enda mye mer enn lønnsnivået.
Husk på at konsumprisindeksen måler kostadene ved å konsumere. De langt fleste i Norge bor allerede i en bolig, og om den boligen er verdt 1 eller 10 millioner er ikke så veldig relevant for hva det koster å konsumere ting og tang i Norge.
Jeg liker Finland. Mye slekt kok i sin tid derfra også. Jeg koker faktisk de fleste finner ut av saunan også..!Hysj !!!!! Ikke si det så høyt Bjørn !! Det kan få lov til å være vår lille hemmelighet så lenge som mulig !! La bare "søringene" tro at de handler kjempebillig i Sverige!I Finland, rett over grensen her koster 1 liter lettmelk 7.30 kr. omtrentlig. Det meste av matvarer er betydelig billigere der. Og det i et av Finlands utkantdistrikter...
Jeg vil anta at boligprisene er ganske sterkt korrelert med veksten i husholdningsgjelden. Gjeldsutgifter (avdrag og renter) kan trekkes fra kjøpekraften, og faller i stor grad utenfor konsumprisindeksen.
Hvis man kan leve uten internettabbonement, mobiltelefon, medlemskap i diverse lag og foreninger, en bil, en leilighet inneholdende kun det mest nødvendige, kun en TV, ingen sydentur o.s.v. altså slik som man levde på 70-tallet, så kan man meget godt leve på en industriarbeiderlønn.Også ett tankekors at på 70 tallet så var det også normalt å leve på en inntekt i familien.
I vår familie var vi 4 barn og hjemmeværende mor, en industriarbeider inntekt og likevel eide rekkehus og bil.
Tviler på at det regnestykket ville gått opp i dag.
DL
Pappa sa visstnok da de bygde huset på 70-tallet at han skulle ønske at han hadde råd til å kunne ta seg en Whisky om han ville. En rimelig fjern problemstilling for de fleste arbeidstagere i Norge i år 2013.Hvis man kan leve uten internettabbonement, mobiltelefon, medlemskap i diverse lag og foreninger, en bil, en leilighet inneholdende kun det mest nødvendige, kun en TV, ingen sydentur o.s.v. altså slik som man levde på 70-tallet, så kan man meget godt leve på en industriarbeiderlønn.
SLubbert har rett i at Norge ikke er bare bra, mens alle andre er bare dårlige. Men det er kostbart å drive et land med relativt sett flatere lønnsstruktur enn de fleste andre, spesielt dersom de høytlønte ikke tjener relativt sett lite, i forhold til høytlønte i andre land. Et eksempel som beskriver dette er det følgende fra egen nære krets:Og lønnsvekst var forsåvidt ikke hovedpoenget heller. Levestandarden har økt i de fleste andre land også, men Propagandaministeriet maler et bilde av Norge som en unik oase av velstand, og Utlandet i sin helhet som en slum til sammenligning. Det er en sannhet med kraftige modifikasjoner.
Vel, i dette distriktet koster en leilighet stor nok til en familie på 6, like mye eller mer enn ett lite hus.Hvis man kan leve uten internettabbonement, mobiltelefon, medlemskap i diverse lag og foreninger, en bil, en leilighet inneholdende kun det mest nødvendige, kun en TV, ingen sydentur o.s.v. altså slik som man levde på 70-tallet, så kan man meget godt leve på en industriarbeiderlønn.Også ett tankekors at på 70 tallet så var det også normalt å leve på en inntekt i familien.
I vår familie var vi 4 barn og hjemmeværende mor, en industriarbeider inntekt og likevel eide rekkehus og bil.
Tviler på at det regnestykket ville gått opp i dag.
DL