Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    TV2 reportasjen fra november 2012 beviser jo at regjeringen ikke gjorde noe som helst.
    I så fall synes jeg regjeringen handlet riktig. Men jeg har derimot forstått det slik at regjeringen blandet seg opp i saken, fikk den overført fra provinsen til hovedstaden, tuskhandlet seg til bedre soningsforhold for de dømte, osv. Det er å gå vesentlig lenger enn hva jeg synes er riktig i en sånn sak.
    Jeg er enig med deg, men du går ut i fra at de drap denne personen,for de andre lovene de brøt skulle de vært dømt for og sonet i fengselet i Kongo uten at den norske regjeringen skulle ha gjort noe, men jeg er i tvil at de drap denne personen.
    Tiltalen lød på drap, drapsforsøk på et vitne, besittelse av illegale våpen, væpnet ran, besittelse av falske identitetspapirer, spionasje for Norge.

Myndighetene hadde et fotografi, tatt av dem, der de vasker blod av bilen til sjåføren som er død.

To vitner, som var med i bilen, forklarte seg i henhold til kongolesisk tiltale.

Et lite kontrollspørsmål til Fjernkontrollen: syns du at norske myndigheter har gjort nok for å finne og få satt fri den norske statsborgeren (Omar) Arfan Bhatti? (Edit: Zomby påpeker helt korrekt at det er Arfan Bhatti det gjelder).

:rolleyes:

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    TV2 reportasjen fra november 2012 beviser jo at regjeringen ikke gjorde noe som helst.
    I så fall synes jeg regjeringen handlet riktig. Men jeg har derimot forstått det slik at regjeringen blandet seg opp i saken, fikk den overført fra provinsen til hovedstaden, tuskhandlet seg til bedre soningsforhold for de dømte, osv. Det er å gå vesentlig lenger enn hva jeg synes er riktig i en sånn sak.
    ....men jeg er i tvil at de drap denne personen.
    Ahh, så det er derfor du vil ha inn FN og Haag...
    Nok mest en sak for Varg Veum.

V

vredensgnag

Gjest
    Fjernkontrollen - du kan ikke trekke inn Che i diskusjonen, og mene at Moland/French er som ham.
    Og så skyte ned Che rett etterpå.
    Nå skal du få instruksjon i enkel debatt-teknikk: om du ønsker å etablere et godt argument, til forsvar for saken du prosederer, så er det dumt å skyte ned eksemplet i neste åndedrett.
    Jeg bare påpeker dobbel moralen til folk, Che drap mange og blir hedret.
    En persons krigsforbryter er en annens frigjøringskjemper.

Men du ser ikke poenget. Du brukte Che som likestilt med Moland og French, og i neste innlegg skjøt du Che i filler som et morderisk svin. Det er godt du ikke var forsvareren til Moland og French.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    @vredens: Du mener Arfan Bhatti?

Ellers hjertelig enig i det meste du skriver. Jeg hadde gjerne sett at de kom til Norge og sonet dommen her. De kunne godt ha blitt en stund, stekt i sitt eget fett til de fikk fin gyllen skorpe om ikke annet.

V

vredensgnag

Gjest
    ....men jeg er i tvil at de drap denne personen.
    Ahh, så det er derfor du vil ha inn FN og Haag...
    ..eller Finn Skårderud, event. en av hans kollegaer.
    Det er helt legitimt å tvile på om de drepte sjåføren. Men her vi sitter i våre lenestoler og breker løs er det godt mulig vi ikke har det fulle overblikk på saken, kan jeg tenke meg.
    Og mye taler for at det gikk til helvete på den bilturen.

Min oppfatning: De drakk og rusa seg i bilen. Et våpen gikk av, sjåføren ble truffet. De fikk panikk, prøvde å rydde vitnene av veien. Stakk av i bilen, etter å ha vasket av blodet - men var så rusa (derfor jeg tror det), at de tok et souvenirbilde av at de vasket av blodet. Kunne vel like gjerne stukket innom nærmeste politistasjon med en gang.

V

vredensgnag

Gjest
    @vredens: Du mener Arfan Bhatti?

Ellers hjertelig enig i det meste du skriver. Jeg hadde gjerne sett at de kom til Norge og sonet dommen her. De kunne godt ha blitt en stund, stekt i sitt eget fett til de fikk fin gyllen skorpe om ikke annet.
    Jeg går surr i Bhattier.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Nå er det mange som får vist sitt sanne ansikt her. Kjenner jeg blir litt kvalm.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er enig med deg, men du går ut i fra at de drap denne personen,for de andre lovene de brøt skulle de vært dømt for og sonet i fengselet i Kongo uten at den norske regjeringen skulle ha gjort noe, men jeg er i tvil at de drap denne personen.
    Tiltalen lød på drap, drapsforsøk på et vitne, besittelse av illegale våpen, væpnet ran, besittelse av falske identitetspapirer, spionasje for Norge.

Myndighetene hadde et fotografi, tatt av dem, der de vasker blod av bilen til sjåføren som er død.

To vitner, som var med i bilen, forklarte seg i henhold til kongolesisk tiltale.

Et lite kontrollspørsmål til Fjernkontrollen: syns du at norske myndigheter har gjort nok for å finne og få satt fri den norske statsborgeren Omar Bhatti?

Jeg regner med at du mener Arfan Qadeer Bhatti, Omar er vel han artisten.

Jeg mener at den norske regjeringen ikke skal gjøre en dritt for han, en som sier at han hater norske verdier, vil innføre shaira lover, skyter på synogoger og ellers er en fare for Norge kan godt råtne litt i Pakistan. Men det er min mening og den norske regjeringen har allerede fått han til Norge.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ja. Ille er det, at noen sidestiller norske leiesoldater med andre leiesoldater.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    ..eller Finn Skårderud, event. en av hans kollegaer.
    Det er helt legitimt å tvile på om de drepte sjåføren. Men her vi sitter i våre lenestoler og breker løs er det godt mulig vi ikke har det fulle overblikk på saken, kan jeg tenke meg.
    Og mye taler for at det gikk til helvete på den bilturen.

Min oppfatning: De drakk og rusa seg i bilen. Et våpen gikk av, sjåføren ble truffet. De fikk panikk, prøvde å rydde vitnene av veien. Stakk av i bilen, etter å ha vasket av blodet - men var så rusa (derfor jeg tror det), at de tok et souvenirbilde av at de vasket av blodet. Kunne vel like gjerne stukket innom nærmeste politistasjon med en gang.
    Tidligere elite soldat bommet 2-3 ganger fra 2 meter, høres veldig lite troverdig ut ikke sant.

V

vredensgnag

Gjest
    Neida, den norske regjeringen har ikke fått Bhatti til Norge (han med gunner, og ikke han med mikrofon). Og for min del må han gjerne forbli ganske så forsvunnet, uten at det løftes en finger for å hjelpe ham.

(Det er en yndet teori i visse kretser at Bhatti er blitt smuglet tilbake til Norge av myndighetene - ganske fornøyelig å lese om en brennsikker Bhatti-observasjon og forfølgelse av mann som ligner helt (skjegget) til svenskegrensen.)

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Neida, den norske regjeringen har ikke fått Bhatti til Norge (han med gunner, og ikke han med mikrofon). Og for min del må han gjerne forbli ganske så forsvunnet.
    Jeg leser at flere har sett han i Oslo i det siste, men det er jo flere som har sett Elvis også :)

Men nå må jeg gå og legge meg, for en gangs skyld var det faktisk morsomt og argumentere med deg Vredensgnag, må innrømme at du tok meg med Bhatti spørsmålet ditt.

V

vredensgnag

Gjest
    Neida, den norske regjeringen har ikke fått Bhatti til Norge (han med gunner, og ikke han med mikrofon). Og for min del må han gjerne forbli ganske så forsvunnet.
    Jeg leser at flere har sett han i Oslo i det siste, men det er jo flere som har sett Elvis også :)

Men nå må jeg gå og legge meg, for en gangs skyld var det faktisk morsomt og argumentere med deg Vredensgnag, må innrømme at du tok meg med Bhatti spørsmålet ditt.
    Det er alltid morsomt å argumentere - og jeg syns slett ikke det er kvalmende, som enkelte liker å uttrykke.
    Når vi snakker sammen, blir vi klokere. Det er alltid mange innfallsvinkler til en sak.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest

Det er alltid morsomt å argumentere - og jeg syns slett ikke det er kvalmende, som enkelte liker å uttrykke.
    Når vi snakker sammen, blir vi klokere. Det er alltid mange innfallsvinkler til en sak.
    Ja skulle vi blitt kvalme hver gang noen var uenige med oss så kunne vi lagt ned både HFS og det meste annet som omhandler diskusjoner. Det hadde også blitt en litt spesiell valgkamp hvis så hadde inntruffet hver gang man hadde diskusjoner i et valgprogram på TV.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo

jeg vil gjerne komme i kontakt med Bhatti, så du må gjerne PMe meg troverdige kilder jeg kan ta fatt på i morgen tidlig. (seriøst)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Enda så forkvaklet, så synes jeg både Che Guevara og Arfan Bhatti er hakket opp hva hederlighet angår. De sloss for sin politiske overbevisning, Moland og French for penger.

Når det er sagt er Bhatti en studie i selvmedlidenhet og ansvarsfraskrivelse. Det er altså det norske samfunnets- og de norske verdienes feil at han har levd hele sitt liv som kriminell. Nå som han har funnet religionen er det ikke tid for å ta et oppgjør med sine egne tidligere synder, men for å ta rotta på de som har ødelagt for ham. Blææh!!

Sist redigert av en moderator:
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det er selvfølgelig ikke ulovlig å være dum, heller ikke å gjøre dumme ting men det er ulovlig å bryte ett annet lands lov. Blir man tatt så blir man straffet i dette landet, akkurat som øst europeere på innbrudstokt i Norge, asylsøkere som selger dop langs elva. Tror de fleste av oss er enige i det.

Men jeg har en liten følelse av at i denne saken så plager det noen at her har vi noe primitive "svartinger" i et kaosland uten særlig med lover som har dømt noen hvite, stikker ikke dypere enn det men jeg tar gjerne feil. Nå har man prøvd å blande inn FN, Menneskerettsdomstolen og den norske rettsstaten, nå mangler det bare at Paven og kanskje t.o.m. Gud kunne ordnet opp. Tror ikke det hadde blitt annerledes.
    Så korrupsjon er bare kaos i dine øyne, ikke rart at AP får så stor oppslutning...
    Nå drar du AP inn i de fleste diskusjoner men her må jeg gi meg, det er nok jeg som har litt tungt for det men jeg skjønner absolutt ikke hva du mener med dette...
    Det er vel AP som har hatt utenriksministeren i de 4,5 årene er det ikke?
    hvilken forskjell hadde det blitt om utenriksministren hadde vært fra fremskrittspartiet?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    hvilken forskjell hadde det blitt om utenriksministren hadde vært fra fremskrittspartiet?
    gutta hadde fått ei kule først som sist.
    hardt mot hardt osv.

konstruere et etterpolitisk spill av det her, blir bare dårlig komedie, ikke tragisk engang.

V

vredensgnag

Gjest
    gutta hadde fått ei kule først som sist.
    hardt mot hardt osv.

konstruere et etterpolitisk spill av det her, blir bare dårlig komedie, ikke tragisk engang.
    Vel, jeg kan forestille meg at Kirkens Nødhjelp, Leger uten grenser, Care, Norges røde kors og en del andre norske hjelpeorganisasjoner ville gått glipp av noen millioner.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Jeg er bombesikker på at det britiske myndigheter ikke fikk til ville gått som en lek, bare vi hadde en utenriksminister fra høyre eller FrP.
    jeg lurer også på hvordan han døde forresten.
    Hvorfor lurer du på det?
    Jeg bare lurer på om han døde naturlig eller ble drept, ble han drept er vel Kongo ansvarlig for at en norsk statsborger ble drept i deres varetekt.
    svaret kan jo gjerne være et tredje alternativ, noen ganger kan det være greit å kneppe igjen og la tiden (som det neste døgnet) komme til hjelp med opplysninger.

V

vredensgnag

Gjest
    Hvorfor lurer du på det?
    Jeg bare lurer på om han døde naturlig eller ble drept, ble han drept er vel Kongo ansvarlig for at en norsk statsborger ble drept i deres varetekt.
    Vel, mens vi venter på en eventuell formell gjennomgang av dødsårsaken, kan jo Fjernkontrollen spekulere i følgende mulighet:

Hva om French, som man nå kan lese var den som fant Moland død i dennes celle, drepte Moland for å selv bli sympatiløslatt? French, kan man egentlig stole på ham? Han har jo dobbelt statsborgerskap.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Det er vel den norske stat som er den moralske morderen uansett. Det er ikke første gangen, for å si det mildt.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    NORGE er moralsk og rettslig ansvarlig for hva j e g gjør? nice!

selvsagt forventes det trygghet og rettsikkerhet som norsk statsborger, men er skyldspørsmålet endelig?

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett

selvsagt forventes det trygghet og rettsikkerhet som norsk statsborger, men er skyldspørsmålet endelig?
    Så lenge staten ikke gjør det som er i dens makt for å hjelpe, og kun kommer med pisspreik så har de skylda. Om du tar deg en øl for mye, og driter deg ut i fylla så har du skylda. Alle har rett til en seriøs rettsak, og ikke ett teater som i dette tilfellet.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    En gang, i Sør-Carolina, kjørte jeg en VW Cabriolet opp i fontenen foran guvernørens residens. State Police var hurtig på pletten og arresterte oss, det var Halloween, og jeg var kledd i hva som best kan kalles et Hawaiiansk kostyme, det var også kjæresten. Hennes bestevenninne var kledd som en halvmann/halvkvinne, og det var også hennes kjæreste.

Det bør være lett å forestille seg hvordan dette så ut, sent på natten. Vi var godt berusede, hele gjengen, og syns det var ganske morsomt.

Sør-Carolina, vi snakker en delstat der folk får lange fengselsstraffer for bagateller, og jeg hadde kjørt en folkevogn ut i delstatens pryd, fontenen foran guvernørens residens. (På den tiden var det Rick Riley som var guvernør).
    Nå var jeg heldig, han som var kledd i halv-kjole, halv-bh, og som var sminket som en kvinne på ene siden av ansiktet/med ditto frisyre; og som hadde bukseben, halv skjorte og skjegg på den andre halvdelen av kroppen sin, var sønnen til en meget god venn av guvernøren. Og "connected" herfra til månen.
    Uten ham, ville jeg gått rett i fengsel. Fordi han var med i bilen, ble saken dysset ned, bilen trukket ut og levert tilbake, jeg fikk ikke en gang en regning for skadene på fontenen.

Men - om jeg hadde blitt smelt i fengsel i Sør Carolina, der de faktisk fortsatt har chain gangs og er stolte av sine ytterst brutale "correctional facilities," hadde det da vært rimelig at jeg skulle forvente og forlange at norske myndigheter skulle få meg ut? Og at jeg skulle slippe å sone i Norge, for hva jeg hadde gjort i USA?

governors-mansion.jpg

Sist redigert:

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    332
    Sted
    Oslo Vest
    Men - om jeg hadde blitt smelt i fengsel i Sør Carolina, der de faktisk fortsatt har chain gangs og er stolte av sine ytterst brutale "correctional facilities," hadde det da vært rimelig at jeg skulle forvente og forlange at norske myndigheter skulle få meg ut? Og at jeg skulle slippe å sone i Norge, for hva jeg hadde gjort i USA?

Vis vedlegget 212309
    Kunne du neppe forvente som mann, hadde du vært kvinne derimot.......

N

nb

Gjest
    Det er overraskende at enkelte ikke evner å se den spektakulære mengde stupiditet d'herrer har utvist i Kongo. Deri medregnet hva de har kastet på båten gitt den vel eventyraktige ferieturens formål.

L-e-i-e-s-o-l-d-a-t-e-r. Smak på ordet. Dette er ikke to stakkars turister som ved en serie uheldige omstendigheter har blitt satt i saksa. At norsk presse biter på er forsåvidt som forventet, og jeg har knapt registrert at det i dekninger har vært problematisert formål ved turen, gjerne sett opp mot hvilke internasjonale regler, eller snarere mangel på sådann som gjelder for den type virksomhet.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.406
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel den norske stat som er den moralske morderen uansett. Det er ikke første gangen, for å si det mildt.
    Det er faktisk det største våset jeg har lest til å i debatten.

Nordmenn må snart innse at UD og den norske staten ikke kan leke barnehagetante hvor faen som helst i verden en med norsk pass måtte finne på å drite på leggen.

Kongo har vært rævkjørt av grådige og maktkåte tullinger siden slavehandelen på 1800-tallet og ikke minst siden den belgiske Kong Leopold II fra 1884 brukte landet som sin personlige lekegrind og pengebinge. Både av vestlige økonomiske interessenter, og deres egne maktkåte despoter siden Belgia slapp nakketaket på nasjonen i 1960, har bidratt til at den situasjonen landet er i, og var i da French & Moland begynte sitt eventyr. Landet er et av verdens aller fattigste, det er et av verdens aller mest korrupte, det har et scorer ekstremt lavt på utviklingen av demokrati, det er et like dårlig utviklet rettssystem, helsesystem, sosiale velferdssystemer er stort sett fraværende.

Dit reiser altså Knoll&Tott på jakt etter eventyr og rikdom. Der skal de tjene gode penger på tilby sine tjenester som leiesoldater. Er det noe som fyrer opp under og bidrar til konflikter som har ridd Kongo de siste tiårene så er det leiesoldater. De red inn i et av verdens mest usikre land med et av de dårligst fungerende styresystemer og dårligst fungerende rettssystemer, med en lunte i ræva og en tent fyrstikk i hånda.

Når de så driter på leggen og blir fotografert med buksa på knærne forventer man altså at den norske stat, UD, Arbeiderpartiet, Barth&Støre, skal komme løpende med det norske rettssystemet, våre forventninger til fengselsstandard, og skal redde de to småjævlene fra de dumme, slemme, svarte mennene den nede i usiviliserte Kongo ?!! Ikke bare det, men det er den norske stat, dvs. deg, meg og våre folkevalgte som er ansvarlig for deres ve&vel, for den enes død. At vi ennå ikke vet hva han døde av ser ut til å være en bitte liten parentes i denne sammenheng.

Makan !

V

vredensgnag

Gjest
    Det som er trist med slike refleksreaksjoner som dem Decibelius kommer med, når han da ikke tillater seg å kritisere medforumister for kvalmeinnbydende mangel på patriotisk holdning, er at man ikke har tenkt gjennom konsekvensene.

Et land forvalter en moralsk kapital. Dets beslutninger vil øke eller svekke denne. Det melder seg konstant saker, noen kan ordnes enkelt utenfor rampelyset, noe mange nasjoner foretrekker, siden det ikke går ut over denne kapitalen.

Andre saker medfører at man kommer i rampelyset, og da kan man sette landets moralske kapital i spill.
    Norske myndigheter strakk seg ekstremt langt i tilfellet Moland/French, og ga avkall på en god del kapital, for å tilrettelegge for to leiesoldater fra Norge. Når det gjaldt saken i Dubai, med den norske kvinnen som ble idømt fengselstraff, så var det absolutt null moralsk kapital på spill for Norge, om noe vant man kapital - men da verden fikk kjennskap til saken, fant Emiratene å ønske å ville legge ballen død øyeblikkelig, siden den fort ble en PR-messig katastrofe for dem, og satte over styr mengder av moralsk og reell kapital (gitt satsingen på turisme.)

Moland og French stilte seg utenfor enhver rimelig forventning om beskyttelse og bistand fra sitt hjemland, og fikk i bøtter og spann med hjelp i forhold til hva som ville vært naturlig.

1249922936578_5.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.621

Så lenge staten ikke gjør det som er i dens makt for å hjelpe, og kun kommer med pisspreik så har de skylda. Om du tar deg en øl for mye, og driter deg ut i fylla så har du skylda. Alle har rett til en seriøs rettsak, og ikke ett teater som i dette tilfellet.
    Når avataren din tafset litt på småpiker i Riga så var visst det en protest mot at norsk lov mot kjøp av seksuelle tjenester også skulle gjelde i utenlandet. Plutselig nå så skal norsk rettsystem også gjelde i Kongo?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn