weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.286
Sentrale Oslo er stort sett fullstendig bebygget allerede. Hvor tenker du å trylle frem et lass av tomter det kan bygges billige boliger på - uten å ta av Oslomarka? Det at Oslo er mer eller mindre helt utbygd er ikke noe nytt fenomen, med unntak av Bjørvika/Sørenga så ser byen mer eller mindre ut som den gjorde for 20 år siden da jeg flytet hit og boligprisene var godt under halvparten av nå. Byggekostnadene, selv uten tomtepriser, har steget betydelig i mellomtiden.Tomteprisene utgjør ofte omtrent halvparten.
Da Oslo bygget sine store drabantbyer fikk OBOS og andre nærmest tomtene gratis.
Nå går Oslo kommunes eget selskap HAV Eiendom til sak mot Oslo kommune for at kommunen skal betale mest mulig for tomter.
Jeg vet ikke helt hva begynnerlønn for en lærer i skolen i Oslo er man la oss si 600.000 kroner. Vedkommende kan låne 5 ganger inntekten og har kanskje 250.000 i studielån så kan maks låne 2.750.000 med mindre bankene bruker av fleksibiliteten sin (det er politisk bestemt at man i utgangspunktet skal ha 15% egenkapital, for en slik leilighet i dag kanskje 900.000 kroner (15% av 6 millioner)).
Helt konkret, hvordan vil du gå frem gjennom "politisk styring" for at noe slikt skal koste under halvparten av hva det gjør i dag? Altarnatvit bør startlønnen dobles slik at det er greit innenfor rekkevidde?
Folk søker seg til Oslo og omegn i stor skala og slik har det vært i lengre tid - Oslo var en stund den prosentuelt raskest voksende byen i Europa. Siden det er den eneste "storbyen" i Norge er det ikke så rart. Det er har man finner det dypeste arbeidsmarkedet, det mest varierte kulturlivet, de beste restaurantene (selv om det har skjedd mye på den fronten andre steder), de beste reiseforbindelsene til utlandet, bra klima etter norsk standard, unviersitetet i Norge med høyest status på de fleste fagområder, stedet hvor det er lettest å leve utenfor en eller annen boks osvosv. Svært gode muligheter for natur- og friluftsliv er det også her med mindre man, som jeg, har en dragning mot høye fjell.
Sist redigert: