Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.786
    Torget vurderinger
    1
    Om det har vært en dreining av AP praktiske politikk siste årene, så har denne vært mot venstre.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.692
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Om det har vært en dreining av AP praktiske politikk siste årene, så har denne vært mot venstre.
    Heilt feil, og den misforståelsen kommer av at regjeringen foretok et stunt vedrørende skatt - noe som alltid får Høyre til å se rødt. Så lenge det ikke fører til aktivt lederskap for å minske forskjeller òg å ta aktivt styring over utviklingen i samfunnet, er det langt fra noen 'venstrevridning'. Kun et hjelpeløst stunt.

Å ta nasjonal kontroll over strømpriser, instruere Norges Bank, øke progressiv beskatning, slutte og sultefore kommuner, ta politisk styring over helseforetakene, inngå forlik til venstre- ikke høyre... Det hadde vært venstrevridning.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.692
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    hvordan skal de instruere Norges bank mener du?
    Ved å feks fjerne pålegget NB har om å selge norske kroner for 82 milliarder i året. Noe som er en hovedårsak til fortsatt høye renter, mens resten av verden setter rentene ned.

- Staten pålegger Norges Bank å selge 82,1 milliarder kroner ekstra i 2025. Det kan gi lavere kronekurs - og en lengre periode med høy rente, mener Nordea. Krona er svak. Det gir dyrere utenlandsferier for folk flest, og gjør det vanskeligere for Norges Bank å sette ned renta.

Politikk er å styre fordeling. Dagens Ap bare flyter med, uten aktiv politisk styring. Bundet på hender og føtter av EØS (uten bruk av retten vi har til å motsette oss hva EU bestemmer), NPM, og outsourcing av politisk ansvar.

Vi har nok av sosialliberale parti i Norge; Høyre, Venstre, Krf. Ap skal være sosialdemokratisk, altså aktivt jobbe for å minske forskjeller- ikke pynte på de, når skaden har skjedd.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.692
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor pålegges NB å selge NOK for 82 miliarder i året?
    Skatt fra oljeselskapene må veksles inn i norsk valuta. Her er det åpenbart at balansen ikke er god nok, siden det samtidig medfører langt lengre periode med høye renter enn resten av verden.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.786
    Torget vurderinger
    1
    Ja huff. Alle disse pengen inn i statskassen.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    Tradisjonelt har det i ledelsen i Ap alltid vært minst én fra venstresiden representert. Einar Førde, Torbjørn Berntsen, Trond Giske osv. Nå er det rensket for opposisjon i ledelsen, noe som har ført til høyredreining, hvilket igjen fører til at Giske òg venstresiden får støtte fra særlig grasrota i partiet.
    Eg veit ikkje heilt om eg kjøper at det har skjedd ei veldig sterk vriding til høgre sidan Giske gjekk av som nestleiar i 2018? Snarare er vel Ap/Sp-regjeringa prega av ein del små utfall i retning venstre, som @MML skriv. Kanskje delvis for å koma SV i møte, men eg har vanskar med å sjå at Ap har gått hardt til høgre post-Giske?

Det er vel snarare forsøk på å gå varsamt til venstre, men utan å bryta fundamentalt med den statskonstruksjonen som Brundtland, Hermansen og Stoltenberg skal ha mykje av æra/skulda for:

- EØS som garantist for norsk eksportnæringsliv, men også rammene for statleg regulering
    - Statsføretak og statseigde bedrifter, der staten i liten grad grip inn i drifta
    - Autonom sentralbank og flytande kurs
    - Budsjettdisiplin: bruk av oljefondet er lov, men helst ikkje
    - Sentrale tariffoppgjer med frontfag (men etterkvart stadig mindre sentral tariff).
    - Eit oversynleg skattesystem som helst ikkje skal tillata skatteplanlegging (bortsett frå i eigen bustad). Her vil nok høgresida protestera, men dette var iallfall tanken bak reformene på 1980- og 1990-talet.

