Jeg har heller ingen sympati med eventyrere ( eller hva de nå var.. ) som Moland og French, verken da saken pågikk som verst, eller nå. Jeg har medfølelse med de pårørende, og synes det er trist at en ung mann som Moland, rotet seg opp i denne saken, og at det hele har fått det triste utfallet som vi ser i dag. Når det er sagt, burde både Moland Og French, for lenge siden vært utlevert for videre soning i heimlandet. Moland var påviselig alvorlig syk, og har vært det over lengere tid. Sett i lys av fyllasex-frøkna i Dubai, blir dette direkte latterlig.
Jeg tviler ikke på at UD har gjort mye i denne saken. Om de har gjort nok, er ikke jeg den rette til å svare utdypende på. Jeg synes imidertid det er å gå langt over streken, når det fremsettes beskyldninger mot Gahr Støre og Barth Eide om at en eller begge disse, skal være skyldig i Molands dødsfall. Det blir for dumt. Jeg håper også at det ikke blir gjort forsøk på å skape en valgkampsak ut av en såvidt tragisk hendelse, og jeg har faktisk den tiltro til norske politikere, at de klokelig unngår det.
Snowden er en landsforræder og spion, sett med amerikanske styresmakters øyne. Vi synes at det er vel og bra, og heilt på sin plass, når den type overvåking som U.S.A. har bedrevet, blir offentliggjort - men det bekrefter bare nok en gang, det synet som noen av oss, har på U.S.A. For min del, er det nok at nasjonen praktiserer dødsstraff. Så kan man "spe på" med fiktive "sannheter" som alibi for å bombe nasjoner som Afghanistan, Irak, Libya osv. osv. U.S.A. har alltid klart å legitimere sitt behov for å bruke alle midler ( bortsett fra atomvåpen, men det er nesten bare tilfeldigheter at ikke også det har skjedd i nyere tid ), og Norge som lydig alliert, har omtrent aldri tatt til motmæle - slett ikke fra borgelig hold. Hvorfor er dere så overrasket over at Stoltenberg ikke har til hensikt å ta opp Snowdensaken nå?
Det er ingen paralleller mellom Snowden og Arne Treholt, men tenk bare over hvilken hekseprosess som ble Arne Treholt til del. Sikkert fullt ut berettiget, for all del, men tenk dere da hvordan stemningen er mot Snowden i U.S.A.