Nordost og prislogikk!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    nb skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Og du driter tydeligvis i erfaringene til dem som har undersøkt disse greiene (lydkabler) litt grundigere enn du har.
    Analogien din til videokabler har sånn ca null relevans, det var poenget mitt.
    Kanskje det er litt andre frekvenser vi snakker om da, i videokabler, men så lenge vi snakker om "analoge saker" så ser jeg ikke bort fra at forvrenging av videosignaler og musikksignaler kan sammenlignes.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Kule-Trygve skrev:
    nb skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Og du driter tydeligvis i erfaringene til dem som har undersøkt disse greiene (lydkabler) litt grundigere enn du har.
    Analogien din til videokabler har sånn ca null relevans, det var poenget mitt.
    Kanskje det er litt andre frekvenser vi snakker om da, i videokabler, men så lenge vi snakker om "analoge saker" så ser jeg ikke bort fra at forvrenging av videosignaler og musikksignaler kan sammenlignes.
    Vet du dette, eller er det antagelser?
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Interessant link, Asbjørn. Enda en link man kan se på når en får tid..

    "Deretter ville jeg nevnt forvrengning av alle mulige former"

    Men er det ikke noen mulighet for at det kan være slike former i en kabel da?

    Din måte å beskrive det som kommer ut av en kabel/ høyttaler/ komponent er jo alltid en frekvens-dB- graf? Som om det er "dB"-en som er "lydenheten", og ulike komponenter vil ha litt ulik mengde "lydenheter" for de forskjellige frekvensene. Men er dette en riktig måte å sammenfatte lyd på?

    Hvis du ser på data for disse Accuphase- forforsterkerne, så ser du at jo høyere opp på modellstigen, jo bedre signal/ støyforhold. Er dette noe som kan oversettes til en dB- kurve? Hvor mange dB har støyen, og hvor er den plassert på grafen?

    Er det utenkelig at man kan operere med et slags signal/ støyforhold i en kabel? At en bedre kabel lager mindre støy, som igjen gjør opprinnelig signal mer hørbart? Som kan oversettes med at signalet ut av kabelen er veldig likt signalet inn i kabelen?

    Hvis "den virkelige verden" omfatter hifisentralen, så ser du at ganske mange ramser opp kablene sine. Hvorfor gjør de det, hvis de har lite å si for lyden? Om de ikke er kabeltroende, så vil de i hvert fall prøve å fremstå som det da..
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    val skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    nb skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Og du driter tydeligvis i erfaringene til dem som har undersøkt disse greiene (lydkabler) litt grundigere enn du har.
    Analogien din til videokabler har sånn ca null relevans, det var poenget mitt.
    Kanskje det er litt andre frekvenser vi snakker om da, i videokabler, men så lenge vi snakker om "analoge saker" så ser jeg ikke bort fra at forvrenging av videosignaler og musikksignaler kan sammenlignes.
    Vet du dette, eller er det antagelser?
    Det er noe jeg antar, da. Jeg "vet" ingenting..Men det jeg har hørt av kabelforskjeller synes å minne om opplevelsen med bildekablene. Men gjerne ikke fullt så tydelig da..
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.361
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    ...
    Kanskje det er litt andre frekvenser vi snakker om da, i videokabler, men så lenge vi snakker om "analoge saker" så ser jeg ikke bort fra at forvrenging av videosignaler og musikksignaler kan sammenlignes.
    «Litt» er en «mindre» underdrivelse en antennekabel til analog kringkasting av TV skulle i hine hårde kunne håndtere relativt svake signaler i frekvenser omkring 60M-900M Hz. Det er noe helt annet en relativt sterke signaler i området 20-20K Hz igjennom relativt korte kabler. Følsomheten for forstyrrelser og signaltap er rett og slett ikke helt sammenlignbare.

    mvh
    KJ
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    "Følsomheten for forstyrrelser og signaltap er rett og slett ikke helt sammenlignbare"

    Du sier at du ikke tror forstyrrelsene og signaltapet i audiokabler er signifikant, men du kan heller ikke avvise det?
    Det er vel kanskje bare det at alt utenom virkelig bra utstyr er såpass "grovt" at man ikke kan merke noe særlig til disse forstyrrelsene?

    Så lenge man har konstatert at det kan oppstå saftig forvrengning/ tilsmussing av et bildesignal med dårlig ledning, så er vel samme mekanisme i prinsippet virksom ved lyd? Noen vil vel hevde at kabelen bare trenger å være "god nok" for å eliminere all hørbar audioforvrengning. Eller være tilstrekkelig "fornuftig konstruert". De om det. ;D
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.361
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    ...
    "Deretter ville jeg nevnt forvrengning av alle mulige former"

    Men er det ikke noen mulighet for at det kan være slike former i en kabel da?
    ...
    Det er forsåvidt overførbart. Men det gir nødvendigvis ingen svar som gir mening for dine lydopplevelser.

    ...
    Din måte å beskrive det som kommer ut av en kabel/ høyttaler/ komponent er jo alltid en frekvens-dB- graf? Som om det er "dB"-en som er "lydenheten", og ulike komponenter vil ha litt ulik mengde "lydenheter" for de forskjellige frekvensene. Men er dette en riktig måte å sammenfatte lyd på?
    ...
    Det er en av flere, antagelig den mest relevante for kabler vs opplevd lyd.

    ...
    Hvis du ser på data for disse Accuphase- forforsterkerne, så ser du at jo høyere opp på modellstigen, jo bedre signal/ støyforhold. Er dette noe som kan oversettes til en dB- kurve? Hvor mange dB har støyen, og hvor er den plassert på grafen?
    ...
    En god forforsterker bør ha et støynivå på omkring -90 dBV (dvs 90 dB under en volt som er omkring 31 µV eller nesten 1/50 000 av std batterispenning på 1,5V) ved normale lyttenivåer og gjerne bedre. «Flatt» fordelt vs frekvens tilsier dette et støygulv som er omkring 110-120 dB under 1V i området 20-20K Hz.

    ...
    Er det utenkelig at man kan operere med et slags signal/ støyforhold i en kabel? At en bedre kabel lager mindre støy, som igjen gjør opprinnelig signal mer hørbart? Som kan oversettes med at signalet ut av kabelen er veldig likt signalet inn i kabelen?
    ...
    «Egenstøyen» i en kabel følger av seriemotstanden i den samme kabelen. 1 meter «loop» av 22AWG («typisk» signalkabel) gir ca 0,1 ohm og en egenstøy på omlag 6 nV, dvs omkring -165 dBV eller 1/5170 av forforsterkeren på -90 dBV - for båndbredden 20-20K Hz. Vesentlig mer signifikant er egenskapene ift innstrålte støyfelter og skjerming, men det er fortsatt et «spørsmål» om det på noen måte er signifikant ift støybidraget fra forsterkeriet. Med en velfungerende skjermet kabel er følsomheten for innstrålt støy vanligvis ikke signifikant ift egenstøyen i tilsluttet utstyr.

    Den tredje «std.» parameteren er harmonisk forvrenging. Vanlige velfungerende signalkabler har ingen kjente forvrengingsmekanismer av betydning, og «vi» kan i dag måle forvrenging ned til omkring -120 dB/-150 dB ...

    For HT kabler kan termineringen være signifikant mht målbar forvrenging, jf. Stereophile sin test av Halcro DM38.
    http://www.stereophile.com/content/halcro-dm38-power-amplifier-follow-january-2007
    Passende ringkabelsko og ei god krympetang fjerner den tvilen.

    Dvs de elektriske egenskapene i kabelurer mht støy og forvrenging er med andre ord vanligvis ikke av en størrelsesorden som gjør det verdt å bekymre seg for lydligheten av dette.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Interessant link, Asbjørn. Enda en link man kan se på når en får tid..

    "Deretter ville jeg nevnt forvrengning av alle mulige former"

    Men er det ikke noen mulighet for at det kan være slike former i en kabel da?
    Jeg synes disse tingene er ganske interessante.

    Tenk over at Electrocompaniets effektforsterkere har typebetegnelser som starter med AW, f eks AW180M og AW250R. "AW" står for "Ampliwire", ettersom idealet for en helt nøytral forsterker er "a straight wire with gain" - forandrer ikke klangbalansen, tilfører ikke forvrengning, øker bare signalamplituden. Nå er det faktisk mulig å få til litt forvrengning i en kabelstump også. Enkleste måte er å bruke magnetisk materiale, f eks ved å lage jumperen over biwiring-terminalene på en høyttaler av forgylt stål (fordi det er billigere enn kobber). Det vil skape målbar forvrengning på grunn av ikkelineariteten i det ferromagnetiske materialet. Men i en kobber- eller sølvkabel med god kontakt i begge ender? Glem det.

    Videokabelen er noe helt annet, fordi refleksjoner mellom endene av kabelen skaper resonans ved frekvenser som er sammenlignbare med signalfrekvensen som skal formidles. Signalhastigheten er 50-70 % av lysets hastighet og kabelen en meter eller to, så refleksjonene vil sette opp en stående radiofrekvent bølge. Det stiller helt andre krav til terminering og elektriske egenskaper enn å formidle signaler i audiobåndet, jfr simuleringen av Valhalla litt høyere oppe. Det gjør en ganske stor forskjell om du prøver å sende et signal ved 20 Hz - 20 kHz eller ved 20 - 40 MHz gjennom den der. Egenskaper som karakteristisk impedans og korrekt terminering blir kritiske for å hindre disse refleksjonene. Unøyaktighet i kabelkapasitans pga dårlig kontroll på mekaniske dimensjoner på kabelen eller uheldig materialvalg vil føre til mismatch mellom impedansen i kabelen og termineringen i apparatene, altså refleksjoner i fleng. Det svekker signal/støy-forholdet og skaper diverse problemer for mottakeren. Ved audiofrekvenser kan du rolig se bort fra alt det der.

    Din måte å beskrive det som kommer ut av en kabel/ høyttaler/ komponent er jo alltid en frekvens-dB- graf? Som om det er "dB"-en som er "lydenheten", og ulike komponenter vil ha litt ulik mengde "lydenheter" for de forskjellige frekvensene. Men er dette en riktig måte å sammenfatte lyd på?
    Det er ganske mye dokumentasjon på at det er slik vi oppfatter lyd, altså som et tidsavhengig spektrum av amplitude vs frekvens. Det er slik lyden kodes som elektriske impulser i øret, det er slik den overføres i hørselsnerven, og det er slik første trinn av prosesseringen i hjernen foregår. Sneglehuset i det indre øret gjør en transformasjon fra trykkvariasjoner i tidsdomenet til en grafisk representasjon i frekvensdomenet. Denne plukkes opp av hårceller som måler amplitude ved "sin" frekvens og gjør dette om til et elektrisk signal i nerven. Enkeltneuroner i hørselssenteret trigger på bestemte frekvensbånd og fyringsraten til neuronet representerer amplituden ved den frekvensen med en ikkelineær sammenheng mellom signalnivå og fyringsrate. Representasjonen som når hjernen har en oppløsning på en halvtone eller deromkring i frekvens. Alt dette forstår vi ganske godt. Deretter gjør hjernen det den er best til, nemlig kontekstavhengig mønstergjenkjenning for å trekke ut nyttig informasjon av den datamengden, noe som fører til komplekse responser som vi ennå ikke forstår fullt ut, og det er ikke sikkert at vi noen gang kommer til å forstå det, heller. Men vi vet altså hvordan signalet presenteres til hjernen for videre behandling - som et tidsavhengig kart over amplitude vs frekvens.

    Legg forresten merke til at (ikkelineær) forvrengning kjennetegnes ved at det oppstår frekvenskomponenter som ikke var en del av det opprinnelige signalet. For eksempel vil de fleste transistorforsterkere og høyttalermotorer ha en del tredjeharmonisk forvrengning, dvs at det dukker opp et falskt signal ved 3x den egentlige signalfrekvensen. Intermodulasjonsforvrengning genererer gjerne et helt stakitt av tilleggsfrekvenser når to eller flere signalfrekvenser skal gjengis samtidig. Det er amplitude vs frekvens, det også.

    dB er bare en måte å angi et størrelsesforhold mellom to tall, og jeg er nok omtrent like skyldig som alle andre i å bruke det litt upresist, men det fremgår som regel av sammenhengen hva som menes. Her snakker vi stort sett om spenningssignaler, og da er dB = 20 log (V2/V1). Referansen kan være litt forskjellig, så den må oppgis for at dette skal ha mening. Spenningssignaler har ofte en referanse ved "fullt nivå", eksempelvis 1 V, sånn at signalnivåer blir negative dB-tall ettersom de er mindre enn referansen. De dB-kurvene jeg nettopp viste for Valhalla var helt enkelt forholdet mellom spenningen i hver ende av kabelen, altså ved rød høyttalerterminal og rød forsterkerterminal som et mål på hvor mye kabelen endrer signalet ved forskjellige frekvenser.

    For å forvirre oss totalt er dB = 10 log(P2/P1) hvis vi snakker om effekt eller lydtrykk. For lydtrykk er referansen den svakeste lyden et menneske kan høre, tilsvarende vingeslagene fra en mygg på 3 meters avstand. Det er 0 dB SPL (Sound Pressure Level). Smertegrensen går ved ca 130 dB over dette nivået, altså 1013 ganger større lydtrykk. De fleste av oss kan oppfatte at lyden ble "litt høyere" hvis den skrus opp med 1 dB. Hendig skala, for å unngå at det blir mange nuller å holde rede på før og etter komma.

    Hvis du ser på data for disse Accuphase- forforsterkerne, så ser du at jo høyere opp på modellstigen, jo bedre signal/ støyforhold. Er dette noe som kan oversettes til en dB- kurve? Hvor mange dB har støyen, og hvor er den plassert på grafen?
    Det unnlater de å oppgi. Tallverdien viser forholdet mellom støyspenningen og fullt signalnivå, åpenbart et forholdstall som måles i dB. Støyen har også et spektrum, så hvis man skulle vise dette grafisk ville den være en kurve, den også. Formodentlig vil det være støykomponenter ved 50 Hz, 100 Hz, 150 Hz osv pga strømforsyningen, oppå et jevnt brus som kanskje faller litt med frekvens. Accuphase er såpass grundige at det er ikke sikkert at de komponentene fra strømforsyningen vil stikke opp fra det termiske støygulvet. En etterprøvbar støyspesifikasjon må likevel si noe om hvordan støy ved ulike frekvenser vektes og hvilken båndbredde det er målt med. Ideelt sett er støygulvet et flatt brus av termisk støy lengst mulig ned fra signalet. 120 dB ned fra signalet og flatt fra 20 Hz til 20 kHz vil være nær perfekt. Det er som lyden av en mygg 3 meter unna sammenlignet med et pressluftbor som du selv står og jobber med. Eller en vuvuzela rettet mot deg 1 m borte vs samme mygg. Er du i stand til å høre en mygg 2 m bak en vuvuzela-artist i storform? Tja...

    En annen sammenligning: Bakgrunnsstøyen i et stille lytterom i et alminnelig bolighus er kanskje 30 dB SPL. Det er mulig å skille ut lyder som ligger ca 20 dB ned i støygulvet, avhengig av hva slags lyd det er snakk om. De fleste av oss vil synes at det er mer enn høyt nok med et gjennomsnittlig lyttenivå på 90 dB og topper på 110 dB. Da ligger støygulvet i rommet 110-30 = 80 dB under signalnivået. Kanskje du er i stand til å skille ut rene sinustoner 20 dB under dette igjen, altså 100 dB under signalnivået, men forsterkerstøy ved -120 dB drukner fullstendig i bakgrunnsstøyen i rommet. Hvis dette er støy fra en forforsterker, forsterkes den støyen opp med gainet til effektforsterkeren, kanskje 25-30 dB, men den havner fortsatt godt under støygulvet i rommet. Personlig mister jeg interessen for støynivå og forvrengningskomponenter som er -100 dB eller lavere. Da er det litt "move on folks, nothing more to see here."

    Er det utenkelig at man kan operere med et slags signal/ støyforhold i en kabel? At en bedre kabel lager mindre støy, som igjen gjør opprinnelig signal mer hørbart? Som kan oversettes med at signalet ut av kabelen er veldig likt signalet inn i kabelen?
    Som KJ også sier, seriemotstanden i kabelen garanterer at den tilfører litt termisk støy. Det er ikke spesielt vanskelig å regne ut hvor mye det blir. -165 dB er langt ned, det. Lydtrykket går ned med 6 dB hver gang avstanden dobles, så her snakker vi om noe som tilsvarer lyden av en mygg noen hundre meter bak vuvuzelaen. Hørbart? Kanskje ikke, men det vil altså være såvidt målbart med godt lab-utstyr.

    Hvis "den virkelige verden" omfatter hifisentralen, så ser du at ganske mange ramser opp kablene sine. Hvorfor gjør de det, hvis de har lite å si for lyden? Om de ikke er kabeltroende, så vil de i hvert fall prøve å fremstå som det da..
    Nei, spør ikke meg. Det begriper jeg ikke. ;)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Har vært og lett litt på nettet og kom over denne godbiten

    http://www.co-bw.com/Audio_Cables.htm

    Den åpner med:

    Let's start with a fact most Disc Jockeys (!) can agree on: Given a superior, high resolution system, well recorded music and an experienced listener, the difference between the best and worst audio cables is substantial. We will try to explain this fact with known, legitimate electronic principles that are often dismissed as "voodoo" even by those who readily acknowledge that different brand cables can indeed "sound" different!

    Fortsetter med:

    The reason the signal does not travel at light speed is ultimately due to reactive damping effects of the cable itself. The wave really travels through the conductor, displacing electrons much the way a wave, which is a non-physical entity (energy), travels through water. However, this is still an over simplification as the exact details of signal propagation remain an enigma with no universally agreed upon complete explanation for the phenomenon. The true behavior is probably best explained by an interaction of both particle (matter) and wave (energy) properties similar to that of light conduction.
    ......................
    An audio signal consists of extraordinarily complex multi-frequency bundles whose precise timing relative to each other (phase) must remain constant in order to accurately convey the original event. The subtle skin effect non-linearity's produce very small phase shifts between these grouped frequencies which is probably manifested in the form of diminished transient accuracy and reduced or altered harmonic structure.
    ...................
    The good news is the sum of all the above mentioned sonic evils won't really produce a cable that sounds absolutely awful. It will instead produce one without the superior resolution and tonal purity that characterizes the world best audio cables. Typical lesser quality cables usually sound "warm" (because of rolled off/phase shifted high frequencies) but with grainy, strident tonalities and compressed imaging and dynamics.
    ..................
    The "voodoo" reputation of audio cables is worsened by the apparent irrelevance of typical steady state measurements. Educated "cable cynics" are fond of pointing out that calculated frequency effects (3db down!) of the capacitative and inductive values of any normal audio cable at normal lengths are much higher than any audible frequency. This simplistic argument implies that that such delicate, complex and highly variable sonic qualities affected by different audio cables (or amplifiers for that matter) such as sound stage depth, image focus and ambience could be completely explained by simple frequency attenuation. While the "first order" effects of LC influenced frequency attenuation may be well characterized, indirect effects of their time delay components on our perception of the more subtle aspects of playback are not.
    ..................


    Og slutter med:

    When the complexity of each of these phenomenons alone are considered against the staggering complexity of a real musical signal at the "quantum level", it is clear we are a long way from being able to truly understand the electronic behavior of any audio equipment under "real life" conditions. Thus the effects of high performance audio cables remain among the purest demonstrations of the limitations of the study natural science; which is the disparity between the naturally occurring phenomenon and the simplistic, measured, simulated version of reality.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg så gjennom innlegget ditt i går Asbjørn, og må bare si meg imponert over alt du har satt deg inn i...kan egentlig ikke kommentere det tekniske ved det du sier (men den artikkelen jeg linket til kommer inn på dette med LC- genererte frekvenspåvirkninger og disse refleksjonene som kan oppstå ved termineringer, som har med impedans- mismatch å gjøre så vidt jeg "forstår")

    Ellers kommer det "kabelkurset" fra Tara Labs inn på parametre ved en kabel som gjør den mest mulig "uavhengig" av forsterkeriet den kobles til for forutsigbar ytelse, så vidt jeg husker. Og litt diskusjon omkring kabler som "tonekontroller".

    Ellers er det også litt kvasivitenskap å finne diverse forvrengningsverdier for kabler på nettet, ta dette for den "fulle sannhet" og så gjøre morsomme regnestykker om at lydforringelse i en kabel er tusendedeler av påvirkningen fra en forforsterker, dvs uhørlig for alle jordiske vesener. Eller å utlede disse billledmessige beskrivelsene av mygg i kombinasjon med pressluftbor..i min verden er det mer som å høre en flue summe samtidig som noen snakker til en, eller deromkring.. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Ellers er det også litt kvasivitenskap å finne diverse forvrengningsverdier for kabler på nettet, ta dette for den "fulle sannhet" og så gjøre morsomme regnestykker om at lydforringelse i en kabel er tusendedeler av påvirkningen fra en forforsterker, dvs uhørlig for alle jordiske vesener. Eller å utlede disse billledmessige beskrivelsene av mygg i kombinasjon med pressluftbor..i min verden er det mer som å høre en flue summe samtidig som noen snakker til en, eller deromkring..
    Det er ikke mye kvasi der. Du kan også godt tiltro meg evnen til å regne på disse tingene selv, heller enn å måtte google frem tall. ;) Noen ganger legger jeg ved linker til referanser eller bakgrunnsinfo, selv om dette er ting jeg selv kjenner til fra før. Det kunne jo tenkes at noen andre ønsker å lese seg opp.

    De "eksakte detaljene" for hvordan en elektromagnetisk bølge brer seg langs en leder har vært rimelig godt kjent i nesten 150 år. Se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Maxwell's_equations. Anvendelsen av dette er basis for alt elektronisk ingeniørarbeid siden Marconi oppfant radioen, og har vist seg å fungere helt utmerket for alt fra mikroprosessorer til undersjøiske effektoverføringer. Kvantefysiske effekter begynner først å gjøre seg gjeldende når ting blir så små at du begynner å manipulere enkeltelektroner, eksempelvis i en mikroprosessor som prøver å klemme inn flere millioner transistorer på en brikke på størrelse med en fingernegl. Hvorfor skulle digre hifikabler plutselig være i en helt annen fysisk virkelighet enn all annen elektronikk?

    Deler av den teksten du siterte er forresten rent tøv, som f eks:
    An audio signal consists of extraordinarily complex multi-frequency bundles whose precise timing relative to each other (phase) must remain constant in order to accurately convey the original event. The subtle skin effect non-linearity's produce very small phase shifts...
    Selv brutale mengder frekvensavhengig fasedreining er knapt hørbart. Det kan likevel være hørbart under gunstige forhold gjennom opptaks- og avspillingskjeden, bl.a.:
    Mainly, phase distortion is difficult to test and to prove. On the implementation side, phase-linear (accurate) source material and reproduction equipment are necessary:

    1) minimalist mic'ing required - no multi-mic'ing or studio mic'ing
    2) no mixing board analog equalization, because analog equalization filters alter phase!
    3) preferably no reverb or additional post-processing
    4) phase linear amplification required (any good quality amplifier)
    5) phase linear speakers, e.g. crossover-less single driver speakers like Quad electrostats
    http://www.ocf.berkeley.edu/~ashon/audio/phase/phaseaud2.htm

    Med vanlige høyttalere, f eks dine, vil fasedreiningen gjennom kabelen være en bagatell i forhold til hva som foregår i delefilteret. Det er forøvrig veldig lite ved skin effect som er ikkelineært. Ved høye frekvenser tenderer strømmen til å gå i overflaten av kabelen, sånn at det effektive tverrsnittet minker, seriemotstanden øker, og induktansen avtar bittelitt. Den endringen er konstant for en gitt frekvens, slik at den kan kompenseres på andre måter hvis man synes det skulle være viktig. Den er forøvrig mye mindre enn både produksjonstoleransene på komponentene i delefilteret i høyttalerne dine og endringen i komponentverdier som følge av at høyttalerne varmes opp etter hvert som du spiller musikk.

    Jeg får ikke mer tillit til "forklaringen" når de skriver:
    Therefore, all audio cables create varying degrees of so called "mismatch reflections" between source and load. It is then reasonable to assume that audio cable designs that happen to come closer to an ideal impedance should in principle reduce these distortions, as is the case in the RF world.
    Pray tell, hvilken karakteristisk impedans er "ideell" for å minimere refleksjoner i en kabel som skal kobles mellom en forsterker med utgangsimpedans på kanskje 0,01 ohm og en høyttaler med frekvensavhengig impedans som varierer mellom noe sånt som 4 og 30 ohm?

    Tommelfingerregel, etter å ha lest det meste av kabelpoesi: Hvis forklaringen inneholder ordet "quantum" er det sludder. ;)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg vet ikke hvor du holder til, men kanskje har du en bra hifisjappe i nærheten? Hvis du f. eks. bor i nærheten av Oslo, så er det vel en del muligheter der. Spør om å få demonstrert hvordan noen kabel- toppmodeller høres ut i forhold til enkleste sort. Helst på et så bra anlegg som mulig. Dette kunne bli en øye(øre)- åpner..selv om det ikke er natt- og dag- forskjell fra første sekund.

    Du trenger jo uansett å oppdatere referansene som du selv har sagt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Jeg vet ikke hvor du holder til, men kanskje har du en bra hifisjappe i nærheten? Hvis du f. eks. bor i nærheten av Oslo, så er det vel en del muligheter der. Spør om å få demonstrert hvordan noen kabel- toppmodeller høres ut i forhold til enkleste sort. Helst på et så bra anlegg som mulig. Dette kunne bli en øye(øre)- åpner..selv om det ikke er natt- og dag- forskjell fra første sekund.

    Du trenger jo uansett å oppdatere referansene som du selv har sagt?
    Det er faktisk en god idé. Jeg skal en tur innom Oslo Hifi-Center for å kjøpe ny pickup til platespilleren etterhvert, og hvis jeg dropper såpass mye penger på en pickup som jeg har tenkt å gjøre, regner jeg med at de vil være mer enn villige til å demonstrere high-end-kabler også. (Platespilleren min kom opprinnelig fra high-end-rommet der.) Spørsmålet er om jeg får gjøre lyttetesten på min måte, altså i den rekkefølgen jeg bestemmer og uten "hjelpsomme" forklaringer, eller om det vil henge en kabelpusher over meg og fortelle meg hva jeg skal høre. Nordost-selgere er i en egen klasse der.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Du kan eventuelt ta med de beste kablene dine? Se om de har noen virkning?

    Lyric Hifi har muligens et bra Accuphase- oppsett også. Si Trygve (som kjøpte C-2410) har sendt deg..han Tor der klarer sikkert å selge deg noen kabler også..
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Asbjørn skrev:
    Det er faktisk en god idé. Jeg skal en tur innom Oslo Hifi-Center for å kjøpe ny pickup til platespilleren etterhvert, og hvis jeg dropper såpass mye penger på en pickup som jeg har tenkt å gjøre, regner jeg med at de vil være mer enn villige til å demonstrere high-end-kabler også.
    Hvordan forsvarer du kjøp av en dyr pickup? Hva er forskjellen mellom en billig og en dyr. Så og si alle MC-pickuper er bygd over samme lest. Forskjeller i materialkostnader, arbeidstid, ...... er marginalt! Jeg tror jeg kan benytte alle argumenter fra kabeldebatten i dette tilfelle også. For å bruke din terminologi, - når går en vanlig pickup over til å bli en sirkus-pickup?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    6.076
    Antall liker
    4.568
    Torget vurderinger
    1
    ayaboh skrev:
    Jeg tror jeg kan benytte alle argumenter fra kabeldebatten i dette tilfelle også. For å bruke din terminologi, - når går en vanlig pickup over til å bli en sirkus-pickup?
    Ja tenk på det: Dyre highend pickup'er som er håndlaget og utviklet av en gammel japaner som verken har synet eller hørselen inntakt. Særlig! Dette stinker jo placebo hele veien fram til Hi-Fi alteret. Alle vet jo at moderne teknologi muliggjør pickuper som løser oppgaven for en brøkdel av prisen.

    Å bruke noen over dette beløpet er idioti. Tenk hvor mye musikk de kunne ha fått for pengene, hvis de bare hadde vært glad i musikk framfor å dille med alt dette dyre utstyret.







    ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Asbjørn skrev:
    Det er faktisk en god idé. Jeg skal en tur innom Oslo Hifi-Center for å kjøpe ny pickup til platespilleren etterhvert, og hvis jeg dropper såpass mye penger på en pickup som jeg har tenkt å gjøre, regner jeg med at de vil være mer enn villige til å demonstrere high-end-kabler også.
    Hvordan forsvarer du kjøp av en dyr pickup? Hva er forskjellen mellom en billig og en dyr. Så og si alle MC-pickuper er bygd over samme lest. Forskjeller i materialkostnader, arbeidstid, ...... er marginalt! Jeg tror jeg kan benytte alle argumenter fra kabeldebatten i dette tilfelle også. For å bruke din terminologi, - når går en vanlig pickup over til å bli en sirkus-pickup?
    De viktigste grunnene er at det er lett hørbare forskjeller, som også er lette å måle og forklare innenfor kjent fysikk, og at jeg forstår hva tingen gjør og hvordan den gjør det. Av alle komponenter i avspillingskjeden er de de elektromekaniske, pickup og høyttaler, som påvirker lyden mest. (Den påstanden baserer jeg både på egen erfaring og teoretisk forståelse av hva som foregår.)

    I dette tilfellet, en Lyra Delos, er det også litt innovasjon i oppbygningen av pickupen. Med så små produksjonsvolumer som det vil være snakk om her er det prisverdig at noen fortsatt prøver å lage en "bedre musefelle". Dessuten vil det være vanskelig for meg å snekre sammen en slik i kjellerboden, noe jeg ikke kan si om kabler.

    For meg faller betalingsviljen fort over dette prispunktet, så jeg vil ha problemer med å forsvare en pickup til den doble eller firedoble prisen, selv om den skulle være bedre på alle punkter. Sirkus blir det når eneste dokumenterbare forskjell dreier seg om utrydningstruede treslag i pickup-kroppen og håndmalte japanske skrifttegn. Det betaler jeg ikke fem øre for...

    Edit: Jeg har heller ingen problemer med å se at gode høyttalere vil bli nokså dyre (og store). Tilnærmet state-of-the-art vil lett havne rundt et par hundre tusen som butikkpris i Norge. Da får du sånt som KEF Reference 207/2, Aerial Acoustics 20T, osv. Selv i den klassen er det enkelte kompromisser i konstruksjonen for å holde størrelse og pris på et "rimelig" nivå. Det er mulig å spare litt på å konstruere og bygge høyttalere selv, men det går fort med et årsverk for å lage noe som er tilnærmelsesvis i samme klasse. Med høyttalere starter sirkuset når noen prøver å selge luksushøyttalere til millionpriser, men som er dårligere på alle objektive kriterier som off-axis respons, forvrengning, etc., og produsenten argumenterer med løsninger som beviselig har lite eller ingen ting med opplevd lydkvalitet å gjøre. Sånne finnes. ;)

    Etter å ha tenkt litt, tror jeg kanskje DIY-alternativet er den viktigste testen for meg. Er jeg i stand til å lage en slik selv, hva vil det koste i deler og verktøy, og hvor lang tid vil det ta meg å gjøre det? For kabling kan jeg stort sett matche alle relevante parametre på noen kveldstimer med verktøy jeg allerede har og for noen hundrelapper i deler. Et par state-of-the-art høyttalere vil koste meg 50-60 tusen i deler og ta et år eller to å konstruere og bygge. Det vil være et helt lite livsverk om jeg skulle lage én Lyra Titan pickup.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Hvordan forsvarer du kjøp av en dyr pickup? Hva er forskjellen mellom en billig og en dyr. Så og si alle MC-pickuper er bygd over samme lest. Forskjeller i materialkostnader, arbeidstid, ...... er marginalt! Jeg tror jeg kan benytte alle argumenter fra kabeldebatten i dette tilfelle også. For å bruke din terminologi, - når går en vanlig pickup over til å bli en sirkus-pickup?
    Det er ganske lett å forstå at med snevrere toleranser og finere sliping blir produksjonskostnaden dyrere. Jo lenger opp på "stigen" man kommer, jo brattere stiger kostnadsnivået.

    I alle fall er det lett å forstå for en som har erfaring fra mekanisk konstruksjon og produksjon.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Tror ikke høyttalere til 200 000 hjelper mye hvis resten av anlegget (inkludert kabler...) koster 30 000.

    Jeg vil anta at på midfi- elektronikk fra hifiklubben er superhøyttalere like bortkastet som superkabler. Dette sier jeg utifra hvordan lyden fra mine høyttalere har endret seg drastisk med stadig bedre kilde, forsterker og kabler.

    (Ja jeg brukte dem faktisk sammen med midfi-elektronikk en stund..det blir jo lyd, men lyden blir ikke så fryktelig mye bedre enn lyden fra Kef Q7 til 1/12- del av prisen av Faberne.. Lydforbedringen ved midfi-elektronikk tror jeg mye skyldes det mer solide kabinettet og lite annet..)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    6.076
    Antall liker
    4.568
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Det er ganske lett å forstå at med snevrere toleranser og finere sliping blir produksjonskostnaden dyrere. Jo lenger opp på "stigen" man kommer, jo brattere stiger kostnadsnivået.

    I alle fall er det lett å forstå for en som har erfaring fra mekanisk konstruksjon og produksjon.
    Ja, alle forstår at en "finere" sliping fanger opp mer av rillene.

    Her er sakset litt mer av produsentens forklaring på kvalitetene til Lyra Delos:
    The Delos also has a microridge stylus on a boron cantilever for outstanding tracking, a non-parallel solid machined metal body for low resonances, and 6-N high-purity copper coils and nude construction for greater clarity. The result is clearly improved sound quality, particularly resolution, tracking ability, dynamic range, transient impact and immediacy.

    Ved siden av kvaliteten på nåla, fremhever de nålarm i Boron, metallkropp og spesielt ren kobbertråd.

    Går man til en konkurrerende produsent av pickuper, Ortofon, så bruker de en annen tråd i sin MC Windfeld. Også den 6N kobber, men i tillegg som monokrystall og med gullbelegg.

    Hvorfor tror du seriøse pick-up produsenter vektlegger såvidt minutiøse kvalitetsparametere som kabeltråd?
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Materialet i pickupen bør være ultrarent og ha fin krystallstruktur, men materialet i de 2 m signalkabel og 3 m høyttalerkabel (ganger 2) jeg har i anlegget har selvfølgelig ikke annet enn placebovirkning da.. ;D
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    326
    Antall liker
    178
    Torget vurderinger
    2
    Svaret på spørsmålet ditt er to-delt

    1) Den ene kabelen låter bedre (eller annerledes) enn den andre.
    2) Også pu-produsenter henger seg på "kabelhysteriet". De er jo også avhengig av salg, så de har vel ikke noe valg!

    Og da er vi kommet like langt!

    Jeg har hatt pu-er med ulik kabling (kobber/sølv) fra respektert produsent (zyx). Med hånden ppå hjertet: Jeg kan ikke si at jeg kunne skille den ene fra den andre! i mitt oppsett (stort sett ARC)!
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    560
    Antall liker
    3
    Kule-Trygve skrev:
    Materialet i pickupen bør være ultrarent og ha fin krystallstruktur, men materialet i de 2 m signalkabel og 3 m høyttalerkabel (ganger 2) jeg har i anlegget har selvfølgelig ikke annet enn placebovirkning da.. ;D
    Hehe, men pass på! Hvis du begynner å grave mer nå blir noen å insistere på at du kjøper en bok av en eller annen som slapp unna "Hjernevask" med Harald Eia. Hvis du spør hva som står der blir de å svare at hjernen er helt fantastisk til å bedra deg og at det fins mer mellom himmel og jord ... for det sier vitenskapen ??? ::)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    pedal skrev:
    Dazed skrev:
    Det er ganske lett å forstå at med snevrere toleranser og finere sliping blir produksjonskostnaden dyrere. Jo lenger opp på "stigen" man kommer, jo brattere stiger kostnadsnivået.

    I alle fall er det lett å forstå for en som har erfaring fra mekanisk konstruksjon og produksjon.
    Ja, alle forstår at en "finere" sliping fanger opp mer av rillene.

    Her er sakset litt mer av produsentens forklaring på kvalitetene til Lyra Delos:
    The Delos also has a microridge stylus on a boron cantilever for outstanding tracking, a non-parallel solid machined metal body for low resonances, and 6-N high-purity copper coils and nude construction for greater clarity. The result is clearly improved sound quality, particularly resolution, tracking ability, dynamic range, transient impact and immediacy.

    Ved siden av kvaliteten på nåla, fremhever de nålarm i Boron, metallkropp og spesielt ren kobbertråd.

    Går man til en konkurrerende produsent av pickuper, Ortofon, så bruker de en annen tråd i sin MC Windfeld. Også den 6N kobber, men i tillegg som monokrystall og med gullbelegg.

    Hvorfor tror du seriøse pick-up produsenter vektlegger såvidt minutiøse kvalitetsparametere som kabeltråd?
    Skal ikke påstå at det er noen 'vitenskapelig bevist' forskjell. Men 0,3 millivolt ved 0 dB fra en MC-pickup er noe annet enn 1-2 volt fra en linjekilde. En vanlig signalkabel er også noe annet enn spoletråden i en pickup (gjerne tynnere enn et menneskehår) når det gjelder betydningen av renhet. Intuitivt, om ikke annet.

    Uansett, og like forbannet. Jeg tror nåleslipningen og cantilevermaterialet er det viktigste tross alt. ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis en ser på Stereophiles test av enkelte forsterkere ser en at i enkelte tilfeller er kun prisen high end.

    Et godt eksempel på det er Edge NL12
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Anonym skrev:
    Hvis en ser på Stereophiles test av enkelte forsterkere ser en at i enkelte tilfeller er kun prisen high end.

    Et godt eksempel på det er Edge NL12
    Jeg våger påstanden at du har totalt ikke peiling på hva du snakker om ;D
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Kule-Trygve skrev:
    Tror ikke høyttalere til 200 000 hjelper mye hvis resten av anlegget (inkludert kabler...) koster 30 000.

    Jeg vil anta at på midfi- elektronikk fra hifiklubben er superhøyttalere like bortkastet som superkabler. Dette sier jeg utifra hvordan lyden fra mine høyttalere har endret seg drastisk med stadig bedre kilde, forsterker og kabler.

    (Ja jeg brukte dem faktisk sammen med midfi-elektronikk en stund..det blir jo lyd, men lyden blir ikke så fryktelig mye bedre enn lyden fra Kef Q7 til 1/12- del av prisen av Faberne.. Lydforbedringen ved midfi-elektronikk tror jeg mye skyldes det mer solide kabinettet og lite annet..)

    Det kommer helt ann på hvor tungdreven høyttalern er. Wilson har hatt gode demoer med "billig" elektronikk, Avantgarde Trio kan benyttes med en liten integrert 10 watts forsterker. Tror høyttalere fra begge disse produsentene vil knuse det meste annet selv med billig elektronikk og kabler fra Kina til en 50-lapp


    Må inkludere mine gamle høyttalere; MG 3.6. Spillte som f.... med DIY klasse D som jeg gav 8000,- for uten kabinett.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Men uavhengig av tungdrevenhet vil dyrere kilder og forsterker ha mer godlyd å sende videre til høyttaleren. Og jeg er en av dem som mener kablene også har en del å si da.

    På samme måte er det antakelig liten vits med en cd- spiller til 200 000 dersom resten av anlegget koster 30 000. Men i sistnevnte tilfelle er det antakelig enda mer bortkastet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Zomby_Woof skrev:
    pedal skrev:
    Dazed skrev:
    Det er ganske lett å forstå at med snevrere toleranser og finere sliping blir produksjonskostnaden dyrere. Jo lenger opp på "stigen" man kommer, jo brattere stiger kostnadsnivået.

    I alle fall er det lett å forstå for en som har erfaring fra mekanisk konstruksjon og produksjon.
    Ja, alle forstår at en "finere" sliping fanger opp mer av rillene.

    Her er sakset litt mer av produsentens forklaring på kvalitetene til Lyra Delos:
    The Delos also has a microridge stylus on a boron cantilever for outstanding tracking, a non-parallel solid machined metal body for low resonances, and 6-N high-purity copper coils and nude construction for greater clarity. The result is clearly improved sound quality, particularly resolution, tracking ability, dynamic range, transient impact and immediacy.

    Ved siden av kvaliteten på nåla, fremhever de nålarm i Boron, metallkropp og spesielt ren kobbertråd.

    Går man til en konkurrerende produsent av pickuper, Ortofon, så bruker de en annen tråd i sin MC Windfeld. Også den 6N kobber, men i tillegg som monokrystall og med gullbelegg.

    Hvorfor tror du seriøse pick-up produsenter vektlegger såvidt minutiøse kvalitetsparametere som kabeltråd?
    Skal ikke påstå at det er noen 'vitenskapelig bevist' forskjell. Men 0,3 millivolt ved 0 dB fra en MC-pickup er noe annet enn 1-2 volt fra en linjekilde. En vanlig signalkabel er også noe annet enn spoletråden i en pickup (gjerne tynnere enn et menneskehår) når det gjelder betydningen av renhet. Intuitivt, om ikke annet.

    Uansett, og like forbannet. Jeg tror nåleslipningen og cantilevermaterialet er det viktigste tross alt. ;)
    Pickupen består av knøttsmå presisjonsdeler med mekanisk bevegelse, fjæring og demping i et magnetfelt som skal være så homogent som mulig for ikke å tilføre forvrenging ved "store" utsving. Det er ikke helt enkelt å få til. Jeg blåser ærlig talt i hvilket materiale spolen er laget av, for det er ikke der forskjellen ligger. Ørlittegranne ulinearitet i den mekaniske fjæringskarakteristikken eller i magnetfeltet som spolen beveger seg i vil gjøre mye større forskjell enn hvor mange nitall det er i renhetsgraden av kobberet i spolen. Men med så små mengder kobber som det er snakk om her, koster det i praksis ikke mer å bruke superrent metall og annonsere med det, i tilfelle noen biter på det argumentet. Sånn er det bare. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Anonym skrev:
    Hvis en ser på Stereophiles test av enkelte forsterkere ser en at i enkelte tilfeller er kun prisen high end.

    Et godt eksempel på det er Edge NL12
    Jeg våger påstanden at du har totalt ikke peiling på hva du snakker om ;D
    http://www.stereophile.com/content/edge-nl-12-power-amplifier-measurements
    Holy Cow!


    Til sammenligning, her er samme test på min Hypex UcD400HG klasse-D-forsterker, riktignok ved noe lavere signalnivå. Det forsterkerkortet koster kr 1148 på dynaBel og en matchende strømforsyning koster 1445. Med kabinett og det hele ender vi kanskje på sju-åtte tusen for en fiks ferdig stereo effektforsterker som banker den der langt ned i støvlene. Sirkusforsterker. ;D
     

    Vedlegg

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    I imagine that this proves the adage about "the first watts being the most important," as Paul would not be asking the NL-12 to cross that demarcation line of 1A output current for much of the time. Below that point, the Edge does offer excellent measured performance; above it, the extra distortion on musical peaks will only last for the duration of the transient, which will work against audibility. Only on sustained high-level music will the Edge's sound become harsh.—John Atkinson

    Det er vel bare å ikke skru volumet helt i været, så merker du vel ikke til noen eventuell forvrengning?
    Om man får den brukt til en brøkdel av nypris er det vel bare å løpe og kjøpe..?
    Hvis du er mer interessert i musikk enn å lese grafer, så er det en til salgs nå.
    (Jeg har nl 10.1 og antar den ikke er så forskjellig fra 12.1)
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Dette var da ingen bombe når det gjelder Edge. De har vel gjort det samme med forsterkerne sine som med cd-spillerne ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Image is everything.

    Det er en forsterker med nypris på over 100k og den er neppe bedre enn en ordinær Rotel forsterker.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Asbjørn om du gidder å lese side 1 og 2 i den testen det er linket til, ser du det ikke er noe å utsette på lyden. Og jeg vedder en nyre på at min 10.1 slår dine digitale greier i klovnemanesjen hvilken dag som helst. ;D

    Hva står dBr for forresten? dB reduced eller noe? Er det en viktig parameter?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Det er vel bare å ikke skru volumet helt i været, så merker du vel ikke til noen eventuell forvrengning?
    Om man får den brukt til en brøkdel av nypris er det vel bare å løpe og kjøpe..?
    Hvis du er mer interessert i musikk enn å lese grafer, så er det en til salgs nå.
    (Jeg har nl 10.1 og antar den ikke er så forskjellig fra 12.1)
    Jeg vil ikke ta i en slik med en nebbtang!

    dBr er forøvrig decibel (relative), altså avvik i forhold til et eller annet referansesignal.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn