Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Ikke noe problem å lage en abonnementsordning på nett. Avisene har gjort det lenge. Glimrende eksempel på hvordan jeg faktisk slipper å betale for ting jeg ikke interesserer meg for, og at de som bruker betaler. Brukerfinansiert luksusgode.

Jeg er gjerne med og spleiser på brokkoperasjoner, bypass og rullestoler for de som trenger det. Samtidig takker jeg pent for utdanning, fjerning av blindtarm og ortopedisk kirurgi på håndleddet. Nødvendigheter som det i mine øyne er naturlig å gruppekjøpe. De som ønsker seg TV, tyggegummi eller diesel kan ta regningene selv. Og selvsagt må lisensen også finansiere kostnadene ved innkreving av lisensen. Det er da ikke annerledes enn at mine handleturer til Rema er med på å finansiere kassaapparatet der.
    Hva med annen kultur, skal det også brukerfinansieres? Jeg er helt uenig i det, kulturformidling og da gjerne av den smale typen er en statlig oppgave å finansiere.
    Hvis det er en statlig oppgave .... hvorfor da foreslå en spesialskatt på husstander i Norge? APs Poll Tax..

Kjør de enten over statsbudgettet .... eller la de som faktisk bruker fjernsynet betale for sin egen undeholdning.

En husstandsskatt er hinsides avskyelig,

K

Kåre R. Opsahl

Gjest
    ser ikke på TV og inkl. NRKs kanaler. hører ikke på radio. hvorfor skal jeg betale lisens?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.297
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå fyller NRK en samfunnsmessig oppgave som få tenker på i disse dager, selv om det ser ut som det desverre blir mere relevant.

Noen som har hørt om "Viktig melding - lytt på radio"?

Varslingsanlegg - Wikipedia

Johan-Kr

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.299
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå fyller NRK en samfunnsmessig oppgave som få tenker på i disse dager, selv om det ser ut som det desverre blir mere relevant.
    Ja, det gjør forsvaret og politiet også. Og domstolene og universitetene. Så kanskje vi skal innføre en øremerket forsvarsavgift for hver husholdning, og ansette enda 1000 byråkrater for å kreve opp den? Og så var det politiavgiften, da. For ikke å snakke om alle millionene til IT-konsulenter for å lage et IT-system som skal støtte innkreving av politiavgiften.

Det er nå engang Stortinget som bestemmer hvordan fellesskapets penger skal fordeles mellom ulike gode formål og samfunnsmessige oppgaver. Jeg har vanskelig for å se hvorfor NRK skulle ha en rett til å skrive ut og innkreve en særskatt. Opprinnelig var det vel en viss mening med lisensavgiften, slik at brukerne betalte for tjenesten. Omtrent som bompenger. Men etterhvert som begrepet "fjernsynsapparat" dekker stadig flere dingser vi omgir oss med til daglig blir den nokså meningsløs. APs forslag om å gi NRK myndighet til å kreve opp en særskatt fra husholdningene viser eksakt hvor meningsløs den har blitt. Bort med den, og ta finansieringen over statsbudsjettet slik at den betales over samme skatteseddel som alle andre samfunnsoppgaver.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.683
    Torget vurderinger
    2
    En del luringer her som later som om de ikke vet hva det betyr om en public broadcaster går vekk fra lisensinnbetaling. Overgang til bidrag fra staten, gjør finansieringen konkurransevridende - det blir "state aid" - noe som ikke er tillatt. Man har klart å bevare public broadcasting (allmennkringkasting) innen EU, ved å henvise til at dette er lisensfinansiert ved brukerne, og at tiltaket har overordnet, nasjonal betydning.

Her kan man lese til øynene går i vranglås. PDF:
    http://ec.europa.eu/competition/state_aid/legislation/broadcasting_communication_en.pdf

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.299
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Å kalle en særskatt på husholdningene brukerfinansiering får gå under overskriften "legal fiction". Det er en koppskatt.

Jeg har bodd i USA og vet hvordan det låter når NPR og PBS gjør sine "pledge drives" for å få brukerne til å finansiere kanalen. Det er brukerfinansiering. Og ja, jeg pleide å sende dem noen dollar hvert år, fordi en uavhengig public broadcaster er viktig. Og fordi de hadde en gratis iskremhelg på stasjonsområdet for WGBH rett borti veien fra der vi bodde. Hører fortsatt på dem via webcast fra tid til annen.
    http://www.pbs.org/now/pledge.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pledge_drive

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.683
    Torget vurderinger
    2
    Tidene har forandret seg. Utbyggingen var rådyr (se på telemastene rundt omkring), og den ble bl.a. finansiert ved bidrag fra lytterne, etterhvert som disse fikk radioapparater, og seerne da man gikk over til tv-apparater. Slik fikk man kringkastet til hele landet, etterhvert.
    Så har mye skjedd, bl.a. introduksjon av kommersielle aktører, transnasjonal kringkasting av ulike slag, og streaming via internett. Ikke like lett å bevare opprinnelig finansieringsmodell for NRK i et slikt bilde, og noe vil helt sikkert skje.

Men det er sleip argumentasjon å skulle flytte finansieringen over til å være "state aid," siden man da åpner for konkurranseklausulene som vanskeliggjør fortsatt drift av allmennkringkasting. Unntakstilfellet er med i avtalen av en helt spesifikk grunn, og naturligvis vil motstandere av allmennkringkasteren gjerne undergrave denne til fordel for andre aktører.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis alternativet er en generell skatt på husstander eller hoder, så kan de heller selge mesteparten av NRK for min del. La kommersielle stasjoner stå for at av sport, fjas og underholdning og behold én fjernsyns- og én radiokanal til folkeopplysning, debatt, informasjon og verneverdige kulturuttrykk.

Stemningsmimring fra da Margaret Thatcher innførte sin Poll Tax

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.299
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Noen som har hørt om "Viktig melding - lytt på radio"?
    Apropos det: Det er ingen ting i veien for å gjøre det samme med kommersielle stasjoner. USAs president har autoritet til å bryte inn i alle sendinger på alle kommersielle og brukerfinansierte stasjoner, inkludert kabel- og satelitt-TV, på 10 minutters varsel når det er behov for det. Statlige og lokale myndigheter har delegert autoritet til å bruke samme system. På mange måter er det systemet mer effektivt enn å stole på en statlig kringkaster som kommunikasjonskanal i kriser. I det amerikanske systemet når man alle samtidig, uansett hvilken kanal de ser/lytter på i øyeblikket. Det systemet testes jevnlig, og alle som har bodd en stund i USA vet godt hvordan den testen låter.

The Emergency Alert System (EAS) is a national public warning system that requires TV and radio broadcasters, cable television systems, wireless cable systems, satellite digital audio radio service (SDARS) providers, direct broadcast satellite (DBS) service providers and wireline video service providers to offer to the President the communications capability to address the American public during a national emergency. The system also may be used by state and local authorities to deliver important emergency information such as AMBER (missing children) alerts and emergency weather information targeted to a specific area.
    Emergency Alert System (EAS) | FCC.gov

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke noe problem å lage en abonnementsordning på nett. Avisene har gjort det lenge. Glimrende eksempel på hvordan jeg faktisk slipper å betale for ting jeg ikke interesserer meg for, og at de som bruker betaler. Brukerfinansiert luksusgode.

Jeg er gjerne med og spleiser på brokkoperasjoner, bypass og rullestoler for de som trenger det. Samtidig takker jeg pent for utdanning, fjerning av blindtarm og ortopedisk kirurgi på håndleddet. Nødvendigheter som det i mine øyne er naturlig å gruppekjøpe. De som ønsker seg TV, tyggegummi eller diesel kan ta regningene selv. Og selvsagt må lisensen også finansiere kostnadene ved innkreving av lisensen. Det er da ikke annerledes enn at mine handleturer til Rema er med på å finansiere kassaapparatet der.
    Hva med annen kultur, skal det også brukerfinansieres? Jeg er helt uenig i det, kulturformidling og da gjerne av den smale typen er en statlig oppgave å finansiere.
    Absolutt. Men da i de tilfeller det dreier seg om en innsats for opprettholdelse av et kulturelt mangfold, støtte til smale uttrykksformer, kunstnere som tar sjanser, personer og organisasjoner som holder liv i kulturhistorie og håndverkstradisjoner. Denslags. Kultur som står i fare for å bukke under i kommersialismens og ensrettingens tidsalder.

Skal NRK bruke dette som argument for finansiering over statsbudsjettet? Eller gjennom koppskatt uavhengig av bruk? Så får de i det minste overlate sportssendingene til de kommersielle aktørene, sammen med Eurovisjonen, dramaseriene, og alle brede og innbringende aktiviteter som greier seg på egenhånd. Det som pr. i dag setter budsjettet til NRK under press er nettopp slike aktiviteter, OL, Eurovisjon, fotball, og så videre. store kommersielle organisasjoner som greier seg utmerket på egen hånd, og som ikke er det minste beskjedne ved matfatet.

Et NRK som tar de marginale kulturuttrykkene på alvor, med påfølgende lave seertall? Da sier jeg gjerne ja til finansiering over statsbudsjettet.

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg fikk med meg det, ja. Og jeg er rimelig uenig i APs forslag om å skrive ut en særavgift på alle husholdninger.
    Nå tror jeg at jeg tok poenget ditt. Uansett. Innkreving per folkeregistrert adresse er nok såpass enkelt å utføre at arbeidsplassene på Mo vil trues av rasjonalisering. Dette må da bli en ukomplisert sak for skatteetaten? Altså tror jeg avvikling av lisens knyttet til mottakere blir et skritt i retning av mindre byråkrati, snarere enn mer.

Som et eksempel på dagens kostnader kan jeg nevne at jeg fikk hjemmebesøk etter oppsigelse av lisensen. Det vil ikke behøves med en ny ordning.

Sist redigert av en moderator:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja det er en litt skummel tanke at en mann med så liten integritet og ryggrad kan ende opp som vår neste statsminister. Det kan være en god egenskap å være pragmatisk og ikke være blindet av ideologi og dogmer, men det er farlig hvis det ikke finnes noen sentrale prinsipper som setter begrensninger for hva man er villig til å forhandle bort. Mannen burde heller vært i diplomatiet enn i politikken.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Var det ikke Høie som fikk gjennomgå i media og på blå/blå posten her på forumet fordi han kanskje hadde blandet seg inn i sykehusstriden mellom Molde og Kristiansund.

Hevder Strøm-Erichsen overprøvde styretTidligere styreleder i Helse Midt-Norge, Kolbjørn Almlid, sier tidligere helseminister Anne Grethe Strøm-Erichsen ville ha sykehus i Kristiansund, stikk i strid med de faglige rapportene.Hevder Strøm-Erichsen ville ha sykehus i Kristiansund - NRK – Møre og Romsdal

Hvor var media den gangen, å det stemmer de kunne ikke gjøre jobben sin fordi det var en rød/grønn regjering da.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    hvis du leser hele artikkelen så står det at vedkommende som hevder at strøm-erichsen påvirket sykehusvalg i samme slengen mener at hun ikke brøt helseforetaksloven.

Politikere har lov til å blande seg inn såfremt de følger spillereglene.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    hvis du leser hele artikkelen så står det at vedkommende som hevder at strøm-erichsen påvirket sykehusvalg i samme slengen mener at hun ikke brøt helseforetaksloven.

Men det har nå kommet fram at Høie heller ikke brøt noen lov, men likevel så tok den "frie" media helt av.

C

cruiser

Gjest

Men det har nå kommet fram at Høie heller ikke brøt noen lov, men likevel så tok den "frie" media helt av.
    å.. har komiteen konkludert alt? det var raskt, høringen var nettopp ferdig.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.683
    Torget vurderinger
    2
    Fjernis, livet ditt blir langt hyggeligere, tror jeg, om du innser at det er skurker på begge sider av en sak ...

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Fjernis, livet ditt blir langt hyggeligere, tror jeg, om du innser at det er skurker på begge sider av en sak ...
    Nå er vel jeg en de få som kritiserer både regjeringen og den tidligere rød/grønne regjeringen, jeg er glad for at den "frie" media i dag gjør jobben sin, jeg bare lurer på hvorfor de jobbet på halv maskin i 8 år.

Ja Høie er så å si frikjent i denne saken, det er bare Kolberg som vil at dette skal gå videre slik at sykehuset blir lagt til AP byen Kristiansund og ikke til Høyre byen Molde.

Eidsvik avviser imidlertid at hun var under press direkte eller indirekte fra helseminister Bent Høie (H). Heller ingen av de andre tidligere helsetoppene oppfattet at helseministerne hadde forsøkt å styre prosessen.

Høie har fått kritikk for at han gjorde det kjent i uformelle samtaler at han foretrakk Molde. I en telefonsamtale med daværende styreleder i Helse Midt-Norge, Marthe Styve Holte, sa han at han «helte mot Molde». Men hun oppfattet ikke det som noe styringssignal, bare en oppfatning basert på hvor prosessen var der og da, forklarte hun komiteen.

Tidligere helsetopper avviser politisk press fra Høie - DN.no

Til og med Solhjell mener at Høie er styrket i denne saken.

- Jeg kan ikke se at det er grunnlag for å kritisere Høie. På bakgrunn av høringen er det ikke grunnlag for å si at han har gått ut over loven og instruert styrene om et bestemt vedtak, sier Solhjell til Dagbladet.

- Solid jobb av H�ie - nyheter - Dagbladet.no

Men så kan man spørre seg hvorfor det ble Molde med Høyre i regjering og hvorfor det ble Kristiansund med AP i regjeringen.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    Kan hende det er egoistisk å ikke ville ta inn tusenvis av Syriske krigsflyktninger slik FrP's Per Sandberg frontet i avisene i går, men jeg er ikke sikker på at det er veldig genialt å ville det heller, slik Audun Lysbakken fra SV og Hilde Opoku miljøpartiet de grønne ønsker heller. Jeg stiller meg litt tvilende til om vi har kapasitet til å ta i mot 10.000 krigsflyktninger og gi dem den oppfølgingen de trenger for å kunne bli produktive sammfunnsborgere her i Norge.

- Sandberg styrt av egoisme - nyheter - Dagbladet.no

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    202754_1024.jpg

Gerd har fått et pent smil, med tenner kjøpt billig i Ungarn. Det er LO-lederen sin det, som kjemper for norske arbeidsplasser. Hun har jo så mye ansvar for de lavtlønnede at hun fortjener bedre lønn en statsministeren. Det hadde vært dumt å bruke disse dyrekjøpte grunkene på norske tannleger.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    ^Jeg syns det blir litt feil fokus. Sats heller på å få tannhelsetjenesten inn under den samme egenandelsordningen som vi har ved legebesøk og sykehusinnleggelse på resten av kroppen. Hvorfor skal tenner være et unntak? Er mange som utsetter å gå til tannlegen og få nødvendig behandling fordi det er så kostbart. Når selv lønnsadelen reiser til utlandet for å få billigere tannpleie burde det være et tydelig signal på at dette er en grådig bransje som må reguleres eller inn under en offentlig egenandelsordning.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    ^Jeg syns det blir litt feil fokus. Sats heller på å få tannhelsetjenesten inn under den samme egenandelsordningen som vi har ved legebesøk og sykehusinnleggelse på resten av kroppen. Hvorfor skal tenner være et unntak? Er mange som utsetter å gå til tannlegen og få nødvendig behandling fordi det er så kostbart. Når selv lønnsadelen reiser til utlandet for å få billigere tannpleie burde det være et tydelig signal på at dette er en grådig bransje som må reguleres eller inn under en offentlig egenandelsordning.
    Vanskelig å unngå. Det smilet suger til seg fokus.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    Jeg medgir at det er relativt høy trynefaktor i akkurat dette tilfellet.

S

Slubbert

Gjest
    Det er Parat som organiserer tannlegene, så det er ikke rart at de soper inn mye penger fra oss. Den forrige tannlegen min hadde lønn nesten på nivå med en pilot.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ja, huff. tenk å ha god lønn etter å ha stått på i 20 år med utdanning. Gode karakterer fra grunnskolen og deretter 6 år tannlegestudie. Tannleger er også sine egne firma, noe som gir usikkerhet. Og usikkerhet = risiko = høyere premie... altså høyere lønn.

De blåblå ønsker høyere usikkerhet uten å betale for det.

C

cruiser

Gjest
    Tannleger bør jo tjene greit, dog så burde det vært finansiert over skatteseddelen. Kan jo være Dn også finner ut at noen i Fagforeningen har kjøpt noe på Amazon, uansett en avsporing

S

Slubbert

Gjest
    Ja, huff. tenk å ha god lønn etter å ha stått på i 20 år med utdanning. Gode karakterer fra grunnskolen og deretter 6 år tannlegestudie. Tannleger er også sine egne firma, noe som gir usikkerhet. Og usikkerhet = risiko = høyere premie... altså høyere lønn.
    Her snakker du som en ekte Høyremann! Jeg er forøvrig helt enig, høy utdanning og risikovilje skal lønne seg, og det er også en selvfølge at det å bygge opp et firma som bidrar til arbeidsplasser og verdiskapning også skal kunne lønne seg. Sosialisme og økonomisk likhet for alle er et luftslott uten rot i virkeligheten.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    hun er ikke alene...
    n-tannper-160112-rk_940840a.jpg

REISER ØSTOVER: Per Sandberg (FrP) reiser til Litauen for å få sjekket tennene sine. Det gjør også 50.000 andre nordmenn. (Foto: TV 2)

C

cruiser

Gjest
    Det å reise utenlands på ferie i seg selv uten tannbehandling er jo også være problematisk da det undergraver det norske reiselivet, dette bør fagforeningsfolk holde seg for god til

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Høyre-blekka DN klager altså over at nordmenn bruker utenlandske tjenester i en global verden.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.683
    Torget vurderinger
    2
    Fy faen som jeg skulle hatt betalt for å stå og grave i råtne tanngarder dagen lang.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn