Ola!
det gikk opp for meg at det var ironi etter at jeg hadde trykket på knappen - beklager.
Asbjørn!
Jeg holder på med et kloakkrørsub prosjekt og har lest noen lenkene du har lagt ut. det som jeg tror flere enn meg registerer når vi lytter til musikk er at man noen ganger får en skjærende lyd i øret, som vel defineres som high Q ved spesifikke frekvenser. Dette ble nevnt under lenken EE times om HT. Interesant nok så kunne man ikke måle dette i lytterommet fordi det ble usynlig selv med høyoppløslig måling, men problemfrekvensen ble målt i ett ekkofritt rom. I dette tilfellet lå feilen i HT konstruksjonen på 280Hz. I de tilfellene jeg hører dette har jeg tippet at problemet ligger mellom 200 - 500Hz. Siden jeg har erfart dette hjemme med to ulike HT konstruksjoner, plassert ulikt, så er konklusjonen at det er på innspillingen av mediet problemet ligger.
1: Interessant nok i den refererte lenken nevner man ikke viktigheten av ekstremkabler når de måler - så det er vel et bevis på at viktigheten er overdrevet?
2: I hvilken grad opplever andre high Q fra selve mediene? Konkret, Patricia Barber, Mythology på vinyl. den skulle være så audiofil i kvaliteten at innspillingen er overjordisk. Men saken er at dette låter helt ræva (unnskyld). Vokalen skjærer i ørene i frekvensområdet 230-450Hz et sted. Det er rett slett ikke spillbart. Det er særlig spor to, moon, som er forferdelig. Hva skjer når man opplever slike innspillinger?
3: Klarer man med et oscilloskop i lytterommet å skille mellom direkte lyd og reflektert lyd?
4: Dersom man måler frekvenskurven inn på HT og sammenligner for eksempel med en måling fra sweet spot med mikrofon, vil man kunne se om det er refleksjoner som roter til lydbildet?
5: Det skulle vært morsomt å vite i hvilken grad de gjengse HT på markedet i dag var testet i ekkofritt rom eller ei?
Sonny
det gikk opp for meg at det var ironi etter at jeg hadde trykket på knappen - beklager.
Asbjørn!
Jeg holder på med et kloakkrørsub prosjekt og har lest noen lenkene du har lagt ut. det som jeg tror flere enn meg registerer når vi lytter til musikk er at man noen ganger får en skjærende lyd i øret, som vel defineres som high Q ved spesifikke frekvenser. Dette ble nevnt under lenken EE times om HT. Interesant nok så kunne man ikke måle dette i lytterommet fordi det ble usynlig selv med høyoppløslig måling, men problemfrekvensen ble målt i ett ekkofritt rom. I dette tilfellet lå feilen i HT konstruksjonen på 280Hz. I de tilfellene jeg hører dette har jeg tippet at problemet ligger mellom 200 - 500Hz. Siden jeg har erfart dette hjemme med to ulike HT konstruksjoner, plassert ulikt, så er konklusjonen at det er på innspillingen av mediet problemet ligger.
1: Interessant nok i den refererte lenken nevner man ikke viktigheten av ekstremkabler når de måler - så det er vel et bevis på at viktigheten er overdrevet?
2: I hvilken grad opplever andre high Q fra selve mediene? Konkret, Patricia Barber, Mythology på vinyl. den skulle være så audiofil i kvaliteten at innspillingen er overjordisk. Men saken er at dette låter helt ræva (unnskyld). Vokalen skjærer i ørene i frekvensområdet 230-450Hz et sted. Det er rett slett ikke spillbart. Det er særlig spor to, moon, som er forferdelig. Hva skjer når man opplever slike innspillinger?
3: Klarer man med et oscilloskop i lytterommet å skille mellom direkte lyd og reflektert lyd?
4: Dersom man måler frekvenskurven inn på HT og sammenligner for eksempel med en måling fra sweet spot med mikrofon, vil man kunne se om det er refleksjoner som roter til lydbildet?
5: Det skulle vært morsomt å vite i hvilken grad de gjengse HT på markedet i dag var testet i ekkofritt rom eller ei?
Sonny