Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.839
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Han får følge nøye med, sette ned fire utvalg òg skaffe til veie seks utredninger...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.444
    Torget vurderinger
    1
    I første omgang er det vel vervet som Partileder som diskuteres?
    Statsministerposten er vel trygg ut perioden, eller?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.444
    Torget vurderinger
    1
    Sagt om Tonje Brenna (sakset fra Kjetil Rolness' FB-vegg):
    Brenna er totalt ukvalifisert til jobben som statsminister. Skal hun representere oss i utlandet?? Ingen utdanning. Ingen yrkeserfaring. Elendig innsats som kunnnskapsminister. Kjørte woke-sakene, men ingenting annet. Ingen vyer og ingen evne til gjennomføring, jfr hva Nessa Nordtun har fått til på noen få måneder. Brenna er svak retorisk og apellerer vel egentlig ikke til noen andre enn medlemmene i APs kvinnenettverk. Velger AP henne, kan de snart se opplsutning under 15%.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.919
    Sted
    Sunnmøre
    Ap køyrde jo slik på slutten av 1970-talet, utan knallsuksess. Men det er vel avhengig av mange strategiske vurderingar: kva som vil gagna Ap mest neste haust, og kva Sp-Vedum tenkjer om å halda fram under Brenna.

Veit ikkje kor sterk høgrefløyen i Sp (type Ola Borten Moe) er for tida? Skulle tru det er mange der som drøymer om ein eller annan sjanse til å byta side no.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.966
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke de rollene kan skilles fra hverandre. Det har vært perioder hvor statsminister og partileder har vært ulike personer, både i AP (Nordli/Steen) og mer vanlig og mer vellykket i H (Willoch/Norvik, Lyng/Lindebrække), men om Støre tvinges ut som partileder vil han ha så svekket autoritet at han bare kan gå av som statsminister med det samme. Han er ikke akkurat plaget med stor autoritet og gjennomslagsevne som det er, og et år som totalt lame duck kan umulig friste.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.243
    Sted
    Oslo
    Ap køyrde jo slik på slutten av 1970-talet, utan knallsuksess. Men det er vel avhengig av mange strategiske vurderingar: kva som vil gagna Ap mest neste haust, og kva Sp-Vedum tenkjer om å halda fram under Brenna.

Veit ikkje kor sterk høgrefløyen i Sp (type Ola Borten Moe) er for tida? Skulle tru det er mange der som drøymer om ein eller annan sjanse til å byta side no.
    Ola Borten Moe burde vel egentlig vært i FrP, det er bare pga hans bestefar at han holder til i Sp.
    Drill baby drill, og gi faen i klimaendringene

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.919
    Sted
    Sunnmøre
    Ola Borten Moe burde vel egentlig vært i FrP, det er bare pga hans bestefar at han holder til i Sp.
    Drill baby drill, og gi faen i klimaendringene
    Ja, spørst om han gidd meir. Veit at det var nokre grupperingar i Sp/Senterungdomen som gjerne ville vera bygde-Høgre, men veit ikkje kor viktig dei er for tida. Sånn som denne typen, som gjerne vil vera engelsk lord:

(Ikkje at eg har noko imot tweed, mollskinnsbukser og slips med jaktmotiv, altså)

Spøk til sides: eg lurer på kva i all verda Sp kjem til å finna på no.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.966
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spøk til sides: eg lurer på kva i all verda Sp kjem til å finna på no.
    Si det. Vedums trump light fungerte ikke så veldig bra, så den har de allerede brukt opp. Å reversere det 21. århundre var noe mindre populært enn forventet. Distriktene som ble lovet gull og grønne skoger over Vedums kaffekopp er rent ut forbannet over at han likevel ikke kunne oppheve tyngdekraften som han hadde lovet dem å gjøre. Kanskje SP kan trygle Europabevegelsen om å dra i gang en ny EU-debatt i håp om at det vil dra dem tilbake til fordums høyder. (Det vil det ikke.) Jeg tipper sperregrensen kanskje vil hjelpe dem med et svar på spørsmålet, helt som fortjent.

På siste meningsmåling er H+FrP bare ett mandat unna rent flertall, tilsammen 84 representanter. Just sayin'.

Livlig på Youngstorget i dag:

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.524
    Sted
    Bergen
    Vi er vel på samme sted som t1.0->t2.0;
    - velgerne er misfornøyd med det de valgte og fikk sist
    - lovnadene fra da til nå svann hen som dugg for solen
    - alternativet velgerne har er ikke noe annerledes ift det de er misfornøyd med idag
    - men likefullt kommer velgerne til velge noe annet for å skifte retning.. som antagelig viser seg å bli dårligere for de fleste av velgerne

Problemet enkelt oppsummert (og tar da ikke med alt "gnålet" om gamlis opprør og alt var bedre før.. selv om gamlisene også har stemmerett .. enda)
    - kommunene sliter med økonomien, som går utover velgerne
    - staten ved politiske beslutninger velter nye oppgaver ut til kommunene uten medfølgende økonomi (jada jada, det er ikke svart/hvit..) som også går utover velgerne
    - men staten er jo som kjent fattig og trenger enda mer skattepenge som også går utover velgerne
    - likefullt vil nok velgerne velge noen som antagelig gjør det enda bedre på disse områdene en dagens regjering
    Med mindre alle velgeren flytter inn til de store byene, hvilke er det forresten?

Glømt er feks FrPs konstante sentraliseringarbeid der de nå skal redde skolene i innlandet - ja særlig..

I Oslo skal FrP ha inn Wara, som i sin politiske oppvekst argumenterte for økt sentralisering, bla i hans hjemfylke Finnmark der han mente at det kun var to levedyktige samfunn der oppe.
    Godt han nå er i Oslo, der kan man ikke sentralisere så mye mer i selve Oslo bortsett fra å rive ned bøgdene og øke innflyttingen til de store byene, hvilke er det forresten, slik at vanlige folk ikke har råd til et vettugt sted å bo, men får en to roms uten vindu på soverom og bod (Iht ny byggenorm) i ei "blokk".

Og på bøgda er det nesten ikke mulig å få boliglån, så de hard core som klorer seg fast må enten ha arva eller bo i gamme; du skal være bra utholdende for å finne det trivelig; der ingen skulle tro at nokon kunne bu blir snart for hvermansen på bøgda

også lurer man på hvorfor velgerne er misfornøyd.. og antagelig vil stemme på siste antatte håp; Giske

Rene vitenskapen helt på linje med Aps "knekk FrP koden" for noen år siden

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.919
    Sted
    Sunnmøre

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.524
    Sted
    Bergen
    BTW
    Bak betaling, men den korte innledningen er bare helt fantastisk (og nei jeg tenker ikke på at Ap gjør det dårlig i målingen)

Men det er kanskje ikke så rart med de to meste profilerte Ap representantene fra Hordaland...

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    650
    Torget vurderinger
    2
    Det forventes at Støre bruker juleferien til å vurdere sin stilling. Tydeligere kan det vel ikke sies.

Blir kastet for manglende resultater, og ikke skandaler. Forfriskende.

Giske var jo meget tydelig på at han ikke sikter på partiledervervet. Den mannen kan jo et og annet om hvordan bilder tolkes, og med en hånd på rattet er utsagnet kanskje åpent for tolkning?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.919
    Sted
    Sunnmøre
    det er kanskje ikke så rart med de to meste profilerte Ap representantene fra Hordaland...
    Marte Mjøs Persen fekk ikkje heilt til dei energigreiene. Men Lubna Jaffery verkar no triveleg, og ikkje har ho blamert seg valdsamt som kulturminister, heller.

Det hadde nok gjort seg med ein industrimekanikar frå Stord, sant det.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.919
    Sted
    Sunnmøre

– Jeg leser situasjonen som at jeg har tillit til å gjøre jobben. Jeg er lederen og jeg tar ansvaret. Og det er et spesielt ansvar som hviler på meg når vi har så dårlige tall.

Partilederen erkjenner at det er langt hyggeligere å kommentere gode resultater enn dårlige.

– Målinger helt ned på 16 prosent er alvorlig. Men det er også en kraft i partiet at vi samler oss og skal løse dette sammen. Dette er ikke et enkeltmannsforetak.

Han understreker at det nå er opp til hele partiet å ta tak.

– Vi er et lag i Arbeiderpartiet.
    :unsure:

• Haha
    Reaksjoner: SAL

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Politikerforakten er økende og for å holde oss til de rødgrønne:
    De kjører på med et ønske om å elektrifisere norsk sokkel som i praksis betyr at man flytter utslippene til kontinentet og at det vil bli dyrere strøm i Norge. I tillegg vil annen industri måtte vente på å etablere seg på fastlandet. Symbolpolitikk av verste sort.

Og når Brenna kommenterer sykefraværet så poengterer hun at dette har vi ikke råd til. Det klinger dårlig når alle vet at vi har 20.000 milliarder i pensjonsfondet. Hun burde jo sagt at det høye sykefraværet er bekymringsfullt da vi trenger alle disse på jobben for å unngå enda høyere sykefravær. Det er mangel på arbeidskraft i Norge, det høye fraværet skaper bare enda flere problemer.

Denne posten kunne vært lang som fy, men jeg stopper her.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.558
    Politiske kommentatorer sier i går var en historisk dag, enormt press på Støre fra folk i toppen av AP, Aglen mener mye samme gjør Aurdal, men hvor er dem? De som legger presset på Støre? Hvem er det? Den eneste jeg har sett stå frem var en travkusk på Mysen kledd i rødt fra topp til tå på 2100 nyhetene, jeg har aldri hørt om han men han er sikkert viktig.

Det eneste som virker sikkert er at this calls for immediate discussion...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.444
    Torget vurderinger
    1
    Å detronisere Støre i en opprivende lederstrid, nå 6 måneder før valgkampen starter, kommer til å forsterke nedgangen. Hvem stemmer på et parti i full indre splid? Partiet har heller ingen god erstatter.

Det er godt mulig at AP kan vinne tilbake noe oppslutning, men da trengs en real re-boot, og den bør legges til en roligere periode etter Stortingsvalget 2025. Det valget er allerede tapt, tror jeg.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.919
    Sted
    Sunnmøre
    Politiske kommentatorer sier i går var en historisk dag, enormt press på Støre fra folk i toppen av AP, Aglen mener mye samme gjør Aurdal, men hvor er dem? De som legger presset på Støre? Hvem er det? Den eneste jeg har sett stå frem var en travkusk på Mysen kledd i rødt fra topp til tå på 2100 nyhetene, jeg har aldri hørt om han men han er sikkert viktig.
    Media har det med å definera ein fylkesleiar eller lokal eks-ordførar som «partitopp» når dei skal køyra saker som dette, så det er eit betimeleg spørsmål.

Eg tykkjer Martine Aurdal oppsummerer godt i Dagbladet

Det verkar på meg som om dei som (rimeleg nok) frontar dette er folk som Kjerkol, Mjøs Persen og Trettebergstuen, alle på veg ut av Stortinget, men, som Aurdal påpeikar: Brenna kunne lagt ballen daud i går kveld dersom ho ville.

I dag gjer ho det, på eit vis, men ikkje slik at akkurat blokkerer for planen, heller.
    – Men det er ikke en aktuell problemstilling at jeg på noen måte skal utfordre Jonas Gahr Støre, slo Brenna fast.
    Dersom dette er sant, er det ganske breitt:
    Ifølge sentrale miljøer, som skal ha et flertall bak seg på landsmøtet, er det nå et ønske om at Støre raskest mulig avklarer at han ikke ønsker gjenvalg som partileder på vårens landsmøte.
    [...]
    LO-leder Peggy Hessen Følsvik er ventet å lede valgkomiteen. Det er nå lagt en plan for at de fire store fylkespartiene, Oslo, Trøndelag, Akershus og Vestland, alle skal melde til valgkomiteen at de ønsker et lederskifte.

Det opplyser flere sentrale kilder til Dagbladet.
    Det kan også vera ei ganske lita gruppe som prøver å få ein snøball i gang. Veit ikkje.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Fra 12:34 her. Jeg har aldri vært noen fan av Støre, som jeg syns er utydelig, altfor forsiktig, lite inspirerende - og - Høyremann.

Som er satt til å lede Arbeiderpartiet, merkelig nok. Dømte det nord og ned her da det ble vedtatt i 2014. Da lå Ap på 30,5, forøvrig.

På denne dag kan vi da la oss forundre litt over at en herre med bakgrunn fra Slemdal/Ris, sønn av en skipsmegler og arving til en industriformue, med topputdannelse fra en av Frankrikes mest krevende skoler, nettopp har "tenkt ferdig" om han skal lede Arbeiderpartiet.
    ...
    Men litt rart er det, at Administrasjonspartiet så tydelig forlater sin arbeiderbakgrunn.

Om Willoch fortsatt levde ville han vel sagt: Godt jobbet, Jonas. (Siden Støre ikke fikk jobben han ville ha hos Willoch gikk han til Brundtland.)

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.524
    Sted
    Bergen
    Marte Mjøs Persen fekk ikkje heilt til dei energigreiene. Men Lubna Jaffery verkar no triveleg, og ikkje har ho blamert seg valdsamt som kulturminister, heller.

Det hadde nok gjort seg med ein industrimekanikar frå Stord, sant det.
    Men holder det med å virke trivelig?
    Siden dette er fra Vest/Hordaland så røper eg vel ikke noen stor hemmelighet at kulturfolket her i vest nok ikke er så alvorlig imponert
    Så da går hun ut; oppsummert
    - trivelig holder ikke
    - de som har valgt deg (her fra vest) er ikke fornøyde med at andre (her øst) får mer

Ad tidligere energi minister. Siden jeg jobber i dette faget, flaut og jeg måtte gå på dempe medisiner hver gang hun nærmet seg en mikrofon.
    En tidligere blitzer uten noen energipolitisk erfaring satt til å lede energipolitikken som faktisk nå er et av Norges viktigste, om ikke den aller viktigste…
    Skikkelig vinnersak det…
    Men heldigvis har noen skjønt tegninga..

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Fra 12:34 her. Jeg har aldri vært noen fan av Støre, som jeg syns er utydelig, altfor forsiktig, lite inspirerende - og - Høyremann.

Som er satt til å lede Arbeiderpartiet, merkelig nok. Dømte det nord og ned her da det ble vedtatt i 2014. Da lå Ap på 30,5, forøvrig.

På denne dag kan vi da la oss forundre litt over at en herre med bakgrunn fra Slemdal/Ris, sønn av en skipsmegler og arving til en industriformue, med topputdannelse fra en av Frankrikes mest krevende skoler, nettopp har "tenkt ferdig" om han skal lede Arbeiderpartiet.
    ...
    Men litt rart er det, at Administrasjonspartiet så tydelig forlater sin arbeiderbakgrunn.

Om Willoch fortsatt levde ville han vel sagt: Godt jobbet, Jonas. (Siden Støre ikke fikk jobben han ville ha hos Willoch gikk han til Brundtland.)
    Var det ikke slik at han takket nei til jobben som utenrikspolitisk rådgiver for Høyre?

Synes det er en merkelig argumentasjon at man som formuende ikke kan være på venstresiden av politikken. I logikkbøker kalles slikt ad hominem...

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Var det ikke slik at han takket nei til jobben som utenrikspolitisk rådgiver for Høyre?

Synes det er en merkelig argumentasjon at man som formuende ikke kan være på venstresiden av politikken. I logikkbøker kalles slikt ad hominem...
    Må gjerne være formuende, men man skal jo helst være troverdig når man reiser seg opp og for full hals synger "Opp, alle jordens bundne trelle! Opp I, som sulten knuget har! Nå drønner det av rettens velde, til siste kamp det gjøres klar."

Han søkte jobb hos Willoch, og skulle arbeide med internasjonale spørsmål. Fikk jobben, "men takket nei".

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.602
    Han søkte jobb hos Willoch, og skulle arbeide med internasjonale spørsmål. Fikk jobben, "men takket nei".
    Å drive med internasjonale spørsmål, utenrikspolitikk & sånn her i landet er vel knappest å regne som (parti)politikk siden det stort sett har vært varianter av rørende enighet om de store spørsmålene og lange linjene. Siden Støre også er EU-tilheger ville den enste eventuelle uenighet av betydning vært ryddet av veien.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.839
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I dag kom en form for motreaksjon. Det må man jo forvente. Men den er svak, ingen hyllest av Støre, ingen proklamasjon av at "han er den beste". Derimot at han er "hardtarbeidende og valgt av landsmøtet". Mens LO er tause. Uten LO på laget, er han ferdig. Spørsmålet er hvor lang tid det tar.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Å drive med internasjonale spørsmål, utenrikspolitikk & sånn her i landet er vel knappest å regne som (parti)politikk siden det stort sett har vært varianter av rørende enighet om de store spørsmålene og lange linjene. Siden Støre også er EU-tilheger ville den enste eventuelle uenighet av betydning vært ryddet av veien.
    Fra mitt ståsted er vel Brundtland, Stoltenberg og Støre eksempler på Third Way/Der Mitte politikere som snudde ryggen til arbeiderbevegelsen og søkte å innordne venstresiden i et merkelig tjenestenæringsprosjekt med akselerert globalisering. Det var et feilgrep og partiene betaler prisen for det nå, i flere land. Kanskje var det umulig å unngå. Egentlig har arbeiderpartiene i Europa hatt fremragende suksess, om man ser på hva de fikk til -- en suksess som kanskje også gjorde dem overflødige.
    Og det at en med Støres bakgrunn kunne se for seg å arbeide både i Høyre og i Ap sier alt om hvorfor velgerne både har snudd ryggen til Ap, men også hvorfor de er såpass illojale og skiftende som de er blitt. Partilojalitet teller lite nå.

Toryene i Storbritannia hadde 2,8 millioner medlemmer i 1960. Registrerte medlemmer i 2024 var 131'. Partilojalitet er ikke lenger en troverdig markør, velgerne spretter over gjerdet like lett som politikerne har gjort det. Man følger jo eksemplet.
    I Frankrike delte Sosialistene og Republikanerne på makten i tiår, gjerne med absolutt flertall i valg. Nå er begge godt under 10-tallet i oppslutning. Og Keir Starmer sliter i UK. Han fikk total dominans i Parlamentet, men den bygger på under 1/3 av stemmene, pga "first past the post" systemet.

Akademikerne stemmer Labour og arbeiderklassen leter etter noe annet å støtte. Verden er snudd på hodet. :)

Screenshot 2024-12-03 at 12.08.06.png

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.667

16,5%. Det er latterlig. Høyredreining var helt klart det sosialdemokratiske velgere ville ha...
    Jeg tror at dette er det samme fenomen som vi ser i USA, Romania og en rekke andre land, der fakta ikke virker mer, og alle lager seg sin egen virkelighet.
    Noen mener at de har skjønt hele greia, men det tror jeg lite og ikkeno' på, min opplevelse er at samfunnet er i en prosess av stadig økende forvirring og et folk som tror på hva som helst. Nå tror jeg forsåvidt at du har rett i at Støres variant over AP ikke er rett medisin, men jeg har ingen tro på at en venstredreining heller vil redde restene av fordums storhet. Vi lever i en annen tid, og folket vil ikke ha ansvarlighet og fornuft.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.919
    Sted
    Sunnmøre
    Å detronisere Støre i en opprivende lederstrid, nå 6 måneder før valgkampen starter, kommer til å forsterke nedgangen. Hvem stemmer på et parti i full indre splid? Partiet har heller ingen god erstatter.

Det er godt mulig at AP kan vinne tilbake noe oppslutning, men da trengs en real re-boot, og den bør legges til en roligere periode etter Stortingsvalget 2025. Det valget er allerede tapt, tror jeg.
    Brundtland gav seg i slutten av oktober 1996, og gav statsministerposten til Jagland. Det hadde funka den gongen dersom han ikkje hadde lagt 36,9 på bordet. Han var rett nok partileiar, og ni år eldre enn det Brenna er no. Han hadde tre år på Stortinget, ho har tre år som statsråd.

Listhaug gjekk på som partileiar våren 2021, og det ser jo ut som om ho har greidd å bruka dei fire åra godt. Solberg tok også over Høgre i litt stusseleg stand, utan strålande suksess i fyrste valet sitt.

Det må vera ein slik effekt opprørarane tenkjer: Brenna kan overta skuta, fronta stort sett same politikken som Støre, kanskje med eit par knepp meir i retning arbeidslinja og tough on crime.* Det kling litt betre frå Jessheim og Holmlia enn frå Slemdal. Bytta frontfigur, ikkje leita i blinde etter ein politisk-ideologisk trylleformel. Ho får sjansen til å markera seg som statsminister i eit snautt år. Det er ikkje noko anna alternativ (enn henne) akkurat no. Worst case, dersom Sp ikkje er med på idéen (og no lurer eg på om kanskje er tingen her): mindretalsregjering, eller pressa Solberg til å danna ein slags koalisjon med det ho kan raska saman.**

Eg veit ikkje kva som er best for Ap; eg ser ikkje korleis dei skal greia å reboota på noko som helst meiningsfull måte, eg trur dei er nøydde til å ha ein slags kontinuitet i organisasjonen, og i 2027 er det kommuneval att. Etterfølgjaren vil verta vald ut frå tilgjengelege kandidatar når Støre går av. Ei slags nyorientering er sikkert naudsynt etterkvart, men eg trur ikkje den kan tenkjast ferdig i fred og ro.

Eg misunner uansett ikkje Ap å ta fatt på 2025 med det utgangspunktet dei har no, SV+R er berre marginalt mindre enn Ap på TV 2-målinga. Dei veljarane Ap har mista, har gått i alle retningar, så det er ikkje tydeleg kvar ein finn dei att. Sp, Stoltenbergs magiske ingrediens for å laga Soria Moria-regjeringa (altså, for å balansera SV), ser ut til å vera så godt som knust og vakar på 5-6%. Sp er ordførarpartiet i mange bygder, så det er kanskje om lag der grunnfjellet er, akkurat som Ap kanskje har eit grunnfjell på 10-15%?

* Eg trur dette i all hovudsak er retorikk og moralisering; ikkje pokker om LO backar Brenna om dei trur ho kjem til å røra sjukelønsordninga.

** Som om ho vil det. Det å få regjeringsmakta i 2021 må ha kjentest som ein pyrrhos-siger for Støre.

Sist redigert:

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.461
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Worst case, dersom Sp ikkje er med på idéen (og lurer eg på om kanskje er tingen her): mindretalsregjering, eller pressa Solberg til å danna ein slags koalisjon med det ho kan raska saman.
    Det er jo allerede en mindretallsregjering. Ap kunne kanskje like gjerne gått til H og KrF for støtte som til Sp og SV.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.839
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror at dette er det samme fenomen som vi ser i USA, Romania og en rekke andre land, der fakta ikke virker mer, og alle lager seg sin egen virkelighet.
    Noen mener at de har skjønt hele greia, men det tror jeg lite og ikkeno' på, min opplevelse er at samfunnet er i en prosess av stadig økende forvirring og et folk som tror på hva som helst. Nå tror jeg forsåvidt at du har rett i at Støres variant over AP ikke er rett medisin, men jeg har ingen tro på at en venstredreining heller vil redde restene av fordums storhet. Vi lever i en annen tid, og folket vil ikke ha ansvarlighet og fornuft.
    Til venstre for Ap er SV og Rødt mellom 15 og 20%. Tidligere, når Ap lå over 30, lå disse mellom 5-10%. Det viser at der er det mange å hente tilbake. Men da kan ikke Ap ha en statsminister og leder som er til de grader markedsorientert, EU- vennlig og som satser på at tidene skal forandre seg- av seg selv. Det må aktiv politisk styring til.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.243
    Sted
    Oslo
    Hvis palass oppgjøret mot Støre nå fisler ut i sanden, DA er AP i trøbbel.
    Ikke bare har partiet mista halvparten av stemmene, men nå er det tydelig for alle misnøye med ham langt inn i de indre rekkene.
    Tror Støre han kan ro dette i land, er han enda mer tåpelig en Jagis.
    Til venstre for Ap er SV og Rødt mellom 15 og 20%. Tidligere, når Ap lå over 30, lå disse mellom 5-10%. Det viser at der er det mange å hente tilbake. Men da kan ikke Ap ha en statsminister og leder som er til de grader markedsorientert, EU- vennlig og som satser på at tidene skal forandre seg- av seg selv. Det må aktiv politisk styring til.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.839
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvis palass oppgjøret mot Støre nå fisler ut i sanden, DA er AP i trøbbel.
    Ikke bare har partiet mista halvparten av stemmene, men nå er det tydelig for alle misnøye med ham langt inn i de indre rekkene.
    Tror Støre han kan ro dette i land, er han enda mer tåpelig en Jagis.
    I dag gikk også Trond Giske ut med "støtte" til Støre. Samtidig som han sier at det er politikken det er noe galt med, med manglende politisk styring over strømpriser som eksempel. Det viser nok både at Giske også ser at ny leder nå ikke vil forandre politikken, samt at han faktisk ser en mulighet etter et katastrofevalg.

Uten ny politikk, kommer det nesten på det samme hvem som leder partiet. Mer av ingenting forandrer ikke noe som helst.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.243
    Sted
    Oslo
    I dag gikk også Trond Giske ut med "støtte" til Støre. Samtidig som han sier at det er politikken det er noe galt med, med manglende politisk styring over strømpriser som eksempel. Det viser nok både at Giske også ser at ny leder nå ikke vil forandre politikken, samt at han faktisk ser en mulighet etter et katastrofevalg.

Uten ny politikk, kommer det nesten på det samme hvem som leder partiet. Mer av ingenting forandrer ikke noe som helst.
    Leste også Giskes "støtte"
    Minner meg om hva Ap toppene sa om Gerhardsen før EF valget i 72:
    "Hver gang vi får ham til å si ja, høres det ut som om han sier nei"

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.966
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tyngdekraften fungerer fortsatt, ser det ut til.
    1733231262236.png
    «Vi må bli flinkere til å nå ut til folk med å fortelle om all den gode politikken vår», ja. Lykke til med det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.839
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Potensielle Ap-velgere vil ikke ha et parti der det ventes på at rentene skal gå ned, der markedet styrer strømprisene, der skattelettelser skal lette folks hverdag, der vente og se er politikken.

De vil ha en politikk og styring som FAKTISK får rentene ned, som styrer strømprisene, en skattepolitikk som er progressiv (der IKKE usosiale avgifter skal kompensere for statens og kommunens minskede inntekter), der det IKKE "følges nøye med"- men FAKTISK styres med politikk.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
  • Laster inn…