Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Når ble det mer lønnsomt å gå på trygd? Trygd er relativt statisk uten muligheter. En butikkkjobb på rema gir greit 350k i året + masse muligheter

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.426
    Torget vurderinger
    4
    Administrasjons Partiet er tatt med buksene nede her, ja.

Og nettopp når de tar opp denne saken da gitt ;-)

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.315
    Torget vurderinger
    4
    Flotte bilder av ei flott dame :)

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ser ikke problemet her. Fyren følger alle regler, og er langt fra den eneste som tenker på skatt med sine plasseringer og lån. Du kan jo se på alle rikinger med 0 i formue. Der har det vært skatteplanlegging på høyt nivå for å gjemme formuen i eiendom.

Folk som er for skatteøkning, må ikke betale høyere skatt før reglene er på plass. Det sier seg selv. De som er imot 110-sone på motorveien skal ikke kjøre i 90. Man følger gjeldende regler til de blir endret.

B

Briern

Gjest
    Å gjøre de svakeste gruppene om til syndebukker og salderingspost er i mine øyne en temmelig patetisk og uredelig politikk. Men sikkert gangbart for de som har lest seg opp på fjolleriene til Ayn Rand...
    Så du synes det er rimelig at en viss andel skal kunne få mer i uføretrygd enn de har i lønn i 100 % stilling?
    Dette er et av de argumentene som selvsagt slår godt an. Det man da glemmer, er at man får trygd etter hva man har tjent tidligere. Dette selvsagt for å kunne opprettholde en levestandard som er i nærheten av det man hadde før, slik at man skal slippe å dra fra hus og hjem. Det samme gjelder arbeidsledighetstrygd. Selv er jeg svært fornøyd med å leve i et land som evner å ta vare på de som av en eller annen grunn faller utenfor.
    Hvem glemmer det? En lavtlønnet får gjerne 85 % av lønn i uføretrygd. En høylønnet får gjerne under 35 %.

Jeg er også fornøyd med at vi tar vare på de som faller utenfor. Men i mitt hode stokker det seg hvis man tar bedre vare på de som er ufør enn de som jobber. Da tar vi fort vare på mange som hopper utenfor.
    Det er mange som henger ut de uføre.

For å få uføretrygd må den uføre gjennom en møysommelig prosess før pensjonen kan regnes ut. I iveren etter å få alle i arbeid så glemmer politikerne at det er ganske mange som er så ufør at de ikke kan arbeide. Og, det er jo denne svakeste gruppen som må bære en stor del av byrden i en uførereform som har pågått siden 2011 og ser ut til å oppnå sin permanente form i 2018. De uføre må først i en overgangsfase på 3 år (2015-2018) vennes til et høyere skatteregime.

Samtidig blir det flere og flere private aktører som stikker sine snabler ned i statskassen. Privatøkonomien til de velbeslåtte blir bedre og bedre da forståelsesfulle politikere har fjernet arveavgiften og redusert formuesskatten. Rike kommuner trenger ikke innføre eiendomsskatt så forskjellen mellom fattig og rik bare øker på alle områder.

Sukk mitt stakkars hjerte, hvor lenge vil velferdsstaten bestå. Er solidaritet blitt et fremmedord i en macho verden der vi prøver å overgå hverandre i tøffhet. Hvor ble det av mangfoldet?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Dette er et av de argumentene som selvsagt slår godt an. Det man da glemmer, er at man får trygd etter hva man har tjent tidligere. Dette selvsagt for å kunne opprettholde en levestandard som er i nærheten av det man hadde før, slik at man skal slippe å dra fra hus og hjem. Det samme gjelder arbeidsledighetstrygd. Selv er jeg svært fornøyd med å leve i et land som evner å ta vare på de som av en eller annen grunn faller utenfor.
    Hvem glemmer det? En lavtlønnet får gjerne 85 % av lønn i uføretrygd. En høylønnet får gjerne under 35 %.

Jeg er også fornøyd med at vi tar vare på de som faller utenfor. Men i mitt hode stokker det seg hvis man tar bedre vare på de som er ufør enn de som jobber. Da tar vi fort vare på mange som hopper utenfor.
    Det er mange som henger ut de uføre.

For å få uføretrygd må den uføre gjennom en møysommelig prosess før pensjonen kan regnes ut. I iveren etter å få alle i arbeid så glemmer politikerne at det er ganske mange som er så ufør at de ikke kan arbeide. Og, det er jo denne svakeste gruppen som må bære en stor del av byrden i en uførereform som har pågått siden 2011 og ser ut til å oppnå sin permanente form i 2018. De uføre må først i en overgangsfase på 3 år (2015-2018) vennes til et høyere skatteregime.

Samtidig blir det flere og flere private aktører som stikker sine snabler ned i statskassen. Privatøkonomien til de velbeslåtte blir bedre og bedre da forståelsesfulle politikere har fjernet arveavgiften og redusert formuesskatten. Rike kommuner trenger ikke innføre eiendomsskatt så forskjellen mellom fattig og rik bare øker på alle områder.

Sukk mitt stakkars hjerte, hvor lenge vil velferdsstaten bestå. Er solidaritet blitt et fremmedord i en macho verden der vi prøver å overgå hverandre i tøffhet. Hvor ble det av mangfoldet?
    Uff ja, det er tøft for hjertet. At den nye uføremodellen er tilpasset det høyere skatteregimet slik at de uføre kommer minst like bra ut av det etter skatt som før kan vi ikke la ødelegge våre bekymringer. Hvordan kan vi føle oss solidariske hvis vi ikke klager uansett?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.683
    Torget vurderinger
    2
    Finansminister Kristin Halvorsen uttalte i 2006 at dieselbiler var å foretrekke:

Det var i 2007 regjeringen snudde opp ned på bilavgiftene.
    - Regjeringen fremmer miljøvennlig atferd gjennom skatte- og avgiftssystemet og legger blant annet om bilavgiftene for å oppmuntre til kjøp av biler med lave CO2-utslipp, uttalte daværende finansminister Kristin Halvorsen til Dagbladet den gang.

Luften i Oslo er "dødelig dårlig."

Ny rapport: Dødelig dårlig Oslo-luft - Bil og miljø - VG

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ap vil ha TV-lisens på husstander - Aftenposten

Og der fikk AP sin bæreposeskatt....

Et halvt år etter at jeg fjernet mottakerdelen i TV'n for å slippe å betale for et luksusgode jeg ikke bruker, så skal de ha meg til å betale for søpla like forbannet.

Dette kan faktisk påvirke min stemme ved neste valg, så idiotisk er det.
    Het enig. Dette er vannvidd. Å tvinge folk uten fjernsyn til å betale for denne dritten er ufattelig. Da ønsker jeg heller å legge ned hele jævla NRK.

Denne regjeringen bør snarest pålegge NRK å lage en sperre på nettprogrammer for folk som ikke er abonnenter. Slik at dette ikke kan brukes som argument fra AP og tilhørende undersosialister til å stjele enda mer penger fra uskyldige.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.301
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å ta NRKs finansiering over statsbudsjettet og legge ned hele særbyråkratiet rundt innkreving av "lisensavgift". Eller kanskje nettopp derfor - det er så mange byråkrater som er sysselsatt med dette tullet at de har blitt en pressgruppe med direkte linje inn til AP, de statsansattes beste venn og matmor.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å ta NRKs finansiering over statsbudsjettet og legge ned hele særbyråkratiet rundt innkreving av "lisensavgift". Eller kanskje nettopp derfor - det er så mange byråkrater som er sysselsatt med dette tullet at de har blitt en pressgruppe med direkte linje inn til AP, de statsansattes beste venn og matmor.
    Du la merke til at det er AP som kom med forslaget? Eller at vi er i tråden 'rødgrønne'?

Skal det brukerfinansieres så må brukerne selvsagt finansiere det medfølgende byråkratiet. Jeg er fint lite lysten på å betale for noe andre bruker.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.301
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk med meg det, ja. Og jeg er rimelig uenig i APs forslag om å skrive ut en særavgift på alle husholdninger.

C

cruiser

Gjest
    Da blir det fort en salderingspost i budsjettet, spesielt når dere har aliert dere med paradise hotel kameratene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.301
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, så hvorfor ikke skrive ut en særavgift på husholdningene og ansette et dedikert innkrevingsbyråkrati for hver enkelt post i hele statsbudsjettet? Det er jo alltid en risiko for at teatre blir en salderingspost, så la oss skrive ut en teateravgift på hver husholdning og ansette 1000 byråkrater til å administrere ordningen. For ikke å snakke om støtte til innovasjon, så vi må absolutt skrive ut en innovasjonsavgift og ansette 1000 nye byråkrater til å administrere den. Og så bortetter. Idiotisk.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Ja, så hvorfor ikke skrive ut en særavgift på husholdningene og ansette et dedikert innkrevingsbyråkrati for hver enkelt post i hele statsbudsjettet? Det er jo alltid en risiko for at teatre blir en salderingspost, så la oss skrive ut en teateravgift på hver husholdning og ansette 1000 byråkrater til å administrere ordningen. For ikke å snakke om støtte til innovasjon, så vi må absolutt skrive ut en innovasjonsavgift og ansette 1000 nye byråkrater til å administrere den. Og så bortetter. Idiotisk.
    Dette er ikke lenge til vi har skatteinnkrevere til å dra hjem til folk for å sjekke hva og hvor mye de skal betale i skatt, snart tilbake til 17- tallet.

Hadde vært fint om AP heller kunne se på hva bruker vi egentlig pengene til, behøver vi flere penger eller kan vi spare inn på ting det ikke er behov for.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.683
    Torget vurderinger
    2
    ^Siden skatteetaten har tilgang til dine lønnsoppgaver, aksjeinvesteringer, bankkonti, kontoutdrag, eiendomsverdi, verdi av biler og andre aktiva, samt oversikt over større pengeoverføringer og kortbruk, er det vel liten grunn til å skulle troppe opp hjemme hos deg?

I Norge er vi også heldige siden naboer sier fra dersom noen synes å ha vesentlig større forbruk enn det sannsynlige. (Ironi).

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Selvsagt uenig i at ALLE skal betale lissens til NRK, uavhengig av om de har TV eller ei, men:
    For noen år siden, sjekket jeg med NRK omkring deres syn på nett-TV (NRK sender i praksis direkte TV + et hav av gode programmer som kan strømmes) helt gratis til alle som vil se (i Norge). På det tidspunktet sa de at så lenge det ikke viste seg å påvirke lissensingangen negativt, ville de fortsette denne gratisordningen. INGEN kommersielle TV-kanaler gjør noe i nærheten av dette. Derimot finner du mye av det samme fra SVT og BBC.
    Altså er det et spørsmål i vår nye mediavirkelighet, om lissensbetalerne skal "sponse" strømmetjenestene også. Selv uten TV-tuner i huset, kan man dessuten i 2014 se veldig mye NRK med TV'n som skjerm for strømmetjenesten, så jeg forstår jo at dette etter hvert blir et nokså kunstig skille. Ergo lander jeg på at skatteseddelen må bli svaret. Hvilket betyr ca 2000,- / år i økt skatt pr. norsk husholdning. Atd ette samtidig betyr noen hundre arbeidsledige, får vi ta med i regnestykket, det går seg til i løpet av et år eller to.

Ellers er det verdt å ha i bakhodet når jaktinstinktene råder, at alle land har en del slike merkeligheter i sine systemer, det er liten grunn til å gå bananas over en slik fillesak.

Honkey

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.661
    Det eneste problemet med at NRK er finansiert over skatteseddelen er at NRK skal være uavhengig. Utover det er det selvsagt en mye bedre løsning å ta dette over statsbudsjettet.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.683
    Torget vurderinger
    2
    Jeg betaler min kringkastingslisens med stor glede. Lytter døgnkontinuerlig til ulike radioprogram, ser utvalgte TV-program og liker å kunne ha en reklamefri hverdag.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Smurfeland
    Kjør hele greia over skatteseddelen, og bruk pengene som i dag betaler for admnistrering av lisensinnkreving, lønn til byrakråtene som jobber med dette, kontrollører o.s.v. til å dekke inn en del av kringkastingsbudsjettet. Burde gi oss som skal betale dette mindre å betale også.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.683
    Torget vurderinger
    2
    ^Selvsagt hundre ansatte ved lisenskontoret i Mo i Rana som er uenige, men i prinsippet enig.

Likevel tror jeg det er elementer ved public broadcasting regler i EU som står i veien for en del alternative finansieringsformer, om jeg husker rett.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    ^Siden skatteetaten har tilgang til dine lønnsoppgaver, aksjeinvesteringer, bankkonti, kontoutdrag, eiendomsverdi, verdi av biler og andre aktiva, samt oversikt over større pengeoverføringer og kortbruk, er det vel liten grunn til å skulle troppe opp hjemme hos deg?

I Norge er vi også heldige siden naboer sier fra dersom noen synes å ha vesentlig større forbruk enn det sannsynlige. (Ironi).
    Så lenge det finnes kontanter så er det mulig at staten ikke har oversikt over alt de kan skattelegge, nå skal jo kontanter bli bort i 2020 eller der omkring og da blir det enklere for de.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.683
    Torget vurderinger
    2
    Du får sette deg inn i de nye reglene for kontantkjøp, og rapporteringsplikt ved visse beløp. Husk også at kontantkjøp over 10.000 ikke gir fradragsrett i regnskapet.

Vi skal være glade vi har en god allmennkringkaster, så lenge det varer. Angrepet mot den er i gang.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Jeg betaler min kringkastingslisens med stor glede. Lytter døgnkontinuerlig til ulike radioprogram, ser utvalgte TV-program og liker å kunne ha en reklamefri hverdag.
    Jeg betaler ikke lisens til norsk sportskringkasting. Det umulig å få en sportsfri hverdag med NRK. Her om dagen var 80% av dagsnytt sport; gidder ikke å høre "nyheter" lengre.
    Jeg bestemte meg for å aldri betale nrk lisens for noen år siden da hovedoppslaget i lokalsendingen var om en fyr som hadde vondt i en tå (idrettsutøver).

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke noe problem å lage en abonnementsordning på nett. Avisene har gjort det lenge. Glimrende eksempel på hvordan jeg faktisk slipper å betale for ting jeg ikke interesserer meg for, og at de som bruker betaler. Brukerfinansiert luksusgode.

Jeg er gjerne med og spleiser på brokkoperasjoner, bypass og rullestoler for de som trenger det. Samtidig takker jeg pent for utdanning, fjerning av blindtarm og ortopedisk kirurgi på håndleddet. Nødvendigheter som det i mine øyne er naturlig å gruppekjøpe. De som ønsker seg TV, tyggegummi eller diesel kan ta regningene selv. Og selvsagt må lisensen også finansiere kostnadene ved innkreving av lisensen. Det er da ikke annerledes enn at mine handleturer til Rema er med på å finansiere kassaapparatet der.

C

cruiser

Gjest
    Ikke noe problem å lage en abonnementsordning på nett. Avisene har gjort det lenge. Glimrende eksempel på hvordan jeg faktisk slipper å betale for ting jeg ikke interesserer meg for, og at de som bruker betaler. Brukerfinansiert luksusgode.

Jeg er gjerne med og spleiser på brokkoperasjoner, bypass og rullestoler for de som trenger det. Samtidig takker jeg pent for utdanning, fjerning av blindtarm og ortopedisk kirurgi på håndleddet. Nødvendigheter som det i mine øyne er naturlig å gruppekjøpe. De som ønsker seg TV, tyggegummi eller diesel kan ta regningene selv. Og selvsagt må lisensen også finansiere kostnadene ved innkreving av lisensen. Det er da ikke annerledes enn at mine handleturer til Rema er med på å finansiere kassaapparatet der.
    Hva med annen kultur, skal det også brukerfinansieres? Jeg er helt uenig i det, kulturformidling og da gjerne av den smale typen er en statlig oppgave å finansiere.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.683
    Torget vurderinger
    2
    Fint å få en reklamedrevet, amerikansk tv-seriefylt nasjonal identitetsformidling på alle gratiskanaler.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn