Tror du kunden fryder seg over den prostituertes vanskelige livssituasjon? Det er vel heller slik at han vil ha produktet sitt og ikke bryr seg så mye om tilbyderen, akkurat som én som kjøper klær laget av barnearbeidere.
Hvorfor kvalifiserer horekunden til svake sjelsevner, mens han som kjøper klær fra Adidas ikke gjør det? Det er allment kjent at disse klærne produseres av barnearbeidere under umenneskelige arbeidsforhold, med en livssituasjon som ofte er enda verre enn den gjennomsnittlige prostituertes ditto. Det forekommer sannsynligvis mer utnyttelse, lidelse og overgrep som konsekvens av østen-produserte billigvarer enn ditto for prostitusjon. Å kjøpe et slikt produkt er i like stor grad å bidra til menneskerettighetsbrudd som det å kjøpe tjenester fra en gateprostituert.
Hvorfor er det ene helt akseptert mens det andre skal forbys?
Faktisk så putter du ord i min munn jeg ikke har sagt. Jeg har aldri sagt at horekunder generelt sett har svekkede sjelsevner, men siden du tok det opp, så kan jeg reflektere over de jeg kjenner, som etter min mening har vært på "den gale siden".
Det jeg kommer på, er en god evne til å leve i den naive tro at den prostituerte har det bra , at de syns det er bra. Altså en stor naivitet. Man ønsker å lure seg selv, og ønsker ikke se seg selv, som en fæl person, som gjør noen vondt. Han jeg fikk til å slutte innså etter en lengre samtale med meg, at jeg hadde helt rett, og at han narret seg selv.
Som affa var inne på, mener jeg horekunder har grunn til å skamme seg, og det er nok sikkert noen som gjør det, mens det er sikkert endel skamløse også, og tilslutt de som liker makt, som liker å utnytte svake mennesker, som faktisk får en ekstra nytelse ved det, de ikke ville fått i en vanlig situasjon. Her kan en snakke om et geniunt hat-hat møte.
Det er nok av dem i dette samfunnet som ikke bryr seg om andre enn seg selv.
Det er ulike nivåer det er snakk om her, men det er hovedsaklig den siste gruppen som jeg føler kvalifiserer for noen diagnose. Men det er som sagt ulike nivåer her.
Ting behøver ikke være så svart/hvitt, eller så prinsipp aktig, du alltid omtaler ting.
Ellers, når det gjelder barnearbeid, som du så flittig har brukt i din argumentasjon, så ønsker jeg å belyse det faktum at det har vært stadig fokus på dette i media, produsentene som bruker billig arbeidskraft kommer i søkelyset, og det fører til bedring, skal en kjøpe en joggesko som kostet 10 kroner å lage (istedenfor 50 kroner), til 1600 kroner, så kan det som du sier være barnearbeid, inni bildet, pluss massiv grådighet naturligvis, forskjellen på tingene slik jeg ser det, er at prostitusjon det er elendighet oppi dagen, mens joggeskoene er et produkt, der det er meget ulike kunnskaper hos forbrukerne.
Skulle tingene vært sammenlignbare måtte du nesten gått på fabrikken og kjøpt skoene, etter at du selv plukket ut det beste paret fra produksjonslinjen, der det satt en haug med barn og jobbet.
Både når det gjelder barnearbeid og prostitusjon, så trengs det opplysning, holdningskampanjer, kunnskap, slik at det ikke blir så lett å fortrenge andre sin ulykke.
Når det gjelder prostitusjon, er veien å gå forbud, og holdningskampanjer.