(fleire punkt på lista er mogleg)

Når det ikkje er openbert for (Ap-)politikarane kva som er gale, så forstår eg at dei er bekymra for å gjera for store endringar på denne konstruksjonen. Difor kom det "straumstøtte" i staden for dramatisk omlegging av marknaden.

Det er godt mogleg du har rett i at ei eller anna form for fastkurs (td. fleksibel mot eit utval av dei viktigaste) hadde vore fornuftig. Vil har gjort det før, utan at det fungerte så veldig bra i ruskevêr, men det er også vanskeleg å kalla flytande kurs ein strålande suksess dei siste åra.

Men eg har observert at same kor få sjefsøkonomar du samlar, vil du få minst tre ulike, delvis sjølvmotseiande forklaringar på kvifor krona søkk som ein stein.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    - Staten pålegger Norges Bank å selge 82,1 milliarder kroner ekstra i 2025. Det kan gi lavere kronekurs - og en lengre periode med høy rente, mener Nordea. Krona er svak. Det gir dyrere utenlandsferier for folk flest, og gjør det vanskeligere for Norges Bank å sette ned renta.
    Staten mottar skatt i NOK fra oljeselskapene og skal bruke det som ikke går inn i statsbudsjettet til å overøfre til oljefondet, som kun investerer i utlandet. Hvordan mener du at de skal få til det uten å selge norske kroner og kjøpe valuta? Eller for å spør på en annen måte - hvordan ville du kjøpe en aksje i Apple eller amerikansk statsgjeld uten å gjøre en valutaveksling til USD ved å selge NOK og kjøpe USD?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    Staten mottar skatt i NOK fra oljeselskapene og skal bruke det som ikke går inn i statsbudsjettet til å overøfre til oljefondet, som kun investerer i utlandet. Hvordan mener du at de skal få til det uten å selge norske kroner og kjøpe valuta? Eller for å spør på en annen måte - hvordan ville du kjøpe en aksje i Apple eller amerikansk statsgjeld uten å gjøre en valutaveksling til USD ved å selge NOK og kjøpe USD?
    I utgangspunktet skulle jo dette gjera at kjøp/sal av valuta ikkje påverka kronekursen noko særleg. Altså, oljeselskapa kjøper NOK for å betala skatt, og vi kjøper USD for å kjøpa amerikanske tech-aksjar. Eg har sett eit argument for at oljeselskapa kjøpar NOK på strategisk gunstige tidspunkt, medan NB ikkje gjer motsvarande vurderingar. Anar ikkje om det er rett, eller om det har noko å seia.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.692
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En kan vel trygt si at det er et misforhold mellom penger på bok (oljefondet) og dagens situasjon, hvor bla renten dermed blir kunstig høy. Med de følger det får.

Så jo, ganske gjennomtenkt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.692
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke slik at utenlandsk valuta MÅ vekles inn umiddelbart. Særlig ikke dersom dette medfører høyere renter. Da trengs ikke 'følge nøye med', men aktiv politisk styring.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Det er ikke slik at utenlandsk valuta MÅ vekles inn umiddelbart. Særlig ikke dersom dette medfører høyere renter. Da trengs ikke 'følge nøye med', men aktiv politisk styring.
    Når tenkte du de skulle veksle den da? Størrelsen i seg selv de må handle er uansett ikke påvirket av når de gjør det, men av inntektene fra petroleumssektoren og hvor stort hullet som må tettes på statsbudsjettet er. De gjør prognoser for hvor mye de må kjøpe eller selge, så handler de noenlunde jevnt gjennom året med justeringer opp eller ned etter hvert som forutsetninger endrer seg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.692
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Alt styrt av økonomiske eksperter, ikke av politikk. Økonomiske eksperter har intet ansvar for fordeling.
    Politikk er å drive aktiv fordeling.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    Når tenkte du de skulle veksle den da? Størrelsen i seg selv de må handle er uansett ikke påvirket av når de gjør det, men av inntektene fra petroleumssektoren og hvor stort hullet som må tettes på statsbudsjettet er. De gjør prognoser for hvor mye de må kjøpe eller selge, så handler de noenlunde jevnt gjennom året med justeringer opp eller ned etter hvert som forutsetninger endrer seg.
    Argumentet for å bruka kjøp/sal av NOK strategisk for å regulera kronekursen er vel eigentleg spørsmål om vi skal ha flytande eller fast kurs. Skal vi først ha (ev. fleksibel) fastkurs, greier eg ikkje heilt å sjå kvifor vi utelukkande skal ha det ut frå kva små teknikalitetar kan gje.

Alt styrt av økonomiske eksperter, ikke av politikk. Økonomiske eksperter har intet ansvar for fordeling.
    Jo. Skatt, inflasjon og renter er alt sånt som påverkar fordelinga. Men meiner du vi burde ha fastkurs mot EUR/USD?

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    571
    Sted
    Aarhus
    Spådom: en Giske ledet AP-regjering vil ikke instruere NB på den måten du beskriver le

• Liker
    Reaksjoner: MML

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Du mener jo å ha svaret på alt så jeg er fortsatt nysjerrig på hvordan du vil at regjeringen skal løse dette ved en eller annen marsjordre til Norges Bank. Staten får et lite fjell av norske kroner - hva skal de gjøre med de?

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.248
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Dette er jo interessante opplysninger det, såvidt jeg har fått med meg er det ikke helt åpenbart for ekspertene en gang hvorfor
    krona er så svak. Her får de jo svaret.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.049
    Sted
    Oslo

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg måtte sjekke bakgrunnen hennes ... utover noen år som lærer ved VGS har hun tilsynelatende ingen yrkespraksis å vise til utover politikken.... så etter alt dette bråket er det vel nesten fare for at hun blir non grata i de fleste sammenhenger...
    Selv om jeg nylig skrev en kommentar i en annen tråd om å være rask til å rope Korsfest! i forskjellige saker uten å kjenne hele bakgrunnsbildet, så begynner dette å bli nokså morosamt...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror jeg må plante popcorn selv. Verden vil snart gå tom.
    Tidligere helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol (Ap) varsler at hun nå vil vurdere å gå til søksmål mot Staten ved Regjeringsadvokaten etter at hun tapte på alle punkter i Felles klagenemnd forrige uke.

– Vedtaket til Felles klagenemnd skaper stor uforutsigbarhet for alle som har studert på universitet- og høyskolenivå. Det er også vanskelig for mine klienter å forstå at loven kan være slik Felles klagenemnd legger til grunn. Nå skal Kjerkol og medstudenten vurdere om dette er en sak domstolen bør se på, skriver Kjerkols advokat Marianne Klausen i en e-post til TV 2.

Hvis Kjerkol går til søksmål, vil det bli mot Kunnskapsdepartementet som vil bli representert av Regjeringsadvokaten. Altså regjeringen hun selv satt i som statsråd frem til april i år.
    Påminnelse:

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Saken var nettopp på TV2-Nyheter.... umiddelbart ser jeg ikke sammenhengen med bråket rundt oppgaven og regjeringen... hun måtte jo gå nettopp fordi oppgaven ble kjent som fusk og fanteri - noe som Støre & co nesten måtte reagere på... Det var jo ikke Regjeringen eller Støre som underkjente oppgaven...

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.049
    Sted
    Oslo
    Uten å ha satt meg godt inn i det. Hun argumenterer for at oppgaven ble godkjent og derfor ikke kan underkjennes i ettertid.
    Som en skrev her, det er som om revisor har godkjent regnskapet og at man i ettertid finner underslag.
    Kan du da hevde at du er uskyldig?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Korreksjon - Nyheter på radio nettopp - Hun vurderer å saksøke Staten - selvsagt ikke Regjeringen...
    Det ble nå en slags mening i det - om enn like gæli.....

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.412
    Jeg måtte sjekke bakgrunnen hennes ... utover noen år som lærer ved VGS har hun tilsynelatende ingen yrkespraksis å vise til utover politikken....
    Det gjelder vel alle toppolitikere, liten yrkespraksis. Ikke alle som er utdannet lærer engang.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn