En grunn til at det ble kalt Blodveien: I 1942 m?tte jugoslaviske krigsfanger bygge ?blodveien? i Nordland - kultur - Dagbladet.noGanske mange 10.000 krigsfangers liv!
Dødsraten for fanger som ble sendt til Finnmark var ca dobbelt så høy som ellers i landet.
Til og med FRP mener at det ikke er tilfellet.
Da er det vel en ikkesakAnundsen tviler på om det kan stemme at rapporten bevisst ble utsatt til etter valget
Jeg burde holde kjeft ... noe av «galoppen» «startet» i 2004/-5 da Jernbaneverkets vedlikehold skulle konkurranseutsettes. Selv om bl.a. signal- og sikringsanlegg skulle skjermes i første omgang, så var det vanskelig å demme opp for at noen innen fagområdet valgte å slutte. Siden har kapasiteten i faget vært presset, og presset har økt med økende politiske ambisjoner for jernbanen. En annen side av «morroa» er at Jernbaneverkets sikringsanlegg i stor grad er teknologiske antikviteter (SOTA «datateknologi» anno 1930 - dvs hard-wired relebasert logikk) med tildels stor lokale variasjoner. Det er ikke gjort i ei håndvending å rekruttere (og holde på) nyutdannede til slikt og de som kan disse gamle «rakleverkene» vet muligens at de er verd sin vekt i «gull».Igjen, det du snakker om er infrastrukturen. Den er ikke privatisert og bør heller aldri bli det. Det er en offentlig oppgave å sørge for at skinnene ligger der, kjøreledningene har strøm og signalanleggene virker. Det vil være håpløst å dele opp det i konkurrerende private selskaper. Kjør toget ditt på østre linje, for der får du mer grønt lys, liksom. Tror ikke det, nei.
Det er derimot et tankekors at jernbaneverket er så dårlig organisert og ledet at fagfolkene velger å slutte og heller selge kompetansen sin tilbake som konsulenttimer til mye høyere pris, mens de offentlige lønnsbudsjettene sløses bort på mislykkede utviklingsprosjekter og på å ha avsatte ledere tuslende rundt til samme lønn i "rådgiverstillinger". Det er en offentlig fallitt.
Riksrevisjonen sier det ble gjort med opposisjonens velsignelse.
Du tenker på oljeselskapene som ikke har kontroll på prosjektene sine og sender mesteparten av regningen til skattebetalerne ved at overskridelsene kan trekkes fra på petroleumsskatten? Jeg tror du bør lese den artikkelen (også) en gang til...
Det jeg leste i artikkelen er at politikerne ikke har gjort jobben sin, et storting som har vært styrt av de rød/grønne.Du tenker på oljeselskapene som ikke har kontroll på prosjektene sine og sender mesteparten av regningen til skattebetalerne ved at overskridelsene kan trekkes fra på petroleumsskatten? Jeg tror du bør lese den artikkelen (også) en gang til...
Det er nok du som ikke har skjønt hvordan oljeutvinningen foregår. Operatørselskapene har gått med på skatteavtalene som de er blitt pålagt av tidligere Arbeiderpartiregjering (husk at de borgerlige ønsket langt gunstigere betingelser for operatørene.) Men som med all næringsvirksomhet har man fradrag for kostnader forbundet med aktiviteten, før skattegrunnlaget foreligger. Dermed er det meget fristende å overskride rammer - det er da så uforutsigelig å beregne nøyaktig på krona hva det koster å utvinne ute i "vanskelige Nordsjøen."Det jeg leste i artikkelen er at politikerne ikke har gjort jobben sin, et storting som har vært styrt av de rød/grønne.Du tenker på oljeselskapene som ikke har kontroll på prosjektene sine og sender mesteparten av regningen til skattebetalerne ved at overskridelsene kan trekkes fra på petroleumsskatten? Jeg tror du bør lese den artikkelen (også) en gang til...
Når det kommer frem i artikkelen at:
Prosjektene i Nordsjøen må godkjennes av Stortinget dersom de er beregnet til å koste over 10 milliarder kroner. Tre av prosjektene Oljedirektoratet omtalte i rapporten hadde overskridelser tett opp til eller over ti milliarder kroner. Overskridelsene kommer aldri til Stortinget.
Da har jeg 2 ting jeg lurer på:
1. Overskridelsene kommer aldri til stortinget men kom de til regjeringen?
2. Har vi så dumme folk på /regjeringen at de blir så lett lurt av folk som virkelig vet hva de gjøre?
Tror faktisk jeg har satt meg mer inn i denne artikkelen enn det du har gjort.Det er nok du som ikke har skjønt hvordan oljeutvinningen foregår. Operatørselskapene har gått med på skatteavtalene som de er blitt pålagt av tidligere Arbeiderpartiregjering (husk at de borgerlige ønsket langt gunstigere betingelser for operatørene.) Men som med all næringsvirksomhet har man fradrag for kostnader forbundet med aktiviteten, før skattegrunnlaget foreligger. Dermed er det meget fristende å overskride rammer - det er da så uforutsigelig å beregne nøyaktig på krona hva det koster å utvinne ute i "vanskelige Nordsjøen."Det jeg leste i artikkelen er at politikerne ikke har gjort jobben sin, et storting som har vært styrt av de rød/grønne.Du tenker på oljeselskapene som ikke har kontroll på prosjektene sine og sender mesteparten av regningen til skattebetalerne ved at overskridelsene kan trekkes fra på petroleumsskatten? Jeg tror du bør lese den artikkelen (også) en gang til...
Når det kommer frem i artikkelen at:
Prosjektene i Nordsjøen må godkjennes av Stortinget dersom de er beregnet til å koste over 10 milliarder kroner. Tre av prosjektene Oljedirektoratet omtalte i rapporten hadde overskridelser tett opp til eller over ti milliarder kroner. Overskridelsene kommer aldri til Stortinget.
Da har jeg 2 ting jeg lurer på:
1. Overskridelsene kommer aldri til stortinget men kom de til regjeringen?
2. Har vi så dumme folk på /regjeringen at de blir så lett lurt av folk som virkelig vet hva de gjøre?
Så dette har ikke noe med udugelige regjeringer å gjøre (det har vært en del fra begge fløyer mens vi har holdt på med utvinning i Nordsjøen.) Men det har definitivt noe å gjøre med dårlig moral hos operatørene. Du burde sette deg litt inn i dette, er meget interessant.
Sitat fra Fjernkontrollen:
Selvfølgelig ville jeg betalt svart, kan jeg lure noen penger fra staten så kommer jeg til og gjøre det, grunnen til er at jeg ikke fikk de pengene jeg hadde krav på de 5 ukene jeg var arbeidsledig, etter å ha jobbet og betalt skatt i over 21 år så forventet jeg faktisk å få utbetalt arbeidsledighetstrygd.
Det kan synes som om at ditt anliggende er å overbevise deg selv og andre om at det alltid er de røde som har skylda, uansett årsak. Storting, regjering og det parlamentariske systemet er svært komplekst, og det er umulig å ha full oversikt 100% av tiden. Nå har vi heldigvis en fri presse i dette landet, og den sier ofte i fra når noe er feil. Husk at også store, tilsynelatende seriøse firmaer, ønsker å beholde pengene sjøl, i stedet for å bidra til fellesskapet. Helt parallelt med din egen manglende skattevilje, egentlig. For at systemet skal fungere uten at vi får en politistat, fordrer det at det også ligger under et generelt ønske om å opprettholde de gode sidene i systemet, samtidig som vi forsøker å rette opp svakhetene når de oppdages. Som i dette konkrete tilfellet.Når noe har skjedd som skulle vært godkjent i stortinget og ikke har blitt det, da er det viktig at regjering/storting og undersøker hvorfor og hvordan det har skjedd.
Dette har ikke skjedd i dette tilfelle og jeg lurer fortsatt på om regjeringen fikk beskjed og gadd ikke å ta dette til stortinget.
Alt det andre du kommer med har jo veldig lite å si ang denne artikkelen.
Jeg skylder på de som sitter med makten og i dette tilfelle var det de rød/grønne, det er heller ikke feil og lure på om regjeringen visste om disse overskridelsene men gadd ikke å informere stortinget.Det kan synes som om at ditt anliggende er å overbevise deg selv og andre om at det alltid er de røde som har skylda, uansett årsak. Storting, regjering og det parlamentariske systemet er svært komplekst, og det er umulig å ha full oversikt 100% av tiden. Nå har vi heldigvis en fri presse i dette landet, og den sier ofte i fra når noe er feil. Husk at også store, tilsynelatende seriøse firmaer, ønsker å beholde pengene sjøl, i stedet for å bidra til fellesskapet. Helt parallelt med din egen manglende skattevilje, egentlig. For at systemet skal fungere uten at vi får en politistat, fordrer det at det også ligger under et generelt ønske om å opprettholde de gode sidene i systemet, samtidig som vi forsøker å rette opp svakhetene når de oppdages. Som i dette konkrete tilfellet.Når noe har skjedd som skulle vært godkjent i stortinget og ikke har blitt det, da er det viktig at regjering/storting og undersøker hvorfor og hvordan det har skjedd.
Dette har ikke skjedd i dette tilfelle og jeg lurer fortsatt på om regjeringen fikk beskjed og gadd ikke å ta dette til stortinget.
Alt det andre du kommer med har jo veldig lite å si ang denne artikkelen.
Og siden det åpenbart er din ide at de røde alltid gjør alt feil, ta en titt over det blå havet; der har en liten klikk bestemt seg for å sette hele verdensøkonomien i stor fare, bare fordi de ikke liker at man forsøker å rette ut noen sosiale skjevheter. De bryter med alle normale demokratiske regler, og kjører sin sak uten å se seg rundt. De velger altså å sende verdensøkonomien utfor stupet for å redde butikken til noen gode kamerater. Sånt som kalles kommunisme, det, vel?
Honkey
En annen måte å se det hele på er at de kristenkonservative er er mest ondskapsfulle menneskene på jordkloden! Råttent pakk! De som dyrker lidelsen, hos andre mennesker selvsagt.. hva ellers? Dem som ønsker at flest mulig barn skal bli født som invalide og vanskapte slik at de kan utøve sin religiøse makt over dem uten motstand. Denne pill råtne overtroiske banden ønsker rett og slett at flest mulig mennesker skal bli født med genetiske defekter slik at de blir uintelligent nok i til å bli kristne, eller ende opp i en eller annen av de andre misantropiske midtøstenreligiøse bandene.Regjeringen Stoltenberg var ikke kommunistisk fordi man fører blandingsøkonomi og vi har et fungerende demokrati i Norge nesten. Men jeg vil plasere Stoltenbergregjeringen i en multikulturalistisk smeltedigel hvor man fører politikk som ikke bare er basert på sosialistiske ideer men også humanistiske ideer fra uventede hold. Bl.a nasistiske ideer som sorterer mennesker ut fra genetikk. Nasistene plasserte vekk tilbakestående og krøplinger. I dag blir de fjernet før de blir født. Ekteskapsloven er tatt fra lovløshet og legaliserer barnetraffiking......hvis man trekker det langt
http://www.nrk.no/sognogfjordane/no-angrar-navarsete-pa-utroykinga-1.11431455Angrar på heile «utrøykinga» - hadde vore på julebord kvelden før
– Eg skulle aldri ha reist på Politisk Kvarter den dagen. Etter ein så tøff onsdag, og så julebord på kvelden, og sein natt, så burde eg kanskje halde meg unna å stilt på radioen klokka 07.45 om morgonen, seier Navarsete.
VG Nett: Senterpartiet - kua vadis?Senterpartiets pressekonferanse onsdag var ikke som juleavslutninger flest. Det manglet vise menn og en ledestjerne. Men okse der og asen sto.
Pokker til Senterpartiaktivist da!Med fare for å bli misforstått; jeg mener ikke at det skal være slik men ingen vil ha en europavei i hagen, heller ikke statsråder. Da bruker man det man har. Riktig eller ikke. Slik vi alle gjør hvis vi kan.
For ordens skyld, hun hadde vel hele kommunestyret i ryggen, no?Pokker til Senterpartiaktivist da!Med fare for å bli misforstått; jeg mener ikke at det skal være slik men ingen vil ha en europavei i hagen, heller ikke statsråder. Da bruker man det man har. Riktig eller ikke. Slik vi alle gjør hvis vi kan.
Det er jo slett ikke snakk om europavei gjennom hagen! Derimot 300m unna, og det bør en "vestlandsfanden" tåle....
Nå må ikke du komme med en nyansering og se helheten i saken, det kan fort bli for komplisert da.For ordens skyld, hun hadde vel hele kommunestyret i ryggen, no?Pokker til Senterpartiaktivist da!Med fare for å bli misforstått; jeg mener ikke at det skal være slik men ingen vil ha en europavei i hagen, heller ikke statsråder. Da bruker man det man har. Riktig eller ikke. Slik vi alle gjør hvis vi kan.
Det er jo slett ikke snakk om europavei gjennom hagen! Derimot 300m unna, og det bør en "vestlandsfanden" tåle....