norge har fått nok av overformynderiet

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Snakker vi lokale eller sentrale lønnsforhandlinger? Lærlingordninger, osv.

Hvem er motparten ved forhandlingsbordet? NHO? 8)
Hvorfor ikke? Lovlige bordeller kunne vært med i samme arbeidsgiverforening som hoteller og restauranter, vet ikke hvilken dette er. Poenget er normalisering. Jeg er ingen fan av fagforeningene generelt, men er det noen som kunne trengt én så er det de prostituerte.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
... Lovlige bordeller kunne vært med i samme arbeidsgiverforening som hoteller og restauranter, vet ikke hvilken dette er. Poenget er normalisering. ...
Servicenæringens landsforening?

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Når du går til frisøren klipper vedkommende deg for pengenes skyld, ikke som følge av en genuin interesse for at du skal bli fin på håret. En fysioterapaut driter i om du blir i god form, så lenge du betaler. Slik er det uansett hvilke tjenester man kjøper.
Jeg klipper meg der jeg klipper meg, fordi de har en geniun interesse av at jeg skal bli fin på håret, og av å gjøre meg fornøyd, de kan komme med faglige anbefalinger, tilpasse frisyren til hodeform osv, jeg kjenner dem, og slik jeg sier er det.

En fysioterapaut, driter ikke om du blir i god form tror jeg ikke du finner mange av, jeg tror du finner mange som gjør sitt beste for at du skal ha en best mulig fremgang, fordi de vil deg vel, det er nok få som bestemmer seg for å bli frisør eller fysioterapaut fordi de skal tjene en masse penger på det.

Det er ikke bare god butikk å gjøre folk fornøyd for noen som driver som frisør, men det er også en tilfredstillelse i seg selv og gjøre godt arbeid.

Om du ønsket å lage cd spillere, ga du blaffen i om produktet ditt var bra, sålenge du klarte å lure folk til å tro det var bra?

Slik du beskriver, så taler du som om ingen har noen yrkes stolthet. Du stiller også spørsmålstegn ved om det er noe smart å kjøpe noe som helst av deg.

Jeg mener prostitusjon i seg selv, er en nedverdigene ting å gjøre, derfor ingen stolthet, det kan ikke sammenlignes med det over. Jeg tror det ville føles nedverdigene, uansett hvor mye rammene rundt, ble slik du ville, da det er handlingen i seg selv, uavhengig av tid, sted og omstendigheter, som er nedverdigene.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Når du går til frisøren klipper vedkommende deg for pengenes skyld, ikke som følge av en genuin interesse for at du skal bli fin på håret. En fysioterapaut driter i om du blir i god form, så lenge du betaler. Slik er det uansett hvilke tjenester man kjøper. Jeg kan ikke forstå hvorfor seksuelle tjenester ikke i prinsippet skal kunne selges på lik linje med hvilke som helst andre tjenester. Volden, menneskesmuglingen, stigmaen og fornedrelsen er problematisk, men den er en følge av den allmenne fordømmelse og moralisering som har drevet virksomheten inn i samfunnets skyggesider. Vil man bedre forholdene for de involverte, er det på tide å bringe dem ut av skyggene, la dem ta del i samfunnet på lik linje med alle andre. Normalisering, legalisering og organisering er eneste vei. De prostituerte burde ordne seg en fagforening.
Jeg synes i grunn litt synd på deg, hvis du ikke klarer å skille dette fra det å klippe hår. Det er nytteløst å argumentere mot en som overhodet ikke forstår mer enn dette.
Normalisering kan aldri få de involvertes følelsesliv til å forandre seg, uansett hvor mange ganger du nevner dette.
Det er rein og skjær egoisme og menneskeforakt, man har ikke respekt for andre mennesker om man kjøper de på denne måten. Skjønner dere ikke det??

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg synes i grunn litt synd på deg, hvis du ikke klarer å skille dette fra det å klippe hår. Det er nytteløst å argumentere mot en som overhodet ikke forstår mer enn dette.
Normalisering kan aldri få de involvertes følelsesliv til å forandre seg, uansett hvor mange ganger du nevner dette.
Det er rein og skjær egoisme og menneskeforakt, man har ikke respekt for andre mennesker om man kjøper de på denne måten. Skjønner dere ikke det??
Løkken tror i prinsippet at alle mennesker er prostituerte, at ingen respekterer hverandre (hvis noen skulle gjøre det måtte det være falskt, og lureri) og at alt kommer ut ifra ren kynisme/egoisme.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg klipper meg der jeg klipper meg, fordi de har en geniun intresse av at jeg skal bli fin på håret, og av å gjøre meg fornøyd (...) Det er ikke bare god butikk å gjøre folk fornøyd for noen som driver som frisør, men det er også en tilfredstillelse i seg selv og gjøre godt arbeid.(...) Slik du beskriver, så taler du som om ingen har noen yrkesstolthet.
Jeg tror nok ikke frisørers engasjement i kunders hårstell er slik at de gråter seg i seng hvis én er misfornøyd, men yrkesstolthet finnes selvsagt, det er helt sant. Og de fleste foretrekker fornøyde kunder, det er også sant. Poenget var imidlertid at for de fleste er ikke jobben noe man først og fremst gjør for personlig tilfredsstillelse, men enkelt og greit for å tjene til livets opphold. Derfor er ikke argumentet om at prostituerte ikke gjør det de gjør for gledens/nytelsens skyld relevant, for det gjør heller ikke andre arbeidstagere. Til syvende og sist gjør man jobben sin på grunn av pengene.

Om du ønsket å lage cd spillere, ga du blaffen i om produktet ditt var bra, sålenge du klarte å lure folk til å tro det var bra?
Hypotetisk sett, ja. Hvis ikke kan man ikke begynne i hifi-bransjen. Hifi har ingen objektive kvalitetskriterier, audiobransjen handler nesten utelukkende om nettopp å få folk til å tro at ditt produkt er bra. Det er den subjektive bedømmelses natur. Heldigvis jobber ikke jeg i hifi-bransjen.

Jeg mener prostitusjon i seg selv, er en nedverdigene ting å gjøre, derfor ingen stolthet, det kan ikke sammenlignes med det over. Jeg tror det ville føles nedverdigene, uansett hvor mye rammene rundt, ble slik du ville, da det er handlingen i seg selv, uavhengig av tid, sted og omstendigheter, som er nedverdigene.
Der er vi grunnleggende uenige. Jeg mener at det er politikken og religionen som har gjort det til noe nedverdigende, skjøvet det inn i samfunnets skyggeside. "Handlingen" er like naturlig som å gå på dass eller spise, forplantningsdriften er et urinstinkt. Derfor er det helt naturlig, helt selvsagt, at man burde kunne tjene penger på den, slik man også tjener penger på mat og alle andre primær- og sekundærbehov.

Det er ikke snakk om å kjøpe et et annet menneske, men simpelt hen å kjøpe en tjeneste et annet menneske tilbyr. Det gjør vi hele tiden, det er den naturligste ting i verden.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Der er vi grunnleggende uenige. Jeg mener at det er politikken og religionen som har gjort det til noe nedverdigende, skjøvet det inn i samfunnets skyggeside. "Handlingen" er like naturlig som å gå på dass eller spise, forplantningsdriften er et urinstinkt. Derfor er det helt naturlig, helt selvsagt, at man burde kunne tjene penger på den, slik man også tjener penger på mat og alle andre behov.
Først, jeg tror mennesket er godt, ikke ondt på bunnen. Der er vi sikkert uenige.

Jeg tror noen ting bare er universelle, slik som primære emosjoner, det har forskning vist, det er overhodet ikke lært, og de utløses i ulike, tilsvarende situasjoner hos alle nyfødte barn (som ikke har noen bias/påvirkning). De emosjoner som den prostituerte vil føle ved å "selge sjela si", tror jeg er universielle, medfødte, jeg tror ikke det finnes hjernevasking, eller eventuelt "nye rammer" du kunne få til, som ville få dette vekk. Jeg tror gjensidig respekt, i en posisjon der den ene parten selger sjela si, ikke eksisterer, eller kan eksistere i noen form.

Jeg tror ikke noen brainwash vil kunne forandre ting som står skrevet i vårt DNA.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er ikke snakk om å kjøpe et et annet menneske, men simpelt hen å kjøpe en tjeneste et annet menneske tilbyr. Det gjør vi hele tiden, det er den naturligste ting i verden.
Det er helt naturlig, men ikke med hvem som helst. Det er ikke naturlig med en du finner motbydelig, avskyelig eller ikke liker. Det er ikke naturlig i det hele tatt.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Å isolere de dypeste følelser (kjærlighet og seksualitet) i mennesket for å kunne selge seksualitet som en tjeneste er rendyrket kynisme. Alle følelser rundt kjærlighetslivet så private og personlige at de ikke tåler å utsettes for slikt uten å bli helt eller delvis ødelagt.

Ut fra hva Løkken skriver mistenker jeg han for å være uerfaren med det annet kjønn, -eller at han har svært dårlige erfaringer.

A

Affa

Gjest
Å isolere de dypeste følelser (kjærlighet og seksualitet) i mennesket for  å kunne selge seksualitet som en tjeneste er rendyrket kynisme. Alle følelser rundt kjærlighetslivet så private og personlige at de ikke tåler å utsettes for slikt uten å bli helt eller delvis ødelagt.

Ut fra hva Løkken skriver mistenker jeg han for å være uerfaren med det annet kjønn, -eller at han har svært dårlige erfaringer.
Utrolig lite elegant innlegg.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Utrolig lite elegant innlegg.
Det var under belte stedet, men det måtte komme. En ting som gir løkken kreditt hos meg er at han tør å poste her i kontroversielle temaer, under sitt fulle navn.

A

Affa

Gjest
Det er helt naturlig, men ikke med hvem som helst. Det er ikke naturlig med en du finner motbydelig, avskyelig eller ikke liker. Det er ikke naturlig i det hele tatt.
Sex er ikke kjærlighet. Munn-munn kontakt er det mest intime og kjærtegnende mennesker kan ha med hverandre. Mye mer intim og spesieltt enn kjønnsorgankontakt, som strengt tatt bare er der for formering. Jeg er selvsagt enig i at sexkjøp er nedverdigende, men det er det for både kunde og prostituert. Du er uansett på bunnen, sånn er det bare.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Først, jeg tror mennesket er godt, ikke ondt på bunnen. Der er vi sikkert uenige.
For å diskutere dette må man først enes i en definisjon av godt og ondt. Mennesket er bla. egoistisk og empatisk, dermed er vel egentlig mennesket både godt og ondt. Men definerer du "ondt" som sort/hvitt, som tegneserievarianten, så er nok mennesket i hovedsak godt.

Jeg tror noen ting bare er universelle, slik som primære emosjoner, det har forskning vist, det er overhodet ikke lært, og de utløses i ulike, tilsvarende situasjoner hos alle nyfødte barn (som ikke har noen bias/påvirkning). De emosjoner som den prostituerte vil føle ved å "selge sjela si", tror jeg er universielle, medfødte, jeg tror ikke det finnes hjernevasking, eller eventuelt "nye rammer" du kunne få til, som ville få dette vekk. Jeg tror gjensidig respekt, i en posisjon der den ene parten selger sjela si, ikke eksisterer, eller kan eksistere i noen form.

Jeg tror ikke noen brainwash vil kunne forandre ting som står skrevet i vårt DNA.
Det finnes endel primære drifter og reaksjoner. Men kan du med sikkerhet si at uvøren seksuell omgang setter spor i sjelen?

Det finnes da menn som ligger med partnere de ikke liker eller har et forhold til, de ser ikke ut til å ta nevneverdig sjelsmessig skade av dette. Menn og kvinners forhold til sex er ganske forskjellig, og dette kan utmerket godt være diktert av samfunnet. Menn skal ha sex med flest mulig for å være vellykket i venneflokken. Damer skal helst bare hatt sex med drømmemannen, hvilket hun er gift med. Det er ikke gitt at dette skyldes forhåndsprogrammert DNA. Finnes helt sikkert endel forskning på dette.

Knut

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Sex er ikke kjærlighet. Munn-munn kontakt er det mest intime og kjærtegnende mennesker kan ha med hverandre. Mye mer intim og spesieltt enn kjønnsorgankontakt, som strengt tatt bare er der for formering. Jeg er selvsagt enig i at sexkjøp er nedverdigende, men det er det for både kunde og prostituert. Du er uansett på bunnen, sånn er det bare.
Men er det ikke en forskjell?

For kunden er det bare noen minutter, mens for den prostituerte er det selve livet.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg tror ikke på prinsippet om godhet og ondskap, ingen av de eksisterer i mine verden. Godhet og ondskap er innholdsløse begreper som brukes for å forstå hvorfor andre ikke gjør som vi vil. Denne "forståelsen" har imidlertid ingenting med virkeligheten å gjøre.

A

Affa

Gjest
Det var under belte stedet, men det måtte komme. En ting som gir løkken kreditt hos meg er at han tør å poste her i kontroversielle temaer, under sitt fulle navn.
Det er da ikke noe tvilsomt rundt det han skriver. Det er logisk og strengt rasjonelt begrunnet. Han poengterer mange viktige saker som ofte forsvinner da folk tillegger andre mennesker sine egne egenskaper, meninger og lyster og samtidig ønsker å tre tilhørende selvpålagte normer ned over hodene deres. Noen vil faktisk gjøre som Jørgensen synger. Noen liker det også, akkurat som noen liker nyrepudding og mandelessens.

A

Affa

Gjest
Menn og kvinners forhold til sex er ganske forskjellig, og dette kan utmerket godt være diktert av samfunnet. Menn skal ha sex med flest mulig for å være vellykket i venneflokken. Damer skal helst bare hatt sex med drømmemannen, hvilket hun er gift med. Det er ikke gitt at dette skyldes forhåndsprogrammert DNA. Finnes helt sikkert endel forskning på dette.

Knut
Tull. Jenter puler med like mange som gutter.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg tror ikke på prinsippet om godhet og ondskap, ingen av de eksisterer i mine verden. Godhet og ondskap er innholdsløse begreper som brukes for å forstå hvorfor andre ikke gjør som vi vil. Denne "forståelsen" har imidlertid ingenting med virkeligheten å gjøre.
Selv innenfor mennesker finnes det jo de med det som kalles svakt utviklede sjelsevner, og slik du la frem ditt kynisme syn, så skulle en nesten tro at du så alle mennesker som rendyrkede ego maskiner?

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Tull. Jenter puler med like mange som gutter.
Forhåpentligvis, ellers er det mye homofili ute å går! Jeg snakker kun om idealene.

A

Affa

Gjest
Men er det ikke en forskjell?

For kunden er det bare noen minutter, mens for den prostituerte er det selve livet.
Hva vet du om det? På samme måte som du oppsøker frisøren med jevne mellomrom oppsøker horekundene horene med jevne mellomrom. Senga fanger.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Hvert personangrep er for meg en seier. Å provosere er både interessant og givende, argumentasjon skal brynes på den motstand den møter, det er en øvelse i tankevirksomhet såvel som logikk og retorikk. Tråder som dette er grunnen til at jeg fortsatt er her. At noen tyr til personangrep tas som et tegn på at de ikke takler øvelsen tankevirksomhet; synd for dem, men det er deres problem. Det er jo stort sett de samme som går igjen.

Selv innenfor mennesker finnes det jo de med det som kalles svakt utviklede sjelsevner, og slik du la frem ditt kynisme syn, så skulle en nesten tro at du så alle mennesker som rendyrkede ego maskiner?
Les "Atlas Shrugged".

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Selv innenfor mennesker finnes det jo de med det som kalles svakt utviklede sjelsevner, (...)
Hvor mye må man avvike fra dine, eller vestlige, moralske idealer før man kvalifiserer til svakt utviklede sjelsevner?

Knut

A

Affa

Gjest
I vår Vestlige overflod kan vi tale slik om verdier, respekt, godhet og ondskap. Det er flott, men ta fra oss alt, kast til oss et gevær og slipp oss ned i gjørma uten mat. Skal se vi begynner å drepe og voldta fortere enn...

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Hva vet du om det? På samme måte som du oppsøker frisøren med jevne mellomrom oppsøker horekundene horene med jevne mellomrom. Senga fanger.
Du sier begge er på bunnen, er det ikke da en forskjell på en rik feit, gammel forretningsmann med jobb på børsen, og alt mulig av matrielle goder, som synker dypt, kanskje han selv tenner på spenningen, og det å nedverdige noen for å få ut all den dritten og alle de syke tingene han ikke tør å vise til kona, og den prostituerte som må leve med alt " white trash" de får?

A

Affa

Gjest
Du sier begge er på bunnen, er det ikke da en forskjell på en rik feit, gammel forretningsmann med jobb på børsen, og alt mulig av matrielle goder, som synker dypt, kanskje han selv tenner på spenningen, og det å nedverdige noen  for å få ut all den dritten og alle de syke tingene han ikke tør å vise til kona, og den prostituerte som må leve med alt " white trash" de får?
Har du sett horekundene i kvadraturer? De er styggere enn de mest slitne damene. Patetiske stakkarer med nervøst blikk som kjører rundt i 15 år gamle Mazdaer. Direktører og finanstopper, de finnes sikkert også, men hvorfor skal de betale for moroa? Finnes nok av unge fremadstormende jenter som gjerne er gode og snille på mer enn en måte uten at det koster ei krone.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
I vår Vestlige overflod kan vi tale slik om verdier, respekt, godhet og ondskap. Det er flott, men  ta fra oss alt, kast til oss et gevær og slipp oss ned i gjørma uten mat. Skal se vi begynner å drepe og voldta fortere enn...
Heldigvis er det få av oss, som er slik du beskriver under normale omstendigheter, de som er slik har svake sjelsevner, analyser på slagmarken viser at over 50% av alle drap skjer av ca 2% av soldatene, og disse to% viser forskning både har en "uheldig" gen komponent, pluss en uheldig oppvekst komponent.

A

Affa

Gjest
Heldigvis er det få av oss, som er slik du beskriver under normale omstendigheter, de som er slik har svake sjelsevner, analyser på slagmarken viser at over 50% av alle drap skjer av ca 2% av soldatene, og disse to% viser forskning både har en "uheldig" gen komponent, pluss en uheldig oppvekst komponent.
Hva slags tull er dette? Hva er kilden? De som ikke dreper blir selv drept.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Har du sett horekundene i kvadraturer? De er styggere enn de mest slitne damene. Patetiske stakkarer med nervøst blikk som kjører rundt i 15 år gamle Mazdaer. Direktører og finanstopper, de finnes sikkert også, men hvorfor skal de betale for moroa? Finnes nok av unge fremadstormende jenter som gjerne er gode og snille på mer enn en måte uten at det koster ei krone.
Som sagt, så finnes det noe som heter sadisme, ønske om makt, osv..Den som ikke kan elske, vil ha makt..

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Du svarte ikke på Knuts spørsmål: Hvor mye må man avvike fra dine moralske idealer før man kvalifiserer til svakt utviklede sjelsevner?

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Du svarte ikke på Knuts spørsmål: Hvor mye må man avvike fra dine, eller vestlige, moralske idealer før man kvalifiserer til svakt utviklede sjelsevner?
Blandt annet vesentlige mangler i  evnen til å sette seg inn i andre sin situasjon, og føle med andre, hvor denne grensen går er ikke lett og si, men på det nivået jeg tenker på vil jeg si andre er skadelidende, uten at den utøvende personen tar dette innover seg, kort sagt brister i empati. Det går å an å være lykkelig dum, fremfor ond, men det var ikke det jeg først og fremst tenkte på her.

Ligger noen morsomme tester ute her, som dere kan prøve..

http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/mind/surveys/smiles/

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Så hvis man kjøper et produkt eller en tjeneste hvor tilbyder har en vanskelig arbeids- og livssituasjon, og derved bidrar til å opprettholde eller forverre denne, så kvalifiserer dette til svake sjelsevner (og burde være straffbart)?

Fortell meg, har du kjøpt noen produkter fra Adidas i det siste?

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Så hvis man kjøper et produkt eller en tjeneste hvor tilbyder har en vanskelig arbeids- og livssituasjon, og derved bidrar til å opprettholde eller forverre denne, så kvalifiserer dette til svake sjelsevner?
?
Jeg tror i de fleste tilfeller nei.

Når du aktivt kjøper akkurat de skoene, fordi du fryder deg over at noen har lidd mens de lagde dem, har du svake sjelsevner.

Kommer an på produktet og tjenesten vi snakker om her, og graden av bevissthet, eller dumhet inni bildet, jeg har gitt tiggere penger mange ganger, og på en måte så bidrar det til å opprettholde situasjonen dems. Det gjør meg ikke til en med svake sjelsevner nei.

Jeg mener en ikke bare kan handle på bakgrunn av logikk, fakta og tanker.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Blandt annet vesentlige mangler i evnen til å sette seg inn i andre sin situasjon, og føle med andre, hvor denne grensen går er ikke lett og si, men på det nivået jeg tenker på vil jeg si andre er skadelidende, uten at den utøvende personen tar dette innover seg, kort sagt brister i empati. Det går å an å være lykkelig dum, fremfor ond, men det var ikke det jeg først og fremst tenkte på her.

Ligger noen morsomme tester ute her, som dere kan prøve..

http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/mind/surveys/smiles/
Enig i at empati er en grei faktor for sjelsevner. Men du føler jo kun empati ovenfor de du oppfatter som f.eks utnyttede. I vesten er empati for dyr utbredt, mens i et jaktsamfunn er det ingen som reagerer på at folk kler seg i dyrets pels, ikke nok med det, maktpersonen har sansynligvis flest pelsplagg som til og med brukes som pynt. Mennesker fra begge samfunn har bevislig utviklede sjelsevner, men forskjell i samfunnenes verdigrunnlag gjør at de vil føle empati i forskjellige situasjoner. Derav spørsmålet om avvik fra dine (våre) moralske verdier, som du la til grunn.

Knut

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Enig i at empati er en grei faktor for sjelsevner. Men du føler jo kun empati ovenfor de du oppfatter som f.eks utnyttede. I vesten er empati for dyr utbredt, mens i et jaktsamfunn er det ingen som reagerer på at folk kler seg i dyrets pels, ikke nok med det, maktpersonen har sansynligvis flest pelsplagg som til og med brukes som pynt. Mennesker fra begge samfunn har bevislig utviklede sjelsevner, men forskjell i samfunnenes verdigrunnlag gjør at de vil føle empati i forskjellige situasjoner. Derav spørsmålet om avvik fra dine (våre) moralske verdier, som du la til grunn.

Knut
Jeg er usikker på om empati for dyr er utbredt. Det blir som Løkkens adidas eksempel, bare med "fabrikk" lagd kjøtt i butikken. Jeg tror de har større empati og respekt for dyret i jaktsamfunnet, desverre. Men det vi snakker om her, er mere noe som ligger i tiden, og normalt, det er det unormale jeg mente når jeg snakket om sjelsevner, og det må sees i forhold til samtid, og samfunn forøvrig. Men det er ingen tvil, vi får mer av matrielle goder, og alikevel, et stadig kaldere samfunn.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Når du aktivt kjøper akkurat de skoene, fordi du fryder deg over at noen har lidd mens de lagde dem, har du svake sjelsevner. Kommer an på produktet og tjenesten vi snakker om her, og graden av bevissthet, eller dumhet inni bildet...
Tror du kunden fryder seg over den prostituertes vanskelige livssituasjon? Det er vel heller slik at han vil ha produktet sitt og ikke bryr seg så mye om tilbyderen, akkurat som én som kjøper klær laget av barnearbeidere.

Hvorfor kvalifiserer horekunden til svake sjelsevner, mens han som kjøper klær fra Adidas ikke gjør det? Det er allment kjent at disse klærne produseres av barnearbeidere under umenneskelige arbeidsforhold, med en livssituasjon som ofte er enda verre enn den gjennomsnittlige prostituertes ditto. Det forekommer sannsynligvis mer utnyttelse, lidelse og overgrep som konsekvens av østen-produserte billigvarer enn ditto for prostitusjon. Å kjøpe et slikt produkt er i like stor grad å bidra til menneskerettighetsbrudd som det å kjøpe tjenester fra en gateprostituert.

Hvorfor er det ene helt akseptert mens det andre skal forbys?

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Jeg er usikker på om empati for dyr er utbredt. Det blir som Løkkens adidas eksempel, bare med "fabrikk" lagd kjøtt i butikken. Jeg tror de har større empati og respekt for dyret i jaktsamfunnet, desverre.
Det er ikke dette jeg vil frem til. Dyrerettigheter er "in", ungdomskole-jenter er oppriktig sinte fordi noen putter katten sin i en vase, med totalt uakseptable sanitære forhold. Ei heller er poenget at jegerne har respekt for livsgrunnlaget sitt. Poenget er at empati utarter seg forskjellig i forskjellige samfunn. Dermed kan man ikke si noe om andres sjelsevner basert på eget verdigrunnlag!

Knut

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Aldeles på sin plass dette innlegget. Det måtte komme. Jeg tillater meg å spørre om Løkken har noe livserfaring i det hele tatt? Det virker som han bare har sittet inne på sin hybel og på sin lesesal og grublet i ensomhet.

Kom deg ut i virkeligheten Løkken (og dere andre som sympatiserer med slikt). Å teoretisere om folks ulykke slik dere gjør er bare uspiselig kynisk.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.839
Desverre mange som ikke skiller mellom Play Station og det virkelige liv.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Kom deg ut i virkeligheten Løkken (og dere andre som sympatiserer med slikt). Å teoretisere om folks ulykke slik dere gjør er bare uspiselig kynisk.
Antar jeg faller under "dere andre", hvilken bakgrunn har du for å be meg komme meg ut i virkligheten? Dette er totalt usaklig, mener du det er ting som tyder på at vi er asosiale og introverte får du i det minste begrunne dette skikkelig, ikke bare moralisere over debattformen. Jeg har selv flere ganger i tråden uttrykt mitt emosjonelle syn-

Så det er ikke lov å teorisere over andres ulykke? Er det forkastelig i følge dine moralske krav å diskutere bakgrunnen for hvorfor noen har havnet i en uønsket situasjon? Skal din moral forhindre noen i å finne en løsning på problemet?

Knut

Topp Bunn