Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hva kalles en person/personer som ødelegger/raserer livet til eldre og syke ? som bare lar sykehus, skoler, sykehjem etc forfalle for heller øke statskassen ?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Snu problemstillingen litt; nevn to land hvor man får lønn for å være hjemme med syke pårørende.
    Noe som dermed rettferdiggjør situasjonen?
    Faktisk så er det jo slik at det allerede ligger et snev av dårlig samvittighet i svaret hos Nav, ved at kjersti Monland uttaler "Vi vil derfor se nærmere på problemstillingen".

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.725
    Snu problemstillingen litt; nevn to land hvor man får lønn for å være hjemme med syke pårørende.
    Noe som dermed rettferdiggjør situasjonen?
    Faktisk så er det jo slik at det allerede ligger et snev av dårlig samvittighet i svaret hos Nav, ved at kjersti Monland uttaler "Vi vil derfor se nærmere på problemstillingen".
    Neida, men problemstillingen er at kontorfolk ikke vet at det faktisk er mennesker som jobber helger og netter. Jeg tror faktisk ikke det er et rød/grønnt fenomen, ei heller blå/blått.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Denne idiotforklaringen av enkeltpersoner i det politiske miljø sier betydelig mer om den som ytrer sine lite gjennomtenkte kommentarer, enn om politikerne det går ut over. At Norge har bygget opp et system som de fleste andre land i verden ønsker å kopiere er i utgangspunktet bra; at det nå har blitt så digert, komplekst og infløkt at de ikke makter å drive seg selv på fornuftig vis, kan selvsagt ikke klandre enkeltpersoner for. Derimot skal vi ta inn over oss at systemet nå på mange måter er utgått på dato, verden generelt, og Norge spesielt, er ikke hva det var på 60-tallet. Systemet som i dag heter NAV er modellert for etterkrigs-Norge, det funker ikke like bra på post 2K-Norge, der vi befolkningsveksten besørges like mye av innreise som av fødsler, og nye støtteordninger stadig fylles på for mer eller mindre verdig trengende.

Men jeg ønsker virkelig at vi kan holde diskusjonen saksrelatert! Å benytte sitt skyts mot folkevalgte, som har valgt å bruke sitt liv til å jobbe for det de tror på, til relativt sett mager lønn, under hardt press, i full synlighet mens de er under konstant beskytning fra alle sider, ja, det er virkelig så gement som det går an. Og dette mener jeg helt uavhengig av farge eller tro, det dreier seg om at et samfunn behøver folk som orker en slik uriaspost uten å knele. Politikerne i dette landet er ikke på noen måte mer eller mindre elendige enn andre politikere, ei heller enn annet folk. Det finnes lite grunnlag for elendighetsbeskrivelsene enkelte lirer av seg, selv om det også i dette landet er mer enn nok å ta tak i, nå som forholdene rundt oss er av relativt turbulent karakter.

Honkey

D

DL

Gjest
    Hva kalles en person/personer som ødelegger/raserer livet til eldre og syke ? som bare lar sykehus, skoler, sykehjem etc forfalle for heller øke statskassen ?
    Tja, det enkle svaret er byråkrat, folkevalgt, politiker uansett parti.

DL

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Fy faen. Det er nesten så en håper at de ansvarlige selv får føle sykdommen på kroppen.
    Er det noen av dere som tror at dette er noe som har plutselig hendt nå, etter at siste regjeringsperiode begynte? Fatter lå for faen på gangen i sjukehuset allerede på 70-tallet! Her sitter folk og babler om Jonas, som om han personelig eier sjukehuset, og plager folk med vitende og vilje!? Let's face it: Sjukehusene er overbelastet. Det er et spørsmål om man i det hele tatt bør ha flermanssrom på sjukehus, selv hater jeg intenst å ligge på rom med andre, og spesielt når jeg er sjuk. Denne avissaken er betimelig nok, men det som utfordres, er i bunn og grunn hele ideen om flermannsrom. I fengslene bor folk aleine, ikke på sjukehus, akkurat det er et noe underlig perspektiv, synes jeg, og man burde vurdere å gjøre det noe annerledes.
    I Norge brukes store midler på behandling av syke, de siste 30 år har politikerne nærmest desperat forsøkt å spare penger på feltet, men vi blir jo stadig mer pleietrengende, gamle og syke, så det kjempes åpenbart mot vindmøller. Er dere villige til å betale prisen over skatteseddelen, sånn at dere selv slipper den uverdighet som her beskrives?

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

DL
    Makan til pølsevev. 99,7% av byråkratene forsøker (som 99,7% av alle oss andre) å gjøre jobben sin på mest mulig fornuftig vis. En som ødelegger og raserer er en kriminell, og sånt har vi faktisk et lovverk for. Vold, pyromani og hærverk er straffbart. Dere skyter på fullstendig feil skive. Prøv å få inn i huet at å drive et samfunn er en anelse mer kompleks enn å organisere sitt daglige forbruk av øl, røyk og grandiosa.

Honkey

D

DL

Gjest

DL
    Makan til pølsevev. 99,7% av byråkratene forsøker (som 99,7% av alle oss andre) å gjøre jobben sin på mest mulig fornuftig vis. En som ødelegger og raserer er en kriminell, og sånt har vi faktisk et lovverk for. Vold, pyromani og hærverk er straffbart. Dere skyter på fullstendig feil skive. Prøv å få inn i huet at å drive et samfunn er en anelse mer kompleks enn å organisere sitt daglige forbruk av øl, røyk og grandiosa.

Honkey
    Årsaken til svaret var retorikken i posten jeg quotet.
    Alle forsøker å gjøre noe med problemstillingene i samfunnet, uansett partitilhørighet eller jobb i det offentlige.
    eddie1 sin mening med posten var å klandre politikere for dette, og for å bruke en slik retorikk så må man se kompleksiteten av hvordan sammfunnet drives.
    Sentrale politikere kan f.eks ikke instruere lokale politikere til å gjøre jobben sin, så selv om kommuner får mere penger i kassa, så betyr ikke det at problemene blir løst.
    Er helt enig med hva du sier jeg, men du misforsto nok intensjonen i posten min :)

DL

D

DL

Gjest
    Bare for å presisere det Honkey.
    Det er byråkrater og folkevalgte som har jobben med å administrere disse sammfunnsfunksjonene som eddie1 her beskriver.
    Og da er det jo kun dem som evt kan være skyldig i det han insinuerer.

Skal man da være enig i hans antydninger, så vil det enkle svaret være, alle de som jobber og har ansvar for dette, dvs byråkrater og folkevalgte.

DL

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Effektiviteten går ned når byråkratiet går opp. Det er vel ingen hemmelighet. Det er ikke rart man mangler leger når legene sitter å gjør sekretærarbeid over halvparten av arbeidsdagen. Jeg ser slik rapportering og byråkrati i mitt daglige arbeid. Det er snart så ille at jeg ikke har tid til å gjøre jobben min, for rapportene om hva jeg gjør tar all arbeidstid. Kanskje man kunne spart litt her, også i sykehusene? Kanskje litt mindre ansvarspulverisering slik at man faktisk kunne fått tatt beslutninger, der beslutningene kan få konsekvens for beslutningstakeren? Slike folk mangler vi i Norge i dag, både i offentlig og privat sektor. Noen som kan si "Dette gjør vi! Funker det ikke kan dere skylde på meg, og så finner vi en måte som funker etterpå". 20 heldagsmøter med 12 deltakere kan ikke erstatte èn ekte beslutningstaker.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.402
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fy faen. Det er nesten så en håper at de ansvarlige selv får føle sykdommen på kroppen.
    Er det noen av dere som tror at dette er noe som har plutselig hendt nå, etter at siste regjeringsperiode begynte? Fatter lå for faen på gangen i sjukehuset allerede på 70-tallet! Her sitter folk og babler om Jonas, som om han personelig eier sjukehuset, og plager folk med vitende og vilje!? Let's face it: Sjukehusene er overbelastet. Det er et spørsmål om man i det hele tatt bør ha flermanssrom på sjukehus, selv hater jeg intenst å ligge på rom med andre, og spesielt når jeg er sjuk. Denne avissaken er betimelig nok, men det som utfordres, er i bunn og grunn hele ideen om flermannsrom. I fengslene bor folk aleine, ikke på sjukehus, akkurat det er et noe underlig perspektiv, synes jeg, og man burde vurdere å gjøre det noe annerledes.
    I Norge brukes store midler på behandling av syke, de siste 30 år har politikerne nærmest desperat forsøkt å spare penger på feltet, men vi blir jo stadig mer pleietrengende, gamle og syke, så det kjempes åpenbart mot vindmøller. Er dere villige til å betale prisen over skatteseddelen, sånn at dere selv slipper den uverdighet som her beskrives?

Honkey
    Det er jo her en del av den ideologiske forksjellen ligger. For AP så er det faktisk tanken om at ting kan gjøres bedre og mer effektivt med samme (eller endog mindre) midler så fremmed at det ikke er noen som våger å tenke tanken en gang. Når man så topper det med en nedlatende "vi vet allt best " holdning og angriper alle de som ønsker å tenke nytt med billig skremselspropaganda om at man ønsker et kjøligere samfunn og osv.
    Men hvsi man tar for seg noen eksempler:

*Gassrensing på Mongstad- vi har brukt 15 MRD og kommer til å bruke 10 MRD til - Canada har bygd et fungerende anlegg til 5 MRD
    *Nødnett - husker ikke tallene, men Norge hadde vel brukt mer på utredning enn det feks Finland hadde brukt på å implementere
    *Nye redningshelikopter - her har man vel også snart brukt mer penger på å koke kål enn nye helikopter koster
    *Politiet ble nylig slaktet som det dårligste i Europa - og kan fremdles ikke ta i mot SMS i operasjonssentralen!
    *Dagens debatt om innvandringsregnskapet viser også ganske tydelig at det på ingen måte er noen som har et kart de styrer skuta etter!

Jørgen Kosmo gjør for tiden en veldig god jobb, og for hver eneste offentlig etat han reviderer så er resultatet relativt likt. Man har ikke kontroll på pengebruken eller kontroll på hva man faktisk driver med.....

Når man ser det kaoset som er i helsevesenet med ansvarsdeling/fraskrivning mellom stat, region og kommune - og på tilsvarende side i NAV( sosial,trygd og arbeid), og hvor uendelig lang tid prosesser som innføring av elektroniske journaler tar, eller hva med ventelisterot, osv.

Honkey - er det veldig urealistisk å tro at man kan få til bedre helsevesen i Norge uten å bruke mer penger...? Det er jo noe som heter "Never change a winning team" - men dagens lag vinner ikke lengre...de har mistet gløden og evnen for lenge siden. De har sluttet og styre og ville noe - nå sitter de bare å forvalter og lar skuta drive ditt vinden fører oss....

Mvh
    OMF

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23

Honkey
    For mitt eget vedkommende, definitivt. Hvor er du uten helse? Har selv hatt kreft og både sett og kjent på kroppen slike ting som her beskrives. Kreft er noe spesielt, Honkey. Det gjør noe med deg psykisk. I verste fall lammer det all tankekraft, energi og vilje. Følgeskadene i ordets rette forstand er ofte mye større enn mange tror.
    Effekten både for den som rammes og resten av samfunnet er betydelig i mange tilfelle. Og hva koster dette??
    Jeg sier ikke at dette er et fenomen som er "nytt" og skyldes dagens regjering. Så enkelt er det selvsagt ikke. MEN, det MÅ være mulig å ta i tak med så åpenbare problemstillinger på en raskere og mer konkret måte. Det bygges flotte prisbelønnede fengsler, med alle fasiliteter for den "stakkars" innsatte, kunstutsmykning og det som enda fjongere er. Det kastes bort hundrevis av millioner i Munch-utredning og krangel; og det finnes ganske sikkert mange fler eksempler på aldeles unyttig pengebruk som bare virker som en støvel i trynet på syke mennesker som bare har smerte, ubehag og usikkerhet i møte.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.748
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan vel umulig være galt og kalde slike personer for landsvikere etc!
    Det er galt. Veldig galt. Du kan være uenig i de prioriteringene som gjøres, du kan anse personer som inkompetente tullebukker, du kan kritisere manglende gjennomføringsevne, men å kalle noen landssviker er uakseptabelt. Da tillegger du vedkommende en hensikt om å gjøre skade på eget land, gjerne på hemmelig oppdrag for andre land. Det er ikke nødvendig å tillegge noen slike hensikter, når ren og skjær inkompetanse og beslutningsvegring forklarer det meste. Dessuten vil påstander om "landssvik" gjerne "rettferdiggjøre" ekstreme handlinger for å stanse "forbrytelsen". I ytterste konsekvens er vi tilbake på Utøya, og dit vil vi absolutt ikke.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

DL

Honkey
    Årsaken til svaret var retorikken i posten jeg quotet.
    Alle forsøker å gjøre noe med problemstillingene i samfunnet, uansett partitilhørighet eller jobb i det offentlige.
    eddie1 sin mening med posten var å klandre politikere for dette, og for å bruke en slik retorikk så må man se kompleksiteten av hvordan sammfunnet drives.
    Sentrale politikere kan f.eks ikke instruere lokale politikere til å gjøre jobben sin, så selv om kommuner får mere penger i kassa, så betyr ikke det at problemene blir løst.
    Er helt enig med hva du sier jeg, men du misforsto nok intensjonen i posten min :)

DL
    Helt i orden, DL, eg tog'an 'kje. Beklager! :)

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    1. Det er jo her en del av den ideologiske forksjellen ligger. For AP så er det faktisk tanken om at ting kan gjøres bedre og mer effektivt med samme (eller endog mindre) midler så fremmed at det ikke er noen som våger å tenke tanken en gang. Når man så topper det med en nedlatende "vi vet allt best " holdning og angriper alle de som ønsker å tenke nytt med billig skremselspropaganda om at man ønsker et kjøligere samfunn og osv.
    Men hvsi man tar for seg noen eksempler:

2.
    *Gassrensing på Mongstad- vi har brukt 15 MRD og kommer til å bruke 10 MRD til - Canada har bygd et fungerende anlegg til 5 MRD
    *Nødnett - husker ikke tallene, men Norge hadde vel brukt mer på utredning enn det feks Finland hadde brukt på å implementere
    *Nye redningshelikopter - her har man vel også snart brukt mer penger på å koke kål enn nye helikopter koster
    *Politiet ble nylig slaktet som det dårligste i Europa - og kan fremdles ikke ta i mot SMS i operasjonssentralen!
    *Dagens debatt om innvandringsregnskapet viser også ganske tydelig at det på ingen måte er noen som har et kart de styrer skuta etter!

3. Jørgen Kosmo gjør for tiden en veldig god jobb, og for hver eneste offentlig etat han reviderer så er resultatet relativt likt. Man har ikke kontroll på pengebruken eller kontroll på hva man faktisk driver med.....

Når man ser det kaoset som er i helsevesenet med ansvarsdeling/fraskrivning mellom stat, region og kommune - og på tilsvarende side i NAV( sosial,trygd og arbeid), og hvor uendelig lang tid prosesser som innføring av elektroniske journaler tar, eller hva med ventelisterot, osv.

4. Honkey - er det veldig urealistisk å tro at man kan få til bedre helsevesen i Norge uten å bruke mer penger...? Det er jo noe som heter "Never change a winning team" - men dagens lag vinner ikke lengre...de har mistet gløden og evnen for lenge siden. De har sluttet og styre og ville noe - nå sitter de bare å forvalter og lar skuta drive ditt vinden fører oss....

Mvh
    OMF
    1. Det der er en sånn typisk påstand jeg er sterkt uenig i; selvsagt er alle partier opptatt av effektiv og fungerende systemer. Alle partier vet at vi ikke har ubegrensede midler (selv Frp og SV aner faktisk dette), og forsøker etter beste evne å tilpasse økonomien til virkeligheten. Og at man er skeptiske til den såkalte opposisjonen, og uttrykker det, er da ikke ekslusivt for en politisk farge!

2. Alt sammen korrekt og kritikkverdig, og det kommer ikke til å bli særlig færre saker med en hvilken som helst annen regjering. Likeledes finnes tilsvarende saker i alle land. Alle sakene har for øvrig forskjellige årsaker, det er ikke så enkelt som at det er en udugelig minister fra et udugelig parti som har gjort seg bort igjen. Vi må bare forsøke å lære av hver enkelt sak, så vi kan begrense kommende skader.

3. Det er åpenbart at det ikke er lett å drive såvidt komplekse prosesser. Vi må fortsette å utvikle prosesser og prosedyrer for forenkling og QA.

4. Jeg vet ikke. Kanskje. Legg ned sykehusene og la folk greie seg sjøl, det er veldig billig. Sannsynligvis finnes bedre løsninger som koster litt mer enn nedleggelse, og fungerer mye bedre. Mange dyktige mennesker har sittet i ledelsen i mange år og i mange forskjellige stillinger, ingen har hittil funnet noe som minner om en fornuftig løsning på utfordringene. Er ellers veldig uenig i at "de" (hvem da?) har sluttet å ville. Det er mange som vil, og det er mange som gir alt for å få det til. Men dæven, det er vanskelig!

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    For mitt eget vedkommende, definitivt. Hvor er du uten helse? Har selv hatt kreft og både sett og kjent på kroppen slike ting som her beskrives. Kreft er noe spesielt, Honkey. Det gjør noe med deg psykisk. I verste fall lammer det all tankekraft, energi og vilje. Følgeskadene i ordets rette forstand er ofte mye større enn mange tror.
    Effekten både for den som rammes og resten av samfunnet er betydelig i mange tilfelle. Og hva koster dette??
    Jeg sier ikke at dette er et fenomen som er "nytt" og skyldes dagens regjering. Så enkelt er det selvsagt ikke. MEN, det MÅ være mulig å ta i tak med så åpenbare problemstillinger på en raskere og mer konkret måte. Det bygges flotte prisbelønnede fengsler, med alle fasiliteter for den "stakkars" innsatte, kunstutsmykning og det som enda fjongere er. Det kastes bort hundrevis av millioner i Munch-utredning og krangel; og det finnes ganske sikkert mange fler eksempler på aldeles unyttig pengebruk som bare virker som en støvel i trynet på syke mennesker som bare har smerte, ubehag og usikkerhet i møte.
    Full forståelse for dette, Sluket. Og som nevnt er det ingen som ønsker noen inn i en slik situasjon.
    Jeg TROR noe av årsaken til at fengslene er bedre for enkeltmennesket enn sykehusene er, finnes i det faktum at de fengslede stort sett tilbringer betydelig lengre tid på innsiden, enn normalpasienten. I Norge er det ca 73 innsatte pr. 100 000 (en god tredjedel er utenlandske statsborgere), mens vi nærmer oss 800 000 overnattingsdøgn / år ved norske sykehus. Ergo blir dette fort et betydelig ressursspørsmål.

Honkey

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.402
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    2 .det kommer ikke til å bli særlig færre saker med en hvilken som helst annen regjering.

3. Det er åpenbart at det ikke er lett å drive såvidt komplekse prosesser. Vi må fortsette å utvikle prosesser og prosedyrer for forenkling og QA.

4. Jeg vet ikke. Kanskje. Legg ned sykehusene og la folk greie seg sjøl, det er veldig billig. Sannsynligvis finnes bedre løsninger som koster litt mer enn nedleggelse, og fungerer mye bedre. Mange dyktige mennesker har sittet i ledelsen i mange år og i mange forskjellige stillinger, ingen har hittil funnet noe som minner om en fornuftig løsning på utfordringene. Er ellers veldig uenig i at "de" (hvem da?) har sluttet å ville. Det er mange som vil, og det er mange som gir alt for å få det til. Men dæven, det er vanskelig!

Honkey
    Så din holdning er i grunn at ting kan ikke bli bedre enn nåværende regjering.

Men - la oss ta et ganske nekelt eksempel.

Høyresiden sier jo gjerne at vi vil kjøpe folk ut av helsekøen. Enkelt og greit - det er en fordel for de som jobber å komme raskt tilbake, og staten sparer store penger på reduserte sykelønnsutbetalinger. Nei det er ikke så enkelt sier de røde....

Hva skjer - jo de rødgrønne prøver - kaller ordningen "raskere tilbake"...
    Operasjoner ved noen private klinikker stanses | ABC Nyheter

Daværende arbeidsminister fra AP kalte ordningen "ekstremt vellykket - det er sjelde ord om norsk helsepolitikk! Dette var i 2009.

Likefullt ble programmet lagt ned....
    Regjeringens storsatsing stanses - Valg 2009 - NRK Nyheter

Og da sitter jeg med inntrykk av at man er mer opptatt av å fast holde eget verdensbilde og partipolitikk, enn å finne løsninger som fungerer!

Mvh
    OMF

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    2 .det kommer ikke til å bli særlig færre saker med en hvilken som helst annen regjering.

Honkey
    Så din holdning er i grunn at ting kan ikke bli bedre enn nåværende regjering.
    etc...
    Ikke helt det jeg sier. Jeg er rimelig sikker på at så å si alt i verden kan bli bedre, dersom man har ressurser tigjengelig og benytter disse ressursene på riktig måte. Samtidig tror jeg null og niks på at noen som helst politisk farge har et trylleformular som endrer bildet i det Norske helsevesen (eller NAV / Politiet /veiene / fengselsvesenet etc, etc) drastisk over natta eller året, for den del. Jeg tror det er en rimelig konsensus i de fleste politiske miljøer om retningen vi skal, selv om det hersker litt forskjellige ideer om den raskeste måten å komme til mål. Flere har prøvd seg, ingen har maktet å endre stort så langt. Men viljen har de, alle som en.

Honkey

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det kan vel umulig være galt og kalde slike personer for landsvikere etc!
    Det er galt. Veldig galt. Du kan være uenig i de prioriteringene som gjøres, du kan anse personer som inkompetente tullebukker, du kan kritisere manglende gjennomføringsevne, men å kalle noen landssviker er uakseptabelt. Da tillegger du vedkommende en hensikt om å gjøre skade på eget land, gjerne på hemmelig oppdrag for andre land. Det er ikke nødvendig å tillegge noen slike hensikter, når ren og skjær inkompetanse og beslutningsvegring forklarer det meste. Dessuten vil påstander om "landssvik" gjerne "rettferdiggjøre" ekstreme handlinger for å stanse "forbrytelsen". I ytterste konsekvens er vi tilbake på Utøya, og dit vil vi absolutt ikke.
    Det var da å dra det vel langt Asbjørn. Man henger jo mest ut seg selv ved å gå av skaftet i begrepsbruken. Injurierende og inspirerende kraft er nok ganske begrenset.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Man kan diskutere så mye man vil om helsesektoren og over hvem som har skylden, men etter å ha snart sittet i 8 år så mener jeg at det er de 3 regjeringspartiene som har mesteparten av skylden.. 8 År er lang tid til og få gjort noe med helsesketoren til det bedre.

Når man leser artikkelen under at ved Vestre Viken ble det i fjor 88 prosent av investeringer styrt av sammenbrudd i utstyret. I år er det ikke satt av nok penger til å erstatte utstyr som bryter sammen en gang. Så finnes det ingen unnskyldninger eller bortforklaringer.

Sykehus med gammelt utstyr | Helse

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Man kan diskutere så mye man vil om helsesektoren og over hvem som har skylden, men etter å ha snart sittet i 8 år så mener jeg at det er de 3 regjeringspartiene som har mesteparten av skylden.. 8 År er lang tid til og få gjort noe med helsesketoren til det bedre.

Når man leser artikkelen under at ved Vestre Viken ble det i fjor 88 prosent av investeringer styrt av sammenbrudd i utstyret. I år er det ikke satt av nok penger til å erstatte utstyr som bryter sammen en gang. Så finnes det ingen unnskyldninger eller bortforklaringer.
    Er det i det hele tatt formålstjenelig å lete etter en eller annen syndebukk her, i stedet for å finne ut av årsakssammenhengene, og gjøre noe med dem i stedet? Sannheten er nok noe i nærheten av at mange har sett i lang tid at dette bærer galt avsted, men ingen har maktet å snu kursen tilstrekkelig til at vi har fått kontroll på skuta. I stedet for å lete etter noen å skyte på, kunne det sikker være bedre å backe dem som muligens kan få prosessene på rett vei.
    Realitetene viser ellers at effektiviteten ved Norske sykehus er dramatisk forbedret de siste 30 år, med betydelig flere behandlede pasienter både totalt og pr. 100 000 innbyggere. Videre kan en artikkel i The Lancet vise at Norske sykehus er blant de tryggeste i Europa, mht etterskader og feilbehandlinger. Det er ikke nødvendigvis bare svart, dette her.

Honkey

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.748
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er ikke bare svart. Det er faktisk mye bra.

Men det er to ting som med fordel kan gjøres noe med:
    - Vi bruker ufattelig mye penger på å opprettholde små lokalsykehus rundt om. Tanken er "nærhet" til pasienten. Men de sykehusene har så få pasienter at det kan gå flere år mellom hver gang de ser bestemte sykdommer eller gjennomfører visse operasjoner. Det blir vanskelig å opprettholde kompetansen. Mange av feilbehandlingene skjer på de små sykehusene. Noen av de sykehusene er direkte farlige og burde vært stengt for lenge siden, men det er ikke distriktspolitisk korrekt å gjøre det.

- Derimot strupes ressurstilgangen til sykehusene i østlandsområdet, spesielt sett i forhold til befolkningsveksten. Resultatet er underbemanning, korridorpasienter og ventetider. Aker sykehus er stengt og pasientene overført til Oslo Universitetssykehus. Dagkirurgisk ved legevakten i Oslo er stengt på grunn av utdatert og livsfarlig elektrisk utstyr. Den åpner kanskje igjen i 2014 eller deromkring.

For tiden er det 55 ukers ventetid på å komme inn til utredning for en meniskskade på Ahus og deretter 40 nye uker ventetid for å bli operert, mens det er 8 + 6 uker i Mo i Rana og 8 + 8 uker på Rjukan. Men til gjengjeld er det altså to-tre ganger større sjanse for å pådra seg en infeksjon ved de små sykehusene enn på Ahus. Jeg har selv ventet over et år på å bli undersøkt for en kneskade. Da jeg til slutt fikk noen minutter med en lege, henviste han meg videre til operasjon, men sa også at jeg burde purre "om et halvt års tid" for å være sikker på å få behandling. Imponert? Ikke veldig.

Den skjevfordelingen er det faktisk mulig å gjøre noe med, og en god start ville være å vippe Senterpartiet ut av regjeringskontorene.

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310

Honkey
    Nei dette er ikke nytt.

Rent bakgrunnsmessig skulle jeg ha stemt AP, men har aldri gjort dette.

Har aldri likt AP og det siden midten av 70-tallet, da broilere og de med bakgrunn i 60-talls generasjonen kom inn.

Husker godt Gunnar Berge - Finansminister fra 1986 - 1989 i Brundland II regjeringen.

Husker meget godt ett radioprogram fra ca 86/87 etter dette kraftige fall i oljepris, arbeidsledighet osv.
    Det handlet om innstramninger, en som ringte inn hadde 70.000,- kr i inntekt.

Gunnar Berge begynte å le.... så la han til at denne inntekt var av det minste for å kunne eksistere.
    Innringer svarte at situasjonen var høyst reell for ham.

Nei sykehus, legehjelp, og alt dette har det vært mangler i lenge.

En onkel av meg døde i 1984 53 år gammel etter 7 år med hjertelidelse, 3 uker etter død fikk han innvilget uføretrygd.
    Han skulle hatt uføretrygd siden midten av 60-tallet da han virkelig slet med Psoriasis på både hender og ben.

Han var for stolt til å søke om dette selv.
    Var i Tysklandsbrigaden ca 1953 - 1954 som sjåfør.
    Kroppen gikk full av vann - hadde ingen inntekt over mange år.

En annen onkel av meg døde i 1994 49 år gammel.
    Ble funnet i utenfor bilen av naboen med en bråte av Nitroglycerin tabletter i og utenfor bil.
    Han skulle på jobb - hadde følt seg dårlig lenge, men ble nektet sykemelding av fastlege.

Man trenger ikke tv2 for å få innblikk i tragedier som lett kunne vært unngått.

I hovedsak er det AP som har styrt i hele etterkrigstiden - men ett skikkelig nettverk for medisinsk behandling, ett minimum av inntekt, eller trygd har de ennå ikke klart å få på beina den dag i dag 2013.

Det å kunne føle seg noenlunde trygg - få hjelp medisinsk, og ha ett minimum av økonomisk sikkerhet er ett gode, som ennå ikke alle har.

Bedre blir det ikke når noen kan snike i køene.

Den RødGrønne regjering har intet å skryte av - ikke det at jeg tror det blir bedre med Høyre.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Er det i det hele tatt formålstjenelig å lete etter en eller annen syndebukk her, i stedet for å finne ut av årsakssammenhengene, og gjøre noe med dem i stedet? Sannheten er nok noe i nærheten av at mange har sett i lang tid at dette bærer galt avsted, men ingen har maktet å snu kursen tilstrekkelig til at vi har fått kontroll på skuta. I stedet for å lete etter noen å skyte på, kunne det sikker være bedre å backe dem som muligens kan få prosessene på rett vei.
    Realitetene viser ellers at effektiviteten ved Norske sykehus er dramatisk forbedret de siste 30 år, med betydelig flere behandlede pasienter både totalt og pr. 100 000 innbyggere. Videre kan en artikkel i The Lancet vise at Norske sykehus er blant de tryggeste i Europa, mht etterskader og feilbehandlinger. Det er ikke nødvendigvis bare svart, dette her.

Honkey
    Det er fortsatt ingen unnskyldninger at leger må på Ebay for å få tak i deler til utstyret på sykehus, det er totalt 8 milliarder kroner for at alle sykehusene i Norge skulle ha fått nytt utstyr.

Nesten 1/5 av det vi gir i bistandspenger hvert år hadde vært nok, da hadde både behandlingstiden gått ned som igjen hadde gitt en positivt effekt på samfunnet og på de personene det gjelder.

Jeg kan ikke skjønne at du i det hele tatt prøver å forsvare denne regjeringen, så er jeg enig med Rock, jeg tror ikke det blir noe bedre med høyre eller med en borgelig regjeringen, men noe nytt må prøves.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.202
    Norsk helsevesen er veldig bra!
    de som har behov for øyeblikkelig hjelp får det, og de som behøver rask hjelp, får det.Stort sett og kanskje litt avhengig hvor de bor.
    Noen pas. må vente ei god stund på behandling men da er det stort sett slik at denne ventetiden ikke forverrer sykdommen eller at noe blir ødelagt.
    Spesielt FrP, hevder at mennesker står i helsekø, venter på operasjon eller behandling for så å komme i jobb igjen.Dette har jeg liten tro på. De fleste av de som står i diverse helsekøer skal ikke i jobb igjen. Uføre og trygdet eller eldre.,som får helsetjeneste etter prioritering som det er regler for.
    De tolker dette så enkelt som at når bilen er dårlig så må den på verksted og bli reparert og så går den igjen. Denne melodien har de terpet på i mange år,men lydkvaliteten er elendig.Jeg Tor ikke noe land i verden har bedre tilbud til hele befolkningen enn det Norge har.

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Stein, hvilken erfaring har du med det norske helsevesenet? Det virker som om den kanskje er noe begrenset?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    I hovedsak er det AP som har styrt i hele etterkrigstiden - men ett skikkelig nettverk for medisinsk behandling, ett minimum av inntekt, eller trygd har de ennå ikke klart å få på beina den dag i dag 2013.

Det å kunne føle seg noenlunde trygg - få hjelp medisinsk, og ha ett minimum av økonomisk sikkerhet er ett gode, som ennå ikke alle har.

Den RødGrønne regjering har intet å skryte av - ikke det at jeg tror det blir bedre med Høyre.
    Ingen regjering kommer til å forhindre at folk dør av diverse årsaker, ei heller kan en regjering til høyre for Nord-Korea makte det kunststykke å forhidre leger i å gjøre feil.
    Og dersom det er din alvorlige oppfatning at vi ikke har et helt unikt velfungerende nettverk for behandling og trygd i dette landet, da undrer jeg pinadø på hvilket land du sammenligner med. Videre, dersom det for en stor del er AP's feil at ikke alt er perfekt i dette landet, er det da likeledes for en stor del deres ære at vi har hatt enorm økning i levestandard, samt at antallet hjertepasienter har falt som en stein siden 60-tallet?

Honkey.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Ingen regjering kommer til å forhindre at folk dør av diverse årsaker, ei heller kan en regjering til høyre for Nord-Korea makte det kunststykke å forhidre leger i å gjøre feil.
    Og dersom det er din alvorlige oppfatning at vi ikke har et helt unikt velfungerende nettverk for behandling og trygd i dette landet, da undrer jeg pinadø på hvilket land du sammenligner med. Videre, dersom det for en stor del er AP's feil at ikke alt er perfekt i dette landet, er det da likeledes for en stor del deres ære at vi har hatt enorm økning i levestandard, samt at antallet hjertepasienter har falt som en stein siden 60-tallet?

Honkey.
    Regjeringen har hatt en gullalder de 8 årene de har styrt, det er veldig lite de har fått til med tanke på hva de har hatt disponibelt av penger.

Men med den regjeringen vi får til høsten med KRF og Venstre er mye værre så jeg ser ikke noe løsning i fremtiden heller.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Regjeringen har hatt en gullalder de 8 årene de har styrt, det er veldig lite de har fått til med tanke på hva de har hatt disponibelt av penger.
    At staten har mye penger er vel problemet mer enn det er løsningen.
    Kommer ikke det på hva man bruker penger til, f eks sykehusutstyr kjøpt fra utlandet skaper vel ikke inflasjon.

Man kan fortsatt ha mye penger og styre landed riktig vei.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Vis meg det partiet som får oss ut av Schengen/EØS og jeg iler til urnene...

S

Slubbert

Gjest
    At staten har mye penger er vel problemet mer enn det er løsningen.
    Kommer ikke det på hva man bruker penger til, f eks sykehusutstyr kjøpt fra utlandet skaper vel ikke inflasjon.

Man kan fortsatt ha mye penger og styre landed riktig vei.
    Poenget var at staten er alt for stor, har tatt på seg alt for mange oppgaver, og at disse oppgavene løses på en dårlig/ineffektiv måte. Folk burde i større grad fått lov til å styre seg selv, den veien de selv ønsker.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn