sinep skrev:
Kule-Trygve skrev:
Hvilke andre dyre kabler har du prøvd, hva fikk du ekstra med Odin? Alltid interessant å høre andres erfaringer..
Kabeloppgraderinger kan minne om komponentoppgraderinger ja. Men har du noen som helst tro på at en EQ kunne gjort det samme med lyden som dine kabler?
EQ og kabler er 2 forskjellige ting.
Riktige kabler korrigerer for en feil som oppstår med selve signalet, en forsinkelse eller et etterslep i lyden.
EQ korrigerer for feil med lytterommet hvis man får for mye eller for lite av en frekvens som følge av utfasning o.l.
Husk at signalhastigheten i en kabel er 50-80 % av lysets hastighet, sånn at 3 m høyttalerkabel går unna på 15 nanosekunder, sånn omtrent. Det tilsvarer en akustisk refleksjon fra noe som befinner seg 4 mikrometer unna høyttaleren eller øret. Øret "integrerer" lydsignaler over en periode i størrelsesorden 10 millisekunder før det sender signalet videre til hjernen, altså nesten en million ganger lenger enn tiden signalet trenger for å komme seg ut av kabelen. Det betyr at lydsignalet kan "forsinkes" noen hundre tusen ganger før øret er ferdig med å prosessere første bølgefront. Effekten av alt dette tilsvarer omtrent refleksjonene fra hårstrå som vokser helt innerst i øregangen.
Samtidig har typiske høyttalere tidsvariasjon (group delay) i størrelsesorden noen titalls millisekunder ved forskjellige frekvenser, en million ganger lenger enn tiden det tar å få signalet gjennom kabelaturen, og det er ikke helt enkelt å høre det heller.
EDIT: Det kan også være verdt å minne om hvordan øret fungerer. I prinsippet er det en spektrumanalysator med mekanisk overføring fra trommehinnen til sneglehuset, som er et lukket rør med avtagende tverrsnitt og med flimmerhår koblet til nerveceller langs hele røret. Lydbølgene som overføres til sneglehuset setter opp stående bølger ved forskjellige avstander innover i røret. Disse stående bølgene plukkes opp av flimmerhår og nerveceller på det punktet. Helt bokstavelig, det som overføres til hjernen er
en grafisk representasjon av spektrumet som er mottatt i hvert øre, altså hvilken amplitude ved hvilken frekvens på hvilket tidspunkt. Det som skjer i tids- og frekvensdomenet er to måter å se samme fysiske virkelighet på. I tidsdomenet kan du tegne en sinuskurve med en eller annen frekvens, og i frekvensdomenet blir den til en impuls ved den ene frekvensen. Det er den konverteringen som gjøres i sneglehuset mellom bølgeformen i tidsdomenet som mottas ved trommehinnen til spektrumet i frekvensdomenet som sendes videre til hjernen via hørselsnervene. Det er ikke så mye annen informasjon som kan formidles gjennom øret enn nettopp dette.
NB: Jeg tviler ikke på at du hører forskjell, men forklaringen henger ikke på greip. Du trenger både en alternativ elektronisk kretsteori
og en alternativ oppbygning av øret for å få den forklaringsmodellen til å fungere.