Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    Ganske mange 10.000 krigsfangers liv!

Dødsraten for fanger som ble sendt til Finnmark var ca dobbelt så høy som ellers i landet.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.746
    Torget vurderinger
    1
    Igjen, det du snakker om er infrastrukturen. Den er ikke privatisert og bør heller aldri bli det. Det er en offentlig oppgave å sørge for at skinnene ligger der, kjøreledningene har strøm og signalanleggene virker. Det vil være håpløst å dele opp det i konkurrerende private selskaper. Kjør toget ditt på østre linje, for der får du mer grønt lys, liksom. Tror ikke det, nei.

Det er derimot et tankekors at jernbaneverket er så dårlig organisert og ledet at fagfolkene velger å slutte og heller selge kompetansen sin tilbake som konsulenttimer til mye høyere pris, mens de offentlige lønnsbudsjettene sløses bort på mislykkede utviklingsprosjekter og på å ha avsatte ledere tuslende rundt til samme lønn i "rådgiverstillinger". Det er en offentlig fallitt.
    Jeg burde holde kjeft ... noe av «galoppen» «startet» i 2004/-5 da Jernbaneverkets vedlikehold skulle konkurranseutsettes. Selv om bl.a. signal- og sikringsanlegg skulle skjermes i første omgang, så var det vanskelig å demme opp for at noen innen fagområdet valgte å slutte. Siden har kapasiteten i faget vært presset, og presset har økt med økende politiske ambisjoner for jernbanen. En annen side av «morroa» er at Jernbaneverkets sikringsanlegg i stor grad er teknologiske antikviteter (SOTA «datateknologi» anno 1930 - dvs hard-wired relebasert logikk) med tildels stor lokale variasjoner. Det er ikke gjort i ei håndvending å rekruttere (og holde på) nyutdannede til slikt og de som kan disse gamle «rakleverkene» vet muligens at de er verd sin vekt i «gull».

Flytogets suksess kan til en viss grad tilskrives relativt «nye» tog på relativt «ny» og ensartet infrastruktur, med et forholdsvis enkelt og målrettet trafikkopplegg. Togselskapene betaler også fullt ut for drift og vedlikehold av Gardermobanen, som har et høyere «nivå» på vedlikeholdet enn resten av jernbanenettet.

mvh
    KJ

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Du tenker på oljeselskapene som ikke har kontroll på prosjektene sine og sender mesteparten av regningen til skattebetalerne ved at overskridelsene kan trekkes fra på petroleumsskatten? Jeg tror du bør lese den artikkelen (også) en gang til...
    Det jeg leste i artikkelen er at politikerne ikke har gjort jobben sin, et storting som har vært styrt av de rød/grønne.
    Når det kommer frem i artikkelen at:

Prosjektene i Nordsjøen må godkjennes av Stortinget dersom de er beregnet til å koste over 10 milliarder kroner. Tre av prosjektene Oljedirektoratet omtalte i rapporten hadde overskridelser tett opp til eller over ti milliarder kroner. Overskridelsene kommer aldri til Stortinget.

Da er det 2 ting jeg lurer på:

1. Overskridelsene kom aldri til stortinget men kom de til regjeringen?
    2. Har vi så dumme folk på storting /regjering at de blir så lett lurt av folk som virkelig vet hva de gjør?

V

vredensgnag

Gjest
    Du tenker på oljeselskapene som ikke har kontroll på prosjektene sine og sender mesteparten av regningen til skattebetalerne ved at overskridelsene kan trekkes fra på petroleumsskatten? Jeg tror du bør lese den artikkelen (også) en gang til...
    Det jeg leste i artikkelen er at politikerne ikke har gjort jobben sin, et storting som har vært styrt av de rød/grønne.

Prosjektene i Nordsjøen må godkjennes av Stortinget dersom de er beregnet til å koste over 10 milliarder kroner. Tre av prosjektene Oljedirektoratet omtalte i rapporten hadde overskridelser tett opp til eller over ti milliarder kroner. Overskridelsene kommer aldri til Stortinget.

Da har jeg 2 ting jeg lurer på:

1. Overskridelsene kommer aldri til stortinget men kom de til regjeringen?
    2. Har vi så dumme folk på /regjeringen at de blir så lett lurt av folk som virkelig vet hva de gjøre?
    Det er nok du som ikke har skjønt hvordan oljeutvinningen foregår. Operatørselskapene har gått med på skatteavtalene som de er blitt pålagt av tidligere Arbeiderpartiregjering (husk at de borgerlige ønsket langt gunstigere betingelser for operatørene.) Men som med all næringsvirksomhet har man fradrag for kostnader forbundet med aktiviteten, før skattegrunnlaget foreligger. Dermed er det meget fristende å overskride rammer - det er da så uforutsigelig å beregne nøyaktig på krona hva det koster å utvinne ute i "vanskelige Nordsjøen."

Så dette har ikke noe med udugelige regjeringer å gjøre (det har vært en del fra begge fløyer mens vi har holdt på med utvinning i Nordsjøen.) Men det har definitivt noe å gjøre med dårlig moral hos operatørene. Du burde sette deg litt inn i dette, er meget interessant.

N

nb

Gjest
    Motivasjonen for å bruke penger øker når noen andre, altså staten tar rundt 90 prosent av regningen.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Da har jeg 2 ting jeg lurer på:

1. Overskridelsene kommer aldri til stortinget men kom de til regjeringen?
    2. Har vi så dumme folk på /regjeringen at de blir så lett lurt av folk som virkelig vet hva de gjøre?
    Det er nok du som ikke har skjønt hvordan oljeutvinningen foregår. Operatørselskapene har gått med på skatteavtalene som de er blitt pålagt av tidligere Arbeiderpartiregjering (husk at de borgerlige ønsket langt gunstigere betingelser for operatørene.) Men som med all næringsvirksomhet har man fradrag for kostnader forbundet med aktiviteten, før skattegrunnlaget foreligger. Dermed er det meget fristende å overskride rammer - det er da så uforutsigelig å beregne nøyaktig på krona hva det koster å utvinne ute i "vanskelige Nordsjøen."

Så dette har ikke noe med udugelige regjeringer å gjøre (det har vært en del fra begge fløyer mens vi har holdt på med utvinning i Nordsjøen.) Men det har definitivt noe å gjøre med dårlig moral hos operatørene. Du burde sette deg litt inn i dette, er meget interessant.
    Tror faktisk jeg har satt meg mer inn i denne artikkelen enn det du har gjort.

Når noe har skjedd som skulle vært godkjent i stortinget og ikke har blitt det, da er det viktig at regjering/storting og undersøker hvorfor og hvordan det har skjedd.
    Dette har ikke skjedd i dette tilfelle og jeg lurer fortsatt på om regjeringen fikk beskjed og gadd ikke å ta dette til stortinget.

Alt det andre du kommer med har jo veldig lite å si ang denne artikkelen.

V

vredensgnag

Gjest
    Man har naturligvis gransket dette, og kommet til at det er veldig vanskelig å levere nøyaktige anslag over hva ting skal koste - også fordi det ikke er noe særlig sjeldent at statsentrepriser blir dyrere enn først antatt.
    Hva med F35 jageren? Hva med fregatter? Hva med veier?

Oljedirektoratet har arbeidet med saken, og frikjenner verftene som bygger plattformene - operatørselskapene spekulerer i at de kan sende regningen til den norske stat, som er blitt pålagt av borgerlige regjeringer å åpne for flere slike operatørselskap. (Oljeforliket mellom Ap og H).

Gir oljeselskapene skyld i overskridelser - DN.no

(Men slik sett - ville vært første gang i verdenshistorien om slike prosjekt kom inn under initielt budsjettak. Det baller alltid på seg. Likevel kan man mistenke at det går sport i å skrive regning med gaffel til Norge.)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.457
    Sitat fra Fjernkontrollen:

Selvfølgelig ville jeg betalt svart, kan jeg lure noen penger fra staten så kommer jeg til og gjøre det, grunnen til er at jeg ikke fikk de pengene jeg hadde krav på de 5 ukene jeg var arbeidsledig, etter å ha jobbet og betalt skatt i over 21 år så forventet jeg faktisk å få utbetalt arbeidsledighetstrygd.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Sitat fra Fjernkontrollen:

Selvfølgelig ville jeg betalt svart, kan jeg lure noen penger fra staten så kommer jeg til og gjøre det, grunnen til er at jeg ikke fikk de pengene jeg hadde krav på de 5 ukene jeg var arbeidsledig, etter å ha jobbet og betalt skatt i over 21 år så forventet jeg faktisk å få utbetalt arbeidsledighetstrygd.

Og lysten ble ikke noe større etter denne saken, ikke ser jeg sammenhengen med det jeg skrev i annen tråd og dette, men det gledet deg sikkert.

Her er en annen artikkel:

13,8 millioner til sjefen i Statoil ikke noe problem, det kommer også frem at Olje- og energiminister Ola Borten Moe er ansvarlig for Statoil.

13,8 millioner til Statoil-sjefen? Ikke no�problem! - nyheter - Dagbladet.no

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Når noe har skjedd som skulle vært godkjent i stortinget og ikke har blitt det, da er det viktig at regjering/storting og undersøker hvorfor og hvordan det har skjedd.
    Dette har ikke skjedd i dette tilfelle og jeg lurer fortsatt på om regjeringen fikk beskjed og gadd ikke å ta dette til stortinget.

Det kan synes som om at ditt anliggende er å overbevise deg selv og andre om at det alltid er de røde som har skylda, uansett årsak. Storting, regjering og det parlamentariske systemet er svært komplekst, og det er umulig å ha full oversikt 100% av tiden. Nå har vi heldigvis en fri presse i dette landet, og den sier ofte i fra når noe er feil. Husk at også store, tilsynelatende seriøse firmaer, ønsker å beholde pengene sjøl, i stedet for å bidra til fellesskapet. Helt parallelt med din egen manglende skattevilje, egentlig. For at systemet skal fungere uten at vi får en politistat, fordrer det at det også ligger under et generelt ønske om å opprettholde de gode sidene i systemet, samtidig som vi forsøker å rette opp svakhetene når de oppdages. Som i dette konkrete tilfellet.

Og siden det åpenbart er din ide at de røde alltid gjør alt feil, ta en titt over det blå havet; der har en liten klikk bestemt seg for å sette hele verdensøkonomien i stor fare, bare fordi de ikke liker at man forsøker å rette ut noen sosiale skjevheter. De bryter med alle normale demokratiske regler, og kjører sin sak uten å se seg rundt. De velger altså å sende verdensøkonomien utfor stupet for å redde butikken til noen gode kamerater. Sånt som kalles kommunisme, det, vel?

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Alltid litt rart med det bibelordet:

Hvorfor ser du splinten i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye blir du ikke var?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Det kan synes som om at ditt anliggende er å overbevise deg selv og andre om at det alltid er de røde som har skylda, uansett årsak. Storting, regjering og det parlamentariske systemet er svært komplekst, og det er umulig å ha full oversikt 100% av tiden. Nå har vi heldigvis en fri presse i dette landet, og den sier ofte i fra når noe er feil. Husk at også store, tilsynelatende seriøse firmaer, ønsker å beholde pengene sjøl, i stedet for å bidra til fellesskapet. Helt parallelt med din egen manglende skattevilje, egentlig. For at systemet skal fungere uten at vi får en politistat, fordrer det at det også ligger under et generelt ønske om å opprettholde de gode sidene i systemet, samtidig som vi forsøker å rette opp svakhetene når de oppdages. Som i dette konkrete tilfellet.

Og siden det åpenbart er din ide at de røde alltid gjør alt feil, ta en titt over det blå havet; der har en liten klikk bestemt seg for å sette hele verdensøkonomien i stor fare, bare fordi de ikke liker at man forsøker å rette ut noen sosiale skjevheter. De bryter med alle normale demokratiske regler, og kjører sin sak uten å se seg rundt. De velger altså å sende verdensøkonomien utfor stupet for å redde butikken til noen gode kamerater. Sånt som kalles kommunisme, det, vel?

Honkey
    Jeg skylder på de som sitter med makten og i dette tilfelle var det de rød/grønne, det er heller ikke feil og lure på om regjeringen visste om disse overskridelsene men gadd ikke å informere stortinget.

At den rød/grønne regjeringen ga blaffen i stortinget når det kommer til oljerelatere saker har jo skjedd før.

Godkjente kontrakter før Stortinget - Valg 2013

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Norge setter utkastelsesrekord i år. Det blir kastet ut ca.5500 mennesker uten lovlig opphold i 2013.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Regjeringen Stoltenberg var ikke kommunistisk fordi man fører blandingsøkonomi og vi har et fungerende demokrati i Norge nesten. Men jeg vil plasere Stoltenbergregjeringen i en multikulturalistisk smeltedigel hvor man fører politikk som ikke bare er basert på sosialistiske ideer men også humanistiske ideer fra uventede hold. Bl.a nasistiske ideer som sorterer mennesker ut fra genetikk. Nasistene plasserte vekk tilbakestående og krøplinger. I dag blir de fjernet før de blir født. Ekteskapsloven er tatt fra lovløshet og legaliserer barnetraffiking......hvis man trekker det langt

G

Gjestemedlem

Gjest
    Regjeringen Stoltenberg var ikke kommunistisk fordi man fører blandingsøkonomi og vi har et fungerende demokrati i Norge nesten. Men jeg vil plasere Stoltenbergregjeringen i en multikulturalistisk smeltedigel hvor man fører politikk som ikke bare er basert på sosialistiske ideer men også humanistiske ideer fra uventede hold. Bl.a nasistiske ideer som sorterer mennesker ut fra genetikk. Nasistene plasserte vekk tilbakestående og krøplinger. I dag blir de fjernet før de blir født. Ekteskapsloven er tatt fra lovløshet og legaliserer barnetraffiking......hvis man trekker det langt
    En annen måte å se det hele på er at de kristenkonservative er er mest ondskapsfulle menneskene på jordkloden! Råttent pakk! De som dyrker lidelsen, hos andre mennesker selvsagt.. hva ellers? Dem som ønsker at flest mulig barn skal bli født som invalide og vanskapte slik at de kan utøve sin religiøse makt over dem uten motstand. Denne pill råtne overtroiske banden ønsker rett og slett at flest mulig mennesker skal bli født med genetiske defekter slik at de blir uintelligent nok i til å bli kristne, eller ende opp i en eller annen av de andre misantropiske midtøstenreligiøse bandene.

Ekteskapsloven er sikrer at mennesker som er glad i hverandre kan bli gift. Hvorfor de ønsker en slik slavekontrakt er en helt annen sak, men noen folk er nå mer sentimentale enn andre. Dem om det.

I alle fall er det nå utvilsomt en sann glede å tillate mennesker å gifte seg med hva eller hvem del nå ønsker, om det så var dere sykkel eller kaffetrakter, om ikke annet enn for å irritere det religiøse pakket som plager menneskeheten.

Peace and love!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er et fellestrekk i slike politiske internundersøkelser at de alltid konkluderer, når noe har gått galt, med at budskapet var for utydelig eller ble for dårlig presentert. Aldri faller det noen inn at budskapet kanskje ble godt oppfattet, men totalt avvist av velgerne.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Navarsete - the gift that keeps on giving.

Angrar på heile «utrøykinga» - hadde vore på julebord kvelden før

– Eg skulle aldri ha reist på Politisk Kvarter den dagen. Etter ein så tøff onsdag, og så julebord på kvelden, og sein natt, så burde eg kanskje halde meg unna å stilt på radioen klokka 07.45 om morgonen, seier Navarsete.
    http://www.nrk.no/sognogfjordane/no-angrar-navarsete-pa-utroykinga-1.11431455

Julebord, ja.

103813_3073676.jpg

Senterpartiets pressekonferanse onsdag var ikke som juleavslutninger flest. Det manglet vise menn og en ledestjerne. Men okse der og asen sto.
    VG Nett: Senterpartiet - kua vadis?

Sist redigert:

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    767
    Morsomt, det var mange her på sentralen som også gikk høyt ut da det stormet som verst. Mon de også tolker dette som et nederlag for regjeringen?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Med fare for å bli misforstått; jeg mener ikke at det skal være slik men ingen vil ha en europavei i hagen, heller ikke statsråder. Da bruker man det man har. Riktig eller ikke. Slik vi alle gjør hvis vi kan.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe som heter habilitet og inhabilitet. Hvis en politiker har stor personlig interesse av utfallet i en sak, skal man holde seg unna. Her er det opplagt at eiendomsverdien hos Navarsete påvirkes av dette. Hun har brukt 400 mill av fellesskapets penger på å øke sin egen formue med noen hundre tusen.

Annet kan man ikke vente fra SP, partiet som opphøyer inhabilitet til sitt politiske hovedprinsipp.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Enhver er seg selv nærmest, beklageligvis også i politikken. Samtidig er det vel lov til å forvente et visst måtehold og rettskaffenhet fra de kanter? Tydeligvis ikke!
    Måtte den kjerringa "uheldigvis" havne under beltene på en s a k t e g å e n d e bulldozer.
    Navnekombinasjonen "Liv Signe" bør bannlyses som navn, og for den saks skyld; kjerringa også! :mad:

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Som sagt så er statsråder også mennesker men forskjellen er at de kjenner flere folk litt oppi systemet enn oss...Vi hadde alle prøvd det meste for å unngå trailertrafikk i hagen. Det vi imiddlertid kan håpe på er at hun blir skikkelig presset på dette slik at vi kan få et lite gjennomtenkt utbrudd fra dama i beste sendetid. Da har vi ihvertfall fått litt igjen for pengene.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Med fare for å bli misforstått; jeg mener ikke at det skal være slik men ingen vil ha en europavei i hagen, heller ikke statsråder. Da bruker man det man har. Riktig eller ikke. Slik vi alle gjør hvis vi kan.
    Pokker til Senterpartiaktivist da!
    Det er jo slett ikke snakk om europavei gjennom hagen! Derimot 300m unna, og det bør en "vestlandsfanden" tåle....

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    293
    Det er jo slett ikke snakk om europavei gjennom hagen! Derimot 300m unna, og det bør en "vestlandsfanden" tåle....
    For ordens skyld, hun hadde vel hele kommunestyret i ryggen, no?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    For ordens skyld, hun hadde vel hele kommunestyret i ryggen, no?
    Nå må ikke du komme med en nyansering og se helheten i saken, det kan fort bli for komplisert da.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Jada.
    Likefullt fremstår den dama som en av politikkens verstinger, hva uredelighet og selvforherligelse angår.
    At hun har klart å få hele kommunestyret i ryggen, forteller jo det meste.....

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Det er det kommunestyrer gjør; prøver å gjøre det beste for kommunen de styrer. Liker ikke dama noe særlig jeg heller men rett skal være rett. Man trenger ikke ønske bulldozerspor fra tær til skalle på henne av den grunn.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og det var det hun brukte som argumentasjon: lokaldemokrati og jordvern. Jeg tviler egentlig ikke på at Solhjell gjorde en grundig og korrekt vurdering, og det var han som tok beslutningen, ikke Navarsete, men poenget er at hun burde holdt seg mer enn 300 m unna behandlingen av den saken, inhabil som hun er.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn