norge har fått nok av overformynderiet

K

knutinh

Gjest
Jeg skjønner ikke at det er noe problem å gjøre det, har dem råd til å sende soldater til afganistan, kan dem jaggu, ha noen til å patruljere rundt i Oslo og stoppe elendigheten, går ikke an at Norge skal være et fristed, etter at sverige har strammet inn..

Går ikke an å ha det sånn at det ikke går an å gå i store deler av oslo sentrum på kvelden.
Så hovedproblemet er ikke at jentene har det fælt, men at du må gå rundt i oslo og se "bermen"?

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er aldeles ufattelig at det finnes så mange lavpannede mannfolk i dette landet at dette i det hele tatt kan fortsette. Jeg får bare mer og mer forakt for disse mennene, jeg har mer respekt for sneglene i hagen min, fordelen med snegler er at de kan jeg trø på, den eneste fordelen jeg ser med disse mennene er at de eter ikke opp plantene mine…
Det var et innslag fra Stockholm i går, hvor det kom frem at gateprostitusjonen var omtrent vekke, og de hadde ingenting som tilsa at det var et øket, stort problem med skjult prostitusjon. De må tross alt drive en viss form for markedsføring om de skal drive i det skjulte og, og om politiet vil så klarer de å holde en oversikt over dette.
Oslo blir er mer og mer motbydelig by for hver gang jeg besøker den, jeg har vandret gatelangs i København, Stockholm og Amsterdam på kveldstid og følt meg mye tryggere der enn jeg gjør på dagtid i Oslo.
Men politiet vet vel ikke hva de snakker om de heller…?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
har dem råd til å sende soldater til afganistan, kan dem jaggu, ha noen til å patruljere rundt i Oslo og stoppe elendigheten...
Et glimrende forslag, la oss ha soldater som patruljerer gatene og slår ned på "usømmelig" oppførsel. Og når de først er der ute, så er det jo mye annet de kan ordne opp i også. Feilparkering, forsøpling, drikking på offentlig sted, - et møte med militærarresten ville nok satt en stopper for mye slik ugagn.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
(...)Det var et innslag fra Stockholm i går, hvor det kom frem at gateprostitusjonen var omtrent vekke, og de hadde ingenting som tilsa at det var et øket, stort problem med skjult prostitusjon. De må tross alt drive en viss form for markedsføring om de skal drive i det skjulte og, og om politiet vil så klarer de å holde en oversikt over dette.
Oslo blir er mer og mer motbydelig by for hver gang jeg besøker den, jeg har vandret gatelangs i København, Stockholm og Amsterdam på kveldstid og følt meg mye tryggere der enn jeg gjør på dagtid i Oslo.
Meg bekjent har ikke svenskene oversikt over hvor mye som er blitt skjult, det finnes ikke noe dokumentasjon på dette, hverken den ene eller andre veien.

Jeg har vært i Bergen de siste 4 åra, og ble ganske overrasket over forholdene på Karl Johan nattestid når jeg nylig flyttet tilbake. Forandringen har vært stor og rask. Skjønner sammenligningen med Køben og Amsterdam.

Et glimrende forslag, la oss ha soldater som patruljerer gatene og slår ned på "usømmelig" oppførsel. Og når de først er der ute, så er det jo mye annet de kan ordne opp i også. Feilparkering, forsøpling, drikking på offentlig sted, - et møte med militærarresten ville nok satt en stopper for mye slik ugagn.
Glimrende forslag dette også :)

Knut

K

knutinh

Gjest
Meg bekjent har ikke svenskene oversikt over hvor mye som er blitt skjult, det finnes ikke noe dokumentasjon på dette, hverken den ene eller andre veien.

Jeg har vært i Bergen de siste 4 åra, og ble ganske overrasket over forholdene på Karl Johan nattestid når jeg nylig flyttet tilbake. Forandringen har vært stor og rask. Skjønner sammenligningen med Køben og Amsterdam.

Glimrende forslag dette også :)

Knut
Det var et innlegg i aftenposten i dag tror jeg fra pro-senteret (?) de som driver "support-virksomhet" for prostituerte, men som ikke prøver å pense dem inn på et annet yrke. Hu dama var i alle fall skeptisk til hvor stor den svenske suksessen egentlig var.

Er det noen her som tror at prostitusjon blir borte ved hjelp av lover og straff?

.k

A

Affa

Gjest
Nei! Pro senteret er praktikere ikke politikere. De er i mot kriminalisering, de mener det vil føre prostitusjonen over i enda tyngre kriminelle miljøer.

K

knutinh

Gjest
Jeg synes det er veldig rart at ikke flere dømmes for hallikvirksomhet og menneskesmugling? Det må da være veldig vanskelig å tvinge damer til å selge seg, beskytte butikken og innta nye "markeder" uten å være der fysisk?

Hvorfor har ikke politiet under-cover kunder som sporer opp bakmennene og sender dem ut av landet eller burer dem inne, avhengig av nasjonalitet??

-k

A

Affa

Gjest
Kundene ser vel ikke bakmenne. Hvis pikene sier de er der frivillig og nekter for at han er hallik blir det heller ingen straffesak. Restriktiv / begrenset visumutdeling er det eneste som fungerer.

K

knutinh

Gjest
Kundene ser vel ikke bakmenne. Hvis pikene sier de er der frivillig og nekter for at han er hallik blir det heller ingen straffesak. Restriktiv / begrenset visumutdeling er det eneste som fungerer.
Hvis en undercoverfyr betaler 1000,- for sex og disse pengene beviselig befinner seg i lomma til en slesk 30-årig mann burde det være mulig å ta ham for det?

-k

A

Affa

Gjest
Hvis en undercoverfyr betaler 1000,- for sex og disse pengene beviselig befinner seg i lomma til en slesk 30-årig mann burde det være mulig å ta ham for det?

-k
Hun hadde lånt dem av ham? Domstolen ler seg hjel.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg har vært i Bergen de siste 4 åra, og ble ganske overrasket over forholdene på Karl Johan nattestid når jeg nylig flyttet tilbake. Forandringen har vært stor og rask.
Du mener da du flyttet tilbake?

K

knutinh

Gjest
Hun hadde lånt dem av ham? Domstolen ler seg hjel.
Hvis politiet greier å gjøre det så hett rundt dem at de ikke kan styre butikken skikkelig er det ikke sikkert at man trenger så mange dommer. Hvis prostituerte finner ut at de kan beholde hele betalingen i stedetfor 10%, uten å bli banket opp så faller jo litt av inntektsgrunnlaget til halliker bort.

Voldsalarm, vakthold ved hospits for prostituerte?

-k

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Du mener da du flyttet tilbake?
Jeg har flytta tilbake fra Bergen 2 ganger, og planlegger sikkert å gjøre det flere ganger. Holder den? :)

K

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Selv de fleste voldtektsmenn går jo fri, etter at offeret har fått kjørt seg av hans forsvarer og er blitt enda mer ydmyket eller fått skyldfølelse fordi hun ikke tok på seg et lengre skjørt eller aller helst holdt seg hjemme den dagen.
Er det rart hallikene ikke blir dømt, jentene våger jo ikke å vitne, og blir nå en hallik dømt så må hun jo leve i redsel resten av sitt liv etter at han er ute igjen etter 3 månder eller hva han nå får.
Pro-senteret forundrer meg, de er kanskje redd for jobben sin?
Det er synet på mennesker som må forandres, så lenge man har innstillingen at andre kan kjøpes ser man ikke noe galt.
Mennesker skal ikke kunne kjøpes, før alle har fått dette banket inn i skallen blir det ingen bedring. Gi meg en hammer!!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har flytta tilbake fra Bergen 2 ganger, og planlegger sikkert å gjøre det flere ganger. Holder den? :)

K
Du burde holde deg i Bergen, det er en mye bedre by... :)

O

OldBoy

Gjest
Er det noen her som tror at prostitusjon blir borte ved hjelp av lover og straff?
Lover og straff virker som tyngdekraften: Vann har det med å renne nedover, selv om det av og til skvulper uforutsigbart i motsatt retning av tyngdekraften.

Så prostitusjon bli nok ikke borte, men jeg skulle tro at det blir mindre av det med hjelp av lover og straff. Hvis noe blir forbudt, straffene er strenge nok og risikoen for å bli tatt er tilstrekkelig stor, vil nok folk flest skjønne tegningen. Men ikke alle, naturligvis. Det vil altid skvulpe litt.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Lover og straff virker som tyngdekraften: Vann har det med å renne nedover, selv om det av og til skvulper uforutsigbart i motsatt retning av tyngdekraften.

Så prostitusjon bli nok ikke borte, men jeg skulle tro at det blir mindre av det med hjelp av lover og straff. Hvis noe blir forbudt, straffene er strenge nok og risikoen for å bli tatt er tilstrekkelig stor, vil nok folk flest skjønne tegningen. Men ikke alle, naturligvis. Det vil altid skvulpe litt.
Risiko er nok et vesentlig element her. Dersom vi skal holde fast på et minimum av rettsikkerhet, så vil det være forholdsvis enkelt å avvise mange slike saker på grunn av bevisets stilling. Ergo minimal risiko. Selv med streng lovregulering og høye straffer. Desuten så kan man fort ende opp i en liten jungel ift. å avgrense prostitusjon som juridisk begrep på en adekvat måte.

mvh
KJ

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det er synet på mennesker som må forandres, så lenge man har innstillingen at andre kan kjøpes ser man ikke noe galt.
Mennesker skal ikke kunne kjøpes, før alle har fått dette banket inn i skallen blir det ingen bedring. Gi meg en hammer!!
Å kjøpe et menneske og å kjøpe en tjeneste utført av et menneske er to vidt forskjellige ting som ikke har noe med hverandre å gjøre. En horekunde kjøper en tjeneste som den prostituerte tilbyr, han har intet eierskap over henne overhodet.

Man kan argumentere for at halliken utøver eierskap eller tvang ovenfor den prostituerte, men dette har vitterligen ingenting med kunden å gjøre. Den beste måten å sikre at mennesker ikke kjøpes og selges på dette markedet på, er å få prostitusjonen inn i ordnede, lovlige former.

A

Affa

Gjest
Selv de fleste voldtektsmenn går jo fri, etter at offeret har fått kjørt seg av hans forsvarer og er blitt enda mer ydmyket eller fått skyldfølelse fordi hun ikke tok på seg et lengre skjørt eller aller helst holdt seg hjemme den dagen.
Er det rart hallikene ikke blir dømt, jentene våger jo ikke å vitne, og blir nå en hallik dømt så må hun jo leve i redsel resten av sitt liv etter at han er ute igjen etter 3 månder eller hva han nå får.
Mennesker skal ikke kunne  kjøpes, før alle har fått dette banket inn i skallen blir det ingen bedring. Gi meg en hammer!!
Man kjøper ikke mennesket, kun tjenesten. Hva er problemet? Det er trist noen gjør det for å få penger til å dekke rusbehov, men mange gjør det av helt andre grunner. Litt vett i pappen må man forvente at folk har.

Seksualdriften er en av de sterkeste sansene mennesket har. Da undertrykkes all logikk og kritisk sans. Så lenge det finnes mennesker vil sexsalg  finnes. Det er helt naturlig.

Man ønsker ikke at ens egen datter skal bli hore, men man ønsker heller ikke at ens egen sønn eller far skal kjøpe sex. Ønsker man forresten at eget barn skal bli trygdet? Septiktank tømmer? Toller? Ligningsfunksjonær? Nei, men det kan like fult bli det, akkurat som det kan bli hore eller morder.

Morten Jørgensen sang:. «Det er bedre å suge pikk, enn å jobbe på fabrikk»

Lykke til!

O

OldBoy

Gjest
Risiko er nok et vesentlig element her. Dersom vi skal holde fast på et minimum av rettsikkerhet, så vil det være forholdsvis enkelt å avvise mange slike saker på grunn av bevisets stilling. Ergo minimal risiko. Selv med streng lovregulering og høye straffer. Desuten så kan man fort ende opp i en liten jungel ift. å avgrense prostitusjon som juridisk begrep på en adekvat måte.

mvh
KJ
Jeg tror at de fleste menn ville få problemer med å forklare kone eller samboer at de er kommet i politiets søkelys, og at de må bruke tid og krefter på å snakke med sin advokat, møte i retten etc. etc. på grunn av mistanke om kjøp av seksuelle tjenester. Selv om de til slutt skulle bli frikjent.

A

Affa

Gjest
Jeg tror at de fleste menn ville få problemer med å forklare kone eller samboer at de er kommet i politiets søkelys, og at de må bruke tid og krefter på å snakke med sin advokat, møte i retten etc. etc. på grunn av mistanke om kjøp av seksuelle tjenester. Selv om de til slutt skulle bli frikjent.
Politi og rett har da annet de skulle gjort enn å plage menigmann. Bakmennene ja vel. Kundene, maken til tull. Det å kjøpe sex må aldri sammenlignes med voldtekt.

O

OldBoy

Gjest
Politi og rett har da annet de skulle gjort enn å plage menigmann. Bakmennene ja vel. Kundene, maken til tull. Det å kjøpe sex må aldri sammenlignes med voldtekt.
Det gikk litt fort i svingene. Som vanlig.

Forutsetningen for mitt innlegg, ikke uvesentlig å få med dét, men der glapp det altså, var at også kjøp av seksuelle tjenester ble forbudt (tankene mine var kanskje en ubevisst tur innom vårt kjære naboland). Og i så fall ville nok menigmann føle et stort ubehag med å måtte forholde seg til politi, møte i forhør etc. etc. på grunn av kjøp av seksuelle tjenester. Ikke nødvendigvis på grunn av straffen, men fordi jeg tror at de fleste ville kvie seg for å komme i en slik situasjon hvor de risikerer at omstendighetene blir kjent for kone, samboer, familie, venner etc etc.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Man kjøper kanskje ikke mennesket men man er med på å ødelegge det, det er problemet.
Mange ville aldri drømme om å innvolvere seg i noe slikt, er det da noe galt med dem, eller med de som faktisk kjøper horer?
Jeg gir meg honen ikke på dette, det er GALT, G A L T, GGGGAAALLLTTT, og uansett hvilke unnskyldninger dere måtte finne på, kommer jeg ALDRI til å skifte mening.

Så lenge man ikke ønsker at ens egen datter skal leve slik, har man ingen rett til å godta at andres døtre skal måtte gjøre det.

Litt vett i pappen hadde jeg forventet at også menn har, mange virker jo også rimelig oppegående, men jeg begynner jammen å lure...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Hvorfor ikke? Det ligner mye mer på det enn noe annet jeg kan komme på.

A

Affa

Gjest
Hvorfor ikke? Det ligner mye mer på det enn noe annet jeg kan komme på.
En prostituert som oppsøker kunden for å tilby frivillig sex mot penger? Hvor er volden? De prostituerte kan gjerne kjeppjages og hallikene henges i lyktestolpene, men det kommer ikke til å forhindre at sex mot betaling blir tilbudt. Er det voldtekt hvis mannen betaler 100 kroner? 1000kr? 10000kr? 100000kr? Hvor går grensen?

A

Affa

Gjest
Jeg gir meg honen ikke på dette, det er GALT, G A L T, GGGGAAALLLTTT, og uansett hvilke unnskyldninger dere måtte finne på, kommer jeg ALDRI til å skifte mening.
Derfor er ikke du prostituert.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
En prostituert som oppsøker kunden for å tilby frivillig sex mot penger? Hvor er volden? De prostituerte kan gjerne kjeppjages og hallikene henges i lyktestolpene, men det kommer ikke til å forhindre at sex mot betaling blir tilbudt. Er det voldtekt hvis mannen betaler 100 kroner? 1000kr? 10000kr? 100000kr? Hvor går grensen?
Hvor er volden når man doper noen ned og voldtar de, eller voldtar en som selv har drukket seg full, eller når offeret er så redd at det ikke protesterer?
Volden er ofte halliken som banker de opp om de ikke gjør som de får beskjed om. Og uansett vold eller ikke så vet kunden at dette er ikke noe horen gjør for annet enn penger, som hun har et så desperat behov for at hun er villig til å fornedre seg på denne måten.
Har du hørt hva som skjer når en hore oppsøker politiet og sier hun er blitt voldtatt? De ler av henne og antar at problemet er kun at kunden ikke har betalt, for en hore kan vel ikke voldtaes.
Prisen er helt ubetydelig, det går ingen grense.

A

Affa

Gjest
Hvor er volden når man doper noen ned og voldtar de, eller voldtar en som selv har drukket seg full, eller når offeret er så redd at det ikke protesterer?
Volden er ofte halliken som banker de opp om de ikke gjør som de får beskjed om. Og uansett vold eller ikke så vet kunden at dette er ikke noe horen gjør for annet enn penger, som hun har et så desperat behov for at hun er villig til å fornedre seg på denne måten.
Har du hørt hva som skjer når en hore oppsøker politiet og sier hun er blitt voldtatt? De ler av henne og antar at problemet er kun at kunden ikke har betalt, for en hore kan vel ikke voldtaes.
Prisen er helt ubetydelig, det går ingen grense.
Den lille frue er steil i dag. Er det nu så galt at en mann betaler et fruentimmer for at være litt god?

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Så hovedproblemet er ikke at jentene har det fælt, men at du må gå rundt i oslo og se "bermen"?

-k
Nei.

Jeg tror det er best for alle, unntatt horekundene, om det ble kriminalisert. Og jeg vil ha fengsel, ikke bøter.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er vold så det holder vil jeg tro. Men, er det det vi snakker om her?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Den lille frue er steil i dag. Er det nu så galt at en mann betaler et fruentimmer for at være litt god?
Lille frue er riktig sinna i dag skal jeg si deg. Og ja, det er galt, uansett. Han kan derimot prøve å være litt kjekk og snill, så finner han kanskje en dame som tar han som han er, tror det vil gjøre han mye lykkeligere også.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Nei! Pro senteret er praktikere ikke politikere. De er i mot kriminalisering, de mener det vil føre prostitusjonen over i enda tyngre kriminelle miljøer.
Dette var et "gullkorn"
Ville de som prostituerer seg få det bedre da?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Lille frue er riktig sinna i dag skal jeg si deg. Og ja, det er galt, uansett. Han kan derimot prøve å være litt kjekk og snill, så finner han kanskje en dame som tar han som han er, tror det vil gjøre han mye lykkeligere også.
Jeg undres stadig om det faktisk er betalingen som gjør forskjellen? Noen har seg gratis og andre må betale for «morroa» ...

mvh
KJ

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Det var et innlegg i aftenposten i dag tror jeg fra pro-senteret (?) de som driver "support-virksomhet" for prostituerte, men som ikke prøver å pense dem inn på et annet yrke. Hu dama var i alle fall skeptisk til hvor stor den svenske suksessen egentlig var.

.k
Jeg tror om det blir ulovlig og straffer, så senkes etterspørselen. Ved å ikke lenger ha oslo som "fristed", så senkes tilbudet.
Reklame effekten, av å kjøre harde straffer, og gapestokk mot kundene, må ikke undervurderes.

A

Affa

Gjest
Menn er elendige konstruksjoner. Rasjonelle analytiske mesterverk av noen bioklumper som hjerne, med en eneste svakhet: Ved synet av en damelegg går hele systemet over i stand by.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Menn er elendige konstruksjoner. Rasjonelle analytiske mesterverk av noen bioklumper som hjerne, med en eneste svakhet: Ved synet av en damelegg går hele systemet over i stand by.
Det kaller jeg "understatement"
Rasjonalitet i hjerne: Tilt - Game over

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Og uansett vold eller ikke så vet kunden at dette er ikke noe horen gjør for annet enn penger...
Når du går til frisøren klipper vedkommende deg for pengenes skyld, ikke som følge av en genuin interesse for at du skal bli fin på håret. En fysioterapaut driter i om du blir i god form, så lenge du betaler. Slik er det uansett hvilke tjenester man kjøper. Jeg kan ikke forstå hvorfor seksuelle tjenester ikke i prinsippet skal kunne selges på lik linje med hvilke som helst andre tjenester. Volden, menneskesmuglingen, stigmaen og fornedrelsen er problematisk, men den er en følge av den allmenne fordømmelse og moralisering som har drevet virksomheten inn i samfunnets skyggesider. Vil man bedre forholdene for de involverte, er det på tide å bringe dem ut av skyggene, la dem ta del i samfunnet på lik linje med alle andre. Normalisering, legalisering og organisering er eneste vei. De prostituerte burde ordne seg en fagforening.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Man kjøper kanskje ikke mennesket men man er med på å ødelegge det, det er problemet.
Mange ville aldri drømme om å innvolvere seg i noe slikt, er det da noe galt med  dem, eller med de som faktisk kjøper horer?
Det er ganske vanlig, jeg har klart å overtale en person til å slutte med elendigheten, pluss diverse mislykkede forsøk, jeg traff til og med på en Big Brother kjendis når vi var på ferietur, som la ut om hvor mange han hadde kjøpt hittil på turen (4 stk)..Før han smelte innpå dop, rett foran øyene på oss og danset på bardisken, høy som et fjell. Denne kjendisen hadde utseendet med seg i høyeste grad, skulle være null problem for han å få damer.

Jeg tror dette handler om helt andre ting enn menn det er synd på. Det handler om noe så enkelt som manglende empati, og meg først holdninger.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
De prostituerte burde ordne seg en fagforening.
Snakker vi lokale eller sentrale lønnsforhandlinger? Lærlingordninger, osv.

Hvem er motparten ved forhandlingsbordet? NHO? 8)

Topp Bunn