norge har fått nok av overformynderiet

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Man blir aldri ferdig, Komponenten! Livet er en eneste lang bevegelse fra start til slutt. Ingen fenomener er statiske, og slett ikke vår bevissthet. Hver ny dag vil endre vårt syn på verden. Forbehold er en del av det å leve, for ingen kjenner den fulle og hele sannhet!

Honkey
Hverken du eller noen andre her har svart på spørsmålet mitt, det ble visst vanskelig det.

Greit nok for andre meg ikke for meg ser ut til å være holdningen.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Hverken du eller noen andre her har svart på spørsmålet mitt, det ble visst vanskelig det.

Greit nok for andre meg ikke for meg ser ut til å være holdningen.
Pr. i dag vil jeg ikke gifte meg med eller binde meg til noen. Når den tid eventuelt kommer, vil denne personen, og alle hennes sider, danne grunnlaget for beslutningen. Ikke hva hun gjør, men hvem hun som individ er. Noe annet svar kan jeg ikke gi.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Hallo??

Jeg skrev: i svar #543.
Du har vel fått svar på det flere ganger? Du har allerede spurt "hva hvis det var din egen datter". Ingen har så langt jeg kan se sagt at dette er greit. At vi i vårt samfunn ikke liker det er ikke et bevis på at prostitusjon er moralsk forkastlig.
For å presisere ytterligere, jeg svarte på "hva om det var din datter": ikke greit.

Les gjerne resten av posten også, så jeg slipper å skriver det igjen.

Knut

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Og så begynner vi med ofrene igjen. Finnes det noen som ikke kan betegnes som ofre for ett eller annet? Blir vi lykkeligere av å skape et offersamfunn og et klientsamfunn?

Henviser forøvrig til de to innleggene på forrige side som gikk spesifikt på offerfremstillingen.
Bare  kommenterer kjapt at du i dine innlegg har den amerikanske måten å se det på, altså offeret har selv skylden, og må ta straffen selv, samfunnet har ikke noe ansvar, og ei da heller du som skattebetaler.

Men jeg mener, at en slik holdning der en gir blaffen i alle andre enn seg selv, bare skaper et søppeldynge samfunn, slik FRP sitt samfunn blir lagd når avis tegnerne slår til.

Alle har et ansvar, mener jeg, alle for en og en for alle er bedre enn alle for meg, og jeg for meg.

Ønsker og å si at jeg mener det er en emosjonell logikk i det hele, som jeg mener er universiell, på samme måte som 2+2 =4 , og det er denne logikken, som du aviser.

A

Affa

Gjest
Jeg kunne tenkt meg å få et helt ærlig svar fra dere her som synes at dette med prostitusjon er så uproblematisk på hva dere ville svart om deres kone/kjæreste kom og fortalte at hun ville spe på lønnen med å prostituere seg. Du ville vel ikke merke noe sånn sett, bortsett fra at du kanskje ville pådra deg noen ubehagelige syskdommer. Helt greit eller??
Og hvis svaret er nei, hvorfor i alle dager det ikke greit?

Svart-hvitt er ingeting, men man må kunne kritisere noe uten å hele tiden ta en masse forbehold, ellers blir man aldri ferdig.
Nei! Da hun da er gift med meg. Hun er dessuten en nydelig dame med klasse, ikke noen gatepike med simple manerer og grovt språk. Dette er like selvsagt som at jeg ikke ville oppsøke noen av disse tøytene.

A

Affa

Gjest
Bare  kommenterer kjapt at du i dine innlegg har den amerikanske måten å se det på, altså offeret har selv skylden, og må ta straffen selv, samfunnet har ikke noe ansvar, og ei da heller du som skattebetaler.

Men jeg mener, at en slik holdning der en gir blaffen i alle andre enn seg selv, bare skaper et søppeldynge samfunn, slik FRP sitt samfunn blir lagd når avis tegnerne slår til.

Alle har et ansvar, mener jeg, alle for en og en for alle er bedre enn alle for meg, og jeg for meg.
Feil. I USA har alle andre skylden, derfor må alle forsikre seg i hue og ræva. Tåpe.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvorfor vil du ikke oppsøke disse "tøytene" Affa? Er det ganske enkelt fordi de har "simple manerer og grovt språk"? Eller er det noe din "nydelige dame med klasse" kan gi deg som er spesielt?

A

Affa

Gjest
Hvorfor vil du ikke oppsøke disse "tøytene" Affa? Er det ganske enkelt fordi de har "simple manerer og grovt språk"? Eller er det noe med din "nydelige dame med klasse" kan gi deg som er spesielt?
En Herre betaler ikke for sex. Gatepiker er for sjømenn og lagerarbeidere.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Feil. I USA har alle andre skylden, derfor må alle forsikre seg i hue og ræva. Tåpe.
Ser ingen motsetning i dette og mitt argument..

Det er lett og se en rik hvit amerikaner som har jobbet seg oppover, slitt, kommet langt, ha lite empati med noen som ikke gjør noe eller har kommet noen vei i livet, kanskje til og med havnet i samfunnets skyggeside, men på dybden er det alltid et enkelt individ, bak disse "taperne", også, derfor må man ned på dybden for å se svarene, historien og at ting ikke er så enkelt som det ved første øyekast virker.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Affa. Jeg tolker deg dit hen at det er "markedet" som holder deg borte. Sjømenn og lagerarbeidere kan godt ha samme perspektiv på dette.

K

knutinh

Gjest
Er du i mot individuell frihet for minoriteter?
Nei.

Jeg mener at minoriteter må ha samme prinsippielle rettigheter som majoriteter, og at vår kulturbakgrunn ikke tillater oss å forskjellsbehandle.

Ut fra dette mener jeg at det er selvsagt at minoriteter må få reise en synagoge eller moske der dette passer for dem og samfunnet rundt. De må også få lov til å lage støy (dvs bønnerop) dersom dette ut ifra objektive kriterier er av samme størrelsesorden som norske kirkeklokker, eller dersom en stor del av nabolaget er positive til slike bønnerop.

Jeg mener også at folk i størst mulig grad må få uttrykke sin religiøse tilhørlighet med mindre denne medfører _vesentlig_ sjenanse for andre borgere. Jeg definerer da vesentlig som "religionen for å gå naken i gatene", mens uvensentlig er f.eks "religioner som liker å ha rare plagg på hodet".

Jeg er åpen for at norsk kultur kan og må forandre seg på samme måte som språk er i dynamisk endring. Jeg ser ikke noe poeng i å holde på alle gamle verdier og normer, men jeg tar meg friheten å vurdere alle nye impulser på en individuell basis, og forkaste dem jeg ikke finner positiv.

Jeg er imot tvang på alle nivåer, både fra samfunn, familie eller andre med unntak av umyndige dvs barn og tilbakestående, og da i minst mulig grad.

Jeg tror at de fleste samnfunn blir bedre på alle mulige måter av å vise åpenhet og inkludering av fremmede. Usa har benyttet denne modellen til å bli verdensledende på det meste, simpelten fordi de har hatt en jevn tilflyt av foretaksomme mennesker (og stor tilgang på land som de har overtatt på tvilsomme måter).De samfunnene jeg frykter mest, er de som lukker seg og dermed skaper grobunn for fremmedfrykt og økonomisk og kulturell stagnasjon.

Dette inkluderer dessverre mange landt i midtøsten med muslimsk dominans, og ikke minst nord-korea som kanskje er det minst åpne landet i verden.

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg kunne tenkt meg å få et helt ærlig svar fra dere her som synes at dette med prostitusjon er så uproblematisk på hva dere ville svart om deres kone/kjæreste kom og fortalte at hun ville spe på lønnen med å prostituere seg. Du ville vel ikke merke noe sånn sett, bortsett fra at du kanskje ville pådra deg noen ubehagelige syskdommer. Helt greit eller??
Og hvis svaret er nei, hvorfor i alle dager det ikke greit?
Mener jeg har svart på det før i denne tråden...? Jeg har aldri vært for prostitusjon, men jeg innser at virkeligheten er som den er, jeg har liten tro på at vi i overskuelig fremtid kan få slutt på det. (understatement). Min holdning er å arbeide for et samfunn som i størst mulig grad er aksepterende, nestekjærlig og humant nok til at antallet prostituerte og potensielle horekunder minimeres. Men et av problemene ved å være innbitt motsatnder av prostitusjonen vil være at også de prostituerte føler seg som utstøtte, som en pariakaste, noe som da vil legge sten til byrden for et allerede prøvet menneske. For den enkelte hores historie er i stor grad en historie om en trist oppvekst. Jeg har hevdet at et liv som aktivt prostituert er lite forenelig med et godt kjærlighetsforhold. Jeg tror en av grunnene er at disse menneskene i stor grad har lært seg å lukke døra til visse sider i sitt sinn som er nødvendige for å få et kjærlighetsforhold til å fungere. De har vært nødt til fra barnsben av å stenge sitt sinn for enkelte emosjoner, de har på et vis gjort seg usårbare. Selvsagt vil ingen dele livet med en som ikke kan være nær og sårbar. Implikajsonene kan nemlig være at du må innse at a) din datter har blitt ødelagt gjennom oppveksten, eller b) din kone kan aldri virkelig elske deg.
Jeg tror også du vil forstå at de færreste menn ville synes det er helt i orden at kona har 10 nye partnere hver dag, unntaket er de tilfeller der "kjæreste" og hallik er en og samme person. Men da er vi igjen tilbake til dette med slaveri.
Prostitusjon er et samfunnstrekk som kan påvirkes, men neppe fjernes helt annet enn i myndighetenes "offisielle sannhet" i nasjoner vi ikke liker å sammenligne oss med. Jeg vet ikke noe bedre svar enn dette, Komponenten. Det er en vanskelig verden vi lever i.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg mener at minoriteter må ha samme prinsippielle rettigheter som majoriteter, og at vår kulturbakgrunn ikke tillater oss å forskjellsbehandle.
Helt enig. Dette inkluderer også enhver "positiv diskriminering". Alle statsborgere bør behandles likt og aspirerende sådanne på en måte som er hensiktsmessig.

Ut fra dette mener jeg at det er selvsagt at minoriteter må få reise en synagoge eller moske der dette passer for dem og samfunnet rundt.
Helt enig, sålenge de betaler for den selv. Norge har én statsreligion, andre religioner er ikke statens anliggende og burde ikke statsfinansieres.

De må også få lov til å lage støy (dvs bønnerop) dersom dette ut ifra objektive kriterier er av samme størrelsesorden som norske kirkeklokker, eller dersom en stor del av nabolaget er positive til slike bønnerop.
Enig.

Jeg mener også at folk i størst mulig grad må få uttrykke sin religiøse tilhørlighet med mindre denne medfører _vesentlig_ sjenanse for andre borgere. Jeg definerer da vesentlig som "religionen for å gå naken i gatene", mens uvensentlig er f.eks "religioner som liker å ha rare plagg på hodet".
Helt enig, under det forbehold at praktiseringen ikke er av en slik art at den:

a) Kommer i konflikt med gjeldende lovverk.
b) Ikke dras inn i politikken som et utfordring av det demokratiske styresett. Jeg mener at antidemokratisk virksomhet generelt ikke bør tillates. Et paradoks, men eneste praktiske løsning. Islam er en facistisk politisk bevegelse like mye som det er en religion, politikk og lov styres av boken. å holde kustus på denne anser jeg som selvforsvar.
c) Det virker begge veier. Hvis en bedrift har kleskodeks, må de fritt kunne forlange av den ansatte at hijaben fjernes eller at man tar den og går.

Jeg er åpen for at norsk kultur kan og må forandre seg på samme måte som språk er i dynamisk endring. Jeg ser ikke noe poeng i å holde på alle gamle verdier og normer, men jeg tar meg friheten å vurdere alle nye impulser på en individuell basis, og forkaste dem jeg ikke finner positiv.
Igjen helt enig.

Jeg er imot tvang på alle nivåer, både fra samfunn, familie eller andre med unntak av umyndige dvs barn og tilbakestående, og da i minst mulig grad.
Igjen helt enig.

Jeg tror at de fleste samnfunn blir bedre på alle mulige måter av å vise åpenhet og inkludering av fremmede.
Ikke nødvendigvis enig. Nye kulturelle impulser er alltid positivt, men en massiv demografisk endring av den type vi nå ser i Europa tror jeg bærer kimen i seg til mange og store problemer. Det finnes imidlertid ingen presedens for dette (den demografiske omveltningen i Europa nå er unik i verdenshistorien), så det er en slutning basert mer på fornuft enn empiri. En annen faktor hva angår produktivitet er at USA konsekvent tar inn de ressurssterke (innvandrere), mens Europa konsekvent tar inn de ressurssvake (flyktninger, asylsøkere).

Uansett har vi spennende tider foran oss.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Nå som tråden har roet seg litt er jeg fortsatt interessert i å få svar på dette:

Det handler ikke om kristne verdier, eller lignende ting som moralsk fordømmelse, det handler om universell, emosjonell innsikt i menneskets natur, hvordan vi som menneske er bygd opp.
Du sier det handler om "universell, emosjonell innsikt i menneskets natur". Jeg antar du påberoper deg dette i måten du ordlegger deg på?

Det finnes etterhvert endel info i denne tråden, f.eks om definisjonen av mennesket. En kort innføring i 4 forskjellige psykologiske retninger som forsøker å definere mennesket avviker alle fra din uttalelse om at mennesket er grunnleggende moralsk. Hvis du ikke kan dokumentere eller sansynliggjøre dette litt bedre vil jeg si du fører din argumentasjon på sviktende grunnlag.

Edit: Men nå er det kvelden etter en lang og produktiv arbeidsdag! :)

K

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Nå som tråden har roet seg litt er jeg fortsatt interessert i å få svar på dette:

Du sier det handler om "universell, emosjonell innsikt i menneskets natur". Jeg antar du påberoper deg dette i måten du ordlegger deg på?

Det finnes etterhvert endel info i denne tråden, f.eks om definisjonen av mennesket. En kort innføring i 4 forskjellige psykologiske retninger som forsøker å definere mennesket avviker alle fra din uttalelse om at mennesket er grunnleggende moralsk. Hvis du ikke kan dokumentere eller sansynliggjøre dette litt bedre vil jeg si du fører din argumentasjon på sviktende grunnlag.

Edit: Men nå er det kvelden etter en lang og produktiv arbeidsdag! :)

K

Kort vil jeg si, at det er forsket på dette, og kommet frem til at mennesket alt ved fødselen i ulike situasjoner vil ha ulike reaksjoner, som ikke er subjektive, men felles, i de samme situasjonene. Ulike forskere har tidligere hevdet at emosjoner ikke er medfødt men utvikles, men det er forlengst tilbakevist, ved at primære emosjoner er medfødt og vises i de samme situasjonene. Det er et mønster og en logikk i dette, det er ikke slik at ting fordi det er snakk om føelser er så subjektivt, som enkelte vil hevde. Visse situasjoner, gir visse reaksjoner.

Jeg vil si at de situasjonene det henvises til, slank 18 åring, 70 åring som vil ha seg noe, er såpass fundamentale, at de betinger en universiell respons og jeg bruker den forskning på nyfødte og universielle emosjoner, som mitt vitne på det faktum at emosjoner ikke er så subjektive at det faktisk finnes noen som syns det er noe annet enn nedverdigene.

K

knutinh

Gjest
Helt enig, sålenge de betaler for den selv. Norge har én statsreligion, andre religioner er ikke statens anliggende og burde ikke statsfinansieres.
Norge burde ikke ha noen statsreligion. Når vi nå har finansiering av religion burde det være en fast pott pr hode i hver religion, unntatt en faast sum til renovering av historisk viktige kirkebygg.

Jeg mener at antidemokratisk virksomhet generelt ikke bør tillates. Et paradoks, men eneste praktiske løsning. Islam er en facistisk politisk bevegelse like mye som det er en religion, politikk og lov styres av boken. å holde kustus på denne anser jeg som selvforsvar.
Enig i at det er et paradoks, og enig i at anti-demokratisk virksomhet ikke bør tillates. Samtidig kan vi ikke gå for langt i å undertrykke f.eks nazister og kommunister fram til de ha gjort noe aktivt kriminelt.

Det virker begge veier. Hvis en bedrift har kleskodeks, må de fritt kunne forlange av den ansatte at hijaben fjernes eller at man tar den og går.
Kanskje. Samtidig er det jo ikke mulig for en bedrift å gjøre det samme med kjønn. Det burde være mulig å jobbe i f.eks kontormiljø med hijab selv om kleskoden er f.eks "dress". Kanskje kan fast-food-kjeder kreve at du bruker hatten deres, men det bør være unntaket ikke regelen. Mulighetene på arbeidsmarkedet bør ikke bli vesentlig innskrenket av at du tilhører en minoritetsreligion.

Ikke nødvendigvis enig. Nye kulturelle impulser er alltid positivt, men en massiv demografisk endring av den type vi nå ser i Europa tror jeg bærer kimen i seg til mange og store problemer. Det finnes imidlertid ingen presedens for dette (den demografiske omveltningen i Europa nå er unik i verdenshistorien)
Sammenlignet med den store Indo-Europeiske innvandringen? Sammenlignet med vestlig inntog i Amerika-ene?

så det er en slutning basert mer på fornuft enn empiri. En annen faktor hva angår produktivitet er at USA konsekvent tar inn de ressurssterke (innvandrere), mens Europa konsekvent tar inn de ressurssvake (flyktninger, asylsøkere).
F.eks lar vi folk studere her gratis mot at de skriver under på at de flytter ut etter studiene. Godt ment, men sannsynligvis reiser de ikke til hjemlandet uansett.

Uansett har vi spennende tider foran oss.
Ja. Jeg deler ikke ditt pesimistiske syn på en "muslimsk overtagelse av vesten" gjennom innvandring og barnefødsler. Jeg deler ikke ditt syn på Usa som en barmhjertig og fornuftig forvalter av verdens rettferdighet og trygghet. Men ellers er vi i store trekk enig om individets frihet og at markedet er en bra ting. Jeg er dog ikke for et helt fritt marked, men et marked som får sterk regulering fra samfunn (internasjonalt og nasjonalt) mhp på hva de har adgang til å gjøre (mhp miljø, konkuranse, menneskerettigheter), og så får markedet selv finne ut hvordan dette skal gjøres.

-k

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Kort vil jeg si, at det er forsket på dette
Er dette publisert? Fortrinnsvis på nettet, slik at jeg gidder oppsøke det :)

Om vi evt kan enes om din definisjon er jo jeg tilbake til hvorvidt disse "emosjonene" er samfunnsskapte kontra medfødte, og evt hvilke som er hva.

Men, nå er det hvertfall kvelden!

K

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.839
Det er jo belegg, menn har i snitt ratio på 0.98, autister ratio på 0.88, kvinner i snitt 1, og denne ratioen bestemmes av testosteron nivået inntil midtveis i svangerskapet, og i den perioden utvikler hjernen seg i stor grad.

Det at 9 av 10 er menn, bare styrker teorien og, om at det er hormoner det skyldes..
Autisme er ingen medisinsk diagnose. Det har ingenting med fingerlengde eller hormoner å gjøre.
Blandt jenter er det mye større mørketall enn hos gutter ang. utbredelse.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
CNN-intervju: Jameson: I chose the right profession.

Når en person med egen, selvdrevet bedrift som omsetter for $30mill årlig samt høy sosial status (et kult(ur)ikon), stabilt ekteskap, total økonomisk frihet og "verden for sine føtter" fremstilles som et offer, da er det åpenbart at moralismen råder over pragmatismen.
Tja, hun bekrefter det jeg sier, hadde det ikke vært for oppveksten så kanskje hun ikke hadde havnet der. Jeg lurer virkelig på hvor mange som mislykkes for hver som lykkes pengemessig på samme som henne . Spiller du lotto, vil også noen vinne.

K

knutinh

Gjest
Autisme er ingen medisinsk diagnose. Det har ingenting med fingerlengde eller hormoner å gjøre.
Blandt jenter er det mye større mørketall enn hos gutter ang. utbredelse.
"Autism is classified as a neurodevelopmental disorder that manifests itself in markedly abnormal social interaction, communication ability, patterns of interests, and patterns of behavior.

Although the specific etiology of autism is unknown, many researchers suspect that autism results from genetically mediated vulnerabilities to environmental triggers. While there is disagreement about the magnitude, nature, and mechanisms for such environmental factors, researchers have found seven genes prevalent among individuals diagnosed as autistic. Some estimate that autism occurs in as many as one United States child in 166, however the National Institute of Mental Health gives a more conservative estimate of one in 1000[1]. For families that already have one autistic child, the odds of a second autistic child may be as high as one in twenty. Although autism is about 3 to 4 times more common in boys, girls with the disorder tend to have more severe symptoms and greater cognitive impairment. Diagnosis is based on a list of psychiatric criteria, and a series of standardized clinical tests may also be used.

Autism may not be physiologically obvious. A complete physical and neurological evaluation will typically be part of diagnosing autism. Some now speculate that autism is not a single condition but a group of several distinct conditions that manifest in similar ways.

By definition, autism must manifest delays in "social interaction, language as used in social communication, or symbolic or imaginative play," with "onset prior to age 3 years", according to the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. The ICD-10 also requires symptoms to be "manifest before the age of three years." There have been large increases in the reported incidence of autism, for reasons that are heavily debated by researchers in psychology and related fields within the scientific community.

Some children with autism have improved their social and other skills to the point where they can fully participate in mainstream education and social events, but there are no indications that a cure from autism is possible with current technology or advances in medicine. All people with autism are able to communicate their wishes and feelings in some form but some of those individuals who can achieve more complex communication are opposed to attempts to cure their conditions, and they (and/or the guardians) see such conditions as part of who they are"

http://en.wikipedia.org/wiki/Autism

K

knutinh

Gjest
Tja, hun bekrefter det jeg sier, hadde det ikke vært for oppveksten så kanskje hun ikke hadde havnet der. Jeg lurer virkelig på hvor mange som mislykkes for hver som lykkes pengemessig på samme som henne . Spiller du lotto, vil også noen vinne.
Nå er du på sviktende grunn. Hadde det ikke vært for oppveksten min så hadde jeg vel kunnet havnet et helt annet sted jeg også? Eller mener du at vi er total-styrt av gener?

Hva krever du av "beviser" for å innrømme at EN enkelt person kan være fornøyd med yrke som pornoskuespiller? JEg mistenker at du vil forkaste absolutt alle indikasjoner uansett fordi du har bestemt deg for at det ikke er bra...

Advokat Staff har vel gått ut med sine spesielle seksuelle forbindelser i ungdommen. Hva synes du om det?

-k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
"Autism is classified as a neurodevelopmental disorder that manifests itself in markedly abnormal social interaction, communication ability, patterns of interests, and patterns of behavior.

Although the specific etiology of autism is unknown, many researchers suspect that autism results from genetically mediated vulnerabilities to environmental triggers. While there is disagreement about the magnitude, nature, and mechanisms for such environmental factors, researchers have found seven genes prevalent among individuals diagnosed as autistic. Some estimate that autism occurs in as many as one United States child in 166, however the National Institute of Mental Health gives a more conservative estimate of one in 1000[1]. For families that already have one autistic child, the odds of a second autistic child may be as high as one in twenty. Although autism is about 3 to 4 times more common in boys, girls with the disorder tend to have more severe symptoms and greater cognitive impairment. Diagnosis is based on a list of psychiatric criteria, and a series of standardized clinical tests may also be used.

Autism may not be physiologically obvious. A complete physical and neurological evaluation will typically be part of diagnosing autism. Some now speculate that autism is not a single condition but a group of several distinct conditions that manifest in similar ways.

By definition, autism must manifest delays in "social interaction, language as used in social communication, or symbolic or imaginative play," with "onset prior to age 3 years", according to the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. The ICD-10 also requires symptoms to be "manifest before the age of three years." There have been large increases in the reported incidence of autism, for reasons that are heavily debated by researchers in psychology and related fields within the scientific community.

Some children with autism have improved their social and other skills to the point where they can fully participate in mainstream education and social events, but there are no indications that a cure from autism is possible with current technology or advances in medicine. All people with autism are able to communicate their wishes and feelings in some form but some of those individuals who can achieve more complex communication are opposed to attempts to cure their conditions, and they (and/or the guardians) see such conditions as part of who they are"

http://en.wikipedia.org/wiki/Autism
Som sagt det med fingerlengde er faktum, og bare en komponent, som det spekuleres på, av mange komponenter, det kan spekuleres på om stress hos moren i svangerskapet, faktisk kan være nok, for eksempel stresset av å bli forlatt av barnefaren, hvis barnet har riktig dna sammensetning..Det er et stort tema, og jeg tok bare og nevnte en bitteliten bit av som det spekuleres i på årsaks siden.

K

knutinh

Gjest
Som sagt det med fingerlengde er faktum, og bare en komponent, som det spekuleres på, av mange komponenter, det kan spekuleres på om stress hos moren i svangerskapet, faktisk kan være nok, for eksempel stresset av å bli forlatt av barnefaren, hvis barnet har riktig dna sammensetning..Det er et stort tema, og jeg tok bare og nevnte en bitteliten bit av som det spekuleres i på årsaks siden.
http://www.members.tripod.com/trainland/temple.htm
".. Simon-Baron-Cohen, an
autism researcher at the University of Cambridge, found that there were 2? times as
many engineers in the family history of people with autism.."
http://www.abc.net.au/rn/science/ss/stories/s13209.htm
"..Autism is a severe childhood psychiatric condition. Dr Simon Baron-Cohen has done a survey of almost one thousand families where autism occurs, and looked at the occupations of the fathers and both paternal and maternal grandfathers. They found that there was a disproportionate number of fathers and grandfathers in the area of engineering. Whereas, in the general population about 5% of males are engineers, in families with an autistic child about 12.5% of the fathers were engineers and that was also true of the grandfathers on either side of the family..."

-k

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.839
http://www.members.tripod.com/trainland/temple.htm
".. Simon-Baron-Cohen, an
autism researcher at the University of Cambridge, found that there were 2? times as
many engineers in the family history of people with autism.."
http://www.abc.net.au/rn/science/ss/stories/s13209.htm
"..Autism is a severe childhood psychiatric condition. Dr Simon Baron-Cohen has done a survey of almost one thousand families where autism occurs, and looked at the occupations of the fathers and both paternal and maternal grandfathers. They found that there was a disproportionate number of fathers and grandfathers in the area of engineering. Whereas, in the general population about 5% of males are engineers, in families with an autistic child about 12.5% of the fathers were engineers and that was also true of the grandfathers on either side of the family..."

-k
Jeg synes det er bedre å lese norsk:

Hva er autisme?
Autisme
Autisme er en omfattende funksjonshemming som særlig påvirker kommunikasjon og evnen til sosialt samspill. Funksjonshemmingen framtrer som regel før barnet er tre år. Autisme er betegnelsen på et syndrom, dvs. summen av en rekke symptomer som opptrer samtidig.

Diagnoser innen autismespekteret omfatter diagnoser som autisme (infantil autisme), Asperger syndrom (egen brosjyre), atypiske former for autisme og psykisk utviklingshemming med autistiske trekk. Mennesker med autisme kan i tillegg også ha andre funksjonshemminger og sykdommer.

Forekomst og årsak
Forskningen viser at forekomsten av mennesker med diagnose innen autismespekteret er ca. 3 - 5 pr. 1000 innbyggere og er hyppigst hos gutter.

En organisk hjerneskade regnes som grunnleggende, men årsakene er fortsatt usikre. Det forskes mye på området, og man vil i framtida trolig finne flere årsaker til autisme.
Det er enighet blant forskere om at psykososiale faktorer eller spesielle opplevelser i barndommen ikke forårsaker autisme.

Symptomer og kjennetegn
Symptomene kan være tilstede allerede ved fødselen av, men kan også oppdages senere.

Sosiale ferdigheter

Barn med autisme virker ofte uinteresserte, synes ikke å reagere når de blir lekt med eller stelt, eller reagerer påfallende annerledes enn andre barn. De kan være vanskelige å roe når de gråter, og virker ofte fornøyd med å være alene.
Noen liker kroppskontakt særlig ved voldsom lek, mens andre blir stive og avvisende når de blir tatt på.
Noen synes ikke å reagere på stemmer og blir ofte mistenkt for å være døve. Andre er veldig váre både for syns- og hørselsinntrykk.
Noen har dårlig blikk-kontakt, mens andre lar blikket gli over ansiktet til dem de møter eller stirrer dem granskende inn i ansiktet fra kloss hold.
De lærer sjelden ved å ta etter andre og har store vansker med å forstå og delta i ulike aktiviteter.
Samhandling med andre mennesker og evne til å oppfatte andres perspektiv er begrenset.
De har stort behov for forutsigbarhet.
Kommunikasjon

Språkferdigheten er svært varierende.
Noen kan snakke en del og forstå mye. Andre har et nærmest normalt språk, men likevel problemer i forhold til gjensidig kommunikasjon.
Noen kan gjenta mekanisk det andre sier uten at det virker meningsfylt i sammenhengen (ekkotale).
Talen virker ofte monoton på grunn av dårlig talerytme og lite betoning.
De fleste har lite mimikk, gester eller kroppsspråk, eller det er manglende samsvar mellom det de sier og mimikken.
Noen utvikler ikke funksjonelt talespråk og må bruke alternativ kommunikasjon.

Atferd

De fleste har et sterkt begrenset atferdsrepertoar preget av gjentakelser og "ritualer".
Mange har vansker med å bruke leker på en funksjonell måt f. eks stiller dem opp i lange rekker, samme rekkefølge hver gang. Å snurre hjulene på lekebilen kan synes mer interessant enn å kjøre den.
De viser ofte uvanlig interesse for ting som kan dunkes, svinges, snurres og luktes på, og ting som lyser eller blinker.
Enkelte liker spesielle lyder, mens andre unngår visse lyder ved å holde seg for ørene.
Noen er veldig urolige og har et høyt aktivitetsnivå, andre er passive eller fjerne.
Tiltak
Fagfolk og hjelpeinstanser har ofte liten kjennskap til gruppen.

Tidlig diagnose er vesentlig for igangsetting av tiltak. Det er behov for helhetlige, individuelt tilrettelagte tilbud.

Totaltilbudet må omfatte opplæring, gode boforhold, meningsfylt arbeid og aktiv fritid. Langtidsplanlegging og individuell tilrettelegging tilpasset forskjellige livsfaser er svært avgjørende for den enkeltes livskvalitet (habiliteringsplan).

Opplæringen er særlig viktig og må være systematisk og strukturert. Jo tidligere barna lærer å kommunisere, jo bedre er prognosen.
Tilegnelsen av bare noen få ord, tegn eller gester vil ofte forbedre livssituasjonen.

Kommunene har basisansvaret for totaltilbudet til mennesker med autisme.
Helseforetakene har ansvar for spesialisttjenester.

Autismeforeningens brosjyre
http://ww2.autismeforeningen.no/

Ingeniører, særlig innen data, kan ha mange trekk som kan være autistiske.
Sjekk forekomsten av autistiske barn i Silicon Valley i forhold til resten av USA

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Nå er du på sviktende grunn. Hadde det ikke vært for oppveksten min så hadde jeg vel kunnet havnet et helt annet sted jeg også? Eller mener du at vi er total-styrt av gener?

Hva krever du av "beviser" for å innrømme at EN enkelt person kan være fornøyd med yrke som pornoskuespiller? JEg mistenker at du vil forkaste absolutt alle indikasjoner uansett fordi du har bestemt deg for at det ikke er bra...

Advokat Staff har vel gått ut med sine spesielle seksuelle forbindelser i ungdommen. Hva synes du om det?

-k
De første spørsmålene dine gidder jeg ikke svare på..Du legger opp til ja og nei spørsmål, som totalt mangler nyanser og uansett vil bli feil.

Staff han er en provokatør, djevelens advokat med rette. Han har sin plass. Det han sier om oppveksten sin, tror jeg desverre gjør større skade enn nytte.

Jeg har ikke samme syn på porno som prostitusjon da det er to ulike ting, så en slik diskusjon du legger opp til blir ganske umulig, men jeg bare syns det er en trist utvikling bransjen går i, publikum tilvennes, grovheten økes, slik har det alltid vært.og noen må også levere varene, synd for de som leverer varene synes jeg. Synd at bransjen er slik at ingen trives mer enn at de aldri gjør et minutt gratis, eller at de fleste kvinnelige er borte etter 1-2 år..Synd at det som med rocco var banebrytende, nå har blitt standarden.

K

knutinh

Gjest
Synd at bransjen er slik at ingen trives mer enn at de aldri gjør et minutt gratis, eller at de fleste kvinnelige er borte etter 1-2 år..
Det høres ut som om du beskriver jobbmarkedet for IT-konsulenter...

Hvor mange år sa du at Jenna Jemason hadde holdt på? 2 år? =)

-k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Det høres ut som om du beskriver jobbmarkedet for IT-konsulenter...

Hvor mange år sa du at Jenna Jemason hadde holdt på? 2 år? =)

-k
Bare vær kjip med måten du svarer spørsmål på du.

K

knutinh

Gjest
De første spørsmålene dine gidder jeg ikke svare på..Du legger opp til ja og nei spørsmål, som totalt mangler nyanser og uansett vil bli feil.
Uenig. Du sier at det er "oppveksten sin feil at pornostjerner blir pornostjerner". Jeg argumenterer med at det er oppveksten sin feil at alle blir som alle blir (til en viss grad i alle fall). Dermed ser jeg ikke at oppveksten har så mye å gjøre med Jenna som vi snakket om nå. Ingen har greid å sannsynliggjøre at hun har det fælt eller lengter ut av bransjen.

Tvert imot har hun tatt grep og sikret sin egen finansielle situasjon, og fortsatt i bransjen også etter sin egen ferskvaredato, på akkurat samme måte som utbrente fotballstjerner blir hjelpetrenere eller ekspertkommentatorer i Tv2.

-k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Uenig. Du sier at det er "oppveksten sin feil at pornostjerner blir pornostjerner". Jeg argumenterer med at det er oppveksten sin feil at alle blir som alle blir (til en viss grad i alle fall). Dermed ser jeg ikke at oppveksten har så mye å gjøre med Jenna som vi snakket om nå. Ingen har greid å sannsynliggjøre at hun har det fælt eller lengter ut av bransjen.

Tvert imot har hun tatt grep og sikret sin egen finansielle situasjon, og fortsatt i bransjen også etter sin egen ferskvaredato, på akkurat samme måte som utbrente fotballstjerner blir hjelpetrenere eller ekspertkommentatorer i Tv2.

-k
Det har ingen hensikt å diskutere med deg, for du tar noe jeg har anntydet, så tolker du det svart og hvitt, og så igjen ber meg svare på ditt forvrengte bilde av hva jeg har sagt.

En sånn diskusjon blir meningsløs, derfor får du dette svaret her.

Du tar også et tre (ut av skogen) , jennea...

ingen hensikt å diskutere med deg, sånn du legger opp..

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Et lite tips som kan bringe nyanser inn i tanker om Staff og likesinnede, er Knut Hamsuns "Markens grøde"
En utfyllende historie om hvor galt det kan gå når man dømmer uten å se "hele bildet". Staff forsvarer "alle", kanskje utifra tidligere opplevelser.
Men hvorfor begi seg ut på diskusjoner i et diskusjoneforum når man ikke gidder å svare? (som tidligere også i tråden når det ble vanskelig å forstå hva du mente, og ble utfordret på å begrunne).

K

knutinh

Gjest
Hvis vi (dvs ikke vi, men fagfolk) kan påvise at de fleste pornostjerner og prostituerte har det fælt (noe som meget mulig er sant), og at de ville få det bedre ved et forbud så har jeg ikke noe imot forbud. Ingen vil vel andre vondt, og en profesjon som i store trekk baserer seg på tvang og vold er ikke noe ønskelig.

Argument #1 fra Ivar & Co er at slett ikke alle har det fælt. Det er ikke det samme som at ingen har det fælt, eller at ikke de fleste har det fælt. Her vil jeg si at argumentasjonen holder stikk, det er mye lettere å finne 1 av en million som har det bra, enn å bevise at hele millionen har det fælt. Fra pro-forbud-siden kommer det da også stort sett bare harmdirrende pekefingre,

Argument #2 fra Ivar & Co er at et forbud ikke gir mindre lidelse totalt sett, den inntar bare andre former og blir vanskeligere å se/måle. Her er spørsmålet mer åpent. Det er helt klart at prostitusjon ikke kan fjernes 100%, men ingen har vist til noe som helst som sier noe konklusivt om mengden prostitusjon og mengden lidelse i et forbuds-samfunn kontra et samfunn hvor prostitusjon er tillatt.

-k

K

knutinh

Gjest
Det har ingen hensikt å diskutere med deg, for du tar noe jeg har anntydet, så tolker du det svart og hvitt, og så igjen ber meg svare på ditt forvrengte bilde av hva jeg har sagt.

En sånn diskusjon blir meningsløs, derfor får du dette svaret her.

Du tar også et tre (ut av skogen) , jennea...

ingen hensikt å diskutere med deg, sånn du legger opp..
Hvis du ikke kan stå for egne utsagn også når de blir motsagt uten å kalle andre for drittsekk er det vel like greit at du legger opp?

-k

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
...
Enig i at det er et paradoks, og enig i at anti-demokratisk virksomhet ikke bør tillates. Samtidig kan vi ikke gå for langt i å undertrykke f.eks nazister og kommunister fram til de ha gjort noe aktivt kriminelt.
...
Ahhh endlig,
så lenge dette er i form av verbale eller visuelle (e.l.) ytringer, så er jeg fundamentalt uenig. Yttringsfrihet er muligens det eneste området jeg har fundamentalistiske/totalitære tilbøyeligheter, og det av den enkle grunn at den uninnskrenkede yttringsfriheten er fundamentet for at et velfungerende demokrati. Med et lite forbehold for direkte ærekrenkende yttringer (dvs. som direkte berører individuelt indentifiserte personer, i motsetning til kollektiv identifikasjon), så er jeg tillhenger av den totale yttringsfrihet; det være seg antidemokratisk, rasistisk, kommunisktisk, revolusjonær, opurunistisk etc. Yttringsfrihetens formål og misjon, ja nærmest eksistensgrunnlag, omfatter i særdeleshet yttringer fra de politiske/religiøse/etc. «ytterfløyene» av samfunnet.

mvh
KJ

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Hvis du ikke kan stå for egne utsagn også når de blir motsagt uten å kalle andre for drittsekk er det vel like greit at du legger opp?

-k
Jeg blir provosert når folk bevisst vrenger og vrir det du har skrevet, for at det skal passe dems egen argumentasjon bedre. Politikere gjør det hele tiden. Det er hva jeg kaller ufin debatt  og du fortjente den.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hvis vi (dvs ikke vi, men fagfolk) kan påvise at de fleste pornostjerner og prostituerte har det fælt (noe som meget mulig er sant), og at de ville få det bedre ved et forbud så har jeg ikke noe imot forbud. Ingen vil vel andre vondt, og en profesjon som i store trekk baserer seg på tvang og vold er ikke noe ønskelig.

Argument #1 fra Ivar & Co er at slett ikke alle har det fælt. Det er ikke det samme som at ingen har det fælt, eller at ikke de fleste har det fælt. Her vil jeg si at argumentasjonen holder stikk, det er mye lettere å finne 1 av en million som har det bra, enn å bevise at hele millionen har det fælt. Fra pro-forbud-siden kommer det da også stort sett bare harmdirrende pekefingre,

Argument #2 fra Ivar & Co er at et forbud ikke gir mindre lidelse totalt sett, den inntar bare andre former og blir vanskeligere å se/måle. Her er spørsmålet mer åpent. Det er helt klart at prostitusjon ikke kan fjernes 100%, men ingen har vist til noe som helst som sier noe konklusivt om mengden prostitusjon og mengden lidelse i et forbuds-samfunn kontra et samfunn hvor prostitusjon er tillatt.

-k
Hvis en porno-stjerne er misbrukt i sin barndom, så er det en sak for seg, som er straffbar. At hun velger sin bransje som voksen er vel hennes valg?
Så lenge utøverne velger selv, skal de få lov til det.
Det som det er stor sannsynlighet for at er fakta, er at ved ulovliggjøring vil mennesker som IKKE har valgt det selv bli tvunget inn av barkede "kriminelle". Da er vel i grunnen situasjonen værre, er den ikke?

Det samme for prostituasjon. Jo mere ulovlig, dess større blir overgrepene på dem som er de som utfører tjenesten.
Moralsk og ikke moralsk, det er vel stor sannsynlighet for at det er de gamle kristne moralske begreper som danner grunnlaget for påstandene i denne saken.
Hjelp taperne, arrester og straff overgriperne, og så kan de som angrer på at de begynte slutte og få hjelp i stedet.

K

knutinh

Gjest
Jeg blir provosert når folk bevisst vrenger og vrir det du har skrevet, for at det skal passe dems egen argumentasjon bedre. Politikere gjør det hele tiden. Det er hva jeg kaller ufin debatt  og du fortjente den.
Det er fint at du påtar deg rollen som moderator for alle ufine deltakere, men for å få bedre virkning er det kanskje bedre at du synliggjør akkurat hvor jeg trampet over streken?

Var det når du sa "de fleste kvinnelige er borte etter 1-2 år.." og jeg viste til et eksempel som har holdt på i mange år?

Var det når du brukte jenna som eksempel når det passet deg "Tja, hun bekrefter det jeg sier, hadde det ikke vært for oppveksten så kanskje hun ikke hadde havnet der." mens rett etterpå nektet å diskutere henne "Du tar også et tre (ut av skogen) , jennea..."

Eller var det rett og slett når du kalte meg en kjip drittsekk?

-k

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Nødvendig vis ikke, det kan f.eks. være et forsøk på å finne ut hva du egentlig mener dersom din argumentasjon er uklar.

mvh
KJ

K

knutinh

Gjest
Det som det er stor sannsynlighet for at er fakta, er at ved ulovliggjøring vil mennesker som IKKE har valgt det selv bli tvunget inn av barkede "kriminelle". Da er vel i grunnen situasjonen værre, er den ikke?

Det samme for prostituasjon. Jo mere ulovlig, dess større blir overgrepene på dem som er de som utfører tjenesten.
Moralsk og ikke moralsk, det er vel stor sannsynlighet for at det er de gamle kristne moralske begreper som danner grunnlaget for påstandene i denne saken.
Hjelp taperne, arrester og straff overgriperne, og så kan de som angrer på at de begynte slutte og få hjelp i stedet.
Dette er påstander. De blir ofte hevdet av liberale, men jeg tror ikke det er dekning for å hevde at det er et uomtvistelig faktum?

Forbudstida for alkohol viser hva som kan skje hvis man nekter folket noe folket er vant til, og når lovverket ikke er i takt med befolkningen.

Økt alkoholkonsum og skader i Finland peker tilsynelatende på det motsatte.

-k

Topp Bunn