Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er at skatteskjerpelser og "flå de rike"-retorikk nådde industriarbeiderne først. De har hus, bil, hytte og toppskatt.

    Retorikk er nå en ting, men jeg kan ikke med min beste vilje se at inntektskatten i Norge er spesielt høy. Det er avgiftene som er (for) høye. De rammer også usosialt.
    Det er forøvrig ukjent for meg at industriarbeidere har millionlønn. Ikke de jeg kjenner...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er at skatteskjerpelser og "flå de rike"-retorikk nådde industriarbeiderne først. De har hus, bil, hytte og toppskatt.
    Allerede på 70 tallet da jeg selv "jobbet" ( gjorde faktisk et ærlig forsøk ) i industrien var det slik at industriarbeiderne brydde seg katten i "klassekamp" av den enkle grunn at de selv var middelkalsse med Volv/Granada villa og hytte! Og
    de som manglet en av disse jobbet hardt for å få det!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Retorikk er nå en ting, men jeg kan ikke med min beste vilje se at inntektskatten i Norge er spesielt høy. Det er avgiftene som er (for) høye. De rammer også usosialt.
    Det er forøvrig ukjent for meg at industriarbeidere har millionlønn. Ikke de jeg kjenner...
    Det er ikke der toppskatten slår inn heller. Den bratteste økningen skjer ved 670k.
    Avgiftsøkningene treffer industriarbeidere med hus, bil og hytte nokså hardt, og driver dem rett over til FrP i hopetall.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Allerede på 70 tallet da jeg selv "jobbet" ( gjorde faktisk et ærlig forsøk ) i industrien var det slik at industriarbeiderne brydde seg katten i "klassekamp" av den enkle grunn at de selv var middelkalsse med Volv/Granada villa og hytte! Og
    de som manglet en av disse jobbet hardt for å få det!

    Men de var heller ikke utsatt for det samme som arbeiderklassen er utsatt for i dag. Sosial dumping og import av mennesker som er villige til å selge arbeidskraften sin billig. Det er dette som har vært høyres prosjekt. Erodere den norske velferdsmodellen. Det kommer til å nå middeklassen også. Det eneste høyre bryr seg om er kapitaleierne.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Det store flertallet i Norge som tjener opp mot+/- 600 k i året og som ikke betaler formuesskatt har en objektiv interesse av en sosialdemokratisk politikk.
    ( ikke dermed sagt at Støre står for det)
    Og den verste Boomerangen/selvskuddet Ap/LO kom med var våset om å flå de rike.
    "Folk flest" liker ikke hatsk retorikk

    Høyre i Oslo har visstnok ikke holdt mange av valgløftene, men de har kjapt klart å doble prisen på svømmehall.
    Aftenposten skrev igår om alenefaren som så det økonomisk utfordrende å ta med gutta sine i badet
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Spoiler alert Surprise Surprise
    Trond Giske valgt til nestleder i Trondheim AP
    Var det noen som så den komme?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det store flertallet i Norge som tjener opp mot+/- 600 k i året og som ikke betaler formuesskatt har en objektiv interesse av en sosialdemokratisk politikk.
    ( ikke dermed sagt at Støre står for det)
    Og den verste Boomerangen/selvskuddet Ap/LO kom med var våset om å flå de rike.
    "Folk flest" liker ikke hatsk retorikk

    Høyre i Oslo har visstnok ikke holdt mange av valgløftene, men de har kjapt klart å doble prisen på svømmehall.
    Aftenposten skrev igår om alenefaren som så det økonomisk utfordrende å ta med gutta sine i badet
    Høyre ser ikke på tilgang til å bade som en offentlig oppgave. Som alt annet fra den kanten, skal det "lønne seg." Kosnader skal dekkes av brukerne, uten tanke på fordelingspolitikk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spoiler alert Surprise Surprise
    Trond Giske valgt til nestleder i Trondheim AP
    Var det noen som så den komme?
    Ja, han rydder vei for nominasjon til Stortinget. Nå har han sikret seg støtte fra Trondheim Ap, og veien ligger åpen.

    Så får vi se om de med eventuelle drittpakker er like smarte som ham; at de venter med de, til like før nominasjonsmøtet...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Nettavisen har fått ferten av en varslingssak i SP . Ureint trav i Bondepartiet - ikkje bra.
    Ut frå saka ser dette ut som det er heilt ordinære harde taklingar hjå bøndene også. Ikkje god organisasjonspraksis, ikkje nødvendigvis til partiets beste, men heller ikkje uvanleg i organisasjonslivet.

    Det eg tykkjer er underleg, er at ulike grupper retrokonservative (i dette tilfellet ser det ut som ein gjeng ut med tydeleg anti-trans-agenda ut frå biletet av leiarkandidat Ellingsen; i Bergen for nokre år sidan var det ein gjeng med openlys sans for britisk landadel) ser ut til å omfamna Sp, som vegrar seg for å ta imot.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men de var heller ikke utsatt for det samme som arbeiderklassen er utsatt for i dag. Sosial dumping og import av mennesker som er villige til å selge arbeidskraften sin billig.
    Mulig, men så er det tydeligvis fortsatt noen som ikke fatter hvorfor LO-organiserte heller stemmer FrP enn AP. Det er kanskje ikke fordi folk er dumme i hodene sine og bare behøver å bli fortalt av kommunikasjonsrådgiverne på Youngstorget hva de egentlig bør gjøre.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    9.796
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Mulig, men så er det tydeligvis fortsatt noen som ikke fatter hvorfor LO-organiserte heller stemmer FrP enn AP. Det er kanskje ikke fordi folk er dumme i hodene sine og bare behøver å bli fortalt av kommunikasjonsrådgiverne på Youngstorget hva de egentlig bør gjøre.
    Akkurat det handler neppe bare om skatt og økonomi, tipper innvandrings- og flyktningepolitikk er en delforklaring.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Nesten som en lærebok i makt og skape følgere
    Sjøli kommenterer også.


    Dette er jo ikkje unikt, men toppane i partiet (fleire) ser ut til å ha gløymt at makta skal kvila på grunnplanet og lokallagsaktivitet. Grunnleggjande for dei (som Giske) som dreiv politisk aktivitet før 2000, tydelegvis gløymt på toppen.

    Eg lurer litt på kva han siktar på, og når.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Kan det være comeback, også i mange tilfeller kalt hevnen er søt eller noe slikt..
    Stortinget 2025: absolutt. Men kva er målet? Tilbake som nestleiar? Leiar og statsministerkandidat 2025? 2029?

    Om målet berre var stortingsplass i 2025, hadde det neppe vore naudsynt å laga så mykje støy no.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat det handler neppe bare om skatt og økonomi, tipper innvandrings- og flyktningepolitikk er en delforklaring.
    Det var poenget, ja, ettersom Voff mente at arbeiderklassen er utsatt for "sosial dumping og import av mennesker som er villige til å selge arbeidskraften sin billig." OK, hvis man opplever at dette er et stort problem for ens egne interesser, f eks fordi man er bygningsarbeider eller lastebilsjåfør, hvor finner man et parti som tar det på alvor, gjør dette til en flaggsak, og foreslår kraftfulle tiltak mot det? AP, liksom? Seriøst?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    9.796
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Tror det handler om ren fremmedfrykt, ikke nødvendigvis knyttet til at det kommer noen utlendinger som sender oss ut i arbeidsledighet.

    Angivelig var Frps største lokallag på den Spanske solkysten en gang i tiden, de som vanker der store deler av året har ingen veldig sterk tilknytning til arbeidsmarkedet.

    Som den pensjonerte bakeren fra Fredrikstad sa i dokumentaren derfra, «det beste med Spania er at det ikke kryr av utlendinger her».

    Fritt etter hukommelsen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan hende, men utgangspunktet var hva som var i industriarbeideres reelle egeninteresse. For en del yrker er det nokså opplagt at stor arbeidsinnvandring fra Baltikum, Polen og Romania kanskje ikke er det de ønsker seg mest av hensyn til konkurranse og lønnsdannelse. Det ser ihvertfall ut til at Voff mener det. Og da er det ikke AP man tenker på først som partiet som tar opp kampen for den egeninteressen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    At Høyre øker prisen på bad og eventuellt ønsker å selge hele greia til private er da ikke vanskelig å forstå.
    de fleste Høire velgere har da vel eget baseng i haven eller kjelleren?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    At Høyre øker prisen på bad og eventuellt ønsker å selge hele greia til private er da ikke vanskelig å forstå.
    de fleste Høire velgere har da vel eget baseng i haven eller kjelleren?
    Selvfølgelig. Og en au-pair til barna.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke hybel til Au Pairen standard innredning i alle møblerte hjem?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sjøli kommenterer også.


    Dette er jo ikkje unikt, men toppane i partiet (fleire) ser ut til å ha gløymt at makta skal kvila på grunnplanet og lokallagsaktivitet. Grunnleggjande for dei (som Giske) som dreiv politisk aktivitet før 2000, tydelegvis gløymt på toppen.

    Eg lurer litt på kva han siktar på, og når.
    Stortinget 2025, så redningsmann når Støre går av etter valgkatastrofen. Han er nå nærmest sikret plass på stortingslisten. Og Kjerkol tvinges snart til å gå av, også som leder i Trøndelag Ap. Han er dyktig, uten tvil.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Eg lurer litt på kva han siktar på, og når.
    En av mine svogere gikk på vgs med Giske og han sa visstnok noe sånt som at NÅR jeg blir statsminister skulle han bli minister etter fritt valg.
    Det er vel ikke noen tvil om hva han sikter etter.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    9.796
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Giske må være en av Aps fremste Machiavellister, gir nesten litt gufs fra fordums tider. Han ser ut til å ha baller og ryggrad som Støre bare kan følge nøye med på.

    Om han klarer å bremse fallet er en annen sak, men det skal bli spennende å se hvor dette bærer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, i mitt hus fra 1918 var det to pikeværelser, men begge er forlengst gjort om til bad. Utedass og støpejerns badekar i kjelleren var ikke helt moderne standard. Da får det være det samme med tjenestepikene.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Å ha gått på en blemme (tafsing på damer og aksjer) er vel snart bare å regne for et tegn på sårt tiltrengt folkelighet. Way to go! Synes Trond er herlig værslitt med grått rufseskjegg og plutoblikk. Og Erna i rutete Canadaskjorte holder meg våken om nettene.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Ja akkurat. Tinnitus på synsnervene...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Å ha gått på en blemme (tafsing på damer og aksjer) er vel snart bare å regne for et tegn på sårt tiltrengt folkelighet. Way to go! Synes Trond er herlig værslitt med grått rufseskjegg og plutoblikk. Og Erna i rutete Canadaskjorte holder meg våken om nettene.
    Her ville det vært greit med en oppklaring i forhold til hva/hvorfor den Canadaskjorta holder deg våken??
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Greit å få avklart om det er skrekken som holder ham våken eller om det er det søte drømmer om skjorta og innholdet som hindrer ham å sove!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Greit å få avklart om det er skrekken som holder ham våken eller om det er det søte drømmer om skjorta og innholdet som hindrer ham å sove!
    Erna, søt drøm, rutete Canadaskjorte...

    Slikt blir det neppe mye søvn av.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    ...utvilsomt det største misbruket av Canadaskjorte i nyere tid...plagget er ødelagt for meg nå. Og jeg trivdes i den. Før dette. Hva blir det neste? Håper jaggu meg hun lar Caddyen være!!

    Fan, nye bilder i huet. Denne gang av Erna og Sindre avbildet på julekort med cowboyantrekk, relevante skytevåpen og selvsikkert blikk rett i linsa.

    Denne lørdagen må det selvmedisineres!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Er det noe som får meg til å ha innovertiss så er det ekteparet I spissen av Høire.
    Finnes det en kvinne slik som jeg vil ha.
    Vei Vel Finnes fant henne!
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    Hmmmm, hadde klientellet ovenfor hatt det like moro med ei feit lesbisk negresse?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn