I det siste har "forsøksriggen" min for sånt vært å koble opp flere sett kabler mellom Transporter og DEQX, altså analog RCA og XLR pluss digital RCA og XLR, og velge én av dem som "referanse". Jeg sjekker nivået via DEQX og laptop, slik at jeg kan nivåmatche signalet på hver inngang til +/- 0,1 dB før jeg sammenligner lyden. Etter nivåmatching er det forbausende vanskelig å høre forskjeller. Så kan jeg holde referansen konstant og bytte av hjertens lyst på de andre inngangene, mens jeg gjør gjentatte A/B-tester mellom referansen og hva det nå er som står i de andre inngangene.
Eksempel: Hvis jeg har en "god" digital XLR-kabel som referanse og forsøker ulike digitale RCA-kabler, så kan det hende at jeg ikke hører forskjell på referansen og testobjekt 1. Hvis jeg bytter til testobjekt 2 og fortsatt ikke hører forskjell på referansen og testobjekt 2, må det bety at testobjekt 1 og 2 låter likt, både med hverandre og med referansen. (Se "Mad Science"-tråden i signaturen, nest siste side.)
Jeg utelukker fortsatt ingen ting, men jeg må innrømme at jeg blir mer og mer skeptisk etter hvert som jeg får mer erfaring. Noen sammenheng mellom pris og kvalitet på nivåer over noen hundrelapper har jeg veldig vanskelig for å finne. Annerledes, kanskje, men ikke bedre.