Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    Om noen lurte så er vi også blandt de med de høyeste lønningene i Europa.

Ett lite tankekors: tilbake på 1970 tallet så brukte norske husholdninger ca 40 prosent av inntekten på mat.... mot idag der vi bruker ca 12 prosent.
    Det er helt avhengig av hva slags utdanning og jobb du har, det. Hvis du har høyere utdanning er sannsynligvis lønnsbetingelsene like gode eller bedre i mange andre land i forhold til Norge, og kjøpekraften hva angår ost og andre luksusprodukter politikerne helst ikke vil at du skal få lov til å kjøpe (med mindre det er Norvegia) formidabelt mye høyere.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest

Ett lite tankekors: tilbake på 1970 tallet så brukte norske husholdninger ca 40 prosent av inntekten på mat.... mot idag der vi bruker ca 12 prosent.
    Det er helt avhengig av hva slags utdanning og jobb du har, det. Hvis du har høyere utdanning er sannsynligvis lønnsbetingelsene like gode eller bedre i mange andre land i forhold til Norge, og kjøpekraften hva angår ost og andre luksusprodukter politikerne helst ikke vil at du skal få lov til å kjøpe (med mindre det er Norvegia) formidabelt mye høyere.
    Store deler av befolkningen (bermen) har en forkjærlighet for industriavfall forkledd som mat,
    som er enkel og rask å tilberede, og helst til en pris det ikke er mulig å lage noe skikkelig av.

S

Slubbert

Gjest
    Denne forestillingen om at nordmenn velter seg i så mye mer luksus enn mennesker i alle andre land er imo sterkt overdreven. Jeg har vært på jobbturer i en god del land etterhvert og det er helt normalt at folk går ut og spiser hver dag. Og bilene er like fine (de koster jo langt under halvparten), og folk bor ofte minst like bra også. Så hva slags luksus og rikdom det er snakk om vet jeg ikke. Staten er steinrik, men hvor er alle disse rike nordmennene? Nå er jeg snart midt i tredveåra og de fleste jeg kjenner bor i relativt små leiligheter, har ingen bil eller gammel bil og kan se langt etter hytter og båter. Dette med at vi skal være så takknemlige for O'Store Stat og at vi er så fordømt rike begynner å lukte mer og mer av god, gammeldags propaganda. Men det øker tydeligvis folks aksept for å bli herset med av styringskåte politikere.

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    4
    Denne forestillingen om at nordmenn velter seg i så mye mer luksus enn mennesker i alle andre land er imo sterkt overdreven. Jeg har vært på jobbturer i en god del land etterhvert og det er helt normalt at folk går ut og spiser hver dag. Og bilene er like fine (de koster jo langt under halvparten), og folk bor ofte minst like bra også. Så hva slags luksus og rikdom det er snakk om vet jeg ikke. Staten er steinrik, men hvor er alle disse rike nordmennene? Nå er jeg snart midt i tredveåra og de fleste jeg kjenner bor i relativt små leiligheter, har ingen bil eller gammel bil og kan se langt etter hytter og båter. Dette med at vi skal være så takknemlige for O'Store Stat og at vi er så fordømt rike begynner å lukte mer og mer av god, gammeldags propaganda. Men det øker tydeligvis folks aksept for å bli herset med av styringskåte politikere.
    Hør hør... :)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    ^Paranoia.
    Norge ER et land fylt med rike og bortskjemte mennesker i store mengder (ref. et utall levekårsundersøkelser gjennom mange år). Likeledes har vi valgt å ta oss råd til å gi en urimelig stor andel av befolkningen "statslønn" som ikke er så feit, men som i hvert fall gjør det mulig å både spise og sutre over hvor jævelig livet er så å si uten stans. Å bruke egne jobbreiser som eksempel på hvor ofte normalbefolkningen i andre land er ute å spiser, er i beste fall upresist, for å si det forsiktig. Statistisk velger nordmenn å bruke relativt mye på bolig, samt relativt lite på mat, det kan nok ligge mye kulturelt drivgods til grunn for dette mønsteret. Men å mene at det på noen måte er "dårligere" enn andre nasjoners mønstre blir lovlig teit.

Litt trivia sakset fra Los Angeles Times:
    Countries with the highest density of restaurants per capita were the U.S. and Canada: 7.52 and 7.43 per 100,000 people, respectively. In the U.S. the prevalence of obesity for men and women is about 32%, while in Canada it's about 23%.

Japan, however, has far fewer of the fast-food restaurants, 0.13 per 100,000 people, and a far lower obesity rate: 2.9% for men and 3.3% for women. Similarly, Norway has 0.19 restaurants per 100,000 people and an obesity rate of 6.4% for men and 5.9% for women.
    Honkey

S

Slubbert

Gjest
    ^ De fleste tall som ligger til grunn for påstander av typen "verdens rikeste land" (hvor ofte hører vi ikke den setningen?), er basert på BNP per innbygger. BNP per innbygger er et misvisende tall all den tid en vesentlig del av Norges BNP kommer fra oljesektoren (ref), og disse pengene i all hovedsak investeres i utlandet jmfr. handlingsregelen. Hvis man ser på innbyggernes kjøpekraft, det vi faktisk har å rutte med, så er Oslo langt nede på listen over verdens rikeste storbyer (ref, ref) og kjøpekraften i resten av Norge (unntatt Stavanger) er atskillig lavere enn i Oslo igjen. Da har det lite å si at staten under rødgrønt styre bruker penger som en full sjømann (ref), byråkrati og milliardutredninger øker ikke kjøpekraften vår.

Det overvektstallet tar jeg også med en klype smør. Like stor andel overvektige - Vektklubb

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23
    Statistisk har nordmenn intet VALG når det gjelder hva som må brukes på bolig.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.831
    Torget vurderinger
    1
    Det er den øvre middelklassen som er rik og blir stadig rikere. Gjennomsnittslønnsmottakeren får det stadig værre.
    Rikdommen blir skeivfordelt; enkelte grupper mesker seg med oljerikdommen og har sett en fordobling av inntekten på få år. Dette inkluderer våre politikere. Det som er ironisk er at den samme øvre middelklasse forlanger at de som er under dem lønnsmessig skal jobbe mer for mindre eller samme lønn via konkuranseutsetting og anbud samtidig som deres yrke er som regel beskyttet fra det samme. Slik øker forskjellene.
    Det blir morsomt å se hva som skjer den dagen oljeprisene faller betydelig....

• Liker
    Reaksjoner: kns

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219

Så kan vi se hvor mange avgifter,skatter og andre kostnader våre politikere har innført siden 70-tallet.
    Eg kan begynne med å fortelle at iflg SSB så har gjennomsnittslønnen i Norge økt fra kr 30 700,- pr år i 1970 og til ca kr 470 000,- idag.
    Så kan du fortelle meg hvor mange "avgifter,skatter og andre kostnader" våre politikere har innført i den perioden, og hva de i snitt koster oss i forhold til lønnsøkningen.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219

Nja, vet du hva som er lønn for en nyutdannet lege i for eks Latvia ? Den er på ca kr 50 000,- i året. Til sammenligning så er den i Norge sånn ca kr 500 000,-

G

Gjestemedlem

Gjest
    I England kan du få 100 kg god cheddarost, hvis du er heldig, på M&S for prisen av en enkel Iphone5

I Norge kan du får du rundt 25kg for en tilsvarende modell Iphone5.

Something is rotten in the state of Norway.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.342
    Torget vurderinger
    1
    I Finland, rett over grensen her koster 1 liter lettmelk 7.30 kr. omtrentlig. Det meste av matvarer er betydelig billigere der. Og det i et av Finlands utkantdistrikter...

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Så kan vi se hvor mange avgifter,skatter og andre kostnader våre politikere har innført siden 70-tallet.
    Eg kan begynne med å fortelle at iflg SSB så har gjennomsnittslønnen i Norge økt fra kr 30 700,- pr år i 1970 og til ca kr 470 000,- idag.
    Så kan du fortelle meg hvor mange "avgifter,skatter og andre kostnader" våre politikere har innført i den perioden, og hva de i snitt koster oss i forhold til lønnsøkningen.
    Hva var priser på boliger den gang?
    Var det eiendomsskatt?
    Var det formueskatt?
    Var det bompenger?
    Hvor høy var momsen på 70 tallet?
    Var det allslags avgifter hvis du skulle gjøre noe med huset ditt?

Du tar alltid med kun den ene siden av saken, høres nesten ut som du har gått på AP skolen.

Jeg mener at Slubbert sier mye av sannheten med at folk hadde flere unger den gangen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.797
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Marginalskatten på inntekt var oppimot 80 % og momsen 20 % såvidt jeg husker. Marginalskatten på arbeidsinntekt ble redusert i skattereformene av 1992 og igjen i 2006, for å få vekk den store forskjellen i beskatning av arbeid og kapital. Tobakks- og motorvognavgiftene ble innført under første verdenskrig.

Her er en graf over skatteprosenten på en gjennomsnittlig inntekt, sammen med en inntekt som er hhv dobbelt så høy og halvparten så høy som gjennomsnittet. Legg merke til at skatteprosenten aldri har vært så høy som på slutten av 1970-tallet.

fig12-3.jpg

Dette er den gjennomsnittlige skatteprosenten på hele inntekten. Marginalskatten, altså skatten man betaler hvis man jobber litt overtid og tjener noen kroner ekstra på toppen, er mye høyere. På 70-tallet var den gjerne 80 %. Det vil si at hvis man fikk en hundrelapp i overtidsgodtgjørelse tok staten først 80 kr i marginalskatt, og deretter 20 % moms hvis man brukte de 20 kronene man fikk utbetalt. Altså var det 16 kr og 67 øre igjen av den hundrelappen som man kunne bruke selv.

Sist redigert:
    D

DL

Gjest

Også ett tankekors at på 70 tallet så var det også normalt å leve på en inntekt i familien.
    I vår familie var vi 4 barn og hjemmeværende mor, en industriarbeider inntekt og likevel eide rekkehus og bil.
    Tviler på at det regnestykket ville gått opp i dag.

DL

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.797
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjennomsnittslønnsmottakeren får det stadig værre.
    Det er jo ikke sånn. Reallønnen øker ganske kraftig, også for helt gjennomsnittlige lønnsinntekter. Lønnsoppgjørene de siste årene har gjerne gitt 4-6 % økt realinntekt for ansatte i forskjellige bransjer. Lønningene har økt mer enn prisene hvert år siden 1990. Det er helt ekstremt. Nå er lønnsnivået i Norge nesten dobbelt så høyt som i landene norsk industri konkurrerer med. Selv offshoreverftene taper kontrakter fordi Norge har blitt for dyrt.

fig5-2.gif

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Hva var priser på boliger den gang?
    Var det eiendomsskatt?
    Var det formueskatt?
    Var det bompenger?
    Hvor høy var momsen på 70 tallet?
    Var det allslags avgifter hvis du skulle gjøre noe med huset ditt?

Du tar alltid med kun den ene siden av saken, høres nesten ut som du har gått på AP skolen.

Jeg mener at Slubbert sier mye av sannheten med at folk hadde flere unger den gangen.
    Pris på boliger den gang ?
    Tja, kan bruke mitt barndomshjem som stod ferdig på slutten av 1960 tallet. Grunnet gratis tomt fra foreldre og veldig mye egeninnsats og hjelp fra fammile og venner ved graving, støping, snekring o.l så kom det huset på drøyt 100 000,-
    Det var vel drøyt 3,5 ganger snittinntekt for en arbeider den gang, og med andre ord mye penger i forhold til inntekt den gang som idag.

Ja, skatt på inntekt og formue og eiendom har vært praktisert i Norge siden slutten av 1800 tallet
    Ja, Måløybroen som åpnet i 1974 var finansiert av bompenger
    Sats på Merverdiavgiften vet eg ikke nøyaktig, men vet at den økte kraftig utover 1970 tallet.

Eg tar med kun den ene siden av saken ? Enn du da ? synes du at din kommentarer er balanserte og fremmer begge sider ? Det har ikke jeg sett noe til så langt.

Og eg vil ha meg frabedt kommentarer om at eg har "gått på AP skolen"
    Ikke nødvendig med slike kommentarer fordi at eg ikke alltid er enig med deg og ikke deltar i "hylekoret" om hvor "fælt" vi har det her i landet

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.797
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sett fra min vinkel er det mer enn nok å kritisere den rødgrønne regjeringen for som det er, og mer enn nok grunner til å ønske seg et regjeringsskifte snarest mulig. Men det er nok å ta av selv om vi holder oss sånn noenlunde til fakta. Ett av de opplagte fakta er at levestandarden i Norge har økt dramatisk i en årrekke, også for helt alminnelige inntekter. Det er drevet av innfasingen av oljepenger i økonomien, og vil ta brått slutt den dagen oljeprisen faller eller at vi har priset oss helt ut av markedene. Da blir det interessant.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.202
    De rikeste i Norge,ganske så få egentlig har det ganske bra og trygt,med kapitalskatt på 28 prosent, og de aller fleste velger å bo i Norge. Den skattemessige bistand fra denne gruppen er begrenset p.g.a. lavt antall, men mange bidrar jo med skatter fra de arbeidsplasser de har skapt eller driver,men det er mer indirekte.
    Så når sosialister hyler opp om at vi må ta mer inn fra de rike,så er det nesten bare tull.
    Den andre gruppen som som har det ganske bra, i forhold til mange andre land er de fattigste, selv om de ofte skulle ønske å ha det bedre. Det er lavt utdannede og arbeidsledige,trygdede og andre.
    Mellom disse to gruppene har har vi den store arbeidende middelklasse som etter min mening er skviset i begge ender.Dyr bolig og bil og renter og avdrag på lån og skatt.Hvis staten skal hente inn noe, er det denne gruppen som må betale og her hviler hele velferdsstaten som de siste 40 år er blitt hjulpet av oljevirksomheten i høy grad., og i denne tiden skulle det være ganske lett å være politiker i dette landet.Men middelklassen har det bra også,og det er viktig.
    Jeg har liten tro på merkbare forandringer ved et regjeringsskifte til høsten.Mest andre ord og formuleringer.

S

Slubbert

Gjest
    Nja, vet du hva som er lønn for en nyutdannet lege i for eks Latvia ? Den er på ca kr 50 000,- i året. Til sammenligning så er den i Norge sånn ca kr 500 000,-
    Oslo-borgere har dårlig kjøpekraft - Økonomi

Den gjennomsnittlige lønnsinntekten (for alle uansett utdanning) i Latvia er forøvrig $17.800 i året. Det statistiske utvalget på "entries" er lavt, men de med høyere utdanning tjener over $40.000 i snitt. Her er en OECD-statistikk over lønnsnivået på doktorer og sykepleiere i diverse land. Latvia er ikke med, men Norge ligger under feks Tyskland og langt under England. Og prisnivået er altså to til tre ganger høyere på mat, biler, you name it.

S

Slubbert

Gjest
    Reallønnen øker ganske kraftig, også for helt gjennomsnittlige lønnsinntekter. Lønnsoppgjørene de siste årene har gjerne gitt 4-6 % økt realinntekt for ansatte i forskjellige bransjer. Lønningene har økt mer enn prisene hvert år siden 1990.
    Sett fra min vinkel er det mer enn nok å kritisere den rødgrønne regjeringen for som det er, og mer enn nok grunner til å ønske seg et regjeringsskifte snarest mulig. Men det er nok å ta av selv om vi holder oss sånn noenlunde til fakta. Ett av de opplagte fakta er at levestandarden i Norge har økt dramatisk i en årrekke, også for helt alminnelige inntekter.
    Norge har hatt høye lønnsoppgjør, ja. Og konsumprisindeksen har økt mindre, ja. Men på feks mat og drikke som har et nær mafialignende kontrollapparat øker prisene veldig. Konsumprisindeksen holdes nede av at klær, husholdningsartikler, elektronikk etc. ikke er like dynget ned med særavgifter og importvern som ting Festung Norwegen produserer selv, eller ting som fungerer som en melkeku for statlig/byråkratisk vekst (les: bil og infrastruktur).

Og boligprisene er ikke en del av konsumprisindeksen, og de har økt enda mye mer enn lønnsnivået.

Og lønnsvekst var forsåvidt ikke hovedpoenget heller. Levestandarden har økt i de fleste andre land også, men Propagandaministeriet maler et bilde av Norge som en unik oase av velstand, og Utlandet i sin helhet som en slum til sammenligning. Det er en sannhet med kraftige modifikasjoner.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.831
    Torget vurderinger
    1
    Gjennomsnittslønnsmottakeren får det stadig værre.
    Det er jo ikke sånn. Reallønnen øker ganske kraftig, også for helt gjennomsnittlige lønnsinntekter.
    Jeg formulerte meg kanskje litt uheldig. Det er vanlige lønnsmottakere som får det værre. Gjennomsnittslønna går selvfølgelig opp når de "rike" blir rikere...

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.831
    Torget vurderinger
    1
    Norge har hatt høye lønnsoppgjør, ja. Og konsumprisindeksen har økt mindre, ja. Men på feks mat og drikke som har et nær mafialignende kontrollapparat øker prisene veldig. Konsumprisindeksen holdes nede av at klær, husholdningsartikler, elektronikk etc. ikke er like dynget ned med særavgifter og importvern som ting Festung Norwegen produserer selv, eller ting som fungerer som en melkeku for statlig/byråkratisk vekst (les: bil og infrastruktur).

.

Det meste har blitt dyrere ja men jeg klarer ikke å se at maten har blitt dyrere sånn relativt tross "mafiavirksomhet".

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23

.

Det meste har blitt dyrere ja men jeg klarer ikke å se at maten har blitt dyrere sånn relativt tross "mafiavirksomhet".
    Handler du noe særlig mat selv da?? Jeg gjør, og det er ikke vanskelig å se prisøkningene særlig de siste to-tre år. Ser det også
    tydelig på kantinekostnadene i bedriften, relativt konstant konsum av de samme varer, men kostnadene er nesten 20% høyere enn for tre år siden. Ser du på prisen på kjøtt er det selvsagt enda verre.

N

nb

Gjest
    Og boligprisene er ikke en del av konsumprisindeksen, og de har økt enda mye mer enn lønnsnivået.
    De er med indirekte gjennom leiepriser.

Husk på at konsumprisindeksen måler kostadene ved å konsumere. De langt fleste i Norge bor allerede i en bolig, og om den boligen er verdt 1 eller 10 millioner er ikke så veldig relevant for hva det koster å konsumere ting og tang i Norge. I Norge blir det omsatt mellom 60.000 og 70.000 boliger pr. år (nyboligsalg kommer i tillegg). Den norske boligmassen er på i underkant av 2.5 millioner boliger så det er i snitt faktisk ikke så ofte folk bytter bolig. Det er selvsagt svært store variasjoner med hensyn til boligtype og beliggenhet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    I Finland, rett over grensen her koster 1 liter lettmelk 7.30 kr. omtrentlig. Det meste av matvarer er betydelig billigere der. Og det i et av Finlands utkantdistrikter...
    Hysj !!!!! Ikke si det så høyt Bjørn !! Det kan få lov til å være vår lille hemmelighet så lenge som mulig !! La bare "søringene" tro at de handler kjempebillig i Sverige! ;)

S

Slubbert

Gjest
    De er med indirekte gjennom leiepriser.

Husk på at konsumprisindeksen måler kostadene ved å konsumere. De langt fleste i Norge bor allerede i en bolig, og om den boligen er verdt 1 eller 10 millioner er ikke så veldig relevant for hva det koster å konsumere ting og tang i Norge.
    Jeg vil anta at boligprisene er ganske sterkt korrelert med veksten i husholdningsgjelden. Gjeldsutgifter (avdrag og renter) kan trekkes fra kjøpekraften, og faller i stor grad utenfor konsumprisindeksen.

norsk_husholdningsgjeld_1985-2008.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.342
    Torget vurderinger
    1
    Hysj !!!!! Ikke si det så høyt Bjørn !! Det kan få lov til å være vår lille hemmelighet så lenge som mulig !! La bare "søringene" tro at de handler kjempebillig i Sverige! ;)
    Jeg liker Finland. Mye slekt kok i sin tid derfra også. Jeg koker faktisk de fleste finner ut av saunan også..!

Ølet der er, som en del annen Alko, utrolig billig sett i forhold til her. Kjøpte 2x18 bokser med Karhu øl. Passer meg bra, jeg heter jo Bjørn..!

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Enda en av løftebruddene til denne regjeringen.

Like lange ventelister to år etter Stoltenbergs «kreftgaranti» | ABC Nyheter

Likte spesielt denne kommentaren under artikkelen:

Ting skjer ikke automatisk selv om man sier at det skal skje. Jeg sa til ungene at i morgen skal dere ha en million hver på kontoen, og det er min kone som har ansvaret for at det skal skje. Det skjedde merkelig nok ikke. Skjønner ingenting jeg. Jeg sa jo utrykkelig hva som var målet og hvem som skulle få det til å skje!!! Heldigvis er det min kone som har det fulle ansvar for at det ikke skjedde.

N

nb

Gjest
    Jeg vil anta at boligprisene er ganske sterkt korrelert med veksten i husholdningsgjelden. Gjeldsutgifter (avdrag og renter) kan trekkes fra kjøpekraften, og faller i stor grad utenfor konsumprisindeksen.

Joda, men det er litt komplisert regnestykke. Etter skatt er det "kun" 7200 kroner i året dyrere å betjene rentene på et lån på 2 millioner med 4% rente kontra et lån på 1 million med 7% rente. Tar man med avdragene (som strengt tatt er sparing, men det påvirker kroner til overs hver måned) så blir merkostnaden ca 32.000 kroner i året.

Boliglånsrentene har vært lave lenge, og det gjør at det ikke koster særlig mye å betjene en større gjeld. På toppen av dette har vi hatt noen formidable lønnsoppgjør i Norge, så det ville ikke overraske meg om andelen av inntekten som brukes til bolig har gått ned selv om boligprisene (og gjelden) har steget mye.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.726
    Også ett tankekors at på 70 tallet så var det også normalt å leve på en inntekt i familien.
    I vår familie var vi 4 barn og hjemmeværende mor, en industriarbeider inntekt og likevel eide rekkehus og bil.

DL
    Hvis man kan leve uten internettabbonement, mobiltelefon, medlemskap i diverse lag og foreninger, en bil, en leilighet inneholdende kun det mest nødvendige, kun en TV, ingen sydentur o.s.v. altså slik som man levde på 70-tallet, så kan man meget godt leve på en industriarbeiderlønn.

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Hvis man kan leve uten internettabbonement, mobiltelefon, medlemskap i diverse lag og foreninger, en bil, en leilighet inneholdende kun det mest nødvendige, kun en TV, ingen sydentur o.s.v. altså slik som man levde på 70-tallet, så kan man meget godt leve på en industriarbeiderlønn.
    Pappa sa visstnok da de bygde huset på 70-tallet at han skulle ønske at han hadde råd til å kunne ta seg en Whisky om han ville. En rimelig fjern problemstilling for de fleste arbeidstagere i Norge i år 2013.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Og lønnsvekst var forsåvidt ikke hovedpoenget heller. Levestandarden har økt i de fleste andre land også, men Propagandaministeriet maler et bilde av Norge som en unik oase av velstand, og Utlandet i sin helhet som en slum til sammenligning. Det er en sannhet med kraftige modifikasjoner.
    SLubbert har rett i at Norge ikke er bare bra, mens alle andre er bare dårlige. Men det er kostbart å drive et land med relativt sett flatere lønnsstruktur enn de fleste andre, spesielt dersom de høytlønte ikke tjener relativt sett lite, i forhold til høytlønte i andre land. Et eksempel som beskriver dette er det følgende fra egen nære krets:
    1. Sverige: Kvinne, 26 år, under utdannelse, bachelor i sosiologi, straks master i psykologi. Jobber ekstra på institusjon innen psykisk hälsovård for eldre. Timelønn: 112,- SEK etter 3 år i jobben, nylig steget fra 109,-.
    2. Norge: Ung kvinne, 18 år, skoleelev, jobber ekstra i kassa i en matvareforretning. Timelønn: 146,- NOK. (her ligger for øvrig også noe av grunnen til at maten er dyr i Norge, også kassabetjeningen skal betale husleie)
    En stor andel av befolkningen i Norge tjener svært mye bedre enn tilsvarende grupperinger i andre land. Ordningen er under press fra flere hold, men blåruss-tankene om at de lavtlønte må ned i lønn, og på den måten øke forskjellene ytterligere, er ingen åpenbar redningsplanke. Men selvsagt kan vi ikke heller fortsette å opprettholde de etter hvert ekstreme kostnadsforskjellene vi har i forhold til andre land. Inntil videre har vi et oljesmurt pengemaskineri som holder oss gående, men det er absolutt på høy tid å begynne de (upopulære) innstrammingene. Nå kan det se ut som om en relativt blå regjering blir tvungne til å ta disse vanskelige avgjørelsene, men jeg har ikke særlig tro på at det vil gjøre dem spesielt mer populære i befolkningen enn det dagens regjering er.

Honkey

S

Slubbert

Gjest
    ^ Jeg sier ikke at Norge er et fattig land, jeg sier at propagandaen om at vi har det så jævlig mye bedre enn alle andre i verden for det meste er tull. Jeg har faktisk møtt opptil flere Utlendinger når jeg har vært på ferie også. Og jeg har hørt at det er marked for både whiskey, flatskjermer, biler og smarttelefoner også i andre land i verden.

Og denne påstanden om at alt som avgiftskåte politikere presser kostnaden til himmels for, slik at byråkratiet og statsapparatet skal kunne fortsette å vokse som det ugresset det er...påstanden om at dette allikevel er billig fordi vi tjener så bra, den er ikke relevant med mindre du faktisk jobber i kassa på Rema eller med tilsvarende. For de aller fleste her inne er kjøpekraften denominert i mat, drikke, alkohol, tobakk, biler, hus etc, lavere enn den ville vært om de tok med seg jobben til et ganske stort utvalg andre land. Ifølge OECD-statistikken tjener både leger og sykepleiere bedre i England enn i Norge, og ting koster stort sett det halve eller mindre. Do the math. Og vi har fortsatt denne:

Oslo-borgere har dårlig kjøpekraft - Økonomi

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Slubbert er inne på noe vesentlig her. Jeg har en etter norske forhold som ansatt i et statsaksjeselskap en greit høy lønn, i overkant av en mill i fastlønn.

FrP's Per Sandberg har utrykkt ønske om å "konkuranseutsette" meg fordi han tror at polakker eller tsjekkere vil komme hit og ta min jobb. Problemet i det regnestykket er at, jovist omregnet i Euro har jeg bedre betalt enn begge disse, men i praksis har polakken hjemme i Polen nesten 2X min levestandard med sin lønn og tsjekkeren har nesten 3X min levestandard! Noen som tror at disse gidder å komme hit? Når de også må betale importavgift på sine fine biler, som jeg knapt kan drømme om å kjøpe?

Dette med å sammenligne lønn over landegrenser blir ofte som å sammenligne epler og pærer for det er mye mer enn lønna man må ta inn i regnestykket. Skatt, trygdeordninger, pensjonsordning, avgifter, bensin og matvarepriser etc etc. er forhold som må inn i ligningen. Men som en tommelfingerregel kan vi nok si med noen sikkerhet at jo dårligere utdannelse og lavere lønn man har i Norge jo dårligere er man rustet til å stå i mot konkuranse fra EØS land. Mens man på den andre enden av skalaen kan si at jo høyere lønn og utdannelse man har i Norge jo bedre er man rustet til å stå imot konkuranse fra andre land, i allefall hva gjelder lønn!

D

DL

Gjest

DL
    Vel, i dette distriktet koster en leilighet stor nok til en familie på 6, like mye eller mer enn ett lite hus.
    Telefoni, internett og medlemskap i lag/foreninger koster oss under 4% av en snitt industriarbeider lønn.
    I dag er vi 2, om vi skulle vært 6 så vill fremdeles ikke disse utgiftene knekt økonomien.
    Mat, strøm og låneutgifter, ville derimot tatt store deler av lønna.

Joda. vi lever med mye høyere levestandard i dag, men så jobber stort sett begge foreldre i dag også.

For 10 år siden, så lånte jeg penger og kjøpte huset mitt, dengang var jeg singel og klarte dette på en lønn.
    Hadde jeg hatt samme jobben i dag, så ville jeg aldri hatt råd til å kjøpe dette huset, verdien har økt langt mer enn lønnsvekst.

DL

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn