Nordost og prislogikk!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Asbjørn skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Det er vel bare å ikke skru volumet helt i været, så merker du vel ikke til noen eventuell forvrengning?
    Om man får den brukt til en brøkdel av nypris er det vel bare å løpe og kjøpe..?
    Hvis du er mer interessert i musikk enn å lese grafer, så er det en til salgs nå.
    (Jeg har nl 10.1 og antar den ikke er så forskjellig fra 12.1)
    Jeg vil ikke ta i en slik med en nebbtang!

dBr er forøvrig decibel (relative), altså avvik i forhold til et eller annet referansesignal.
    Jeg skal ikke krangle med noen grafer jeg ikke skjønner betydningen av, men kan bare si at min 10.1 er på et annet nivå enn effektdelen av Accuphase E-550 mht kontroll (at lydbildet er hugget i 3D uten antydning til å bli dvaskt definerer jeg det som), samt mht å frembringe detaljer. Og alt dette med dårligere kabel mellom preen i Accuphasen og Edgen enn det jeg vanligvis bruker. Og Accuphasen er ikke dårlig, om en leter på nettet finner en veldig rosende omtaler av denne. Så jeg er altså fornøyd med hva ørene forteller meg, jeg! Men min 10.1 har jo en nypris nesten 3 ganger så mye som Accuphasen, så det skulle bare mangle at den ikke var bedre.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.798
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    nb skrev:
    Anonym skrev:
    Det er en forsterker med nypris på over 100k og den er neppe bedre enn en ordinær Rotel forsterker.
    Rotel RB1080
    ...
    Og med dobbel belastning i forhold til Edge.
    For en ekstra neve penger (dvs ca halv pris (?) av skrekkeligheten fra Edge) får man nesten SOTA ytelse med 400W i 4 ohm fra Bryston, et par 7B SST:

Fig.8 Bryston 7B SST2, HF intermodulation spectrum, DC–24kHz, 19+20kHz at 400W peak into 4 ohms (linear frequency scale).

3. harmoniske rett rundt under -100 dB og 2 harmoniske rett over - 110 dB

Noen mener riktig nok at Bryston tenderer mot det «kjedelige» ... 2 cent på at de spiller kjedelig musikk.

mvh
    KJ

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Er det noen av dere grafoholikere som egentlig kan fortelle den lydmessige konsekvens av at disse grafene for Edge ikke ser så veldig vakre ut?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.643
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er intermodulasjonsforvrengning med et signal på 19 og 20 kHz. Alt annet enn de to strekene ved de frekvensene er ulyder som forsterkeren legger til. Dette sier noe om i hvilken grad lydbildet "gror igjen" når forsterkeren prøver å gjengi et komplekst signal, som f eks musikk. Mye intermodulasjonsforvrengning vil nødvendigvis gå utover detaljoppløsning, stereoperspektiv osv. Med sidebånd langt unna signalet, altså høyereordens forvrengning, vil dette også gi hardhet og en "teknisk klang" på topper i musikken. Det kan sikkert forveksles med "dynamikk", men det som skjer er altså at forvrengningen øker voldsomt ved pådrag.

V

vredensgnag

Gjest
    Joda, men forvrengning er så bra og Edge skal sikkert ha skryt fordi de har klart å finne frem til an forsterker som forvrenger så musikalsk. Var det ikke slik det lød sist de var på roteloftet?

Uttrykk som grafoholiker kan man vel spare seg for?
    Og hvor vanskelig er det egentlig å forstå oversikten? Det står tydelig at det er gitt pulser ved 19 og 20kHz, og så har forsterkeren laget en rekke tilleggspulser i stedet for å gjengi de to opprinnelige korrekt. Kan man forstå summen på en kassalapp burde dette også gli inn lett.

Atkinson er så forbauset over resultatet at han først tror det må være feil. Men siden begge kanaler gir samme resultat så konkluderer han med at dette er som ønsket, om enn ikke i hans verden.

Burde være en tankevekker for dem som søker en cd-spiller med minst mulig jitter som skal kobles til dette treskverket.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.012
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hele HiFi begrepet (i betydningen high fidelity to the original signal) er høyst suspekt da svært mye lovprist utstyr lever av å legge forvrenging og andre uhumskheter til det opprinnelige signal. Kunsten er bare å finne forvrengning som lytteren liker......

Utstyr uten slike uhumskheter blir ofte anklaget for å lyde kjedelig. Mulig det - men hva blir så igjen av HiFi som begrep?

V

vredensgnag

Gjest
    Selvsagt er dette kun et problem dersom produsent eller sluttbruker hardnakket påstår at lydsum er tettest mulig på utgangspunktet; selger man en lydsignatur eller sverger man til en, så er det helt i orden at komponenter farger.
    Dersom Edge har sagt at de i denne forsterkerfamilien har funnet frem til et intermodulasjonsmønster som tillegger kilden en nødvendig aura for at det man hører skal lyde organisk, så har man fått den informasjonen man trenger for å ta et valg. Om Edge derimot har anvendt hifi-klisjéer om mest mulig kildetro gjengivelse, og at de er kommet mye lenger enn andre i å oppnå transparens, så stiller saken seg annerledes.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er dette eneste Edge forsterkeren som det ligger offentlige målinger på? Det ble vel sagt fra Edge i forbindelse med testen i Stereophile at eksemplaret var defekt. Dersom det skulle stemme, skulle man tro de var svært interessert i å rette opp inntrykket ved å la forsterkerne deres bli målt flere ganger.

V

vredensgnag

Gjest
    Hadde jeg vært hifi-produsent som skulle få en komponent vurdert av Stereophile ville jeg håndbåret enheten til redaksjonen, og forsikret meg om at den var som den skulle være innen jeg forlot lokalene. Trur eg.

Dette er vel kun interessant en passant, i en diskusjon omkring prislogikk. Og emnet dukket vel opp fordi Anonyms innsikt i emnet ble trukket i tvil, på forholdsvis kruttsterkt vis.

Ellers tjener eksemplet også som bevisførsel for den fortrenging vi er flinke til når kjensgjerninger ikke passer til dogmene - da undertrykker vi fakta eller omskriver dem, slik at vi kan fortsette å holde oss til dogmene.

Best slik.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    656
    Bruken av uttrykk som grafoholikere føyer seg helt inn i mønsteret at det er "kult" og "kultivert" å være ignorant overfor realfag, mens det ikke er stuerent å være dårlig i språk og humaniora. Jeg er så lei av folk som koketterer med at de er så dårlige i matematikk og fysikk, mens du aldri hører noen skryte på seg at de ikke kan skrive eller lese.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Var det noen som ble fornærmet av grafoholiker? ;D Sa det bare fordi det ble postet så fryktelig masse grafer med ett..hadde tenkt å bruke "måleonan..." men brukte grafoholiker fordi jeg syntes det var mindre fornærmende..
    Nå er jeg ikke motstander av målinger og teknisk verifisering (jeg er tross alt sivilingeniør selv), men man må se dem i perspektiv til faktisk, opplevd ytelse. I motsetning til de fleste (alle?) av dere har jeg faktisk prøvd ut Edge 10.1 under noenlunde kontrollerte forhold, der jeg har kunnet sammenligne direkte med en Accuphase samt kunnet konstatere at bedre/ dyrere kabler gir bedre lyd, også fra denne Edge`n. Anonym konkluderte (i likhet med dere alle) med at dette ikke var high-end, etter å ha suverent oversett alle den rosende omtalen av lyden fra Edge 12.1.
    Jeg har vanskelig for å klare å høre denne forvrengningen det er snakk om (jeg har riktignok en annen modell, samt at den testede 12.1 antagelig er oppgradert siden 2004). Gidder man lese resten av omtalen i Stereophile, kan man nesten konkludere med at de målte verdiene har liten betydning for det som er audibelt.
    Aner ikke om en Edge- forsterker er spesielt bra til prisen, men om man greier å få den brukt til en brøkdel av nypris, må dette være absolutt noe å vurdere, særlig om en har mulighet til å teste ut selv før kjøp.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Kule-Trygve skrev:
    Var det noen som ble fornærmet av grafoholiker? ;D Sa det bare fordi det ble postet så fryktelig masse grafer med ett..hadde tenkt å bruke "måleonan..." men brukte grafoholiker fordi jeg syntes det var mindre fornærmende..
    Nå er jeg ikke motstander av målinger og teknisk verifisering (jeg er tross alt sivilingeniør selv), men man må se dem i perspektiv til faktisk, opplevd ytelse. I motsetning til de fleste (alle?) av dere har jeg faktisk prøvd ut Edge 10.1 under noenlunde kontrollerte forhold, der jeg har kunnet sammenligne direkte med en Accuphase samt kunnet konstatere at bedre/ dyrere kabler gir bedre lyd, også fra denne Edge`n. Anonym konkluderte (i likhet med dere alle) med at dette ikke var high-end, etter å ha suverent oversett alle den rosende omtalen av lyden fra Edge 12.1.
    Jeg har vanskelig for å klare å høre denne forvrengningen det er snakk om (jeg har riktignok en annen modell, samt at den testede 12.1 antagelig er oppgradert siden 2004). Gidder man lese resten av omtalen i Stereophile, kan man nesten konkludere med at de målte verdiene har liten betydning for det som er audibelt.
    Aner ikke om en Edge- forsterker er spesielt bra til prisen, men om man greier å få den brukt til en brøkdel av nypris, må dette være absolutt noe å vurdere, særlig om en har mulighet til å teste ut selv før kjøp.

Det er jo bare placebo Kule-Trygve :'( , man kan aldri vite hvordan et komponent låter, for hjernen lurer deg jo hele tiden. Jeg er rimelig sikker på at du ikke kan vite hvilken CD som spilles av uten å se på coveret, for hjernen er så fantastisk at den gir deg den musikken du "egentlig" vil ha. Jeg har funnet ut at Placebo-evangelistene jo faktisk har rett. Så nå nynner jeg bare, hjernen gjør resten. "Doo Doo Bi Doo" ah, dette var et bra opptak! Yeah!!! ;)

N

nb

Gjest
    FatmanFlump skrev:
    Det er jo bare placebo Kule-Trygve :'( , man kan aldri vite hvordan et komponent låter, for hjernen lurer deg jo hele tiden. Jeg er rimelig sikker på at du ikke kan vite hvilken CD som spilles av uten å se på coveret, for hjernen er så fantastisk at den gir deg den musikken du "egentlig" vil ha. Jeg har funnet ut at Placebo-evangelistene jo faktisk har rett. Så nå nynner jeg bare, hjernen gjør resten. "Doo Doo Bi Doo" ah, dette var et bra opptak! Yeah!!! ;)
    Når det kommer til ymse esoterisk HiFi, så nevnes det gjerne at det er for elektrofaget ukjente, uoppdagede og ymse mystiske effekter som produsentene av slikt er i besittelse av. Som f.eks disse målingene til Stereophile viser, så er det en ganske drøy antagelse all den tid en produsent ikke ser ut til å ha kontroll på de velkjente effektene en gang. Hos et ordentlig ingeniørfirma (tenk typisk en stor japaner eller tilsvarende) ville en forsterker med en slik prestada sannsynligvis blitt regnet som defekt og den ville aldri ha sett markedet siden en ingeniør ansatt et slikt sted aldri ville finne på å lage noe med en slik ytelse.

High-end? Særlig.

V

vredensgnag

Gjest
    Det spørs hva man legger i high-end.

Rør forvrenger, og man kan ratte ss slik at det også forvrenger. Og folk liker lyden fra rør, og liker tydeligvis også lyden fra rattet ss.

Ikke noe mystisk der.

Men finn for guds skyld ikke på å si at lyden er forvrengt, da blir det bråk.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    "Når det kommer til ymse esoterisk HiFi, så nevnes det gjerne at det er for elektrofaget ukjente, uoppdagede og ymse mystiske effekter som produsentene av slikt er i besittelse av."

Jeg skal vel ikke nevne laser- biasingen i Edge`n, da begynner Asbjørn å lukte blod..

Ellers har jeg sammenlignet med en forsterker fra et slikt japansk, skikkelig ingeniørfirma. Og jeg har nettopp kjøpt en forforsterker fra dette japanske, skikkelige ingeniørfirmaet. Men Edge`n ga rett og slett et løft som effekttrinn. Greier ikke synes noe annet.

N

nb

Gjest
    To eksempler på samme test på rørforsterkere (tilfeldig valgt fra Stereophiles testarkiv)

En Cary CAD-805

Og en Manley 440

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Ellers har jeg sammenlignet med en forsterker fra et slikt japansk, skikkelig ingeniørfirma. Og jeg har nettopp kjøpt en forforsterker fra dette japanske, skikkelige ingeniørfirmaet. Men Edge`n ga rett og slett et løft som effekttrinn. Greier ikke synes noe annet.
    Ingen ting galt i å like litt (mye) forvrengning. Men å da i neste øyeblikk snakke om viktigheten av at kabler skal slippe alt igjennom, ikke besudle signalet osv blir i beste fall merkelig. Hvilket på en måte tar oss tilbake on topic. Skal man f.eks redusere forvrengningen i en kjede starter man der den er størst, kabler kommer laaangt nede på den listen og tistusenvis av kroner der er svært merkelig prioritering om målet er å få signalet renest mulig frem til høyttalerene.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg er tilfeldigvis i den skolen som mener at en helt transparent lydsum fra en forvrengningsfri, digital kilde, gjengitt i et lytterom fra en fullfrekvent transparent høyttaler, der rommet er dempet slik at det er et minimum av romrefleksjoner - er uutholdelig.

Mange syns derimot at det er et ideale.

Selv mener jeg at vi på ulike vis velger den forvrengningen vi liker best - men at vi av en eller annen merkelig grunn er meget uvillige til å akseptere at det er forvrengning vi er ute etter.
    Selvsagt forvrenger en platespiller mye, samme hvor godt den er satt opp. Det behøver ikke bety at det vi hører er dårlig - tvert imot, det kan virke som om den forvrengningen faller meget godt i øret, sammenlignet med et "klinisk" rent signal. Likevel skal det argumenteres som om det er noe galt med det transparente signalet, mens det er lyden fra vinylen som er renest. Det blir helt urimelig.
    Snarere burde vi snakke om hvorvidt vi liker/foretrekker det krydderet som vinylavspilling utgjør - fremstillingsprosessen er fylt med forvrengende trinn, og det blir helt absurd å mene at så mange forvrengende trinn skulle føre til et helt rent sluttresultat. Og da har vi ikke en gang berørt avvik i avspillingen.

Ditto rørforsterkere. Hele poenget med å prøve ut ulike rør, eller velge et bestemt røroppsett, er å finne en forvrengning man liker.

Og når det skrytes av ss-forsterkere fordi disse er så analoge og "varme" i lyden, så viser det seg altså at man i mange tilfeller har forsøkt å introdusere forvrengningskarakteristika i deres signalbehandling.

(1) Som nb skriver blir det da litt underlig å skulle vektlegge strekkenes transparens.

(2) Langt mer interessant er det å vurdere hvorvidt teknologien, når den er som renest i ulike ledd, kommer til kort overfor den naturlige lytteopplevelsen foran et ekte orkester, i en god sal? Mangler det noe, pga begrensninger i teknikken, som virkeligheten inneholder?

Dette siste er det bred enighet om. Det er en floskel innen hifi at teknikken aldri kan matche virkeligheten.
    Og mens man lenge trodde dette skyldtes at teknikken ikke gjenga rent nok, er det mye som nå tyder på at det vi vil ha er forvrengning, og at teknikken er blitt for ren:

1. Populariteten til vinyl, etter en lang periode der digital avspilling rådde grunnen.
    2. Bruk av alternative metoder for spredning fra høyttalerne. (Horn, akustiske linser, rundstrålere, osv.)
    3. Populariteten til rørforsterkere
    4. Bruk av veggrefleksjoner

Hvor lenge er det siden du sist så DDD på en utgivelse? På 80-90 tallet var det et adelsmerke, til nød kunne ADD gå an. (Man bruker selvsagt fortsatt DDD, men det er ikke noe man skryter av lenger.)

Kanskje har vi fått et sammenfall av "renheter" i mikrofonbruk, mulighetene i datamaskiner, høyere oppløsning i opptaksmaterialet, høyere oppløsning i avspillingen, bedre drivere i høyttalerne, osv - som gjorde at lyden simpelthen ble for klar, for klinisk, for et øre som var på jakt etter "den rette lyden", som altså muligens ikke var den reneste.
    Legger vi så til mulighetene teknikerne har fått for å rette opp lyden (om det synges eller spilles), og det som skjer av kunstig klangpålegg etter miks, så finner vi at kilden som skal gjengis så transparent som mulig er blitt så "teknisk ren" at den virker unaturlig, og derfor må vrenges for å falle godt i øret.

Verdt å tenke over.

Dermed kommer det utsagn om at en Accuphase ikke når opp til en Edge, når den siste vrir og vrenger, mens den første er teknisk renest.

N

nb

Gjest
    Jeg har alltid lurt på hvor langt man kunne komme med software-plugins som emulerte forvrengningsspekteret til ymse utstyr. Så vidt jeg har forstått får man plugings som kan emulere hele konsertsaler svært troverdig og ditto plugins som kan emulere gitarforsterkere o.l. så det burde være en overkommelig oppgave. Da kunne man jo i teorien ha forskjellige anlegg til forskjellig type musikk så lenge resten av kjeden var tilstrekkelig transparent.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    544
    Torget vurderinger
    1
    Bortsett fra at man kan oppnå svært gode intermodulasjonstall (og annet) med skyhøy feedback. So what? det betyr ikke at det nødvendigvis låter bedre.
    Dessverre er det umulig å lage software-plugins kan kompensere for feedback-forvrengningen (populært kalt TIM)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.643
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Neida, jeg lukter ikke blod, og ble ikke engang fornærmet. :)

Men jeg merker meg kontrasten mellom Accuphase som måler så perfekt at den mest innbarkede ingeniør får tårer i øynene og Edge som... vel, ikke gjør det samme, og paradokset som da ligger i å være opptatt av egenstøyen i kabler -165 dB nede fra signalet. Skjønt, kanskje den forsterkeren er så ustabil at knøttsmå lastvariasjoner påvirker forvrengningsspekteret dramatisk, slik at den "avslører kabelforskjeller".

Det er nyttig å forstå litt om hva som foregår i de forskjellige apparatene, og det er gode grunner til å foretrekke bestemte forvrengningskarakteristikker fremfor andre i høyttalere og effektforsterkere, rett og slett fordi det låter bedre, selv om summen av alle forvrengningskomponenter kanskje kan bli høyere enn med en mindre vellydende forvrengningskarakteristikk. Eksempelvis vil forvrenging med "passe mye" andreordens og deretter jevnt (og raskt) fallende nivå på alle høyere ordens forvrengningskomponenter høres "naturlig" ut. Det skyldes igjen både overtonestrukturen vi er vant til å høre fra musikkinstrumenter og psykoakustiske maskeringseffekter, begge deler ting som har vært godt kjent i mange år.

Forvrengningskarakteristikken bestemmes stort sett i effektforsterker og høyttaler, eventuelt også i pickup'en når man spiller vinyl. Alle forsterkere og høyttalere forvrenger i større eller mindre grad, enten vi liker det eller ikke. Det gjør derimot ikke kabler. De påvirker heller ikke spredningskarakteristikken til høyttalerne og knapt nok frekvensgangen i systemet. Og dermed har vi allerede redusert kabler til noe som kommer langt ned på listen over ting som påvirker lydkvaliteten.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    nb skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Ingen ting galt i å like litt (mye) forvrengning. Men å da i neste øyeblikk snakke om viktigheten av at kabler skal slippe alt igjennom, ikke besudle signalet osv blir i beste fall merkelig. Hvilket på en måte tar oss tilbake on topic. Skal man f.eks redusere forvrengningen i en kjede starter man der den er størst, kabler kommer laaangt nede på den listen og tistusenvis av kroner der er svært merkelig prioritering om målet er å få signalet renest mulig frem til høyttalerene.
    Dersom forvrengningen fra forsterkeren er av en slik art at den kan sies å være ønskelig er det vel lite poeng å innføre uønsket forvrengning bare for semantikkens skyld.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    jeg er tross alt sivilingeniør selv
    I så fall er det ganske atypisk at du ikke er mer skeptisk til marketing-svada og kvasiteknisk tåkeprat fra hifi-produsentenes hjemmesider, og at du ikke er mer interessert i hvorfor det dyre utstyret ditt fungerer som det gjør. ...men vi er jo alle forskjellige.

Antar du ikke er siving. innen elektro(nikk), da, eller?

Mvh.

Stein (Ingeniør, men ikke særlig "sivil".) ;)

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    656
    Asbjørn skrev:
    Neida, jeg lukter ikke blod, og ble ikke engang fornærmet. :)

Men jeg merker meg kontrasten mellom Accuphase som måler så perfekt at den mest innbarkede ingeniør får tårer i øynene og Edge som... vel, ikke gjør det samme, og paradokset som da ligger i å være opptatt av egenstøyen i kabler -165 dB nede fra signalet. Skjønt, kanskje den forsterkeren er så ustabil at knøttsmå lastvariasjoner påvirker forvrengningsspekteret dramatisk, slik at den "avslører kabelforskjeller".
    Der jeg har hørt de mest troverdige beretninger om kabelforskjeller, kunne de entydig henføres til dårlig utførte inngangs- og utgangstrinn som var ustabile og kritiske overfor induktiv last i kabler. Den naive eieren, som hadde lagt ut blodpenger for dette mølet, var oppi skyene over at hans utstyr var så dyrt og bra at det kunne skille mellom kabler ;D ;D

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil ikke gi meg inn på noen diskusjon om HT/signal kabler, men jeg kan ikke dy meg fra å tenke på et paradoks. For å måle frekvensområde kan man jo bruke et oscilloskop. Har man et skop som måler opptil 100Mz eksempelvis, så måler man da hele frekvensområde fra ~0Hz til 100Mhz med målekabler til la oss si kr. 47,- for å ta i litt. Dette er da sett ut fra et rent frekvensperspektiv. Jeg sliter derfor litt med logikken............ generelt!

Sonny

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Sonny skrev:
    Jeg vil ikke gi meg inn på noen diskusjon om HT/signal kabler, men jeg kan ikke dy meg fra å tenke på et paradoks. For å måle frekvensområde kan man jo bruke et oscilloskop. Har man et skop som måler opptil 100Mz eksempelvis, så måler man da hele frekvensområde fra ~0Hz til 100Mhz med målekabler til la oss si kr. 47,- for å ta i litt. Dette er da sett ut fra et rent frekvensperspektiv. Jeg sliter derfor litt med logikken............ generelt!

Sonny
    Med Nordost-oscilloscopprober hadde man kanskje klart å måle disse forskjellene.

Mvh Ola

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Nå er jeg tilhenger av REN og KLAR lyd da. Den eventuelle forvrengningen fra Edgen klarer jeg ikke sette fingeren på. Og bedre kabel foran Edge`n gir bedre lyd fra Edgen. Mulig noen synes jeg kanskje har for mange refleksjoner i rommet. Men det var likevel ikke vanskelig å høre den noe grumsete lyden fra en rost rør- forforsterker jeg lånte en gang og kombinerte med Edgen. Impedansmessig så skulle de gå i hop også.

Nei jeg er ikke utdannet innen elektro(nikk), hvordan elektriske kretser egentlig fungerer virket ekstremt komplisert på meg, den gang jeg hadde om det på skolen, og knapt forståelig…

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.643
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Nei jeg er ikke utdannet innen elektro(nikk), hvordan elektriske kretser egentlig fungerer virket ekstremt komplisert på meg, den gang jeg hadde om det på skolen, og knapt forståelig…
    Det syntes jeg også. Det sier kanskje en del om den obligatoriske undervisningen i elektroteknikk på maskinavdelingen ved hederskronede NTH.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Lære om LRC- kretser og lignende var innbakt i et fag som het fysikk. Der ble det brukt engelsk lærebok, men det hjalp ikke særlig.. Vet ikke om slikt ble undervist i elektroteknikk- faget, der kom jeg meg uansett ikke gjennom alt pensum før eksamen..husker det dreide seg mye om vekselspenning, imaginære tall, transisterer, dioder, faser og overspenningsvern og annet snadder.. :( Men fikk 2,5 i elektroteknikk og er stolt den dag i dag..men 4,0 hadde også vært godt som gull.. ;D

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Ola?
    Hvilken forskjeller? 20kHz er 20kHz. Kan du måle det så er det det du får.

Jeg synes man må stikke finger'n i jorda og se seg rundt. Dersom man måtte ha disse ekstremkablene for å lyd opp til skarve 20kHz, hvordan får man da flere hundre MHz over kobberet i en TV kabel? Hvordan skulle man klart å få 800MHz klokkepuls på et CPU kort i PC'en? Osv osv. Alt kobber som produsereres har en renhet på 99,9%. Det er maksimal renhet - ultrarent er bare pisspreik. Ekstremkabel produsentene får kobberet fra samme sted som rukla.

Sonny

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Hifiklubben skrøt av at Tara Labs hadde egen kobbergruve ;D

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Etterhvert går man vel tom for plausible argumenter. :eek:
    Du skal ikke se bort i fra at der er noen ekstremkabel produsenter som er å nasker signalkabel i Tyskland og Frankrike om dagen! Borte blir de iallefall.

Sonny

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Kule-Trygve skrev:
    de påstår vel egentlig ganske så mye rart der igården ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Reklame for Nordost Red Dawn XLR kabel.
    La oss slå en ting fast med èn gang. En kabel er et filter. Og et filter er ikke ønskelig i en signalkjede som har til oppgave å gjengi musikk korrekt. De beste kablene blir da derfor de som har minst mulig filter-effekt! (Så enkelt er det!)

Hva er det så med disse Nordost Flatline kablene? Jo da, de er også filter, men Nordost har klart å redusere denne effekten til et minimum, og produserer i dag kabler som ligger milevis unna konkurrentene, hva slike parameter angår. I tillegg produserer de kabler som beviselig er raskere enn hva markedet ellers kan tilby.

Siden Nordost kablene ikke slipper alt igjennom, som de selv hevder, så valgte jeg et par XLR kabler fra ebay til ca. £11 inkl. frakt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.643
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Se lynvingens link i en annen tråd. 2,5 meter DIY-kabel, funksjonelt identisk med Transparent Audio Reference XL, for $ 176.63 i deler, eller 1014 norske kroner til dagens kurs.

Butikkpris $ 12 500 for originalen, eller bagatellmessige kr 136 500 fra norsk forhandler. Det sier litt om påslagene i denne bransjen. Nordost er i samme klasse, både på den ene og den andre måten. Og kom ikke trekkende med "utviklingskostnader".

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    V

vredensgnag

Gjest
    Håper for hobbyens skyld at ingen oppegående journalist ser den prislisten. 2,4m Opus MM SC til 360.000
    :D

Det var Monster Z2R ml-10/10 som ble brukt i TESTEN, ikke lenger i produksjon og meget ettertraktet på nettet. Selges for usd200.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.643
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    Asbjørn skrev:
    Se lynvingens link i en annen tråd. 2,5 meter DIY-kabel, funksjonelt identisk med Transparent Audio Reference XL, for $ 176.63 i deler, eller 1014 norske kroner til dagens kurs.
    Det var da ganske dyrt synes jeg. Hvorfor bruke så mye penger? Skal det se bra ut estetiske og ha slike "klosser", så kan man vel like greit velge disse til $50:
    http://cgi.ebay.com/PAIR-BALANCED-A...ltDomain_0&hash=item43a122338b#ht_1886wt_1059
    Ja, men det er enda bedre og billigere å matche de elektriske parametrene i kabelen ved å velge riktig tverrsnitt og plassere pluss- og minusleder passe langt fra hverandre, type ladder line. Trenger ingen boks eller induktor i det hele tatt, bare Zobelen.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Sonny skrev:
    Ola?
    Hvilken forskjeller? 20kHz er 20kHz. Kan du måle det så er det det du får.

Jeg synes man må stikke finger'n i jorda og se seg rundt. Dersom man måtte ha disse ekstremkablene for å lyd opp til skarve 20kHz, hvordan får man da flere hundre MHz over kobberet i en TV kabel? Hvordan skulle man klart å få 800MHz klokkepuls på et CPU kort i PC'en? Osv osv. Alt kobber som produsereres har en renhet på 99,9%. Det er maksimal renhet - ultrarent er bare pisspreik. Ekstremkabel produsentene får kobberet fra samme sted som rukla.

Sonny
    Hehe, det var ironisk ment fra min side.

Mvh Ola

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn