Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Tomteprisene utgjør ofte omtrent halvparten.
    Da Oslo bygget sine store drabantbyer fikk OBOS og andre nærmest tomtene gratis.
    Nå går Oslo kommunes eget selskap HAV Eiendom til sak mot Oslo kommune for at kommunen skal betale mest mulig for tomter.
    Sentrale Oslo er stort sett fullstendig bebygget allerede. Hvor tenker du å trylle frem et lass av tomter det kan bygges billige boliger på - uten å ta av Oslomarka? Det at Oslo er mer eller mindre helt utbygd er ikke noe nytt fenomen, med unntak av Bjørvika/Sørenga så ser byen mer eller mindre ut som den gjorde for 20 år siden da jeg flytet hit og boligprisene var godt under halvparten av nå. Byggekostnadene, selv uten tomtepriser, har steget betydelig i mellomtiden.

Jeg vet ikke helt hva begynnerlønn for en lærer i skolen i Oslo er man la oss si 600.000 kroner. Vedkommende kan låne 5 ganger inntekten og har kanskje 250.000 i studielån så kan maks låne 2.750.000 med mindre bankene bruker av fleksibiliteten sin (det er politisk bestemt at man i utgangspunktet skal ha 15% egenkapital, for en slik leilighet i dag kanskje 900.000 kroner (15% av 6 millioner)).

Helt konkret, hvordan vil du gå frem gjennom "politisk styring" for at noe slikt skal koste under halvparten av hva det gjør i dag? Altarnatvit bør startlønnen dobles slik at det er greit innenfor rekkevidde?

Folk søker seg til Oslo og omegn i stor skala og slik har det vært i lengre tid - Oslo var en stund den prosentuelt raskest voksende byen i Europa. Siden det er den eneste "storbyen" i Norge er det ikke så rart. Det er har man finner det dypeste arbeidsmarkedet, det mest varierte kulturlivet, de beste restaurantene (selv om det har skjedd mye på den fronten andre steder), de beste reiseforbindelsene til utlandet, bra klima etter norsk standard, unviersitetet i Norge med høyest status på de fleste fagområder, stedet hvor det er lettest å leve utenfor en eller annen boks osvosv. Svært gode muligheter for natur- og friluftsliv er det også her med mindre man, som jeg, har en dragning mot høye fjell.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Siden Norge er et lille land, og selv om Ola og Kari er en ihuga brukere av internet, så er det rent norske behovet for datalagring temmelig lite, Europa sett som helhet... Da må man jo undres på hvorfor et firma som Google finner det for godt å etablere et slikt senter i lille Norge?
    Det samme med batterifabrikker.. norske lønninger er høye sett i forhold til det meste av Europa, - hvorfor da etablere slike fabrikker akkurat i Norge??

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Siden Norge er et lille land, og selv om Ola og Kari er en ihuga brukere av internet, så er det rent norske behovet for datalagring temmelig lite, Europa sett som helhet... Da må man jo undres på hvorfor et firma som Google finner det for godt å etablere et slikt senter i lille Norge?
    Det samme med batterifabrikker.. norske lønninger er høye sett i forhold til det meste av Europa, - hvorfor da etablere slike fabrikker akkurat i Norge??
    Datasenter ticker en del bokser. Grønn energi osv og i motsetning til folk i Norge og politikere har Google nok grei oversikt over relative kraftpriser.

Batterifabrikker er og var galskap. Norge har ingen komparativ fordel.

Bakgrunnen er å få avsetning på strøm fra en vindkraftproduksjon som aldri kom.

Politisk styring på sitt fineste. Men slikt skal vi visstnok trenge mye mer sv for politisk styring er da shit.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.050
    Sted
    Oslo
    Statlig industri satsing har vel ofte vært så der så der og touch and go.
    Men regner vi inn oljeindustrien og Statoil/Equinor så har det vært en formidabel suksess.
    Føringer både på nasjonalt eierskap og utvikling av leverandør industrien i Norge var ganske visjonære.
    Såvidt jeg husker så var det ikke høyresiden som stod i front for det.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Datasenter ticker en del bokser. Grønn energi osv og i motsetning til folk i Norge og politikere har Google nok grei oversikt over relative kraftpriser.
    Batterifabrikker er og var galskap. Norge har ingen komparativ fordel.
    Bakgrunnen er å få avsetning på strøm fra en vindkraftproduksjon som aldri kom.
    Politisk styring på sitt fineste. Men slikt skal vi visstnok trenge mye mer sv for politisk styring er da shit.
    Nettopp! - man ønker å melke det norske strømmarkedet til subsidierte priser - lavere enn det norske forbrukere får..
    Batterifabrikkene - uten tung offentlig subsidiering og lave strømpriser, på fellesskapets bekostning, er det totalt uinteressant for utenlandske selskaper..
    Vi så hva som skjedde med Freyr... atskillige millioner i subsidier forsvant i lommene til div eiere og direktører - og så ble det ikke mer...
    Det samme har skjedd med mange av de tidlige vindselskapene, - først oppstart med god offentlig støtte, for etter en tid å bli solgt til utenlandsk kapital..
    hvor ble det av søttemillionene...??

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.692
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Statlig industri satsing har vel ofte vært så der så der og touch and go.
    Men regner vi inn oljeindustrien og Statoil/Equinor så har det vært en formidabel suksess.
    Føringer både på nasjonalt eierskap og utvikling av leverandør industrien i Norge var ganske visjonære.
    Såvidt jeg husker så var det ikke høyresiden som stod i front for det.
    Høyresiden ville selge rettighetene, som alltid. Ap i dag hadde sikkert gjort det samme...

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    314
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Visse offentlige basis tjenester eller infrastruktur skal faktisk politikerne bestemme.
    Oslo har et såkalt fritt skolevalg til videregående, dvs karakterene bestemmer hvor elevene kommer inn.
    Selv Høire og Frp mener ikke at skolene skal kunne ta skolepenger ut fra hvor attraktive skolene er.
    Regner med at slik planøkonomi går imot din tenkning?
    Dette blir for søkt. Det er forskjell på offentlige tjenester/basisstruktur og ordinære handelsvarer. El-kraft er en av dem.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.050
    Sted
    Oslo
    Dette blir for søkt. Det er forskjell på offentlige tjenester/basisstruktur og ordinære handelsvarer. El-kraft er en av dem.
    Du må gjerne mene at strøm ikke er en del av samfunnets basis struktur, men bare en helt ordinær handelsvare.
    Deg om det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.692
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og hvilke selskaper er det idag som eier store vindparker?
    For meg har det en verdi utover kronebeløp å ha nasjonalt eierskap.
    To tredjedeler, av 65, har utenlandsk eierskap. Norge kontrollerer hele 13%. Ekte Høyrepolitikk. Enda et bevis på at Norge ikke lengre er et sosialdemokrati.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    FInnes det noen oversikt over hvor mye disse fikk i oppstarten og hvor mange som ble startet som norske selskaper? Et selskap drev å etablerte seg her i nærområdet, i et myrlandskap hvor man måtte sjakte ut myr påstørrelse med en halv forballbane og ned til ti meter, for å få stabile fundamenter, - samtidig som torvstrøfabrikken som ligger like i nærheten har fått beskjed om at de ikke får utvide området sitt utover det som ble etablert på 80-tallet, for å unngå utslipp....
    Det vanket noen millioner i støtte, og div salg/oppkjøp til selskapet til slutt ble oppkjøpt av finske Fortum... heldigvis kuket man så lenge at oppstartsfristen ble passert med solid margin, og pga mye støy rundt disse myrgreiene ble konsesjonen trukket tilbake....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes eksemplene på hvordan de rødgrønnes flåing av "de rike" slår ut for oppstartsbedrifter begynner å bli nokså konkrete. Man må være bra gal om man starter en vekstbedrift i Norge nå. Kanskje ikke for å starte en rørlegger- eller elektrikerbedrift med nokså forutsigbare inntekter og kostnader, men noe som vokser fort og krever risikovillige investorer bør rett og slett ikke starte i Norge. Det er for farlig for gründeren som ikke bare risikerer å tape innsatsen, men også å bli livsvarig gjeldsslave for personlige skattekrav på verdier som ikke lenger finnes. Flytt først, start siden.

Kanskje ikke like harmdirrende nådeløs som Astrid Lindgrens eventyr om Pomperipossa i Monismanien den gangen hun oppdaget at hun måtte betale 102 % inntektsskatt, men det begynner å ligne:

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.630
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Er det i det hele tatt noe poeng med disse oppskrytte gasellene? Er de ikke konk før boblene har stilnet i den halvtørre billigsjampisen har en eller annen gnom av en såkalt CEO blitt satt i buret for svindel og/eller kommunen har oppdaget at det var kanabis og bitcoin der det skulle være biodrivstoff og batteri.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.050
    Sted
    Oslo
    Jeg synes eksemplene på hvordan de rødgrønnes flåing av "de rike" slår ut for oppstartsbedrifter begynner å bli nokså konkrete. Man må være bra gal om man starter en vekstbedrift i Norge nå. Kanskje ikke for å starte en rørlegger- eller elektrikerbedrift med nokså forutsigbare inntekter og kostnader, men noe som vokser fort og krever risikovillige investorer bør rett og slett ikke starte i Norge. Det er for farlig for gründeren som ikke bare risikerer å tape innsatsen, men også å bli livsvarig gjeldsslave for personlige skattekrav på verdier som ikke lenger finnes. Flytt først, start siden.

Kanskje ikke like harmdirrende nådeløs som Astrid Lindgrens eventyr om Pomperipossa i Monismanien den gangen hun oppdaget at hun måtte betale 102 % inntektsskatt, men det begynner å ligne:
    Så vidt jeg veit så var ODA verdsatt til 10 milliarder på et tidspunkt, pga oppkjøp av et eller annet fond.
    Gründeren Karl Munthe Kaas satt på en stor prosentandel.
    Han var aldri oppført med skattemessig formue.
    Så at noen kjøper 1/2 parten av din oppstart til 200millioner betyr ikke at du vil skattes for 200millioner.
    Ikke børsnoterte selskaper verdsettes skattemessig stort sett til egenkapitalen i selskapet.
    For et IT selskap stort sett noen computere og litt annen elektronikk.
    Men narrativet gjør seg godt i høyresidens kamp mot formuesskatt, på linje med minstepensjonist enker som sitter med eiendommer til 10talls millioner.

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.185
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    De aller fleste høyteknologiselskaper som ble startet de siste 50 årene har startet på dette viset når de skulle hente inn investorer for å finansiere oppstart og utvikling inntil de faktisk begynner å tjene penger.

Det er selvfølgelig en del hype-selskaper som i praksis enten har vært kortvarig subsidie-farming (mye grønne teknologier), eller enda værre -et forkledd pyramidespill (bitcoinselskaper), men det er vel ingen av Tesla, Apple, Oracle, Facebook, Microsoft etc som hadde kommet seg ut av startgropa i Norge med dagens skatteregime.

Johan-Kr

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.282
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Så vidt jeg veit så var ODA verdsatt til 10 milliarder på et tidspunkt, pga oppkjøp av et eller annet fond.
    Gründeren Karl Munthe Kaas satt på en stor prosentandel.
    Han var aldri oppført med skattemessig formue.
    Så at noen kjøper 1/2 parten av din oppstart til 200millioner betyr ikke at du vil skattes for 200millioner.
    Ikke børsnoterte selskaper verdsettes skattemessig stort sett til egenkapitalen i selskapet.
    For et IT selskap stort sett noen computere og litt annen elektronikk.
    Men narrativet gjør seg godt i høyresidens kamp mot formuesskatt, på linje med minstepensjonist enker som sitter med eiendommer til 10talls millioner.
    Mnja, det er jeg ikke så sikker på:

Det finnes forskjellige måter å verdsette et unotert aksjeselskap på, og alle sammen bygger på antakelsen at det ikke finnes noen markedsverdi : https://www.nhh.no/globalassets/cen...ns/2022/masteroppgave_myklebustoverland-2.pdf

Hvis noen kjøper halvparten av ditt unoterte firma for 200 mio, så finnes det jo åpenbart en fastsatt markedsverdi for de aksjene som har blitt solgt. Det ville vært veldig rart om de resterende aksjene på selgers hånd vil kunne verdsettes på noen annen måte.

Cave: Jeg er definitivt ikke noen skatterevisor.

Mvh

• Liker
    Reaksjoner: MML

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.050
    Sted
    Oslo

Det finnes forskjellige måter å verdsette et unotert aksjeselskap på, og alle sammen bygger på antakelsen at det ikke finnes noen markedsverdi : https://www.nhh.no/globalassets/cen...ns/2022/masteroppgave_myklebustoverland-2.pdf

Hvis noen kjøper halvparten av ditt unoterte firma for 200 mio, så finnes det jo åpenbart en fastsatt markedsverdi for de aksjene som har blitt solgt. Det ville vært veldig rart om de resterende aksjene på selgers hånd vil kunne verdsettes på noen annen måte.

Mvh

Mvh
    Så forklar meg hvorfor ODA aldri ble skattemessig verdsatt til hva oppkjøpsfondet betalte, eller hvorfor Color Line er skattemessig verdsatt til en brøkdel av hva markedet verdsetter det til.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så forklar meg hvorfor ODA aldri ble skattemessig verdsatt til hva oppkjøpsfondet betalte, eller hvorfor Color Line er skattemessig verdsatt til en brøkdel av hva markedet verdsetter det til.
    Kanskje fordi det var en betydelig "verdsettingsrabatt" på unoterte aksjer den gangen, som gjorde at aksjeverdier og gjeld nullet seg ut skattemessig for ham?

Som kjent har de rødgrønne redusert denne rabatten kraftig de senere årene, under devisen "flå de rike (enten de har penger eller ikke)!". Det mer interessante er hvilken skatt han ville betalt om han var i samme situasjon i 2024 og 2025, ikke at det fortsatt var mulig å være gründer i Norge ca 2018.

Jeg vet ikke hva Color Line er "skattemessig verdsatt" til. Prinsippet er markedsverdi, men selskapet er ikke børsnotert. Det eies av selskapet O.N.Sunde AS, og jeg ser at bokført egenkapital der er på ca 2,1 milliarder. Med 2x pris/bok burde det bli et sted rundt 4,0-4,5 milliarder i verdi. Hvordan eieren Olav Nils Sunde har greid å minimere den personlige formuesskatten vet jeg ikke, muligens med fremførbare underskudd fra tidligere år og lånefinansiering. De er i så fall mye lettere å få til i en moden bransje enn for et vekstselskap. Tror ikke noen bank med vettet i behold ville gitt en startup-gründer store lån til å finansiere personlig luksus med selskapsaksjene som sikkerhet.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.282
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er begrenset hvor mye googling jeg gider å gjøre, så jeg konsentrerte meg om Color Line.

Jeg finner ikke Color Line på Oslo Børs. Hvilket marked snakker du om? https://no.wikipedia.org/wiki/Color_Line

Color Line er i sin helhet eid av Color Group, som igjen er eid av O.N.Sunde A/S som igjen er eid av........En hel drøss med selskaper. Jeg prøvde å bli klokere på Proff.no, men måtte gi opp. Det er i hvert fall et helt nett av selskaper med O.N.Sunde som styreformann og/eller daglig leder. Det er ikke en akkurat ukjent metode å spare skatt på at man etablerer egne aksjeselskap for å eie aksjer i andre.

Men- hva har Color Line med oppstartselskaper å gjøre?

Mvh

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.050
    Sted
    Oslo
    Det er begrenset hvor mye googling jeg gider å gjøre, så jeg konsentrerte meg om Color Line.

Jeg finner ikke Color Line på Oslo Børs. Hvilket marked snakker du om?

Color Line er i sin helhet eid av Color Group, som igjen er eid av O.N.Sunde A/S som igjen er eid av........En hel drøss med selskaper. Jeg prøvde å bli klokere på Proff.no, men måtte gi opp. Det er i hvert fall et helt nett av selskaper med O.N.Sunde som styreformann og/eller daglig leder.

Men- hva har Color Line med oppstartselskaper å gjøre?

Mvh
    Greia er at om du ikke er børsnotert kan skattemessig verdi være langt unna reelle verdier.
    Kapital pleier å ha en liste over de rikeste i landet, basert på reelle verdier, den samsvarer ikke alltid med skattelistene

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.282
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Greia er at om du ikke er børsnotert kan skattemessig verdi være langt unna reelle verdier.
    Kapital pleier å ha en liste over de rikeste i landet, basert på reelle verdier, den samsvarer ikke alltid med skattelistene
    Nei - Men
    1) Helt enig i at beregnet verdi og skattemessig verdi ikke alltid stemmer overens. Er du sikker på at det alltid bare går i en retning?
    2) Hva har dette med oppstartselskaper å gjøre? Og hvor har du det ifra at skatteregler ikke forandrer seg fra år til år? Poenget til hun grunderdama var jo akkurat det at skattereglene hadde forandret seg til det verre de siste årene.

Mvh

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    1) Helt enig i at beregnet verdi og skattemessig verdi ikke alltid stemmer overens. Er du sikker på at det alltid bare går i en retning?
    Dette er nok eit sidespor, men eg kom (ved eit anna høve) over ei SSB-rapport (2022/31) som iallfall indikerer at det i all hovudsak er den retninga det går.

Altså, at antatt marknadsverdi jamt over er høgare enn skattemessig (med utgangspunkt i bokført) verdi.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Verdsetting beregnes av innskutt kapital ikke av "teoretisk verdi", enda et oppkonstruert tilfelle.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.229
    Torget vurderinger
    1
    Verdsetting beregnes av innskutt kapital ikke av "teoretisk verdi", enda et oppkonstruert tilfelle.
    Nja. Gjelder unoterte aksjer. Når/hvis de i neste fase blir børsnotert, er det den (høye) emisjonskursen som legges til grunn, selv om selskapet fortsatt ikke tjener penger.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nja. Gjelder unoterte aksjer. Når/hvis de i neste fase blir børsnotert, er det den (høye) emisjonskursen som legges til grunn, selv om selskapet fortsatt ikke tjener penger.
    Er Abonera som saken handler om børsnotert?

Og er det så vanskelige å selge noen aksjer hvis man er børsnotert? Er ikke hele poenget med børsnotering at aksjen skal bli lett omsettelig?

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn