Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.824
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Se der, ja. Pedanteri på sitt ypperste, noe som, til tider, ikke er å forakte.

    Rødt har likevel tatt sterk avstand fra Rød Ungdom. Mitt pedanteri.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.169
    Antall liker
    6.866
    Torget vurderinger
    4
    Angående nå ex-minister Kjerkol.... Hva om det er hennes makker / medstudent som har levert jukset, og Kjerkol har stolt på henne? For et dilemma! I ministerposisjon vil det i praksis være umulig å si det som det er, man må bare ta det som kommer til en. Jo, selvsagt er det like mye ansvar som hviler på begge, men fra et menneskelig synspunkt ville jo dette være ganske pyton, i grunn.
    Merk at dette utelukkende er fri fabulering fra min side, men det var et par setninger ved Kjerkols avgang som fikk meg til å føle at noe stikker under her. Så hva om....?
    Ja, dersom det faktisk er hennes medstudent som står bak makkverket så betyr vel det bare at hun ikke engang har vært tilstrekkelig deltagende til å forstå kvalitetsmanglene, så hva er da grunnlaget for at hun skal fortjene graden i det hele tatt? Noe av poenget med en slik oppgave er jo ikke akkurat å levere noe akademisk skjellsettende, men å lære / vise at man har lært å jobbe med en akademisk problemstilling etter akademiske krav og retningslinjer. Den delen vil hun jo i tilfellet ha hoppet fullstendig bukk over. Det er også hele poenget med at klipp&lim metodikken er uakseptabel. Slik sett er det i grunn fullstendig uinteressant om hypotesen din er tilfellet, men det hadde vært rent ut fantastisk å høre henne argumentere for sin uskyld med krav om å få tilbake mastergraden fordi hun verken har skrevet eller lest vesentlige deler av oppgaven.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hun unge dama som ble leder av rød ungdom er jo en gave til middeladrende menn med tastatur.
    Noen av oss er dessuten gamle nok både til å huske forrige generasjon av AKP (m/l), og til å selv ha blitt personlig utskjelt i deres håndskrevne «veggaviser» av gråpapir med korslagte kalashnikover som dekor øverst. Jeg trodde arten var utryddet for lenge siden. Vi diskuterte om vi burde stoppe ut det siste eksemplaret og stille det ut på museum, men nå ble det jaggu klekket et nytt kull.

    Gavepakke, ja, men når man husker hvor mye skade de gjorde forrige gang er det ingen grunn til å ikke ta det seriøst og behandle fenomenet som det fortjener. De foreslår på ramme alvor å konfiskere all privat eiendom og avskaffe lønnsarbeid, for i stedet å innføre et proletariatets diktatur (representert ved dets kadrer, selvsagt). Den veien ligger Pol Pot begravet. Det er hun selv som har fremmet det programmet og oppsøkt det søkelyset.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.257
    Antall liker
    5.232
    Gavepakke, ja, men når man husker hvor mye skade de gjorde forrige gang er det ingen grunn til å ikke ta det seriøst og behandle fenomenet som det fortjener.
    Hvilken betydelige skade gjorde AKP ml forrige gang? Og hva legger du egentlig i "å ta det seriøst og behandle fenomenet som det fortjener"?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.266
    Om Vestre selv var involvert eller ikke skal ikke jeg mene noe om, men det er i det minste litt artig.

    TV 2: Ap-nestleder Vestre tegnet privat helseforsikring for sine ansatte (vg.no)

    Selskapet bekrefter overfor TV 2 at avtalen ble inngått i 2018, da Vestre var daglig leder:

    «Ansatte i Vestre har behandlingsforsikring. I Norge leveres dette gjennom Gjensidige. Forsikringen kom på plass i 2018 etter ønske og forslag fra de ansatte i forhandlinger om total kompensasjonspakke i selskapet» skriver kommunikasjonssjef Marianne Otterdahl Møller i en e-post til TV 2 mandag.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    11.393
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Private helseforsikringer er svært vanlige i mellomstore og større bedrifter, - også statlig eide.... også er det helt riktig som det blir påstått, at det potensielt kan spare både bedrifter og det offentlige for tildels store summer... At det i neste omgang kan føre til at andre uten slike forsikringer blir forbigått i køen er selvsagt et paradoks som politikerne burde ta inn over seg og korrigere det offentlige systemet, - noe som selvsagt ikke skjer....
    Nå hører det også med til historien at mye foretaes ved private klinikker, og derved ikke belaster de offentlige køene...
    Er det forresten noen som har sjekket at dette ikke også gjelder våre folkevalgte....??? :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.025
    Torget vurderinger
    23
    Noen av oss er dessuten gamle nok både til å huske forrige generasjon av AKP (m/l), og til å selv ha blitt personlig utskjelt i deres håndskrevne «veggaviser» av gråpapir med korslagte kalashnikover som dekor øverst. Jeg trodde arten var utryddet for lenge siden. Vi diskuterte om vi burde stoppe ut det siste eksemplaret og stille det ut på museum, men nå ble det jaggu klekket et nytt kull.

    Gavepakke, ja, men når man husker hvor mye skade de gjorde forrige gang er det ingen grunn til å ikke ta det seriøst og behandle fenomenet som det fortjener. De foreslår på ramme alvor å konfiskere all privat eiendom og avskaffe lønnsarbeid, for i stedet å innføre et proletariatets diktatur (representert ved dets kadrer, selvsagt). Den veien ligger Pol Pot begravet. Det er hun selv som har fremmet det programmet og oppsøkt det søkelyset.
    🤔🤔 Her ser jeg for meg tvungen psykisk helsevern.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    Private helseforsikringer er svært vanlige i mellomstore og større bedrifter, - også statlig eide.... også er det helt riktig som det blir påstått, at det potensielt kan spare både bedrifter og det offentlige for tildels store summer... At det i neste omgang kan føre til at andre uten slike forsikringer blir forbigått i køen er selvsagt et paradoks som politikerne burde ta inn over seg og korrigere det offentlige systemet, - noe som selvsagt ikke skjer....
    Nå hører det også med til historien at mye foretaes ved private klinikker, og derved ikke belaster de offentlige køene...
    Er det forresten noen som har sjekket at dette ikke også gjelder våre folkevalgte....??? :cool:
    Det Er En meningsløs myte om at det private ikke belaster det offentlige helsevesenet. Den viktigste resursene, nemlig fagfolkene er en svært begrenset resurs og det er klart at for hver lege som heller vil jobbe med enklere ting i det private (og ingen kan klandre dem - opplagt at mange vil ha 2x-5x lønnen og vaktfri), svekker det offentlige tilbudet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken betydelige skade gjorde AKP ml forrige gang? Og hva legger du egentlig i "å ta det seriøst og behandle fenomenet som det fortjener"?
    De som var tilstede vil nok huske det som et tilnærmet meningsdiktatur på universitetene, hvor det kunne bli reist krav om boikott og avskjed for den minste ting. Det som til sist berget universitetene var nok ml’ernes innfall om «sjølvproletarisering», hvoretter de flyttet sirkuset sitt ut i industrien. Hvor de fikk klar beskjed om å ta seg en bolle.

    Likevel, når noen fabulerer om væpnet samfunnsomveltning og poserer i maske, kamuflasjeuniform og med automatvåpen på txitter-profilen sin regner jeg det er noen samfunnsfunksjoner som har betalt for å holde et øye med sånne. Det er tydeligvis ikke bare islamister og nynazister som driver med våpenfetishisme.

    Vi andre bør heller ikke bagatellisere det og regne med at de vil vokse det av seg. Radikalisering er et problem, og andre europeiske land fikk mye alvorligere konsekvenser forrige gang. Eksempelvis Tyskland (Baader-Meinhof) eller Italia (Røde Brigader). Disse røde ungdommene leker med tvilsomt tankegods. Det er ikke helt opplagt hvor løst tullprat glir over i noe langt skumlere, med Arfan Bhatti & co som seneste hjemlige eksempel. Det er heller ikke helt opplagt hvorfor AKP (ml)‘s voldsromantikk og diktatursverming på 1970-tallet ikke fikk like voldelige avleggere i Norge. Det er ikke sikkert vi er like heldige neste gang.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Det siste innlegget minner meg på at jeg må ringe min gamle tante på 87 og berolige henne nok en gang. Hun er veldig redd for at Bjørnar Moxnes og alle de andre sosialistene og kommunistene skal ta over alt her i landet. Det går nok bra, pleier jeg å si.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    11.393
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det Er En meningsløs myte om at det private ikke belaster det offentlige helsevesenet. Den viktigste resursene, nemlig fagfolkene er en svært begrenset resurs og det er klart at for hver lege som heller vil jobbe med enklere ting i det private (og ingen kan klandre dem - opplagt at mange vil ha 2x-5x lønnen og vaktfri), svekker det offentlige tilbudet.
    Selvsagt blir det tildels slik, og jeg tror egentlig ikke vi er så veldig uenige. Bedriften jeg jobbet i har slike forsikringsordninger, og det var flere tilfeller hvor kolleger fikk hurtig hjelp for ting som ellers med stor sannsynlighet hadde medført både uker og måneder i ventekø. Da blir ordningen en besparelse for det offentlige....
    At leger og sykepleiere nå ønsker seg vekk fra tildels kaotiske tilstander ved sykehusene, og ikke minst helseforetakene, er faktisk ikke merkelig i det hele, noe siste års fokus på foretakene og en nærmest absurd form for finansiering, og idiotiet med organisering etter foretaksmodellen. Så er det som jeg sa opp til politikerne å sørge for endringer.. hvis vi ønsker å tro på julenissen. Når alle de større "styringspartiene" tviholder på NPM modellen, til tross for utallige påminnelser om at dette bærer rakt åt skogen, så sitter det langt inne å tro på endring. Det blir som jeg skrev i et tidligere innlegg neppe å skje før krisa også inkluderer de store sykehusene sørpå - noe som også er en varslet katastrofe fra store grupper av fagfolk... Vi blir stadig påmint om påstanden om at kamelen er et resultat av et politisk oppnevnt utvalg med oppdrag å lage en hest... Helseforetakene er et glimrende eksempel på en slik kamel...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    3.654
    Sted
    Sunnmøre
    Eksempelvis Tyskland (Baader-Meinhof) eller Italia (Røde Brigader). Disse røde ungdommene leker med tvilsomt tankegods.
    Det er heilt greit at du ikkje liker RU, og har lite til overs for politisk utopisme. Det vert jo uansett temmeleg sært å diskutera politikk når den eine sida spør om skattesatsen burde to prosent opp eller ned, og den andre “kva om vi gjorde alt heilt annleis”. Så viser også erfaringane (jamt over) at folk flest ønskjer at politikarane skal bry seg om skatt, helse, skule, passkontor og sånt, og ikkje om utopia. Det forklarar nok kvifor Raudt framleis ligg stabilt over sperregrensa.

    Men å klistra RAF og Raude Brigadar til norsk venstreside er litt ufint, rett og slett fordi det norske maoistvenstre kategorisk tok avstand frå det, sjølvsagt med tilhøyrande skolastiske resonnement. Det du finn av “våpenromantikk” i noko meir enn “når revolusjonen eingong kjem” var i hovudsak knytt til ein fascinasjon for “rettferdig” geriljakrig (helst i tredje verda, sannsynlegvis difor den litt aparte logoen til NKS) og ein draum om å kunne driva med det når Sovjetunionen kom til å angripa oss. Derav utgjevingar som “Heimevernslaget” på Mai.

    Det er ikkje nødvendigvis eit forsvar for den nye RU-leiinga, og som Sjøli var innom er nok ungdomen like mykje forma av internett-memes som av AKP for 50 år sidan. På godt og vondt. Utover det tykkjer eg kanskje Kaur plutseleg har fått heile arvesynden frå norsk ml-rørsle på skuldra sine, kanskje litt utan at det heilt er grunnlag for det.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    11.393
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel skrevet haugevis av bøker om ML-bevegelsen, men biografien om Jon Michelet er faktisk litt underholdende når det gjelder "rørslas" indre liv...
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er heilt greit at du ikkje liker RU, og har lite til overs for politisk utopisme. Det vert jo uansett temmeleg sært å diskutera politikk når den eine sida spør om skattesatsen burde to prosent opp eller ned, og den andre “kva om vi gjorde alt heilt annleis”. Så viser også erfaringane (jamt over) at folk flest ønskjer at politikarane skal bry seg om skatt, helse, skule, passkontor og sånt, og ikkje om utopia. Det forklarar nok kvifor Raudt framleis ligg stabilt over sperregrensa.

    Men å klistra RAF og Raude Brigadar til norsk venstreside er litt ufint, rett og slett fordi det norske maoistvenstre kategorisk tok avstand frå det, sjølvsagt med tilhøyrande skolastiske resonnement. Det du finn av “våpenromantikk” i noko meir enn “når revolusjonen eingong kjem” var i hovudsak knytt til ein fascinasjon for “rettferdig” geriljakrig (helst i tredje verda, sannsynlegvis difor den litt aparte logoen til NKS) og ein draum om å kunne driva med det når Sovjetunionen kom til å angripa oss. Derav utgjevingar som “Heimevernslaget” på Mai.

    Det er ikkje nødvendigvis eit forsvar for den nye RU-leiinga, og som Sjøli var innom er nok ungdomen like mykje forma av internett-memes som av AKP for 50 år sidan. På godt og vondt. Utover det tykkjer eg kanskje Kaur plutseleg har fått heile arvesynden frå norsk ml-rørsle på skuldra sine, kanskje litt utan at det heilt er grunnlag for det.
    Nåja, å bli personlig uthengt på flere kvadratmeter veggavis med bilder av automatvåpen øverst setter nok en varig avsky. Rødt har allerede brukt noen ti-talls år på å bli kvitt den «arvesynden» uten at det ser ut til å ha særlig effekt på Kaur og Kommunistisk Enhet. Full pakke, som i 1973. Og jeg har til og med deltatt på Rød Ungdoms studiesirkel i marxisme for å forstå hvordan den gjengen tenkte.

    Hva AKP’erne påsto de tok avstand fra i offentligheten er en ting. Hva som faktisk foregikk kan være en annen. Jeg vet ikke hvor troverdig denne fyren er, men han har et litt annet bilde:

    Forskjellen fra den gang er at vi har sett noen ganger allerede hva slik radikalisering kan føre til og hvor fort det kan gå, og da tenker jeg at svermeriene fra Rød Ungdom og Kommunistisk Enhet bør tas såpass bokstavelig. Hvis man argumenterer for væpnet samfunnsomveltning og avskaffelse av både parlamentarisk demokrati og privat eiendomsrett kan man ikke dra en «neida, bare tulla!» De plasserer seg utenfor akseptable standpunkter, akkurat som USA’s militiabevegelse og de radikale islamistene som vil gjenopprette kalifatet.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    3.654
    Sted
    Sunnmøre
    Hvis man argumenterer for væpnet samfunnsomveltning og avskaffelse av både parlamentarisk demokrati og privat eiendomsrett kan man ikke dra en «neida, bare tulla!» De plasserer seg utenfor akseptable standpunkter, akkurat som de radikale islamistene som vil opprette et teokrati eller USA’s militiabevegelse.
    Men samanlikna med desse har jo ikkje norsk ordentleg-ytre gjort særleg mykje i den retninga. I all vesentleg grad heilt ordinær politisk verksemd i partipolitikken (først RV, så Raudt) og i organisasjonslivet. Stort sett med gode skussmål, iallfall frå 1980-talet ein gong. Politisk terror har rett og slett kome andre stader frå.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    er det fordi det er en russisk ak47 han poserer med du reagerer?
    Jeg forstår ikke problemet, det er jo (mest sannsynlig) fult lovlig å posere med dette våpenet der han er.
    Hadde han posert mitt i karl johan kunne jeg forstått det
    Hva med de som er i militæret og poserer ved feks en tanks.. grøss og gru
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men samanlikna med desse har jo ikkje norsk ordentleg-ytre gjort særleg mykje i den retninga. I all vesentleg grad heilt ordinær politisk verksemd i partipolitikken (først RV, så Raudt) og i organisasjonslivet. Stort sett med gode skussmål, iallfall frå 1980-talet ein gong. Politisk terror har rett og slett kome andre stader frå.
    Din presisering av «frå 1980-tallet ein gong» er nok ganske viktig der. Den dagen i 1986 da det kom et leserbrev fra Raud Front som forkynte at han hadde avholdt allmøte (fulltallig, helt alene) og enstemmig vedtatt å utsette verdensrevolusjonen til etter Fotball-VM visste vi at det var slutt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.043
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    1
    Det er farlig fordi vi aldri har tatt et oppgjør med dritten. Folk som åpenlyst støttet Pol Pots folkemord, sitter tiår etter på underholdningsprogram på tv som snille bestefedre og som hevder at de kanskje har har vært litt naiv i ungdommen. Og så ler vi alle litt. Ingen som har støttet nazistenes folkemord, eller andre høyreekstreme gruppers forbrytelser, får samme privilegium (med rette).
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    får håpe de som støtter Israel lider samme skjebne da.. der har det faktisk skjedd noe konkret (og grufullt)

    Edit:
    Altså at man tar et oppgjør, gjerne lar de gå naken ned karl johan mens vi spytter på de. Det gjelder politikere, mediakjendiser og privatpersoner som prøver å forsvare det grufulle Israel driver med
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.095
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nåja, å bli personlig uthengt på flere kvadratmeter veggavis med bilder av automatvåpen øverst setter nok en varig avsky. Rødt har allerede brukt et ti-talls år på å bli kvitt den «arvesynden» uten at det ser ut til å ha særlig effekt på Kaur og Kommunistisk Enhet. Full pakke, som i 1973. Og jeg har til og med deltatt på Rød Ungdoms studiesirkel i marxisme for å forstå hvordan den gjengen tenkte.

    Hva AKP’erne påsto de tok avstand fra i offentligheten er en ting. Hva som faktisk foregikk kan være en annen. Jeg vet ikke hvor troverdig denne fyren er, men han har et litt annet bilde:

    Forskjellen fra den gang er at vi har sett noen ganger allerede hva slik radikalisering kan føre til og hvor fort det kan gå, og da tenker jeg at svermeriene fra Rød Ungdom og Kommunistisk Enhet bør tas såpass bokstavelig. Hvis man argumenterer for væpnet samfunnsomveltning og avskaffelse av både parlamentarisk demokrati og privat eiendomsrett kan man ikke dra en «neida, bare tulla!» De plasserer seg utenfor akseptable standpunkter, akkurat som de radikale islamistene som vil opprette et teokrati eller USA’s militiabevegelse.
    Interessante artikler. Ser at Peder Martin Lysestøl går igjen flere ganger. Han skulle være min veileder i samfunnsøkonomi på ped. Sem i studietiden. Makan til faglig svakt surrehue skal man lete lenge etter. Vi elsket å sette han fast faglig. Det var velkjent at han var så langt ute til venstre at han var redningsløst fortapt. Men hyggelig var han, det skal han ha.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.266
    NRK nådde et bunnmål med intervjuet av Amrit Kaur i Rød Ungdom (aftenposten.no)


    Kaur sto for en politisk og intellektuell striptease som man må tilbake til AKPs glansdager for å se maken til.

    Det er av betydelig offentlig interesse å få Dagsrevyens ledelse til å svare på følgende spørsmål:

    Dagens ledelse i Rød Ungdom står for et venstretotalitært samfunnssyn der vold uunngåelig blir resultatet, som det 20. århundrets historie til overmål har vist.

    Hva vil redaksjonsledelsen gjøre hvis nynazister, som står for et høyretotalitært og like voldelig samfunnssyn, melder seg? De ville neppe blitt gitt plass.

    Og her ligger kjernen. Kommunismens voldshistorie, som er tett dokumentert i milliontall, kan behandles som lørdagsunderholdning av en kunnskapsløs redaksjonsledelse i NRK.

    Det andre beslektede ytterpunktet – nazismen – er umulig å gi den samme behandlingen, enda dagens nynazister, som dagens nykommunister, deler den samme demokratiforakten og den samme voldsforherligelsen.

    Denne romantikken, stilt overfor revolusjonsdyrkelsen fra venstre, er et vedvarende problem som partiet Rødt må ta utvetydig avstand fra.

    Foreløpig er tausheten øredøvende.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.319
    Antall liker
    9.192
    Det kan også nevnes at NRK i disse dager viser dokumentaren Sønner av Norden i fire episoder, omfatter hva som skjer i norden inkl. Norge på yttre høyre. Hvis man ikke har sett den så kan man jo det i en ledig stund.


     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    3.654
    Sted
    Sunnmøre
    [B Hagtvet:] Dagens ledelse i Rød Ungdom står for et venstretotalitært samfunnssyn der vold uunngåelig blir resultatet, som det 20. århundrets historie til overmål har vist.
    Eg er eigentleg samd med Hagtvet i at det ligg eit særskild ansvar for Raudt (og RU) å ta stilling til (dvs mot) både Sovjetunionen og Kina, og ikkje minst venstreterror i etterkrigstida (som RAF, BR og AD). Openbert, sidan det er eit ikkje ubetydeleg samanfall i ideologi, analyse og retorikk, om enn ikkje i praktisk politikk.

    Det eg lurer litt på, er kva slags avsverjingar som vil vera tilstrekkjelege for Hagtvet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det eg lurer litt på, er kva slags avsverjingar som vil vera tilstrekkjelege for Hagtvet.
    Forhåpentligvis ingen. Dette er som om medlemmer av Boot Boys jr eller den «nordiske motstandsbevegelsen» skulle tatt over ledelsen i FpU. Det ville ikke vært mye aksept om Sylvi forsøkte å bagatellisere det. «La nå ungdommen være i fred», liksom.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    3.654
    Sted
    Sunnmøre
    Forhåpentligvis ingen. Dette er som om medlemmer av Boot Boys jr eller den «nordiske motstandsbevegelsen» skulle tatt over ledelsen i FpU. Det ville ikke vært mye aksept om Sylvi forsøkte å bagatellisere det. «La nå ungdommen være i fred», liksom.
    Generøst.

    Men sjølv for deg må det vel finnast posisjonar (synspunkt, ideologi, analyse) som du er djupt usamd i utan at du vil meine at dei fortener å verta forviste frå det offentlege rommet på linje med BB/NMR, og der du kan ta alvorleg når dei seier kva dei er for og mot?

    Vidare, at Solberg, Melby og Listhaug må få uttala seg om dagsaktuelle problem utan at dei først skal ta avstand frå Ayn Rand, Ronald Reagan og det verste av britisk 1800-talskapitalisme?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.257
    Antall liker
    5.232
    Kan ikke si at jeg har spesielt mye til overs for hverken standpunktene eller den generelle fremtoningen til Amrit Kaur, men Boot Boys? Den jamstillinga er vanskelig å ta særlig seriøst.

    Ellers får jeg litt følelsen av at den først og fremst skyldes hennes motstand mot våpenbistand til Ukraina, for det kan på meg virke litt som om også Russlandtråden har blitt et sted for selvradikalisering.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.037
    Antall liker
    6.280
    NRK nådde et bunnmål med intervjuet av Amrit Kaur i Rød Ungdom (aftenposten.no)


    Kaur sto for en politisk og intellektuell striptease som man må tilbake til AKPs glansdager for å se maken til.

    Det er av betydelig offentlig interesse å få Dagsrevyens ledelse til å svare på følgende spørsmål:

    Dagens ledelse i Rød Ungdom står for et venstretotalitært samfunnssyn der vold uunngåelig blir resultatet, som det 20. århundrets historie til overmål har vist.

    Hva vil redaksjonsledelsen gjøre hvis nynazister, som står for et høyretotalitært og like voldelig samfunnssyn, melder seg? De ville neppe blitt gitt plass.

    Og her ligger kjernen. Kommunismens voldshistorie, som er tett dokumentert i milliontall, kan behandles som lørdagsunderholdning av en kunnskapsløs redaksjonsledelse i NRK.

    Det andre beslektede ytterpunktet – nazismen – er umulig å gi den samme behandlingen, enda dagens nynazister, som dagens nykommunister, deler den samme demokratiforakten og den samme voldsforherligelsen.

    Denne romantikken, stilt overfor revolusjonsdyrkelsen fra venstre, er et vedvarende problem som partiet Rødt må ta utvetydig avstand fra.

    Foreløpig er tausheten øredøvende.
    Jeg tror nok Rødt bør ta dette på alvor. Kommunistisk Enhet har planer som går langt utover å bare kuppe Rød Ungdom. Både moderpartiet og fagforeninger mm. står på kuppelisten. Det er allerede en betydelig andel i Rødt som er revolusjonære, selv om de ikke holder fanen like høyt hele tiden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror nok Rødt bør ta dette på alvor. Kommunistisk Enhet har planer som går langt utover å bare kuppe Rød Ungdom. Både moderpartiet og fagforeninger mm. står på kuppelisten. Det er allerede en betydelig andel i Rødt som er revolusjonære, selv om de ikke holder fanen like høyt hele tiden.
    Det er poenget. Jeg har lest plattformen deres, og basert på tidligere erfaringer med denne gjengen velger jeg å tro at de mener det de skriver. «Haha, bare tulla» som bortforklaring har vi sett nok av fra andre ekstremistmiljøer.

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er mye som er vanskelig å være uenig i der, og de sier jo at de skal bruke så fredelige midler som mulig.
    Jeg forstår ikke helt den svartmalingen med mindre man sitter på toppen av pyramiden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn