Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Det er det kommunestyrer gjør; prøver å gjøre det beste for kommunen de styrer. Liker ikke dama noe særlig jeg heller men rett skal være rett. Man trenger ikke ønske bulldozerspor fra tær til skalle på henne av den grunn.
    Generelt sett; ja.
    Hva dama angår, skjærer hun ganske godt klar av hva "det beste for kommunen" angår. Det hun i stedet forsøker å oppnå gjennom sine tanker og handlinger, er en fortsatt politisk status. Som hun i flere "uheldige" sammenheng, definitivt har forkludret!
    Ønsket om "bulldozerspor" opprettholdes, i alle fall herfra!
    Det er jo noe som heter: "Enhver bør kjenne sin besøkelsestid". Dette gjelder i høyeste grad for "tanta" fra vestlandet!
    Beistet må snarest mulig ut av politikken, kort og godt....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    Scrooge, burde vi kanskje sende henne til Vardø som hovedattraksjon ved neste jubileum for heksebrenningene der??;)

Navarsete er i likhet med tidligere samferdeselsminister Oppseth en maktpolitiker. Problemet med maktpolitikere er at når de ikke tilhører "vårt" parti er det ikke måte på oppstyr, men om det er av av "våre" så omtales de gjerne i mere positive ordelag, som "effktiv", "gjennomføringsevne" etc.

For øvrig var nok denne saken like uryddig og "typisk" SP maktpolitikerhåndtert som traseen for kraftlinjene på vestlandet og en smule gangvei langs E6 sør for Trondheim! Men slik er virkelighetens verden. Man kan oppnå mye og komme langt med hardt arbeid, men man kommer lenger med å ha venner i de riktige posisjoner! Jeg lar meg ikke sjokkere eller forarge, men selvsagt må hun grilles grundig for dette! Det er også en av reglene i spillet, gjør hva du vil men blir du fersket må du tåle spott og spe og er det alvorlig nok må du ta en Kanossagang mens du legger deg flat!:p

Saken minner om en lignende fra Danmark da familen Møller ( Mærsk rederiet ) fikk melding om at en ny motorvei ville dele en av deres eiendommer i to. Familiens overhode ruslet inn på det "riktige" regjeringskontor ( industri/nærigsdept ?? ) og meddelte at man så den samfunnsmessige betydning av veien og derfor ikke ville motsette denne byggingen. De tilstedeværende byråkrater fikk hakeslipp for dette var ikke det de hadde ventet. Da Hr. Møller reiste seg for å gå sa han sånn nesten i forbifarten: "Forøvrig er jeg lei for å måtte meddele at rederiet av konkuransehensyn dessverre ser seg nødsaget til å registrere sine båter i Panama fra neste årsskifte." Og så forlot han møtet! Veien ble lagt utenom Møllers eiendom og båtene ble ikke utflagget. De to saken hadde selvsagt ikke noe med hverandre å gjøre.;)

V

vredensgnag

Gjest
    Som dronning Margrethes elsker hadde jo Mærsk Mc-Kinney Møller en del gjennomslagskraft.

Tydelig at nå skal Navarsete jages vekk fra rikspolitikken, og at hennes fiender er i ferd med å flagge henne ut. Det blir få våte tårer.

Skjermbilde 2014-01-08 kl. 09.02.23.jpg

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på kva presedens dette skapar når det gjeld politikarar som arbeider for lokale saker. Ein bør vel helst berre engasjere seg i saker som ikkje vedkjem eige nærområde? I så fall er det veldig greitt at Oslo-væringar får fleire stortingsrepresentantar, medan Sogn og Fjordane får færre. Reknar med eit solidt engasjement når det gjeld distriktspolitikk frå alle andre enn dei fire som kjem frå mitt fylke...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Underlig at det blir forsøkt bagatellisert at man sløser bort 400 millioner av felleskassen for å fremme Navarsetes private eiendom og formue. Dette ser ut som en stygg korrupssjonssak. Saken bøs behandles på ny av regjeringen, og det bør undersøkes om det er mulighet for å ta ut tiltale mot de Solhjell og Navarsete.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Underlig at det blir forsøkt bagatellisert at man sløser bort 400 millioner av felleskassen for å fremme Navarsetes private eiendom og formue. Dette ser ut som en stygg korrupssjonssak. Saken bøs behandles på ny av regjeringen, og det bør undersøkes om det er mulighet for å ta ut tiltale mot de Solhjell og Navarsete.
    Det kan være at bildet ser slik ut som du skisserer her. Likeledes kan det være at Navarsete har handlet etter initiativ fra kommunens egne organer, og dersom dette er rett, er saken i utgangspunktet uproblematisk. Like lite som saken bør bagatelliseres, bør den hauses opp, inntil fakta er gjennomgått.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Kosmo skuffer dypt. I henhold til morgennyhetene, er det flere sider av denne siden som stinker betydelig. Jeg både håper og tror at Foss blir mer ryddig.

Protokollførte ikke Mongstad-avgjørelse - NRK Nyheter

Honkey
    Han hadde en klassisk "noen har snakket sammen" forklaring i radioen ... Siden Riksrevisjonens oppgave er å ettergå statsforvaltningen, ville jeg tro at det nettopp i en valgperiode er aktuelt å få vite hva den har funnet ut. Så dette smaker hverken fugl eller fisk, mest sure sokker.

Riksrevisjonen skal bidra til at fellesskapets midler og verdier blir brukt og forvaltet slik Stortinget har bestemt. Dette gjør vi gjennom revisjon, kontroll og veiledning.

5004455706_4fc01fbb17.jpg

Sist redigert:

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Kosmo skuffer dypt. I henhold til morgennyhetene, er det flere sider av denne siden som stinker betydelig. Jeg både håper og tror at Foss blir mer ryddig.

Protokollførte ikke Mongstad-avgjørelse - NRK Nyheter

Honkey
    Han hadde en klassisk "noen har snakket sammen" forklaring i radioen ... Siden Riksrevisjonens oppgave er å ettergå statsforvaltningen, ville jeg tro at det nettopp i en valgperiode er aktuelt å få vite hva den har funnet ut. Så dette smaker hverken fugl eller fisk, mest sure sokker.

Riksrevisjonen skal bidra til at fellesskapets midler og verdier blir brukt og forvaltet slik Stortinget har bestemt. Dette gjør vi gjennom revisjon, kontroll og veiledning.

At nettopp Riksrevisoren, av alle, gjør denne gedigne, formelle brøleren, er ekstra graverende. Snakker om å tryne på målstreken. Kosmo har hittil vist seg prinisppfast og fornuftig, dette siste sprellet er så elendig at jeg føler det som et svik mot det meste han har levert i disse årene.

Honkey

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.476
    Det kan være at bildet ser slik ut som du skisserer her. Likeledes kan det være at Navarsete har handlet etter initiativ fra kommunens egne organer, og dersom dette er rett, er saken i utgangspunktet uproblematisk. Like lite som saken bør bagatelliseres, bør den hauses opp, inntil fakta er gjennomgått.

Honkey
    Lang tunnel på Ljøsne | Sogn Avis

Tyder på at Navarsete ikke er alene om å ønske veien i tunnel. At Vegvesenet setter seg imot et lokalt ønske er ikke noe nytt.

G

Gjestemedlem

Gjest

Honkey
    Lang tunnel på Ljøsne | Sogn Avis

Tyder på at Navarsete ikke er alene om å ønske veien i tunnel. At Vegvesenet setter seg imot et lokalt ønske er ikke noe nytt.
    Nei det skjer rett som det er. Men i denne saken ble det hurtig sørget for at det ble vedtatt i siste liten mens man enda hadde regjeringsmakt.

Det blir forøvrig interessant også å se hvilken kontakt Navarsete har hatt med de lokale, hvem som har påvirket hvem og hvilke lovnader som er blitt gitt. Dette ligner korrupsjon av verste slag. Vi snakker om nær en halv milliard av det offentliges midler som blir sløst bort unødig for å skjerme Navarsete og hennes naboer. nesten litt Ceausescu-swung over denne.

Dette ligger jo i samme størrelsesorden som konkursen i Oslo Vei.

C

cruiser

Gjest
    Kan ikke helt se at det skal være sløs å unngå tettbygde strøk med en europavei..

V

vredensgnag

Gjest
    Bildet når det gjelder den veien er helt sikkert mer nyansert enn man kan få inntrykk av fra hvordan det rapporteres. Viktig å huske at målet her er å torpedere Navarsete som fortsatt leder av Sp. Slike hestehandler foregår hele tiden - og bygder kan ha ulike målsetninger.

Jeg har også E-16 på motsatt dalside, og denne skal i tunnel. Nå går diskusjonen heftig på hvor åpningen skal legges - er jeg heldig, så forsvinner all langtransport, om et lite tettsted langs veien får viljen sin, så kommer åpningen rett før dette. De er naturligvis redde for at næringslivet skal lide om trafikken forsvinner. De to alternativene har ulike prislapper, og planleggende myndighet ønsker å gå for billigste alternativ.
    Så oppstår tautrekking (også i motsatt ende -- der ulike motiver ligger bak fire ulike plasseringer).

Det Navarsete skulle skjønt, er at det ser ufint ut siden hun selv synes å ha personlig interesse av hvor veien legges - samme hva det lokale kommunestyret måtte mene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil gjerne beholde Navarsete som Sp-leder så lenge som mulig, jeg. Gjerne til de har flyttet under sperregrensen for godt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Asbjørn likar ikkje distriktspolitikk, skjønar eg?
    Når den samme regjeringen presser på alt de kan for at bilister i byene skal ranes for penger hver gang de er ute å kjører, og samtidig sørger for at hundrevis av millioner tappes av i samferdselsbudgettet for at en av statsrådene deres skal slippe litt biltrafikk i nærheten av tomten sin, og man skal "verne litt bærterreng" så sitter man igjen med forakt for korrupsjonsnivået og innfulheten hos fjøssosialistene. Hvis det er dette som er "distriktpolitikk" så kan de flytte den dit pepperen gror.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn likar ikkje distriktspolitikk, skjønar eg?
    Nei, ikke egentlig. Den feilslåtte distriktpolitikken koster et ukjent antall menneskeliv hvert år, fordi samferdselspengene brukes opp på hilsener hjem heller enn tryggere veier det det faktisk er trafikk, fordi ethvert lite lokalsykehus skal utføre alle slags operasjoner de ikke har kompetanse til, og fordi politiets penger sløses bort på å betale husleie for dusinvis av lensmannskontorer heller enn å bemanne vaktsentraler og patruljer.

Dessuten har den samme distriktspolitikken rasert høyere utdanning, fordi enhver folkehøyskole skal være universitet med ca en professor pr flaggstang heller enn å skape slagkraftige fagmiljøer, noe som i sin tur har ført til en krattskog av enkle utdanningsprogrammer som økonomi og administrasjon. Sist jeg så etter var det i gjennomsnitt to økonomiutdannelser pr fylke. Legg til at sammensausingen av distrikts- og næringspolitikk nærmest viderefører livegenskapet for bønder (jeg var selv odelsgutt), og du begynner kanskje å få et inntrykk av hva jeg synes om temaet.

Og like fordømt legges gårdsbrukene ned og ungdommen flytter inn til byen for å drikke caffe latte. Jeg kan vanskelig tenke meg noe annet område hvor så mye penger er sløst bort over så lang tid med så totalt fravær av de tilsiktede resultatene.

V

vredensgnag

Gjest
    Minner om at Asbjørn slet ut fjøsstøvler før han bestemte seg for å satse på andre næringsveier.

Sp bedriver like lite distriktspolitikk, som vikingene bedrev fysioterapi da de dro i tokt.
    Partiet har rasert landsbygda med en komplett feilslått og bakstreversk politikk.

C

cruiser

Gjest
    Skal ikke gå inn i distriktspolitikken her, men det kan jo være greit å slippe å kjøre innom hver krik å krok når vi urbane skal forflytte oss med bil mellom byene.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Bildet når det gjelder den veien er helt sikkert mer nyansert enn man kan få inntrykk av fra hvordan det rapporteres. Viktig å huske at målet her er å torpedere Navarsete som fortsatt leder av Sp.
    Enig, tror ikke dette dreier seg så mye om denne veien. Prosessen er i gang og da bruker man det man har. Ser forøvrig at hun (igjen...) er mest opptatt av hvem som lekket infoen om denne samtalen.

– Det er slik det er å være politiker, man skal påvirke saker.
    – Bak lukkede dører?
    – Internt i en regjering, ja. Derfor kan man undre seg over hvem som har fortalt om denne telefonsamtalen, fordi det var en del av regjeringens interne arbeid.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10142118

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10142229

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    Ikke nødvendigvis riktig Deph. Jeg ser ikke bort fra at Navarsete går fri grunnet det enstemmige kommunestyrevedtaket, jordvernhensyn samt alle de større og mindre detaljene som media ikke synes vi skal få vite om. Det virker jo som om det er en viss oppossijen i egne rekker mot Navarsete og i en slik "kast ut" prosess er ikke alle politikere ( de ferreste ) plagsomt ryddige.

Nå er jeg faktisk sterk motstander av at dyrkbar mark brukes til vei og utbygging da realiteten er at vi ikke har store ressurser på det området. Og i et slik perspektiv er jeg ikke nødvendigvis overbevist om at avgjørelsen var så veldig feil!

Men at det var "uryddig" å gripe inn etter valgnederlaget er helt klart og at hun bare må legge seg flat og beklage følger automatisk av politikkens uskrevne "lover"!

C

cruiser

Gjest
    Bildet når det gjelder den veien er helt sikkert mer nyansert enn man kan få inntrykk av fra hvordan det rapporteres. Viktig å huske at målet her er å torpedere Navarsete som fortsatt leder av Sp.
    Enig, tror ikke dette dreier seg så mye om denne veien. Prosessen er i gang og da bruker man det man har. Ser forøvrig at hun (igjen...) er mest opptatt av hvem som lekket infoen om denne samtalen.

– Det er slik det er å være politiker, man skal påvirke saker.
    – Bak lukkede dører?
    – Internt i en regjering, ja. Derfor kan man undre seg over hvem som har fortalt om denne telefonsamtalen, fordi det var en del av regjeringens interne arbeid.

Vil ha Vedum som ny Senterparti-leder nå - VG Nett om Senterpartiet

Fylkeslag til ordføreropprøret i Sp: Hold kjeft! - VG Nett om Senterpartiet
    Setter en tier på intern maktkamp i SP

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Minner om at Asbjørn slet ut fjøsstøvler før han bestemte seg for å satse på andre næringsveier.

Sp bedriver like lite distriktspolitikk, som vikingene bedrev fysioterapi da de dro i tokt.
    Partiet har rasert landsbygda med en komplett feilslått og bakstreversk politikk.
    Det er ikkje nødvendigvis slik at skattelette og frislepp av snøscooter fremjar distrikta betre.... Problemet er nok at vi ikkje har ein fungerande distriktspolitikk no.

Når det gjeld folkehøgskulane tykkjer eg at dei skuleleie elevane deira gjerne kan få litt kred. for det året dei brukar der, tilhøvet mellom formalkompetanse og det du kan lære på ein folkehøgskule er noko urimeleg etter mitt syn.

Om det var distriktshøgskulane Asbjørn meinte, trur eg det er gunstig at vi utdannar lærarar, funksjonærar og ein del andre former for høgare utdanning utanfor dei få universiteta vi har. Gjekk sjølv i Volda fyrste del av 80-talet, etter å ha vore mykje i Bergen tidlegare. Eg har også eit 30-poengsstudium frå universitetet i Bergen, og nokre små etterutdanningar både frå Volda og Sogndal. Personleg opplever eg ikkje undervisningskvaliteten på universitetet i Bergen som noko særskilt i høve dei to høgskulane eg var "kunde" på. (I denne samanhengen vil eg faktisk skryte litt av det desentraliserte tilbodet frå Sogndal; veldig smidig, og til dels høg kvalitet på førelesarane dei kunne stille med sjølve, så vel som dei som vart henta inn frå andre stadar). Veldig greitt for meg som er i full jobb å kunne oppdatere meg, i staden for å måtte ta eit friår for å haldast ajour (noko korkje arbeidsgjevar eller eg hadde hatt råd til).

Når det gjeld tema (er litt usikker; er det "Skyt SP-leiaren, for andre må sleppe til", eller er det "distriktspolitikken er for dårleg"?) meiner eg det er for ille at vi har så dårleg fokus på distrikta.
    Den eigentlege verdiskapinga er avhengig av ruralt omland. Det skapast ikkje realverdiar ut av børsen. Auka bustadprisar, parkeringsgebyr og anna pengeflytting kan gjere einskilde rike (og er langt på veg nødvendig til ein viss grad), men skapar ingenting.

Nokon som har vore i Nord-Sverige? Mykje gran der, og lite anna, etter avfolkinga på 60-talet. Og her på Sentralen har vi ein offtopictråd om kva som har gått gale der... Her i landet hadde vi distriktspolitikk fram til rundt 1985. Og no har vi avvikla denne systematisk, utan at det har vore særleg mykje av politiske sverdslag. Eg er særleg skuffa over Høgre. Partiet som rett nok hadde sine svake sider også dengong, men som hadde eit solidt grunnlag i folk som dreiv primærnæring. Men ingen har imponert noko, heller ikkje SP, som iallfall har prøvd innimellom.

At alle drøymer om ein godt betalt jobb utan ansvar, og med mykje fritid, er heilt greitt, berre desse dagdraumane ikkje utviklast medan dei ambisøse navar for alle pengane. Men det er lettare å sitje på kafe når ein bur urbant...

V

vredensgnag

Gjest
    At vi ikke har en distriktspolitikk, når enorme ressurser går til distriktene, blir en underlig påstand. Det vi egentlig mangler, er en plan med hva vi vil med ressursene som går til distriktene. Bro på hvert nes kan være festlig, men er muligens ikke løsningen.

Sp er ikke det eneste partiet som fører en distriktspolitikk - og om noe, har partiet vært bremsekloss for nødvendige omstillinger og garantist for noen usedvanlig ødeleggende retninger innen spesielt primærnæringer. (Fisk unntatt - et område partiet heldigvis har null innflytelse over.)

Å kritisere Sps ledelse betyr ikke at man er motstander av distriktspolitikk - partiet er like relevant i forhold til distriktspolitikk som bruk av igler er som generelt legemiddel, og det er godt at partiet er i ferd med å avkle seg selv.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.731
    Torget vurderinger
    1
    At vi ikke har en distriktspolitikk, når enorme ressurser går til distriktene, blir en underlig påstand. Det vi egentlig mangler, er en plan med hva vi vil med ressursene som går til distriktene. Bro på hvert nes kan være festlig, men er muligens ikke løsningen..
    øøøh... Er det ikke omtrent 75% av resursene som sprøytes inn i det sentrale Østlandsområdet?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    At vi ikke har en distriktspolitikk, når enorme ressurser går til distriktene, blir en underlig påstand. Det vi egentlig mangler, er en plan med hva vi vil med ressursene som går til distriktene. Bro på hvert nes kan være festlig, men er muligens ikke løsningen..
    øøøh... Er det ikke omtrent 75% av resursene som sprøytes inn i det sentrale Østlandsområdet?
    Litt vanskeleg å sjå kvar desse ressursane genererast frå. Det er kanskje eit argument også?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.476
    Mange av de store bedriftene i distriktene har hovedkontor i mer sentrale områder og da havner mye av skatteinntektene der. Da er det ikke så urimelig at noe av dette tilbakeføres til distriktene.
    Svært lite av verdiskapningen skjer i Oslo, annet enn papirflytting. Ikke så mange bondegårder og fabrikker der.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    At vi ikke har en distriktspolitikk, når enorme ressurser går til distriktene, blir en underlig påstand. Det vi egentlig mangler, er en plan med hva vi vil med ressursene som går til distriktene. Bro på hvert nes kan være festlig, men er muligens ikke løsningen.
    Seriøst? Hvor kommer egentlig ressursene fra, tror du? Dersom du anser at ressurser = penger, og at pengene kommer ut av et hull i veggen i Oslo, gir utsagnene dine en viss mening.

Honkey

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    «1. Verdiskapingen skjer i distriktene.Myten baserer seg på en forveksling av verdiskaping og eksportverdi. Det er riktig at eksporten fra enkelte kommuner i distriktene er svært høy. Dette skyldes som regel at verdiskapingen på slike steder domineres av eksportrettet virksomhet.
    Å likestille eksport og verdiskaping er en av de eldste mytene i økonomien, knyttet til merkantilismen før Adam Smith revolusjonerte sosialøkonomien. Det skal altså være mye bedre å få en krone for å selge fisk til Portugal enn å få en krone for å selge IT-tjenester til Molde.»

V

vredensgnag

Gjest
    «1. Verdiskapingen skjer i distriktene.Myten baserer seg på en forveksling av verdiskaping og eksportverdi. Det er riktig at eksporten fra enkelte kommuner i distriktene er svært høy. Dette skyldes som regel at verdiskapingen på slike steder domineres av eksportrettet virksomhet.
    Å likestille eksport og verdiskaping er en av de eldste mytene i økonomien, knyttet til merkantilismen før Adam Smith revolusjonerte sosialøkonomien. Det skal altså være mye bedre å få en krone for å selge fisk til Portugal enn å få en krone for å selge IT-tjenester til Molde.»
    Som jeg nevnte, da jeg la inn linken der dette står, er det et komplisert bilde:
    � Oslofolk betaler regningen

Neida, jeg tror ikke ressursene kommer ut av et hull i veggen i Oslo, men jeg tror også at vi har en totalt feilslått distriktspolitikk - og da med strek under politikk. Her har interesser med vikarierende motiver fått lov til å herje altfor lenge, under paroler de ikke tror på selv, men som har vært maktbevarende - og som vi vet, innen politikken er maktbevaring og -bygging det ultimate målet. Makt får ethvert parti til å glemme tidligere standpunkt, dersom nye kan få det nærmere eller bedre bevare den de har karret til seg.

Sp har i tiår vært tungen på vektskålen i definering av norsk distrikspolitikk, og partiet har satt seg tungt på både politiske, statlige, byråkratiske og primærnæringsfunksjonene (fisk unntatt). Fisk har vokst eksplosivt og er en næring som bidrar med milliarder til Norge og distriktene - jord&skogbruk er subsidieavhengige overregulerte og overadministrerte underskuddsforetak.
    Om sistnevnte poitikk ga tilsiktet resultat, ville det vært liten grunn til å klage. Men hva er fasit:

1. Fraflyttingen fra distriktene har økt.
    2. Nedleggingen av bruk har eksplodert.
    3. Kulturlandskapet gror igjen.
    4. Norsk fé ales opp på utenlandsk for.
    5. Søkningen til primærnæringene, spesielt jordbruk, er alarmerende lav.
    6. Et stort antall bruk i drift drives nøyaktig på grensen til der det utløses støtte og subsidier, uten ambisjoner om mer.
    7. Jordbruket er et gigantisk underskuddsforetakende, på forsorg, år etter år. Og status er at vi har verdens dyreste landbruk.

Når man så forsøker seg på erstatningsnæringer, som turisme, så skjer det minimalt med tilrettelegging for samme, samtidig med at vi elegant ser forbi noen små hindringer som kanskje gjør at utenlandske turister muligens vurderer andre reisemål. Ett er at landet er blant verdens dyreste, et annet at vi kanskje ikke har holdningen som skal til for å gjøre dette til en virkelig vekstnæring?

- Turistene kan ikke møte stengte dører | Nordlys

V

vredensgnag

Gjest
    ^
    La inn det sitatet siden det så ut som om noen kommentatorer ikke hadde giddet å lese den lenken…
    Skjønte det.
    Naturligvis har vi en kamp om ressursene og ressursfordelingen i Norge, og begge sider bruker ulike argumenter for å forsøke å vektlegge sitt ståsted.
    Argumentet om at verdiskapingen skjer i distriktene, selv om hovedkontorene ligger på Østlandet, ser kanskje også bort fra at det er nødvendig å samle talenter et sted for å få den utvekslingen som skal til for å bygge vellykkede virksomheter? Og der kan man også argumentere med at førende norsk distriktspolitikk, som ønsker å spre ressursene tynnest mulig utover hele landet, har ført til motsatt resultat av det ønskede.

Det er, som jeg har nevnt to ganger nå, et komplisert bilde - og slett ikke så enkelt som propaganda og enkle fordomsbaserte utsagn skal ha det til.

EDIT: Uansett - eneste grunn til at jeg kom inn i diskusjonen mellom Audiphile-Arve og Asbjørn er at jeg ikke skjønner hvorfor Asbjørns skepsis til Sp automatisk skulle bety at han er motstander av distriktspolitikk. Siden Sp har ødelagt for distriktene omtrent slik Attilla tok for seg Sentraleuropa, henger jeg ikke med på den.

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    SP har en romantisk visjon om at alt skal forbli som på 50-tallet, og det de oppnår med det er å sørge for at distriktene holdes i bakevja.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    SP har en romantisk visjon om at alt skal forbli som på 50-tallet, og det de oppnår med det er å sørge for at distriktene holdes i bakevja.
    Kan godt akseptere dette synspunktet, men vi må allikevel også akseptere at den dreining vi har sett i samfunnssyn, nå betyr at penger = alt, og at dette bryter med en tankegang som har vært drivende de siste 100 år omtrent. Innenfor de fleste samfunnsstrukturer, er det nå så å si utenfor diskusjon at verdi måles i hard valuta, og lite annet. Det som før ansås være politiske visjoner heter nå romantiske visjoner, og er dermed gjenstand for latterliggjøring og avskrives som meningsløst.

Hele verdenssamfunnet drives tydelig i den retningen, og vi må finne måter å håndtere sånt på. Tjener du ikke penger, er du lite verdt. Er du på sykehuset er du en utgift. Skal du i barnehagen, har du en prislapp. Skal maten til Finnmark, har det en kostnad.
    Vi hadde andre måter å se på dette tidligere, og det fungerte da, under de forutsetninger som rådde den gang. Forutsetningene er nå til dels drastisk endret, men at mange finner en slik omstilling kompleks, er lite å undres over. Det fantes nemlig ting som var "bedre før", selv om langt fra alt var det.

Honkey

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.539
    Sted
    Smurfeland
    Mange av de store bedriftene i distriktene har hovedkontor i mer sentrale områder og da havner mye av skatteinntektene der. Da er det ikke så urimelig at noe av dette tilbakeføres til distriktene.
    Svært lite av verdiskapningen skjer i Oslo, annet enn papirflytting. Ikke så mange bondegårder og fabrikker der.
    Hva menes egentlig med verdiskaping, da? Er ikke varehandelen eller tjenestetilbydere som håndverkere og verksteder en del av verdiskapningen, så skjønner jeg at noen mener det ikke er særlgi verdiskaping i Oslo. For det er ganske mye penger som genereres her også hvis man regner med varehandel og alle de som utfører vedlikeholdsarbeid og diverse andre tjenester. Groruddalen er jo f.eks. full av små og mellomstore bedrifter som tydeligvis har livets rett siden de tjener penger. Eller er det egentlig distriktene som holder liv i de som driver verksteder og håndverker firmaer her også?

N

nb

Gjest
    Har fått litt sansen for denne gamle kallen som ikke lar seg kue av barnehahesosialismens holdeløse maktmisbruk.

Arne nekter å betale flytevestbot - Nordland
    Tja, i enkelte delstater i USA er det ikke påbudt å bruke hjelm når man kjører motorsykkel. Disse delstatene har selvsagt en klart høyere andel alvorlige hodeskader som følge av motorsykkelskader, men disse motorsyklisten insisterer selvsagt på at noen andre skal plukke opp regningen når de skader seg og trenger omfattende behandling.

Jeg regner også med at den samme kallen regner med at noen kommer for å redde han om han får problemer på havet, men sannsynligheten er jo relativt stor for at han har rukket å drukne før så skjer, noe som muligens får bli hans problem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn