Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    Det var bistandsadvokater til stede, man arbeidet vis a vis kongolesiske myndigheter, og klarte til slutt det kunststykket å få dem flyttet til hovedstad/region Kinshasa, fra Thsopo-distriktet de begikk mordet i.

Skyldspørsmålet er ikke avklart av noe som engang er i nærheten av en habil domstol. Det var en summarisk rettssak, med et forhåndsbestemt utfall, i et land med et svært dårlig fungerende rettsvesen. Men først og fremst er det en menneskelig tragedie.

Du aner ikke hva du snakker om, Fjernkontrollen. Se på hvordan USA behandler sine "unlawful combatants" i Guantanamo ... vi snakker om personer som er rettighetsløst prisgitt rettsystemet i landet der de har vært aktive, illegale stridende. Selv grunnleggende menneskerettigheter kan de nektes, dersom territoriet har stipulert dette, for å skremme folk fra å operere som leiesoldater i dette.
    Så du mener Guantanamo kan rettferdiggjøres? Dine innlegg i denne tråden er vanskelig å tolke som noe annet enn et forsvar av praksisen det har blitt å nekte de man definerer som "unlawful combatants" grunnleggende menneskerettigheter. Etter min oppfatning er de universelle, og det å sikre borgerne sine universelle, ukrenkelige menneskerettigheter er statens eksistensgrunnlag og eksistensberettigelse. Og det er en oppgave den norske staten i dette tilfellet ikke har greid å oppfylle. Men prinsipper har jo blitt lite verdt i dagens politiske hestehandelsverden, og noe som bare fremmes i valgtaler og pamfletter. Fordømmelsen av Guantanamo og tilsvarende overgrep mot rettssikkerheten blir lite verdt når det uansett aksepteres på bakrommet.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Det var bistandsadvokater til stede, man arbeidet vis a vis kongolesiske myndigheter, og klarte til slutt det kunststykket å få dem flyttet til hovedstad/region Kinshasa, fra Thsopo-distriktet de begikk mordet i.

Skyldspørsmålet er ikke avklart av noe som engang er i nærheten av en habil domstol. Det var en summarisk rettssak, med et forhåndsbestemt utfall, i et land med et svært dårlig fungerende rettsvesen. Men først og fremst er det en menneskelig tragedie.

Du aner ikke hva du snakker om, Fjernkontrollen. Se på hvordan USA behandler sine "unlawful combatants" i Guantanamo ... vi snakker om personer som er rettighetsløst prisgitt rettsystemet i landet der de har vært aktive, illegale stridende. Selv grunnleggende menneskerettigheter kan de nektes, dersom territoriet har stipulert dette, for å skremme folk fra å operere som leiesoldater i dette.
    Så du mener Guantanamo kan rettferdiggjøres? Dine innlegg i denne tråden er vanskelig å tolke som noe annet enn et forsvar av praksisen det har blitt å nekte de man definerer som "unlawful combatants" grunnleggende menneskerettigheter. Etter min oppfatning er de universelle, og det å sikre borgerne sine universelle, ukrenkelige menneskerettigheter er statens eksistensgrunnlag og eksistensberettigelse. Og det er en oppgave den norske staten i dette tilfellet ikke har greid å oppfylle. Men prinsipper har jo blitt lite verdt i dagens politiske hestehandelsverden, og noe som bare fremmes i valgtaler og pamfletter. Fordømmelsen av Guantanamo og tilsvarende overgrep mot rettssikkerheten blir lite verdt når det uansett aksepteres på bakrommet.
    La meg først si at jeg har full sympati med de pårørende, at de i denne tragiske saken lar følelsene råde er lett å forstå.
    Interessant innlegg fra Slubbert, dette her. Helt og holdent enig i synspunktene, men at den norske stat ikke makter å styre menneskebehandlingen innenfor andre, suverene staters grenser er vel ikke til å undres over. Glem ikke at UD har benyttet store ressurser på to eventyrere som var fullstendig utenfor en hver rasjonell handlingssfære på et annet kontinent. De har stått på for å bedre deres rettigheter, sørget for medisinsk behandling, tannlege, besøkrettigheter etc, etc. Vi kan gjerne drømme opp en virkelighet der Norge kan redde sine statsborgere ut fra Guantanamo og ned fra Mount Everest 24 timer i døgnet, men med all respekt Slubbert, den slags ressurser finnes ikke. Enkelte staters maktarroganse kjenner ingen grenser, og nekter man å forholde seg til menneskerettskonvensjonen, kan den norske (og andre) stat(er) gjøre lite med det, annet enn å gjøre sitt aller beste for å bearbeide forholdene med alle tilgjengelige ressurser. Hvilket er nettopp hva den norske stat har gjort i dette tilfellet.
    Siden du hevder at prinsipper er lite verdt i dagens hestehandelssamfunn, lurer jeg på hva du mener den norske stat kunne gjort annerledes (eller gjøre annerledes fra nå av)?

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det eneste man kunne gjort anderledes, bortsett fra å gi til krig mot landet, er grov korrupsjon og å bestikke maktpersoner i landet med offentlige midler for å kjøpe fri dømte drapsmenn og leiesoldater.

Det er ikke et alternativ Norge verdig.

Disse personene er helt og holdent skyld i sin egen situasjon og må ta ansvar for den reelle risikoen som følger av deres handlinger og valg, og ikke drømme om at den store allmektige norske stat skal komme å redde dem når ting går ad undas.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Selsomt å se hvordan Eide & Co nå prøver å lage en valgkampsak av å hente til Norge den andre drapsmannen. Kanskje de kan paradere ham i en bil frem og tilbake på Karl Johan frem til valgdagen om de lykkes. :/

– Det haster med å få French hjem - Verden - NRK Nyheter
    Jeg håper og tror at du i din misantropiske arroganse tar feil. Det kan faktisk være at noen mennesker utfører handlinger ut fra overbevisning og rettskaffenhet.

Honkey
    Jo, kanskje du har delvis rett.. hensynet til den populistiske opinion ville nok sikkert veid tungt også utenfor valgkampinnspurten. Men jeg er ikke videre overbevist om at det ville blitt gjort særlig mye i saken om det ikke var blitt til den store avisføljetongen det har blitt. Det sitter nok av nordmenn i fengsel verden rundt. Jeg ville ikke bli forbauset om det er langt ned mer arbeid i denne saken enn i alle de andre til sammen allerede.

V

vredensgnag

Gjest

Du må da bare fortsette å lese i tåka og trekke dine merkelige konklusjoner.
    Jeg skriver "hvordan USA behandler sine "unlawful combatants" - men ikke ett ord om at jeg synes Guantanamo kan rettferdiggjøres.
    Ulike nasjoner tar seg til rette - som i Egypt nå, der folk skytes ned i gatene, eller som da Rumsfeld fant på å sette folk i fengsel på ekstraterritorielt land, slik at ingen lover skulle gjelde der. En gigantisk skjensel, på tolvte året, med fanger som ikke har fått rettssak, som ikke vet hva de er anklaget for, og som i mange tilfeller er funnet uskyldige, men ikke er blitt returnert til sine hjemland.

Skal man klandre de rødgrønne for noe, og de borgerlige i samme slengen, så er det at Norge ikke har gjort kritikk av Guantanamo til en merkesak.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Nå ser det ut til att UD endelig får ut fingeren. Ikke første gangen folk må bøte med livet før de innser alvoret. Heia snikmorderen, aka statan.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Nå drar du AP inn i de fleste diskusjoner men her må jeg gi meg, det er nok jeg som har litt tungt for det men jeg skjønner absolutt ikke hva du mener med dette...
    Det er vel AP som har hatt utenriksministeren i de 4,5 årene er det ikke?
    hvilken forskjell hadde det blitt om utenriksministren hadde vært fra fremskrittspartiet?
    For å være ærlig så tror jeg ingen ting hadde vært forskjellig, for meg virker det som dagens politikere er politikere kun for å mele sin egen kake.

Men det er og var AP som styrte i disse årene og som dokumentaren til TV2 viser så gjorde ikke UD noe de 3,5 første årene i denne saken, reportasjen viser også at French/Moland rettsaken var en vits.

Som mange av dere sier så skal ikke Norge legge seg opp i andre lands lover, likevel har denne regjeringen lagt seg opp i borgekrigen i Syria og Libya, til Libya sendte de til og med fly, de bryr seg nå med bråket i Egypt, men å hjelpe 2 nordmenn i Kongo det var ikke aktuellt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Folk må innse at de må ta ansvar for egne valg. Blir man leiemorder/soldat i konfliktområder i svarteste Afrika så må man ta ansvaret selv når det ikke går helt etter planen. Presis det samme som dem som reiser til Syria for å bli leiesoldat der.

Porto til kisten er det lengste staten bør strekke seg.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Nå ser det ut til att UD endelig får ut fingeren. Ikke første gangen folk må bøte med livet før de innser alvoret. Heia snikmorderen, aka statan.
    Her er jeg offer for å føle meg hensatt til en annen planet. Jeg beklager, dette blir for dumt. Den norske stat har lagt ned store ressurser i å bistå to eventyrere som har gjort det aller meste feil, med overlegg. Den norske stat har ikke en gang tendenser til blod på hendene her, uavhengig av hvilket politisk ståsted man har. Jeg forstår at det følelsesmessig kan være forferdelig for de impliserte, men det endrer ikke sakens fakta.

Honkey

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.414
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Her er jeg offer for å føle meg hensatt til en annen planet. Jeg beklager, dette blir for dumt. Den norske stat har lagt ned store ressurser i å bistå to eventyrere som har gjort det aller meste feil, med overlegg. Den norske stat har ikke en gang tendenser til blod på hendene her, uavhengig av hvilket politisk ståsted man har. Jeg forstår at det følelsesmessig kan være forferdelig for de impliserte, men det endrer ikke sakens fakta.

Honkey
    Vel, i tillegg til mord er de dømt til døden for spionasje til fordel for Kong Harald og til et erstatningsbeløp på 500 millioner kroner (eller en annen tenk-på-et-tall-sum i den størrelsesorden). Jeg skal ikke forholde meg til mordanklagen. Den kan være riktig eller feil, men resten må da være langt utenfor normal rettspraksis, uansett hvilken målestokk man anlegger.

mvh

N

nb

Gjest
    men resten må da være langt utenfor normal rettspraksis, uansett hvilken målestokk man anlegger.
    Hva norsk, svensk eller finsk rettspraksis måtte være er fullstendig irrelevant for hvordan den er i Kongo.

Man kan mene hva man vil om ytringsfrihet og hvor teit det er med monarki, men det er ikke det samme som at det er spesielt lurt å hevde akkurat det samme i Thailand.

V

vredensgnag

Gjest
    Fornøyelig når folk forventer høyverdig rettspraksis fra samfunn som knapt nok er kommet gjennom rystelsene etter borgerkrig og militære røverbander. D'herrer Moland og French reiste også til den mest urolige delen av Kongo, sikkert fordi man regnet med flest oppdrag der.

Dette er bakteppet man altså ønsker en oversiktlig og ryddig rettsak i:

The war claimed an estimated three million lives, either as a direct result of fighting or because of disease and malnutrition. It has been called possibly the worst emergency to unfold in Africa in recent decades. The war had an economic as well as a political side. Fighting was fuelled by the country's vast mineral wealth, with all sides taking advantage of the anarchy to plunder natural resources.

Når man reiser inn i en slik konflikt, for å være med på å bidra til den, med våpen, har man på en måte gått inn i farlig terreng, der det eneste man egentlig kan regne med er "self rescue." At de har fått hjelp i det hele tatt er mer enn de kunne forvente.
    At en selvutnevnt militærdommer i Tshopo fikk for seg at Norge gjerne kunne avstå et kvart oljefond som erstatning viser bare hvor rart det er å skulle forvente rasjonelle beslutninger. Kongolesere har vært iherdig opptatt med å ta livet av hverandre og stjele landets naturressurser - to hvite Hardy-gutter med gunnere fikk i hvertfall det French var ute etter, da han sluttet i Telemark Bataljon, fordi det ikke var utfordrende nok å tjenestegjøre der.

S

Slubbert

Gjest
    Jeg skriver "hvordan USA behandler sine "unlawful combatants" - men ikke ett ord om at jeg synes Guantanamo kan rettferdiggjøres.
    Du skrev at "unlawful combatants" stiller seg utenfor internasjonal lov og har seg selv og takke for konsekvensene, og at man ikke bør forvente at disse skal ha noen rettssikkerhet eller andre rettigheter. Jeg finner det ikke spesielt merkelig å trekke paralleller fra dette til praksisen på Guantanamo.

Siden du hevder at prinsipper er lite verdt i dagens hestehandelssamfunn, lurer jeg på hva du mener den norske stat kunne gjort annerledes (eller gjøre annerledes fra nå av)?
    Politisk press. Det tok ikke lang tid å få hjem hun som ble dømt for fyllesex i Dubai, for eksempel, fordi de innså at saken ville bli en politisk belastning. Ellers pleier penger å være felles språk i korrupte land, så jeg vil bli overrasket om det ikke har eksistert uutnyttet handlingsrom i saken. Jeg har ikke innsikt til å kunne si mer konkret hva UD burde gjort annerledes i saken, men at (minst) én norsk borger nå kommer hjem i kiste etter å ha blitt "dømt" i en farse av en rettssak, er ikke desto mindre et faktum.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Folk må innse at de må ta ansvar for egne valg. Blir man leiemorder/soldat i konfliktområder i svarteste Afrika så må man ta ansvaret selv når det ikke går helt etter planen. Presis det samme som dem som reiser til Syria for å bli leiesoldat der.

Syntes ikke synd på disse to eventyrerne da denne rettsak pågikk.

Kan være uenig i dødstraffene de fikk, og synes at Molands dødsfall er trist.

Men fakta er at en ble drept der nede, en mann, muligens en far - jada han var Svart, muligens ikke skolert, kanskje en småkjeltring, men allikevel ble han drept.

Forøvrig kunne nok den Norske stat ha gjort mere for å få disse hjem - hvis de hadde hatt interesse av dèt.

V

vredensgnag

Gjest
    Du skrev at "unlawful combatants" stiller seg utenfor internasjonal lov og har seg selv og takke for konsekvensene, og at man ikke bør forvente at disse skal ha noen rettssikkerhet eller andre rettigheter. Jeg finner det ikke spesielt merkelig å trekke paralleller fra dette til praksisen på Guantanamo.
    Du kan la være å blande kortene - jeg brukte nettopp Guantanamo som et eksempel på hvor galt det kan gå, nettopp fordi man som "unlawful combatant," illegale stridende, kan erklæres rettsløse uten at dette strider mot Folkeretten eller Geneve-konvensjonen. Og nevnte at Moland/French var heldige som i det hele tatt fikk en rettssak, noe fangene på Guantanamo i stor utstrekning fortsatt venter på.

Du skulle ha det til at jeg forsvarte Guantanamo.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    Den største tragedien er at det bare siden i går er sløst bort nærmere 10 gode HFS sider på dette, på et forum som i utgangspunktet har med positive ting som musikk og lyd å gjøre. French/Moland saken er hverken musikk i mine ører, ikke tror jeg pipa får en annen lyd der nede heller.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Men fakta er at en ble drept der nede, en mann, muligens en far - jada han var Svart, muligens ikke skolert, kanskje en småkjeltring, men allikevel ble han drept.

Forøvrig kunne nok den Norske stat ha gjort mere for å få disse hjem - hvis de hadde hatt interesse av dèt.
    Men hvem drepte den mannen, det er det som er spørsmålet.

S

Slubbert

Gjest
    Du kan la være å blande kortene - jeg brukte nettopp Guantanamo som et eksempel på hvor galt det kan gå, nettopp fordi man som "unlawful combatant," illegale stridende, kan erklæres rettsløse uten at dette strider mot Folkeretten eller Geneve-konvensjonen. Og nevnte at Moland/French var heldige som i det hele tatt fikk en rettssak, noe fangene på Guantanamo i stor utstrekning fortsatt venter på.

Så du er enig i at det er moralsk feil/forkastelig å erklære mennesker som "unlawful combatants" og gjøre dem rettsløse? Det var mitt anliggende; at det aldri er riktig å gjøre folk rettsløse. Og som en forlengelse av dette at den norske stat bør bistå enhver norsk borger som gjøres rettsløs eller frarøves sin rettssikkerhet, enten det er i Kongo eller på Guantanamo eller hvor som helst. Det fremstår for meg som om du her prosederer for det motsatte.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Politisk press. Det tok ikke lang tid å få hjem hun som ble dømt for fyllesex i Dubai, for eksempel, fordi de innså at saken ville bli en politisk belastning. Ellers pleier penger å være felles språk i korrupte land, så jeg vil bli overrasket om det ikke har eksistert uutnyttet handlingsrom i saken. Jeg har ikke innsikt til å kunne si mer konkret hva UD burde gjort annerledes i saken, men at (minst) én norsk borger nå kommer hjem i kiste etter å ha blitt "dømt" i en farse av en rettssak, er ikke desto mindre et faktum.
    Synes de to sakene som her pekes på har flere forskjeller enn likheter, men det får være så. Poenget her er at det politiske press er nær uten interesse for Kongo, de har lite og intet å tape. Hva skulle vi presset med? Vi kunne trukket ut de ca 200 mill som går til diveres norskstyrte prosjekter, og den jevne mann i gata hadde ikke merket forskjellen. Kongo hadde ikke blitt bedre, heller.
    Flere millioner under bordet til rett mann hadde løst problemet. Det ville vært en lite farbar vei.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Flere millioner under bordet til rett mann hadde løst problemet. Det ville vært en lite farbar vei.
    Hvorfor det?
    Av nøyaktig samme årsak som at den norske stat ikke betaler ut penger til andre utpressere som sjørøvere etc. Det legitimerer utpressing, og det sender et signal om at samme faen hvor idiot du er i utlandet, så kommer norske oljepenger og redder deg hjem igjen.

Honkey

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har heller ingen sympati med eventyrere ( eller hva de nå var.. ) som Moland og French, verken da saken pågikk som verst, eller nå. Jeg har medfølelse med de pårørende, og synes det er trist at en ung mann som Moland, rotet seg opp i denne saken, og at det hele har fått det triste utfallet som vi ser i dag. Når det er sagt, burde både Moland Og French, for lenge siden vært utlevert for videre soning i heimlandet. Moland var påviselig alvorlig syk, og har vært det over lengere tid. Sett i lys av fyllasex-frøkna i Dubai, blir dette direkte latterlig.

Jeg tviler ikke på at UD har gjort mye i denne saken. Om de har gjort nok, er ikke jeg den rette til å svare utdypende på. Jeg synes imidertid det er å gå langt over streken, når det fremsettes beskyldninger mot Gahr Støre og Barth Eide om at en eller begge disse, skal være skyldig i Molands dødsfall. Det blir for dumt. Jeg håper også at det ikke blir gjort forsøk på å skape en valgkampsak ut av en såvidt tragisk hendelse, og jeg har faktisk den tiltro til norske politikere, at de klokelig unngår det.

Snowden er en landsforræder og spion, sett med amerikanske styresmakters øyne. Vi synes at det er vel og bra, og heilt på sin plass, når den type overvåking som U.S.A. har bedrevet, blir offentliggjort - men det bekrefter bare nok en gang, det synet som noen av oss, har på U.S.A. For min del, er det nok at nasjonen praktiserer dødsstraff. Så kan man "spe på" med fiktive "sannheter" som alibi for å bombe nasjoner som Afghanistan, Irak, Libya osv. osv. U.S.A. har alltid klart å legitimere sitt behov for å bruke alle midler ( bortsett fra atomvåpen, men det er nesten bare tilfeldigheter at ikke også det har skjedd i nyere tid ), og Norge som lydig alliert, har omtrent aldri tatt til motmæle - slett ikke fra borgelig hold. Hvorfor er dere så overrasket over at Stoltenberg ikke har til hensikt å ta opp Snowdensaken nå?

Det er ingen paralleller mellom Snowden og Arne Treholt, men tenk bare over hvilken hekseprosess som ble Arne Treholt til del. Sikkert fullt ut berettiget, for all del, men tenk dere da hvordan stemningen er mot Snowden i U.S.A.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.307
    Torget vurderinger
    4

Så du er enig i at det er moralsk feil/forkastelig å erklære mennesker som "unlawful combatants" og gjøre dem rettsløse? Det var mitt anliggende; at det aldri er riktig å gjøre folk rettsløse. Og som en forlengelse av dette at den norske stat bør bistå enhver norsk borger som gjøres rettsløs eller frarøves sin rettssikkerhet, enten det er i Kongo eller på Guantanamo eller hvor som helst. Det fremstår for meg som om du her prosederer for det motsatte.

Begrepet "unlawful combatants" har ingenting med Moland/French å gjøre. Deres sak er ikke relatert til en konfliktsituason hvor de har vært deltagende. Det var etter hva jeg forstår en rent sivil sak. At de var lykkejegere som tilbød sine "sikkerhetstjenester" til høystbydende og således kalles leiesoldater gjør dem ikke til "unlawful combatants". Det er rett og slett et dårlig utvilket rettsystem.

Lenkegjengen på Guatanamo har (bortsett fra en håndfull personer) ikke fått hverken tiltale eller rettsak fordi de av USA er definert nettopp som "unlawful combatants", men samtidig er plassert på Guantanamo hvor USA hevder å ikke ha jurisdiksjon fordi det ikke er et amerikansk territorie. Derfor faller de mellom alle stoler i folkeretten og Genevkonvensjonene. Dette er en villet situasjon fra USA sin side og det er nettopp derfor fangene er definert som "unlawful combatants" til tross for at flere av dem aldri har vært deltagende i konflikten, langt mindre stridende.

Moland / French er ikke frarøvet sin rettssikkerhet. De gikk med åpne øyne inn i løvens hule hvor det ikke finnes noen rettsikkerhet på den måten vi kjenner det i trygge Norge. Guantanamogjengen ER frarøvet sisn rettsikkerhet fordi det er nettopp spissfindigheter i det internasjonale lovverket og den såkalte "Patiot Act" som er brukt av USA sine advokater til gjøre dem rettsløse. En hundre 100% villet situasjon fra USA ssin side.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310

Men hvem drepte den mannen, det er det som er spørsmålet.

I følge Kongo,s rettsvesen var det Moland og French som var morderene.
    Er jo dèt de fikk dødsdommer for, og satt inne for.

Har du ikke fått meg deg dèt enda?

Uffameg hvor tungt det da blir å diskutere dette når slik bakgrunnkunnskap mangles...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.681
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Unlawful combatants" er vel et litt sterkt uttrykk for disse to. Wannabe leiesoldater er mer treffende. Uansett er de ikke rettsløse, men skal behandles som kriminelle i henhold til lovgivning og rettspraksis der de er. Om lovgivningen er drakonisk og rettsvesenet tvilsomt etter norsk standard, vel, det bør man kanskje tenke på før man gir seg ut på en karriere som leiesoldat i et sånt land.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.681
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå som det temaet er utdebattert, synes jeg sånt som dette er mer spennende:

Et scenario: Sosialistisk Venstreparti ryker under sperregrensen ved valget, og sitter igjen med én eller null representanter på Stortinget. Miljøpartiet De Grønne (MDG) kommer over sperregrensen, og får en god håndfull inn på Løvebakken. Deretter forsvinner pragmatikerne i SV til Arbeiderpartiet, miljøaktivistene til MDG, mens rest-SV om 2-3 år slås sammen med Rødt og blir det nye Venstrepartiet.
    SVs siste valg? - Bergens Tidende

I så fall, bye-bye Lysbakken & Co. Blir ikke savnet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nå som det temaet er utdebattert, synes jeg sånt som dette er mer spennende:

Et scenario: Sosialistisk Venstreparti ryker under sperregrensen ved valget, og sitter igjen med én eller null representanter på Stortinget. Miljøpartiet De Grønne (MDG) kommer over sperregrensen, og får en god håndfull inn på Løvebakken. Deretter forsvinner pragmatikerne i SV til Arbeiderpartiet, miljøaktivistene til MDG, mens rest-SV om 2-3 år slås sammen med Rødt og blir det nye Venstrepartiet.
    SVs siste valg? - Bergens Tidende

I så fall, bye-bye Lysbakken & Co. Blir ikke savnet.
    Håper dette slår til. SV er ikke lenger relevant. Håper de tar med seg SP og Krf til bunns også.

MDG er morsomme. En rabbagastgjeng av eksentrikere, tullinger og religiøse fjols som det skal bli en fryd å se i full utfoldelse. Det blir stor underholdning, og de vil få selv den mest utspillsivrige frp-ungdom til å se ut som en ultraortodoks bokstavtro regelrytter. Det beste med det hele er at det viser at det er håp for demokratisk utvikling og at man ikke kun er bundet til de tradisjonelle partiene. Det alene kan få folk til å tenke nytt når de skal stemme senere.

V

vredensgnag

Gjest

Neida. Jeg forsøker å påpeke at de alt har fått betydelig støtte. Langt mer enn de burde kunne forvente. Gahr Støre sier i et intervju i dag at denne saken med godt monn la mest beslag på UD mens han var utenriksminister. Det jeg har protestert mot, i tråden, er påstander om at intet er gjort, at norske myndigheter har vært feige og at nordmenn er trumf. Spesielt når det gjelder disse to, som ønsket engasjement som profesjonelle soldater for høystbydende, i en konflikt der ingen har annen tilknytning enn profittmotivet.
    Dette, koblet til en gjennomføringsevne på nivå med Helan og Halvans med hva det skapte av problemer, gjør krav om at Norge må stille opp og gjøre mer til svada.

Gitt at standrett og summarisk henrettelse har vært en mulighet, noe som ofte er illegale stridendes skjebne, så har Moland og French fått femstjerners service, i et land som fortsatt koker av sinne over bildet av en flirende Moland som vasker
    vekk blodet til en død kongoleser.

Det er forøvrig Folkeretten som avgjør hvem som er illegal stridende.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.681
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje mer relevant å spørre seg om rettssikkerheten her hjemme, når sånt som dette skjer:
    Avdødes bror skrev dagbok om Brevik-mysteriet - VG Nett om Stathelle-mysteriet

Et lokalt Kardemomme-politi som ikke kan forestille seg at det er noe mystisk ved at en ung kvinne i selskapskjole blir funnet død etter fall fra stor høyde. Å sikre elektroniske bevis, som avdødes epost-konto, skype-logg og opptak fra overvåkningskameraer ved åstedet, nei, hvem skulle ha kommet på noe slikt?

Det viser faren ved alle disse knøttsmå politidistriktene hvor alle kjenner alle, ingen er kompetente til å ta seg av krevende saker, og to telefoner på nødnummeret samtidig er nok til å sette hele kapasiteten ut av spill. Det er de rød-grønnes ansvar som ikke har gjort et smekk med dette, annet enn å ansette udugelige toppledere, la byråkratiet ese utover, og sende mer penger hver gang fagforeningen brummer. Det må saneres, og for meg er den politianalysen jeg linket til litt lenger oppe mer enn tilstrekkelig grunn til å ønske seg et regjeringsskifte raskest mulig.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Det er kanskje mer relevant å spørre seg om rettssikkerheten her hjemme, når sånt som dette skjer:
    Avdødes bror skrev dagbok om Brevik-mysteriet - VG Nett om Stathelle-mysteriet

Et lokalt Kardemomme-politi som ikke kan forestille seg at det er noe mystisk ved at en ung kvinne i selskapskjole blir funnet død etter fall fra stor høyde. Å sikre elektroniske bevis, som avdødes epost-konto, skype-logg og opptak fra overvåkningskameraer ved åstedet, nei, hvem skulle ha kommet på noe slikt?

Det viser faren ved alle disse knøttsmå politidistriktene hvor alle kjenner alle, ingen er kompetente til å ta seg av krevende saker, og to telefoner på nødnummeret samtidig er nok til å sette hele kapasiteten ut av spill. Det er de rød-grønnes ansvar som ikke har gjort et smekk med dette, annet enn å ansette udugelige toppledere, la byråkratiet ese utover, og sende mer penger hver gang fagforeningen brummer. Det må saneres, og for meg er den politianalysen jeg linket til litt lenger oppe mer enn tilstrekkelig grunn til å ønske seg et regjeringsskifte raskest mulig.
    Behøver ikke være lokalpolitiet i Norge heller. I politiets hjemland USA, finnes mange justismord. Noe av det mest håpløse er f.eks. grundig dokumentert her: Was This Justice? 'The Paradise Lost Trilogy: Collector's Edition' | PopMatters lost documentary

Honkey

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Angående de stadige nye lovforslag om forbedringer angående bolig, for livsløpsstandard, funsjonshemmede osv, osv:

Bor i hønsehus

- Det leies ut i kjellere, på loft, i hønsehus, i garasjer, i verksteder og landbruksbygninger. Utleie av boligrom som ikke er godkjent og som mangler brannsikring og rømningsveier kan føre til at folk brenner inne. Det vil vi forhindre, sier Sven Knapskog, som leder forebyggende avdeling i Nedre Romerike brann- og redningsvesen.

Frykter dødsbranner: - Bare flaks at det har gått bra - Aftenposten

Ikke alle kan eie noen må leie sies det...

Joda, men tanken var vel ikke at man skulle måtte leie utedass, hønshus, fjøs, garasje, naust, osv som boliger?
    Eller var det dèt som var tanken?

Men da kommer man jo dårligere ut - i forhold til hva man hadde før prisgalloppen satte fart med disse boligoppgraderinger og påkostnader.

Siste nytt er at det ikke lønner seg å bygge for utleie heller..

Samtidig kan man høre folk fra departementer si at det ikke er deres ansvar å skaffe boliger til skoleungdom/studenter?

Men har/hadde de ansvar for noe som helst disse departementsfolkene må jeg da spørre?

V

vredensgnag

Gjest
    Har Fjernkontrollen og Decibelius noen tanker om den maktesløse og kraftløse britiske, konservative regjeringen, som heller ikke har lykkes i å få fri sin mann i Kongo? William Hague har jo tatt noen runder på vegne av Joshua French, som i Hagues øyne er britisk statsborger.

Sist i mars: - Moland og French m? sone i Norge - nyheter - Dagbladet.no

Noen tanker? Eller er det britisk feighet som ligger til grunn?

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Familien Moland har ikke hørt ett pip fra UD etter Tjostolfs død. Det sier ALT.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn